Vuorotteluvapaasta hieman asiaa.

vuorovapaalla oleva

Vaikuttaa siltä, että vuorotteluvapaa on hankala sisäistää erinäisten taulukoiden, sivujen lukemisen ja sääntöjen tulkinnan syystä!

Tässä lyhyt oppi mitä se vv oikein on:
10v. kokopäivä työssä ahkeroineelle ansiotyön pausen mahdollisuus kyseessä!

Minimi vaatimuksena normaali kokopäivätyö tai jatkuva osa-aikainen vähintään 29h/vk* ansiotyössä olemista vähintään 10v. yhteensä, joista viimeisin työsuhde oltava saman työnantajan kanssa yhtenäinen 13kk:n työjakso.

(* tuntimäärä laskettu jos alan normaali viikko tunnit ovat
37.5h/vko jolloin 75% norm. alan työajasta on se n.29h/vk)

Itselläni on 40h/vk tuntijärjestys joten tuntimäärä pitää olla minimissään 30h/vk ennenkuin se lasketaan kertymäksi!
Kertymää siis tulee olla jokaiselta vuoden kuukaudelta ei siis joskus vain!!! Palkalliset lomat tietenkin vähennettynä.

Joillain on harhaa että se kustantaa vapaan kuin olisi töissä? Kyse kuitenkin osapalkkasta joka parhaimmillaankin (25v. työhistorialla) vain hieman yli puolet työpalkasta ja selkeästi vähemmän kuin työttömänä liitolta saisi.

Kokeilkaa itse miten pärjäätte kun alatte elämään puolella palkkaanne ( esim. jokatoinen tili säästöön) niin se antaa merkittävästi tuntumaa mitä se vv oikein on korvaukseltaan!

Säästöjä siis etukäteen on hyvä jemmailla ja muutenkin minimoida kulujaan sekä jättää roinan ostamiset kokonaan.
Käytännössä korvauksella yksinäinen asuu ja syö joskus jos ollut 25v kokopäivä duunissa! Asumiskulut ja velat määräävät merkittävästi asiaa miten pärjäät vv:n aikana!

Ensimmäinen maksukin tulee yli kk viiveellä eli käytännössä se ensimmäinen on vain muutamalta päivältä ja seuraava vasta koko kuukaudelta! Varaudu siis 1.5kk olemaan ilman mitään tuloja jolloin säästöjä syödään.

Itselleni tämä sopi kuitenkin hyvin, koska a) olen velaton b) jemmarahaa hieman c) puoliso työssä d) ei osamaksusopimuksella hankintoja

En suosittele yksinelävälle pienituloisella jolla vain osa-aikainen tausta jos ei ole tilillä säästöjä millä kuitata puuttuva raha elämiseen!
Tilistä kun laskee päiväansion nettosuuruuden tai pienuuden ja jakaa sen kahdella niin saa vv korvauksen maksimin ja minimi on kun siitä vielä vähentää "100€kk"

Vv on hyvä keksintö ja suosittelen ehdottomasti! Paras rentouttaja kun elämältä haluaa uutta elämystä!

28

4686

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuorovapaalla oleva

      Lisään vielä tännekkin sen, että vuorotteluvapaan keskeyttäminen ei ole "omissa käsissä".

      Minimissään oltava se 90pv, muutoin peritään korvaukset takaisin. 90pv jälkeenkään, mikäli vuorottelija ei hyväksy keskeytystä, ei voi sopimusta purkaa!

    • vuorovapaalla oleva

      Jotta vuorotteluvapaa ei vaikuttaisi ihan mahdottomalta ja ties miltä niin voin kertoa että se on oikeasti hyvä keksintö ! Pitää olla vain työtaustaa riittävästi ja jemmarahaa!

      Itse mietin ensikerran asiaa yli 10v. aiemmin jasilloin itselle mahdoton, mutta nyt oli ok ....

    • entinen vuorottelija

      aivan ihanaa aikaa itselleen:) suosittelen jos vaan kellä on varaa, tuloni oli noin nettona puolet normaalista käteen jäävistä tuloista...

      • 2xvuorotellut

        Suosittelen kaikille! On aikaa itselle ja läheisille. Pienipalkkaiselle rahaa jää käyttöön jää lähes saman verran kuin työssä ollessa, kun ei tule työmatka- ym kuluja.


    • itse pidin oman vuoteni 3:ssa osaa aina 4kk kerrallaan ja se sopi ainakin minulle. "lomailun" jälkeen töihin tienaamaan taas 4kk ja sai säästöön pikkasen lisää jota sit käytin vapaalla ollen mm pitkiä aikoja Tallinassa jossa rahaa ei kulunut samaa tahtiin kuin suomessa. Suosittelen vuorotteluvapaan pilkkomista kahdelle eri vuodelle koska siinä voittaa jo verotuksellisistakin syistä:)

      • vuorovapaalla oleva

        Enpä menisi arvioimaan vapaata mitenkään verotuksen syistä, vaan oman ainoan elämän syistä!

        On totta, että jopa kannattaa kerralla hakea tuplat mitä kuvitteli ja käyttää ne kahtena peräkkäisenä kesänä jos työpaikan neuvottelupöytä sen kestää, heh heh. On vääntö jo yhdessäkin kesässä melkoinen puuhapaketti :D


    • Tiilikka

      Minä pidin 3 osassa ja nyt viimeinen pisin jakso menossa.Mutta kyllä laskea saa mihin rahansa käyttää kun saan pienimmän mukaan korvauksen.Ei mitään ylimääräistä ostella ja toivoo ettei auto hajoa.Se jää korjaamatta jos niin käy.Pitää omakotitaloa yksin pystyssä niin ei tällä rahalla juhlita.Mutta muuten nautin olostani jää enempi aikaa lapsille ja lapsenlapsille.Seuraavan kerran pääsee vasta 5 vuoden päästä.

      • ilo irti nyt;-)

        Kannattaa muistaa, että myös seuraavan kerran mahdollisuus ja aikaraja voi muuttua/poistua, kun vuorotteluvapaajärjestelmää muutetaan hallitusohjelman mukaan piakkoin. Todennäköisesti sopimusehdot heikkenevät ja mm. pitämiseen saatetaan jatkossa vaatia työnantajan suostumuksen lisäksi ns. hyvä syy (esim. omaisen hoito eikä enää pelkkä "omavalintainen lepo"). Vaihtoehtoja oli esillä viimeksi järjestelmää vakinaistettaessa ja nekin tulevat ehkä jälleen esille, kun valtion säästökohteita käydään läpi...


      • vuorovapaalla oleva

        Jess, juuri näin! Raha olkoon sivulla ja elämää 100
        Roinan oston vähentäminen antaa tilaa vapaalla olemiselle ja tyytyväisyys yleensä parempi!


    • ,.-.,-,..,-,.-

      tuttuni lähti vuodeksi kreikkaan vuorotteluvapaalle. asuntonsa vuokraamalla hän sai kaikki lainat kiinteistökustannukset hoidettua normaaliin tahtiin, ulkomailla ollessaan ei joutunut tinkimään mistään vaan eli täysillä pienellä saarella.

      • vaihtajaakko

        >nii ja mikään ei estä tekemästä jotain muuta työtä tuona ajnkohtana esim. jos haluat koettaa jotain toisen alan töitä niin vuosi aikaa koiella miltä tuntuu.
        >korvausta ei tietysti saa mutta sulla työpaikka jemmassa jos haluut palata takaisin entiseen. itse tein näin kun vaihdoin alaa.


      • vuorovapaalla oleva
        vaihtajaakko kirjoitti:

        >nii ja mikään ei estä tekemästä jotain muuta työtä tuona ajnkohtana esim. jos haluat koettaa jotain toisen alan töitä niin vuosi aikaa koiella miltä tuntuu.
        >korvausta ei tietysti saa mutta sulla työpaikka jemmassa jos haluut palata takaisin entiseen. itse tein näin kun vaihdoin alaa.

        Sopimus estää! Mikään laillinen firma ei hyväksy työsuhdetta henkilön kanssa jolla veroviraston tiedostona vuorotteluvapaa ja verokirja edellisellä työnantajalla! Repäseppä tuohon joku oikea tieto miten vältät asian!

        Ei ole edes ainoaa syytäkään keksiä miksi ottaisi töihin, kun osaa olla edellisessäkään firmassa kunnolla, et ole todellakaan niin hel*etin hyvä työssäsi että eikö olisi laillistakin tekijää olemassa?...

        Mitä kaikkea täällä keksitäänkin??? Miksi ihminen tekee noin, onko elämä jotenkin sekasin kun pakko kuvitella?


      • huom!
        vuorovapaalla oleva kirjoitti:

        Sopimus estää! Mikään laillinen firma ei hyväksy työsuhdetta henkilön kanssa jolla veroviraston tiedostona vuorotteluvapaa ja verokirja edellisellä työnantajalla! Repäseppä tuohon joku oikea tieto miten vältät asian!

        Ei ole edes ainoaa syytäkään keksiä miksi ottaisi töihin, kun osaa olla edellisessäkään firmassa kunnolla, et ole todellakaan niin hel*etin hyvä työssäsi että eikö olisi laillistakin tekijää olemassa?...

        Mitä kaikkea täällä keksitäänkin??? Miksi ihminen tekee noin, onko elämä jotenkin sekasin kun pakko kuvitella?

        Kaikki faktat vapaasta kannattaa tarkistaa esitteestä ja soveltamisohjeesta, ei näistä keskustelujen mutu-tiedoista...siis virallinen ja oikea tieto:
        http://www.tem.fi/index.phtml?s=2314


      • relax don't worry
        huom! kirjoitti:

        Kaikki faktat vapaasta kannattaa tarkistaa esitteestä ja soveltamisohjeesta, ei näistä keskustelujen mutu-tiedoista...siis virallinen ja oikea tieto:
        http://www.tem.fi/index.phtml?s=2314

        Heips! Löytyiskös joku, joka haluaisi kertoa tuosta vv:rumbasta täsmätietoa. Mitä teit, kun aloit miettimään jäämistä? Mitä papereita piti toimittaa ja minne? jms.


      • ohjeet:
        relax don't worry kirjoitti:

        Heips! Löytyiskös joku, joka haluaisi kertoa tuosta vv:rumbasta täsmätietoa. Mitä teit, kun aloit miettimään jäämistä? Mitä papereita piti toimittaa ja minne? jms.

        Tehyllä on hyvät ohjeet. http://www.tehy.fi/tyottomyyskassa/jos-haluat-vuorotteluvapaalle/ Ne pätevät muihinkin paitsi, että eläkelaitos ja työttömyyskassa voi tietysti olla muukin. Lisäksi kannattaa lukea nimimerkin huom! antamasta linkistä ainakin vuorotteluvapaaesite ja vuorottelusopimuksen perässä olevat ohjeet. Jos et saa selvää jostakin, kysy työttömyyskassastasi.

        Älä lähde vuorotteluvapaalle ennen kuin sijainen on löytynyt, sijaisen kanssa on tehty työsopimus ja vuorottelusopimus on täytetty ja toimitettu hyvissä ajoin ennen alkua TE-toimistoon ja olet saanut varmuuden, että kaikki on ok.


    • Rebecca 50

      Jep...minäkin voisin kertoa kokemuksiani itse vuorotteluvapaan hakemisesta
      ja sen viettämisestä...Päätin sitten viime syksynä hakea vuorotteluvapaata,
      kun oli sellainen mahdollisuus ja olin sitä pitkään miettinyt.
      Ensinnäkin olen tätä nykyä taas parisuhteessa(aviossa nyt), joten tällainen
      vapaa onnistuu/onnistui. Aikaisemmin ollessani yksin sinkkuna oli turha
      ajatellakaan sitä, koskapa oli asuntolainaa yms.
      Elämän tilanteeni viime syksynä ja keväänä oli sellainen, etten olisi
      jaksanut, jos en olisi saanut vapaata. Tosin se olisi ollut pitempäänkin
      tarpeen... :-)). Hyvä niin.
      Olen viisikymppinen, lapseton(ei siis äitiyslomia eikä hoitovapaita) nainen, joka ollut valtion virassa about 26 v. Yhdeksi ongelmakohdaksi vv:ta hakiessa
      tuli se, ettei meillä voinu pitää nykyään kokonaista vuotta vapaata eikä
      myöskään kesäaikana. Sain sentään peräti 1/2 v yhtäjaksosesti. Olisin
      pitänyt vielä myöh. 3 kk(piti pitää 2 v sisällä), mutta pomo sai puhuttua
      minut ympäri t oikeesti en saanut sitä. Nykyään työelämässä vaikuttaa
      suoritukset ja tehokkuus ja resursseja on kuitenkin liian vähän...minun
      mielestäni.
      Ihanaa kun vapaa alkoi joulukuun alusta viime vuonna kestäen toukokuun
      loppuun tänä vuonna, mutta mitä jäi minulle itselle...jotakin kuitenkin(
      en tarkota rahallisesti). Olin jatkuvasti ikääntyvien vanhempien tukena ja
      apuna...itse olin valmiiksi melkein "burnoutissa"...ja olisi pitänyt enemmän
      elää itselle. Saman vapaan aikana menin avioon ja mikä tärkeintä
      rakennamme OMAA TALOA tässä iässä ja elämänvaiheessa! Myös
      perhejuhlia oli paljon, mut se on elämää. Kaiken kaikkiaan vapaa tuli
      todella tarpeeseen; toinen vaihtoehto olisi ollut varmaan sairausloma(
      työnantajalle oli edullisempaa näin, heh). En ole katkera, vaik siltä vaikuttaa;
      mennyttä mikä ollutta ja elämä jatkuu....ja tosi rankkaa on ollut!
      Suosittelen kuitenkin kaikille vv:ta!! Sen voin sanoa että töihin paluu
      ei ollut helppoa; jännitin etukäteen tosi paljon ja osan vapaasta pilasin
      sillä(tosin oli kaikenlaista kremppaakin).
      Kiitos, kun luitte purkiessani sydäntäni näin pitkästi!

      • haukotus

        Ainahan voi jalan katkaista jos työt ei kiinnosta joo....


    • töihin syyskuussa

      "En suosittele yksinelävälle"... miks hitossa? Onhan meilläkin oikeus vapaaseen ja saadaaan aivan takuu varmasti säästöjä takataskuun kuten muutkin työssäkäyvät PARISKUNNAT! Oon just palailemassa 8 kk:N vapailta töihin ja pidän loput kuukaudet myöhemmin. Oon nauttinu elämästä enemmän ku koskaan!
      Suosittelen jokaiselle, jolla työnantaja suostuvainen ko. vapaaseen!

      • vuorovapaalla oleva

        "En suosittele yksinelävälle pienituloisella jolla vain osa-aikainen tausta jos ei ole tilillä säästöjä millä kuitata puuttuva raha elämiseen!" Siinä se teksti koko pätkä asiaan liittyen...

        Miksi piti erotella asiayhteys täysin irti???
        Mikä asiassa oli se vaikea tajuttava osuus?

        Olen täällä kannustamassa ihmisiä vv en todellakaan estelemässä!


    • Tosi tarina

      Tarkkana niiden työaikaprosenttien kanssa!
      Laki sanoo, että työajan on oltava YLI 75 % alan täydestä työajasta. TASAN 75 % voi riittää vapaan myöntämiseen, mutta korvausta ei saa.

      Olen kokeillut! Olin tehdastyössä vuosia. Sitten jatkoin hoitovapaan jälkeen osittaisella hoitovapaalla, jolloin työskentelin 30 tuntia/ viikko. Halusin kuitenkin kokonaan pois (isommat lapset yläasteella ja joka toinen viikko niitä ei olisi juuri nähnytkään). Niinpä jäin vuorotteluvapaalle.

      En saanut osittaisesta hoitovapaasta tietenkään mitään korvausta, koska nuorin lapsista oli 3-vuotias ja seuraava ei vielä eka-tokaluokkalainen. Olisin oikein hyvin voinut työskennellä jonain päivänä vartin pidempään. Jos vain olisin osannut kikkailla.

      Jäin vuorotteluvapaalle. Tilalleni palkattiin työtön, joka teki täyttä päivää. Kaikki hyötyivät. En saanut korvausta, koska en voinut olla vuorotteluvapaalla! En voinut palata töihin, koska olin vuorotteluvapaalla!

      Olin kolme kuukautta lapsilisän ja isännän armon varassa. Sitten anelin ja sain potkut tuot. ja taloud. syistä.

      Valitin korvauksen eväämisestä ihan mielenkiinnon vuoksi ja vuoden pähkäilyn jälkeen tuli päätös, tyyliin "shit happens, get over it!"

      Suosittelen kaikille, jotka tarvitsevat kunnon potkun ennenkuin ymmärtävät toimia oman sisäisen äänensä mukaan. Opiskelin uuden ammatin, sain päivätyön ja lapsista osan jo täysi-ikäisiksi. Ei tarvitse katua.

      • vuorovapaalla oleva

        Vuorotteluvapaalla ei voi olla ilman virallista sopimusta ja se määrittää korvausoikeudet ja sinä olit???


      • entinen virkalija
        vuorovapaalla oleva kirjoitti:

        Vuorotteluvapaalla ei voi olla ilman virallista sopimusta ja se määrittää korvausoikeudet ja sinä olit???

        aika lailla näin. työkkärissä töissä olleena joskus tuli eteen näitä tapauksia, että toimenpiteeseen oli ryhdytty ilman työkkärin päätöstä ja pidettiin korvausta itsestään selvyytenä. Ei niin, vaan ensin pitää olla virallinen päätös. Jos sitä ei ole edes anottu ennen vapaalle jäämistä, on toimittu virheellisest ja silloin ei korvausta tule. Tukitöitä sun muita oli joskus, että kyllähän sitä saa näin jälkikäteen. Ei koskaan!


    • Vapaasta haaveileva

      Onko kellään kokemusta tai omaa tietoa miten on se työn "korvaava" jatkanut... siis ajatuksenani on hankkia samalla pojalleni työpaikka siksi aikaa kun itse olisin vapaalla eli sinä aikana poika voisi näyttää "kykynsä" ja tarmonsa...
      Olen töissä isossa yrityksessä jossa manataan aika usein että ne uudet tekijät eivät juurikaan tee mitään tms joten mielestäni näin voisi myös uusi henkilö saada itsensä hyvin esille ja vakinaistettua työnsä.kokemuksia?

      • vuorovapaalla oleva

        Itse tiedän 2 tapausta että vuorottelija on palkattu uudella sopimuksella vuorottelun jälkeen kun ollut ok henkilö taloon.
        Kyseiset tapaukset ovat firmassa missä itse työskentelen.


    • vuorovapaalta back

      Vuorotteluvapaan jälkeen oli mukava palata työntekoon, koska jo ensinnäkin relax koettu, sekä tilit merkittävästi erikokoa :D

      5v. ja uudelleen vv :D sitä ennen duunia ja pientä säästelyä uusille vapaille!

    • vv.lla ollut

      Olen ketjun aloittaja ja halusin vielä tänne kertoa sen, että kesälomat ja varsinkin ne palkalliset talvilomat poistuvat vapaan syystä!

      Monella alalla on käytäntönä se, että pitää olla täysi kesäloma "tienattuna" ennenkuin saa palkallisen talviloman!

      Kun olet vv niin silloin ei kerry lomapäiviä ja se poistaa samalla talvilomaan oikeuttavat päivät ja tietenkin seuraavan kesäloman palkallisia lomapäiviä!!!

      Olet siis kuin "uusi" työntekijä vaikka työsuhde ei katkennutkaan, mutta vuosilisät saa kuten ennekin!
      Talvilomaa harva työnantaja kuitenkaan evää, mutta siitä ei makseta palkkaa!

      • kysyväinen

        Suunnittelin jääväni vuorotteluvapaalle kahden vuoden päästä. Sellaista mietin, että jos jään vuorotteluvapaalle tammikkuussa, niin saanko maaliskuussa maksettavan tulospalkkion? Vai kannattaako lykätä vuorotteluvapaalle jäämistä esim. huhtikuuhun.

        Suunnittelin myös, että mahdollisesti lähtisin opiskelemaan kahdeksi vuodeksi vuorotteluvapaalta palattuani. Lasketaanko aikuisopintotuki palkasta, jota sain ennen vuorotteluvapaata?


    • tiedon lähteelle

      Riippunee siitä, mitä palkkiosta on sovittu, esim. edellyttääkö se faktista työssäoloa maaliskuussa? Vuorotteluvapaajärjestelmän olemassaolosta/ sisällöstäkään kahden vuoden päästä ei liene kenelläkään varmaa tietoa, kun säästöjä etsitään koko ajan.

      aikuiskoulutustuki (Koulutusrahasto tietää?), opintotuki (Kela tietää?)
      ym. lisätietoja ks. linkit

      http://www.tem.fi/index.phtml?s=2314

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe