Lapsenlapsellani Salosssa alkaa koulu 10.8. ja tällä paikkakunnalla jossa asun koulut alkavat 16.8.
Muistatteko kun meidän aikanamme koulu alkoi vasta 1.9.? Tosin silloin oltiin lauantait koulussa, mutta olivathan vanhempammekin lauantaina töissä. Silloin kun omat lapseni kävivät koulua, se alkoin noin 23.8. Muutaman vuoden kuluttua koulu alkaa jo heinäkuussa. Ja kuka ihme sen keksi, että koulut voivat alkaa eri aikaan? Kyllä se sentään pitäisi alkaa yhtenäisesti koko Suomessa! Voi lapsirukat Salossa, toivottavasti ei tule helteitä!
Pikkuisen törkeää!
21
200
Vastaukset
- EVÄILLÄ VÄLIÄ
No niistä tehdään nyt viisaampia, kun me olemme. Ei riitä supistettu kansakoulu.
- Ai kumpi on
supistettu ?
En usko heti tältä istumalta että nyky kakarat ovat ensin sen oppineempia kun aiemmin.
Johtuu tietenkin opettajista sun muusta.
Ja noita tunteja ei ole lisätty sitten 50-luvun. Meillä kaupungissa ei ollut esim. mitään viikon syyslomaa, tai perunannosto lomaa, kuten maalaisilla on ollut.
Olin 15-vuotiaana vuonna 1964 (kesällä) raknalla töissä. Työ tunteja viikossa oli melkein saman verran kun koulussa eli 49,5 tuntia/viikko.
Mut kai olen poikkeus tässä maassa (?)kun jo kahdeksan ikäisestä olen leipäni ja asumiseni maksanut itse ! - k/k
Ai kumpi on kirjoitti:
supistettu ?
En usko heti tältä istumalta että nyky kakarat ovat ensin sen oppineempia kun aiemmin.
Johtuu tietenkin opettajista sun muusta.
Ja noita tunteja ei ole lisätty sitten 50-luvun. Meillä kaupungissa ei ollut esim. mitään viikon syyslomaa, tai perunannosto lomaa, kuten maalaisilla on ollut.
Olin 15-vuotiaana vuonna 1964 (kesällä) raknalla töissä. Työ tunteja viikossa oli melkein saman verran kun koulussa eli 49,5 tuntia/viikko.
Mut kai olen poikkeus tässä maassa (?)kun jo kahdeksan ikäisestä olen leipäni ja asumiseni maksanut itse !Niin että kahreksan vanhasta oot ruokkinu ja vaatettanut ja maksanu oman elämäs,pitäskö uskoa en ainakaan ellet selitä taustoja.
- Ai kumpi on
k/k kirjoitti:
Niin että kahreksan vanhasta oot ruokkinu ja vaatettanut ja maksanu oman elämäs,pitäskö uskoa en ainakaan ellet selitä taustoja.
Miksi pitäisi taustat kertoa ?
Heräsin noin puoli neljältä aamuyöstä jakamaan aamulehteä, lehti ilmestyi vuodessa 359 aamuna, eli seitsemän vapaa aamua oli vuoden aikana.
Tuon lehdenjako homman lopetin 14-vuotiaana
Nythän täällä nutturapäät kieltävät muualla lapsityövoiman ?, mut popsivat innoissaan suklaata silti.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/08/1372150/yle-suomalaista-suklaata-tehdaan-lapsityovoimalla
Kyllä siitä koulusta sai tarpeekseen, vaikka alkoi vasta 1.9.
Nyt ei näytä mikään riittävän.
Tulee varmaan viisaanpia kuin meistä aikoinamme.- viisaampiko?
hunksz kirjoitti:
@Maarina
"viisaanpia" :)
Voi kuinka läheistä!
H.Voi mitä kettuilua olisit ees ite viisaampi tai edes "viisaanpi".
Kukin kirjottaa kuten osaa.
- Pirre*
Eiköhän sitä vapaata ole sitten vastaavasti, joko keväästä tai keskellä lukuvuotta enemmän, mutta tunteja ja päiviä on ihan varmaan yhtä paljon kaikilla.
Tiedätkö mistä syystä opiskelu on päätetty aloittaa aikaisemmin, siitä on varmaan julkinen päätös olemassa.. - ...
Kristalliyötä odotellessa.
Piti hinautua tsadiin pitämään yllä kodinturvajoukkoja. Koulut alkavat 16. päivä ja sitä edellisenä viikonloppuna on yleinen mellakka päällä kun kakarat riehuvat kuin pölöjät jokapaikassa. Sama meininki sitten koulun alkamista seuraavana viikonloppuna, kun ovat saaneet jenginsä kassaan taas oikein kunnolla. Vaikka tässä periaatteessa onkin ihan rauhallista, pari viikonloppua tulevat olemaan kokolailla levottomia, harvoin näkee niin paljon poliisiautoja...
No tuo koulujen alkaminen johtuu just vanhemmista. Kun piti saada viispäiväinen työviikko. Se kun koskee myös opettajia. Siitä oli aikanaan jokin neuvoa antava kansanäänestys tms. Meillä kun oli karjatila, jolla tehtiin töitä seitsemänä päivänä viikosta, kouluviikon lyhentäminen tuntui hyvältäkin ajatukselta, kakarat kerkiää olemaan päivän enenpi kotitöissä viikossa:DD
Periaatteessa viikon lyhentämisessä oli huonot puolensa, samat jutut piti opettaa paljon lyhyemmässä ajassa. Ja kotitehtävät jne lisääntyivät paljon. Samaten ilmestyivät ryhmätyöt, sekin huono juttu. Oman asiansa toki oppi, mutta muitten ryhmien hommat jäi lähinnä monisteen varaan
Tuo koulujen lomien ajoitus ei ole paha asia. Saman verran lomaa kaikilla kuitenkin. Sillä voidaan kuitenkin joustattaa monia asioita. Yks on vanhempien lomat. Niitten mukaan kun menee kakaroittenkin lomat, tai toisinpäin. Nykyaikana rattaat pyörivät koko ajan. Suomikaan ei enää mene kiinni heinäkuuksi. Paljon siirrellään lomia elokuuksi, se kun on pisneksen tekemisen takia pakollista, koska eurooppa on lomalla enenpi elokuussa. Siinä käynyt vähän niin, ihmisten työasioitten takia lomat pidetään mieluusti silloin kun pystyy, koulua käyvien kakaroitten takia niitä joutuu pitämään epäsopivina aikoina.
Ja sellainenkin seikka. Kun maassa hammastusta kakaroitten kesälomissa, monet lomapalvelut saavat hoidettua kaiken kysynnän ja jatkettua sesonkejaan, kun kaikki eivät pölähdä yhtä aikaa jonnekin hiton jukulandiaan tai linnanmäelle. Ihan käytännöllinen syy, huvipuistot jne kakaroille suunnatut "palvelut" on suurimman osan vuotta lähes käyttämättöminä. Ei sirkuksetkaan kierrä kuin muutamia kuukausia kesäisin..
Jaa, pitääkin lähteä ostamaan pesäpallomaila. Tahtovat lapsukaiset olla kovin kuuroja nykyään. Eivät kuule, jos niitä kieltää hyppimästä aidan yli kotipihalle. Ajattelin, notta kalauttaa mailalla ottaan, josko sitten tajuaisivat paremmin >://
=DW= Tuolta voi lukea miksi koulut alkavat kuten alkavat.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Ensimmäiset koulut alkoivat tänään/1135268364264- Nixman
Törkeät doitsut!
Penskojen kesälomat alkavat osavaltioittain kiertäen.
Puhuvat jostakin liikenneruuhkista ja muista huuhaa asioista. - ei tuu kesää
Koulupäivien lukumäärä on laissa ja/tai asetuksissa määrätty. Eiköhän noihin lie olleet osaltaan vaikuttamassa myös meidän valitsemamme kansanedustajat?
Eli jos koulu alkaa syksyllä aikaisemmin, niin muut lomat ovat sitten pitempiä. Paikallisesti voidaan aika pitkälle määrätä koulun alkamis- ja lomapäivät, päätöspäivä(t) on tarkkaan määrätty. Esim. yo-juhlat on muistaakseni aina viikon 22 lauantaina. Kyllä minulla koulut alkoivat 20.8. Tarkistin asian lukukausitodistuksista.
- *vanha nainen*
Kyllä enenvanhaan, silloin 50-60-luvuilla, koulut yleensä alkoivat 1.9, jos oli arkipäivä ja loppuivat 31.5. Näin oli ainakin minun lapsuudessani.
Tuo koulujen alkaminen jo elokuussa on tullut vasta paljon myöhemmin. - suarastaan järkytyin
Oih ja voih, ihan kauheeta! Ei oo asiat niinku ennenvanhaan, kun joka asia oli paremmin.
- ihan hirveetä
Niin määkin järkytyin, kyl on maailma niin kauheesti muuttunut viidessäkymmenessä vuodessa.
Ei tätä saata vanha ihminen ollenkaan käsittää miksei kaikki ole niinkun ennen. - kyllä on lomiakin
ihan hirveetä kirjoitti:
Niin määkin järkytyin, kyl on maailma niin kauheesti muuttunut viidessäkymmenessä vuodessa.
Ei tätä saata vanha ihminen ollenkaan käsittää miksei kaikki ole niinkun ennen.Mutta ethän sinä enää käy koulua, niin mitä se haittaa jos koulu alkaa vaikka 10.8?
- meeriamanda
kyllä on lomiakin kirjoitti:
Mutta ethän sinä enää käy koulua, niin mitä se haittaa jos koulu alkaa vaikka 10.8?
On enempikin kuin hyvä et porrastetaan koulujen alkamiset eriaikaisesti. Samoin syksyn ja kevättalvenlomat. Ette taida tietääkään minkälaiset ruuhkat ovat menossa esim. talvilomalla pohjoiseen? Ei mitenkään onnistuisi ellei viikkoja muuteltaisi.
Opetusmäärät/viikot määrää jotkut muut kuin kuntapäättäjät, joten kiintiö on vakio.
Olen aiemminkin maininnut ettei kaikki toiminut ennenkään - miksi nytkään!
Miksi ihannoidaan sitä ennen... ennen--- oli jäät liukkaampia, voi halvempaa , peilit kirkkaampia ja mallu maksoi 2,65 ! - ihan hirveetä
kyllä on lomiakin kirjoitti:
Mutta ethän sinä enää käy koulua, niin mitä se haittaa jos koulu alkaa vaikka 10.8?
Mut mun miälestä mikään ei saa ikinä muuttua, mää järkytyn liikaa.
- woewoe
Eiköhän ne koulupäivien ja tuntimäärien summat ole laissa säädettyjä.
Koulujen oma asia, milloin lomiaan pitävät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla6002136- 1081078
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,191008Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki4887Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101845- 79795
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50749Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?87727- 63715
- 65563