Kesä on ollut hyvä huonekasveille.
Nostin jo öiden lauhduttua keväällä kaikki sisäkukat ulos jao'boy, miten ne on tykänneet.
Lehtikaktukset ovat kasvaneet sellaisiin mittoihin, etten oikein tiedä mihin ne enää mahtuu ;) Epiphyllumeita.
Orkideaharrastus, jonka aloitin uudelleen keväällä, on tuottanut hienosti kasvaneita kasveja jotka kohta sitten menvät keinovalon alle. Se on must, ne ei pärjää Suomen talvn pimeässä.
Parhaassa Cattleyassa on kuusi uutta lähtöä ja se on paljon, missä tahansa mittakaavassa...
Tässä aikani kuluksi katselen jos löytäisin kivoja Stanhopeoita ebaysta ja löydänhän minä...
Kasvattaako muu poppoo mitään?
Huonekasvit viihtyvät ulkona
36
3311
Vastaukset
Minulla on ihanat siniset mustanmerenruusut. Nostan ne keväällä tiskialtaan alta talvehtimasta. Laitan hiukan uutta multaa mukuloille ja siirrän ikkunalaudalle. Ihania kesäkukkia ja niitä on kiva odottaa keväällä, ensi että koska saa nostaa ruukun ikkunalaudalle, ja sitten koska tulee ne kukkaset... Pienessä kerrostaloasunnossa ei oikein muuta.
Koko maailma on mun kukkamaani, olen siirtänyt salaa villiorvokkeja, keltamaksaruohoa, iiristä, tulppaaneja, markettaa...monenlaista villinä viihtyvää monivuotista kukkaa, kaupungilla käyttämieni bussipysäkkien viereen ja kaikille omille poluilleni. Minusta on oikein että muutkin saavat ihastella luomuksiani. Pidän siitä että poluillani kukkii...- Anjaniina.
Oikein.
Mustanmerenruusut tuo onnistumisen tunteen, kun ne saa kukkimaan vuosi toisensa jälkeen. Gloxinia olis samanlainen
Mukulan kasvattaminen vuosi vuodelta ei ole ollenkaan ongelmatonta. Siinä on haasteensa saada sille oikea rytmi ja oikea lannoitus, ettei se kitsahda talven aikana.
Itse tykkään orvokeista, niitä on niin helppo kylvää ja saada kylväytyyn.
Nytkin monivuotiset orvokit istutin turvepalikoilla rajattuun ympyrään ja kun ne teki siementä, levitin niitä,nyt siemenistä on jo taimet tulollaan ;)))
Puutarhakasveista suosikkeja on sormustinkukat, lupiinit ja ukonhatut.
Niin ja kärhöt jaalppiruusut
Kiitos muuten muistutuksesta. Haenkin muutaman pussin päivänkakkaroita ja käyn heittelemässä siemmenet poluilleni. Työmatkalla kiva pyöräillä ja ihastella omia päivänkakkaroita. Myös levittämäni silla kukki kivasti viime keväänä. Niitä on helppo levittää kun ne tulevat ennenkun ruohoa aletaan leikata. Mielestäni muillakin on oikeus täällä kaupungissa piristää maailmaansa, kuin vain kaupungin puutarhasuunnittelijoilla.
- luppari
Noista saa vaan olla varuillaan, mitä kasveja kylvää, ettei tule uusia vieraslajeja. Niistä on viime aikoina ollut paljon keskustelua, että pitäisi hävittää kaikki mikä ei luonnollisesti kuuluu maahamme. Lupiini, jättiputket, jättipalsami, mm. Noin muuten ajatus on kaunis.
- Anjaniina.
luppari kirjoitti:
Noista saa vaan olla varuillaan, mitä kasveja kylvää, ettei tule uusia vieraslajeja. Niistä on viime aikoina ollut paljon keskustelua, että pitäisi hävittää kaikki mikä ei luonnollisesti kuuluu maahamme. Lupiini, jättiputket, jättipalsami, mm. Noin muuten ajatus on kaunis.
Ylivarjelua.
Jättiputki on ainoa josta oikeasti on harmia. Myrkyllinen.
En nää mitään haittaa siitä, että lupiini kauniisti kukoistaa hyljätyillä tienposkilla ;)))
Esim jättipalsami levenee puutarhassa villisti, mutta luonnossa se ei pärjää.
Tiedän tän kokemuksesta.
Miks pitää hävittää?
On monia autiotiloja, joista leviää aikoinaan huolella kasvatetut kasvit luontoon.
Mut jos tarkkoja ollaan, luontaisia kasveja vastaan ne ei kauaa pärjää, jollei ihminen hoida... - sitroen.
luppari kirjoitti:
Tottaon. Vaikka ikivanhan jutun nostitkin esille.
Vieraslajit pitää hävittää!
Peruna on yksi laajimmalle levinnyt vieraslaji Suomessa. Samoin mm porkkana, punajuuri, turnipsi, rypsi ja rapsi. Tuontikantaa on myös ruis, ohra, vehnä ja kaura. Eikä hernekään liene alkuperäiskasvi.
Ne eivät kuulu Suomen alkuperäiseen kasvisluontoon. Mihin toimenpiteisiin vieraslajivihamieliset aikovat ryhtyä ja ovat jo ryhtyneet tilanteen korjaamiseksi? Onhan aloituksesta jo kulunut aikaa yli 3 vuotta. Ette kai ole olleet tumput suorina koko ajan? Suu vain käynnissä?
- Karjalaistyttö ei ki
Kyllä. "Viidakossa" asutaan niin sisällä kuin parvekkeellakin.
Parvekekukat, tomaatit, tillit ym kasvatan itse siemenistä. Kukista kerään siemenet ja taas seuraavana keväänä itämään. Huonekasvit taas kasvatan suuriksi ja sitte jaan ne sellaisille ihmisille tai koululle missä ne mahtuu kasvamaan vielä suuremmiksi. Itselle otan vaan aina pistokkaan ja taas sama rumba.
En voisi kuvitella kotiani tai partsia ilman kasveja.
Mummoni ja äitini olivat samanlaisia.
Kasvithan puhdistavat huoneilmaakin joten on niistä jotain muutakin hyötyä kuin viihtyvyys ja harrastus.
Vieraat aina ihmettelevät että mitä niille teen kun kasvavat noin hyvin? Enpä oikeastaan muuta kuin vettä ja välillä lannoketta.- Anjaniina.
Kasvit puhdistavat ilmaa.Niiden kasvattaminen on mielelle hyvä juttu.
Onnistumisen iloa ei korvaa mikään ;)))
Niinotan minäkin, siemeniä talteen ja kylvän eteenpäin;))
Viimevuosinaolen koittanut kasvattaa herkkutattien rihmastoa pihan.Nyt kun sateet tulis, näkis miten käy, kasvaako.
Isokis kun kasvi kasvaa, joutuumiettiin mihin sen panis.
Nuo isolehtiset kaktukset on sellanen haaste, ne kasvaa kuin rikkaruohot, mut missä hitossa ne saa kasvamaan talven yli ;))
Orkideiodenkohdalla on avainsana kuivaminen.
Muutamapäivä et ruukku on pohjia myöten kuiva ja sit taas runsas kastelu, mielellään upottamalla...
Täällä meilläpäin jättiputki on villintynyt joissakin paikoissa esim. kanavan laidalla. Jättibalsami taas on valloittanut ihan tuo läheisen metsän ja hävittänyt siitä muut kasvit.
Olen joskus ottanut siitä balsamista siemeniä ja yrittänyt saada kasvamaan mutta en ole onnistunut. Sekin olis partsilla ihan kiva.
Lapsena aina säikyttelimme itseämme sillä kun se ampuu ne siemenet kosketuksesta :)- Rattus sp.
Suurin osa kasveista hävisi homealtistuksen jälkeen. Keuhkot ahtautuivat. Tunsin itseni sen verran sairaaksi, etten halunnut rasittaa itseäni kasvien multapaakuilla samassa huonetilassa.
Se, mitä olen ajatellut aloittaa nyt syksyllä, ovat omat vehnänorasviljelmät. Olen varmasti niitä harvoja hulluja, jotka pitkä vehnänorasmehun mausta :].
Ei huvittanut nukkua.. Olo ei ole kuitenkaan paras mahdollinen. Taisin vilustua autossa.. Ilmastointi oli mielestäni liian viileällä.- Anjaniina.
Vilustu kuumimmas kesässä ikinä ;)))
Hometta, ei ruukkuihin tule jos multa kuivaa välillä.
Sun kannattas siirtyy vesiviljelmiin ;) tai orkideoihin ;))) - Rattus sp.
Anjaniina. kirjoitti:
Vilustu kuumimmas kesässä ikinä ;)))
Hometta, ei ruukkuihin tule jos multa kuivaa välillä.
Sun kannattas siirtyy vesiviljelmiin ;) tai orkideoihin ;)))Mutta sitten pitäisi hankkia se "kotihenki", joka huolehtisi kasveista sillä aikaa, kun olen vesillä ;). Oma herkkyys homeelle on sitä luokkaa, että voin reagoida jopa pieniin pitoisuuksiin sopivaa homelajia. Oikeastaan minulle sopisi paremminkin viini- ja olutviljelmien kehittäminen tai jokin muu vastaava. Ainoa huono asia olisi se, etten jaksaisi juoda tuotoksiani siinä ajassa kuin pitäisi.
- Anjaniina.
Rattus sp. kirjoitti:
Mutta sitten pitäisi hankkia se "kotihenki", joka huolehtisi kasveista sillä aikaa, kun olen vesillä ;). Oma herkkyys homeelle on sitä luokkaa, että voin reagoida jopa pieniin pitoisuuksiin sopivaa homelajia. Oikeastaan minulle sopisi paremminkin viini- ja olutviljelmien kehittäminen tai jokin muu vastaava. Ainoa huono asia olisi se, etten jaksaisi juoda tuotoksiani siinä ajassa kuin pitäisi.
Laitetaan vaan se viiniviljelmä johonkin?
Puola?
Mä voin kyllä sit auttaa siinä kasvattamisessa ja juonnissa?Putkiskin tulee kimppaan? - Rattus sp.
Anjaniina. kirjoitti:
Puola?
Mä voin kyllä sit auttaa siinä kasvattamisessa ja juonnissa?Putkiskin tulee kimppaan?Minulla on vielä opettelematta sahdin tekotaito. Isäni on viimeinen suvussa, joka osaa taidon ja jolla on kaukalot ym. sitä varten. Pitäisikö opetella?
Voisin kyllä muuttaa jonnekin etelämmäksi. Katsotaan tuoko lottoaminen tulosta. Tuo lottoaminen kertoo, kuinka alas on vaipunut.. - Putkivalo
Anjaniina. kirjoitti:
Puola?
Mä voin kyllä sit auttaa siinä kasvattamisessa ja juonnissa?Putkiskin tulee kimppaan?Putkishan tulee... Ja tiedän millä me rahoitetaankin se viljely. Vuokrataan Råtta homekoiraksi :)))
Akoinaan asuimme tuolla Lauritsalan suunnalla, niin vuokra emäntämme kylvi puutarhaan puskien alle kaikki sientenperkuujätteet. En tiedä onko niistä kasvanut sieniä, mutta miksipä ei, onhan niissä ainakin niitä itiöitä.
- Anjaniina.
Sienet itiöt ja rihmasto pitää pitää kosteassa ja maan sisällä.En tiedä kuin onnistuuj ilmen isäntäkasvia (mänty, kuusi) jne...mut katsotaan...
Niin, talveksi laitan parvekkeelle männyn oksia, ja mieluummin sellaisia missä on käpyjä ( siskoni mies kaatelee puita) ja alkukesästä on laatikoissa pieniä männyntaimia.
Pitäiskin kokeilla jos sais ne kasvamaan vähän isommiksi, sitte olis parvekkellakin oma metsä:)
Männynhavut on siitä hyvät kun ne ei karise ja säilyttävät värin hyvin. Kuusi ja erikat ...Ei ikinä enää.
En ole minäkään saanut multia näkyvästi homehtumaan, mutta kai niissä vähän sitä on ja jos on allergiaa niin varmaan siihen reagoi.- Anjaniina.
Minulla on metsästä haettuja juuria, männyn tai kuusen kanto, kun on käännetty ylösalaisin, jää jäljelle hieno juuriverkosto, siihen puolukanvarpua, kanervaa, sammalta jne...
Anjaniina. kirjoitti:
Minulla on metsästä haettuja juuria, männyn tai kuusen kanto, kun on käännetty ylösalaisin, jää jäljelle hieno juuriverkosto, siihen puolukanvarpua, kanervaa, sammalta jne...
Hyvä idea!
Yhtenä syksynä laitoin pihlajanoksia marjoineen, kas kummaa, sain tilhiparven kylään ja sinne hävis pihlajanmarjat.
Nyt on kyllä poistuttava kyökin puolelle ja alettava kokkaamaan noille lapsukaisille ruokaa.
- Meriläinen
Viime muutossa annoin pois kasvit, yhtä lukuunottamatta.
Nyt olen niitä taas hankkimassa, käyskentelin tuolla kukkakaupoissa.
Viherkasvit ovat vasta tuloillaan.
Exoticgardenista tilasin niitä Banaanin siemeniä ja yksi isoksikin kasvanut banaani on tuolla keittiön pöydällä.
Nyt sieltä tuli lehtinen ja olis kaikkia kivoja sipuleita myynnissä.
Amaryllislajitelman meinaan tilata ainakin ja....ans kattoo kun kiertelen aikani tuolla sivustolla niin varmaan taas muutakin.- Viherkeukalo
Minä olen jo pari- kolme vuotta viljellyt lakkoja...melkoinen sato tulikin tänä vuonna. Viisi kiloa itselle pakastimeen ja loput ystäville.
Pölytys oli kyllä rasittavaa, mutta vikkelä kun olen niin onnistuihan sekin!
;)) - Anjaniina.
Viherkeukalo kirjoitti:
Minä olen jo pari- kolme vuotta viljellyt lakkoja...melkoinen sato tulikin tänä vuonna. Viisi kiloa itselle pakastimeen ja loput ystäville.
;))Näppärä kaveri.
Mutta jos olisit malttanut mieles, olis hyönteisetkin mielellään hoitaneet homman? - Anjaniina.
Exotic myy monenlaista, ole hiukka varovinen esim Hyoscyamuksen kanssa ;))))
Minulle ie kevättä tule , jollen saa kukkivia javehreitä kasveja kotiin.
Taitaa olla joku primitiiireaktio? - Meriläinen
Viherkeukalo kirjoitti:
;))Lakkojen viljely onkin ihan uutta mulle :))
Hyvähän se että satoa saa omasta.....suosta?
Mun banaani ei kyllä ole vielä antanut yhtään satoa :)) - Meriläinen
Anjaniina. kirjoitti:
Exotic myy monenlaista, ole hiukka varovinen esim Hyoscyamuksen kanssa ;))))
Minulle ie kevättä tule , jollen saa kukkivia javehreitä kasveja kotiin.
Taitaa olla joku primitiiireaktio?Hmmmm, no en mie kyllä halua mitään pahalle haisevia kasveja :)) Vaikka kuinka olis kauniita. Ja oma mielikuvitus riittää ihan ettei tarvii mitään ylimääräisiä hallujakaan hommata :)
Kyllä se kasvien kanssa leikkiminen jostain kaukaa tulee.
Äiti väitti mummon olleen samanlainen kun minä, hän kuoli joskus mun olessa ihan pikkutyttö eikä keritty paljon näkemäänkään. Ehkä jotenkin periytyvää, tiedä sitten. - Anjaniina.
Meriläinen kirjoitti:
Hmmmm, no en mie kyllä halua mitään pahalle haisevia kasveja :)) Vaikka kuinka olis kauniita. Ja oma mielikuvitus riittää ihan ettei tarvii mitään ylimääräisiä hallujakaan hommata :)
Kyllä se kasvien kanssa leikkiminen jostain kaukaa tulee.
Äiti väitti mummon olleen samanlainen kun minä, hän kuoli joskus mun olessa ihan pikkutyttö eikä keritty paljon näkemäänkään. Ehkä jotenkin periytyvää, tiedä sitten.Raatokukka eli stapelia on ainoa joka haisee tosi pahalle, siis mätänevälle lihalle
http://puutarha.net/index.asp?s=/keskustelukanava/ketjut/8216/1/0/1/
Hiukka luulen että se on yks ihmisen luontaisia viettejä, kasvattaa syötävää ja jollei, niin kukkia itselleen. - Rattus sp.
Viherkeukalo kirjoitti:
;))Tuo on kyllä taitolaji. Etenkin kun kuulin sadon määrän..
Mä en laita sisäkukkia ulos, ku niihin tulee hämähäkkejä. Pihakukat on jo ne pirulaiset valloittaneet. Mä inhoan niin noita hirmuja. :/
- Anjaniina.
Jos sulla on hämäsäkkejä kukissa ni hienoo, ne nimittäin syö kaikki tuholaiset.
Sit kun syksyllä otta ne sisälle taas voi käydä myrkyllä läpi...
- porttonoomi
Joo, huomekasveja kyllä.
- miesmuuan
Löytyy kaksi kasvia täältäkin. Koristeananas ja Phalaenopsis. Elikkä orkidea tms. Molemmat on selkeesti jalostettu keskitysleiriolosuhteisiin kun ovat vielä vuosienkin jälkeen hengissä. Tai sitten ne on muumioitunu.
- Anjaniina.
Koristeananas on mulle oudompi. En ole koskaan kasvattanut niitä, sisko on...mut...
Phalaenopsis ei perhosorkidea on helppo, antaakuivaa välillä kunnolla ja uppokastelee sit taas.
Orkideoiden juurien pitää saada kunnolla kuivaa välillä ja sit taas vettä niin että tuntuu.
Oma phal.on ollut ulkona koko kesän ja tuntuu tykkäävän.
Orkidean hyvinvoinnin näkee juurista, mitä pitempi vihree osa kärjessä, sitä paremmin kasvi voi...
- Putkivalo
Aasinkorvaa ja posliinikukkaa :))) Ainoat mitkä ovat meillä pysyneet hengissä. Koira syö kaktukset, ja mä tapan loput. Tuo posliinikukkakin on vain hengissä koska se on uusi tulokas, naapurin mies sai hengitysvaikeuksia sen takia.
Joskus olin oikea viherpeukalo, oli vaikka paavalinkukkaa, ja kaikki kukki. Kuka mun taidon on vienyt, ja tärkein kysymys, minne. Voisin hakea pois. Minusta kukat tuovat eloa taloon.
Palan vihreänä kateudesta kaikille jotka saavat orkideat kukoistaam :/ - miettiiii
otankohan jo kukat sisään parvekeelta,,miettii..
- ehbet
Laitat tarvittaessa hallaharsoa niitä suojaamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1882201
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo391527Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1321194Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe56952Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol263934- 55876
Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen20862Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis235762Aina ku nään sun kuvan
Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭58753Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S18745