Minua on hieman alkanut ihmetyttää sanan "nauhoittaa" käyttö. Esim. kännykkä nauhoittaa videokuvaa 10 sek.. kovalevyllä voi nauhoittaa videokuvaa jne.. Jopa Nokia kännykkäsivulla puhutaan nauhoittamisesta!
Mistä tällainen sanajäänne on peräisin? Esimerkkeihin viitaten kännykässsä ei ole magneettinauhaa vaan mallista riippuen muistikortti. Saati kovalevyssä, sehän on jo nimensäkin puolesta levy!
Miksi ei puhuta tallentamisesta kun kysymyksessä on digitaalinen tallenne, jossa ei käytetä nauhaa?
Kiitos asiallisista kannanotoista.
Nauhoittaa vai tallentaa?
9
779
Vastaukset
- nauha-ajoilta
on joskus vaikea alkaa muuttamaan käsitteitä, vaikkakin on tosiaan parempi puhua tallentamisesta kuin nauhoittamisesta. Puhutaanhan tallentavista cd-soittimista ja tallentavista dvd-soittimistakin.
- tks
Tunnen ihmisiä, jotka äänittävät tv-ohjelmat videolle. Heillä on varmaan vielä mielessä aika, jolloin nauhoillekin tallennettiin vain ääntä. Tällaiset ilmaisut pysyvät tiukassa.
- adgagd
Eniten minua häiritsee tämä äänittäminen mitä ihmiset harrastavat. Miten elokuvia äänitetään?
- Tõppõ
adgagd kirjoitti:
Eniten minua häiritsee tämä äänittäminen mitä ihmiset harrastavat. Miten elokuvia äänitetään?
Elokuvia todellakin äänitetään eikä kyse ole ollenkaan mistään jäänteestä. Ellei niitä äänitettäisi saisimme tänäkin päivänä katsella pelkkiä mykkäelokuvia. Ilman musiikkia vieläpä.
Kuvaustilanteessa on puomimies (tuo mies-sana on jäänne sillä kyseinen henkilö voi olla nainenkin) jolla on kepinnokassa mikrofoni. Elokuvan äänimies sitten kontrolloi mitä puomittaja tekee ja silleen sitten äänittää elokuvan...
Sitten leffat voidaan vielä jälkiäänittääkin, ajatelkaas sitä!
Ja kaikkein uskomattominta: niitä ääniä NAUHOITETAAN usein vielä tänäkin päivänä (ei tietenkään aina mutta kyllä DAT-nauhat ovat vielä varsin yleisiä ammattikäytössä).
No joo. Minua ei oikeastaan häiritse tuollaiset jäänteet vaan enemmänkin kiehtoo (ja toisinaan naurattaa). Onhan tänäkin päivänä jumalaton määrä sanoja jotka ovat jääneet jostakin hamasta menneisyydestä vaikkei juuri kukaan muista mitä ne ovat alunperin tarkoittaneet.
Esimerkkinä vaikkapa hiihtojalkineet joista käytetään tänä päivänäkin sanaa "monot" vaikka kyseinen jalkinevalmistaja on jo aikaa sitten lopettanut toimintansa.
Ai perkele. Alkuperäinen kysyjä pyysi asiallisia kannanottoja. Sorry:) - siis
Tõppõ kirjoitti:
Elokuvia todellakin äänitetään eikä kyse ole ollenkaan mistään jäänteestä. Ellei niitä äänitettäisi saisimme tänäkin päivänä katsella pelkkiä mykkäelokuvia. Ilman musiikkia vieläpä.
Kuvaustilanteessa on puomimies (tuo mies-sana on jäänne sillä kyseinen henkilö voi olla nainenkin) jolla on kepinnokassa mikrofoni. Elokuvan äänimies sitten kontrolloi mitä puomittaja tekee ja silleen sitten äänittää elokuvan...
Ja kaikkein uskomattominta: niitä ääniä NAUHOITETAAN usein vielä tänäkin päivänä (ei tietenkään aina mutta kyllä DAT-nauhat ovat vielä varsin yleisiä ammattikäytössä).
No joo. Minua ei oikeastaan häiritse tuollaiset jäänteet vaan enemmänkin kiehtoo (ja toisinaan naurattaa). Onhan tänäkin päivänä jumalaton määrä sanoja jotka ovat jääneet jostakin hamasta menneisyydestä vaikkei juuri kukaan muista mitä ne ovat alunperin tarkoittaneet.
Esimerkkinä vaikkapa hiihtojalkineet joista käytetään tänä päivänäkin sanaa "monot" vaikka kyseinen jalkinevalmistaja on jo aikaa sitten lopettanut toimintansa.
Ai perkele. Alkuperäinen kysyjä pyysi asiallisia kannanottoja. Sorry:)eli sä tarkoitat sitä äänimies Eskoa? ;D Siis sitä joka sanoo "**ttu s**tana tää on ihan amatööritouhuu, mä lähen v**tuun täältä" ;DDD
- Mä vaan
Tõppõ kirjoitti:
Ai perkele. Alkuperäinen kysyjä pyysi asiallisia kannanottoja. Sorry:)Jos mä keskittyisin kaikkiín suomenkielen virheisiin niin johan olisin jo tappanut itseni ja pari muuta. Onneksi tällaisilla asioilla ei ole todellisuudessa mitään merkitystä.
Oikeastaan kaikki sanat ovat jäänteitä menneisyydestä ja suurin osa ei merkitse samaa kuin alunperin. Mitä turhia väittelemään asiasta jolla ei ole ns. "paskaakaan väliä"
Sinä "töppö" kyllä vaikutat ihan asialliselta tyypiltä.
No eipä tämäkään ollut kovin asiallinen kannanotto... =) - Tõppõ
Mä vaan kirjoitti:
Jos mä keskittyisin kaikkiín suomenkielen virheisiin niin johan olisin jo tappanut itseni ja pari muuta. Onneksi tällaisilla asioilla ei ole todellisuudessa mitään merkitystä.
Oikeastaan kaikki sanat ovat jäänteitä menneisyydestä ja suurin osa ei merkitse samaa kuin alunperin. Mitä turhia väittelemään asiasta jolla ei ole ns. "paskaakaan väliä"
Sinä "töppö" kyllä vaikutat ihan asialliselta tyypiltä.
No eipä tämäkään ollut kovin asiallinen kannanotto... =)"Oikeastaan kaikki sanat ovat jäänteitä menneisyydestä ja suurin osa ei merkitse samaa kuin alunperin. Mitä turhia väittelemään asiasta jolla ei ole ns. "paskaakaan väliä""
En tiedä onko niillä nyt oikeasti niin väliä mutta mielenkiintoisia sanojen alkuperät silti ovat. - Kysyjä
Tõppõ kirjoitti:
"Oikeastaan kaikki sanat ovat jäänteitä menneisyydestä ja suurin osa ei merkitse samaa kuin alunperin. Mitä turhia väittelemään asiasta jolla ei ole ns. "paskaakaan väliä""
En tiedä onko niillä nyt oikeasti niin väliä mutta mielenkiintoisia sanojen alkuperät silti ovat.Paljon mielenkiintoisia kannanottoja. Totta, että kielessämmä on paljon "jäänteitä" menneisyydestä. Mutta mainitsemani videon nauhoitus kännykässä.. videon nauhoittaminen ei ole kovin vanha asia loppujen lopuksi, joten ihmetyttää edelleen että kun kännykälläni haluan tallentaa liikkuvaa kuvaa äänen kera, minun pitää nauhoittaa ;)
Mutta.. hyvää joulua vaan kaikille näin juhannuksen yllä. - Tõppõ
Kysyjä kirjoitti:
Paljon mielenkiintoisia kannanottoja. Totta, että kielessämmä on paljon "jäänteitä" menneisyydestä. Mutta mainitsemani videon nauhoitus kännykässä.. videon nauhoittaminen ei ole kovin vanha asia loppujen lopuksi, joten ihmetyttää edelleen että kun kännykälläni haluan tallentaa liikkuvaa kuvaa äänen kera, minun pitää nauhoittaa ;)
Mutta.. hyvää joulua vaan kaikille näin juhannuksen yllä.Kyllä tuo videon nauhoittaminen minunkin mielestäni on varsin hölmösti sanonut ja täytyy tunnustaa että tuskin minulla olisi tullut mieleenikään ilmaista asiaa tuolla tavalla.
Mutta niin siinä kännykkämainoksessa vaan seisoo joten kai jonkin markkinoijan mielestä se on sitten ihan hyvin ilmaistu. Ainakin puhelimen toiminto tuli ymmärretyksi ja huomiotakin tuli samalla herätettyä - ja nämähän ovat varsin tärkeitä seikkoja mainostuksessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693