Ilmastointi on turha

10 kk/vuosi turha

Onneksi ei ole autossa ilmastointia lisäämässä kulutustaja tuomassa lisämurheita huollon suhteen. Nykyään tahtoo olla enempi sääntö kuin poikkeus, että 10 vuotta vanhoissa myynnissä olevista autoista ilmastoinnit on rikki tai vähintään huollon tarpeessa.

Itselläni on huoleton auto jossa tuollaisia höpöhöpö-laitteita onneksi ole. Suomen olosuhteissa aivan turha laite, tänäkin kesänä oli n. 10 päivää sellaisia kun sitä olisi tarvinnut. Muuten pärjää normaali tuulettimen kanssa loistavasti.

Kehotan kaikkia onnettomia autoilijoita joilla on ilmastointi ainakin sammuttamaan sen turhakkeen syksyn, talven ja kevään ajaksi. Säästätte suuria summia polttoaineen kulutuksessa ja huollontarvekin ilmastoinnille siirtyy kun laitetta ei jatkuvasti käytetä.

35

1167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilmastoinnin kustann

      Minulla on autossa muuttuvatilavuuksinen kompressori. Ei kulu bensaa enempää kuin mitä kulloinkin miellyttävään sisäilman aikaansaamiseen tarvitaan.

      Ilmastoinnin kustannus lienee auton käyttökuluista alle prosentin luokkaa. Jos rahat on noin tiukilla, niin kehoitan olemaan autoilematta.

      • Harhaluuloja__!

        "Minulla on autossa muuttuvatilavuuksinen kompressori. Ei kulu bensaa enempää kuin mitä kulloinkin miellyttävään sisäilman aikaansaamiseen tarvitaan"

        Käsittämätön lause. Miten muuttuvatilavuuksinen kompressori tekee töitä ilman energiaa? Ikiliikkujanko olet keksinyt? Kyllä se tuhlaa polttoainetta tasan yhtä hirveästi, kuin toisenkinlaisella saatöperiaatteella toimivat.


    • nykypäivää ei histor

      Sulla ei ole oikein tarpeeksi tietoa vätteittesi pohjaksi.
      Jos sullakin olisi kunnollinen ilmastointi, niin et todellakaan luopusi siitä.
      Autosi vaihtohyvityskin on surkea ilman ilmastointia.

      • Ilmastoinnin kustann

        Aloittajalla on tod. näk. 500e romu eikä mikään auto. Ilmastoimattomat autot ovat keskimäärin muutenkin joko pikkuautoja tai yli 10v vanhoja. Näiden hintaluokka pyörii muutamissa tonneissa. Tällöin mistään vaihtoarvosta on turha puhua, käyttöarvosta kylläkin.


    • olet ressukka

      Köyhän kannattaa kävellä.

    • jgfoierjgoierjoirtej

      Olen itsekin sitämieltä että ilmastointi on turha suomen oloissa mutta siitä huolimatta nyt on tulossa sellainen auto jossa ilmastointi on, vain siksi että se on nykyään vakiona useimmissa autoissa. Saas nähdä muuttuuko mieleni...

      • huurut hekessä

        Ikunat kirkkaiksi hetkessä. Viilentää auton.Kukaan täysipäien ei koske enää ilmastoimattomaan!


    • Ilmastointi on tarpeen lähinnä kesällä, syksyllä ja satunnaisesti talvella. Viilentää, ja ennen kaikkea poistaa turhaa kosteutta.

      Kulutukseen vaikutus on minimaalinen.

      Huoltotarve ehkä viiden vuoden välein, hintaa muutama kymppi...

      En enää ikinä ottaisi autoa, josta puuttuu ilmastointi. Tulihan sellaisilla teininä jo ajeltua ihan tarpeeksi.

      • manmini

        "Kulutukseen vaikutus on minimaalinen"
        Noin 0,5l sadalle kilometrille, eli aivan minimaallinen vai ?
        Mene äkkiä googlaamaan parempaa tietoa.....


      • manmini kirjoitti:

        "Kulutukseen vaikutus on minimaalinen"
        Noin 0,5l sadalle kilometrille, eli aivan minimaallinen vai ?
        Mene äkkiä googlaamaan parempaa tietoa.....

        Ilmastoinnin kulutusta ei lasketa kilometrejä kohden, vaan tunteja kohden. Nopeus kun ei vaikuta siihen juurikaan (ehkä marginaalisesti vähentää tarvetta, jos ajoviima jäähdyttää konetilaa).

        Omassa autossa lisäys on noin 0,1 l/h. Minusta se on marginaalista.


      • marginaalimara
        The_Rat kirjoitti:

        Ilmastoinnin kulutusta ei lasketa kilometrejä kohden, vaan tunteja kohden. Nopeus kun ei vaikuta siihen juurikaan (ehkä marginaalisesti vähentää tarvetta, jos ajoviima jäähdyttää konetilaa).

        Omassa autossa lisäys on noin 0,1 l/h. Minusta se on marginaalista.

        Ilmastointi autossa on aivan ok. mutta mutta....

        "Ilmastoinnin kulutusta ei lasketa kilometrejä kohden, vaan tunteja kohden. Nopeus kun ei vaikuta siihen juurikaan (ehkä marginaalisesti vähentää tarvetta, jos ajoviima jäähdyttää konetilaa)."
        Kerroppa mistä löytäisi sitä tietoa paljonko eri auto merkit kuluttaa tunnissa?? Veneistä esim.kyllä löytyy helposti kulutus lukemat tunnissa.
        Polttoaineen kulutus lasketaan autoissa aina L /100km, ja silloinhan yleensä auto liikkuu, mutta nopeus vaihtelee eli myös kulutuskin.Tyhjäkäynti kulutus on sitten eri asia.
        Niin ja kuka typerys muuten mainitsi että ajonopeus vaikuttaisi ilmastoinnista johtuvaan lisä kulutukseen ?

        "Omassa autossa lisäys on noin 0,1 l/h. Minusta se on marginaalista."
        Taas tuli tuubaa.. jopati sinäkään et pysty laskemaan sitä volkkarin kulutusta alle 1/2 litran tarkkuudella, meneppä lukemaan VVT:n sivuille auton kulutuksen tarkemmasta laskemisesta... Saat etsiä sivut ihan itse.
        Ja turha vedota mihinkään volkkarin ajotietokoneen tarkkuuteen.


      • minimannnn
        manmini kirjoitti:

        "Kulutukseen vaikutus on minimaalinen"
        Noin 0,5l sadalle kilometrille, eli aivan minimaallinen vai ?
        Mene äkkiä googlaamaan parempaa tietoa.....

        0,5 l per 100 km = 80 senttiä. Säästä köyhä.
        Paljon muuten meni hedelmäpeliin tauolla?


      • omassa.

        autossani ilmastoinnin vaikutus kulutukseen on myös minimaalinen. Huoltotarve n.3 vuoden välein. Ei kannata odotella, että ilmastointi lakkaa toimimasta, vaan huollattaa ajoissa. Järjestelmän täyttö ja desinfiointi ei ole järjettömän kallista.


      • olet nolo, tiesitkö?
        marginaalimara kirjoitti:

        Ilmastointi autossa on aivan ok. mutta mutta....

        "Ilmastoinnin kulutusta ei lasketa kilometrejä kohden, vaan tunteja kohden. Nopeus kun ei vaikuta siihen juurikaan (ehkä marginaalisesti vähentää tarvetta, jos ajoviima jäähdyttää konetilaa)."
        Kerroppa mistä löytäisi sitä tietoa paljonko eri auto merkit kuluttaa tunnissa?? Veneistä esim.kyllä löytyy helposti kulutus lukemat tunnissa.
        Polttoaineen kulutus lasketaan autoissa aina L /100km, ja silloinhan yleensä auto liikkuu, mutta nopeus vaihtelee eli myös kulutuskin.Tyhjäkäynti kulutus on sitten eri asia.
        Niin ja kuka typerys muuten mainitsi että ajonopeus vaikuttaisi ilmastoinnista johtuvaan lisä kulutukseen ?

        "Omassa autossa lisäys on noin 0,1 l/h. Minusta se on marginaalista."
        Taas tuli tuubaa.. jopati sinäkään et pysty laskemaan sitä volkkarin kulutusta alle 1/2 litran tarkkuudella, meneppä lukemaan VVT:n sivuille auton kulutuksen tarkemmasta laskemisesta... Saat etsiä sivut ihan itse.
        Ja turha vedota mihinkään volkkarin ajotietokoneen tarkkuuteen.

        > Kerroppa mistä löytäisi sitä tietoa paljonko eri auto merkit kuluttaa tunnissa??

        Fiatilla menee kaupunkiajossa noin 3 l/h, maantiellä 5 l/h ja moottoritiellä 9 l/h.

        > Niin ja kuka typerys muuten mainitsi että ajonopeus vaikuttaisi ilmastoinnista johtuvaan lisä kulutukseen ?

        Ei hän ollut typerys, vaan normaalijärkinen - toisin kuin sinä.

        Ilmastoinnin kompura ottanee täydellä teholla kilowatin verran tehoa. Siis ollaan samassa teholuokassa kuin siirrettävissä jäähdytyslaitteissa ja ILPeissä.

        Siis, ilmastoinnin ollessa päällä moottorin pitää kehittää tehoa 1 kW enemmän, mikä lisää polttoaineen kulutusta 0,37 l/h, jos moottorin hyötysuhde on 30 % ja polttoaineena bensa (9 kWh/l).

        Tässä vaiheessa astuukin ajonopeuden vaikutus kuvaan.

        - kaupunkiajossa 40 km/h keskinopeudella 100 km matkaan kuluu 2½ tuntia, joten kulutuslisä on 0,93 l/100 km

        - maantieajossa 80 km/h keskinopeudella 100 km matkaan kuluu 1 h 15 min, joten kulutuslisä on 0,46 l/100 km

        - moottoritiellä 110 km/h keskinopeudella 100 km matkaan kuluu 54½ min, joten kulutuslisä on 0,33 l/100 km

        Mutta nämä ovat siis teor. max. arvoja, jotka pätevät vain ilmastoinnin jauhaessa koko ajan 100 % teholla. Mikä tulee kyseeseen lähinnä lähdettäessä liikkeelle autolla, joka on paahtunut parkkipaikalla seistessään 50 °C lämpötilaan.

        Käytännössä kulutuslisä näyttää kaupunkiajossa olevan *keskimäärin* 0,5 l/100 km, kun vertaan tämän tai viimekesän helteitä syksyn viileisiin keleihin. Maantieajossa vaikutus on taas niin pieni, että sitä on vaikeaa havainnoida. Liikenteen sujuvuus, myötä/vastatuuli yms. vaikuttavat enemmän.

        0,30 €/h ei minusta ole liian kova hinta viileästä autosta, mutta köyhemmillä toki on oikeus erilaiseen mielipiteeseen & hikoiluun. Vaikka tupakoinnista luopumallahan saisi helposti säästettyä rahat ilmastointiin....


      • Kintiaki
        The_Rat kirjoitti:

        Ilmastoinnin kulutusta ei lasketa kilometrejä kohden, vaan tunteja kohden. Nopeus kun ei vaikuta siihen juurikaan (ehkä marginaalisesti vähentää tarvetta, jos ajoviima jäähdyttää konetilaa).

        Omassa autossa lisäys on noin 0,1 l/h. Minusta se on marginaalista.

        Saataisko vielä Kiki kertomaan faktaa kulutustiedoista tänne?


      • Huoltovapaa
        omassa. kirjoitti:

        autossani ilmastoinnin vaikutus kulutukseen on myös minimaalinen. Huoltotarve n.3 vuoden välein. Ei kannata odotella, että ilmastointi lakkaa toimimasta, vaan huollattaa ajoissa. Järjestelmän täyttö ja desinfiointi ei ole järjettömän kallista.

        Eipä ole 14 vuotiaassa autossani vielä ilmennyt ilmastoinnin huollon tarvetta. Ei ole mitään järkeä teettää tarpeettomia "huoltoja". Huolto tehdään sitten, kun siihen on tarve. Taitaa mennä auto kyllä paaliin ennen sitä.


    • A-A-Tupla

      "Kehotan kaikkia onnettomia autoilijoita joilla on ilmastointi ainakin sammuttamaan sen turhakkeen syksyn, talven ja kevään ajaksi. Säästätte suuria summia polttoaineen kulutuksessa ja huollontarvekin ilmastoinnille siirtyy kun laitetta ei jatkuvasti käytetä. "

      Käyttämätön ilmastointi nimenomaan menee helposti rikki. Sitä pitäisi pyörittää vähintään kerran kuussa, myös talvelle, jotta tiivisteet pysyvät kunnossa. Öljyt eivät kierrä jos ilmastointia ei käytetä ja tiivisteet hapertuvat kuivina.

    • kuka ostaisi ilman?

      Joku matalaottanen karvaperse, joka muutenkin on tyhmä voi ostaa ilman ilmastointia.

      • tulihan se sieltä

        "Joku matalaottanen karvaperse, joka muutenkin on tyhmä voi ostaa ilman ilmastointia. "
        Eli rotta.


      • ja jää
        tulihan se sieltä kirjoitti:

        "Joku matalaottanen karvaperse, joka muutenkin on tyhmä voi ostaa ilman ilmastointia. "
        Eli rotta.

        Tyhmälle käteen!!!


      • cfgnxdrt

        Ei enää.Ajoin anukseni ympärillä olevat karvat,ja värjäytin anuksen pigmentit vaaleaksi


    • höpsistä pööö

      höpö höpö.

      mulla on ilmastoinnissa aina 21c säädettynä, läpi kesät ja talvet

      Toiseksi kuka on kiinnostunut yli 10 vuotta vanhoista autoista?

    • AutoPelle

      Nykyautoissa on järjetön eurooppaisten keksinä ilmvaihtosysteemi missä ei ole vesiventtiiliä ollenkaan vaan lämppärin kennossa kiertää aina 90 asteinen vesi. Ilmaläpillä sitten säädellään mitä kautta ilma kulkee. Ikävä kyllä lämmityslaite lämmittää käytännössä tuloilmaa viitisen astetta vaikka pyynti olisi täysin kylmällä. Tästä syytä nykyautoissa on käytännössä aina pidettävä jäähdytys päällä kun ulkolämpötila nousee yli 19 asteen. Näin ainakin VAGeneissa.

      Jäähdytys on halvinta auton ollessa liikkeellä koska tällöin laudutin kennon lämpötila pysyy mahdollisimman alhaisena. Mitä nopsempaa ajetaan sen parempi. Tämä näkyy myös mittauksissa.
      Taisi olla viime vuonna kun autobild testasi autojen ilmastointien hyötysuhdetta. Mersu oli suvereenisti paras.

      Itse pistän rahan ennemmin ilmastoinnin käyttökuluihin autossa ja myös kotona kuin vaikkapa viinaan. Mutta kukin tyylillään. Perjantaipullon egolla ei ilmastointiakaan tarvita.

    • Rosmutassa

      Minä ostin uuden auton automaatti-ilmastoinnilla hieman yli 2 vuotta sitten, Vaihdoin sen tänä kesänä.

      Autoliikkeestä hakiessani auton säädin ilmastoinnin 20 asteeseen ja samassa asennossa se oli kun vein sen vaihdettaessa kauppaan. Niin pitää auton sisäilmaliikuttimen toimiakin, ettei räplätä tarvitse oli kylmä tai kuuma ilma.

      Aloittajan "purkaus" ilmastointia vastaan osoittaa vain aloittajan katumuksen hankinnalleen tai rahanpuutteen ostaessaan nykyistä autoaan. Nyt yritetään sitten "auttaa" muita ja antaa tyhjänpäiväisiä säästöehdotuksia, jonka säästöt ovat niin pieniä, ettei niitä edes huomaa.

    • voi elämänkevät taas

      @aloittajalle

      Et viitsisi kirjoittaa noin tyhmiä... Auton ilmastointilaite pysyy kunnossa juuri sillä että sitä käytetään. Jos et käytä ilmastointia, se ei tee sille hyvää! Polttoainetta ostetaan lisää sitten kun se loppuu.....

    • 45t5yyt54ty54t54t54t

      No ei autossa kovin mukavaa ole olla kun siellä on sisälämpötila
      20 asteen kelillä 35 ja ei se kova läpivetokaan ikkunat auki ole hyvästä.

    • eipakkola

      Suomessa täysin turha vekotin, ellei sitten ole kuumakalle joka hikoilee jo kymmenen metrin kävelystä. Etelä-Euroopassa ilmastointi on varmasti hyvin tarpeellinen.

      • kdskgsdjgjsg1

        Mielestäni ei ole turhaa että saa talvella lasit nopeesti kirkkaaks.
        Ja maksan mieluusti siitä hieman lisähintaa että saan kesälläkin auton viileeks.
        On se hienoa moottoritiellä ilman ilmastointia, kukaan täysjärkinen ei halua ajaa ikkunat auki yli 80km/h ja ikkunat kiinni autoon paistuu.
        Ilmastointi on nykyään lähes kaikissa uudehkoissa autoissa. Joistain 10v vanhoista pikkuautoista se puuttuu ja useista yli 20v vanhoista autoista


      • 87k
        kdskgsdjgjsg1 kirjoitti:

        Mielestäni ei ole turhaa että saa talvella lasit nopeesti kirkkaaks.
        Ja maksan mieluusti siitä hieman lisähintaa että saan kesälläkin auton viileeks.
        On se hienoa moottoritiellä ilman ilmastointia, kukaan täysjärkinen ei halua ajaa ikkunat auki yli 80km/h ja ikkunat kiinni autoon paistuu.
        Ilmastointi on nykyään lähes kaikissa uudehkoissa autoissa. Joistain 10v vanhoista pikkuautoista se puuttuu ja useista yli 20v vanhoista autoista

        On on toki,vakiona... juuri ajoin vuoden 2011 laatumerkin autoa, jossa ei ollut ilmastoinita.

        No Suomen autoissahan on eniten lisävarusteita koko euroopassa, muualla ne on vakiona


      • Kysyvä ei eksy
        87k kirjoitti:

        On on toki,vakiona... juuri ajoin vuoden 2011 laatumerkin autoa, jossa ei ollut ilmastoinita.

        No Suomen autoissahan on eniten lisävarusteita koko euroopassa, muualla ne on vakiona

        Missä vuoden 2011 laatumerkissä ei ole ilmastointia vakiona?


      • 87k
        Kysyvä ei eksy kirjoitti:

        Missä vuoden 2011 laatumerkissä ei ole ilmastointia vakiona?

        Kyseessä oli vuoden 2011 Nissan, jossa oli kuitenkin automaattivaihteisto, keskuslukko, sähköinen ohjaustehostin jne, mutta ei ilmastointia.

        Ja kyllä, NISSAN on "laatumerkki" eli ns. peruasuto, toisin kuin Fiat, Renault, Dacia, Lada ja mitä näitä "halpa-autoja" nyt onkaan

        Eipä muuten ollut vuoden 2011 Mersussakaan ilmastointia vakiona, saati keskus


    • A/AC

      Ei kannata lyhyelle matkalle ilmastointia kytkeä. esim. kaupassa käynti 1-2 kilsan säteellä. Täysin turhaa yrittää noin lyhyellä matkalla viilentää autoa, koska kaupan pihassa auto jälleen sammutetaan. Paras konsti on tuulettaa ennen liikkeellelähtöä autosta kuuma sisäilma ulos, esim. pitämällä ovia hetki auki ja sitten liikkeellelähtiessä vielä ikkunoita auki.

      Tutkimuksen mukaan kulutus lisääntyy 30-40 % juuri tuossa jäähdytysvaiheessa.
      Siinä ei auta mitkään muuttuvatilavuudet, koska kompura huokaa silloin täysillä. Ja jos ilmastointi on auto-asennossa, näin juuri tapahtuu, eli automatiikka laittaa jäähdytyksen täysille, kun sisätilat on kuumat.

      Joku esitti täällä täysin utopistisia ja teoreettisia 0,1 ltr tunnissa kulutuslisiä, siinä kohtaa lirauttaa vain itseään silmään... *röhönaurua*
      Kas kun ei ala tankki täyttymään, kun ilmastointia käyttää...

      • Calculaattori

        Dieselissäni 80 km/h nopeudessa kompressorin pyöriessä kulutus on kulutusmittarin mukaan 1,3 litraa/100km suurempi, kuin silloin kon kopressori ei pyöri. Siis noin 1 litra/tunti.

        Ajossa kompressorin käyntiaika on (ulkolämpötilasta riippuen) suunnilleen sama kuin seisonta-aikakin, joten kulutuslisä on keskimäärin noin 0,5 litraa/h eli 0,7 litraa/100 km, kun vauhtia on 80 km/h.

        Paikallaan auringossa seistessä "alkujäähdytyksessä" kompressori pyörii jatkuvasti ilman taukoja, joten kulutuslisää litra tunnissa.


    • Mikä idea

      Yksi väittää ettei lyhyellä matkalla ilmastointi ehdi viilentämään mitään ? Oliskohan syytä huoltaa järjestelmä.
      Toinen on mitannut että kulutus lisääntyy ! Voi vautsi mikä huomio.
      Oliskohan henkisen elämän kannalta parempi lopettaa koko autoilu ?
      Juuri tämän säätämisen vuoksi ajan talvella autolla ja kesällä moottoripyörällä, kahtasataa.

      • A/AC

        Juu ajele sä vaan mopolla 2 markkaa, siihen sun kapasitettii juuri ja juuri riittänee...

        20 sec. ja puhaltaa tuutista kylmää, oliko siinä vielä jotain pielessä?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      303
      11669
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7146
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5962
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5309
    5. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      53
      4399
    6. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4289
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3621
    8. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      62
      3618
    9. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3238
    10. Nyt peukut pystyyn

      Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3145
    Aihe