Kertokaas joku asiasta tietävä mistä dieselin karkea (tyhjä)käyntiääni tulee?
Muutenhan nuo ovat parempia kuin bensakoneet, mutta äänet ovat esim. VW:n uudessa 2.0 TDI:ssä kuin traktorissa seistessä.
Auto bildistä luin, että Opelilta tulee uusi diesel, jossa nimenomaan ääneen kiinnitetään huomiota. Aika näyttää miten onnistuvat. Tältä osin edistykselliset VW:n dieselit ovat pettymyksiä.
Dieselin äänet?
20
11198
Vastaukset
- Sonar
Mahtaisikohan kierrosluvulla olla mitään tekemistä asian kanssa?
- Dieselisti
Ei ole. Tyhjäkäynti on molemmissa n. 700 rpm.
Uudet Volkkarit pitää kyllä ääntä verrattuna vaikka Pösö, Volvo, Mersu DCI-koneisiin. Vanhemmat ei-CommonRailit pitävät kaikki aika nakutusta, mutta nykyiset ovat hiljaisia.
En tiedä itsekään vastausta. Sen vain, että VAG:in (Volkkari, Seat(?), Skoda) pitävät meteliä.
Ken tietää vastauksen paljastakoon! - Toyisti
Dieselisti kirjoitti:
Ei ole. Tyhjäkäynti on molemmissa n. 700 rpm.
Uudet Volkkarit pitää kyllä ääntä verrattuna vaikka Pösö, Volvo, Mersu DCI-koneisiin. Vanhemmat ei-CommonRailit pitävät kaikki aika nakutusta, mutta nykyiset ovat hiljaisia.
En tiedä itsekään vastausta. Sen vain, että VAG:in (Volkkari, Seat(?), Skoda) pitävät meteliä.
Ken tietää vastauksen paljastakoon!pumppusuuttimissa, nykyään commonrailissä suihkutetaan polttoaine useammassa erässä(uusissa jopa viidessä ja myöhemmin mahdollisesti jopa 7 erässä) jolloin palotapahtuma saadaan pehmeäksi ja samalla myös hiukkaspäästöt pienenevät. Mitsun kehittämät pietsosuihkusuuttimet mahdollistavat tuon.
VV:ssä pumppusuutin tekniikalla tuo tulee olemaan aikamoinen haaste=vv:n dieseleille käy samoin kuin bensakoneille. - Jouni
Toyisti kirjoitti:
pumppusuuttimissa, nykyään commonrailissä suihkutetaan polttoaine useammassa erässä(uusissa jopa viidessä ja myöhemmin mahdollisesti jopa 7 erässä) jolloin palotapahtuma saadaan pehmeäksi ja samalla myös hiukkaspäästöt pienenevät. Mitsun kehittämät pietsosuihkusuuttimet mahdollistavat tuon.
VV:ssä pumppusuutin tekniikalla tuo tulee olemaan aikamoinen haaste=vv:n dieseleille käy samoin kuin bensakoneille.Mitä tarkoitat? Käy miten?
PD tekniikassa on kyllä myös esiruiskutus. Ei kuitenkaan vaikuta käyntiäänen laatuun niin hyvin kuin commonrailin monta erillistä ruiskutusta.
Vielä on vähän hiomista... On se PD minun mielestäni kuitenkin paras dieseltekniikka tällä hetkellä. - Juuso
Jouni kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Käy miten?
PD tekniikassa on kyllä myös esiruiskutus. Ei kuitenkaan vaikuta käyntiäänen laatuun niin hyvin kuin commonrailin monta erillistä ruiskutusta.
Vielä on vähän hiomista... On se PD minun mielestäni kuitenkin paras dieseltekniikka tällä hetkellä.Ei tainnut tulla vielä kunnon vastausta alkuperäiseen kysymykseen. Joku insinööri voisi kertoa teoriansa/tietonsa lyhyesti. Mitenköhän noita ääniä ei saada kuriin...
Totta kuitenkin on, että commonrail pitää pienempää ääntä kuin pumppusuutin. - Jamppa
Juuso kirjoitti:
Ei tainnut tulla vielä kunnon vastausta alkuperäiseen kysymykseen. Joku insinööri voisi kertoa teoriansa/tietonsa lyhyesti. Mitenköhän noita ääniä ei saada kuriin...
Totta kuitenkin on, että commonrail pitää pienempää ääntä kuin pumppusuutin.Niin, en osaa sen tarkempaa vastausta antaa kun että diiselin erilainen puristussuhde, polttoaine ja sen syttymistapa ovat syynä ääniin.
Mitä tulee erityyppisiin dieseleihin, esikammiokoneet pitävät vähintään yhtäpaljon ääntä, varsinkin kierroksilla. Ääni on toki erilainen. Commonrail ei ole yhtään sen meluisampi kuin pumppusuutin tai ihan perinteinen jakajapumppukonekaan. Erot ovat lähinnä kiinni eri valmistajista sekä eristyksestä.
Niin ja niitä suoraruiskuja on ollut jo 15 vuotta Fiatilla ja Vag:lla, paljon ennen commonrailia, pumppusuuttimia ja piezoa (kuinkas pirussa tuo muuten kirjoitetaan?) Ja ootteko muuten tosissanne, että mitsu ekana on kehittänyt tän piezon? En väitä vastaan kun en tiedä, on vaan vaikea uskoo juuri mitsusta. - Diesel
Jamppa kirjoitti:
Niin, en osaa sen tarkempaa vastausta antaa kun että diiselin erilainen puristussuhde, polttoaine ja sen syttymistapa ovat syynä ääniin.
Mitä tulee erityyppisiin dieseleihin, esikammiokoneet pitävät vähintään yhtäpaljon ääntä, varsinkin kierroksilla. Ääni on toki erilainen. Commonrail ei ole yhtään sen meluisampi kuin pumppusuutin tai ihan perinteinen jakajapumppukonekaan. Erot ovat lähinnä kiinni eri valmistajista sekä eristyksestä.
Niin ja niitä suoraruiskuja on ollut jo 15 vuotta Fiatilla ja Vag:lla, paljon ennen commonrailia, pumppusuuttimia ja piezoa (kuinkas pirussa tuo muuten kirjoitetaan?) Ja ootteko muuten tosissanne, että mitsu ekana on kehittänyt tän piezon? En väitä vastaan kun en tiedä, on vaan vaikea uskoo juuri mitsusta.Voimaa ei synny ilman ääntä
- Toyisti
Jamppa kirjoitti:
Niin, en osaa sen tarkempaa vastausta antaa kun että diiselin erilainen puristussuhde, polttoaine ja sen syttymistapa ovat syynä ääniin.
Mitä tulee erityyppisiin dieseleihin, esikammiokoneet pitävät vähintään yhtäpaljon ääntä, varsinkin kierroksilla. Ääni on toki erilainen. Commonrail ei ole yhtään sen meluisampi kuin pumppusuutin tai ihan perinteinen jakajapumppukonekaan. Erot ovat lähinnä kiinni eri valmistajista sekä eristyksestä.
Niin ja niitä suoraruiskuja on ollut jo 15 vuotta Fiatilla ja Vag:lla, paljon ennen commonrailia, pumppusuuttimia ja piezoa (kuinkas pirussa tuo muuten kirjoitetaan?) Ja ootteko muuten tosissanne, että mitsu ekana on kehittänyt tän piezon? En väitä vastaan kun en tiedä, on vaan vaikea uskoo juuri mitsusta.asiasta aikoinaan työpaikallani tiedejulkaisusta kyseisen innovaation. Oliskohan ollut Science?
Onhan mitsulla elektroniikka tuotantoa ja vaikka sun mitä.
Eiköhän ne ekat dieselit vuonna 1 ja 2 olleet juuri suorasuihkutteisia, pyörekammio innovoitiin myöhemmin. - skodamies1
Dieselisti kirjoitti:
Ei ole. Tyhjäkäynti on molemmissa n. 700 rpm.
Uudet Volkkarit pitää kyllä ääntä verrattuna vaikka Pösö, Volvo, Mersu DCI-koneisiin. Vanhemmat ei-CommonRailit pitävät kaikki aika nakutusta, mutta nykyiset ovat hiljaisia.
En tiedä itsekään vastausta. Sen vain, että VAG:in (Volkkari, Seat(?), Skoda) pitävät meteliä.
Ken tietää vastauksen paljastakoon!Itselläni on Skoda Yeti 2.0 TDI DSG-aut. 4x4 vm.2013 ja kyllä se pitää aika kovaa meteliä myös silloin kun auto seisoo paikallaan. Sen käyntiääni on aika äänekäs ja sitä ei voi todellakaan sanoa hiljaiseksi. Se kuuluu myös auton sisällä. Luulisin että kaikki VAG-konsernin uudet dieselmoottorit pitää samanlaista ääntä kun mun Skodan dieselmoottori.
- Automies
Dieselin karkeampi ääni bensakoneeseen verrattuna tulee siitä, että diesel sytyttää puristamalla ilman johon ruiskutetaan polttoaine. Puristussuhde on kaksinkertainen bensakoneeseen nähden. Ääntä on henkilöautojen dieseleissä vähennetty esikammiotekniikalla, eli ns. epäsuoralla ruiskutuksella. Isot dieselit ovat aina olleet suoraruiskutteisia. Common Rail- ja pumppusuutintekniikalla ja yleensäkin dieselin ruiskutuslaitteiden kehittymisellä ja niiden sähköohjauksella on mahdollistettu suoraruiskutuksen käyttö myös henkilöautoissa. Kuitenkin lähes kaikki suoraruiskutuskoneet kalistavat enempi kun parhaat esikammiokoneet, mutta kehitys on ollut huimaa ja esim. uudet PSA-koneet ovat todella sivistyneesti käyviä.
- Autoilija
Diisselin ääni on haisevan ruma!
- Rudolf
Autoilija kirjoitti:
Diisselin ääni on haisevan ruma!
Vanhan "majurin" leppoisa raksutus on yksi kauneimmista koneen äänistä minkä tiedän...
- 306 XT HDi
lyhyesti sanottuna rajusta paineen noususta kun polttoaine syttyy.
- Kuuro
Mitä väliä niillä äänillä on. Kunhan eivät häiritse sisällä autossa. Tunnetustihan diesel-auton sisämelu kovissa nopeuksissa on alhaisempi kun bensavehkeillä?
Tiedän, että esim. oven sulkemisen aiheuttamaan ääneen kiinnitetään paljon huomiota autoa suunnitellessa. Tämä siksi, että syntyisi oikea mielikuva autosta. Mutta miten oven sulkemisen aiheuttama ääni korreloi auton oikeiden ominaisuuksien kanssa? Ei mitenkään. Pelkkää psykologiaa kaikki tyynni. On se ihminen ihmeellinen.
Minulle ei moottorin tai oven aiheuttaman äänen laadulla ole mitään merkitystä, kunhan eivät ole liian voimakkaita. Riittää kun ovi sulkeutuu hyvin ja moottori toimii. Dieselin valitsin sen muuten ylivoimaisten ominaisuuksien vuoksi. Ja dieseleiden kesken valitsin aivan muiden asioiden kuin moottorin äänen perusteella.
Niin ja minulla ei ole Volkkaria.
- asj
Laitetaan dieselmoottoriin sytytystulppa,ja säädetään ruikutushetkeä myöhäisemmälle,niin eiköhän käynti siitä hiljene.
- Fireblade
Moi
Meinaat siis ruiskuttaa polttoaineen niin myöhään ettei syty ja sytyttää sitten tulpalla....
Taitais toi hyötysuhde HIUKAN kärsiä....jos nyt ylipäätään syttyis.
- Mondeo 2.0 TCDI
Kuten mikkisoftasta on todettu: se on ominaisuus eikä vika.
Ei se dieselin ääni kuulu auton sisään ja jos se häiritsee jalankulkijoita, who cares?
Kyllähän noi bussipysäkillä värjöttelevät katselevat että bussiko se sieltä tulla roklottaa vaan väliäkös tuolla.
Pääasia on että diesel on ylivoimainen taloudellisuuden ja suorituskyvyn suhteen verrattuna bensakoneisiin. Ja kun moottoritienopeuksissakin kone käy hitaasti, se ei metelöi.
Yleinen väärinkäsitys on että diesel olisi jotenkin omiaan pitkään maantieajoon. On se sitäkin, mutta erityisesti tulee säästöä kaupunkiajossa ja muutenkin kaupungilla on mukavampi ajella dieselillä. Suosittelen koeajoa.- kipeä kolina
Se kalina tulee siitä kun ei ole kipinää näyttämässä valoa männille, ettei poloiset lyö päätään kattoon.
- jör ingen
alkuperäisen kyssärin ajankohdasta rouskutus on laimentunut paljon. syy moiseen on se että nykyisin paukutellaan useita kertoja jolloin paukut ovat kesympiä.
dieselin palotapahtuma on hyvin äkillinen, sylinterin puristuksessa kuumeneva ilma ja siihen ruiskutettu polttoaine syttyy käytännössä samanaikaisesti sylinterissä, siis räjähtää, bensakoneissa sylinterissä oleva seos palaa "hitaasti" palorintaman edetessä ja paineen nousu on pehmeä. - diesel on
http://www.youtube.com/watch?v=q_0xifuTqVA
kuin musiikkia
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201185
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89874- 83727
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18699- 89673
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat276665- 107604
- 28540
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49533Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet110497