Okei, olen 14-v tyttö jolla on distaalipurenta ja sain aktivaattorin tuossa joskus maaliskuussa. En ole käyttänyt sitä ollenkaan ja hammaslääkärilläkin olen vain työntänyt leukaani eteenpäin että näyttäisi siltä että edistystä on tullut.
En tiedä miten paha distaalipurenta minulla on, mutta ainakin alahampaat osuvat etuhampaisiin kun puren hampaita yhteen, elikkäs ne varmaan sitten hankaa niitä. Jos tästä vois joku päätellä että onks mulla ihan persiillään tuo purenta, jos vaikka ei haittaisikaan niin paljon jos se jäisi hoitamatta?
Aktivaattori ei siinä mielessä ole hankala vaan hankalinta siinä on se, että minun pitäisi pitää sitä 12 tuntia. :( KYLLÄ, 12 tuntia ei yhtään vähempää.
Olen lukenut niskavedoista ja olen saanut sellaisen kuvan, että silläkin distaalipurenta voisi korjata, onko tämä oikeasti totta? Oliskohan mahdollista ehdottaa hammaslääkärille niskavetoa? Myös kiinteillä raudoillakin voi sen korjata, onko tää totta myös?
Sitten vielä että jos alan käyttää aktivaattoria 12 tuntia päivässä, niin miten nopeasti edistystä luulisi tulevan?
Ja lopuksi, jos en saakkaan täydellisesti korjattua distaalipurentaa (en usko että se enää on mahdollista kun oikeasti oo paljoo yhtään käyttänyt tuota) niin pitäiskö mun sitten käyttää kirurgista toimenpidettä? SItä en haluaisi kyllä missään tapauksessa. :(
Niin ja mulla on kans vinot etuhampaat, tiedä stten auttaako tuo tieto yhtään.
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Aktivaattori, APUA
27
8570
Vastaukset
- jozzucca
Niskavedolla yritetän hillitä yläleuan kasvua, aktivaattorilla taas yritetään lisätä alaleuan kasvua.
Nyt täytyy kyllä sanoa, että aktivaattori käyttöön ja mielellään heti. kasvuspurttisi pitäisi juuri nyt olla käynnissä 8elleivät kuukautisesi ole jo lakaneet ja kasvu alkaa päättyä). Kasvuspurtin aikana sinulla on suurin mahdollisuus vaikuttaa positiivisesti alaleukasi kasvuun. kun leuka kasvaa eteenpän, distaalipurenta korjaantuu. Aktivaattorilla saa hyviä hoitotuloksia, mutta sitä pitää myös käyttää tunnollisesti. Älä hukkaa nyt mahdollisuutta ilmaiseen oikomishoitoon, aikuisena voi tjoutua maksamaan virheistäsi tuhansia euroja, jos haluat oikoa hampaasi yksityisellä.
Aloita aktivaattorin käyttö vaikka muutamalla tunnilla ja yritä nukkua sen kanssa yön yli. Lemppari TV-ohjelman ajaksi voisit laittaa sen suuhun, netissä surffaaminenkin onnistuu aktivaattorin kanssa.
P.S yleensä kasvojen profiili muuttuu "kauniimmaksi", kun takana oleva leuka tkasvaa normaalille paikalleen, motivoisiko ulkonäköasiat sinua enemmän kuin suora hamamsrivi?
P.P.S Hammaslääkäri kyllä huomaa, että tuot leukaa eteenpäin... - APasasasasa
Mulla meni jo kasvupyrähdys ja musta tuntuu että mun pituuskasvu loppuu muutenki kohta. =( Noh, kai mä nyt yritän käyttää tota aktivaattorii vaan. Kiitos vastauksesta!
- assddszasrtygvc vbnh
Edistyykö tässä leukojutussa nopeesti, jos mä nyt alan käyttämään tätä 12 tuntii päivässä, ehkä enemmänki?
- sitkeyttä!
Kyllä harmittaa, että nuoret eivät ymmärrä oikomishoidon olevan heidän parhaakseen ja että parhaimmat lopputulokset saavutetaan juuri kasvuiässä. Aikuisena oikominen liikuttaa vain hampaita, sillä ei voida enää vaikuttaa leukojen kasvuun, joten jos purentavirhe on luustollinen, sitä ei korjaa kuin leukaleikkaus.
Totta kai oikominen osuu nuoren herkkään aikaan, mutta uskokaa huviksenne, oikomishoito on todella yleistä. Olisitte tyytyväisiä, että teistä välitetään sen verran, että hampaitanne halutaan hoitaa. Ja jos hoito on kunnallista, purentavirhe on todellakin vaikea. Loppujen lopuksi pari kolme vuotta rautojen kanssa on aika lyhyt aika, jos sillä saavutetaan parempi purenta loppuiäksi. Monet hammasongelmat johtuvat virheellisestä purennasta.
Yksityispuolella oikominen kuulemma etenee aivan eri tahtiin ja tuloksia syntyy, sillä potilaat ovat motivoituneempia ja laskuja maksellessa motivaatio vain kasvaa... (tai ainakin vanhemmat seuraavat jälkikasvunsa oikomista tarkemmin)! - asasasasasasddsfdfdf
Toivottavasti ei oo vielä mun kohdalla liian myöhäistä... Meinaa taitaa tää pituuskasvu olla aika lopuillaan..... ;____; Nytki oon tänään pitänyt kaksi tuntia aktivaattoria suussa ja aattelin että pidän nyt siihen asti että 12 tuntia saadaan mittariin. Ei tää niin kamalaa loppujen lopuksi ole ja tää on vaan pientä sitten ku/jos pääsen nauttimaan hyvästä purennasta.
Mut tosiaan pelottaa tää mun pituuskasvu. Kasvaako leuka vain silloin kun minä kasvan pituutta? Meinaa jos tää menee näin niin taitaa olla peli jo menetetty minut osaltani.... Leikkausta en kyllä tosiaankaan haluaisi, nimittäin senkin riskit ovat aika kamalat... Tosin sitten pitäis varmaan vertailla distaalipurennan ja leikkauksen riskejä, kumman riskit ovat teidän mielestänne pahemmat?- purentavirhevittu
... Paitsi että siihen leikkaukseenki tarvii niin helkutisti rahaa ja musta tuntuu etten oo isona mikää rikas. Voi juma jos mä en saa tätä purentaa korjattuu... Toivottavasti kuolen ennen keski-ikää sitte.
- jozzucca
leuka jatkaa kasvua vielä parikymppiseksi asti, suurinta kasvu on juuri kasvuspurtin aikana. Keskustele seuraavalla oikomiskäynnllä hammaslääkärin kanssa, miten hoito jatkuu ja mitä edistymistä on vielä odotettavissa (kerro, että olet nyt todella halukas ja motivoitunut käyttämään tarvittavia kojeita, jotta purenta saadaan kuntoon). Muista, ettei peliä vielä todellakaan ole menetetty! Tarvitsit vähän herätystä tilanteeseesi ja on hienoa, että otat itsestäsi ja hampaistasi vastuun niinkuin aikiustuvan nuoren kuuluu! =) Tsemppiä!
- akakakakakkaksoidjfi
(Aloituspostaaja jatkaa vielä)
... Ja tästä voiki ihmiset oppii että käyttäkää niitä helkkarin hammaslaitteitanne. :/ Ei se oo nii hirveetä ku siihen tottuu ja palkkiot tunnollisuudestanne ovat hyvät. Tätä juttua ei todellakaan kannata oppia kantapään kautta. Kyllähän mä niitä tarinoita ihmisistä jotka ei aktivaattorii jaksanu käyttää lukenu, mutta empä silti itekkää sitä jaksanu käyttää. Tässäpä sitä sitte kärsitään nyt. - edistystä?
Hmm.. Unohdinkin (lol) että pidin tuossa toissapäivänä 12 tuntia tuota aktivaattoria ja nyt kun pidin 5 tuntia aktivaattoria niin tuntuu että olis edistystä tullu, esim ku yritän saada leukani ''vanhaan'' asentoon. niin se tuntuu jotenkin pakotetulta. Eli nyt mun ei ees tarvii työntää leukaani mitenkää eteenpäin. o.O
Jeij! Nyt ku jatkan samaa malliin niin varmaa tulee lisää edistystä. =D
... tai sitten mun leuka on vaan jumissa.... ,___, - grwetr
Kyllä se siitä. toi aktivaattori ei ole niin paha(kokemusta on). Aluks mulla oli niskaveto 11-13v sit oli toi aktivaattori 13-15v ja nyt on "telaketjut" 17 vuotiaana.
- asasdgjjkrfg
grwetr, kuinka kauan sulla meni käyttää aktivaattorii että tuli ees vähän edistystä? Ja oliks sul pahaki distaalipurenta (jos oli)?
- grwetr
vasta puolessa vuodessa alkoi näkyä edistystä, koska käytin sitä alkuun laiskasti. Siksi jouduin käyttää sitä niin pitkään ku 2v, eikä sillä hampaat täysin suoristunu, vaan edelleen on raudat.
- idioottiasdsdsdsdsds
grwetr kirjoitti:
vasta puolessa vuodessa alkoi näkyä edistystä, koska käytin sitä alkuun laiskasti. Siksi jouduin käyttää sitä niin pitkään ku 2v, eikä sillä hampaat täysin suoristunu, vaan edelleen on raudat.
Selvä. Kuinka kauan sulla kesti tää laiskasti käyttäminen? Meinaa mul olis ollu nyt seitsemän kuukautta tää aktivaattori ja vasta tässä kuussa aloin käyttämään sitä tosissani.
- grwetr
idioottiasdsdsdsdsds kirjoitti:
Selvä. Kuinka kauan sulla kesti tää laiskasti käyttäminen? Meinaa mul olis ollu nyt seitsemän kuukautta tää aktivaattori ja vasta tässä kuussa aloin käyttämään sitä tosissani.
muistaakseni neljä kuukautta meni etten sitä käyttäny juuri lainkaan. tottakai oikoja huomas etten käytä sitä. Sen jälkeen pidin sitä ohjeiden mukaan 12h päiväs, vasta 2-3 kuukauden päästä alko tulla edistystä.
- asasasaaasasss
grwetr kirjoitti:
muistaakseni neljä kuukautta meni etten sitä käyttäny juuri lainkaan. tottakai oikoja huomas etten käytä sitä. Sen jälkeen pidin sitä ohjeiden mukaan 12h päiväs, vasta 2-3 kuukauden päästä alko tulla edistystä.
Aa ok. Vaikka ei noi sun neljä kuukautta tunnu olevan mitään verrattuna mun seittemään kuukauteen, nii ehkä mullai on viel toivoo. D':
Kiitos vastauksista! :)
- anniinan äiti
aloituksesta huomaa heti, jos ei muuten ole käynyt selväksi, miten tyhmä voi neljätoistavuotias olla. Tehty hirmu työ oikomiseksi, ja sitten aletaan säätämään ihan itse. Pelottavaa, kun kyse voi olla mun omasta lapsestani, joka vaan on käyttävinään oikomislaitetta, vaikka ollaan tehty sopimukset hoidon alkaessa, että tämä homma vedetään loppuun. Alunperin hampaat kasvoivat todella vinoon, ja niitä on nyt hoidettu jo vuosikausia. Tällä hetkellä vastuu laitteen käytöstä on lapsellani, ja tällaista aloitusta lukiessani tulee väistämättä mieleen, että hänhän se siinä kikkailee. Jos joku viisas tulee sanomaan, että mun on valvottava lapseni oikomislaitteen käyttöä pyydän hänet välittömästi tänne meille vahtimaan onko laite sovitusti suussa. Itse en siihen pysty.
- asasasasdadsdsdsdsds
No voin sanoo etten oo sun lapses, mut toivottavasti sun lapsi ei oo tyhmä niinku mä ja käyttää ahkerasti laitettaan!
- gwretr
sun kannattaa käyttää sitä nyt tosi paljo. vaik mä käytin sitä lopussa tosi paljo, välillä 24h, mut silti mulle piti laittaa vielä raudat
- dfdfdfdfdfdfdf
Jooh, oonki just keksiny todella eeppisen käyttösuunnitelman tälle. =)
- sdsdadadadadadad
Mä tässä mietin että alkaisin käyttää VÄHINTÄÄN 16 tuntia aktivaattoria joka päivä, onks tää hyvä?
- asasasass
Eiku laskin väärin... Ku mietin koulua niin surkeimmassa tapauksessa saisin arkipäivisin 14 tuntia jos käytän sitä koulun jälkeen koko päivän... Olettaen siis että mulla alkais kahdeksalta ja loppuis kolmelta. vittu. Pitää vaan toivoa että edes tässä ekassa jaksossa ei sitten olisi niin hirveästi 8-15 päiviä, puhumattakaan 8-16 päiviä...
- oijoijontaa
En nyt jaksanut lukea kaikkia kommentteja, halusin vaan todeta sinulle, että oikeasti kannattaa käyttää sitä vaikka kuinka hankalalta tuntuisi. Itse en pystynyt käyttäämään sun ikäisenä kojetta joka olis tuonu leukaa eteenpäin.. Nyt sitte joutunu aikuisiällä tekee ison valinnan, mennäkkö leukaleikkaukseen vai revitäänkö terveitä hampaita pois, että saadaan ylä- ja alahampaat noin 3-4mm päähän toisistaan. Nyt sellainen 8,5mm väliä.
Leikkaus tuntu liian hurjalta ni nyt sitte on alaetuhammas juuri otettu pois.. mietii kuin siistii se sit on näin 25 vuotiaana :D
Eli käytä sitä aktivaattorias ahkerasti ja vältyt siltä kirurgin tapaamiselta..
Tsemppiä!! - maria*
Tsemppiä! Itellä tehtiin oikomishoitoa monta vuotta, mutta nyt aikuisena voin olla todella tyytyväinen, että jaksoin ees suurimmaks osaks ohjeitten mukaan käyttää niitä kaikkia kojeita. Hampaat oli vissiin todella vituillaan, mutta nyt nätisti rivissä. Olihan se alkuun aika syvältä pitää sitä aktivaattoria 16 tuntia päivässä, mutta pikkuhiljaa sitä aikaa vähennettiin ja lopuks sitä piti pitää enää öisin. Muistan edelleen, kun hammaslääkäri sanoi, että jos purentaani ei korjata, multa tippuu jo nuorena ylähampaat pois kun alahampaat vaurioittaa niitten kiinnityskudosta. Ja naapuri vielä kertoi olleensa aikuisena leikkauksessa, jossa leukaluitten pituutta muutettiin. Lisäs vähän motivaatiota käyttää sitä aktivaattoria :)
Hienoa, että oot nyt selkeesti itekki löytäny motivaation korjata purentaasi! Näissä asioissa voi todellakin sanoa, et lopussa kiitos seisoo! - In need of Help!!
Mull on myös aktivaattori, mut se tota aiheuttaa vähän ongelmii et en voi kunnoll käyttää sitä, siis sillee et mull on yhteys kohtaus semmoinen pallo tai paksu sellai juttu et se koje painaa siihen etten pysty kunnoll laittaa sitä suuhun, et ajattelin tota noin sanoisinko lääkärille ja sovittaisiin ajan, tai jätänksmä tän ja jatkan vaa pitämään sitä Taai olisikohan se paras vaihtoehto ilmoittaa hammaslääkärille ?
- hjthjtjhrtjh
Vastaus taitaa tulla edelliselle jo myöhässä, mutta vastaan kumminkin... Varaa aika hammaslääkärille niin se voi muotoilla aktivaattoria niin, ettei se paina. Eihän sitä kiva ole pitää jos se painaa ja aiheuttaa kipua. Kyllä sen saa fiksattua sellaiseksi, että istuu hyvin suussa.
- tyttö847474
Meikä istuu tässä aktivaattori suussa. Sain sen tänään ja mun pitää käyttää sitä joka päivä 2h ja öisin, pidän aina puoli tuntia kerrallaan niin kauan että on tullu se pari tuntia täyteen päivän aikana.
Saa nähdä miten se suussa pystyy nukkumaan sit koko yön kun se kerää limaa aika kivasti suuhun. :o
Lasku tosiaan motivoi käyttämään tätä ja se että alahampaat suoristuu. :D Ylähampaat mulla oiottiin ja raudat lähti hetki sitten. Nyt viel tän aktivaattorin käyttöä hetken aikaa ja lopuks tulee joku retentiolanka alahampaiden taakse. :) - kepsutyttö
Minullakin on aktivaattori. Kannattaa pitää rantoja ja minun mielestäni ei ole järkeä huijata hammaslääkäreitä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 782832
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232712Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072332- 351648
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391563- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401485- 281290
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201246- 951181