Kuukauden ruuat 50 eurolla!

Kake vm. -68

No niin, selvisin muuten heinäkuussa vain 50 euron ruokakuluilla. Normaalisti menee n. 70 euroa kuukaudessa ruokaan ja hygieniatarvikkeisiin. Heinäkuussa söin aamulla: lautasellinen kaurapuuroa yhden näkkärin kera ja kuppi teetä. Kahvista luovuin kokonaan sen kalliin hinnan vuoksi ja siirryin teehen. Päivällä: pottuja 2-3 kpl ja 2 munaa keitettynä tai paistettuna tai kokelia sekä pari näkkäriviipaletta ja ruokajuomaksi yksi lais maitoo. Illalla: lautasellinen kaurapuuroa sekä 2 palaa näkkäriä ja yksi pieni omena. Nyt elokuussa on monta päivää ja pitää vyötä kiristää ja niimpä ostin 2 kg vehnäjauhoja ja hiivaa ja aijon itse leipoo leivät - taas selvä säästöä kun ei tarvi mäkkärii ostaa!

114

7363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnea vain!!!!

      Muidenkin "köyhien" kannattaisi ottaa mallia!!!

      • maarukka

        Tuo on kyllä totta. Jokin aika sitten minulla oli jalka murtuneena. En päässyt itse kauppaan, eikä minulla ollut auttajia. Ruokaa tilasin kaupan kautta halvimmasta päästä, laskut olivat noin 60-70 kk, tähän sisältyi myös lemmikkieläimen ruoka, sekä kaupan kuljetuspalvelu.

        Nyt minulla on kolme lemmikkieläintä, joten ruoka- yms. laskut ovat korkeampia.
        Ja lisäksi pääsen itse kauppaan.

        Totta on sekin, että monet perheet ostavat lähestulkoon valmisruokia. Seikka mikä lisää, ruokalaskua kuin lasten häiriökäyttäytymistäkin. Vuosien lisäaineitten syönti tekee kummia aivoissa. Tästä on tieteellistä todistettakin.
        Myös Jamie Oliwer aikoinaan taisteli valmisruokien syömistä, sekä niiden syöttämistä vastaan, JUURI tästä samasta syystä. Lasten häiriökäyttäytyminen oli lisääntynyt. Sama ilmiö nyt Suomessa. Taisi kuitenkin kaatua ihmisten uusavuttomuuteen, kuten myös laiskuuteen koko taistelu?

        Mutta kuitenkin sinulle, joka tässä ehdotat, että muidenkin köyhien kannattaisi ottaa mallia, kaikkien elämä ei kuitenkaan ole aivan siitä samasta puusta veistettyä. Joidenkin on maksettava lääkkeitäkin ja hoitokuluja. Me sinkut edelleen kamppailemme, kuten myös opiskelijat ja vanhukset huomattavasti pienempien tukien varassa kuin työssä käyvät vanhemmat. Yleensä aivan ilman tukia, kun taas monilapsisilla perheillä on yhteiskunnan tuet, ynnä palkka. Me maksamme Aivan kaiken Ihan Itse. Ja minä olen töissä. Tiedoksesi.

        Edottaisinkin, että sinä, arvon arvostelija. Kokeilisit ensin pienituloisen elämää. Ja vasta sitten heittelisit herjoja.


      • Saako vinkkiä,
        maarukka kirjoitti:

        Tuo on kyllä totta. Jokin aika sitten minulla oli jalka murtuneena. En päässyt itse kauppaan, eikä minulla ollut auttajia. Ruokaa tilasin kaupan kautta halvimmasta päästä, laskut olivat noin 60-70 kk, tähän sisältyi myös lemmikkieläimen ruoka, sekä kaupan kuljetuspalvelu.

        Nyt minulla on kolme lemmikkieläintä, joten ruoka- yms. laskut ovat korkeampia.
        Ja lisäksi pääsen itse kauppaan.

        Totta on sekin, että monet perheet ostavat lähestulkoon valmisruokia. Seikka mikä lisää, ruokalaskua kuin lasten häiriökäyttäytymistäkin. Vuosien lisäaineitten syönti tekee kummia aivoissa. Tästä on tieteellistä todistettakin.
        Myös Jamie Oliwer aikoinaan taisteli valmisruokien syömistä, sekä niiden syöttämistä vastaan, JUURI tästä samasta syystä. Lasten häiriökäyttäytyminen oli lisääntynyt. Sama ilmiö nyt Suomessa. Taisi kuitenkin kaatua ihmisten uusavuttomuuteen, kuten myös laiskuuteen koko taistelu?

        Mutta kuitenkin sinulle, joka tässä ehdotat, että muidenkin köyhien kannattaisi ottaa mallia, kaikkien elämä ei kuitenkaan ole aivan siitä samasta puusta veistettyä. Joidenkin on maksettava lääkkeitäkin ja hoitokuluja. Me sinkut edelleen kamppailemme, kuten myös opiskelijat ja vanhukset huomattavasti pienempien tukien varassa kuin työssä käyvät vanhemmat. Yleensä aivan ilman tukia, kun taas monilapsisilla perheillä on yhteiskunnan tuet, ynnä palkka. Me maksamme Aivan kaiken Ihan Itse. Ja minä olen töissä. Tiedoksesi.

        Edottaisinkin, että sinä, arvon arvostelija. Kokeilisit ensin pienituloisen elämää. Ja vasta sitten heittelisit herjoja.

        että mitä tukia minä saisin?
        "...kun taas monilapsisilla perheillä on yhteiskunnan tuet, ynnä palkka..."

        Meillä on 5 lasta, joten ilmeisesti lukeudumme tuohon monilapsiseen perheeseen.
        Mieheni käy (hyvinpalkatussa) työssä, itse olen kotona.
        Lapset eivät ole tarvinneet päivähoitopalveluja, joten olemme kyllä säästäneet yhteiskunnan rahoja pitkän pennin (n.900€/kk/lapsi).
        Saamme toki lapsilisää, muttemme mitään muita tukia.
        Minä en ole työtön, enkä kotihoidontuella.
        Asumistukea emme omistustaloon saa.

        En valita, vaan haluan sanoa, ettei ole yksi-yhteen suurperhe-tuet.


    • ---

      Näkyvin haitta tuosta on paikkojen tippuminen hampaista tuolla ruokavaliolla jo n. 6 kk päästä.
      Itseltä tippui 4 paikkaa ja korjaushinnaksi tuli 827 €, no sosku maksoi.

      • ei tipu......

        Miten paikat ruokavalion takia tippuisi...??Ei varmasti jos muistaa harjata hampaat...Paremminkin tuolla ruokavaliolla ei hampaat ainakaan lisää reikiinny, ei kovin sokeripitoisia nuo ateriat taida olla..:))
        Ent. keripukki vei hampaat, ei siis paikkoja, ja keripukki johtui C-vitamiinin puutteesta, mutta aloittaja kertoo syövänsä omenan päivässä, joten c-vitamiinin puutoksesta ei ole vaaraa.Paremminkin rauta tuosta valiosta puuttuu..


      • osteoporoosin vaara.
        ei tipu...... kirjoitti:

        Miten paikat ruokavalion takia tippuisi...??Ei varmasti jos muistaa harjata hampaat...Paremminkin tuolla ruokavaliolla ei hampaat ainakaan lisää reikiinny, ei kovin sokeripitoisia nuo ateriat taida olla..:))
        Ent. keripukki vei hampaat, ei siis paikkoja, ja keripukki johtui C-vitamiinin puutteesta, mutta aloittaja kertoo syövänsä omenan päivässä, joten c-vitamiinin puutoksesta ei ole vaaraa.Paremminkin rauta tuosta valiosta puuttuu..

        Ja D-vitamiineja kannattais ostaa lisäksi, on osteoporoosin vaara, eikä varmaan jokin monivitamiini tabletti päivässä haittaisi, esim.Multi-tabs...


      • hieno dokumentti
        ei tipu...... kirjoitti:

        Miten paikat ruokavalion takia tippuisi...??Ei varmasti jos muistaa harjata hampaat...Paremminkin tuolla ruokavaliolla ei hampaat ainakaan lisää reikiinny, ei kovin sokeripitoisia nuo ateriat taida olla..:))
        Ent. keripukki vei hampaat, ei siis paikkoja, ja keripukki johtui C-vitamiinin puutteesta, mutta aloittaja kertoo syövänsä omenan päivässä, joten c-vitamiinin puutoksesta ei ole vaaraa.Paremminkin rauta tuosta valiosta puuttuu..

        Aivan. Tulipa mieleen tuo sokeasta miehestä tehty dokumentti. Mies ollut ikänsä sokea ja kasvissyöjä joka söi jopa tulppaaneita. Ja äärettömän älykäs ja kekseliäs mies sokeudesta huolimatta. Eli 99 v vuotiaaksi. Eipä syönyt rasvoja ja miten lienee proteeinien ja valkuaisaineiden saanti ollut? mutta sai varmaan c-vitamiinia kasviksista.

        http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=28&t=485&a=3529


      • Ruokakapina

        Siis soskulle ja terv.huollolle kuluja heikosta syönnistä ? Ilmankos köyhät kuolee , sairastaa diabetestä .Makkaraa ( kanan, sian nahkojako ,,jauhoja,rasvaa ) on energian saamiseksi syötävä. Tulohaitarin yläpäässä on sutjakasta tervettä,kaunista ihmistä kun ravinto on oikea ja kokolihaakin, kalaa... Ilmankos sairaudet lisääntyvät. Sikakin lihotetaan jauholla, perunalla, ei kokolihalla.


      • Sauvakävelijäx
        Ruokakapina kirjoitti:

        Siis soskulle ja terv.huollolle kuluja heikosta syönnistä ? Ilmankos köyhät kuolee , sairastaa diabetestä .Makkaraa ( kanan, sian nahkojako ,,jauhoja,rasvaa ) on energian saamiseksi syötävä. Tulohaitarin yläpäässä on sutjakasta tervettä,kaunista ihmistä kun ravinto on oikea ja kokolihaakin, kalaa... Ilmankos sairaudet lisääntyvät. Sikakin lihotetaan jauholla, perunalla, ei kokolihalla.

        Ei se siitä johdu, vaan jostain muusta. Ihan oikeaa terveellistä ruokaa saa nykyään niin halvalla, ettei tuo oman terveyden pilaaminen siitä johdu. Asenteet ja tietämättömyys, sekä passiivisuus ne vaikuttavat epäterveellisiin elämän tapoihin.
        Täällähän on monet kyselleet köyhien harrastuksista ja kuinka ollakaan, juuri ne halvat harrastukset on niitä terveellisiä, kun lenkkeillään, sauvakävellään, hiihdetään, pyöräillään jne. Ja mitä onkaan sitten työpaikoilla, pomot tulee polkupyörillä töihin ja muut sutjakat toimihenkilöt. Vanhoilla ruosteisilla japsiautoilla tulee ne pienipalkkaiset liikalihavat epäterveellisesti syövät.
        Jos katsot mitä on sitten työmaaruokalassa näillä em. henkilöillä lautasellaan, niin vihannekseet eivät mahdu mitenkään näiden japsiropposten omistajien lautaselle ja jos niitä jostain syystä annokseen on eksynyt, ei niihin kosketa.
        Jos katsot köyhiä kaupassa, mitä he ostavat, seuraan joskus lajitovereita huvikseni, niin valitaan se epäterveellinen vaihtoehto kalliimmalla, vieressä on joko oikeaa lihaa halvemmalla mm. kanaa ja sitten valitaan kuitenkin rasvaista lenkkimakkaraa. Syksyllä on kaalia tarjouksessa taikka muita terveellisiä vihanneksia ja juureksia, ei köyhät niitäkään näytä ostavan, kun viereisessä hyllyssä on valmiit lihapiirakat. Voi ja sitten täällä itketään, kuinka rahat ei riitä kunnon ruokaan ja terveys menee!


      • Mitä keksimistä

        totuudessa on, katso itse kaupassa taikka työmaaruokalassa tilannetta. Jotkut vaan syö epäterveellisesti, ei se ole rahasta kiinni terveellisesti syöminen.


      • c
        Sauvakävelijäx kirjoitti:

        Ei se siitä johdu, vaan jostain muusta. Ihan oikeaa terveellistä ruokaa saa nykyään niin halvalla, ettei tuo oman terveyden pilaaminen siitä johdu. Asenteet ja tietämättömyys, sekä passiivisuus ne vaikuttavat epäterveellisiin elämän tapoihin.
        Täällähän on monet kyselleet köyhien harrastuksista ja kuinka ollakaan, juuri ne halvat harrastukset on niitä terveellisiä, kun lenkkeillään, sauvakävellään, hiihdetään, pyöräillään jne. Ja mitä onkaan sitten työpaikoilla, pomot tulee polkupyörillä töihin ja muut sutjakat toimihenkilöt. Vanhoilla ruosteisilla japsiautoilla tulee ne pienipalkkaiset liikalihavat epäterveellisesti syövät.
        Jos katsot mitä on sitten työmaaruokalassa näillä em. henkilöillä lautasellaan, niin vihannekseet eivät mahdu mitenkään näiden japsiropposten omistajien lautaselle ja jos niitä jostain syystä annokseen on eksynyt, ei niihin kosketa.
        Jos katsot köyhiä kaupassa, mitä he ostavat, seuraan joskus lajitovereita huvikseni, niin valitaan se epäterveellinen vaihtoehto kalliimmalla, vieressä on joko oikeaa lihaa halvemmalla mm. kanaa ja sitten valitaan kuitenkin rasvaista lenkkimakkaraa. Syksyllä on kaalia tarjouksessa taikka muita terveellisiä vihanneksia ja juureksia, ei köyhät niitäkään näytä ostavan, kun viereisessä hyllyssä on valmiit lihapiirakat. Voi ja sitten täällä itketään, kuinka rahat ei riitä kunnon ruokaan ja terveys menee!

        Tuo on totta, pitkään aikaan joku kirjoittaa viisaita tällä palstalla! =)


      • Näin on
        Sauvakävelijäx kirjoitti:

        Ei se siitä johdu, vaan jostain muusta. Ihan oikeaa terveellistä ruokaa saa nykyään niin halvalla, ettei tuo oman terveyden pilaaminen siitä johdu. Asenteet ja tietämättömyys, sekä passiivisuus ne vaikuttavat epäterveellisiin elämän tapoihin.
        Täällähän on monet kyselleet köyhien harrastuksista ja kuinka ollakaan, juuri ne halvat harrastukset on niitä terveellisiä, kun lenkkeillään, sauvakävellään, hiihdetään, pyöräillään jne. Ja mitä onkaan sitten työpaikoilla, pomot tulee polkupyörillä töihin ja muut sutjakat toimihenkilöt. Vanhoilla ruosteisilla japsiautoilla tulee ne pienipalkkaiset liikalihavat epäterveellisesti syövät.
        Jos katsot mitä on sitten työmaaruokalassa näillä em. henkilöillä lautasellaan, niin vihannekseet eivät mahdu mitenkään näiden japsiropposten omistajien lautaselle ja jos niitä jostain syystä annokseen on eksynyt, ei niihin kosketa.
        Jos katsot köyhiä kaupassa, mitä he ostavat, seuraan joskus lajitovereita huvikseni, niin valitaan se epäterveellinen vaihtoehto kalliimmalla, vieressä on joko oikeaa lihaa halvemmalla mm. kanaa ja sitten valitaan kuitenkin rasvaista lenkkimakkaraa. Syksyllä on kaalia tarjouksessa taikka muita terveellisiä vihanneksia ja juureksia, ei köyhät niitäkään näytä ostavan, kun viereisessä hyllyssä on valmiit lihapiirakat. Voi ja sitten täällä itketään, kuinka rahat ei riitä kunnon ruokaan ja terveys menee!

        Ruokaa halvalla??? Pitäisköhän hintoja nostaa vai?
        Kaikilla ei ikeesti ole niin paljoa rahaa, että voisi sanoa sen olevan halpaa, kuten rikkaat.

        Ei välttämättä näe päällepäin onko kaupan asiakas köyhä.


      • Kaalinpääsoppa
        Mitä keksimistä kirjoitti:

        totuudessa on, katso itse kaupassa taikka työmaaruokalassa tilannetta. Jotkut vaan syö epäterveellisesti, ei se ole rahasta kiinni terveellisesti syöminen.

        Työssäkäyvällä voi olla rahaa, mutta työttömät ja köyhät eläkeläiset eivät syö työmaaruokalassa.


      • pyöräilijä tär
        Sauvakävelijäx kirjoitti:

        Ei se siitä johdu, vaan jostain muusta. Ihan oikeaa terveellistä ruokaa saa nykyään niin halvalla, ettei tuo oman terveyden pilaaminen siitä johdu. Asenteet ja tietämättömyys, sekä passiivisuus ne vaikuttavat epäterveellisiin elämän tapoihin.
        Täällähän on monet kyselleet köyhien harrastuksista ja kuinka ollakaan, juuri ne halvat harrastukset on niitä terveellisiä, kun lenkkeillään, sauvakävellään, hiihdetään, pyöräillään jne. Ja mitä onkaan sitten työpaikoilla, pomot tulee polkupyörillä töihin ja muut sutjakat toimihenkilöt. Vanhoilla ruosteisilla japsiautoilla tulee ne pienipalkkaiset liikalihavat epäterveellisesti syövät.
        Jos katsot mitä on sitten työmaaruokalassa näillä em. henkilöillä lautasellaan, niin vihannekseet eivät mahdu mitenkään näiden japsiropposten omistajien lautaselle ja jos niitä jostain syystä annokseen on eksynyt, ei niihin kosketa.
        Jos katsot köyhiä kaupassa, mitä he ostavat, seuraan joskus lajitovereita huvikseni, niin valitaan se epäterveellinen vaihtoehto kalliimmalla, vieressä on joko oikeaa lihaa halvemmalla mm. kanaa ja sitten valitaan kuitenkin rasvaista lenkkimakkaraa. Syksyllä on kaalia tarjouksessa taikka muita terveellisiä vihanneksia ja juureksia, ei köyhät niitäkään näytä ostavan, kun viereisessä hyllyssä on valmiit lihapiirakat. Voi ja sitten täällä itketään, kuinka rahat ei riitä kunnon ruokaan ja terveys menee!

        Sinä et näköjään köyhyydestä ymmärrä. Kuljen kyllä jalan/pyörällä mutta ei todellakaan ole varaa ostaa mitään lihapiirakoita!
        Ostan (silloin kun on varaa) nimenomaan kasviksia joista teen keittoa jne.
        Ystäviltä saan omenoita, viinimarjoja ja muuta puutarhan satoa. Hunajaa saan ilmaiseksi eräältä mehiläishoitajalta 4 prk vuodessa.
        Ruokaan minulla on mennyt tiukimpina aikoina n. 40e /kk.

        Edell. kirjoittaja...." Syksyllä on kaalia tarjouksessa taikka muita terveellisiä vihanneksia ja juureksia, ei köyhät niitäkään näytä ostavan, kun viereisessä hyllyssä on valmiit lihapiirakat. Voi ja sitten täällä itketään, kuinka rahat ei riitä kunnon ruokaan ja terveys menee!"

        -mistä sinä kaupassa tiedät kuka on köyhä?


      • Sauvakävelijäx
        pyöräilijä tär kirjoitti:

        Sinä et näköjään köyhyydestä ymmärrä. Kuljen kyllä jalan/pyörällä mutta ei todellakaan ole varaa ostaa mitään lihapiirakoita!
        Ostan (silloin kun on varaa) nimenomaan kasviksia joista teen keittoa jne.
        Ystäviltä saan omenoita, viinimarjoja ja muuta puutarhan satoa. Hunajaa saan ilmaiseksi eräältä mehiläishoitajalta 4 prk vuodessa.
        Ruokaan minulla on mennyt tiukimpina aikoina n. 40e /kk.

        Edell. kirjoittaja...." Syksyllä on kaalia tarjouksessa taikka muita terveellisiä vihanneksia ja juureksia, ei köyhät niitäkään näytä ostavan, kun viereisessä hyllyssä on valmiit lihapiirakat. Voi ja sitten täällä itketään, kuinka rahat ei riitä kunnon ruokaan ja terveys menee!"

        -mistä sinä kaupassa tiedät kuka on köyhä?

        Ettäkö mistä tiedän. No, sattuu olemaan niin, että perheessämme yksi henkilö työskentelee ajoittain sellaisessa elintarvikeliikkeessä, jossa käy näitä asiakkaita sossun lapuilla ostoksilla. Sitten itse olen oman työn, että luottamustehtävien puolesta sellaisessa asemassa, että tunnen melkoisesti lajitovereita ja tiedän heidän taloudellisen aseman hyvinkin tarkkaan.


      • ????????
        Sauvakävelijäx kirjoitti:

        Ettäkö mistä tiedän. No, sattuu olemaan niin, että perheessämme yksi henkilö työskentelee ajoittain sellaisessa elintarvikeliikkeessä, jossa käy näitä asiakkaita sossun lapuilla ostoksilla. Sitten itse olen oman työn, että luottamustehtävien puolesta sellaisessa asemassa, että tunnen melkoisesti lajitovereita ja tiedän heidän taloudellisen aseman hyvinkin tarkkaan.

        Eikös kaupan kassa ole vaitiolovelvollinen näistä jotka käyvät sossun lapuilla kaupassa ?
        Eikä se ole niiden ihmisten häpeä jos niillä ostavat,vaan tämän meidän
        yhteiskunnan.
        Suomessa ei saisi olla köyhiä. Näin rikkaalle maalle se on häpeä ,kun ihmisillä ei ole rahaa ruokaan.


      • prian
        Näin on kirjoitti:

        Ruokaa halvalla??? Pitäisköhän hintoja nostaa vai?
        Kaikilla ei ikeesti ole niin paljoa rahaa, että voisi sanoa sen olevan halpaa, kuten rikkaat.

        Ei välttämättä näe päällepäin onko kaupan asiakas köyhä.

        uutisista sanotin,,,et otetaan pankkejia tiukassa kontrolissa,,,
        asia on selvä,,,,kreikka saa pikkuhilja anteeksi ,,,siis velkojansa,,,,vaikka
        sen takija jäähdyttäisivät rahasäästöt... muiden maiden ihmisille,,,,,
        aplodeja paskaluihurille-kreikkalle,,,,,,,,,,,,,,,,,
        ei suomi ole ansainnut sitä,,,,,hyi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • prian
        hieno dokumentti kirjoitti:

        Aivan. Tulipa mieleen tuo sokeasta miehestä tehty dokumentti. Mies ollut ikänsä sokea ja kasvissyöjä joka söi jopa tulppaaneita. Ja äärettömän älykäs ja kekseliäs mies sokeudesta huolimatta. Eli 99 v vuotiaaksi. Eipä syönyt rasvoja ja miten lienee proteeinien ja valkuaisaineiden saanti ollut? mutta sai varmaan c-vitamiinia kasviksista.

        http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=28&t=485&a=3529

        pavuista ja linseista saa kaikki,,,,,ja vähän joku pähkina päälle,,,,ja sopivalla tavalla maustettuina,,,,niistä tule ihanamakuisija ruokija,,,internetissa on reseptia ymp,maailmasta,,,ja kaikista tärkea on ,,,joka päivä 1 keitetty kananmunan pitäis syödä,,,,se on täydellisinta ruoka mitä on olemassa
        kolesteroli virsi on täys kumottu viimeisillä tutkimuksilla,,,,,
        kun syö ainoastan itse tehdyt ruoat,,,,huomaa joku aikan päästä ,,,etei
        ole samanlainen kuin ennen,,,,,monet vaivat alkaa lähteja jo toisessa
        kuukaudessa,,,,,,,,,,,,


      • mari. k.
        Näin on kirjoitti:

        Ruokaa halvalla??? Pitäisköhän hintoja nostaa vai?
        Kaikilla ei ikeesti ole niin paljoa rahaa, että voisi sanoa sen olevan halpaa, kuten rikkaat.

        Ei välttämättä näe päällepäin onko kaupan asiakas köyhä.

        Hyviä perusruokatarpeita pystyy ostamaan halvalla. Perunat, sipulit, kaali, porkkanat ja tarjouksessa olevat jauheliha, broileri, joitakin mainiten. Pakastealtaasta löytyvät seiti, pakastevihannekset. Mausteet ovat riittoisia. Itse tehty ruoka on edullista ja terveellistä. Ruokaa kannattaa tehdä kerralla isompi määrä, mitä sitten voi mikrossa lämmittää. Esimerkiksi karjanlanpaistilihasta saa erinomaista liha-juurespataa, kunhan sen jaksaa hauduttaa miedolla lämmöllä pitkään. Jos jätetään pitsat, hampurilaiset, lenkkimakkarat, einekset, valmislaatikot (esim. makaroonilaatikko, helppo tehdä itse eikä ole kallis ruoka, kun tehdään isompi vuoallinen kerralla) pienet jugurttipurkit, limsat jne. kaupan hyllyille ja valikoidaan perustarpeet, joista itse tehdään ruokaa, pysytään terveinäkin ja rahaa säästyy. Esimerkiksi valkokaalista saa erinomaista raastetta ja se pitää vatsan toiminnassa, olon pirteänä. Mikään ei väsytä ja masenna oloa enempää kuin valkoinen jauho rasva yhdistelmä, pelkän pastan tai hiilareiden syönti. Kannattaa sisällyttää kaali-, porkkanaraasteita jatkuvasti aterioihin, omppu päivässä ja monta lasillista vettä. Eikä kerry ihraa vyötäisille.


      • filomoottori
        prian kirjoitti:

        uutisista sanotin,,,et otetaan pankkejia tiukassa kontrolissa,,,
        asia on selvä,,,,kreikka saa pikkuhilja anteeksi ,,,siis velkojansa,,,,vaikka
        sen takija jäähdyttäisivät rahasäästöt... muiden maiden ihmisille,,,,,
        aplodeja paskaluihurille-kreikkalle,,,,,,,,,,,,,,,,,
        ei suomi ole ansainnut sitä,,,,,hyi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Mihin perustuu se että tähän on tultu? Se perustuu pelkästään siihen arvioon että jos nyt saataisiin uusi maailmanjärjestys, ELI ETTÄ VALTION LAINOISSA SIJOITTAJAT HÄVIÄISIVÄT RAHAA, JOKA ON JÄRKEVÄ TAVOITE johon mennään 2013 eteenpäin" toteaa Katainen http://www.youtube.com/watch?v=BuVgVFGOW-g


    • ---

      Tätini kertoi miten sotavuosien jälkeen syötiin.
      Aamulla aikaisin navettatyöt, sitten klo 8 täysi ateria, taas klo 12 ja klo 17.
      Laskekaa, vaikka söisi valmisruokia, esim, laatikko noin 2 euroa, päivän aterian hinnaksi tulisi 3 euroa, kerrottuna 30:llä, 90 euroa.
      Pääpaino oikealla ruoalla, tietenkin itse tehtyjä ruokia enimmäkseen, ei voileipiä eikä muuta välipalaa paitsi lapsille. Näin on halvempaa.

    • 11+2

      Kyllä Kaken aikuisen miehen ruokavalio on puutteellinen. Ihan varmasti hampaat menevät huonoon kuntoon ja lisäksi osteoporoosin uhka. Ties mitä muitakin hivenaineiden puutoksesta johtuvia sairauksia tiedossa. Mä olen pienikokoinen nainen ja haluan syödä hyvin ja terveellisesti ja rahaa menee kuukaudessa ruokaan 250 e ja asun yksin! Liikunnallinen olen ja kulutus on kovaa, joten ruokavalio tärkeää.

      • For Free:

        Metsästä ilmaiset marjat ja sienet. Liikuntaa saa samalla. Ja sähkökentistä eroon. Myös nokkonen ja vuohenputki ovat pinaatin veroista ruokaa.


      • 3
        For Free: kirjoitti:

        Metsästä ilmaiset marjat ja sienet. Liikuntaa saa samalla. Ja sähkökentistä eroon. Myös nokkonen ja vuohenputki ovat pinaatin veroista ruokaa.

        Sähkökentistä eroon?

        Jos taloon tulee sähkö, on aina sähkökentässä. Höpinää.


      • Kenttäsähkö.
        For Free: kirjoitti:

        Metsästä ilmaiset marjat ja sienet. Liikuntaa saa samalla. Ja sähkökentistä eroon. Myös nokkonen ja vuohenputki ovat pinaatin veroista ruokaa.

        Pakastimet maksaa, eikä kaikilla ola kellaria säilöntään. Kumma, että pidetään itsestäänselvyytenä, että köyhällä olisi rahaa, mutta köyhä on vasta sitten kun ei ole rahaa.


      • M 85kg

        250€ ei o menny ikinä,taidat ostaa parasta mitä saa. Heh ja pienikokoinen.


      • säästää sähköäkin
        Kenttäsähkö. kirjoitti:

        Pakastimet maksaa, eikä kaikilla ola kellaria säilöntään. Kumma, että pidetään itsestäänselvyytenä, että köyhällä olisi rahaa, mutta köyhä on vasta sitten kun ei ole rahaa.

        Yksi sana: kuivaaminen.


    • Tiukkaa on

      Ruokavaliostasi puuttuu rasvaa ja proteiineja. Omenasta saat onneksi vitamiineja. Rasva antaa energiaa ja proteiinit estävät lihaksia katoamasta kokonaan. Voisit ostaa kilon tarjousjuuston kerran kuukaudessa. Niitä saa alle viiden euronkin kun hyvin sattuu. On myös halpaa pekonia, yksi pakkaus riittää kolme päivää kun paistaa pari siivua kerrallaan vaikka perunan kaveriksi. Lidllistä löytää ainakin sen pekonin. Ei kaurapuuro ole aina sitä halvinta ja parasta ruokaa.

    • nnuuuukkaa

      Voi tuota ruokavaliota tuolla hinnalla vaihdellakin. Kaalia ja porkkanaa..Prismassa oli yhteen aikaan possua etuneljännes 2,45 kilo, ajattelin joskus ostaa jos vielä tulee ja tehdä pakkaseen jauhelihaa. Tosin se vaatii lihamyllyn, itselläni on.

    • ruokaaaa-------

      Ei pidä paikkaansa toi ellet sitä vessapaperia ja saippuaa osta tosissasi. Kuukauden kaurapuurot saa eurolla. Munat ehkä kolmella ekellä. Tee ei maksa juuri mitään-varsinkaan jos ei ihan kädetön ole. Mustaherukan lehtiä, kuten monia muita-kanervaa ja muuta saa ilmaiseksi. Omenat ei hirveitä maksa. Kyllä tolla rahalla saa oikeesti ihan hyvänkin ruoan kuukaudeks. Ei sitä mitään tietysti kannata, eikä oikeen viitikään lähtee ahnehtimaan. Olen itse nainen, ja en mieheksi yhdeksi yöksi tai muutoin ottaisi miestä tolla ruokavaliolla.

      • More for free:

        Omenat ja joskus päärynätkin saa ilmaiseksi. Katsoo vain korttelista kellä puut notkuu niin kassikaupalla saa viedä. Sitten tehdään hillot tai pakastetaan kuutioina.


      • Taliköhnäaivo

        Mistä saa mustaherukanlehtiä ilmaiseksi, ellei ole omaa pihaa ja marjapensasta ja silloinhan ei ole enää köyhä ?


      • Poliisukka
        More for free: kirjoitti:

        Omenat ja joskus päärynätkin saa ilmaiseksi. Katsoo vain korttelista kellä puut notkuu niin kassikaupalla saa viedä. Sitten tehdään hillot tai pakastetaan kuutioina.

        Mutta, kun naapuri näkee, niin rapsahtaa niin kovat sakot että menee koko vuoden ruokabudjetti.


      • filomoottori
        Taliköhnäaivo kirjoitti:

        Mistä saa mustaherukanlehtiä ilmaiseksi, ellei ole omaa pihaa ja marjapensasta ja silloinhan ei ole enää köyhä ?

        No minä poimin autiotilojen villiintyneistä puutarhoista. Kaupungissa niitä saa joskus hakea kauankin mutta aina löytyy autiotaloja ja villiintynyttä herukkaa, villiä vadelmaa kasvaa metsissäkin entisten talonpaikkojen ympäristössä.


    • MWWW

      Kannattaa hakea mahdollisimman monesta paikasta apua. Seurakuntien diakonia.tsto:sta voi ehkä saada ruokakuponkeja. Maitojauhetta kannattaa lisätä kaikkeen. Vilja ei pidemmänpäälle ole hyväksi.

      Pidempään jatkuneesta ravitsemusepätasapainosta on vaikea päästä eroon.
      Ja monikaan lääkäri ehkä tunnista sellaista tilaa?

      Toi kananmuna on tosihyvä juttu. Varsinkin paistettuna. LIDL merkkinen kauppa myy edullisti ja tuoreet kananmunat. Toivottavasti saat jostain oikeaa voita, koska margariinien kanssa energiansaanti on aina hankalampaa. Voita voi lisätä puurosta lähtien kaikkeen.

    • veronmaksaja.....

      On se kumma kun maahanmuuttajia hyysätään tänne raiskaamaan, tappamaan ja varastamaan ja niille maksetaan kaikki ilmaisiks kun oma kansa kuolee nälkään? Otan osaa!

      • Hei haloo, veronmaksaja, mitä tuo mamu-vastaisuus taas tähän kuului? Kukaan tässä ei kuollut nälkään vaan fiksu mies kertoi miten oli tullut toimeen vähällä, itse tekemällä. Älä jaksa. Jos ottaa päähän, meuhkaa muualla.


    • Kotitalousopettaja1

      Oikein, vaikka vitamiinit on hieman hakuisessaan, raakaa perunaa kannattaa joskus syödä ja tuoretta keräkaalia salaatiksi.

      Laskin, että jopa 20€ riittää kuukauden ruokaan, kun oikein ostaa ja osaa valmistaa itse ruokaa. Edellyttää kyllä pientä perusvarastoa, jota sitten täydennetään tarjoustuotteilla, eli hyvin säilyviä tuotteita ostetaan kerralla tarjouksista isompi erä esim makaroonia 0,20€/pss.

      • Hyvin riittää 20€

        Itsekin joskus olen ihmetellyt, että mihin ihmeeseen ihmiset saavat rahansa kulumaan, jos ei 20€ kuukaudessa riitä yhden ihmisen ruokamenoihin?

        Siis hei haloo, tuolla rahalla saa pelkästään perunoita n. 40kg, taikka 40kg makaroonia, taikka 200kpl kananmunia, taikka 32prk hernekeittoa, taikka 22kg pikakaurahiutaleita, taikka 26-30litraa maitoa, taikka n. 20kg kasvihuonekurkkua.

        Erilaisia vihanneksia, mm. porkkanoita, keräkaalia, lanttua saa tuolla 20€ summalla niin hurjia määriä, ettei vähänkään keittotaitoinen voi saada kohtuutonta ruokalaskua itsellen. Netti on turvoksissa hyviä ruokaohjeita, ettei ohjeista tule pulaa!

        Luonnosta keräämällä saa kuka hyvänsä vaihtelua ruokavalioon mm. marjat ja sienet ovat oiva lisä, samoin itse pyydetyt kalat vaikkapa ihan mato-ongella.


      • köyhä itsekin
        Hyvin riittää 20€ kirjoitti:

        Itsekin joskus olen ihmetellyt, että mihin ihmeeseen ihmiset saavat rahansa kulumaan, jos ei 20€ kuukaudessa riitä yhden ihmisen ruokamenoihin?

        Siis hei haloo, tuolla rahalla saa pelkästään perunoita n. 40kg, taikka 40kg makaroonia, taikka 200kpl kananmunia, taikka 32prk hernekeittoa, taikka 22kg pikakaurahiutaleita, taikka 26-30litraa maitoa, taikka n. 20kg kasvihuonekurkkua.

        Erilaisia vihanneksia, mm. porkkanoita, keräkaalia, lanttua saa tuolla 20€ summalla niin hurjia määriä, ettei vähänkään keittotaitoinen voi saada kohtuutonta ruokalaskua itsellen. Netti on turvoksissa hyviä ruokaohjeita, ettei ohjeista tule pulaa!

        Luonnosta keräämällä saa kuka hyvänsä vaihtelua ruokavalioon mm. marjat ja sienet ovat oiva lisä, samoin itse pyydetyt kalat vaikkapa ihan mato-ongella.

        Kerran vkossa maitopurkki 0,60 e
        Leipä 1 e
        makaronia 0,20 e
        tee pkt 1,00 e
        kurkku 0,70 e
        = 3,50 e

        Lisäksi kerran kuukaudessa
        kananmunia 2,00 e
        sipuleita 2,00 e
        porkkanapussi 2,00 e
        kahvipkt 4,00 e
        voita tai marg 2,50 e
        = 12,50 e

        yhteensä 16 e RUOKAAN

        lisäksi hygieniätuotteet, pyykinpesuaineet ym. sekä silloin tällöin suolaa, mausteita, jauhoja jne. keskimäärin 5 e /kk

        -> n. 20 eurolla selviää, mutta saako tuolla ruokavaliolla tarpeeksi energiaa, vitamiineja jne. ?


      • Litra päivässä
        Hyvin riittää 20€ kirjoitti:

        Itsekin joskus olen ihmetellyt, että mihin ihmeeseen ihmiset saavat rahansa kulumaan, jos ei 20€ kuukaudessa riitä yhden ihmisen ruokamenoihin?

        Siis hei haloo, tuolla rahalla saa pelkästään perunoita n. 40kg, taikka 40kg makaroonia, taikka 200kpl kananmunia, taikka 32prk hernekeittoa, taikka 22kg pikakaurahiutaleita, taikka 26-30litraa maitoa, taikka n. 20kg kasvihuonekurkkua.

        Erilaisia vihanneksia, mm. porkkanoita, keräkaalia, lanttua saa tuolla 20€ summalla niin hurjia määriä, ettei vähänkään keittotaitoinen voi saada kohtuutonta ruokalaskua itsellen. Netti on turvoksissa hyviä ruokaohjeita, ettei ohjeista tule pulaa!

        Luonnosta keräämällä saa kuka hyvänsä vaihtelua ruokavalioon mm. marjat ja sienet ovat oiva lisä, samoin itse pyydetyt kalat vaikkapa ihan mato-ongella.

        Mitä vittua, 20e viikossa? Paskat. Tosimiehellä menee helposti se 20e viikossa jo pelkästään MAITOON.


    • Kake, ihan loistavaa. Terveellistä ja itse tehtyä.

      • ...piti vielä sanomani että porkkanaa ja kaalia kannattaisi perussettiin lisätä, c-vitamiinin tarpeiden ylläpitämiseksi.


    • herkkä vatsa

      ainakin vanhempana, vatsa ei kestä juureksia eikä vihanneksia, mitä sitä söisi?

      • efrgdgf

        Kokeile eri tavoin kypsennettynä. Jos on pakastin, esim. porkkanaraasteen voi pakastaa ja on ihan tuoreen veroista. Monella vatsa ei kestä raakaraastetta, mutta pakastettua kestää


    • Älytöntä ruuanlaitto

      Kyllä sun 50 euroos on mennyt ihan hukkaan. Miks sää jatkuvasti vedät kaurapuuroo?
      Paljon älykkäämpää olisi panostaa monipuolisiin ja huokeisiin elintarvikkeisiin. Esim. soijarouheesta saa mitä erilaisimpia ruokia (ohjeita löytyy netistä). Soijarouhe vastaa jauhelihaa, mutta puolen kilon pussi maksaa vain noin 2 euroa ja siitä saa esim. 2 dl:n annoksesta riittämään 4:lle ruokailijalle. Näitä 2 dl:n satseja saa pussista lukemattomia määriä. Edullista on myös kaali, porkkana, yms.
      Keitot eivät paljoa maksa ja niistä syö monta päivää.
      Kiisseleitä voi tehdä edullisestikin jälkiruuiksi. Ellei saa mistään marjoja, kiisseleitä voi valmistaa edullisista kaupan mehuista.
      Itse tein toissapäivänä kaalikeittoa ja pakastin siitä osan, osan söin toissapäivänä ja eilen.

      En ole koskaan tajunnut sitä, että köyhät pidättäytyvät jossain kaurapuurossa, riisissä tai jauhelihassa (mikä on suunnattoman kallista).

      • nuukailija minäkin

        Nimimerkille "Älytön ruuanlaitto": Sen verran huomauttaisin, että kaurapuuro on erinomainen aamupala (nimenomaan puuronmuodossa täysjyväkauran hyöty on maksimaalinen). Myös riisi, jos se on tummaa, on ihan ok ja sopii vaihtoehdoksi perunalle. Makaronit sen sijaan eivät ole terveellisiä, mutta kyllähän pastaruoka aina välillä maistuu.


      • Älytön ruuanlaitto
        nuukailija minäkin kirjoitti:

        Nimimerkille "Älytön ruuanlaitto": Sen verran huomauttaisin, että kaurapuuro on erinomainen aamupala (nimenomaan puuronmuodossa täysjyväkauran hyöty on maksimaalinen). Myös riisi, jos se on tummaa, on ihan ok ja sopii vaihtoehdoksi perunalle. Makaronit sen sijaan eivät ole terveellisiä, mutta kyllähän pastaruoka aina välillä maistuu.

        Kyllähän kaurapuuro on erinomainen aamupala, sitä en olekaan kiistänyt. Mutta jos nyt perehtyisit aloittajan kirjoitukseen, hänen PÄÄASIALLISIN ruokansa on kaurapuuro. Hän syö sitä niin aamuisin kuin iltaisinkin ja muu ruoka jää hyvin vähälle.


      • nuukailija minäkin
        Älytön ruuanlaitto kirjoitti:

        Kyllähän kaurapuuro on erinomainen aamupala, sitä en olekaan kiistänyt. Mutta jos nyt perehtyisit aloittajan kirjoitukseen, hänen PÄÄASIALLISIN ruokansa on kaurapuuro. Hän syö sitä niin aamuisin kuin iltaisinkin ja muu ruoka jää hyvin vähälle.

        Mutta jos nyt perehtyisit minun seuraavaan viestiini, niin huomaat, että olen ottanut kantaa asiaan.


      • No voihan..

        helevetti, nythän mä vasta oikein hokaamalla hokasin että: Esim. soijarouheesta saa mitä erilaisimpia ruokia (ohjeita löytyy netistä)
        Sitä kun on ruuanlaittoon tottumaton mieshenkilö, niin ei noin suuria asioita ole tullut ajateltua tai tutkittua. Olen vain käyttänyt sitä viiliin sekoitettuna samalla tavalla kuin pellavansiemenrouhettakin, joka on kuulemma hyväksi terveydelle.


      • 765867864654554654

        Soijankasvatus tuhoaa Etelä-Amerikan metsät. Esim. Paraguayn metsistä 90% on hävitetty soijan takia.


      • näin

        Kaurahiutaleissa on lähes kaikkia ravintoaineita,hiutaleita voi myös syödä keittämättä - ne ovat höyryttämällä esikypsytettyjä.


      • filomoottori
        765867864654554654 kirjoitti:

        Soijankasvatus tuhoaa Etelä-Amerikan metsät. Esim. Paraguayn metsistä 90% on hävitetty soijan takia.

        Minä käytän ranskalaista luomusoijaa (koska haluan välttää geenimuokattua). Sieltä on metsät hävitetty jo tuhat vuotta sitten, joten lisää vahinkoa tuosta tuskin aiheutuu. Pakkohan ihmisen jotain on syödä.


    • nuukailija minäkin

      Aloittajan ruokavaliossa pistää silmään tuo proteiinin puute, vaikka tuleehan sitä maidosta ja kananmunista. Eikö kannattaisi ottaa käyttöön edellisen mainitsema soijarouhe sekä lisäksi muut (kuivatut) pavut, herneet ja linssit? Ne on edullisia ja niistä saa maukkaita muhennoksia ja keittoja. Myös tomaattia ja porkkanaa kannattaa syödä päivittäin, esim. tomaattimurska on edullista ja kuumennettaessa tomaatin terveysvaikutukset sen kun paranevat.

      Täysjyvävilja on tarpeellista, mutta kaksi lautasellista puuroa päivittäin ja siihen vielä leivät päälle kuulostaa aika paljolta varsinkin, jos siihen ei ole lisäksi proteiinia. Ravinto on kuitenkin pitkällä tähtäimellä se, mihin kannattaa köyhänkin satsata, sillä se vaikuttaa suoraan terveyteen ja hyvinvointiin.

      • ruokaa ajatuksella

        Juuri näin, soijastan saa proteiinit. Siitä on helppo lisätä mm. keittoihin proteiinilähteeksi kuten myös pavut linssit ja herneetkin. Muuten alkaa kyllä ihakset surkastua...

        Myös punaista pitää saada, lykopeenia, punaposkisista omenoista ja tomaateista,


      • filomoottori

        Niin, tuo on sotavangin ruokavalio. Ihminen voi kestää sellaista kymmenenkin vuotta mutta se vaatii vuosien toipumisen että taas tulee kuntoon.


    • nimimerkki239462346

      Joissakin valtioissa voi olla tuo köyhän ruokavalio enemmänkin sellainen 'meat is back in the menu boys"-tyyyppinen. Juhannus-Hanukas.

    • M.Juuri

      Kuin Majakka ja Perävaunu, pitkä edellä lyhyt perässä, vitutttaa kuin lumiukkoa kevätauringossa, Majakka katoaa kuin eräs juttu Saharaan, ,A. Niemi huutaa syyttömille kuin mormonit vaimot sunnuntaina, epätodellinen olo kuin toiselta planeeltalta Nibiru tulee kohta 26.9.2011 -Majakka ry _Teuvo Pakkalantie 1 A, 0400 145028, katsoiko kukaan ohjelmaa pedofiilien oma vankila ? Annoin isälleni anteeksi

    • Pien eläkeläinen

      Kaurapuuron sekaan soijarouhetta,niin vatsakin toimii.Kyytipojaksi mustikkakeittoa kaurapuuroon.
      Teen isomman satsin esim.uuniruokaa kerralla ,josta pakastan osan ja syön jotain muuta vuorotellen.
      Aika pienellä pärjää jos vähänkin katsoo mitä ostaa ja valmistaa itse ruuat.
      Vitämiinia saa porkkanaraasteesta,puolukoista ja hedelmistä.
      En käytä alkoholia,enkä tupakoi,niin siinä säästää jo paljon ja voi jopa herkutella joskus.

      • Älytön ruuanlaitto

        Kyllä parempaa tulee, jos käytät kaurapuuron joukkoon soijaJAUHOA. sitä voit laittaa mitä erilaisimpiin ruokiin: viileihin, jugurtteihin ja muihin jälkiruokiin. SoijaROUHEtta taas kannattaa käyttää jauhelihan tapaan pääruokiin.


    • Pahan tiedon puu

      Otsa hiessä leipäsi ansaitset ja maasta sinun on otettava ravintosi, joka kasvaa pelkkää orjantappuraa...

    • köyhätkö terveitä

      kyllä menee halavalla,voi totta tosiaan. suuri osa vetää päivittäin ravintolaruokaa
      ja hinta 8-25e/annos. iso on ero köyhän ja varakkaan syömisen hinnoissa.

      kun/jos jatkuvasti 20e /kk pärjää,se on ihme. tosi halavalla menee.
      jatkuva kaura-tai mikä vain puuro kyllästyttää,eikä vedä monta päivää.
      pakko vaihdella muutakin.
      vähässä syönnissä on etuna,ettei liho ja kaikenmaailman lisäaineet jää vähemmälle,jotka osaltaan pitää terveyttä yllä.
      "etunsa on köyhälläkin",vaikka kyllä se vit...aa turhan monesti. pitää olla muutakin
      kuin ruokaa....vaikka ei tupakoi tai viinaa otakaan.

      • Halvalla safkat

        Kyllä sitä vaihtelua tulee safkoihin, vaikka halvalla syökin. Koskaan kun ei tiedä mitä löytää halvalla taikka ilmaiseksi. Joskus on ihan courmee safkat, kun on tarjolla lohta taikka siikaa, joskus joulukinkkua 2€ kg, kerran saatiin kalkkunaa ja tänään syötiin ilmaista broileria maissin ja kermakastikkeen kera. Nyt ollaan vielä lähdössä marjoja poimimaan ja lirutellaan mehuja yksi maijallinen. Päivällä meillä oli mustikkapiirakkaa, maksoi itse tehden 0,50€ iso vuoka. Aamulla taas syödään tosin kaurapuuroa. Kohta saadaan halpoja porkkanoita lajittelujätteenä (ilmaiseksi) ja ostetaan kaalia, niin hätäkös tässä.


      • Halvalla safkat
        Halvalla safkat kirjoitti:

        Kyllä sitä vaihtelua tulee safkoihin, vaikka halvalla syökin. Koskaan kun ei tiedä mitä löytää halvalla taikka ilmaiseksi. Joskus on ihan courmee safkat, kun on tarjolla lohta taikka siikaa, joskus joulukinkkua 2€ kg, kerran saatiin kalkkunaa ja tänään syötiin ilmaista broileria maissin ja kermakastikkeen kera. Nyt ollaan vielä lähdössä marjoja poimimaan ja lirutellaan mehuja yksi maijallinen. Päivällä meillä oli mustikkapiirakkaa, maksoi itse tehden 0,50€ iso vuoka. Aamulla taas syödään tosin kaurapuuroa. Kohta saadaan halpoja porkkanoita lajittelujätteenä (ilmaiseksi) ja ostetaan kaalia, niin hätäkös tässä.

        No niin, maija porisee levyllä ja mehua tulee, saatiin omenoita ilmaiseksi puun alta ja päiväkodin aidasta poimittiin (luvan kanssa) marjoja. K-kaupan biojätteestä saatiin broilerin rintaleikettä ja yksi naudan paisti, ne on jo uunissa paistumassa paistopussissa. Banaanejakin olisi ollut, mutta ei nyt tarvittu, en viitsi leipoa kakkua, kun tuli tuo mustikkapiirakka tehtyä ja pakkaseen ei sovi.


      • cdeiks
        Halvalla safkat kirjoitti:

        No niin, maija porisee levyllä ja mehua tulee, saatiin omenoita ilmaiseksi puun alta ja päiväkodin aidasta poimittiin (luvan kanssa) marjoja. K-kaupan biojätteestä saatiin broilerin rintaleikettä ja yksi naudan paisti, ne on jo uunissa paistumassa paistopussissa. Banaanejakin olisi ollut, mutta ei nyt tarvittu, en viitsi leipoa kakkua, kun tuli tuo mustikkapiirakka tehtyä ja pakkaseen ei sovi.

        Dyykkaus on ihan varteenotettava vaihtoehto, mutta että broileria biojätteestä? Kuulostaa aika riskaabelilta touhulta. Muutoin tuo teidän ruokailunne vaikuttaa herkulliselta (tosin kasvissyöjänä en koske lihaan).


      • Dyykkaamaan dyykkaam
        Halvalla safkat kirjoitti:

        No niin, maija porisee levyllä ja mehua tulee, saatiin omenoita ilmaiseksi puun alta ja päiväkodin aidasta poimittiin (luvan kanssa) marjoja. K-kaupan biojätteestä saatiin broilerin rintaleikettä ja yksi naudan paisti, ne on jo uunissa paistumassa paistopussissa. Banaanejakin olisi ollut, mutta ei nyt tarvittu, en viitsi leipoa kakkua, kun tuli tuo mustikkapiirakka tehtyä ja pakkaseen ei sovi.

        Kesällä broileri pilaantuu helteessä, moni ei niitä dyykkaa, mutta muut paremmin säilyvät tuotteet ovat hyviä.


    • ...

      Vaihda maito veteen.

      Jossain vaiheessa teepussinkin voi jättä pois ja juo vain kuumaa vettä. Kuuma vesi ei tietenkään tarvitse maitoa tai sokeria.

      Vuoden sissän oli juttua jostain jenkistä joka halus tehdä kokeen ja katsoa kuinka pitkälle perunalla selviää. Puoli vuotta söi pelkkiä pottuja eri tavoin valmistettuna. Se oli joku yliopisto tutkija.

      • Teetä vadelmasta

        Teetä saa hyvin kuivatuista vadelman lehdistä, eikä ole kuin keräämisen vaiva. Marjastusreissulla ne poimii samalla. Onhan niitä muitakin luonnosta kerättäviä kasveja, jotka sopii teehen. Miksi ostaa kalliilla niitä erikoisteelaatuja, kun niitä saa ilmaiseksi.

        Kotikaljaa saa halvalla itse tehden, ei tarvitse pelkkää vettä juoda tai vaihtelua maidolle. Kotiviiniäkin voi tehdä halvalla, menee hyvin ruokajuomana ja voi viedä vaikka lahjaksi tuttaville. Pulloja saa lasinkeräyspisteistä ilmaiseksi, korkit maksaa hivenen.

        Perunalla selviää todella pitkälle, hyvin monikäyttöinen ja halpa peruselintarvike. Uunissa saa maukkaita laatikkoruokia halvalla perunoista ja tarjouksista kerätyillä lisukkeilla tulee vaikka mitä herkkuja. Peruna on niin halpaa, että sillä ruokkii taatusti pienellä rahalla isonkin perheen.


    • 11+4

      Soijarouhe on oikeasti hyvä juttu! Sitä tuli köyhänä opiskelijana suosittua kalliin lihan sijaan. Samoin tuli tehtyä linssi muhennosta. Keität linssit kattilassa, lisäät keitetyt porkkanat, loraus öljyä (laakerinlehti hyvä muttei välttämättön keittovaiheessa) ja muusaat kuin perunamuusin. Tein usein isomman kattilan ja pakastelin lopun. Maajusseilta kannattaa kysyä hyvinkin juureksia jotka hassun näköisiä/muotoisia jotka eivät kelpaa kauppaan,tämä vinkiksi landen köyhille, lähtee nääs edullisesti. Kannattaa pitää silmällä myös ilmoituksia paikallislehdissä jos mahdollista. Välillä näkee syksyisin että uusavuttomat talonomistajat ilmoittavat että esim. omenoita ja herukoita saa mennä poimimaan kunhan vaan vie pois, koska eivät tiedä mitä niille tehdä.

      • Halvalla safkat

        Todella! Uusavuttomuus kuultaa täälläkin palstalla, kun ihan selvistä asioista väännetään mitä ihmeellisempiä juttuja. Ruokaa saa ihan oikeasti, kun vain on hieman viitseliäs, juuri noita porkkanoita mekin saamme, kun vain viitsimme hakea, aiemmin oli lähellä yksi puutarha, sieltä ostettiin pilkkahinnalla niitä käyriä kurkkuja, kun niitä ei voinnut kauppaan viedä myyntiin. Muuan jobbari haki rehusilakkaa rannikon kalastajilta ja myi sitä sopivasti (koko vain vaihteli, oli isoja ja pieniä sekaisin), täyttä safkaa ja savustettuna tosi eetua. Omenoita mekin käytiin toissa iltana poimimassa ilmaiseksi puun alta. Marjoja tosiaan saa poimia monesta paikkaa, kun vain kysyy luvan, saa viedä pois. Talvella moni pilkkimies luopuu saaliistaan mielihyvin ihan ilmaiseksi, ahvenista saa hyvää uunissa. Itse ostin vuosikaudet vakuutusyhtiöltä ruokaa mm. säilykkeitä vuodenkin tarve ja halvalla!


      • Biux
        Halvalla safkat kirjoitti:

        Todella! Uusavuttomuus kuultaa täälläkin palstalla, kun ihan selvistä asioista väännetään mitä ihmeellisempiä juttuja. Ruokaa saa ihan oikeasti, kun vain on hieman viitseliäs, juuri noita porkkanoita mekin saamme, kun vain viitsimme hakea, aiemmin oli lähellä yksi puutarha, sieltä ostettiin pilkkahinnalla niitä käyriä kurkkuja, kun niitä ei voinnut kauppaan viedä myyntiin. Muuan jobbari haki rehusilakkaa rannikon kalastajilta ja myi sitä sopivasti (koko vain vaihteli, oli isoja ja pieniä sekaisin), täyttä safkaa ja savustettuna tosi eetua. Omenoita mekin käytiin toissa iltana poimimassa ilmaiseksi puun alta. Marjoja tosiaan saa poimia monesta paikkaa, kun vain kysyy luvan, saa viedä pois. Talvella moni pilkkimies luopuu saaliistaan mielihyvin ihan ilmaiseksi, ahvenista saa hyvää uunissa. Itse ostin vuosikaudet vakuutusyhtiöltä ruokaa mm. säilykkeitä vuodenkin tarve ja halvalla!

        11 4
        Omistan suuren puutarhan, jossa omenia, luumuja ja marjoja. Luovutan näitä luomuherkkuja pois ilmaiseksi koska minulla ei ole määräänsä enempää niille käyttöä. Ei kaikki anteliaat ole uusavuttomia. Kurja kommentti sulta.

        Lisäksi teen itse teet ja hyödynnän nokkoset ja oman metsän sienet. Tomaattia ja herneitä kasvaa talon seinustalla.

        Eli monikaan meistä ei ole uusavuttomia, haluamme vain jakaa hyvää.


      • Halvalla safkat
        Biux kirjoitti:

        11 4
        Omistan suuren puutarhan, jossa omenia, luumuja ja marjoja. Luovutan näitä luomuherkkuja pois ilmaiseksi koska minulla ei ole määräänsä enempää niille käyttöä. Ei kaikki anteliaat ole uusavuttomia. Kurja kommentti sulta.

        Lisäksi teen itse teet ja hyödynnän nokkoset ja oman metsän sienet. Tomaattia ja herneitä kasvaa talon seinustalla.

        Eli monikaan meistä ei ole uusavuttomia, haluamme vain jakaa hyvää.

        En kyllä tuossa kirjoituksessani väittänyt omenoiden lahjoittajia uusavuttomiksi, vaan tällä palstalla kuultaa uusavuttomuus ja tarkoitin sitä, että varsin yksinkertaisistakin asioista väännetään ihme juttuja, miten raha ei riitä, vaikka on ruokaa tarjolla ja itse tehden todella halvalla saa hyvää syötävää. Tulee mieleen lähinnä nyt heinien syöjät ja muut makaroonien kanssa nysvääjät.
        Olen kyllä tavannut näitä uusavuttomia runsaasti, jotka eivät saa esim. kalasta aikaiseksi mitään, jos sellainen sattuu uistimeen ja sitten se lahjoitetaan pois, viimeksi oli suuri hauki joka lahjoitettiin. Talvella saa pilkkikisojen jälkeen niin paljon kalaa, että niillä pärjää varmaan vuoden. Joku aika sitten appiukko oli saannut useamman kuhan kaveriltaan, joka ei mahtanut mitään niille kaloille, me sitten appiukon kanssa tasattiin kuhat ja herkuteltiin.


      • soija vei metsät

        Soijan takia 90% Paraguayn metsistä on tuhottu. Maa oli vielä muutama kymmentä v. sitten metsien peitossa, ei ole enää, sanoi paraguaylainen professori TV:ssä.


      • Soija is best!
        soija vei metsät kirjoitti:

        Soijan takia 90% Paraguayn metsistä on tuhottu. Maa oli vielä muutama kymmentä v. sitten metsien peitossa, ei ole enää, sanoi paraguaylainen professori TV:ssä.

        No voi kauheeta! Mitähän muuta tässä maailmassa on tuhottu ihmisen ravinnon eteen. Kyllä kaikki halukkaat jo luki sun mahtavan uutises, joten ei sitä enää tarvii toistaa. Minä ainakin syön surutta soijaa, kun sillä keinoin saan ruokani halvemmalla.


    • Säästän myös

      Ei tuo ole vielä mitään! Oletko lukenut täällä siitä ns vuoden säästäjästä? Säästäjä oli merkinnyt vuodessa kaikki menonsa ruokaan ja joinakin kk oli ruokamenoja vain n 10 euroa? ja syyn hän sanoi olevan että hankkii ruokansa leipäjonoista, eu kasseilla ja osan hän jopa dyykkasi? Hänen vuosimenot ruokaan olivat siis käsittämättömän vähän?

      Yritän etsiä täältä sen vuoden säästäjän ja laita esille jos löydän, siinä meille olisi todella esimerkkiä säästämisestä yms

      • Omia kokemuksia

        Asuin työn puoleen muutaman vuoden entisen Neuvostoliiton alueella ja siellä oli ihmisillä kaikesta pulaa tai erityisesti rahasta, joka aiheutti käytännössä kaiken vaikeuden elämään. Kummasti ihmiset vain omatoimissudella selvisivät, kasvihuoneita oli vähän siellä ja täällä, kanoja taikka jopa sikapossua pidettiin ihan kaupungissa. Pieniä kasvimaita oli monessa paikkaa, aivan uskomattomissakin, perunaa, kaalia, porkkanoita pääasiassa. Kaikki käytännössä säilöivät talven varalle jotain. Kalastajat myivät toreilla suoraan tuotteitaan, maitoa sai ostaa suoraan viljelijöiltä. Joskus haastattelin paikallisia asukkaita, niin aivan uskomattoman pienellä he tulivat toimeen. Monet asuivat omakotitalossa ja koko puutarha oli viritetty kasvimaaksi ja lopulle tehty kasvihuone jostain muovista, jossa kasvatettiin tomaatteja, paprikaa. Joillakin oli myös kukkia myyntiin. Omenoita myytiin, kun omenapuita oli kaikilla runsaasti.


      • Hyvään aikaan
        Omia kokemuksia kirjoitti:

        Asuin työn puoleen muutaman vuoden entisen Neuvostoliiton alueella ja siellä oli ihmisillä kaikesta pulaa tai erityisesti rahasta, joka aiheutti käytännössä kaiken vaikeuden elämään. Kummasti ihmiset vain omatoimissudella selvisivät, kasvihuoneita oli vähän siellä ja täällä, kanoja taikka jopa sikapossua pidettiin ihan kaupungissa. Pieniä kasvimaita oli monessa paikkaa, aivan uskomattomissakin, perunaa, kaalia, porkkanoita pääasiassa. Kaikki käytännössä säilöivät talven varalle jotain. Kalastajat myivät toreilla suoraan tuotteitaan, maitoa sai ostaa suoraan viljelijöiltä. Joskus haastattelin paikallisia asukkaita, niin aivan uskomattoman pienellä he tulivat toimeen. Monet asuivat omakotitalossa ja koko puutarha oli viritetty kasvimaaksi ja lopulle tehty kasvihuone jostain muovista, jossa kasvatettiin tomaatteja, paprikaa. Joillakin oli myös kukkia myyntiin. Omenoita myytiin, kun omenapuita oli kaikilla runsaasti.

        60-70-luvulla oli ihmisillä puutarhat vuokra-asunnoissa, mutta nyt vain nurmikot joita ajellaan kalliilla ruohonleikkureilla.


      • kuka ompun ostaa?
        Omia kokemuksia kirjoitti:

        Asuin työn puoleen muutaman vuoden entisen Neuvostoliiton alueella ja siellä oli ihmisillä kaikesta pulaa tai erityisesti rahasta, joka aiheutti käytännössä kaiken vaikeuden elämään. Kummasti ihmiset vain omatoimissudella selvisivät, kasvihuoneita oli vähän siellä ja täällä, kanoja taikka jopa sikapossua pidettiin ihan kaupungissa. Pieniä kasvimaita oli monessa paikkaa, aivan uskomattomissakin, perunaa, kaalia, porkkanoita pääasiassa. Kaikki käytännössä säilöivät talven varalle jotain. Kalastajat myivät toreilla suoraan tuotteitaan, maitoa sai ostaa suoraan viljelijöiltä. Joskus haastattelin paikallisia asukkaita, niin aivan uskomattoman pienellä he tulivat toimeen. Monet asuivat omakotitalossa ja koko puutarha oli viritetty kasvimaaksi ja lopulle tehty kasvihuone jostain muovista, jossa kasvatettiin tomaatteja, paprikaa. Joillakin oli myös kukkia myyntiin. Omenoita myytiin, kun omenapuita oli kaikilla runsaasti.

        >>Omenoita myytiin, kun omenapuita oli kaikilla runsaasti.


      • Ostoruualla

        Kyllä kai sitä säästää, jos pääsee hakemaan ruokansa leipäjonoista ym. mainitsemistasi paikoista. Meikäläisen asuttamalla paikalla ei esim. ole kuultukaan mistään leipäjonoista. Eu-kasseja on jaettu viimeksi viime pääsiäisen aikana, joten eiköhän ne jauhot ole jo syöty. Dyykkaan ei pääse, katsos kun ne kamat on lukkojen takana ja vielä senkin lisäksi vartiopalvelu kyttää niitä paikkoja.

        Kyllä minäkin säästäisin, kun ilman ruuat saisin. Mutta kun ei saa. Pitää ihan itse ostaa ja lisukkeet metsästä hankkia. Joten älä suotta etsi esimerkkejä.


    • OmenaPiiraKKa

      Kannattaa lisäksi huolehtia mm. vitamiinien, kivennäis/hivenaineiden saannista, pelkkä omena päivässä ei riitä.
      Lisää mukaan vihanneksia ja vaikka marjoja.

    • Nuuka-Jussi

      Nyt on vihannekset, kaalit ja muut halpoja, ihminen tarvitsee vitamiiniakin jos ei muuten niin multitabsia. Kaurapuuron jämät voi laitaa sämpylätaikinaan.

    • peruspalveluminister

      No sittenhän työttömyyspäiväraha voidaan pudottaa melko pieneksi ja toimeentulotuki, asumistuki ja lapsilisät lopettaa kokonaan, kerran köyhä pärjää vähemmälläkin, vai mitä?

      • filomoottori

        Ei viidelläkympillä kovin kauan pärjää. Muutamassa vuodessa aloittajan kaikki tuet voidaan lakkauttaa kun veri ja sisäelimet ovat mennyttä.


    • 30

      Äkkiä metsään! Nyt sieltä saa ilmaiseksi sieniä! Jos et itse tunne sieniä, pyydä mukaan joku, joka tuntee! Lisäksi metsästä löytyy näitä:

      - Mustikat (etelässä jo kai syömäkelvottomia) ja puolukat
      - Voikukanlehdet, ratamot, nokkoset. Kannattaa syödä mahdollisimman pieniä ja nuoria.

    • Maksat vielä itse.

      Hienoa että 50e ruokaan kk , siispä voitaisiin pienentää peruspäivärahaa kunnolla, eli puolet pois ja osa asumistuesta sillä rahaa jää asumiskustannuksiin.
      On tosiaan osaltaan hyvä kuulla kuinka vähällä toimeen tullaan ja mieleen tulee toimeentulotuki jota myös on hyvä pienentää kun ihmiset kerrankin ovat oppineet elämään siipiään myöden ja tämä tietää valtiolle säästöjä muutaman miljardin.
      Kiitos vihjeistä ja hyvää tulevaa vuotta.

    • HUI TEIDÄN KANSSANNE.

    • pintaa syvemmältä

      Vinkukaa nyt oikein kunnolla te köyhät suomalaiset pässit.

      Kattokaa ny peiliin aasit ja miettikää edes vähän mitä suustanne päästätte.

      Jos vaivaudut oikein internetissä voivottelemaan varattomuutasi niin aloita säästäminen vaikka irtisanomalla ekaksi nettiyhteytesi.

      Sellaisenhan tarvitset päästäksesi tänne uikuttamaan. Äläkä perrrrr... väitä että kaverin koneella tässä itketään.

      Todennäköisesti kirjoittelet mukavasti kuntasi vuokra-asunnosta käsin joten ei kylmä eikä sadekkaan pääse kroppaasi runtelemaan.
      Mutustat siellä mukavasti lämmintä iltateetä ja hieman leipää myöskin. Ehkä muutama "alkoholiannoskin" on tullut nautittua jotta juttu luistaisi.

      Puitteet on siis kunnossa kutakuinkin kuitenkin vaikka muuta tällä väität.......KÖYHÄ!

      Herätys nyt Suomalaiset pummit!

      En väitä että monellakaan meistä niin hyvin menis mutta silti vähintäänkin erinomaisesti jos ajatellaan verrokkina vaikka maailman oikeasti köyhiä ihmisiä joilta on viety kaikki edellytykset ihmisarvoiseen elämään.

      Suomessa on juurikin mahdotonta nähdä todellista köyhyyttä joka olisi aiheutunut ilman omaa syytä.

      Jokainen Suomalainen joka hoitaa asiansa eikä ole velkaantunut oman ahneutensa vuoksi ei kertakaikkiaan voi olla OIKEASTI KÖYHÄ sanan varsinaisessa merkityksessä.

      Selvyyden vuoksi haluan todeta että tämä teksti ei halua loukata ketään eikä muutenkaan tuottaa mielipahaa kenellekkään.

      Juttu vaan on niin että todellista köyhyyttä on Suomessa kovin vähän ja sekin on monesti itse ansaittu.

      Pyydän anteeksi siltä 0,001 prosentilta Suomalaisilta köyhiltä jota kirjoitukseni oikeasti loukkasi sillä tiedän teidänkin olevan olemassa vaikka ette koskaan tätä tekstiä näekkään.

      Anteeksi.

      • OIKEASTI KÖYHÄ

        TÄMÄ OLI ASIAA!


      • Pinnakas

        Mä olen lueskellut tän koko ketjun mielenkiinnolla, enkä ole edes tajunnut, että tässä oltaisiin valitusmielialalla liikkeellä! Mun mielestä monista teksteistä näkyy pikemminkin ylpeys siitä, miten nokkelasti osataan selviytyä.

        Kiitos kiinnostavasta ja ajatuksia herättävästä ketjusta:)


    • Onko maailmassa nyt ruuasta pula kun pitää kiristellä?

      • Ja mitä tälläisistä kiristyskampanjoista sanovat kauppiaat, ruokateollisuuden työntekijät, tukut yms?


    • xfgjzfj

      mulla menee n. 100- 150 euroa kk:ssa ruokaan, ja syön mielestäni aika hyvin. Tarjouksia pyrin hyödyntämään. Viime viikon lopullakin oli lohifilettä 4,95e/kg. Silloin syödään sitä ku halvalla saa. Normaalisti jopa 3 kertaa kalliimpaa. Hedelmiä, tomaattia, broileria, ruispuuroa, hernekeittoa, spagettia jauhelihakastikkeella (itse tehtynä), maksalaatikkoa, joskus mikroaterioita ja muita eineksiä, pitsaa (pakastepitsaa Lidlistä, mozzarella on suosikki), Lidlissä paras hinta/laatusuhde. Ihan eri luokka kuin saman verran maksavat suomal. lättyeinespitsat.)

      Lidl on edullinen ja laadukas ja tarjoukset omaa luokkaansa.

      • xfgjzfj

        Ja kalatäytepihvejä, seitä, pakastekasviskeittoa...


      • vinkkii
        xfgjzfj kirjoitti:

        Ja kalatäytepihvejä, seitä, pakastekasviskeittoa...

        mutta tuollaiset ruoat ovat ihan eri budjetissa kuin AP:n mainitsemat ruoat. Valmisruoissa on lisäaineita ja esim. lihan laadusta ei pysty sanomaan mitään. Lidlin ruoat (varsinkin valmisruoat) tehty pääasiassa Suomen ulkopuolella, joissa elintarvikeseurata toista luokkaa kuin Suomessa.

        AP:lle vinkkinä: Kaupungeissa puistoistutuksissa käytetään paljon marja-aroniaa. Se on kirpeän makuista, mutta täysin syötävää. Sillä tavalla saisit C-vitamiinia ilmaiseksi ruokavalioosi. Tietenkään julkisilta paikoilta marja-aroniaa ei mennäkään keräämään sankoilla, mutta kyllä sieltä voi käydä kourallisen poimimassa, jos ohi kävelee.

        Kaali on myös edullista. Esimerkiksi ohran kanssa tehtynä siitä tulee mainiota kaalilaatikkoa. Jos löydät metsästä vaikka muutaman kourallisen puolukkaa, niin sopii tosi hyvin kaalilaatikon kanssa. Puolukkaa kun löytyy ihan kaupungissakin pikku metsiköistä, mutta toki kannattaa huuhdella ennen käyttöä.

        Myös hernekeitto itse tehtynä on halpaa ja hyvää. Sitä voi myös pakastaa eikä maku kärsi ollenkaan.

        Minäkin ehdotan, että ostat välillä papuja, herneitä ja muita palkokasveja. Ovat halpoja ja saa vaihtelua ruokavalioon.

        Ensi keväänä kannattaa ikkunalaudalle tai parvekkeelle laittaa ruukkuihin kasvamaan siemenestä vaikka herneitä ja yrttejä. Esimerkiksi ämpäriin multaa, työnnät herneitä multaan ja kastelet. Auringon avulla saat itsellesi loppukesästä herneitä. Myös palot voi keittää ja syödä. Yrteistä saa makua, väriä ja pieniä määriä vitamiinia esimerkiksi persiljassa on paljon C-vitamiinia.


    • moierrewre

      Tuossahan nyt nähdään, että Suomeen voisi tulla tasavero.. Köyhät pysyy hengissä, vaikka hieman vähemmän heille jäisi rahaa käteen palkasta.

    • höhhöhhöh

      Mulla menee ainaski satanen kuussa ruokaan, ja olen köyhä.

    • efwefgr

      hyvä, näin pitää toimia

    • Oon alkanu syömään mikkiperunaa. Otan yhden perunan tuolta laatikosta, kuorin sen ja laitan minuutiksi mikkiin. Tilkka öljyä ja ripaus suolaa päälle.
      Kolme-neljä perunaa päivässä pitää nälän loitolla.

    • idiootti olet kyllä

      mul on mies kolme lasta ja 4 koiraa...ja meillä menee saman verran
      joten yritä kovemmin yksin tuolla syö plekkää sisäfilettä
      et tolla vielä puurolinjalle joudu joten surkein trolli ikinä
      mut jos nyt leikitään niin olkoon puuro vaikka 2,75 €
      niin syöt siitä pahimillaankin 2 viikkoa x 2 tekee 5,50 € kuussa
      maito onkin sitten kallimpaa siihen menee jotain 7,00 € kuussa
      12,50 € omenoita ostat 10 €:rol kuussa menee 22,50 €

      missä loput teetä no okei 13,50 kuussa

      36 € joten meneekö loput 14 € ...??
      Minne..Kreikkaan??

    • ...................

      Mä ehdotin lidl:lle että tilaa halpatuontimaista safkaa, kun ei ole WTO:n rajoituksia vielä olemassa! Kai se johonkin eteenpäin meni.

      Niin sehän on ihan fakta, että köyhät kuolee aikaisemmin pois "rasittamasta yhteiskuntaa"

      Itse tilaan ainakin kiinasta kaikkea kivaa, kun suomen hintataso on aivan järkyttävä!

    • MeatBeatManifesto

      Kannattaa hommata kivääri ja kaataa hirvi. Lihat pakastimeen ja syötävää piisaa pitkäksi aikaa. Nauriita ja porkkanoita pelkästään pureksimalla ei pitkälle pötki eikä järki kulje ja näinollen pysyykin köyhänä. Lihaa sen olla pitää, tosin kasvikset ja juurekset antavat makua pataan:-))

    • Taavi.

      Tämä on silkkaa kusetusta. Kyllä se 50€ menee vähintään VIIKOSSA pelkkään ruokaan, vaikka ei ostelisi mitään hedelmiä tai mehuja tai muita krumeluureja. Asun yksin ja syön normaalisti. Painoa 80 kg ja mies. Ruokajuomanakin aina vain vettä ja halvimpia tuotteita pyrin ostamaan. Mitään puuroa en ala pupeltamaan, koska pelkää ravinneköyhää hiilihydraattia ja maistuulin aivan paskalle.

      • hähähähä

        No ei varmaan mene.
        Helposti saa satasella kuussa ruokaa. Lampaan paistiako ostat vai mitä kerpelettä?


      • hähähähä
        hähähähä kirjoitti:

        No ei varmaan mene.
        Helposti saa satasella kuussa ruokaa. Lampaan paistiako ostat vai mitä kerpelettä?

        Niin sillä viidelläkympilläki saa jo parille viikolle helposti.


    • nuukuus kunniaan

      Hyvä kun kerroit. Minä kun en ole koskaan maistanut paskaa. Syötkö sinä ulostetta useinkin?

      • persona non grata

        Ajattele mikä avaus! Nyt me voimme vedota eduskuntaan, miten vähällä voi elää, joten kaikkien näiden eliittien toimeentuloa pitää laskea tämän aloittajan elintasolaskelman mukaan. Tietenkin siihen eliittiin pitää laskea mukaan kaikenmaailman pörssikeinottelijat. Hehän voivat elää näkkileivällä, perunalla ja kaurapuurolla.
        Ajatella - mitkä säästöt työväestö saakaan, sillä Suomen menot alenevat hurjasti ja velatkin on maksettu lennossa. Pitäkää kiinni siitä, miten tehokkaasti voi elää, joten on turhaa vedota niihin valtavan suurin palkkoihin.


    • PERSONA NON GRATA

      Minä ehdotan, että Suomessa luovutaan näistä lukemattomista "herroista", sillä mitä enemmän niitä on, sitä kalliimmaksi se käy työväestölle. Mitä me näillä "herroilla" teemme? Mitä vähemmän "herroja", sitä enemmän heidän elättäjilleen jää rahaa ruokaan, jotta jaksaisi esim. naisena synnyttää lapsia, jotta luonto voisi palautua normaalimpaan tilaan jne.
      Normaali ihminenkin voisi tuntea olevansa ihminen, jos näitä itsetärkeileviä "herroja" olisi vähemmän. Eivät he sinne hautaan mene "herroina" eivätkä ota silloin mukaan yhtään euroa tai muita osakkevoittoja. Joten on turhaa arvostaa jotain ihmistä - "herraa" vain sen vuoksi, jos hän on onnistunut riistämään itseään köyhempiä. Jopa niin, että lukemattomat ihmiset kuolevat nälkään, kun nämä "herrat" omistavat heidän työnsä arvon, jopa heidän ihmisarvonsa.
      Kylmältä tuntuu kuunnella näiden "herrojen" puheita, ja vielä kylmempää on heidän seurassaan, sillä he rakastavat vain valtaa ja - ensisijaisesti RAHAA JA VALTAA - ENSIN KUITENKIN JA ENITEN - ITSEÄÄN.

    • pois valkeet jauhot!

      2 kg vehnäjauhoja= ihan kamalaa, ei kuule vehnäjauhot vastaa ravintoarvoltaan ruisnäkkäriä,
      etkö ymmärrä ravintoaasioista et valkeet jauhot on pashaa...?
      ruisjauhot/hiutaleet/kauraryynit, nii sit on ravintoarvot kunnossa leipomuksissa ;)

      • nuukuus kunniaan

        Kyllä vilja - myös valkoinen vehnäjauho - on perusruokaa. Vehnäjauho on maailman tärkein leipävilja. Monissa maissa leivotaan joka aamu monta ohutta vehnäleipää, joiden sisälle muu ruoka sitten pannaan. Jauhoissa on runsaasti kaloreita, joita nälkäinen tarvitsee. Vehnäjauhoja voi käyttää hyvin monipuolisesti ruoanvalmistuksessa. Itse en syö juuri ollenkaan vaaleaa leipää, mutta en tulisi toimeen keittiössäni ilman valkoisia vehnäjauhoja.
        Totta kai mainitsemasi viljatuotteet ovat nekin hyviä ja terveellisiä, mutta älä silti halveksi venhäjauhojakaan.


    • eerer

      Köyhän arjessa on ainakin yksi asia, joka ei koskaan petä, ja se on kaurapuuro. Minä laitan sen päälle aina kasan itse keräämiäni mustikoita. Parin kilon säkki Elovena-kaurahiutaleita maksaa 2,60 euroa ja mustikat saa jokamiehen oikeudella ilmaiseksi! Puutostiloista ei tarvitse liiemmin huolehtia, koska mustikka on semmoinen vitamiini- ja hivenainepommi, ettei Suomen luonnosta löytyne sen vertaista. Tietysti myöhemmin päivällä pitää syödä jotain muuta kuin puuroa, mutta kaurapuuro vähentää ruokabudjettia siitä huolimatta tuntuvasti.

    • Kake vm. -68

      Vyötä on kiristetty entisestään! Nykyään makaan sängylllä 15 tuntia päivässä - enerkiat ei kulu. Syön kanamunan vaan joka toinen päivä eli broteiinia ei paljoo saa vaan pitää levätä. pelkällä hiilihytraatilla ei enää jaksa liikkuu. Velat vähenee mukavaa vauhtia kun ei ruokakulut päätä huimaa. Mitäs sitä työttömänä muuta tekis ku makoilee ja kattoo telkaria. Vähän toi osteoporroosi pelottaa. Onkos kellään siitä mitää tietoo ja ja pitäskö päästä tutkimuksiin ku tällasella dietillä olen ?

    • ______

      Euromössö
      Tehosekoittajalla porkkanaa, appelsiinia, banaania tai muita hedelmiä.
      Tulee hyvä olo.

    • köyhä8

      Jepujee. Kulut pienenee kun viettää jokatoinenpäivä "en osta mitään" päivää. Jääkaapin voi syödä tyhjäksi ja tyytyä juomiin mitä löytyy.
      Tulee halvemmaks kun ite leipoo leivät ja keksit.

    • manimini

      Syömme nykyisin lihaa aivan liikaa.Sen kulutus on terveellistä laskea puoleen kiloon viikossa,eikä välttämättä tarvitse sitäkään, kun lisää protskuja muutoin ruokavalioon esim linssit ja pavut.Tulee edullisesti toimeen ja on jopa terveellisempää kuin filee ruoat.Ei tarvitse välttämättä olla köyhä, vaikka käyttääkin rahaa vähän ruokaan.Minulle on nautinto vertailla hintoja ,kerätä kuivaruokavarastoa tarjouksista jne.Lienee tullut elämäntavaksi.Vietän usein" en osta mitään" päivää.Ostan useimmiten vain kerran viikossa.Kiinnostaa kehitellä ostospäiviä esim.pari kertaa kuukaudessa tai kerran kuukaudessa.Siinä tulevaisuuden tavoite.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1525
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      13
      1327
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1257
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1225
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1136
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe