Jokaisen avioliitossa elävän tai avioliittoon aikovan kannattaisi käydä avioliittoleirillä.
Itsellä takana 25v. avioliitossa.Tänä kesänä kävimme ensimmäisen kerran leirillä.Jos olisimme tienneet kuinka hyvä se on, olisimme varmasti menneet aikaisemmin.
Itsellä oli useamman vuoden halua lähteä leirille.Puolison suhtautuminen oli aluksi nihkeää.Lopulta hän kuitenkin suostui, tartuimme siihen kuin viimeiseen oljenkorteen.
Leiri yllätti positiivisesti meidät molemmat ja mikä ihmeellisintä; puolisoni on nyt meistä se, joka innokkaammin kertoo kokemuksistaan..
Avioliittoleiri
26
5834
Vastaukset
- leirielämää
Meillä taas minä (mies) olisin halunnut leirille jo vuosia sitten, mutta vaimoni ei ollut halukas lähtemään. Nyt ehkä olisi, mutta taitaa olla jo liian myöhäistä.
- Ol Playa
Koskaan ei ole liian myöhäistä!
- säikähdys sentään!
Olen joskus aiemminkin kertonut tämän,mutta kerronpa tässä yhteydessä uudestaan.
Minua EI saisi millään ilveellä näille leireille.Ei sen jälkeen kun sain selville,että siellähän sitten eräällä leirillä oli kuulemma alettu vonkaamaan toisen puolisoa ja niin kävi että kaksi perhettä hajosi tämän alkukantaisen himon takia.Minä säikähdin aivan kauheasti!Olin aina luullut ,että noille leireille mennään parantamaan omaa suhdetta,eikä rikkomaan toisten suhdetta.Mieluummin menisin yksityiseen parisuhdeterapiaan kuin leirille.Ihan puistattaa ajatuskin.
Mutta kertokaapa kuitenkin mitä siellä leirillä tehdään?Ja tarkoitan tietenkin muuta kuin vieraan vokottelemista.- Ol Playa
Älä vaan koskaan lähde matkalle, koska olen kuullut, että jotkut lentokoneet ovat pudonneet ja kaikki kuolleet.
Itse asiassa on todennäköisempää ajaa kolari kuin menettää puoliso avioliittoleirille. Kyseessä on poikkeustapaus. - hui kamala
Älä koskaan päästä sitten miestäsi ainakaan YKSIN mihinkään missä saattaisi olla muita naisia.
Kioskilla käymään ? Hui, puistattaa ajatuskin. SIellähän voi olla nuoria tyttöjä jotka varmaan palavat halusta iskeä vanhan ukkosi.
EIkö järkikin jo sano että se on paikka jonne kaikki parit menevät parantamaan parisuhdettaan ? Lienee selvää että parit viettävät melkein koko ajan aikaa yhdessä, luennoilla yms. tietysti kaikki ovat läsnä.
Oletko ihan kaheli ?
- eya7
Koskaan ei oo liian myöhäistä! Olen kuullut monen avioeroaikeet peruuntuneen kun ovat menneet leirille.
No huh huh sentään, enpä oo moista kuullu, että toisen puolisoa ois alettu vonkaamaan; mistähän/kenenkähän järjestämästä leiristä on kysymys?
Kukin tavallaan, varmasti parisuhdeterapiakin on hyvä!
Mielestäni leiri oli siinäkin mielessä hyvä, että tavallaan huomasi muidenkin painivan samojen ongelmien kanssa. Ryhmäkeskustelut oli tosi hyviä.
Mieheni kertoi jälkeenpäin ajatelleensa ettei varmaan saa suutaan auki ryhmäkeskusteluissa, hän jännitti näitä etukäteen tosi paljon. Toisin kuitenkin kävi, hän oli eniten äänessä..
Leirillä käydään läpi kaikkea mahdollista parisuhteeseen liittyvää alkaen avioliiton perusteista.
Itselleni aihe miehen ja naisen erilaisuudesta kolahti eniten. Se selitti paljon niitä konfliktitilanteita mitä meilläkin oli ollut.Itse olen ollut mieheni kanssa avioliittoristeilyllä, joka oli vähän minileiri. Ihan ok se oli. Oikein mukavaa joukkoa ja kokoontumiset olivat kivoja, vaikka meillä ei mitään erikoista kipukohtaa ollut, miksi mennä.
Tuo avioerojuttu on trolli. Ihan puuta heinää. Olen keskustellut lukuisten vetäjien kanssa ja eya on selvästi ollut leirillä, mutta trollin kirjoittanut ei. Toisaalta ihmiset nyt eroavat ihan mistä syystä tahansa.
Tämä erilaisuus on tärkeä juttu. Sen kun tietää pärjää työelämässäkin ihan toisella lailla.
Hyvä eya7!
- 12+13
me olemme menossa myös parisuhdeleirille, Kataja ry:n järjestämälle. Odotan innolla.
- Kaksi leirikokemusta
Riippuu mistä "leiristä" tai aviioliittokurssista puhutaan.
Me ollaan oltu yli 25 v sitten tavallisen lut.seurakunnan järjestämällä avioliittoviikonloppu-jutussa. Siloin niitä ei juurikaan vieä ollut.
Se oli erittäin hyvin suunniteltu ja toteutus onnistui. Vaikka ohjaajat tuivat ev.lut. seurakunnasta, siellä ei mitään uskontoa eikä rukouksia tuputettu vaan lähestyttiin asiaa ihmisen elämänkaaren, parisuhtteeseen liittyiven toiveiden ja yhdessä tekemisen kautta. Fiksua ja ammattimaista, ei mitää epämääräistä tunteilla manipuoloimista.
Siitä jäi hyvät muistot joihin on kiva vieläkin palata. Vaikka ympäristö ei ollut mitään luksusta, vaan aika karu leirikeeskus silloiseen tyyliin. Kaunista luontoa kyllä ympärillä.
Sitten, kokonaan toisenlainen kokemus. Karismaattisen kansan raamattuseuran Suomeen tuoma "Mennään eteenpäin" -liike. parishdekurssi viikonloppuna hienossa hotellissa.
Vaikak vinkki siitä saatiin melkoisen arvostelukyyisenä pitämältäni tutulta, tilaisuus oli järkyttävä esimerkki siitä miten ihmisä käytetäänhyväksi ja vääristetään ehkä alkuana hyväkin idea oman uskonnon ja tiettyjen yksityisten "johto"-henkilöiden oman egon pönkittämiseksi.
Viikonlopun aikan apiti rukoilla ja lopuksi vielä osallistua ehtoollliseen. toki niistä sai kieltäytyä mutta sitä ei ollut tehty helpoksi. Jumala sotkettiin kaikkiin puheisiin.
Itse perimmäinen asia, parishteen kommunikaatiotaitojen kohentaminen, peittyi uskonnollisen pajatuksen ja töhnän alle.
Jälkeenpäin olen kuullut myös siitä että "Mennään eteenpäin" -yhteisössä on harjoitetut hengellistä väkivaltaa ja ihmisiä siellä painostetaan ja lokeroidaan. joillekin on tullut syviä haavoja hengelisestä painostamisesta.
En suosittele tätä Nymanin pariskunnan valtakuntaa kenellekään. noh nyt tuli omakohtaista kokemusta ja ainakin tämä Kataja ry:n lemmenloma oli todella hieno kokemus, voin suositella.
- Puolisonsa kohtaava
Toisille antaa, toisille ei. Tietysti niin on monen muunkin asian suhteen. Omalla kohdalla (tosin avioliittoa vain 20 v), leiri ei antanut yhtään mitään. Ihan hukkaan heitettyä aikaa ja rahaa. Tulinmme siihen tulokseen, että anti on kai siitäkin kiinni onko asioita totuttu puhumaan vai ei. Toistensa kanssa eläville, mutta ei toustensa kanssa keskusteleville ihmisílle se in aina merkityksillenen. joko löytää toisenstaan uutta ja ihanaa tai sitten huomaa ttä se toinen on ihan epäsopiva.
- ts
No eikai se nyt ihan noin yksinkertaistakaan ole. Aivan sama miten paljon tietää, aina on mahdollista oppia jotain uutta, ja ehkäpä jotakin millä on selvä vaikutus elämään.
Onhan se ihan selvä asia että eri ihmiset saavat eri asioita irti leiristä. Turha siinä kuitenkaan on kenenkään ruveta luulemaan olevansa muita parempi ja edistyksellisempi jos ei siitä saa mitään irti. - Puolisonsa kohtaava
ts kirjoitti:
No eikai se nyt ihan noin yksinkertaistakaan ole. Aivan sama miten paljon tietää, aina on mahdollista oppia jotain uutta, ja ehkäpä jotakin millä on selvä vaikutus elämään.
Onhan se ihan selvä asia että eri ihmiset saavat eri asioita irti leiristä. Turha siinä kuitenkaan on kenenkään ruveta luulemaan olevansa muita parempi ja edistyksellisempi jos ei siitä saa mitään irti.Ei se varmaankaan noin yksinkertaista ole. Tuo ajatus vain tuli itselle mieleen omakohtaisesta kokemuksesta.
Se, että parisuhteessa on toimiva keskustelukulttuuri ei tee muita paremmaksi (kuka niin sanoi? Haloo!). Mutta kai se kuitenkin on kiistämätöntä, että silloin ei ehkä saa samanlaisia ahaa-elämyksiä kun sellainen pariskunta, joka ei ole aktiivisesti suhteessa ollut keskusteluyhteydessä myös parisuhteen ydinasioissa?
Keskusteluyhteys on aina kahden kauppa. Ei riitä, että toinen on rikastamassa parisuhdetta, jos toinen ei "jaksa niitä asioita". Eli joo, meillä aika ja raha meni kankkulan kaivoon. Pettymystäkin oli ilmassa, koska odotti saavansa jotain uutta. Ymmärrän kyllä että noilla leireillä on lähdettävä "nollasta", mutta siinä jää väistämättä toiset ilman uutta antia.
- suhteellisuus
Onko kukaan ollut avioon aikovien leirillä? Olemme poikaystävän kanssa miettineet tuollaiselle osallistumista. No ihan tarkkaan ei ole vielä tiedossa, että milloin avioon ai'oittais, mutta kiinnostusta olisi kuitenkin jo parisuhdekursseihin.
Onko kenelläkään tiedossa sopivia kursseja seurusteleville? Noille ei varmaan ole kuitenkaan ihan niin paljon kysyntää kuin avioliittossa oleville suunnatuille.- vastaus suhteelisuus
Yhtä tärkeä on ennen avioliittoa käydä jotain kursseja, suosittelen.
Ainakin tiedän tämän:
http://www.isokirja.fi/iso_kirja_-opisto/lyhytkurssit__seminaarit/toinen_toisellemme_-avioliittotyo/avioliittokoulu/
- ikinä koskaan
Takana 20 avioliittoa ja olimme avioliittoleirillä. Koko viikko meni minua parjatessa ja vaimon tunteiden oikeutuksien perusteluja kuunnellessa.
Ihan perseestä. En suosittele enkä mene ikinä mihinkään avioliitto puuhasteluihin tai kerhoihin.- 12 vuotta liitossa
Vaarana on just tää että toinen osapuoli pilaa parjatessa toista ja pahimmillaan terapeutitkin uskoon tätä henkilö ihan sokeasti. Lisäksi kaikesta pitäisi vielä maksaa, vaikka ne saattavat vain pahentaa asioita.
- normaali mies
Jos ihmiset eivät osaa keskustella ilman maksullista leiriä, niin tämä viimeinen oljenkorsi on todellakin tarpeen näille tuppisuille.
Itselleni jos vaimo tulisi ehdottolemaan jotain avioliittoleirejä kysyisin että miksi ei asiaa voida puhua vaikka tässä nyt. Tai vaikka illalla kun sinulle sopii tai ihan koska vaan. Leiri ei kyllä yhtään motivoisi. - egbewb
Minun vanhempiani pyydettiin aikanaan vetämään seurakunnan avioliittoleirejä. Silloin menetin uskoni moiseen touhuun... jos he ovat hyvän avioliiton asiantuntijoita :(
Mutta tämä vain rikka rokassa, on niitä varmasti hyviäkin! - Toinen ehdotus
Avioliiton solmimisen harkinta-aika opintoineen pakolliseksi!! On se kumma, että avioeroa pitää harkita vähintään puoli vuotta mutta vihille pääsee viikossa. Ehdottaisinkin avioliitolle VÄHINÄÄN puolen vuoden harkinta-aikaa sisältäen pakolliset opinnot:
- avioliiton juridiikka (luento)
- työpaja/luento "Onhan teillä keskusteltu?" (raha-asiat, lastensaanti-suunnitelmat, uskonto, arvot ja suunnitelmat esim. työ/perhe, maalla/kaupungissa)
- vapaavalintaiset 1-3 työpajaa tarjotuista vaihtoehdoista, joissa voi syventää aihealueita joista itse kokisi hyötyvänsä (esim. kommunikointi, seksuaalisuus parisuhteessa, perheen raha-asiat, kodinhoidon työnjako,miten lastensaanti muuttaa parisuhdetta, lastenkasvatusperiaatteet, uskontojen/kulttuurien yhteensovittaminen jne.)- Taistelua.
Loistava ehdotus. Kannatan. Ja sitten uusintaopinnot 1. avioliittovuoden jälkeen ja aina siitä eteenpäin 5. vuoden välein.
- IhanPulassa
Osaisiko joku neuvoa mistä löytyisi avioliittoleirejä meille ateisteille?
- syksyn valot
Voi teitä ateisteja, teiltä puuttuu kaikki! Miksi ett itse järjestä, onhan joukkonne kuulemma yli fiksua ihmisporukkaa, leirin nyt osaatte järjestää.
Älkää rutisko asiasta. Menkää seurakunnan leirille, ei siellä kysytä, mitä olette ajatuskannaltanne ja jos kysytään, sanokaa, että se ei kuulu kenellekään.
Mielestäni ateistit kokevat kaikessa olevansa jostain vajaita. Pelätään opettajien persoonia, ovatko mahdollisesti "liian" uskovia, pelätään päiväkoteja, onkohan siellä liian "uskovia" opettajia. Miksi te pelkäätte? Eihän pelkkä kirkollisvero voi pelkoa aiheuttaa? En usko sitäkään, että haluatte tuhota kaiken hyvän, mitä kirkko antaa. Katsokaa sitä, mikä on hyvää, pahaa löytyy tarpeeksi kaikkialata.
On järjestäjänä kuka tahansa, se ei saa olla asian ykkösjuttu, siksi pitää tulla teidän avioliittonne pysyvyys, hoitotapahtuma ja toistenne löytäminen. Mukaan vain, ei kannata jättää tilaisuuksia käyttämättä!
Ollaan oltu kauan sitten nmky:n avioliittoleirillä. Uskonnollista hihhulointia jonkin verran mutta se ei minua häirinnyt erityisemmin. Leirin sisältö oli hyvä ja lapsillekin oli mukavaa puuhaa. Ainut mieleen jäänyt huono asia oli ruoka, joka oli kouluruokatasoa mutta kolminkertaisella suolamäärällä. Oli hyvä käydä sen yhden kerran. Monet tutustuu siellä toisiin perheisiin ja käy joka vuosi.
- 69 / 65
Minäkin suosittelen lämpimästi omiin kokemuksiimme perustuen.
Pidämme leirin kahdesti vuodessa. Pisimmillään 3kk.
Terapeuttien puute ei ole haitannut.
Tiivis yhdessäolo vieraassa ympäristössä lienee sitä terapiaa?
Itse leireistä ei ole ollut eripuraa. Joskus on herännyt keskustelua niiden pituuksista. - Anonyymi
Kyllä oli maksettu mainos.
Ihan päinvastaiset kokemukset. Oli suuri virhe osallistua.
Huonotasoinen majoitus ja ruokailu.
Kurssin hinta kahdelta kallis, kun vertaa em.
Pienryhmissä avattiin vanhoja kymmeniä vuosia vanhoja parisuhde ongelmia ja näin niistä tuli taas ongelmia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1212622Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J681078Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2101034- 39982
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38921- 47894
- 36866
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke122842Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35812- 4779