Ainaninen trailerin veto kysymys!!!

hohhoijakkaa

Miten se nyt menee IHAN OIKEESTI ja NYKYISEN lain mukaan....

Mieheni ja veljeni kinastelee täällä ja ajattelin, onko kellään oikeeta tietoa asiasta.

Saako meidän autolla vetää meidän hevostraileria kun:
-Auton rekisteriotteessa sanotaan, että saa vetää jarrullista kärryä, jonka kokonaismassa on 1000kg
-Jarrullisen hevostrailerin rekisteriotteessa sanotaan, että tyhjä koppi painaa 750kg ja kokonaismassa saa olla 1600kg

Katsooko poliisi pysäyttäessä, vetääkö tyhjää koppia vai lastattua koppia.

Entä jos tyhjään koppiin laittaa 250 kg ponin. Silloin kopin oikea paino olisi tasan sen 1000kg, mitä autolla saa vetää, mutta kokonaismassa rekisteriotteessa on edelleen sen 1600kg..kumpaa siis katsotaan: kopin oikeaa painoa, vai sitä painoa mikä lastina on oikeasti?

Veljeni väittää, että ei saa vetää edes tyhjää koppia, vaan poliisi katsoo rekisteriotteen kokomaismassan mukaan. Joku oli hänelle sanonut, että laki on juuri muuttunut näin. Mieheni taas väittää, että vain oikea paino ratkaisee.. Minä olen puolueeton ja sanon, että ihan sama, kunhan autossa riittää kunnolla teho vetää koppia sallitun max. 80km/h nopeuden, ilman että tarvii luukuttaa joka mäessä pinempää vaihdetta ja että en joudu poliisin kanssa ongelmiin, jos minut pysäytettäisiin.. (naisen logiikkaa).. Niin ja senhän nyt ymmärtää kaikki, että ko. yhdistelmä tarvitsee pikku e kortin.. Siitä ei tarvitse kertoa enempää.. ;)

37

8255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puukko ja puntari

      Ajokortin riittävyyttä ei koskaan punnita vaa'alla. Eli pikku e tarvitaan.

      Yhdistelmän kantavuutta voidaan sitten punnita. Eli epäillessän ylikuormaa poliisi voi ajattaa auton puntariin ja jos todelliset kokonaismassat ylittyvät, seuraa rangaistus.

    • My little Pony

      Vetele vain, mutta pientä ponia!

      "Kantolan mukaan tulkintaa tässä asiassa ei tarvita. Säädöksissä asiat sanotaan kirjaimellisesti. Asetuksessa ajoneuvon käytöstä tiellä määritellään selkeästi, että ”kytkentämassalla tarkoitetaan suurinta kytkennässä sallittua hinattavan ajoneuvon todellista kokonaismassaa” (2.§ 3.mom). Lisäksi mainitaan, että ”puoliperävaunun ja keskiakseliperävaunun kytkentämassaan ei kuitenkaan lueta vetoajoneuvon vetopöytään tai vetokytkimeen kohdistuvaa massaa”.
      Näin ollen vedettävään, todelliseen kokonaismassaan lasketaan se paino, joka trailerin pyöriltä esimerkiksi vaa´alla voidaan mitata. Tämän mukaan autoon, jolle on hyväksytty 1000 kg:n jarrullinen perävaunu, saa kytkeä esimerkiksi omamassaltaan 300 kg perävaunun, jonka kokonaismassa saattaa rekisteriotteessa olla 1500 kg, kunhan kuorman massa on sen verran pienempi, ettei perävaunun pyörien välityksellä kohdistu tiehen yli 1000 kg:n massaa."

    • ei otetta

      Mistä helvetistä noita rekisteriotteita vielä löytyy.

      • Yksinkertaista.

        Kaikista rekisteröidyistä ajoneuvoista!!! Ainakin aloittajan tapauksessahan se on katsastettava parin vuoden välein, joten silloin se on viimeistään oltava.


    • ei otetta

      Minulla on auto ja kaksi perävaunua, jarruton ja jarrullinen, kaikki ovat liikenteessä eli ovat katsastettujakin, yhdessäkään niistä ei ole rekisteriotetta.
      Ensi vuonna on auton ja jarrullisen perävaunun katsastus enkä aio hommata niihin rekisteriotetta.

      • oletpa viisas

        Kyllä sitä nyt ollaan niin fiksua, niin fiksua, että...
        Ethän sinä tietenkään ymmärrä, mikä rekisteriote on kun sinun kukuneuvoissasi on rekisteröintitodistus eri osineen! Kansan suussa kuitenkin kyseinen todistus on nimenomaan rekisteriote, onhan se sitäpaitsi ote ajoneuvorekisteristä, joten ihan oikein voidaan puhua rekisteriotteesta, vaikka otteen "erisnimi" onkin rekisteröintitodistus.

        Et varmaan ole koskaan ollut bussinkaan kyydissä, mahdollisesti vain linja-auton?

        Oletko nyt itseesi tyytyväinen - pilkun nussija (oikeasti: pedantti) !


    • > Niin ja senhän nyt ymmärtää kaikki, että ko. yhdistelmä tarvitsee pikku e kortin.

      En minä ymmärtänyt.

      Jarrullisen trailerin kokonaismassa 1600.
      Auton kokonaismassa vaikka 1900

      Yhdistelmän kokonaismassa 3500
      Perävaunun kokonaismassa ei ylitä ajoneuvon kokonaismassaa

      Mihin tarvitaan pikku-e:tä?

      • vaikka vaikka

        Auton kokonaismassa vaikka 2000 kg


      • vaikka vaikka kirjoitti:

        Auton kokonaismassa vaikka 2000 kg

        Sitten tarvitaan pikku-e.

        Alkuperäinen kun ei kertonut, paljonko autossa sitä kokonaismassaa, niin aika erikoista väittää, että kaikki arvaavat pikku-e:n olevan tarpeen.


      • veturi'
        vaikka vaikka kirjoitti:

        Auton kokonaismassa vaikka 2000 kg

        Perävaunun KOKONAISmassaa verrataan kuitenkin lain mukaan (ajo-oikeusasia) vetoauton OMAmassa sarakkeeseen. Mullakin on omam. 1500 ja kokmassa 1900, joten tolla perävaunulla vaatisi sen pikkuE kortin.
        Mutta sitähän alottaja ei kysynyt lainkaan vaan kyse oli vain autoista.

        Ajokorttiasiassa tarkastellaan vain papereissa olevia painoja, mutta ajoneuvoista puhuttaessa tarkastellaan perävaunun todellista tiehen kohdistuvaa massaa ja vetokyvyn laillisuus siis herkitaan sen mukaan.


      • P Sylvi
        The_Rat kirjoitti:

        Sitten tarvitaan pikku-e.

        Alkuperäinen kun ei kertonut, paljonko autossa sitä kokonaismassaa, niin aika erikoista väittää, että kaikki arvaavat pikku-e:n olevan tarpeen.

        Kaikki (sinua fiksummat) ymmärsivät tuosta kyllä, että ko. tapauksessa auton kokonaismassa on enemmän kuin 1900 kg, jopa tuo naiskirjoittajakin. Aika erikoista ilmoittaa, ettei ymmärtänyt!
        Nyt sinäkin tiedät.


      • P Sylvi kirjoitti:

        Kaikki (sinua fiksummat) ymmärsivät tuosta kyllä, että ko. tapauksessa auton kokonaismassa on enemmän kuin 1900 kg, jopa tuo naiskirjoittajakin. Aika erikoista ilmoittaa, ettei ymmärtänyt!
        Nyt sinäkin tiedät.

        Olet todella fiksu, kun tiedät että kaikki tuon ymmärsivät (vaikken minä edes ymmärtänyt). Olet vielä fiksumpi, kun tiedät että kaikki ovat minua fiksumpia.

        Olisipa minullakin sinun kristallipallosi, sitten ei olisi tarvinnut miettiä sitä, tarvitaanko pikku-e:tä.

        Suurin osa henkilöautoista on alle 1900 kiloisia. Ei siis todellakaan ole selviö, etteikö alkuperäinen vain kuvittelisi tarvitsevansa pikku-e:tä. Suurin osahan sitä ei koskaan tarvitse, vaikka niin kuvitteleekin.


      • jaha...
        The_Rat kirjoitti:

        Olet todella fiksu, kun tiedät että kaikki tuon ymmärsivät (vaikken minä edes ymmärtänyt). Olet vielä fiksumpi, kun tiedät että kaikki ovat minua fiksumpia.

        Olisipa minullakin sinun kristallipallosi, sitten ei olisi tarvinnut miettiä sitä, tarvitaanko pikku-e:tä.

        Suurin osa henkilöautoista on alle 1900 kiloisia. Ei siis todellakaan ole selviö, etteikö alkuperäinen vain kuvittelisi tarvitsevansa pikku-e:tä. Suurin osahan sitä ei koskaan tarvitse, vaikka niin kuvitteleekin.

        "Niin ja senhän nyt ymmärtää kaikki, että ko. yhdistelmä tarvitsee pikku e kortin.. Siitä ei tarvitse kertoa enempää.. ;) "

        Vaan rotalle pitää vääntää vielä rautalangasta kun päättelykyky ei riitä!


      • jaha... kirjoitti:

        "Niin ja senhän nyt ymmärtää kaikki, että ko. yhdistelmä tarvitsee pikku e kortin.. Siitä ei tarvitse kertoa enempää.. ;) "

        Vaan rotalle pitää vääntää vielä rautalangasta kun päättelykyky ei riitä!

        Väärin. Kun rotta väänsi rautalangasta, kenenkään muun ei tarvinnut asiaa ihmetellä.

        Ole hyvä.


      • nyt haisee ...
        The_Rat kirjoitti:

        Väärin. Kun rotta väänsi rautalangasta, kenenkään muun ei tarvinnut asiaa ihmetellä.

        Ole hyvä.

        Vai rotta väänsi rautalangasta, ettei kenenkään muun tarvitse ihmetellä?
        Kukahan väänsi?
        Rotan rautalanka jumiutui kysymykseen "Mihin tarvitaan pikku-e:tä?"
        Siinä se rotan viisaus kulminoitui - tuli varmasti kaikille selväksi, joten:

        Kaada vain itsellesi!


    • kytkettävä kunnolla

      Perävaunu tulee kytkeä turvallisesti vetoautoon ja varmistaa lukitusmekanismin toimivuus. Valojen ja vilkkujen toimivuus on syytä tarkistaa ennen liikkeelle lähtöä, samoin renkaiden kunto ja kulutuspinta.
      Kaikissa ajoneuvoissa, myös perävaunuissa, on renkaiden kulutuspinnan urien syvyyden oltava vähintään 1,6 mm. Tosin turvallisen kulutuspinnan raja on selkeästi isompi, jotta vältytään mm. yllättäviltä vesiliirroilta.
      Auton perään kytkettävä perävaunu on aina ennen käyttöönottoa rekisteröitävä. Rekisteröintipakko koskee myös venetrailereita. Määräaikaiskatsastus koskee ainoastaan perävaunuja, joiden kokonaismassa on yli 750 kg eli mm. tyypilliset matkailuvaunut ja muut jarrulliset perävaunut. Perävaunut joiden kokonaismassa on yli 750 kg, mutta enintään 3500 kg, on katsastettava ensimmäisen kerran kalenterivuoden loppuun mennessä sinä vuonna, jolloin käyttöönottovuodesta on kulunut kaksi vuotta. Tämän jälkeen katsastus on tehtävä kahden vuoden välein vuoden loppuun mennessä.
      Henkilöautokortilla eli B-kortilla voidaan kuljettaa ajoneuvoyhdistelmää, jossa vetoautona on henkilö-, pakettiauto tai muu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3500 kg ja hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3500 kg, eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa.
      BE-kortilla eli ns. ”pikku-E:llä” ajettaessa vetoauton vaatimukset ovat samat mutta hinattavan ajoneuvon kokonaismassa voi olla yli 750 kg mutta kuitenkin enintään 3500 kg vaikka yhdistelmän kokonaismassa menisikin yli 3500 kg. BE-kortilla kuljetettaessa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa voi olla suurempi kuin vetoauton omassa.
      Kaikki massatiedot löytyvät ajoneuvojen rekisteriotteista. Korttivaatimukset koskevat myös kuormaamattomia ajoneuvoja eli korttiasioissa menetellään rekisteriin merkittyjen massojen mukaisesti.
      Jos ajokortin puolesta massat ovat kohdallaan, on myös selvitettävä, mikä on suurin sallittu kytkentämassa eli minkä painoisen perävaunun voi todellisten massojen puitteissa kytkeä auton perään. Tämäkin tieto löytyy auton rekisteriotteesta, johon on merkitty suurin sallittu kytkentämassa jarrulliselle sekä jarruttomalle perävaunulle. Jos tietoja ei ole rekisteriotteeseen merkitty, voi niitä käydä kysymässä katsastuskonttorilta. Merkinnän saaminen otteeseen voi maksaa muutaman euron, mutta on tarpeellinen tieto, jotta voisi kuormata perävaunun oikein.
      Yksi liikenneturvallisuuden kannalta tärkeimmistä tekijöistä perävaunua vedettäessä on sen oikea kuormaaminen sekä kuorman sitominen. Laki lähtee siitä, että ajoneuvo on kuormattava siten, ettei kuorma voi vaarantaa henkilöitä, pudota tielle, vahingoittaa omaisuutta, laahata maata, pölytä häiritsevästi tai aiheuttaa muuta vastaavaa haittaa. Eli käytännössä kaikki kappaletavara on sidottava kiinni ja mahdollisesti pölyävä kuorma on peitettävä. Perävaunu on kuormattava siten, ettei kuorma sivusuunnassa ulotu yli perävaunun laitojen ja tärkeää on sen asettelu mahdollisimman keskelle perävaunun pituussuuntaista keskiviivaa.
      Takaylitystä kuormalla saa olla enintään kaksi metriä. Yli metrin ylitys on merkittävä punaisella tai punakeltaisella merkkilipulla. Pimeän tai hämärän aikaan on käytettävä punaista valaisinta.
      Perävaunua ei koskaan saa kuormata siten, että vetoaisaan tulee nostetta, jolloin perävaunun aisa nostattaa auton takaosaa ylöspäin. Asian tulee olla juurikin päinvastoin eli aisapainoa tulisi olla hieman, kuitenkin niin, että aisalle kohdistuva massa saa olla maksimissaan 4 % tai 25 kg sallitusta kytkentämassasta.
      Auton suurin tiellä sallittu nopeus, silloin kun hinataan perävaunua, on 80 km/h. Kun auton perään kytketään jarruton kokonaismassaltaan yli 750 kg hinattava ajoneuvo tai jousittamaton hinattava ajoneuvo on nopeusrajoitus kuitenkin 60 km/h. Näitä voivat olla esim. henkilönostimet, aggregaatit ja kompressorit.

      • B ja Be

        Siinäpä se vastaus... hieman laajemminkin, jos porukkaa kiinnostaa.

        mutta..

        Henkilöautokortilla eli B-kortilla voidaan kuljettaa ajoneuvoyhdistelmää, jossa vetoautona on henkilö-, pakettiauto tai muu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3500 kg ja

        hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on [[[[enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3500 kg, eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa.]]]]]

        veturi enint. kärry 750 kg = korkeintaan yht. 3500 kg. on B-kortti

        BE-kortilla eli ns. ”pikku-E:llä” ajettaessa vetoauton vaatimukset ovat samat mutta
        [[[ hinattavan ajoneuvon kokonaismassa voi olla yli 750 kg mutta kuitenkin enintään 3500 kg ]]] ... vaikka yhdistelmän kokonaismassa menisikin yli 3500 kg. BE-kortilla kuljetettaessa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa voi olla suurempi kuin vetoauton omassa.


      • Honest ABE
        B ja Be kirjoitti:

        Siinäpä se vastaus... hieman laajemminkin, jos porukkaa kiinnostaa.

        mutta..

        Henkilöautokortilla eli B-kortilla voidaan kuljettaa ajoneuvoyhdistelmää, jossa vetoautona on henkilö-, pakettiauto tai muu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3500 kg ja

        hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on [[[[enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3500 kg, eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa.]]]]]

        veturi enint. kärry 750 kg = korkeintaan yht. 3500 kg. on B-kortti

        BE-kortilla eli ns. ”pikku-E:llä” ajettaessa vetoauton vaatimukset ovat samat mutta
        [[[ hinattavan ajoneuvon kokonaismassa voi olla yli 750 kg mutta kuitenkin enintään 3500 kg ]]] ... vaikka yhdistelmän kokonaismassa menisikin yli 3500 kg. BE-kortilla kuljetettaessa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa voi olla suurempi kuin vetoauton omassa.

        Tätä pitää tarkentaa sen verran, että B-kortilla saa ajaa autoa, jonka kokonaismassa on enintään 3500 kg. Lisäksi siihen saa aina kytkeä perävaunun, jonka kokonaismassa on enintään 750 kg. B-kortilla siis voi enimmillään ajaa yhdistelmää, jonka kokonaismassa on 4250 kg, kunhan vain perävaunu on riittävän pieni.

        Mutta jos perävaunun kokonaismassa on vähänkään yli 750 kg, tarvitaan BE-kortti heti jos yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3500 kg. Vaikka tällainen yhdistelmä jäisi alle 3500 kilonkin, pelkällä B-kortilla ajaminen edellyttää noita tiettyjä painosuhteita auton ja vaunun välillä.


      • Kauas on pitkä matka

        Et osanut sanoa kuitenkaan, että saako vetää?


      • serbring'
        Kauas on pitkä matka kirjoitti:

        Et osanut sanoa kuitenkaan, että saako vetää?

        Saa vetää, jos kärryn tiehen pyöristä kohdistuva todellinen kokonaismassa on 1000 kg tai vähemmin.
        Auton oma massa ei ole tiedossa ja korteista ei kysyttykään mitään.


      • tcgkhgh

        sen verran korjausta, ettei kaikissa ajoneuvoissa renkaan urasyvyyden minimi ole 1,6mm. Mopot ja moottoripyörät min 1,0 mm ja paripyörissä toinen saa olla sileä, mutta kudokset ei saa näkyä.


    • ei ole otetta

      Mutta mistä ne massat katsotaan kun ei ole rekisteriotetta, pöljät.

      • kiitos samoin

        Katso vaikka peilistä, niin näet oikein emäpöljän!


      • voe voe

        No jos on rekisteriote hukassa, käy katsastuskonttorilla hakemassa rahaa vastaan uusi, näin yksinkertaista se elämä on.

        Ilman papreita on turha mitään kiskoa mihinkään.

        Raktrorin kärryt on hieman eri tavaraa, mutta se selviää valmistajalta, ennekuin Valmetilla alat sitä maatilakärriäs vetämään.

        ..


    • ei ole otetta

      Kyllä ihan ilman rekisteriotetta olen selvinnyt monta vuotta, katsastuksessa ei ole kysytty eikä ratsiassa ole kysytty rekisteriotetta koska sellaista ei vaan ole eikä tule.

      • kippi ja kärri

        Minulla on 20 vuotta vanha jarruton kevytperävaunu. Siitä on kyllä alkuperäinen rekisteriote.


      • rekisteriote se on

        Mulla kyllä rekisteriote on sekä autossa, että peräkärryssä, hyvin on kelvannut katsastuksissa ja myös nuo painolukemat on merkitty rekisteriotteeseen. Juuri sain peräkärryyn uuden rekisteriotteen heinäkuussa.
        Trafi ylläpitää ajoneuvorekisteriä ja minulla on omista ajoneuvoistani otteet tästä rekisteristä.


      • 8o.65.

        Vedät sis varastettua kärryä!


    • jee & jeejee

      Tosiaan, BE ajokortti vaaditaan, niinkun joku jo sanoi, ja tuossa mennään sitten todellisen kokonaismassan mukaan.. Kärryn rekisteriotteessa voi lukee suurimman sallitun kokonaismassan kohdal tosiaan 1600kg, ja omamassan kohdalla 750kg, ja jos autolla saa vetää 1000kg kärryä, niin 250kg saa olla lastia mukana.. Elikkä tämä 600kg, minkä perjaatteessa vielä voisi kärryyn ottaa, niin sitä ei voi ottaa mukaan, jos ei auton rekisteriote anna siihen lupaa.

    • 5+12

      Jos lukee ja ymmärtää alla olevan aken nettisivulta löytyvän tekstin ei pitäisi olla mitään epäselvää.


      ESIMERKKEJÄ B- JA BE-LUOKAN AJONEUVOYHDISTELMISTÄ

      B-LUOKAN AJOKORTTI:

      B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 750 = 4250 kg.
      B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
      · yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
      · perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.

      BE-LUOKAN AJOKORTTI:

      Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
      Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.

      • Onneksi mulla on BECE niin ei tartte niin tarkkaan noita kytkentämassoja vahtailla korttiasioiden valossa.


      • eikö epäselvää?

        Vielä enemmän autta jos ymmärtää, mistä on kysymys. Ajokorttivaatimukset ovat ihan eri juttu kuin kormausmääräykset.
        Ajokorttivaatimukset menevät aina sallittujen maksimipainojen mukaisesti. Sensijaa kuormaussäännöissä sovelletaan kulloistakin todellista punnittavissa olevaa massaa.
        Kaksi ihan eri juttua, kumpaakin on tosin osattava soveltaa yhteen.


    • siis5

      eli ajokorttiasiassa esim 1600kg omamassaisella autolla B- kortilla ei saa vetää kärryä jossa 2000kg:n suurin sallittu kokonaispaino edes tyhjänä vaikka kärryn omapaino on 800kg

    • burt reinols

      aikamoosta siansaksaa

    • burt reinols

      saakohan sitä kopin kokonaismassapainoa laskettua konttorilla jos vaikka 200 kg jos itte haluu niin onkohan mahdollista

    • kysytty

      On se niin ettei voi vetää kyseistä hevostraileria koska auton rekisteriotteessa on 1000 kilon raja ja kun kärryn kokonaispaino on 1600kg joka rataisee näin on..

      • 5pw4ihotösro

        Esson baarissa kysyit kun löysitte ikivanhan ketjun?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe