Jenkkien valoteho

avautuminen121§

On se nyt kummaa. Suomalaisissa autolehdissä on aina esim. TM parjattu amerikkalaisten valoja. Puhun siis 90-luvun autoista ja uudemmista. Tottahan se on että joissain jenkeissä onkin kehnot valot. Mutta, asia ei ole noin mustavalkoinen.
Oma on tullut muuttoautona. Alunperin nelivalot sumuvalot. Valotehoa olisi ihan riittävästi Etelä-Suomen keleihin. Mutta ei, suomalainen rekisteröintikatsastus on sensuroinut sumuvalot ja alemmat ajovaloumpiot pois kun ei ole E-hyväksyntää. Olisi ollut valot, millä näkisi eteensä. Sitähän nuo pelkäävät että siellä USAssa ja Kanadassa ei näe eteensä ilman E-hyväksyntää.
Mutta kun olisi neljä kappaletta umpioita, niin pitää toiset sensuroida kun puuttuu joku muoviin stanssattu E-kirjain. Ja sitten vinetetään taas että voi kun noissa amerikkalaisissa on surkeat valot. Noh, siinähän olisi umpioille valmiina johdotukset että näet, miksei niitä saa käyttää. No, kun ei ole E-hyväksyntää.
Suomalaisen katsastusviranomaisen paradoksi. Ei näe eteensä kun on kehnot valot mutta, ei olemassa olevat kelpaa kun puuttuu yksi stanssattu merkintä umpiosta.

14

441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • räps räps

      Lähivaloja kun ei saa nykyään kahdentaa ja menisi referenssiluvuista yli...

      Toista oli ennen tai kun ajeli vanhoilla autoilla, meillä oli eskossa 4*H4 uudet umpiot, paksu johdotus ja releet, no joku urpo innostui räpsyttämään pitkiä aina välillä...., nuo kun räppäsi pitkille ja sumarit lisäksi, niin johan räpse loppui...

    • hohhoijaa....

      Näinhän se on aina ollut vanhemmissakin jenkeissä suomeen tullessa on pitänyt tehokkaat jenkkivalot poistaa ja tilalle asentaa yleensä surkeat saksassa tehdyt valot ja sitten valitettaan kun jenkeissä on huonot valot.
      Toinen on edessä kulmassa oleva vilkkuvalo sekin pitää poistaa toiminnasta ja sitten tekniikan maailma on testeissään valittanut kun on niin huonot vilkut jenkeissä.

      • aloittaja7534

        Tarkoitatko ns. sidemarkereita? Nuo ovat siitä absurdi juttu, että koko 60-70-80-luvun noita piti jenkkiautoista kuolettaa, mutta sitten kun S40-mallissa Volvo yllättäen "keksii" nuo niin sitten kelpaa.
        Kun Volvohan on sen kuuluisan naapurin ukon hyväksymä auto.


      • Saet per Dini
        aloittaja7534 kirjoitti:

        Tarkoitatko ns. sidemarkereita? Nuo ovat siitä absurdi juttu, että koko 60-70-80-luvun noita piti jenkkiautoista kuolettaa, mutta sitten kun S40-mallissa Volvo yllättäen "keksii" nuo niin sitten kelpaa.
        Kun Volvohan on sen kuuluisan naapurin ukon hyväksymä auto.

        Sivuvalot..., sehän johtui väärästä väristä, kun jenkeissä on punaiset takana ja valkoista edessä, kun taas euronormit vaatii oranssinkeltaiset...

        Ajovalot, jenkeillähän ne oli ainakin aikoinaan ilman tätä oikeasta reunasta nousevaa valokuviota ja ne piti säätää eri korkeudelle, siksi ne ei taas kelpaa täällä.


      • ..................
        Saet per Dini kirjoitti:

        Sivuvalot..., sehän johtui väärästä väristä, kun jenkeissä on punaiset takana ja valkoista edessä, kun taas euronormit vaatii oranssinkeltaiset...

        Ajovalot, jenkeillähän ne oli ainakin aikoinaan ilman tätä oikeasta reunasta nousevaa valokuviota ja ne piti säätää eri korkeudelle, siksi ne ei taas kelpaa täällä.

        Mulla on kyllä ollut senverran monta jenkkiautoa et voin sanoa niiden olevan juuri oranssinkeltaiset ihan kuin euronormit vaatii siis ne sivuvaot edessä siis sidemarkkerit.
        Jenkit keksi nämä valot vain paljon aikaisemmin kuin euronormi päättäjät siinä syy miksi niitä ei täällä aikoinaan hyväksytty kun ei niitä ollut täällä vielä keksittykään.

        Mun käsittääkseni euro ja jenkkivalot säädetään ihan samalle korkeudelle, jenkkivaloista vain puuttuu se ojaan nouseva valokuvio...


      • nöyryyttä lisää
        .................. kirjoitti:

        Mulla on kyllä ollut senverran monta jenkkiautoa et voin sanoa niiden olevan juuri oranssinkeltaiset ihan kuin euronormit vaatii siis ne sivuvaot edessä siis sidemarkkerit.
        Jenkit keksi nämä valot vain paljon aikaisemmin kuin euronormi päättäjät siinä syy miksi niitä ei täällä aikoinaan hyväksytty kun ei niitä ollut täällä vielä keksittykään.

        Mun käsittääkseni euro ja jenkkivalot säädetään ihan samalle korkeudelle, jenkkivaloista vain puuttuu se ojaan nouseva valokuvio...

        Äläs nyt , mulla on kans kokemusta n. 30 vuotta jenkkejä mutta yksi katsastusmies tuli vielä kerran katsoon valoja jotka toinen oli jo hyväksynyt ja heitti legendan: "MITÄ, TOIHAN ON RUSKEAA VALOA!" Eikä tullut leimaa ennenkun piuhat irti.


      • nöyryyttä lisää kirjoitti:

        Äläs nyt , mulla on kans kokemusta n. 30 vuotta jenkkejä mutta yksi katsastusmies tuli vielä kerran katsoon valoja jotka toinen oli jo hyväksynyt ja heitti legendan: "MITÄ, TOIHAN ON RUSKEAA VALOA!" Eikä tullut leimaa ennenkun piuhat irti.

        Jaa-a, mulla ollut 9(vasta) jenkkiautoa ja kaikissa(myös nykyisessä) tuo keltaruskea sivuvalo edessä ja aina on kelvannut... takaa punainen sivuvalo peitetty aina katsastuksen ajaksi mustalla sähköteipillä, kelpaa vaikka tietävät että teippi lähtee jo konttorin pihassa :D


    • joopasjoo....

      Jep sitä juuri, muistan hyvin yhdessä TM-lehdessä kun mollattiin jenkkien vilkkujen suunnittelu kun vilkku oli maskin takana niin ettei sitä edestä sivulta nähnyt ollenkaan, no eipä ollut TM-ihmisillä sen vertaa asiantuntemusta et siinähän se vilkku on keltaisen lasin kanssa varustettuna mut suomen mahtava katsastus systeemi sen käytön vain oli kieltänyt.

    • sargeri

      Joo toi E-merkkipelleily on naurettavaa. Mulla tuontiauto Dodge Charger vm 2007 ja alkuperäiset umpiot erittäin hyvine valoineen on muoveihin käärittyinä tallin hyllyllä jouten.

      Autossa sensijaan on kiinni toiset umpiot, joihin on jälkeenpäin sisään rakennettuna Hellan kaikki normit jtäyttävät valot. On perkuleen rumat eikä edes kovin tehokkaat valot kun katsoo tarkemmin vaikka umpiot nyt onkin Chargerin omat.

      Kyllä täkäläiset pykälät täyttyy, mutta ihmettelen kuka ihme viulisti ne pykälät on suoltanu.

    • GMC G1500

      Tämä valojuttu on ihan samaa sarjaa kuin se että suomeen tuoduissa Hummereissa piti tuulilasi vaihtaa kun jenkkilasissa ei ollut euronormien mukaista merkintää varmisteena lasin kestävyydestä ja turvallisuudesta. Alkuperäinen jenkkilasi on kuulemma luodinkestävää lasia.

      Mulla on itsellä jenkkivani. Siitäkin piti lamput vaihtaa euro H4-umpioihin. Katsastusmies vihjaisi että vaikka H4:ssä on pitkät mukana, niitä ei ole pakko käyttää. Löysin sattumoisin Hellan lisäpitkät, ref luku a 37,5. Nyt saa pimeällä lyhyet ja pitkät päälle samaan aikaan kun ovat eri umpioissa ja näkyy ihan kivasti ja pitkälle.

      • itkut perseeseen

        Niihän se on, lakeja ja säädöksiä pitää noudattaa, muutenhan oltaisiin melkoisen sairaassa ympäristössä jossa saisi tehdä mitä sattuu.
        Samat ongelmat on Jenkkilän päässä jos viet sinne euroauton, taitaa olla vieläkin hankalampaa.
        Ja näillä toimilla kaikki koittavat turvata oman alueen tuotantoa ja toimeentuloa.


    • vai luodinkestävää

      "Alkuperäinen jenkkilasi on kuulemma luodinkestävää lasia."

      Vai oikein luodinkestävää lasia, uskokoon kuka uskoo. Sen pitäisi olla useamman sentin paksuista, tuskin oli. Kaikenlaista paskapuhetta te täällä viljelette.

      • Ei tuo ole

        koskaan tainnut nähdäkään luodinkestävää lasia. Se todella on niin paksua ja painavaa, että Hummerissa olisi katto mutkalla jos siinä moista olisi.

        Nämä on näitä pippelipoikien legendoja.


    • ChryslerCirrus

      Samaa sain itse kuulla katsastusmieheltä, että valoteho ei riitä...
      Kehotti pistää 100W polttimot!!!

      No nyt ajetaan sit E-hyväksytyillä maastoon tarkoitetuilla 100W polttimoilla, ja valotehoa ON TARPEEKSI - mutta kun katsastusmies ei tuosta omasta ehdotuksestaan mitään rekisteriotteeseen kirjannut, niin mitä tapahtuu, jos poliisi joskus tosissaan ratsaa ajovaloja, ja huomaa 100W polttimot???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6013
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3801
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      238
      2108
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1840
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1279
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1055
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe