Lempinimet

neiti ruiskukka

Kutsutteko paljonkin toisia ihmisiä lempinimillä? Onko teillä itsellä jokin lempinimi?

Yleisintähän lienee, että pitkästä nimestä väännetään jokin lyhyempi lempinimi. Itselläni on melko lyhyt nimi eikä siitä saa oikein järkevästi väännettyä lyhennettyä lempinimeä. Yleisesti ihmiset siis kutsuvat minua ihan omalla nimelläni. Kuitenkin esim. kahden siskon kanssa käytämme, mitä mielikuvituksellisempia lempi/haukkumanimiä toisistamme. Nuo nimet voivat vaihdella vaikka päivittäin, toki me käytetään myös toisten ihan oikeita nimiä. Nyt kun alkaa miettiä niin aika monella tutulla ja kaverilla on tosiaan joku ihan vakituinen lempinimi jolla kutsutaan tai sitten joku satunnaisesti käytettävä, ehkä vain minun käyttämä lempinimi, joka saattaa matkan varrella muuttuakin.

14

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mua kutsutaan kaverien kesken lempinimellä, mutta en sitä kerro tässä. Samalla nimellä kutsutaan erästä paikkaa meren äärellä.

      • satamani

        Haapsalu?


      • satamani kirjoitti:

        Haapsalu?

        Ei. Se jää salaisuudeksi.


      • satamani
        itmies kirjoitti:

        Ei. Se jää salaisuudeksi.

        Ei taatusti jää :)

        SAKSA!!!


      • satamani kirjoitti:

        Ei taatusti jää :)

        SAKSA!!!

        Ei. Se on paikka suomessa mutta ei mikään kaupungin tai kylän nimi tarkemmin ottaen se on kutsumanimi siitä paikasta. Enempää en paljasta.


      • satamani
        itmies kirjoitti:

        Ei. Se on paikka suomessa mutta ei mikään kaupungin tai kylän nimi tarkemmin ottaen se on kutsumanimi siitä paikasta. Enempää en paljasta.

        Profiilisi mukaan olet Pohjois-Pohjanmaalta, että sieltä tulee lisää vinkkiä!
        Hah! Tämähän selvitetään! Ennemmin tai myöhemmin...

        Hailuoto, eli...


      • satamani kirjoitti:

        Profiilisi mukaan olet Pohjois-Pohjanmaalta, että sieltä tulee lisää vinkkiä!
        Hah! Tämähän selvitetään! Ennemmin tai myöhemmin...

        Hailuoto, eli...

        Eip, vaan siellä paikassa mikä se on niin en ole koskaan käynyt. Olen vain kuullut että siitä käytetään sitä nimitystä.


    • WrappedInPlastic

      Tunnustan, mulla on tosi tyhmä tapa keksiä ihmisille väkisin lempinimiä (siis semmosia oikeesti tyhmiä lemppareita). Ja kostoksi ne tietysti keksii mulle lempinimiä. Tää on tämmöistä lapsellista pelleilyä :))

      Lupaan lopettaa tämän.

    • Miaauu

      Minusta on ihanaa, kun saa keksiä kavereille (ja myös työkavereille - varsinkin miehille) lempinimiä. Kukaan ei ole vielä suuttunut, koska lempinimet ovat vain sellaisia hellittelynimiä, noh, lukuunottamatta joidenkin naissankareiden nimittelyjä, mutta niitä ei lasketa.

    • leeatuulia

      Mie oon jostain syystä hieman arka käyttämään lempinimiä, tuntuu että tungettelisi liian läheiseksi, jos alkaisi kenestä tahansa käyttää. Parista lähimmästä ystävästä käytän, sekä joistakin tutuista, joilla se on muodostunu melkeen virallisemmaksi kuin oikee nimi.

      Miulla ittelläni ei oo lempinimee, tosin yks työkaveri keksi kerran yhen aika veikeen :D Ja sitten pienenä käytettiin kanssa sellasta hellittelynimeä omasta nimestä. En tiijä miten muualla, luin muistaakseni jostain, että se on nimenomaan tän suunnan ilmiö, sellanen oikeen nimen johdannaisen käyttäminen. Joihinkin nimiin siis lisätään -kka/-kkä-pääte ja myös nimen vika kirjain usein muuttuu. Mitäköhän keksisin etten omaani kerro.. Vaikka varmaan Sirpa -> Sirpukka, Anna -> Annukka yms.

    • Ei ole lempinimeä, kun nimikin on sellainen melko lyhyt ja napakka. Isällä oli hellittelynimet siskolle ja mulle, mutta niitäkään ei ole kuullut kohta 17 vuoteen. En oikein osaa mäkään keksiä lempinimiä, varmaan tuo syynä mikä leeatuuliallakin, ettei tungettele. Jos on joku läheinen (perheenjäsen, ystävä) niin siitä sitten osaa käyttää, jos muutkin, mutta vieraasta ei.

    • Vispilän kauppaaja

      Joitakin, ja joidenkin oikeaa nimeä en edes tiedä. Ei ole lempinimeä,,

    • nir-

      On, muutama. Käytän lempinimiä muistakin, joskus 50 naisasiakas (tuttu kyllä vuosien takaa, sellanen lutusella tavalla höhlä tyyppi jolle on vaan pakko vääntää nimi) vähän hätkähti, mutta en usko että loukkaantui.

      BTW, lempinimet yleensä väännetään 2-tavuisiksi. Se on suomen kielessä helpoin pituus. Eli esim. Kaj --> Kaitsu. Siksi 2-tavuisista nimistä ei niin helposti väännetä lempinimiä.

      • neiti ruiskukka

        "BTW, lempinimet yleensä väännetään 2-tavuisiksi."

        Näimpä juuri. Kakstavunen nimi mulla onkin, siksi siitä ei saakaan niin helposti mitään väännettyä.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      92
      2513
    2. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      184
      1609
    3. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      77
      1529
    4. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      92
      1323
    5. Miksi miehet kohtelevat mua huonosti

      Oon nyt tapaillut kolmea ihmistä. Ensimmäisen kanssa nähtiin kolme kertaa, ja meidän oli tarkoitus mennä leffaan tiettyn
      Sinkut
      75
      935
    6. Mitä mielestäsi on aito

      rakkaus? Miten sen kuvailisit?
      Ikävä
      77
      798
    7. Hitsi että olet tyylikäs!

      Sinulla on upea näkemys ja oikeaa värisilmää. Hyvä etten melkein pudonnut polvilleni eteesi kun hämmästytit minut jällee
      Ikävä
      35
      771
    8. Poliisi etsii Leif Lindemannia

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-etsii-leif-lindemania-julkaisi-kuvan/8982310#gs.cec6zf Onko nähty jo tarhar
      Kokkola
      18
      709
    9. Ensi kerralla aion ottaa sinun kanssa

      Tuijotus kisan ja mitäs sitten tapahtuu jää nähtäväksi 🤩😃 Voi olla vähän hankalaa jos muita ihmisiä mutta odotelkoot s
      Ikävä
      41
      653
    10. Voisiko kaivattusi tehdä jotain mitä

      Et voisi antaa anteeksi
      Ikävä
      28
      630
    Aihe