Koko syrjintää?

väh.xxl.

Etsiskelin netistä vaatteita jotka olisi suunnattu OIKEESTI isokokoisille nuorille naisille, kuitenkin edullisesti. Vaan empäs löytänytkään oikein mitään ja jos löysin niin esim jo yhdistä farkuista olisi saanut maksaa n. 60e .

Kysynkin teiltä lukijoilta, että kuka on päättänyt sen, että juurikaan mistään ei isoille nuorille naisille löydy edullisesti vaatteita.
Nuorella tarkoitan alle 20 vuotiaita, kuten esim itse olen 19 vuotias. Kyllähän minä ymmärrän sen että nimi maksaa, materiaalit maksaa jne, mutta eikö lihavat sitten saisi pukeutua edustavasti esim kouluu ja töihin? Ilman että NUORTEN täytyisi pukeutua OIKEESTI AIKUISTEN TYYLISIIN VAATTEISIIN vaan sen takia kun on lihava?

No joo, tää nyt on melko vaikee asia selittää, tai ainakin minä itse näin väsyneenä osaan tehä tästä vaikean..

Vaan keskustellaan nyt kerrankin ihan kunnolla ääneen tästä meidän isokokoisten vaateongelmasta. Miksi vaieta, kun voisi ihan hyvin asiat olla toisin. Olisipa itsetuntokin parempi, kun olisi jotain siistiä esim jakkupuku laittaa edes töihin päälle. Itseäni ainakin tympii kulkea suurinosa elämästäni verkkarit jalassa ja huppari päällä vaikka pakkasta olis kui talvel.

Eikö kukaan ole kanssani samaa mieltä siitä, että kyllä isokokoisillekkin pitäisi olla yhtäpaaljon ja yhtäedullista tarjontaa ihan peruskaupoista lähtien, ihan kuten laihoillakin ja ns normikokoisilla.

Toki tiiän että moni aattelee: "kuntoile ittes laihemmaks" jne, mut entä jos se ei auta? Entä jos oonkin ihan synnynnäisen vikani takia iso?
Nyt puhutaan!

15

456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siit välilt

      No jos (ja kun, mutta harvemmat) ovat ihan geenien takia isokokoisia niin tottakai on epäkohta ettei sopivankokoisia vaatteita hevillä löydä. Eli takit ahistaa hartioista ja housut on jostain kohtaa liian kireet yms. Joillakin vaateketjuilla on ihan kummat käsitykset ihmisten koon ja muodon vaihtelevuudesta, joten täytyy valkata mistä vaatteita menee katsoon.

      Mutta ihan oikeasti, se että valmistetaan tosi isoja ja tosi pieniä vaatteita ei tarkota että oma keho pitäis hyväksyä sellasenaan ''koska mahdun tähän'' jos kärsii juurikin yli- tai alipainoisuudesta.

      Ja tottakai se on ihan hyvä että jotkut tekevät vaatteita myös lihaville, koska jotain on pakko olla päällä silläkin aikaa kun laihduttaa. Toisaalta suppea ja epätyylikäs valikoima kannustaa laihduttamaan :D

      Ja paskat siitä mikä on nykyinen länsimainen kauneusihanne, itse ehdottaisin että jokanen pyrkis pitään mahollisimman terveen kropan. Ja jos joku oikeasti terveytensä uhalla haluaa leikkiä painollaan niin siitä vaan.

      Tuo ''läskeille tyylikkäitä vaatteita''-buumi on ihan sama kun se että näytetään luurankomaisia sairaita malleja. Terveysasioista tietämättömät sitten tavottelee, niinh.

      • silt välilt

        Ja siis painohan ei tee kenestäkään huonompaa tai parempaa. Pointti mul on se ettei läskit tai tikut anna viedä itteensä 6-0 kun muoti/muut ihmiset/yms koijaa.

        Ja kyllä ihan tavan kaupoistakin löytyy vaatteita esim kokoa 50? Ei välttämättä henkkamaukalta löydä kyl.


    • Vaikeuksia on

      Tuo korkeampi hinta perustuu tuotantoerien pienuuteen. Normikokoja voidaan tehdä suuria määriä ja yksikköhinta laskee. Suuria kokoja käyttävä joutuu maksamaan aina täyden hinnan koska isojen kokojen pieni varasto myydään nopeasti loppuun eikä ne ehdi alennusmyyntiin. Vaikka minulla lienee enemmän rahaa käytettävissä, niin silti esimerkiksi jo 200-300 euron hinta takkipuvusta pistää miettimään käyttötarvetta tosissaan. Samoin joku 60 € farkuista pistää etsimään halvempaa vaihtoehtoa (onneksi on löytynyt sitkeällä etsimisellä).

      Myös vaatemallit ovat pielessä. Oletetaan että isokokoinen on aina iso läski. Minulla on ongelmana löytää istuvia vaatteita koossani. Kun ostan vaikkapa puseron tai takin sen mukaan että se istuu hartioista ja rinnanympäryksestä, koko on yleensä 50-52. Mutta suunnittelija on olettanut että tässä koossa on lantiota mahdottomasti ja asu roikkuu päälläni kuin teltta kun sitä valtavaa lantiota ei olekaan. Vaikka minulla on ikää reilusti enemmän kuin aloittajalla, en haluaisi vielä pukeutua mummovaatteisiin vaan haluaisin nuorekkaampaa.

      Painon pudottaminen ei auta minulla kun olen muutenkin kookkaampi. Jos laihdutan normaalipainoon, voisin yleensä käyttää kokoa 48. Täytyy myöntää että kun olen ollut välillä tuossa koossa, vaatteet näyttivät päälläni paremmilta kun vaatekoko pieneni. Ehkäpä suunnittelijoilla tuo koko on jo helpompi kuin 50 ja siitä yli menevät koot.

      • Ihmettelenpä

        Itsekin pitkänä ja isokokoisena tiedän, ettei tyylikkäiden ja nuorekkaiden vaatteiden löytäminen kauppojen perusvalikoimista ole helppoa - vaikka olenkin valmis maksamaan sopivista vaatteista huomattavasti enemmän kuin tuon 200-300 € jakkupuvusta tai 60 € farkuista.

        Nämä ihmisten selittelyt omasta koostaan sen sijaan ovat aika huvittavia...
        Toteat, ettei painon pudottaminen auta, koska "olen muutenkin kookkaampi" ja että "jos laihdutan normaalipainoon, voisin käyttää kokoa 48". Mietitäänpä hiukan: kokoa 48 käyttävä nainen painaa suunnilleen 100 kg, plus miinus muutama kilo. "Normaalipainosi" olisi siis n. 100 kg. Normaalipainoisen ihmisen painoindeksi (paino jaettuna pituuden neliöllä) puolestaan on 20-25. Jotta tämä pitäisi kohdallasi paikkansa, sinun tulisi olla 2-2,2 metriä pitkä.
        Ihanko oikeasti olet???


      • wqeqwqwq
        Ihmettelenpä kirjoitti:

        Itsekin pitkänä ja isokokoisena tiedän, ettei tyylikkäiden ja nuorekkaiden vaatteiden löytäminen kauppojen perusvalikoimista ole helppoa - vaikka olenkin valmis maksamaan sopivista vaatteista huomattavasti enemmän kuin tuon 200-300 € jakkupuvusta tai 60 € farkuista.

        Nämä ihmisten selittelyt omasta koostaan sen sijaan ovat aika huvittavia...
        Toteat, ettei painon pudottaminen auta, koska "olen muutenkin kookkaampi" ja että "jos laihdutan normaalipainoon, voisin käyttää kokoa 48". Mietitäänpä hiukan: kokoa 48 käyttävä nainen painaa suunnilleen 100 kg, plus miinus muutama kilo. "Normaalipainosi" olisi siis n. 100 kg. Normaalipainoisen ihmisen painoindeksi (paino jaettuna pituuden neliöllä) puolestaan on 20-25. Jotta tämä pitäisi kohdallasi paikkansa, sinun tulisi olla 2-2,2 metriä pitkä.
        Ihanko oikeasti olet???

        Koko 48 ei muuten noin yksi oikoisesti paina noin 100 kg. Itse olen 170 cm ja 88 kg. Vaatekoko housuissa on 44 (46), mutta yläosat pitää olla vähintäin 46, usein 48, jottei kinnaa rinnan kohdalta.


      • Vaikeuksia on
        Ihmettelenpä kirjoitti:

        Itsekin pitkänä ja isokokoisena tiedän, ettei tyylikkäiden ja nuorekkaiden vaatteiden löytäminen kauppojen perusvalikoimista ole helppoa - vaikka olenkin valmis maksamaan sopivista vaatteista huomattavasti enemmän kuin tuon 200-300 € jakkupuvusta tai 60 € farkuista.

        Nämä ihmisten selittelyt omasta koostaan sen sijaan ovat aika huvittavia...
        Toteat, ettei painon pudottaminen auta, koska "olen muutenkin kookkaampi" ja että "jos laihdutan normaalipainoon, voisin käyttää kokoa 48". Mietitäänpä hiukan: kokoa 48 käyttävä nainen painaa suunnilleen 100 kg, plus miinus muutama kilo. "Normaalipainosi" olisi siis n. 100 kg. Normaalipainoisen ihmisen painoindeksi (paino jaettuna pituuden neliöllä) puolestaan on 20-25. Jotta tämä pitäisi kohdallasi paikkansa, sinun tulisi olla 2-2,2 metriä pitkä.
        Ihanko oikeasti olet???

        Onpas sinulla kummallisia oletuksia! Kun olin muutama vuosi sitten tuossa koossa 48, painoni oli 85 kg (olen 178 cm pitkä). Nyt kun painoa on kertynyt aivan liikaa, painan 106 kg ja joudun käyttämään puseroita ja paitoja kokoa 50-52. Lantio ei kuitenkaan kasva samassa suhteessa, vaan voin käyttää edelleen housuja ja hameita 48 koossa. Olen siis muutenkin kookkaampi (esimerkiksi rintaliivien ympärys 90) ja vasta nyt myös BMI:llä mitaten aivan liian lihava.


      • kizu
        Ihmettelenpä kirjoitti:

        Itsekin pitkänä ja isokokoisena tiedän, ettei tyylikkäiden ja nuorekkaiden vaatteiden löytäminen kauppojen perusvalikoimista ole helppoa - vaikka olenkin valmis maksamaan sopivista vaatteista huomattavasti enemmän kuin tuon 200-300 € jakkupuvusta tai 60 € farkuista.

        Nämä ihmisten selittelyt omasta koostaan sen sijaan ovat aika huvittavia...
        Toteat, ettei painon pudottaminen auta, koska "olen muutenkin kookkaampi" ja että "jos laihdutan normaalipainoon, voisin käyttää kokoa 48". Mietitäänpä hiukan: kokoa 48 käyttävä nainen painaa suunnilleen 100 kg, plus miinus muutama kilo. "Normaalipainosi" olisi siis n. 100 kg. Normaalipainoisen ihmisen painoindeksi (paino jaettuna pituuden neliöllä) puolestaan on 20-25. Jotta tämä pitäisi kohdallasi paikkansa, sinun tulisi olla 2-2,2 metriä pitkä.
        Ihanko oikeasti olet???

        Periaatteessa painolla ei välttämättä ole pahemmin edes vaikutusta vaatekokoon, riippuu toki mistä/ mitä se paino on; lihasta vai läskiä. about 17 vuotiaana painoin 72 kiloa ja olin 170cm pitkä, mahduin kokoon 42 housuissa ja alaosissa, yläosista vain L tai XL koko mahtui päälle ilman, että puristi rintojen ja hartioiden kohdalta.

        Nyt 23-vuotiaana painan about 90 kg ja käytän 44 alaosia ja 46-48 yläosia, koska hartiani ovat mallia ladon ovet ja lomittajana on kertynyt habaa. Viimeisimmät mittaus tulokset olivat Ry: 112, Vy: 93, Ly:112 ja rintaliivien koko 95C. Vaikka laihduttaisin siihen 72 kiloon, vaatekokoni tippuisi ehkä hyvällä lykyllä yhdellä numerolla, joten kun olen kerran terve ja hyvässä fyysisessä kunnossa, miksi menisin jonkun helvetin painoindeksin mukaan laihduttamaan ja hävittämään myös lihasmassan?! Naisen ei ole tarkoitus olla pelkkää lihasta, luuta ja jännettä, minusta naisella pitää olla myös sopivasti rasvaa.

        Itse olen suosinut ulkomaisia vaatekauppoja kauniinpien vaatteiden hankkimiseen, tai tehnyt itse. Kaavoissa saattaa tosin olla vähänlaisesti valinnan varaa


    • Aidoille NAISILLE!
    • pikkuruinen

      Etkö sinä ymmärrä, että teollisesti vaatteita ei voi valmistaa jokaiselle sopivaa kokoa. Silloin vaatteet olisivat vieläkin kalliimpia. Koot on suunniteltu normaalikokoiseille ja jos jotain kokoja on erikois isoa tai -pientä, niin se maksaa, koska nehän ovat erikoismitoin tehtyjä ja menekkiä on vähän. Itse olen ollut aina pieni ja laiha. Vaatteet pitää ostaa lasten kaupoista, kun en muuten saa sopivaa. Ärsyttää kulkea lasten vaaatteissa. Minun mielestäni kaupat on pullollaan isoille ihmisille tarjoikettuja vaatteita. Mutta pienikokoiseille siroille naisille ei löydy vaatteita eikä kenkiä. Onneksi lenkkarit ja tuulipuku ovat samannäköisiä lapsilla ja aikuisilla.

      • iso-iita2

        Löytyy pienillekin! Tampereen Speci-liike Tullintorin ostoskeskuksessa (juna-aseman lähellä). Pieni- ja suurikokoiset ry:n organisoima paikka tai jotain sellaista. Tsekkaa netistä. Muistaakseni speci.net tms. oli osoite.


    • Gurl93

      Minulla sama ongelma, olen myös 19 ja kokoa 52/54. Minulla on suuria vaikeuksia löytää sellasia vaatteita, jossa voin tuntea itseni seksikkääksi ja samalla mukavat päällä. Nyt Kapahlin XLNT -mallisto on sentään jotain, mutta esim. alusvaatteita on vaikea löytää, jos ei halua mummoalkkareita. Myös housuissa ongelma, 52 on usein aika tiukka ja ja 54 taas liian isot, vöitä on vaikea löytyä, joten joudun turvautumaan henkseleihin. Koot vaihtelevat paljon, amerikkalaiset ja brittiläiset nettikaupat ovat hyviä, mutta sieltä on vaikea ostaa jos ei pääse kokeilemaan.

      • alkkarikauppa

        Alusvaatteita isokokoisille löytyy esim. Lumingerielta. Nettimyynnistä voi tilata ja paketti tulee päivässä kotiin. Voi tietysti olla, että siellä on enemmän aikuiseen makuun, mutta mummokalsareita ne eivät ainakaan ole.


    • vinkkinä Gurl93:lle: osta vyö miesten mallistosta. niistä löytyy pituutta ja tuunailemalla saat vyöhösi naisellisuutta.

      • Näin voi käydä

        Kerran tuli virhe kun ostin vyön sieltä miesten valikoimasta. Vasta käytössä älysin että siinähän on tekstiä joka tuli ylösalaisin kun naisilla on tapana käyttää vyötä toiskätisesti kuin miehillä. Solki "miesten puolella" tuntuu vähän oudolta mutta ehkäpä siihen tottuisi. Mutta jos kyse on muuten kuvioimaton tai symmetrisesti kuvioitu vyö, olen käyttänyt miesten vöitä ja etsinyt vähän kevyemmällä soljella varustettuja ettei ole tarvinnut edes tuunata kummemmin.


    • Gurl93

      Vyö ongelmaan löytyi myös toinen ratkaisu, koska varsinkin kesällä t-paidan päälle ei oikein sovi henkselit, kylmemmällä säällä ihan ok, koska kukaan ei näe takin läpi onko minulla henkselit vai ei. Hupparin alta näkyy, joten vähän niinkun alushousurajatkin sain pois stringeillä, niin laitan vyön sijasta narun. Oli vähän ikävä kävellä kaupungilla ja koulussa liian löysien housujen kanssa, koska muut ihmiset olisivat saanet ihmetellä housujen alta vilkkuvia alkkareita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4183
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3784
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2618
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1605
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe