Moni yksinhuoltaja elelee "herroiksi" erilaisilla yhteiskunnan maksamilla sosiaalituilla. Esim 3 lapsen yh saa vajaa 500 euroa pelkkää lapsilisää, lapsista elatustuet ja työttömänä vielä muut avustukset. Köyhät avioliitossa elävät heteroperheet eivät saa yhteiskunnalta mitään, vaan maksavat kaiken omasta pussista. Onko eroaminen henkilökohtainen tragedia vai bisnestä? Ymmärrän sen, lapset syö paljon, mutta tosiasia on se, että yh puoliso nettoaa erosta.
yksinhuoltajien elatustuet
63
1004
Vastaukset
- Herääätyyyys...!
Kaikki saavat lapsilisää, rikkaatkin. Köyhät pariskunnat ja perheet saavat asumistukea, toimeentulotukea, työttömänä korvaukset...
Avio- ja avoliitossa on kaksi aikuista maksajaa. Kaikki on puolta halvempaa kuin yhden aikuisen taloudessa. Ei tarvita kahta aamulehteä, ei kahta tv:tä... Pariskunnat saavat tuplaten kotitalousvähennystä yksinasujaan verrattuna. Jos toinen pariskunnasta jää ilman tuloja, on sentään vielä yksi joka tuo rahaa kotiin. Yksinasujilla ei ole mitään turvaa.
Sulla on väärä luulo tuo että yksinhuoltajuudella rikastuisi. Se laskee elintasoa tuhansilla euroilla, kun toinen maksaja lähtee perheestä. - ihmettelijä22
"Avio- ja avoliitossa on kaksi aikuista maksajaa" Voivat olla vähätuloisia. Ei ole luulo, vaan tieto:) Kun yh:n elatustuet loppuu 17-vuotiaana, menee talo myyntiin. Yh-vanhemmalla elintaso laskee niin että tuntuu, kun yhteiskunta ei maksa elatustukia ja lapsilisiä eikä kotona asuvat nuoret ole löytäneet työtä.
- Herääätyyyys...!
Elatustuki loppuu vasta kun lapsi täyttää 18 vuotta. Lapsilisät loppuvat 17-vuotiaana.
Eikö yksinhuoltaja voi olla vähätuloinen? Silloinkin hän saa puolet vähemmän kuin pienituloinen pariskunta.
Yksinhuoltajan lapsilisä on parikymppiä enemmän kk:ssa kuin pariskuntien lapsilisä. Se on ainoa etu yksinhuoltajille. Kaikki muu on etua pariskunnille.
Tuossa vaiheessa, kun lapsi täyttää 18 ja elatustuki (=kelan maksama, elatusapu= toisen vanhemman maksama) loppuu, lapsi voi hakea elatusvelvollisilta (vanhemmat) koulutusavustusta jos hän opiskelee toisen asteen oppilaitoksessa ja on alle 21 v, ja maksaa itse asumisestaan. "Elatustuki" siis tulee silloin lapselle itselleen, mutta elatusvelvollisuus ei siis lopu.
Totta tuokin, että kun etävanhempi ei enää huoledi lapsensa elatuksesta, se jää yksin lähivanhemman huoleksi. Silloin laskee LAPSEN elintaso, jollei lähivanhempi kustanna molempien osuutta.
Yh-vanhempi on aina heikommilla kuin pariskunta, niin kuin ed. kirjoitin.
Ps. Miksi pitäisi asua liian suuressa talossa, kun aikuiset lapset lähtevät kotoa? Silloin vaihdettaan sopivampaan asuntoon.
Toi 22 taitaa olla sun ikäsi? :-)
- ihmettelijä22
Totta kai, sosiaaliturvan pitää huomioida erilaiset perheet, muun muassa sen takia, ettei tule huostaanottoja(joka on moninkertaisesti kalliimpaa kuin yh:n yhteiskunnalle maksamat tuet) Uskon, että avioero ei ole bisneshengessä suunniteltu, vaan elämä on sen eteen tuonut(kohtalo, helpot avioerot, aika, muut syyt) Raha on tärkeää silloin, kun ei ole kahta vanhempaa, eroperheillä on muitakin ongelmia kuin taloudellisia. 1. suru meneteystä perheonnesta 2. käsittelemättömät traumat 3. isän/äidin puute 4. uusperheen ristiriidat. Monesti kuulee, kuinka yh ostaa kallista merkkivaatetta lapsille, siis kuluttaa suuria summia elatusmaksuilla.
- kyllä pärjää
Herranjumala, olen kahden lapsen YHäiti, tiukkaa on ollut, mutta sisulla ja itseensä luotolla pääsee eteenpäin. Elatusapu mieheltä ei ole iso.
Itse hankin rahaa niin paljon kuin pystyn. Isä asuu vielä ulkomailla. En saa asumistukea, asun omassa kolmiossa.
Velkaa on, mutta olen myös plussalla jos möisin asunnon ainakin 35 00 0 euroa.
Välillä pidän kirppistä kun rahat loppukuulla loppuu, ei haittaa.
Lapset ovat oppineet arvostamaan rahaa, osaavat säästää, mutta heiltä ei puutu mitään. Jopa molemmilla on ehkä enemmän kuin perheiden lapsilla, ei tavaraa, vaan mieluisa kilpaharrastus. Siihen menee paljon rahaa, ja äidin aikaa, mutta teen sen mielellänii. Myös talkoissa huhkin joukkuille, illat ovat usein pitkät lasten harrastusten vuoksi. EI haittaa, koska siellä on minulla myös sosiaalista kanssakäymistä ja ystäviä, ja hauskaa.
Ulkomailla olemme silti ja varsinkin lapset 1-3 kertaa vuodessa, n. kahden vuoden välein jos äiti tekee yliomääräistä hyvää myyntiä käymme jossakin lämpimässä. LEnnot ovat nykyisin halpoja.
Meillä ja minulla menee paremmin kuin kodissa jossa on materiaalisesti kaikkea, mutta isä ja äiti riitelevät, eivätkä oikein enää rakasta toisiaan.
Viikonloppusin jos ei pelireissuja on lapsilla kavereita yötä, kaikki syövät meillä. Tai vastavuoroisesti lapset kavereilla, silloin on äidillä vapaailta tanssia tai ystäville.
Vaikka välillä on tosiaan matti kukkarossa, niin kun ei anna periksi ja luottaa huomiseen aina pärjää. Lapset antavat niin paljon voimaa, ja ystävät.
Ei raha ole tärkeintä aina,ei se materiaali.
SIlti pukeudumme ok, ostan kirppikselät jos en voi ostaa kaupasta. Sieltä saa usein uutta kamaa.
Kaikki onnistuu, älkää pelotelko. Kaikki riippuu hieman itsestäsi.
Omaa vyötä voi kiristää, pääasia lapset masu täynnä ja illalla sanovat etträ äti on maailman paras äiti ja iskä myös. Olemme nimittäin hyvissä väleissä, ei pettämistä tai muuta paskaa välillämme. Silti parempi asua näin, molempien tahto.
Tiedän erään eronneen vaimon joka saa yli 800 elatusapua kuussa, silti usein PA. Mutta hän tekee sit ylimääräistä työtä sillointällöin, ja kaikki hoituu taas.
- ihmettelijä22
tarkoitin yhteiskunnan yh:lle maksamia tukia.
- Herääätyyyys...!
Yhteiskunta ei maksa yh:lle kuin korotettua lapsilisää joka on noin 20€/kk. Siitä ei pitäisi noin isoa meteliä nostaa, sillä perheet saavat paljon enemmän, esim. kotitalousvähennyksen kaksinkertaisena.
Siis tuo lapsilisän korotus 20 €/lapsi on ainut tuki mikä yhteiskunnalta tulee yksinhuoltajille.
Onko sulla lukihäiriö, vai kirjoitanko jotenkin epäselvästi kun et ymmärrä lukemaasi? - Herääätyyyys...!
Herääätyyyys...! kirjoitti:
Yhteiskunta ei maksa yh:lle kuin korotettua lapsilisää joka on noin 20€/kk. Siitä ei pitäisi noin isoa meteliä nostaa, sillä perheet saavat paljon enemmän, esim. kotitalousvähennyksen kaksinkertaisena.
Siis tuo lapsilisän korotus 20 €/lapsi on ainut tuki mikä yhteiskunnalta tulee yksinhuoltajille.
Onko sulla lukihäiriö, vai kirjoitanko jotenkin epäselvästi kun et ymmärrä lukemaasi?Korjaus!!!
Tarkistin Kelan sivuilta, kyllähän sulla onkin oikeus riehumiseen! Se korotus on nykyään jo 46,79 euroa!!
Ota nyt ihmeessä kaikki irti! :-D
- ihmettelijä22
"Totta kai, sosiaaliturvan pitää huomioida erilaiset perheet, muun muassa sen takia, ettei tule huostaanottoja(joka on moninkertaisesti kalliimpaa kuin yh:n yhteiskunnalle maksamat tuet) Uskon, että avioero ei ole bisneshengessä suunniteltu, vaan elämä on sen eteen tuonut(kohtalo, helpot avioerot, aika, muut syyt) Raha on tärkeää silloin, kun ei ole kahta vanhempaa, eroperheillä on muitakin ongelmia kuin taloudellisia. 1. suru meneteystä perheonnesta 2. käsittelemättömät traumat 3. isän/äidin puute 4. uusperheen ristiriidat. Monesti kuulee, kuinka yh ostaa kallista merkkivaatetta lapsille, siis kuluttaa suuria summia elatusmaksuilla."
- ei oikeaa eroa
No kyllä meillä ero oli ihan pelkkää bisnestä tai täytyy sanoa pakkoa että selviydyttiin arjesta. Kun on monta lasta ja isä joutui työttömäksi, tuli vaikeuksia selviytyä. Nyt ollaan erossa ja todellakin tulemme mainiosti toimeen. Minusta aivan hullua, tavallaan yhteiskunta kannustaa eroamaan. Tämä on vain totuus tässä maassa.
- miljoonanyöriä
Tulee mieleen ex:n nyksy (=nykyinen naisystävä) joka kadehtii minun isoja tulojani. Minulla kolme lasta exän kanssa. Ex maksaa minimi elarin ja saan loput kelalta, lisäksi sen iiiiison lapsilisäkorotuksen ja asuntotukea. Yksinkertaisimmat ihmisistä ei tajua, että ne isot summat jakaantuu kolmen lapsen ja yhden aikuisen kesken. Lisäksi vielä maksan velkoja joita tuli pääosin exän holtittomasta rahankäytöstä. Iso summa ehkä olisi jos asuisin yksin, mutta karu totuus on tämä: lapseni eivät näe nälkää eivätkä kulje ryysyissä, mutta minä yh-äitinä saatan jäädä näläiseksi ruokailun jälkeen kun katson että lapset syövät tarpeeksi enkä osta itselle vaatetta kuin harvoin ja nekin kirpputorilta. Meitä "isotuloisia" yh-äitejä ei kukaan muu kadehdi kuin rusina-aivoinen ihminen joka ei ymmärrä että summa esim. minun tapauksessa jaetaan neljällä..
- ei tukia kenellekkää
Mielestäni kaikki tuet pois. Jos ei rahat riitä, niin kuljetaa ryysyissä, syödään kynsiä. Nykyiset tuet antavat mahdollisuuden elämälle tekemättä mitään.
Ruokaa koulusta kerran päivässä ja nukutaan jossain hallissa vierekkäin. Alkavat työt maistumaan.- Torvelolle =
Kyse ei ole työn saannista. Melkein kaikki käyvät töissä, mutta palkka on niin pieni ettei sillä elä.
Töitähän on toki vaikka kuinka, kun vaan suostut tekemään niitä ilmaiseksi tai niin kuin virolaiset, 3-4 € tunti.
Aika typerä kommentti sulta. Oletkos ajatellut mitä tuosta sun visiostasi seuraisi? Luuletko että huono-osaiset katselisivat riistoasi? noup.. Yhteiskuntarauha olisi mennyttä. Ihmisyyteen kuuluu heikompiosaisista huolehtiminen, jos ei muuten niin ihan itsekkäistä syistä: saat sinäkin kulkea kadulla lompakko omassa taskussasi.
Sun mielipiteesi kaataisi koko yhteiskunnan ja nykyisen rahajärjestelmän toteutuessaan. Mutta noita mielipiteitä kuulee aina silloin tällöin sivistymättömiltä, kouluttamattomilta ja yksinkertaisilta ihmisiltä, jotka eivät näe nekkuaan pidemmälle.
- Faktaa tietoa.
Turhaa riitelyä, tuet ovat jokaiselle varmasti tilanteen mukaan ja tulojen mukaan tehtyjä. Mutta toisaalta tiedän itsekin tapauksen jossa elettiin aika herroiksi tukien avulla, en tiedä oli annattu oikeat tiedot tukien laskemiseen vai mistä johtui, mutta pienituloisen lapsiperheen yli menivät. Tämä on faktaa tietoa.
Elämä ei varmasti ole helppoa yh-perheessä kuin myöskään köyhässä kahden huoltajan perheessä. Kulutusjuhlaa ei voi viettää ja toisaalta koville ottaa jo kaikesta huolehtiminen.
Aikoinaan samassa tarhssa lasteni kanssa oli erään perheen lapset, heiltä ei peritty lainkaan hoitomaksu, kun oli esittää asiat niin, että tuloja ei jää, Yksityisyrittäjä. Itse sain maksaa pienstä palkasta korkeimman mukaan.
Nyt tämä ilmaisperhe on paikkakunnan verotilastojen mukaan eniten tienaavia. Ei heillä silloinkaan näyttänyt pulaa olevan, kaikkea pystyivät ostamaan, taisivat vain voida verotuksen kautta näyttää olevansa nollatuloisia. Se siis siitä oikeudesta. - ------------
Herroiksi ei kuule sosiaalituilla elellä. Ne on ehdottomasti aina minimejä.
Köyhät avioliitossa elävät saavat samat lapsilisät. Oletko kateellinen 47e/lapsi yksinhuoltajalisästä? Kaikkien köyhien lopullinen ja viimeinen turva on toimeentulotuki. Myös avioliitossa elävät saavat työttömänä korvauksia.
PS Avioliitossa asuminen on edullisempaa kuin yksinhuoltajana. Avioliitossa yksi asunto ja kaksi maksajaa. Yksinhuoltajalla myös yksi asunto, mutta vain yhdet tulot.
Karkeasti arvioiden yksinhuoltajalla on jäätävä vuokraan kuukaudessa 700e, elämiseen 1300e/kk(toimeentulominimi yh ja 3 lasta), josta on maksettava ruoka, hygienia, vaatteet, sairaskulut, työmatkakulut, sähkölasku, puhelinlaskut, vakuutusmaksut - ja kaikki. Oikeasti 2000e ei riitä juuri mihinkään. Täytyisi olla aika hyvä palkka, että siitä nettona jäisi edes toimeentulominimi 2000e/kk. - ei tukia kenellekään
Voi v...tu 2000€ netto tuilla. On se niin väärin. Pienempi kämppä halvemmalla alueella. kirpparilta kuteet, kiertsiltä huonekalut. Pitempää päivää, useampaa duunia.Hävetkää pummit.
No ei järjestelmän hyväksikäyttö ole hyväksikäyttäjän vika.
Eletään sen mukaan mihin on rahaa. Tämä oppi taitaa pikkuhiljaa unohtua kun tuet paikkaa yrittämisen ja omillaan pärjäämisen. Yhteiskunta ottaa isin paikan ja maksaa sitten kun lapsi ei itse kykene.- jaana*
Kun 1300 e jaetaan neljälle, siitä tulee 325e/kk/naama. ASua pitää tiivisti, kirppiksiä kiertää, makaroonia ja kaurapuuroa keittää.
Yksinelävän työmarkkinatuki on suurempi, n. 450e/kk/netto. Tähän päälle maksetaan myös asumistukea ja toimeentulotukea.
- Entinen YH
Olisit nyt listannut mitä kaikkea avustukseja YH saa!
Lapsilisää saa kaikki perheet, rikkaat ja köyhtäkin ja siltä väliltä.
Elatustuet ei välttämättä ole kovin isoja, jos exä on työtön tai muuten vaan saa pientä palkkaa tai jos exällä on velkaa niin paljon, että rahaa ei jää paljon käteen.
Jos exä ei tosiaan pysty maksamaan saa YH elatustuet soskusta vai haetaanko sitä nykyään kelasta ja se on minimi maksu.
Työttömänä YH ehkä saa korotuksen päivärahaansa, joka ei ole kovin iso.
Pitää muistaa sekin asia, että jos YH nautti hyvästä palkasta, niin sekin vaikuttaa esim. asumistukeen.
Vertaa sitä asiaa kuinka paljon rahaa pariskunta on saanut ennen eroa ja kuinka paljon talous tippuu kun ero tulee. Kyse on niin pienistä rahoista mitä YH tulee saamaan.
Tunnen erään miehen joka jäi vasta pari kuukautta sitten YH-isäksi ja kyllä hänellä ei jää paljon rahaa käteen. Hän on kuitenkin tyytyväinen että saa edes jotain tukea palkkansa lisäksi.
Itsekin olen ollut YH ja työttömänä sain pienen korotuksen päivärahaani (työtön maksaa veroa päivärahastaan 20%). Lisäksi sain asumistukea, mutten korotuksena. Elatustukea sain soskun kautta, koska exälläni oli niin paljon vanhoja velkoja ja ne oli ulosotossa.
Exäni tienasi todella hyvin, mutta pisti rahat kurkusta alas.
Eron jälkeen alkoi tiukat ajat, mutta pärjättävä oli kahden lapseni kanssa. Koska olin työtön päätin jossain vaiheessa lähteä opiskelemaan ja pääsinkin työkkärin avustuksella.
Sitten pääsin töihin ja nautin hyvästä palkastani ja tottakai asumistukeni pienentyi huomattavasti.
Olen siis maksanut veroa päivärahastani joka oli silloin 20%(iso vero pienestä päivärahasta) ja jos olen jotain tukea saanut olen maksanut ne ihan itse.
Onneksi nuo ajat ovat jo ohi. Nyt voin nauttia omasta ajastani ja käydä töissä. ;)- Liirumlaarumia
On se vaan kumma, että kukaan tukiaisia "nauttiva"
ei osaa pistää esimerkinomaisestai nähtäväksi listaa saamistaan tuista.
Luulisi jokaisen sentään tulonsa tietävän.
(Vois ainakin turhat luulot vähentyä.)
Minä en voi listaa tehdä, koska elelen pelkällä :) palkallani. - Ota selvää
Liirumlaarumia kirjoitti:
Minä en voi listaa tehdä, koska elelen pelkällä :) palkallani.Jos on vahva mielipide, täytyy olla myös tietoa.
- Nomutta...
Ota selvää kirjoitti:
Jos on vahva mielipide, täytyy olla myös tietoa.
Juurihan minä aloin ottaa selvää ja tietoa hankkia!
Toivottavasti joku myös omalta osaltaan
minua ja muita valistaa, koska täällä ei tarvise
edes nimeään mainita.
Ilmaisut hyvä palkka, pieni palkka, pienet rahat, pieni korotus jne.
eivät ainakaan minua viisasta. - Idiootille
Nomutta... kirjoitti:
Juurihan minä aloin ottaa selvää ja tietoa hankkia!
Toivottavasti joku myös omalta osaltaan
minua ja muita valistaa, koska täällä ei tarvise
edes nimeään mainita.
Ilmaisut hyvä palkka, pieni palkka, pienet rahat, pieni korotus jne.
eivät ainakaan minua viisasta.Ainoa etu mtä yh:t saavat, on 46,79 euroa / kk korotusta lapsilisään.
Onko sulla palikalla lukihäiriö vai aivovaurio? Sulle on vastattu jo monta kertaa, vaan ei mene tyhmälle perille.
Mene kelan ja sossun sivuille seikkailemaan, sieltä saat selvityksen kaikista tuista. Sen kun täyttelet hakemuksia ja katselet miten minkäkin kokoisilla rahamäärillä tukia tippuu. - jaana*
"Sitten pääsin töihin ja nautin hyvästä palkastani ja tottakai asumistukeni pienentyi huomattavasti."
Ihan kiva, jos pidät palkkaasi hyvänä, mutta jos siitä huolimatta saat asumistukea, niin se ei ole kovin suuri...
Ainoa tuki jota minä saan kahden teini-ikäisen lapsen elatukseen yhteiskunnalta, on nuoremmasta lapsilisään yh-korotuksen 46,79e/kk. Ei sillä mitenkään herroiksi elellä. - jaana*
Minä en voi listaa tehdä, koska elelen pelkällä :) palkallani.Eikö jo ole tullut selväksi, että tuo yh:n normaali tukilista on tämännäköinen:
46,79 euroa / kk - tsippadiidaaduu
Minä en voi listaa tehdä, koska elelen pelkällä :) palkallani.vastaan liirumlaarumille että exäni palkka on noin 4000 euroa ja maksan elarit n. 146 euroa/lapsi ja sit hän saa lapsilisää kolmesta ja yh korotukset.
Mun tulot on 1700 palkka ja asumistuki 300 - Tuloerot huomioidaan
tsippadiidaaduu kirjoitti:
vastaan liirumlaarumille että exäni palkka on noin 4000 euroa ja maksan elarit n. 146 euroa/lapsi ja sit hän saa lapsilisää kolmesta ja yh korotukset.
Mun tulot on 1700 palkka ja asumistuki 300Elatusapuhan määritellään lastenvalvojalla nykyohjeistuksen mukaan: lasten todelliset asumiskulut elämiskulut (summa taulukosta) - lapsilisät = lapsen elatus. Lapsen elatus jaetaan vanhempien tulojen suhteessa eli jos toinen saa 4000€ ja toinen 1700€ summista vähennetään verot ja asumis&elämiskulut ja lisätään tuet ja lapsen elatus jaetaan näiden summien suhteen. Eli tuloero huomioidaan elatuksessa.
Oli kumpi sitten isotuloisempi, ei silti ole oikein että vain toinen maksaa lapsien elatuksesta. Kummassakin taloudessa on uudessa on tiukempaa kuin ennen koska entisen yhden asunnon sijasta maksetaan kahta asunto jne. Ja lähivanhempi tosiaan maksaa kuluja isommasta asunnosta mitä vain itselleen tarvitsisi, lasten ruuat, vaatteet yms.
- kadehdi vaan..
Kuuleppas, ihmettelijä..
Jos NOIN kauheasti kadehdit yh:jia, niin äkkiä yh:ksi!!
Panee miettiin, että onko se maailmasi supistunut todella noin olemattomaksi, kun pitää oikein kirjoitella noinkin typerästi asioista?
Taidat olla sama tyyppi, joka valittaa keväät kissanpaskoista, talvet koiranpaskoista ja kesät lasinsirpaleista ja sähän se olet itse niiiiiin harmiton tyyppi.. ;)))
Mua vaivaa taas se, ettet sä käy pesulla tarpeeksi usein, vaikka on suihkut keksitty ja kaupan lihatiskillä aina haiset mun vierellä..hallooo!- maistu kakalle?
Hih!
Ihmettelijälle neuvo :pistä toinen sormi suuhun ja toinen perseeseen ja vaihda välillä, on siinä ihmettemistä! :O
- USAyh
Kun once in a blue moon tanne Suomen chateille eksyy, niin eikohan aiheet oo just tata valitusta ja tiedustelua siita, miten mahdollisimman hyvin tienais tekematta mitaan. Voi voi kun on niin tiukkaa Suomessa yh-aidilla, hah! Mita jos kertoisin omasta tilanteestani: asun USA:ssa, olen eronnut miehestani, olen suomalainen yh-aiti. Hemmetin tiukka tilanne yrittajana, saan tietty jonkinlaista elatusapua exalta, vaan TAALLA ei tarjoilla olmaista rahaa, lapsilisia jne. Kun ei oo rahaa, niin etsitaan toita kiven kolosta tai sitten joudutaan kampasta ulos, niin se vaan menee! Ei ole sossuja ja kaiken maailman tyokkareita. Rakastan Suomea, vaan kun kuuntelee hetken tuota vikinaa, niin nousee karvat todella pystyyn...mita ihmeen varaa teilla siella aina valittaa, kun JOKU TOINEN, eli yhteiskunta, eli TOISET VERONMAKSAJAT, eivat maksa teidan elamistanne. Hallelujaa, ei jaksa! Jokainen maksaa itse elamisensa, eiko niin? TUlkaapa tanne rapakon toiselle puolelle vahan aikaa elamaan, loppuisko vikina ja laiskuus ja kyselyt ja laskelmat siita, etta mitenhan tassa nyt taas saisi mahdollisimman paljon valtiolta ilmaista rahaa, kun on tullut ihan itse hankittua lapsia...PLEASE! Poistakaa Suomen sosiaaliturva, juuri taman takia! Ois ehka ihmiset halukkaita toihin useammin!
- Kirjoitustaitoa, kts
Menkää kaikki rapakon taakse, siellä sitten olette kusessa kun sairastutte.
Siellä ei tarvi paljoa veroja maksella, mutta eipä yhteiskunta sitten pidäkään vähempiosaisten puolta mitenkään. Se näkyy siellä rikostilastoissa. Kaikesta huolimatta se maa on konkurssin partaalla. Elintasoa ylläpidetään ja nostetaan jatkuvilla lainoilla. Olethan tietoinen tästä?
Täällä ei vikise kuin tuo yksi, joka on kateellinen yksinhuoltajan lapsilisäkorotuksesta. Ja yksinhuoltajuudesta. Hän voisi muuttaa sun kanssasi sinne ihannoimaan sitä yhteiskuntaa.
Mikä sun tarkoituksesi oli? Kertoa, että sulla on asiat paremmin vai että ne ovat huonommin? Vaiko vain korostaa itseäsi? Aika ylimielinen kirjoitus, taisi olla kuitenkin Pihtiputtaalta eikä rapakon takaa.
- USAyh
Hah, mina en mitenkaan ihannoi USAA...enko sanonut etta rakastan Suomea, tekee valilla mieli jopa muuttaa sinne..mutta sitten ei tarvitse kuin taalla palstalla kayda, niin muistaa taas, ettei Suomessa tyonteko kannata, koska verenimijat eli sosiaaliturvan hyvaksikayttajat saavat rahaa itselleen, silla aikaa kun tyossakayvat maksaa kaiken. Kaikki ovat samalla tasolla, siella ei tyottomalla alkoholistilla, ja hyvinkoulutetulla tyossakayvalla juuri ole eroa elamisen tasolla, ihanan verotuksen ja sosiaalitukien takia. Ja sitten viela itketaan ja lasketaan miten sais enemman ilmaista rahaa..
Eli, USAssa moni asia pain persetta, mutta ainakin tienatessaan taalla voi tienata, ja luuserit ei ela. EIka monesti meinaaa elaa yrittamallakaan, vaikeaa on yrittaminen taalla talla hetkella, toita saa tehda vaan mitaan ei silti jaa, kun talous on mika on. TOisaalta jos SUomeen muuttaisin, niin ei siellakaan tyonteko kovin maistuisi, kun tietaa, etta silla vain yllapitaisi verenimijoita ja itselle ei jaisi mitaan. Sanon vaan etta Suomessa on liian helppoa, ja silti vikistaan etta kun pitaisi saada enemman. SIksi sanoin, etta tulkaa tanne vahaksi aikaa, niin ehka hapeatte Suomeen palatessanne vikista siita etta aina pitaisi saada lisaa. Ihmisten pitaisi huolehtia itse itsestaan eika valtion.Joko se menisi perille...- Kirjoitustaitoa, kts
Kaikille raha ei ole se tärkein elämisen syy eikä tavoite. Toki niiden, joiden arvoissa raha on ensimmäsenä, täytyykin miettiä 24/7 mistä ja miten sitä voisi lisää saada.
Sinäkin tulet sieltä paratiisistasi kiireen vilkaa takaisin Suomeen, kun sinä tai lapsesi sairastutte vakavasti. Siinä kohtaa minä sanon sinua yhteiskuntamme hyväksikäyttäjäksi.
- ihmettelijä23
Mia Hakovirran tutkimuksessa Lapsiköyhyys ja lapsen elatus vanhempien eron jälkeen(YP 3/10) tulee esiin se, että Suomessa ja Ranskassa elatustukijärjestelmä vähentää yksihuoltajaperheiden köyhyyttä. Isossa-Britanniassa ja USA:ssa taas ei ole vastaavaa elatustukijärjestelmää, vaan yksihuoltajaperheet ovat riippuvaisia erotilanteessa vanhempien maksamasta elatustuesta. Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että vaikka elatustukijärjestelmä vähentää yksinhuoltajaperheiden köyhyysastetta se ei poista sitä.. Kuitenkin jos ex puoliso tienaa paljon, elatustuki yhdestä lapsesta on kohtuullisen iso.. Kyllä niillä rahoilla yh äiti pystyy taloutta pyörittämään..
- navettapiika
Jos niin kovasti tekee mieli niitä isoja tukia, eikun puolisko vaikka sitten perähikiältä ja mukulatehdas pystyyn. Jahka on puoli tusinaa mukulaa, ero päälle ja tukiaisista nauttiin. Ei ole huolta huomisesta! Jos saisin takaisin puoliskon ja voisin jatkaa työssäni, en nostaisi yksinhuoltajakorotuksia saati elatustukea, mutta aina ei voi voittaa.
- Yksinäinen yh
Aika harva TYÖSSÄKÄYVÄ yh saa minkäänlaista ylimääräistä tukea.Itse olen hoitoalalla ja en tod saa yhtään mitään tukea.Ai niin,ssanhan mä korottetua lapsilisää:D 10 euroa normaalin lapsilisän lisäki;) Sillähän mä eleln herroiksi lapsen kusatnnuksella;)
Olen aina ihmetellyt tätä kummalista kateutta ja panettelua puhuttaessa yhvanhemmista,yleensä äideistä.Miksi olet kade?? Tää ei tod ole herkkua yksin olla kaikesta vastuussa,maksaa lainat ja muut menot omasta pussista.Ei ole toista ihmistä jakamassa huolia ja mistään et saa tukea ongelmatilanteissa.Ja rakkaudennälkä on yh:llakin..Älkää aina haukkuko tai olko meille kateellisia.Emme kaikki ole vapaaehtoisesti yhäitejä tai-isiä.Elämä ei ole meidän käsissämme.Ja muista,elämä voi tehdä myös sinulle tepposia,tavalla tai toisella! Paha palkitaan pahalla ja hyvä hyvällä,loppupeleissä ;) - jaana*
Kolmilapsisen perheen, jossa vanhemmat elävät saman katon alla, lapsilisät on 352,90e/kk, vaikka vanhempien yhteenlasketut tulot olisivat 20000e/kk tai enemmänkin, mitä tahansa. Jos tämän perheen vanhemmat päättävät erota, niin heistäkin toiselle maksetaan tuo 139,80e:n yh-korotus.
Tosiasia on, ettei tuilla elellä koskaan herroiksi eikä edes levästi. Todella kapoisesti. - tuet pois
Tuilla ei tarvi elellä ollenkaan. Menkää töihin ja elättäkää itsenne. Palkalla. Pienellä palkalla vaatimattomasti, suurella niin leveästi kuin vaan voi.
Tuet vaan ruokkii laiskottelua ja työn vieroksumista.
"Ennen päältä näki köyhää vaiko rikasta väki. Nyt yrittää köyhäkin jaksaa rikkaan vaatteet päälleen maksaa."
Sairaille ja vammaisille on toki varmistettava ihmisarvoinen elämä. - ihmettelijä23
paljonko yh puoliso saa elatusmaksuja korotetun lapsilisän jälkeen esimerkiksi 3 lapsesta?
- Näin meillä
Kolme opiskelevaa lasta. Kaksoset 17 v, esikoinen vuotta vanhempi. Ei siis lapsilisää. Isä maksaa omaa osuuttaan 280 eur/kk. Pelkät opintoihin liittyvät seutuliput karvan alle 150 eur/kk. No, en ole ainakaan kokenut rikastuneeni eron myötä. Mutta mitäpä äiti ei tekisi lastensa vuoksi..... On asioita joita ei voi laskea rahassa, vaikka mietityttää tajuaako lasten isä koskaan mihin tuo hänen osuutensa meni? tuskin tajuaa, mutta enpä halua vaivata sillä mieltäni.
- kirsimaria*
Elatusmaksut maksetaan lapsista. Ne maksetaan kunkin vanhemman elatuskyvyn ja lapsen elatustarpeen mukaan. Lapsen elatuksen tarve on sitä suurempi mitä vanhemmasta lapsesta on kysymys ja mitä suurempi on vanhempien maksukyky. HUOM! MYÖS lapsen yh lähihuoltaja maksaa ITSE oman osuutensa lasten elatuksesta! Hämmästyttävää, eikö totta?!
Minun ja ex-mieheni tuloilla yhden teini-ikäisen elatustarve oli yhteensä 480e/kk. Koska tulomme ovat ex-miehen kanssa samaa suuruusluokkaa, tuo summa laitettiin puoliksi eli 240e/kk molempien panos. Käytännössähän minä vastaan lapsen elatuksesta kuitenkin enemmän. Vähintään joka toinen päivä pitää heittää teinille 5-20e johonkin tarpeeseen. Kirjanpitoni mukaan minulta on viimekuussakin mennyt pelkästään "vippeihin" ja muihin juokseviin menoihin yli 500e/kk vakituisten asumis,-ruoka-, hygienia, -puhelinkulujen lisäksi. Vaikka nuoren elatuksen tarpeeksi lasketaan tuo 480e/kk, on elatuksen tarve huomattavasti suurempi. Niukkuuteen tuo riittää juuri ja juuri. Jos isät olisivat lähihuoltajia useammin, niin eiköhän tuo laskennallinen luku nousisi kovinkin sukkelaan. - Puuro pahasta?
Jotkut syö sitä puuroa joka päivä aamulla kunnon satsin ja pärjäävät sillä pitkälle iltapäivään.
- sorry nyt
Ihan just niin kirsimaria*. Ihan selkeästi sinunkin taloudessa jonkun pitäisi kertoa, ettei ihan kaikkeen ole rahaa. Aikamoisia summia lapsellesi annat. Varsinkin kun et tunnu tietävän mihin rahan käyttää.
Veikkaan tuolla kulutuksella ei syö koulussa, vaan mäcissä. Toivottavasti teinisi edes tekee jotain tuon eteen.
Taitaa olla tuleva vippikierreaikuinen kasvamassa.- kirsimaria*
Tiedän ihan tasan tarkkaan mihin nuo rahat menevät, ihan asiallisiin asioihin (niistä on kuitit :)). Mutta tiedän, että niin menee kaikissa muissakin perheissä, kaikenlaisissa perheissä. Mutta harva pitää niin tarkkaa kirjanpitoa kuin minä. Olen laskenut omat menoni jo vuodelta 1979 lähtien. Olin silloin itse 15. En tosin kertonut äidilleni (joka oli kotiavustaja ja isäni rakennuksilla töissä) että kulutin n. 800 markkaa kuussa, rahat sain vanhemmiltani, lähinnä äidiltä. Summa huimasi omaa päätäni, vaikka olin todella pihi ja säästäväinenkin. Tämä summa sisälsi vaatteet, hygienian, koulutarvikkeet, bussiliput, junaliput, harrastukset, joista suurin menoerä oli yksi LP levy kuukaudessa ja filmirullat. Kävin leffassa n. jokatoinen kuukausi enkä koskaan tuhlannut rahaa kahviloihin tai ulkona syömiseen. Tuohon aikaan normaalin duunarin palkka oli n. 2500 mk nettona käteen.
- uusstadilainen..
Aikamoisia summia? Enpä sanoisi noinkaan. Itseltäni menee samanlaisia summia nuorimmalle, teini-ikäiselle - ja myös ihan vaan elämiseen eikä mihinkään mäkkiin ja humpuukiin. Pelkkiin koulukirjoihin ja tarvikkeisiin menee jo 200e kuin humpsista vaan. Pian vaihtuu jakso ja kirjat. Halvat harrastuksetkin maksavat 50e/kk. Ns. taskurahaa en pysty lapselle antamaan. Lapsen ystävät ovat varakkaiden vanhempien jälkeläisiä - he antavat ihan pelkästään karkkirahaa 100e/vko.
- Hitto mä oonki köyhä
Jessus mitä mitä summia. Sai kulkea merkkivaatteissa. Noihin aikoihin toyota corolla maksoi 23000. käytit siis puolet uuden auton hinnasta 15 vuotiaana vaate menoihin. Ruoka ja asuminen tuli kuitenkin vanhempien puolelta. Huh huh. vielä kerran huh huh.
Tämän päivän rahassa summa on 10000 euroa.
Kekipalkka vissiin 2700€/kk noin 30000/ vuosi pitäisi siis käyttää puolet keskiarvotyöntekijän nettopalkasta yhden teinin kulutukseen. Ihan sairasta.
No onneksi omat lapseni saavat tienata rahansa itse. Perusasiat tulevat vanhemmilta.- uusstadilainen..
Retrokommentti:
Nykyisin yhden palkalla ei elätä yhtä eikä edes puolikasta teini-ikäistä! Miten joskus ennen olisi voinut? Silloin oli paljon tiukempaa, koska ei ollut halpatuontia, halpiskauppoja, ei edes kirpputoreja.
70-luvulla merkkifarkut maksoivat 300 mk - tavalliset sai satasella. Entä sitten kengät? Itse lähdin Riihimäeltä kerran vuodessa kenkäostoksille Helsinkiin junalla. Syy: Riihimäen kenkäkaupoissa (joita ei montaa ollut) lasten kenkäkoot loppuivat 34:ään ja aikuisten koot alkoivat 36:sta. Kokoni oli 35. Esimerkiksi talvisaappaani maksoivat 500mk. Siihen päälle junamatkat - olisikohan ollut 25-30 mk meno-paluu.
Entisaikojen markkoja ei voi verrata euroon. Euron arvo on laskenut jo viimeisenä kuutena vuotena ties kuinka paljon.
- ennustajaeukko--
Myös avioliitossa elävät saavat kaikki tuet ja lisät, joihin heillä pienten tulojensa perusteella on oikeus. "yh puoliso nettoaa erosta" -väitteesi on joko laskuvirhe tai silkkaa ilkeyttä.
- En karehdi
En karehdi yksinhuotajan tukia enkä tuloja!
- es
sairaspäiväraha 875 euroa ->josta käteen maksetaan 700 euroa
asumistuki 236,48 euroa
lasten ruokaan tukea 181,00 yhteensä/ 3 lasta
toimeentulotukea 222(-431 )euroa/kk
menot : kaksio vuokra 761 euroa, sähkö 65,00, elisa 30, tele 80, op pohjola 40, varma 80, hammashuolto 49,00,svea 100,coprica 60- Kerrankin selkeä
esitys!
- Kyllä silläkin elää
En toki minäkään kadehti yksin-ja yhteishuoltajia. Ero saa nämä raha-asiat ihan sekaisin, oliko elo niin paha, että ette edes jaksaneet ajatella mitä kaikkea se aiheuttaa.
Tuskin on helpompaa nytkään, raha-asiat ahdistaa. Terveyskin saattaa horjua.
Mieli tekee kaikilla saada kaunis koti ja hyvin puetut lapset ja itsellekin joskus jotain uutta, tässä joutuu paljon tinkimään.
Minun mottoni on aina ollut, että en vietä aikaa shopaillen ja ostan vain tarvittavaa, en mitään turhaa. Muttta silloin kun ostan ostan kunnollisen.
Harkitsen asioita, enkä yleensä tee mitään hetken mielijohteesta. En ole eronnut, vaikka on ollut vaikeitakin aikoja, olen miettinyt, että siihen minulla ei ole varaa, lapseni tarvitsevat kodin ja yhteisessä taloudessa saan parhaiten heidän kulunsa ja koulutuksensa hoidettua. Minulle valinta on ollut oikea, tuskin kukaan toinen kumppani olisi ollut sen parempi alkuhuuman jälkeen, ja tämäkin suhde on vaikeuksien jälkeen saanut uutta hehkua. Kaikesta loukkaantuminen ei kannata, eikä kosto kannata.
Eronneetkin pärjäävät jos jaksavat pitää järjen äänen päässänsä, elämää pitää elää harkiten, siitä nauttii eniten kun huomaa itse pärjäävänsä.
Hilluminen yöelämässä ei kuulu perheelliselle, kuten muutkin riennot ovat varsin rajattuja. - Lasten etu
No voi jestas sentään. Pitääkö noiden yksinhuoltajien tukiakin kadehtia? Jo menee älyttömyyksiin. Kun huolehtii lähinnä yksin lapsistaan ja heidän kaikista kuluista ei ole hurraamista. Suomi on kallis maa ja lasten kanssa pärjäävä yksihuoltaja on joskus kovilla, tulee sairautta ja muuta ylimääräistä menoa. Kaikesta on selvittävä yksin. On hyvä että heitä ei jätetä aivan oman onnensa nojaan nälkää näkemään.
Lapsilisiä saa rikkaatkin jotka pärjäisivät ilmankin, yksinhuoltaja saa vain elatustuen enemmän. Vain kova ja kylmä ihminen on armoton, jolla ei itsellä ole samaa vastuuta lapsista. - ihmettelijä23
Onko yhteiskunnan jälkiehkäisy a. korjaavaa b. parantavaa?
- nainen_taisteli
Melkoinen osa tulevista veronmaksajista ja vaippojenne vaihtajista tulee yhden vanhemman perheistä nykyään, dear Watson! Joka viides perhe on tyyppiä äiti plus lapset esim. Uudellamaalla. Onhan hyvä että ei lasten tarvitse köyhyyteensä näpistellä saadakseen ruokaa ja "sitä mitä muillakin", vai?
Todella elämästä vieraantunut täytyy olla kadehtiessaan yksinjäänyttä äitiä. Et tiedä tuskan ja kyynelten määrästä mitään, et sitovuudesta, 24/7/365 vastuusta. - ei yh
Yksinhuoltajat on moniaineksinen ryhmä eikä pelkästään ryhmä surkeita leipäjonolaisia.
Tunnen todella köyhiä pitkäaikaistyöttömiä ja sairaita yksinhuoltajia. Päällä masennukset, muut ongelmat plus peruspäiväraha ja rahat ei riitä mihinkään, töihin ei pääse, isä ei huolehdi pätkääkään lapsista. Ei ole herkkua, vaan karua arkea. Toiset taas elää runsaiden elatustukien kanssa taloudellisesti turvattua elämää eikä tarvitse leipäjonossa käydä. Tosi köyhille yksinhuoltajille pitää maksaa tuplaten elatustukia ja toimeentulotukia ja huolehtia siitä, että myös heidän lapsilla on mahdollisuus pelata jääkiekkoa, jalkapalloa ja käydä kesällä huvipuistoissa ja laivaristeilyllä. Eikä niin, että yksinhuoltaja sairastuu masennukseen ja sossu vie lapset, joka maksaa suuria summia. - ex-ää
juu sossusta tuli 150 ylim. "menkää vaikka Linnanmäelle" hah- koko kuukausi piti elää sillä rahalla kun oli niin paljon laskuja!
- Niin aina...
Suomalaisten kansantauti on kateus. Kiva kadehtia vaikka naapurinlapsen suklaanruskeita silmiä. Ja ajatella, siitäkin lapsesta maksetaan vielä lapsilisää! Ja korotettua, jos sattuu olemaan yksinhuoltajan lapsi. :)
Ois kait näitä kateuden aiheita muuallakin...
Esim. Lipposillekin maksetaan lapsilisää. Tarpeeseen?
Nalle Wahlroosille maataloustukia. Tarpeeseen?
Pitkällä sairaslomalla olevalle kansanedustajalle kuukausittaista VEROVAPAATA kulukorvausta. Tarpeeseen???
Listaa vois jatkaa vaikka miten. Mut on se hyvä, että kateuden kohteena on tuo suunnaton melkeen viidenkympin ylimääräinen tuki yksinhuoltajille. Noi edellä luettelemani tuet on jo niin isoja summia, ettei peruskateellisen ymmärrys riitä niihin. Parempi kadehtia vaan niitä viiskymppisiä ;) - ihmettelijä23
"Mut on se hyvä, että kateuden kohteena on tuo suunnaton melkeen viidenkympin ylimääräinen tuki yksinhuoltajille."
Kerrotko vielä paljon yh saa elatustukea exältä/kelalta lapsilisien lisäksi? per lapsi/tuomioistuimen päätöksellä/ exän varattomuuden takia. On yh-naisia, jotka elää miehensä elatustuilla aika leveesti..erityisesti jos exällä on kovat tulot. Esim. joku 300 euroa voi olla tuomioistuimen päätös per lapsi, lapsia kolme, se on 900, plus vajaa 500 euroa lapsilisiä n.1400 euroa, plus yh puolison tulot,palkka, muu avustus.- ???????????
Yh puolison tulot? Onko yh jos on puoliso?
- tiina*
Älä ajattele ääliömäisesti. Tottakai etähuoltaja maksaa sitä suuremmat elatusmaksut mitä enemmän hänellä on tuloja - etenkin jos lasten lähihuoltajalla on vain vähän tuloa. Lähihuoltaja yh maksaa myös ITSE oman osuutensa lasten toimeentulosta. Mitä pienemmät tulot, sitä enemmän tuo pienikikin osuus vaikuttaa kokonaisuuteen.
6000e/kk tienaavalle jää 900e:n elatusmaksuistakin ITSELLEEN enemmän kuin pienistä tuloista minielarit maksavalle. Jokaisen oma vika, jos tienaa niin paljon, että maksuvaraa riittää :).
- Niin aina...
En kerro, koska en tiedä. Eikä kiinnosta. Ei mun (eikä sun!) veroprosentti pienene pätkääkään vaikka toi yksinhuoltajakorotus otettais pois. Usko huvikses!
Ilmeisesti oli liian suuria lukuja sun ymmärrykselle, niinkuin arvelinkin: "Mut on se hyvä, että kateuden kohteena on tuo suunnaton melkeen viidenkympin ylimääräinen tuki yksinhuoltajille. Noi edellä luettelemani tuet on jo niin isoja summia, ettei peruskateellisen ymmärrys riitä niihin. Parempi kadehtia vaan niitä viiskymppisiä ;) " Pääsit jo 1400 euroon... riittää ehkä Wahlroosin nurmikonleikkuusta saamiin tukiaisiin... ;) Ei puhuta suuremmista summista ettei sun tarvii kovasti pinnistellä...
Mä maksan ihan ilolla veroja mun tuloista mm. siks, että yh-äideillä/isillä on ees olemassa jonkinlainen pilkahdus lastensa tulevaisuudesta. Jos sun kk-tulot jää alle ton 1400€/kk, onks se yksinhuoltajien vika???
Ja kun noin kovasti kadehdituttaa, niin haluaisitko ihan aikuisten oikeesti kokeilla, mitä on kasvattaa YKSIN kolmea lasta??? Mä en halua, siks mulla ei lapsia olekaan.
Ootko muuten koskaan miettinyt, kun on olemassa perheitä joissa molemmat vanhemmat on "työttömiä" ( - tiina*
Köyhä on köyhä, oli sitten avioliitossa tai yksinhuoltaja. Yksinhuoltajat eivät saa kuin 47e/kk/lapsi enemmän. On tyhmää väittää sillä eleltävän herroiksi.
- eouytrw
Olen kolmen lapsen yksinhuoltaja ja elän taloudellisesti huomattavasti paremmin kun avioliitossa ollessani. Nyt minulla on yksi elätettävä vähemmän. Mies ei osannut hallita raha-asioitaan ollenkaan ja hänkin oli minun elätettävä. Miten nautinkaan kun olen ahkera yrittäjä ja pystyn järjestelemään lapsille rahat harrastuksiin, vaatteisiin jne. En usko, että minua kannattaa kadehtia, mutta jokainen on aika tavalla oman onnensa seppä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad1011785- 591160
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että4421129- 1701043
- 58821
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän130814Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä49766- 84763
- 51708
- 57681