Kosiminen !!!

Zach 24

Milä sanoilla väki on kysynyt/kysytty kihloihin ?

Itse olen ajatellut kosivani tyttöystävääni tässä jossain vaiheessa kun aika on sopiva ... Ja mitä väki on mieltä onko ns. tylsää kosia kotona ? Kun minusta se ei ole ollenkaan huono idea. Saa omassa rauhassa kysyä ja onhan se koti kuitenkin se 1 todella tärkeä asia kaikille elämän varrella ... Varsinkin kun asumme yhdessä!

21

2971

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nainen 30

Minua ei ole kysytty kihloihin, vaan naimisiin, kuten minusta kuuluu. Olen ehkä vanhanaikainen siinä mielessä, että minusta kihlaus on lupaus avioliitosta, ja kihloihin mennessä aletaan suunnittelemaan jo häitä.

Minua kosittiin kotona, sohvalla. Istuimme vierekkän katselemassa televisiota, kun minua yllätettiin! Mies oli ostanut sormuksen etukäteen, ja kosi tuiki tavallisena syksyisenä arki-iltana sanoilla "Minulla olisi kulta pieni kysymys. Tulisitko vaimokseni?". Vastasin "Kyllä!!!!", ja nyt suunnitellaan häitä :)

• .............

Kosittiinko sinua viime syksynä?:) Alkoiko häiden suunnittelu heti vai vasta nyt vähän myöhemmin?

• Nainen 30
        ............. kirjoitti:

Kosittiinko sinua viime syksynä?:) Alkoiko häiden suunnittelu heti vai vasta nyt vähän myöhemmin?

Kosinta syksyllä 2010. Häiden suunnittelu alkoi samantien. Mieheni on ehkä tyypillinen suomalainen mies, eikä niin hirmu kiinnostunut suunnittelusta, mutta osallistuu toki omalla panoksellaan. Päätin jo vuosia sitten, että haluan naimisiin "kunnolla", enkä halua stressata häävalmisteluiden kanssa, vaan tahdon nauttia myös suunnittelusta ja valmistelusta ja kaikista ihanista hetkistä ennen kirkkoa ja juhlia. Tämän vuoksi varasin reilusti aikaa hääsuunnittelulle, enkä lähtenyt kiireellä hosumaan häitä tälle kesää. Häitämme juhlitaan siis 2012!

Vaan jokainen tyylillään, kuten ystäväpariskuntamme, joiden häitä tanssitaan ensi viikonloppuna. He menivät kihloihin pari kuukautta meidän jälkeemme. Heille tällainen nopeampi malli tuntui sopivan paremmin, joten jokainen tyylillään.

• kosija 36

Typerää kosia sohvalla. Itse kosin rannalla yhessä hienossa paikassa auringon laskun aikaan kesäisenä iltana.Taivas oli pilvetön ja ilma lämmin.

• Nainen 30
        kosija 36 kirjoitti:

Typerää kosia sohvalla. Itse kosin rannalla yhessä hienossa paikassa auringon laskun aikaan kesäisenä iltana.Taivas oli pilvetön ja ilma lämmin.

Kuten totesin, jokainen tyylillään. Sinä halusit kosia puolisoasi erikoisissa merkeissä ja tehden kosinnon ympäristössä suuren jutun. Minun mieheni taas halusi keskittyä siihen olennaiseen, eli siihen, että meistä tulee mies ja vaimo, ja olemme yhdessä loppuelämän. Hänestä kosinta itsessään on riittävän suuri juhlapäivä. Minusta tämä oli elämäni romanttisin ja mahtavin hetki, toistaiseksi. Lisäksi tuo, että kosinta tuli puskista teki siitä vielä erityisemmän. Ehkä kosittava osaa aavistaa mitä tuleman pitää, jos se tapahtuu liian erikoisissa merkeissä. Minä en todellakaan aavistanut, mitä tuleman pitää.

Olemme olleet pitkään yhdessä ja juuri tällä sohvalla on koettu äärimmäisen monta hyvää hetkeä, se oli mukana jo kun aloimme seurustelemaan melkein 10 vuotta sitten. Samalla sohvalla istuen on keskusteltu yhteen muuttamisesta, asunnon ostamisesta, unelmista, toiveista ja aivan arkisista asioista. Nyt suunnittelemme samalla sohvalla tulevia häitämme ja loppuelämää yhdessä.

• Zach 24

Ookoo ... Kiitos, vinkeistä! Tuohon tyyliin itsekin hiukan olin suunnitellut ...

• tuleva avovaimo

Minä en ole kihloissa enkä naimisissa, mutta vastaan kuitenkin. Mielestäni pitäisi kysyä naimisiin, ei kihloihin. Nimittäin kihlaus on lupaus avioliitosta. Eli kysy: "tuletko aviovaimokseni?" tai "Menetkö kanssani naimisiin?"

Minusta ei ole todellakaan huono idea kosia kotona. Silloin saa varmasti olla ihan kahden sekä myönteisen vastauksen jälkeen voi rauhassa halata ja suudella toisiaan tai mitä nyt tekevätkään. Kosimisvinkkejä minulla ei kyllä ole.

Toivon, että kaikki menee haluamasi mukaan! Onnea matkaan!

• Zach 24

Kiitos, vinkeistä!

• panostakaa kosintaan

Kotona kosiminen on paska idea ja se kertoo miehestä sen ettei tiedä mitään romantiikasta ja mies ei muutenkaan ole ajatellut kosintaa suuremmin. Haluaa todesnnäköisesti sen asian pois mielestä ja pois tieltä. Kosintaan pitäisi suhtautua tunteella ja ajatella sitä edes hiukan romanttisesti. Millainen kosinta, sellainen avioliito. Miettikääs sitä.

• Nainen 30
        panostakaa kosintaan kirjoitti:

Kotona kosiminen on paska idea ja se kertoo miehestä sen ettei tiedä mitään romantiikasta ja mies ei muutenkaan ole ajatellut kosintaa suuremmin. Haluaa todesnnäköisesti sen asian pois mielestä ja pois tieltä. Kosintaan pitäisi suhtautua tunteella ja ajatella sitä edes hiukan romanttisesti. Millainen kosinta, sellainen avioliito. Miettikääs sitä.

Kosinta on kuin hääpäivä, se on vain pieni etappi elämän mittaisella matkalla. Ei se hääpäivä, vaan se avioliitto!

Minä en vaihtaisi omaa kosintaani pois, en sitten mistään hinnasta. Minusta oli äärimmäisen ihanaa, että minut kosittiin omassa kodissa. Ja ennen kaikkea, minusta oli upeaa, että mies oli ostanut sormuksen valmiiksi!!! Se oli sievässä pienessä rasiassa, aivan kuten elokuvissa! Sormus oli todella kaunis, aivan minun tyylinen. Lisäksi se oli myös oikean kokoinen, koska mies oli tehnyt taustatyötä ja mitannut minun muita käytössä olevia sormuksia. Kosinnan jälkeen skoolattiin kuplivalla, istuttiin loppuilta sylikkäin (samalla sohvalla) ja mentiin sitten punkkaan "juhlimaan" lisää. Seuraavana viikonloppuna sitten ulos syömään ja elokuviin.

Minä taas en ymmärrä niitä miehiä (ja naisia) jotka kosivat ilman sormusta, ei sillä paikalla ole niin väliä, oli se sitten oma koti, ravintola, ranta, matkakohde, mikä tahansa, kunhan vain sormus on matkassa!

"Millainen kosinta, sellainen avioliito. Miettikääs sitä."

Olemme olleet yhdessä jo lähes 10v, josta lähes 9v katon alla. Eli taidan kyllä tietää, millainen avioliitto on tulossa. Mutta jos kosinta antaa osviittaa avioliitosta, meidän avioliitostamme tulee hellä ja romanttinen, huomioonottava, tuttu ja tuvallinen.

• noiln
        Nainen 30 kirjoitti:

Kosinta on kuin hääpäivä, se on vain pieni etappi elämän mittaisella matkalla. Ei se hääpäivä, vaan se avioliitto!

Minä en vaihtaisi omaa kosintaani pois, en sitten mistään hinnasta. Minusta oli äärimmäisen ihanaa, että minut kosittiin omassa kodissa. Ja ennen kaikkea, minusta oli upeaa, että mies oli ostanut sormuksen valmiiksi!!! Se oli sievässä pienessä rasiassa, aivan kuten elokuvissa! Sormus oli todella kaunis, aivan minun tyylinen. Lisäksi se oli myös oikean kokoinen, koska mies oli tehnyt taustatyötä ja mitannut minun muita käytössä olevia sormuksia. Kosinnan jälkeen skoolattiin kuplivalla, istuttiin loppuilta sylikkäin (samalla sohvalla) ja mentiin sitten punkkaan "juhlimaan" lisää. Seuraavana viikonloppuna sitten ulos syömään ja elokuviin.

Minä taas en ymmärrä niitä miehiä (ja naisia) jotka kosivat ilman sormusta, ei sillä paikalla ole niin väliä, oli se sitten oma koti, ravintola, ranta, matkakohde, mikä tahansa, kunhan vain sormus on matkassa!

Olemme olleet yhdessä jo lähes 10v, josta lähes 9v katon alla. Eli taidan kyllä tietää, millainen avioliitto on tulossa. Mutta jos kosinta antaa osviittaa avioliitosta, meidän avioliitostamme tulee hellä ja romanttinen, huomioonottava, tuttu ja tuvallinen.

Minä taas en ymmärrä, miksi sormus pitäisi olla mukana :) Ylipäätään sormus ei ole mikään välttämättömyys kihloihin tai edes naimisiin mentäessä.

Tuskinpa voi antaa vinkkejä mistää universaalisti hyvästä tavasta kosia. Itse pitäisin äärimmäisen vastenmielisenä julkisella paikalla tapahtuvaa, kukkapuskia ja polvistumisia sisältävää kosintaa - jollekulle se taas saattaisi olla ainoa oikea tapa.

• yksi vinkki

Itse pitäisin siitä, että minua kosittaisiin jossain ikimuistoisessa paikassa. Mikäli olette mökki-ihmisiä, niin vuokraa vaikka ihana mökki ihanalta paikalta ja siellä sitten kosit illalla takkatulen loisteessa :) Okei, ehkä aika tavallinen kosinta, mutta itse pitäisin.

• lumisateessa

Ai jaa. Olin tuntenut miehen pari kuukautta, tavattu oli ns. erityisissä merkeissä muutaman kerran. Ja sitten leffasta tullessa mies ilmoitti siinä kadulla kävellessämme, että kai ollaan samaa mieltä, että lämpimämpää olis istuksia kotona avioparina.

Romanttista oli: lumihiutaleet leijailivat, kadut olivat liukkaat ja autojen valot muodostivat ajoväylälle hauskoja kuvioita.

Parin kuukauden päästä mentiin naimisiin ilman kihloja ja muutettiin yhteen.

Aikaa on kulunut melkein 30 vuotta. Ja yhtä sutjakasti pyyhkii kuin alussa. Meille on sopinut tämä.

Ja muuten olen sitä mieltä, ettei kosinta voi koskaan tulla puskista, jos pariskunta on hankkinut jo yhteisen soffan ja asuu tie kuinka monta vuotta yhdessä. Toinen kirvistellen, miksei se toinen jo kosi.

• Nainen 30

"Ja muuten olen sitä mieltä, ettei kosinta voi koskaan tulla puskista, jos pariskunta on hankkinut jo yhteisen soffan ja asuu tie kuinka monta vuotta yhdessä. Toinen kirvistellen, miksei se toinen jo kosi."

Kyllä se puskista tuli, tuona syksyisenä iltana kun mitään aavistamatta vietin tavallista arki-iltaa. Ilmeeni oli kuulemma erittäin hämmästynyt, ja minulla meni tovi ennen kuin olin rekisteröinyt, mitä mieheni todella kysyi ja että minun pitäisi siihen vastatakin jotain. Ei se tietenkään yllätyksenä tullut, että mieheni haluaa viettää kanssani loppuelämänsä, senhän minä olen jo vuosien aikana tajunnut.

Usko tai älä, mutta minua ei ole koskaan mietityttänyt tai ihmetyttänyt, miksi mieheni ei vielä kosi. Tämä johtuu siitä, että olemme molemmat samaa mieltä siitä, että kosinta ja kihlaus on häiden suunnittelun lähtölaukaus. Eikä minulla ole aiemmin ollut hoppu naimisiin, sillä olen ollut aivan varma siitä, että olen löytänyt elämäni mies. Aloimme seurustelemaan kun olin hyvin nuori, joten vasta nyt kun mahdolliset lapset ovat näköpiirissä, yhteisellä nimellä ja avioliiton tuomalla taloudellisella ja juridisella turvalla on merkitys.

Minua olisi harmittanut enemmän, jos mieheni olisi (monen ystävän miehen tapaan) kosinut suhteen alkumetreillä, ja olisimme olleet vuositolkulla - jopa kymmenen vuotta! - kihloissa ennen kuin häistä edes olisi puhuttu. Nyt tiedän milloin häät on tulossa, ja voin alkaa niitä suunnittelemaan.

Mielummin reilusti susiparina, kuin ns. teinikilhat vailla hääsuunnitelmia!

• Morsian 3/2012

No, kuten sanottu, älä kysy kihloihin, vaan NAIMISIIN kanssasi! Ja yksi vaihtoehto vielä, myös erittäin romanttinen "viettäisitkö loppuelämäsi kanssani?" kuten minuakin kosittiin, ja tykkäsin kovasti!

Olimme olleet hienoa rock-musikaalia katsomassa teatterissa. Itse kosinta tapahtui vasta upean illan jälkeen, kotimme eteisessä kun kotiin saavuttuamme pysähdyimme siihen halailemaan ja suukottelemaan... :) Mies oli askarrellut itse paperista "sormuksen" jolla kosi, ja seuraavana päivänä lähdettiin sitten yhdessä ostamaan ne oikeat sormukset! Kumpikin valitsi juuri semmoisen sormuksen mistä tykkäsi, ja tulipa ainakin heti oikean kokoinen! Paperisormuksen säilytin myös tottakai, minusta se on aivan ihana!

Minusta tuo upean illan jälkeen ihan kotona kosiminen oli paras mahdollinen kosinta, koska tunnelma oli konsertin jälkeen mahtava, ja myöntävän vastaukseni jälkeen sytyttelimme kynttilöitä, kaivoimme kuplivaa kaapista ja skoolasimme ihan kahdestaan kotisohvalla. Samalla lähetettiin kummankin vanhemmille tekstiviestinä uutiset, että häät tulossa! :)

Kosinta tapahtui 3/2011 ja häät on 3/2012, eli meille molemmille kosinta tarkoitti sitä että häitä aletaan suunnitella!

• Minä vain

Meillä oli ennen kosintaa vähän vaikeat ajat ja ne asiat saatiin selvitettyä kunnialla lävitse. Mies tuli eräänä marraskuun päivänä kotiin ja istui vain tuolille sanoen: Kulta me ollaan yhdessä selvitty niin paljosta ja kyllä sä vaan olet mulle se oikea. Tulin tänään miettineeksi etten tuollaista naista päästä pois menemään niin tuletko vaimokseni? Kyllä siinä olin hetken aikaa kuin halolla päähän lyöty. Se oli juuri sellainen vaatimaton mutta rehellinen kosinta. Ei tarvita mitään hienouksia jos tunteet ovat aidot. Joten jokainen tavallaan :) Ja tottakai kannattaa pyytää naimisiin ei kihloihin. Meillä siis häät 9/2012 :) Kannattaa kosia tavalla joka tuntuu itselle luontaiselta!

• fdaef

Mun mielestä tuossa kosinnassa pitää ajatella myös sitä, että naimisiin olisi suotavaa mennä kuitenkin "pian". Ettei tule mitään kymmenen vuoden kihlausaikaa... siinä vaiheessa odottelisin jo melkoisia juhlia, jos kerran 10 vuotta on varattu suunnittelulle *pilke silmäkulmassa -hymiö tähän*

• onnea!

Kosinta sopii kotona yhtä hyvin kuin muuallakin, pääasia että on sopiva tunelma ja rauhallinen tilanne paneutua asiaan. No onhan sitä kosittu juoksulenkilläkin, tai bussissa tai ruokakaupassa - kukin tavallaan. Tunnet tyttöystäväsi parhaiten, mieti millainen tilannse sopii hänen tyylilleen, toivooko hän jotain romanttista jne. . Sanat voisivat olla esim "mennäänkö naimisiin", siis koskien teitä molempia mieluummin kuin vain häntä "haluatko sinä" - pieni vivahde-ero... Kysymys on yhteisestä sopimuksesta ja suunnitelmasta, jota siinä yhdessä mietitään.

Samalla kertaa on hyvä suunnitella jonkinlainen aikataulu, milloin ruvetaan järjestämään häitä. Ei missään tapauksessa niin että asia jää roikkumaan loputtomiin, ja häihin ryhtymiseen tarvittaisiin lopulta uusi kosinta.

Ihan turhaa ostaa kosintaan sormusta valmiiksi - sehän tarkoittaisi että tiedät jo vastauksen, eikä päätös sitten olekaan hänen. Sormukset ehtii valita yhdessä myöhemmin. Ja molemmille! Ei niin että mies kihlaa naisen sormuksella vaan että kumpikin kihlautuu ja sen merkiksi ostetaan sormukset kummallekin.

Tehtyä päätöstä voisi sitten juhlistaa vaikkapa shamppanjalasillisilla, leivoskahvilla tai ravintolaillallisella. Ensin kaksin ja ehkäpä jonain toisena päivänä ystävien ja lähisukulaisten kanssa. Ehkäpä kivana yllätyksenä voisit myös ostaa tulevalle vaimollesi pienen lahjan seuraavana päivänä tai viikon aikana.

• En jaksaisi

Ei ole aika sinun vielä kosia, sillä sitä kuinka tapahtuu ei kysellä muilta. Pitää olla oma tapa. Älä matki ketään tässä asiassa. Jos sitten saat rukkaset sen kosimisen tyylin vuoksi, eipä kannata suhdetta jatkaakaan, sillä toinen ei tosissaan välitä muusta kuin ulkokultaisuudesta.
      Ei tunne onni loistamaan jatkossa, aina pitäisi mennä mediassa kerrotun valhe-elämän mukaan.

• Pitkä kihlaus

Kotona mekin yhdessä suunnittelimme, milloin kihlaudumme. Karkauspäivä, eli kihlaus tarvii muistaa vain joka 4. vuosi;-). Tosin siihen se sitten onkin jäänyt, eli 3,5 vuotta kihloissa, naimisiinmenosta ei tietoa...

• Ihkuonnellinen

Lauantai-ilta saunan jälkeen, kynttilät palamassa,viinilasi pöydällä, Leonard Cohen taustalla ja sitten tuo mokoma Ihana Nallekarhu polvistuu eteeni kylpytakissa ja kysyy,menetkö kanssani naimisiin:)

Yhteistä eloa saman katon alla jo 10 vuotta, mutta yllätyksenähän tuo tuli.

Arvatkaapa vastaukseni:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      151
      1853
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1741
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      35
      1507
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      196
      1198
    5. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      94
      1195
    6. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1114
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      354
      992
    8. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      869
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      831
    10. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50