kristillisen teologian omituisuus

hangonkeksipaketti

Kristillinen teologia on kummallista. Siinä ei tunnu olevan yhtäkään kohtaa josta saaramiehet ja naiset olisivat yhtä mieltä.

Esimerkkejä:
Toiset saarnaajat sanoo että maailma on Jeesuksen/Jumalan täydessä hallinnassa. Toiset taas sanoo että paholainen määrää maailman asioista.

Toiset saarnaajat sanoo että maailma on hyvä, koska se on Jumalan luoma, ja että meidän on siksi lupa iloita maailman asioista. Toiset taas sanoo että maailma on paha ja että sille on käännettävä selkä.

Toiset sanoo että kaikki pelastuu. Toiset sanoo että vain harvat pelastuvat.

Toiset sanoo että usko yksin pelastaa. Toiset on vahvasti sitä mieltä, että ihmisen tulee omin teoin saavuttaa pelastus.

Toiset sanoo että sairautemme tulevat Jumalalta. Toiset taas sanoo että kaikki sairaudet ovat perkeleen aiheuttamia.

listaa voisi jatkaa loputtomiin.

JO alkuseurakunnassa tuntui olevan näin: oli erilaisia klikkejä, jotka seurasivat aina jokun tietyn apostolin opetusta, ja pitivät muiden apostolien opetusta vääränä.

Juuri tämän ajattelen olevan nykyään kristinuskon suurin kompastuskivi kun sitä yritetään markkinoida massoille. Nimittäin se, että kun ihmiset kuuntelee eri opettajia, vaikkapa TV7:lla, saavat he aivan erilaisia, ja täysin vastakkaisia opetuksia siitä miten pelastutaan, mikä on synti jne jne jne.
-kokemusta on!

Kristinuskolta puuttuu puhdas teologia. Ainoa mistä ollaan samaa mieltä, on se, että Jeesus pelastaa, ja siitäkin saadaa iso riita aikaan, kun aletaan pohtia että miten täsmälleen ottaen se Jeesus nyt meidät pelastaa.

Ja Raamattu ei asiaa selvennä, koskapa sielläkin löytyy vastakkaisuuksia. Jopa Jeesuksen opetukset menee ristiin monessa kohti.

3

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • +++

Kyllä sinä olet oikeassa, että tuollaisen käsityksen voi ulkopuolinen ja myös sisäpuolinenkin saada. Kaikki kirkkokunnat ammentavat samasta Kirjasta oppinsa ja väittävät olevansa oikeassa. Sitten on tietenkin sellaista "oikeassa olemista", että vaikka tiedetään, että "tuokin on kyllä oikein, mutta meidän seurakunta nyt vaan ei pidä sitä niin tärkeänä", niin sellaisissa tapauksissa suljetaan "silmät" joiltain oikeiltakin opeilta.

Kuitenkin se tärkein, kuten mainitsit, on sama kaikilla, ja se on se Jeesuksen pelastus ristinkuoleman kautta. Onkohan se sitten niin, että ne muut kohdat eivät meidän iankaikkisen elämän kannalta niin tärkeitä olekaan? Että vain löytyy se "Tie, totuus ja Elämä" eli Jeesus ja hänen ristinsä, jonka kautta ainoastaan on pääsy taivaaseen. Siinä se on se evankeliumi ja se on kaikilla kristityillä sama.

• Ja kuitenkin me uskovaiset ollaan 85-90 prosenttisesti samaa mieltä opillisista asioista. Minusta tuo on jopa hämmästyttävän suuri luku, kun kyseessä on kuitenkin vajavaiset ja erehtyväiset ihmiset.
      Kuvailemasi listan asioista osa näyttää olevan saman asian eri puolia ja näkökulmia, ei ne välttämättä ristiriidassa ole. Lopuissa on teologi/saarnaaja tulkinnut asioita Raamatun vastaisesti.
      Tokihan Raamatussakin näyttää, että "opetukset menee ristiin". Mutta itse olen huomannut 16 vuoden uskossa oloni aikana, että niihin ristiriitoihin tuppaa löytymään hyvä ja käypänen selitys. On vain tutkittava Jumalan Sanaa eli Raamattua. Oivana apuna ovat myös hyvät kommentaarit, jotka usein valaisevat vaikeita kohtia.

• tainataas

Raamatun mukaisesti kuuluisi uskonasioista välittävän toimia, eikä ihmisten miellyttämiseksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2926
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      52
      2313
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      1997
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1733
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      108
      1675
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1317
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      58
      1232
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1181
    Aihe