IBS- Voiko "parantua"?

unknow54d

Moi, Olen parikymppinen mies ja minulla on todettu IBS- eli ärtyvän suolen toiminta häiriö/tapa. Olen noin 5-vuotta kärsinyt jatkuvasta ripulista ja mahan liiallisesta toiminnasta (joskus saatan käydä vessassa 5 kertaa päivässä tai ennen ulos lähtöä).
Yleensä maha menee sekaisin sillon kuin pitäisi lähteä jonnekkin tai paikoissa/tilanteissa joissa on vaikea päästä vessaan joten saattaisiko olla jokin paniikkihäiriö myös ?
Tosin uloste on muutenkin löysää ja välillä ihan ripulia jos syö esim. salmiakkia - uloste muuttuu mustaksi, ruisleipä ei sovi, alkoholista maha seuraavana aamuna todella sekaisin. Sipuli ei myöskään sovi. Eikä kanamuna. Myös vehnätuotteet tuntuvat laittavan mahan kuralle vaikka keliakiaa minulla ei todettu. Tuntuu ettei voisi oikeen syödä mitään. Se tässä masentaakin, koska haluaisin nostaa painoani.
Kävin tähystyksessä jossa tungettiin letku mahalaukkuun sekä peräsuoleen, oli todella inhottava kokemus. Lääkärin mukaan kärsin IBS eli ärtyneestä suolesta. Olen kokeillut syödä visiblin-kuituvalmistetta, sekään ei tunnu auttavan.
Tämä on todella kiusallinen "sairaus" ja alentaa elämän laatua. Eniten ehkä stressaa intti, koska siellä tämä saattaa olla hyvinkin kiusallinen vaiva.
Millainen ruokavalio olisi hyvä ? Voiko ärtyneestä suolesta parantua ? Pitäisikö käydä jossain ruoka-aine herkkyys testeissä ?

9

3299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dkfkgjdgfd

      Vanha viesti mutta vastailenpahan nyt kuitenkin. Tässä kohtaa pitää muistuttaa, että ibs:iä on kolmea sorttia. Ummetuspainotteinen, ripulipainotteinen ja sitten näiden kahden sekoitus, jolloin joinakin päivinä maha on kovalla ja toisinaan taas löysällä. Sinä selkeästi kärsit ripulipainotteisesta ibs:stä, johon kuidut eivät tehoa, ne voivat jopa pahentaa oireita. Eli Vi-siblin pois! Lääkäreillä ei suomessa ole kamalasti tietoa ko. oireryhmästä ja usein vaan suosittelevat kuitua, vaikka tosiasiassa se kuitu ei sovi näihin kaikkiin kolmeen ibsin muotoon. Kaurapuuroa aamuisin niin se riittää.

      Kannattaa myös harjoittaa erilaisia rentoutusliikkeitä ja hengitysharjoituksia. Rentoudu ennen asioille lähtöä ja syö terveellisesti. Jätä raa'at vihannekset, omenat, paprikat, punainen liha, kahvi, musta tee, vehnä, ruis ja ohra pois. Alkoholiakaan ei kannata juoda kamalasti, varsinkaan olutta. Myös maitotuotteet saattavat joillakin pahentaa oireita, näitä voi korvailla soijatuotteilla. Ja jos oikein innostut voit kokeilla homeopatiaa, energiahoitoa ja hypnoosia. Jooga ja meditaatio on myös tehokkaita rentoutusmenetelmiä. Pahoina päivinä voit ottaa yhden tai pari Imodiumia (saa apteekista ilman reseptiä) joka hidastaa suolen toimintaa ja kiinteyttää ulostetta. Monella ollut korvaamaton apu ripulipäivinä.

      Tästä taudista pystyy parantumaan! Kuhan vain löytää itselleen sopivan ruokavalion ja rentoutumiskeinot. Ärtynyt suoli on aika pitkälle kehon ja mielen välinen sotku, josta ei välttämättä pääse eroon vain yksinään ruokavalion avulla, tarvitaan myös stressittömämpää elämää ja rentoutumista. Tsemppiä!

      • Anonyymi

        Hyvä vastaus!!!


    • toivoo on

      Kaikki viljat pois ja kasvikset tilalle. Toipuminen kestää viikkoja.

      D-vitamiinia ehdottomasti vähintään 100µg/vrk.

      Joku laaduks maitohabbobakteeri eli ei se eka purkki siitä apteekin hyllyltä vaan joku oikeesti hyvä.

      Suomessa myytäviä hyviä valmisteita:
      ProbiMage
      Asidophilus Plus
      Replete
      DDS
      Bioteekin Probioottiplus
      Lepicol

      • Anonyymi

        Jos nuo sopii sinulle, ehkä ei ollenkaan jollekin muulle.


    • Anonyymi

      Allergan-lääkelafkan Constella 290mikrogarammaa on auttanut mua IBS-C vaivassa

    • Anonyymi

      Minulla on auttanut kaiken sokerin välttäminen. Pullaa ja karkkeja yms en voi syödä ilman että turpoan valtavasti ja kivut on niin kovat että on vain maattava kippurassa. Tämä kestää kolmekin päivää sokerisen tuotteen syömisen jälkeen. Olen siis jättänyt ne kokonaan pois.
      Ihan vaalea leipä tekee samaa, samoin kaalit ja herneet. Happamatonta ruisleipää voin syödä turvallisesti. Olen oppinut näiden vuosien aikana erottamaan mikä sopii ja mikä ei, ja melkoisen hyvin menee! Enää harvoin ripulia ja kovaa vatsakipua. Se oli ennen jokapäiväistä.
      Se mikä kenellekin sopii on yksilöllistä. Pitää löytää itselle sopiva ruokavalio. Kokonaan en siis ole parantunut koska vaiva palaa jos syön jotain sopimatonta. Pysyy kuitenkin ihan mukavastikin kurissa kun pidän kiinni dietistäni.

      • Anonyymi

        Vesipaasto suosittelen. Itse pääsin koko 15v vaivanneesta ripulipainotteisesta suolen toiminnasta täysin eroon tämän avulla, myös vilja allergia hävisi ja nyt voin syödä kaikkea normaalisti. Kannattaa googlettaa ohjeet, ja muiden kokemuksia. Itselle riitti 3vrk paasto. Normaalipainoinen ihminen selviää 40vrk pelkällä vedellä, joten ei kannata ujostella on yllättävän helppo hoito. Raamattu neuvoo myös paastoamaan, ja neuvoo myös siunaamaan ruuan Jeesuksen nimeen ajattelemaan että ruokaon kristuksen ruumis ja juoma on kristulsen veri. Hauskinta koko hommassa että hoito on ilmainen ja säästää huomattavan summan rahojasi, en tarvitse enään gluteenittomia ruokia. Jeesus parantaa kunhan sitä osaa pyytää.


    • Anonyymi

      100%:sta kauraleipää voi syödä.
      Fazerin Vatsaystävällinen kaura leipä (myydään paperipussissa) on omalle
      vatsalleni hyvä.

    • Anonyymi

      Nyt tulee todella vanhaan viestiin vastausta, mutta olen itse kärsinyt IBS:ästä vuodesta 2013 (ennenkin, mutta vasta tällöin sain diagnoosini). Kärsin siitä niin pahasti, että olin kirjaimellisesti valmis tappamaan itseni. Olin kuitenkin jo silloin hyvinvointialan ammattilainen, joten päätin pistää kampoihin. Nykyään olen miltei oireeton.

      Vaikka IBS:ää ei voida tällä hetkellä "parantaa", tilannettasi voi todellakin parantaa!

      Olen tehnyt tästä myös, tiettävästi, suomen ainoan täysin ärtyneeseen suoleen erikoistuneen sivun:

      www.artynytsuoli.fi, jossa on mm. ilmaista infoa tästä ja tieteestä asiaan liittyen.

      Tsemppiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe