Narskuttelu / bruksaus

Leftis

Kuinka narskuttelua voidaan hoitaa? Olen kuullut että joillekin on teetetty jonkinlaiset suojat suuhun, mitä käytettään nukkuessa. Onko kallista? Ja mitä muita vaihtoehtoja on, kotikonsteja tms. näin ensialkuun?

9

802

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ertyuivbn

Kyse on purentakiskosta jota pidetään öisin. Vaatii jonkun verran totuttelua (itselläni meni viikko että kisko oli vielä aamullakin suussa). Hinta riippuu paljon käytettävästä laboratoriosta ja siitä tekeekö sen hammaslääkäri vai proteetikko.
      Kyse kuitankin satasista.

• polkjh

Purentakiskoja voi ostaa myös netistä. Eivät ole ihan samoja kuin hammaslääkärin tekemät. Kannattaa googlata.

• Leftis

Ok, kiitos vinkeistä. Mulla tuo narskuttelu taitaa olla kausittaista, nykyään tuntuu vain että aamuisin koko purukalusto on leukoja myöten arka, eli oisko mennyt pahempaan suuntaan. Veikkaan että stressiperäistä, tullut nukuttua muutenkin vähän huonosti ja työasiat painaa jne.

Heräsin viimeyönä taas kerran omaan narskutteluuni, ja mietin kuinka saisin unta jatkettua ilman pelkoa narskuttelusta. Otin sitten yhden lihasrelaksantin, kun en muutakaan keksinyt... Olikohan ihan tuulesta temmattu ajatus? Kun eikö se bruksismi jotenkin liity lihasten jännittämiseen? Ja voiko nukkumisasennolla vaikuttaa tuohon? Kokemuksia?

Oon huomannut myös että oikeanpuoleinen leukanivel tuolta korvan läheltä lonksuu miten sattuu, liekö tämäkin öisten puuhailuiden tulosta. Pitänee ottaa asiaksi käydä hammaslääkärillä hakemassa vaivaan apua.

• Lonksuu

Mikä on hammaskontaktiesi ja purentatasapainon laita?

Jos oikeanpuoleinen leukanivelesi lonksuu, onkohan käynyt niin, että on jo kulunut?
      Siis sillä puolen on ollut "korotusta", joten nivel on ylirasittunut ja sitten kulunut?

Kerrotan, että yöllinen narskutus, ainakin osaksi, johtuisi siitä, että nukkuessaan ihminen yrittää alitajuisesti korjata hampaidensa virheellisiä kontakteja ja epätasapainoa.

• Leftis

Ei ole "virallista" tietoa noista kontakteista tai purentatasapainosta, ei ainankaan hammaslääkärissä ole asiaa otettu puheeksi.

Olen narskutellut varmaan 17-vuotiaasta lähtien, ja ikää mittarissa nyt 23, eli käyttöä ehjille nivelille olisi vielä... Olen huomannut myöskin että väsyneenä (jota valitettavasti olen kovin, kovin usein, jännitän huomaamattani hampaita yhteen, "takahampaat" ovat tiukasti puristettu yhteen ja koko leuka on jännittynyt.

Tämän kuun lopussa olisi vihdoin ja viimein tarkastuskäynti hammaslääkärille, joten täytyy kertoa asiasta. Tosin, eiköhän ammattilainen huomaa jo ensivilkaisulla purukalustosta, että tällainen vaiva löytyy.

• Ensivilkaisulla

Niinhän sitä mielellän uskotaan ja kuvitellaan, mutta ne "huomaamiset" eivät jostain syystä? ole ollenkaan varmoja, ja voivat jäädä tekemättäkin.

Kokemuksia käytänöistä kun löytyy.

Kuinka ovat sinun tähänastiset kokemuksesi?

• Leftis

Olen viimeeksi käynyt varmaankin 16-vuotiaana hammaslääkärissä, ja uskoakseni tätä vaivaa en silloin vielä omannut, joten en osaa sanoa kokemuksia hammaslääkäreiden huomaamisista, siis jos sitä tarkoitit? :)

• Kokemusta on

Oma kokemus; olen narskutellut teini-iästä lähtien, joskus enemmän, joskus vähemmän. Olen käyttänyt purentakiskoja nyt 22 vuotta, kolmannet menossa eli jos hyvin pitää kestävät vuosia. Ja ehdottomasti kannattaa teettää hammaslääkärillä. En tiedä mitä maksaa kun en ole joutunut maksamaan kuin labramaksut (viitisen vuotta sitten oli noin 150e). En usko että netistä saa tarpeeksi tasapainoisia kiskoja. Idea kiskojen käyttämisessä on se, että joillan ne SAATTAVAT lopettaa sen, mutta minä käytän niitä suojatakseni hampaita kulumiselta ja halkeamiselta.
      Jos en ole käyttänyt, esim kun sain lapsen niin en synnytyssairaalassa käyttänyt, tuloksena yksi kokonaan pystysuunnassa haljennut poskihammas joka jouduttiin juurihoitamaan. Hampaisiin tulee pitkällisen narskuttelun jäljiltä pienenpieniä hiusmurtumia joka tekee hampaista heikoimmat, lohkeavat helpommin. Kiskoja kannattaa käyttää, mieluummin tuhoaa muovia kuin hampaita. Eli siis mulla on kiskoissa ura, jota pitkin hampaani työstävät.
      Olen keskustellut hammaslääkärin kanssa pitkään aiheesta, hän oli erikoistunut bruksaamiseen ja hän sanoi että ei siihen ole mitään kikkakolmosta millä sen saa loppumaan. Joillain on pää kipeä, stressivatsa tmv, bruksaajat narskuttelevat (enemmän) stressaavina aikoina.

On myös ns. kinnaajia, eli ei välttämättä narskuta vaan puree vaan tiukasti hampaita yhteen.
      Olen huomannut että tämä on perinnöillistä, sisarukseni bruksaavat myös ja vanhempi lapseni. Vai onko sattumaa että meidän perheessä bruksataan paljon en tiedä.

Ja jos ap on herännyt omaan narskutteluunsa, epäilen että narskuttelet paljon, et vaan herää siihen. Minä en ensin uskonut kun vanhempani sanoivat että narskuttelen, eli täysin tiedostamatonta, tahdostariippumatonta toimintaa.

Kiskot eivät ole kauniit, mutta niihin tottuu, aluksi uudet kiskot aina tuntuvat hieman kireiltä, mutta helpottaa pian. Uusia kiskoja olen joutunut käydä "tuunaamassa" kerran tai kaksi niiden saamisen jälkeen kun olen kotona käyttänyt ja huomannut että jokin kohta tuntuu korkeammalta. Mutta mitä ammattitaitoisempi hammaslääkäri ja labra, sitä vähemmän käyntejä.

Ja aina vähän hävettää vieraissa paikoissa tai uusien ihmisten nähden käyttää, mutta siihenkin tottuu kun rehellisesti sanon mitkä ne on ja miksi. Mieluummin laitan joka yö muovia suuhun kuin ramppaan hammaslääkärissä hoidattamassa lohjenneita ja haljenneita hampaita.

Suosittelen kiskoja. Suojaa hampaasi! Niitä ei saa uusia.

• asfasdfasdfaasdd2929

Netistä todellakaan ei purentakiskoa kannata ostaa, Sieltä saa kyllä hammassuojia lyhytaikaisesti, jos esim. nyrkkeilee tmv. Purentakiskon periaate on, että se hiotaan siten, että puirentasi olisi "täydellinen" eli purentaliikkkeet oikeita. Luonnollisestikaan netistä tilaamalla tuota yksilöllistä hiontaa ei voi tehdä. Toinen juttu on, että kipsimallien avulla se ensinnäkin tehdään siten, että istuu napakasti ylähampaissa. Siksi se on alkuun epämukavakin, kun on niin puristava ja nafti istumaan paikoilleen. Se on kuitenkin tärkeää, ettei se pääse liikkumaan alahampaiden osuessa siihen.
        Mitä taas tulee tekemiseen, niin hammaslääkäri ottaa mallit ja teknikko valaa kipsit ja tekee sen kiskon sekä hioo sen alustavasti artikulaattorissa (mallintaa alaleuan liikettä) ja hammaslääkäri tarkistaa hionnan ja hio tarvittaessa lisää. Jos on hyvä teknikko, sitä ei juuri tarvitse hioa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7736
    2. 109
      5971
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5167
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4536
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3220
    6. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      55
      2967
    7. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2928
    8. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2444
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2437
    10. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2056
    Aihe