aikaa kulunut

pettämisestä

Kävin tällä palstalla ahkerasti muutamia vuosia sitten mieheni kerrottua, että hän on pettänyt minua. Ja nyt tulin kurkistamaan onko meno yhtään rauhoittunut. Ei taida olla, jopa osin pahempaa, tai sitten aika on tuonut kaikkeen etäisyyttä, ja asioita näkee hieman toiselta kantilta.

Ainakin sama meno ykkösten ja kakkosten kissanhännänvedossa jatkuu. Eikä perusteet ole muuttuneet mihinkään. Tuon siis soppaan oman lusikkani. Ehkä se auttaa jotain, tai sitten ei.

Minun mieheni kerrottua kaikki meni sijoiltaan. Se oli kamalaa. Mies halusi kuitenkin jatkaa liittoa, samoin minä. Mieheni toinen nainen (eli ns kakkonen) halusi myös mieheni. Siitä tuli rumaa jälkeä. Jouduin aikamoisen tekstari, sähköposti ja puhelutulvan uhriksi. Ja pidin toista lähes mielipuolena, ainakin hyvin häiriintyneenä. Tapaamisiin hän ei suostunut, puhelinkeskustelut päättyivät huutoon ja olivat sisällöltään hänen puolelta aivan käsittämättömiä. Hän tiesi, mikä oli minulle itselleni parasta, mikä miehelleni ja koko perheellemme. Ja minä "nautin" siitä jollain tavalla. Siis niistä hänen kajahtaneista sanoistaan ja kiukkuisista yhteydenotoistaan. Oloani helpotti kummasti, kun miehenikin näki, mikä mielipuoli tuo toinen olikaan, ja mieheltä meni omat pasmatkin sekaisin. Ei ymmärtänyt naista millään tavalla. Ja kun yhdessä ihmettelimme sitä, kuinka hulluksi ja alas ihminen voikaan vajota, tunsin tyytyväisyyttä.

Mutta...aika kuluu. Viha laantuu ja silmät alkavat taas nähdä. Tajusin jossain vaiheessa, että tuo häiriintynyt "kakkonen" olisi yhtä hyvin voinut olla minä. Jos mieheni olisi valinnut elämän hänen kanssaan ja olisin tullut jätetyksi. Minä en olisi osannut myöskään siirtyä sisityneesti takavasemmalle ja antaa heille rauhaa. Joku muu ehkä, en minä. Ja tajusin, että pettäessään minua, mieheni oli pettänyt myös toista ihmistä, joka tunsi samaa surua, vihaa ja pettymystä kuin minäkin. Hänen oli yhtä vaikea, kuin minun olisi ollut siinä samassa tilanteessa, hyväksyä jätetyksi tuleminen. Ja kun paljon myöhemmin tapsin sattumalta tuon naisen, hän oli ihan mukava, tavallinen ja normaali ihminen. Aivan kuten minäkin. Hänen vihaamisensa ja inhoamisensa oli ollut vain pois minulta, ja meiltä. Olisin voinut nekin voimavarat käyttää rakentavammin.

Eli petetettyinä meitä sattuu, niin vaimoja kuin toisia naisia. Me emme silloin käyttäydy aina oikein ja rakentavasti. Silti kannattaisi pitää mielessä, että "vastapuolella" on loukattu ja satutettu ihminen, joka ei tarvitse lisää pahaa oloa tai ilkkumista. Kukaan ei ansaitse sitä. Rakkaan ihmisen menettäminen on jo riittävän kova koetinkivi jokaiselle.

Meillä menee nyt miehen kanssa hyvin. Ei siitä sen enempää, sillä tuskin sekään on tällä palstalla muuttunut, että pettämisestä selvinneet saavat osakseen aikamoisen ryöpyn.

Pettämisessä ei mitään hyvää eikä kaunista. Mutta olen aina yrittänyt nähdä elämän jokaisessa kulmakohdassa (ja niitä on ollut muitakin kuin pettäminen!) jotain valoa. Pettäminen "parhaimmillaan" nostaa esiin oman suhteen toimimattomat ja huonot puolet, niitä kun on aivan jokaisessa suhteessa. Kun oma parisuhde lävähtää avonaisena eteen, näkee helpommin, onko tässä jotain, jonka vuoksi on valmis käymään läpi kivisen tien ja taistelemaan suhteen puolesta, vai onko pettäminen seurausta loppuun tulleesta suhteesta, joka olisi joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin päätynyt eroon. Ulkopuolisen on mahdotonta nähdä toisten suhteisiin, kun omaa suhdettaankin on niin vaikea välillä itsekään nähdä. Siksi oikeita vastauksia ei ole. Ratkaisu sen sijaan on jokaisen jossain vaiheessa tehtävä. Siihenkin voi hyvin varata aikaa kuukausia, tai jopa vuosia. Niin kauan kun tarvitsee.

Yritin tiivistää ison asian pieneen. Toivottavasti joku ymmärtää. '

Koittakaahan jaksella, niin ykköset kuin kakkosetkin!

36

516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ijoioi

      Kommenttisi oli ehkä paras mitä tänne on pitkään aikaan kirjoitettu. Parisuhde voi selvitä pettämisestä, mikäli molemmilla osapuolilla on aitoa halua tehdä suhteen eteen töitä.

    • yksi kerta ehkä?

      kyllä, mutta ei enää toista kertaa. Kun luottamus on taas suunnilleen luotu, ja miehellä on taas uusi suhde, tälläkertaa vielä pidempiaikainen, luulisin jokaisen tajuavan että kun nyt taas antaa anteeksi ja jatkaa, niin tekee itsensä kyllä hölmöksi. SIlloin voi ottaa syyn omille niskoilleen kun avioliitto sitten varmasti kaatuu. Mies voi silloin sanoa: no sinähän annoit silloinkin anteeksi ja sanoit että jatketaan, kolmannella kerralla.

      • Lollo Pukama

        Kas, kas - kukas se siellä taas jankuttaa.


      • Petetty ja jätetty

        Just näin. Minä annoin anteeksi ekan kerran, vielä toisenkin, ja kolmannen ja olisin antanut neljännenkin, mutta tämä kolmas/neljäs olikin sitten miehen tosi"rakkaus" ja minä jäin kuin nalli kalliolle:( Tyhmyydestä tosiaan sakotetaan. Mikään , ei mikään voisi enempää harmittaa kuin kaikki nämä vuodet, jotka tein töitä avioliittomme ja mieheni eteen.


      • ^^^^^^^^^^

        Se on miehen tyhmyyttä jos hän käyttää tuollaista selitystä. Kukaan ei oleta että joku kuvittelee anteeksiantamisen tarkoittavan, että asia on ok ja saman virheen voi toistaa. Muutenhan mitä vaan munailuja joita ihmiset tekevät ja anteeksi saavat voisi samalla kaavalla jatkaa ihan hyvillä mielin. Sen joka mokaa tulee oppia virheistään ja antaa arvoa sille jos loukattu tai muutoin väärinkohdeltu on valmis antamaan anteeksi.


    • ajattelin vaan

      naiset ne vaan rakastuu pettäjä miehiin. Niin se aina tulee olemaan

    • Naisen logiikkaa

      Näin on. Ja samaan aikaan moni kunnollinen mies kärsii yksinäisyydestä. Heitä ei kukaan nainen huoli, koska he ovat naisten mielestä tylsiä nössöjä. Sen sijaan pettäjämiehistä naiset suorastaan tappelevat, koska he ovat naisten mielestä niin ihqun jännittäviä.

    • pppöö

      Hieno kirjoitus. Olen ollut samassa tilanteessa kuin sinä, jouduin myöskin kakkosen hampaisiin. Minuun se vaikutti kuitenkin paljon pahemmin, nainen sai hetkeksi minut tuntemaan niin, että olin todellakin huono niin vaimona, äitinä kuin naisena. Toisaalta olin myös hyvilläni siitä, että se suhde loppui niin; ei ollut mitään paluuta siihen suhteeseen millään lailla, tiesin, ettei mieheni enää kehtaisi tai haluaisi.
      Minä luovutin heti, kun mieheni kärähti. En olisi lähtenyt miehestäni tappelemaan, minusta ei olisi siihen. Olisin päästänyt mieheni naisen matkaan, yritinkin sitä kovasti, mutta ei hän enää halunnut. Heillä kaikki paloi maan tasalle, tuo nainen teki siitä lopun, varmaankin se oli juuri sitä, että hän oli niin katkera ja pettynyt. Tavallaan ymmärrän häntä, tavallaan en. Niinkuin sanoit, ei haavoitetulle pitäisi enää ilkkua, on aika moinen kakku pitää itsensä kasassa kun on haukuttu ja mollattu, kun muutenkin on vereslihalla.
      Mutta yhdessä ollaan, vuosia on mennyt, välillä on vaikeaa, välillä taas helpompaa. Vaikea tie on ollut, sinä varmaankin sen tiedät, mitä tämä taistelu on, ei ole helppoa ei, enkä yhtään ihmettele, että moni jättää leikin kesken.

      Niinkuin sanoit, pettäminen on joko seuraus loppuun tulleesta suhteesta tai sitten siitä, että kaikki ei ole ollut hyvin jitsellä tai avioliitossa, huomataan, että halutaan kuitenkin olla yhdessä ja voittaa tämä taistelu.

      Mutta kuten sanoit, täällä ei voi olla sitä mahdollisuutta, että pettämisen jälkeen onnistuttaisiin. Kyllä heti herjataan, että pettää uudestaan. Mutta me molemmat taidetaan tietää, että se ei aina menekään niin.

      Kiitos kirjoituksestasi, oli ihanaa lukea sitä ja todella sinun tavoin haluan toivottaa kaikille voimia! Helppoa tämä ei ole kellekkään meistä, olimme sitten ykkösiä, kakkosia tai vaimoja.

      • kuinmyös

        Samaa mieltä, tosi hyvä kirjoitus. Minäkin jouduin kakkosen hampaisiin tosi pahasti vielä eronikin jälkeen tuo ent. kakkonen jatkaa minun haukkumista.
        Nyt vuosien jälkeen täytynee myöntää että olinkin melko tyhmä kun en heti luovuttanut vaan uskoin miehen esittämiä valhetia ja täten altisitn itseni kakkosen hyökkäyksille. Ensin hän oli muka ystävä ja sitten olikin jo viehamies/nainen.
        Noh, tuo miehenkin mielestä kauhea otus on nyt hänen vaimonsa (hahahah kaikkea ne kakkosistaan kertoo).
        Minä elän omaa elämääni onnellisena tasapainoisensa vapaana tarvitsematta pelätä että minua petetään enää.
        Saan tehdä juuri miinkuin haluan ja mitä haluan.Olen onnellinen.
        Nyt tiedän mitä onni on. Se ei tule kenenstäkään ihmisestä vaan omasta itsestä.


      • harhaluulo!
        kuinmyös kirjoitti:

        Samaa mieltä, tosi hyvä kirjoitus. Minäkin jouduin kakkosen hampaisiin tosi pahasti vielä eronikin jälkeen tuo ent. kakkonen jatkaa minun haukkumista.
        Nyt vuosien jälkeen täytynee myöntää että olinkin melko tyhmä kun en heti luovuttanut vaan uskoin miehen esittämiä valhetia ja täten altisitn itseni kakkosen hyökkäyksille. Ensin hän oli muka ystävä ja sitten olikin jo viehamies/nainen.
        Noh, tuo miehenkin mielestä kauhea otus on nyt hänen vaimonsa (hahahah kaikkea ne kakkosistaan kertoo).
        Minä elän omaa elämääni onnellisena tasapainoisensa vapaana tarvitsematta pelätä että minua petetään enää.
        Saan tehdä juuri miinkuin haluan ja mitä haluan.Olen onnellinen.
        Nyt tiedän mitä onni on. Se ei tule kenenstäkään ihmisestä vaan omasta itsestä.

        "Minä elän omaa elämääni onnellisena tasapainoisensa vapaana tarvitsematta pelätä että minua petetään enää."

        Tota et usko itsekkään. kerran kun päästit kuin koira veräjästä, toistuu. Usko, tiedän kokemuksesta 99 % pettää uudelleen. Pettäjä ei ehkä petää enää....mutta sitten se onkin uusi suhde uuden rakkaan kanssa. Sinua on jo kerran petetty, helppo tehdä toistekin.


      • kutenmyös
        harhaluulo! kirjoitti:

        "Minä elän omaa elämääni onnellisena tasapainoisensa vapaana tarvitsematta pelätä että minua petetään enää."

        Tota et usko itsekkään. kerran kun päästit kuin koira veräjästä, toistuu. Usko, tiedän kokemuksesta 99 % pettää uudelleen. Pettäjä ei ehkä petää enää....mutta sitten se onkin uusi suhde uuden rakkaan kanssa. Sinua on jo kerran petetty, helppo tehdä toistekin.

        Hassua että "harhaluulo"luulet että antaisin pettää itseäni uudessa suhteessani. Ei, ja Ei sellaista ei tule tapahtumaan. Entistä en huoli vaikka maksettais, olen senverran mukavuudenhaluinen ihminen että haluan pitää oman elämäni omanani eikä siihen mahdu uutta miestä.
        Työ, lapset ja harrastukset vievät aikani.
        Kuten kirjoitin onni löytyy itsestä ei siihen tarvita toista ihmistä.


      • minämyös!
        kutenmyös kirjoitti:

        Hassua että "harhaluulo"luulet että antaisin pettää itseäni uudessa suhteessani. Ei, ja Ei sellaista ei tule tapahtumaan. Entistä en huoli vaikka maksettais, olen senverran mukavuudenhaluinen ihminen että haluan pitää oman elämäni omanani eikä siihen mahdu uutta miestä.
        Työ, lapset ja harrastukset vievät aikani.
        Kuten kirjoitin onni löytyy itsestä ei siihen tarvita toista ihmistä.

        KUTENMYÖS, juu, ymmärisinkin väärin mitä ensin kirjotiit. Olen kanssasi tasa tarkkaan samaa mieltä. MIua ei avioliitossa petetty vaikka erilleen lähdinkin lasten kanssa. Yksin lasten kanssa on tuhat kertaa parempaa kuin pitäisi elää pettävän miehen kanssa, se on varma. Itseni tietäen en pääsisi yli.
        Vaikka riitaa ei olisi, niin silti en olisi tasapainossa kun en voisi luottaa enää,

        Nämä vaimot jotka täällä puhua pukisevat että päästy ylo, niin uskonkin että heill eluottamus ei ole niin asioista tärkein.

        JA voin rohkaista kaikkia, uusi rakkaus tulla tupsahtaa just silloin kun olet siihen itse valmis ja annat sen tulla, just silloin kun vähiten osaat sitä odottaa.
        Itse vaan vahingossa rakastuin tällä kertaa varattuun joka ei todella kuulu tyyliini, ystäväni olivat minulle tosi pahana, ja sanoivat, että tuo mies ei ole kunnon mies ja jotenkin väärä. Enhän minäheitä kuunnellut, ja kun sitten muutamat ystävät näkivät miten mies oli rakastunut antoivat luuloinen periksi.
        Vain yksi sanoi minulle suoraan että tosta ei hyvää seuraa, siis sellainen nainen ystäväni, joka itse erosi kun miesystävä oli HUOM: kerran uskoton (nyt hänkin on uudessa suhteessa ja ei ikinä ole olllut niin onnellinen ja tasapainoinen, eli oli todella oikein erota pettäjästä).

        EIhän siitä lopussa hyvää seurannut, tajusin todella että pettävät miehet valehtelevat molemmille osapuolille, niin vaimolle kuin rakastajalle. Rakastaja kun huomaa tämän antaa lemput, vaimo on oikeesti s ainut joka ymmärtää miestä, ja aina vaan jaksaa..paitsi ei kaikki jos naisella on arvot kohdallaan.
        Tällä miehellä valitettavasti oli sellainen, itsetuhoinen, riippuvainen, kaiken itsensä alistamisen uhalla anteeksi antava, ja sen tämä mies tiesi, ja luikki takaisin taas kotiin vaimoa joksikin aikaa rauhoittamaan. Tiedän miehen koko historian, ja kohta hänellä on taas uutta putkea...tällä kertaa hän taas on entisiä lukuisia kertoja varovaosempi ja katsoo varmaankin vaan varattuja naisia niin ei tuu ongelmia. MInuakin kun yritti tämä mies kiristää raukka lopussa, että hän näyttää minun intiiimivideon jonka teimme hänelle ,vaimolleen jos paljastan hänen entisiäkin panoja. SIlloin arvasin että kummankin on oltava jotenkin vinksahtanut. Hyi, ihan puistattaa että erehdyin uskomaan miehen kaikki rakkauden valat ja aikeet erota, koska niiden takana näköjään ei ollut muuta kuin tyhjää.
        Vaimo siellä minulle onnellisena hehkutti tesktiviestillä, että ei un mies halua lähteä, eikä mun tartte väkisin häntä pitää....ei vain ymmärrä miksi ei.
        En tajua miten joku voi olla miehen kanssa joka tekee toisille naisille noin!


    • ukkomies salaa

      Jos tietäsin että mieheni on noin kylmäkiskoinen, että rakastaa ja paneskelee aikansa toista naista, ja sitten vaan palaa mun luokse takaisin, miten voisin jatkaa tällaisen miehen kanssa? Minuahan tässä eniten olisi loukattu, mutta myös tuota toista naista!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Millainen on tällainen mies, joka luikkii kotiin takaisin jättäen taakseen särkyneitä ihmisiä? Oletkos ajatellut sitä? Sinuna en olisi huolinut takaisin kirveelläkään.

      Entäs jos kohta olet taas samassa tilanteessa? Oliko tuo pettäminen eka kerta?
      Ukkomiehet muuten oppivat tulemaan varovaiseksi kun kerran käry käy. Tiedän, miehen suusta kuultua, sanovat, että on ennenkin ollut jotakin, ja se opetti, nyt ei saa käydä käry enää, jos sulle sopii niin pidetään tää meidän salasuhde vaan meidän keskeisenä?!!!! En rakasta vaimoa, on vaan järkiliitto, ja se ei huomaa mun tarpeita. Haluan sua muuten just nytkin, ootko kotona, tuun ennenkuin lähdetään perheen kanssa mökille sun luokse? TAI: sorry, akka lähti mukaan ravintolaan, on sen siskon lakkijaiset, minä kyllä karistan sen kannoilta, että voimme olla kahdestaan. Tuu taksipaikalle klo 01.00 niin lähdetään siitä, voidaanko mennä sun luokse? Mun täytyy olla sitklo 4 vähintään kotona että eukko luulee että olin jätkien kanssa vaan jatkoilla. Sorry, en tiennyt että eukko lähtee mukaan, vituttaa, mutta nou hätä baby, karistan sen kannoilta niinkuin ennenkin. Nähdään kohta Alban taksiparkissa, olen aivan kuumana suhun, mach dich Bereit für etwas sehr hartes!
      Näin ehdotti minulle 2 pikkupojan ja vastasyntyneen vauvan isä.

    • ihmeellistä toiminta

      En ymmärrä naisia.

      Jos vaimoni pettäisi ja jossain hetken mielenhäiriössä päättäisin kokeilla jatkamista ja kaiken lisäksi kakkonen alkaisi häiriköimään, niin kyllä kirveelle tulisi töitä. Kirjaimellisesti.

      Pakottaisin vaimon järkkäämään tapaamisen, jonne tulisinkin sitten minä opettamaan vähän käytöstapoja.

      Kyllä se vaan niin on että väkivalta voi ratkaissa joitakin ongelmia.

      • älyhoi!!!!!!!!!

        ....siis laittaisit tuon miehen syyksi, vaikka vaimos on nussinut sen kanssa, ja ties vaikka nussii edelleen?Aina kuuluu näihin suhteiden jälkipuinteihin kaksi, muista se, se pettäjä antaa itse tulta pesään....
        Oot sinäkin ukko.Just ton takia sua varmaan petetäänkin.


      • kuinmyös
        älyhoi!!!!!!!!! kirjoitti:

        ....siis laittaisit tuon miehen syyksi, vaikka vaimos on nussinut sen kanssa, ja ties vaikka nussii edelleen?Aina kuuluu näihin suhteiden jälkipuinteihin kaksi, muista se, se pettäjä antaa itse tulta pesään....
        Oot sinäkin ukko.Just ton takia sua varmaan petetäänkin.

        Tuolla jossakin kirjoitettiin että naiset vaan rakastuu pettäjämiehiin. ITse en ainakaan tiennyt miehen olevan pettäjä ennekuin siitä minulle krrottiin kun alkoi minua pettämään. Silloin sain tietää että oli pettänyt edellisiä vaimojaankin.
        Minä olin vain luullut että miehellä oli ollut tosi huono säkä aikasemmin pidin vaaleanpunaiset lasit silmilläni enkä katsonut tarkemmin.

        Tällainen mies on hurmuri, tosi gentlemanni, juoksee aukaisemaan ovet, vetää tuolin daamilleen eikä istu ennen ennkuin daami on istuutunut. Kantaa kauppakassit, on iloinen, romanttinen tuo ruusuja joka kuukauden sinä päivämääränä kun on tavattu. Jokaisen naisen unelma
        Hän antaa ymmärtää että olet parasta mitä maailma voi hänelle tarjota , kun ystävät ja sukulaisensa toistavat samaa niin viimesitään silloin pitäisi varotuskellojen soida.
        Koko toimintansa oli tosi imelää enkä rakastuneena erottanut imelyyttä oikeista tunteista.

        Ruusuja kuivatelin 10 vuotta ja erotessamme hävitin roskasäkillisen kuvattuja ruusuja samassa hävitin kaikki miehen antamat lahjat ja muistot.

        Enää ei tuollaiset hurmurit keikauta meikäläistä minnekään. Säälin vain sitä ent kakosta uutta ykköstä sillä hällä on kaikki vielä edessä. Vielä hänkin kantaa ruusunsa jätesäkissä roskikseen.

        Me naiset olemme heikkoja hurmureille, meitä ei tavallinen rehti mies kiinnosta. Kukaan mies ei kerro olevansa petturi mutta hurmurin taustalla sellaisen tieto löytyy kun osaa pitää aistit auki.
        Itselläni siihen meni kylläkin 10 vuotta mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

        Avioliittoni oli hyvä opetus siitä kuinka hurmuri käyttäytyy. Se oppi meni kyllä perille.


      • ihmeellistä toiminta
        älyhoi!!!!!!!!! kirjoitti:

        ....siis laittaisit tuon miehen syyksi, vaikka vaimos on nussinut sen kanssa, ja ties vaikka nussii edelleen?Aina kuuluu näihin suhteiden jälkipuinteihin kaksi, muista se, se pettäjä antaa itse tulta pesään....
        Oot sinäkin ukko.Just ton takia sua varmaan petetäänkin.

        "....siis laittaisit tuon miehen syyksi, vaikka vaimos on nussinut sen kanssa, ja ties vaikka ****** edelleen?"

        Missäs tuossa noin lukee? Jos se alkaisi häiriköimään niin en kyllä yhtään epäröisi käyttää koviakaan keinoja häiriöiden lopettamiseksi.

        Jos vaimo alkaisi häiriköimään (esimerkiksi alkaisi huutamaan minulle tai jotain), sille täysin sama juttu.

        Ainut ero on siinä, että vaimoa ei voi hakata, jos aikoo liittoa jatkaa. Jos taas ei aioa jatkaa, niin sitten vaan nyrkki heilumaan.

        Ei pettureiden mielipiteistä kannata välittää ollenkaan, eikä varsinkaan mistään oikeudenmukaisuuskysymyksistä (siitä kenen vika oli). Ainoa vaan että vaimon mättämisestä liiton jatkaminen vaikeutuu olennaisesti, jos siis haluaa jatkaa. Tietenkin jos vaimo on anteeksiantavaa sorttia, niin sitten voi sitäkin mätkiä.

        Sitä mieltä minä olen.


      • edellinen kirjoittaj
        älyhoi!!!!!!!!! kirjoitti:

        ....siis laittaisit tuon miehen syyksi, vaikka vaimos on nussinut sen kanssa, ja ties vaikka nussii edelleen?Aina kuuluu näihin suhteiden jälkipuinteihin kaksi, muista se, se pettäjä antaa itse tulta pesään....
        Oot sinäkin ukko.Just ton takia sua varmaan petetäänkin.

        "....siis laittaisit tuon miehen syyksi, vaikka vaimos on nussinut sen kanssa, ja ties vaikka ****** edelleen?"

        Missäs tuossa noin lukee? Kirjoitin vain että jos se kakkonen alkaisi häiriköimään, niin en kyllä yhtään epäröisi käyttää koviakaan keinoja häiriöiden lopettamiseksi.

        Jos vaimo alkaisi häiriköimään (esimerkiksi alkaisi huutamaan minulle tai jotain), sille täysin sama juttu.

        Ainut ero on siinä, että vaimoa ei voi hakata, jos aikoo liittoa jatkaa. Jos taas ei aioa jatkaa niin sitten vaan nyrkki heilumaan.

        Ei pettureiden mielipiteistä kannata välittää ollenkaan, eikä varsinkaan mistään oikeudenmukaisuuskysymyksistä kun miettii omaa toimintaa. Ainoa mikä merkkaa on omat fiilikset siitä, mitä haluaa tehdä ja mihin pyrkiä.

        Tietenkin jos vaimo on anteeksiantavaa sorttia, niin sitten voi sitäkin mätkiä vaikka jatkaisikin liitossa.

        Sitä mieltä minä olen.


    • Ilveskissa

      Tää on ihan sairas palsta. Ap kertoo, että hänellä menee nykyisin hyvin ja hänet haukutaan aivan pataluhaksi. Olisiko hänen pitänyt jättää miehensä yhden (tiedän, saattaa toistua) virheen vuoksi ja elellä yksin ja löytää esim. joku väkivaltainen juoppo tilalle? Useasti eronnut ystäväni sanoi vähän aikaa sitten, että ei se ukko vaihtamalla parane, entisistä ongelmista saattaa päästä, mutta tulee uusia tilalle.
      Tätä palstaa ois kiva seurata, koska pettäminen on koskettanut läheltä minuakin, mutta keskustelun taso on kun jossain hullujenhuoneella. Tietääkö kukaan mitään järkevää saittia, missä keskustella näinkin vaikeista asioista?

      • kuinmyös

        Niin totta "ilveskissa" on aivan ihanaa että ihmiset kaikesta huolimatta haluavat yrittää ja vielä ihanampaa jos siinä onnistuvat. Sitä ei kukaan kadehdi tai molllaa mitenkään.

        Se vain on niin että pettäminen ja petetyksi tuleminen on niin raskas kokemus jokaiselle joka on sen kohdalleen saanut että siitä toipuminen voi viedä vuosia.
        Kaikki tällaiset onnistumistarinat ovat tietenkin aivan ihania mutta on aivan liian monta jossa pettäjä pettää ja pettää uudestaan ja uudestaan vaikka kuinka on anteeksi saanut ja vannonut rakkauttaan.

        Pettäjä on tunnevammainen eikä ole onnellinen itsensä kanssa, hän luulee että onni löytyy aina vain uudesta ihmisestä. Hän ei jaksa elää vakituisessa suhteessa, ei kestä arkea. Hän haluaa ratsastaa tunteiden aallonharjalla. Mikään suhde ei jatkuvasti pysty tarjoamaan niitä aallonhuippuja ja siksi hän lähtee etsimään niitä muualta vaikka rakastaisikin puolisoaan.
        Hän kärsii enämpi kuin petetyksi tullut sillä uhri toipuu ajan kans ja jopa voimistuu j a löytää uusia tuulia elämäänsä.
        Pettäjä kantaa kuorumaansa, yksin, koko elämänsä.


    • ihan ymmärrettävää

      Yleensähän on niin, että juuri näistä vaikeista asioita puhuminen on vaikeinta. Siksi täällä varmasti monet haukkuvat ja riehuvat. Tunteet kun ovat pinnassa. Epätietoisuus riittääkö itse puolisolleen ym. asiat mietityttävät on ymmärrettävää tällaisten keskustelun tason.
      Varmasti on suhteita joissa onnistutaan pettämisen jälkeen ja myös niitä joissa ei. Tietenkin ne jotka kerta toisensa jälkeen tulevat uudestaan petetyiksi ovat niitä jotka tänne eniten kirjoittelevat eli ykköset ja kakkoset jotka eivät tällaisesta pettäjästä eroon pääse kuka mistäkin syystä. On ymmärrettävää silloin yrittää edes jotakin kautta saada arvostusta ja itselleen edes jonkinlaista hyväksyntää miksi elämä on jatkuvasti solmussa. Luovuttaminenhan kun ei ole kaikille niinkään helppoa, eikä rakkauskaan jos sitä on jäljellä ei voi ymmärtää miksei toinen olekkaan yhtä tosissaan kuin itse. Pitäisi kuitenkin jokaisen tajuta, että toinen ihminen muuttuu omasta halustaan ja näyttää sen myös jos näin ei tapahdu sitä tuskin tulee tapahtumaankaan.

    • yyykaakoo

      Kiva lukea asiallista tekstia vaihteeksi ja siitäkin, että pettämisestä voi selviytyä kovalla työllä. Tosiaan, täällä ei sitä saisi sanoa, että jatkaa pettävän miehen kanssa ja varsinkaan sitä, että on onnistunut. Onneksi on meitä täällä muitakin, jotka ovat jatkaneet pettäjän kanssa ja onnistuneet rakentamaan liittonsa ja elämänsä uudelleen. Raskas tie se on, mutta se on vaan elämää. Vastoinkäymisiä tulee aina jossain muodossa ja omalle kohdalleni sattui nyt tämä.

      Myös meillä kävi niin, että kakkonen alkoi kiusata minua. Ensiksi yritti kovasti lähetellä miehelleni kutsujaan ja yritti antaa vaikutelmaa, että suhde pyörii edelleenkin. Esimerkiksi lähetteli viestejään juuri silloin kun tiesi, että luultavasti olen mieheni kanssa yhdessä. Kun tuo temppuilu ei saanut meitä eroamaan, niin sitten alkoi ilkeily viestit minulle. Ymmärrän kyllä, että kakkosella oli varmasti paha olla, mutta miksihän se piti sitten kostaa juuri sille petetylle eli minulle. Enhän minä hänen kanssaan ole ollut suhteessa tai mitenkään johtanut harhaan. Eikä sitäpaitsi miehenikään ollut muuta luvannut hänelle, kuin että ei ole minua jättämässä. Tämän on muuten kakkonen itse vahvistanut viesteissään, että yhteistä tulevaisuutta ei ole lupailtu. Kuitenkin hän on varmasti tuollaista omassa päässään haaveillut. Mieheni on kyllä ollut kovasti käärmeissään, kun hyökkäykset ovat kohdistuneet juuri minuun eikä häneen. Ja kyllä, tunsin samoin kuin sinä eli olin tyytyväinen kun kakkosen todellinen karva paljastui ja kakkonen ihan kirjaimellisesti pelasi itsensä ulos.

      Paljon on samoja tuntemuksia ja kokemuksia meillä, mutta en kuitenkaan usko, että joskus vuosien päästä voisin todeta kakkosen käytöksen minua kohtaan mitenkään hyväksyttäväksi tai normaaliksi. Oli tunteet ja tilanteet mitkä tahansa, niin ei se kuitenkaan oikeuta häiritsemään ketään ja varsinkaan sitä osapuolta jota on syvimmin loukattu. Jos mieheni olisi tuon kakkosen kyytiin lähtenyt, niin en olisi aloittanut mitään häirintäkampanjaa. Oma tapani toimia on se, että käännän selkäni väärintekijöille ja jatkan elämääni toisaalla. Edellinen suhteeni päättyi minun jättämiseen ja siihen, että miehellä oli parissa kuukaudessa jo uusi nainen. Tosin meillä oli tuona aikana vielä väliemme selvittelyt kesken, joten tietyllä tavalla koin että nainen tuppautui mukaan kesken kaiken, vaikka olimmehan ilman muuta jo eronneet. Kun asia sitten selvisi, niin jätin kaiken yhteydenpidon ex-mieheeni ja tuohon naiseen en ollut koskaan yhteydessä. Huolimatta siitä, että olin aivan murtunut ja loukkaantunut. Ei minulla eikä kelläkään muulla ole oikeutta alkaa häiriköimään eikä mielestäni huonoa käytöstä voi perustella, että kun on ne tunteet jne. Tiedän kyllä että jätetyksi tuleminen sattuu, mutta on siinä kakkosella myös riski loukkaantuakin, kun on tuollaiseen peliin mukaan lähtenyt. Kyllä varmasti jokainen sisimmässään tietää, että häirintä ja ilkeily on väärin. Jos ei nyt ymmärrä, niin varmasti ainakin ajan kuluessa.

      • 29

        Jos asiat olisivat menneet toisin, olisiko sinun käytöksesi ollut kakkosta kohtaan samanlaisia? Luultavammin, itse haukuin tuolloin kakkosta alkuun ennen kun tajusin keskusteltuani ammattihenkilön kanssa asiasta ettei asiat ole ihan niin. Monesti niinkuin minulle sanottiin on hankala asettua toisen ajatuksiin ja elämään. Ja silloisen mieheni olisi pitänyt pystyä itse kertomaan ja keskustelemaan asioista aikuisen ihmisen tavoin, niin ei kuitenkaan käynyt ilmeisesti sinunkaan miehesi ei siihen pystynyt harva pettäjä siihen pystyy.


      • tosiasiaa

        "Edellinen suhteeni päättyi minun jättämiseen ja siihen, että miehellä oli parissa kuukaudessa jo uusi nainen"

        Tässä oikein oivallinen esimerkki vaimosta, joka antaa miehelle panoja anteeksi, mutta ei tajua että mies on hänestä todella ilkeitäkin asioita kertonut, pannut toista missä sattuu, ehkä rakastunutkin, ja vaimolle eiku kelpaa. Ehkä miehes tosiaan edelleen tapaili tuota naista, ei se sulle kerro, tajua, sua petti jo, miksi ei vois tehdä enää,

        Sinä olet selvästi naistyyppi, jota vain petetään. MIksi? Oletko miettinyt sitä?

        Älä yhtään yritä petturiukkoa puolustaa, sairasta, tiedätkö ollenkaan vuoden vasrmasti mitä kaikkea siinä on ollut? Ja nyt kelpaa sulle munaton ukko, joka teki toiselle ihmiselle ensin hyvää ja rakasti sitä, ja sitten joko kylmäkiskoisesti jätti tai vielä tapaili sun tietämättä??Q!!
        Äly hoi, miehelläsi jäi kesken siellä jotakin, ja sinä puolustat petturia? En ymmärrä, pelkäät varmasti että et saa enää ketään, siksi roikut petturissa!!!!!!!!!!


      • yyykaakoo
        29 kirjoitti:

        Jos asiat olisivat menneet toisin, olisiko sinun käytöksesi ollut kakkosta kohtaan samanlaisia? Luultavammin, itse haukuin tuolloin kakkosta alkuun ennen kun tajusin keskusteltuani ammattihenkilön kanssa asiasta ettei asiat ole ihan niin. Monesti niinkuin minulle sanottiin on hankala asettua toisen ajatuksiin ja elämään. Ja silloisen mieheni olisi pitänyt pystyä itse kertomaan ja keskustelemaan asioista aikuisen ihmisen tavoin, niin ei kuitenkaan käynyt ilmeisesti sinunkaan miehesi ei siihen pystynyt harva pettäjä siihen pystyy.

        En ole ihan varma mitä tarkoitat tuolla, että jos asiat olisivat menneet toisin. Ehkä sitä jos mieheni olisi lähtenyt kakkosen mukaan tai ehkä sitä, että jos kakkonen ei olisi alkanut häiriköimään.

        En ole kauheasti tuota ensimmäistä vaihtoehtoa miettinyt, koska se on ollut aika epätodennäköinen. Kakkonen on nimittäin meitä molempia selkeästi nuorempi ja ihan eri elämänvaiheessa, joten noiden kahden yhteinen elämä ei tosiaankaan olisi ollut todennäköinen. Näin ainakin mieheni on sanonut ja tapauksen tuntien olen aivan samaa mieltä. Kakkosella on varmastikin ollut jotain omia päiväunelmia, mutta ei hänkään ole viesteissään mitään tuollaista väittänyt.

        Jos taas kakkonen ei olisi alkanut häiriköimään, niin siltikin varmasti olisin syvästi inhonnut häntä. Kakkonen kun tiesi, että mieheni on varattu ja tunsi itseasiassa myös minut. Kun juttu paljastui, niin laitoin mieheni soittamaan kakkoselle kuulteni ja kertomaan, että homma on ohi. Minun ei ollut tarkoitus olla kakkoseen yhteydessä lainkaan, mutta viestintä alkoi kakkosen aloitteesta. Yritin puhua hänen kanssaan puhelimessakin, mutta kakkosen puolelta siitä ei syntynyt muuta kuin änkytystä ja huokailua. Moneen kertaan pyydettiin mieheni kanssa sekä yhdessä että erikseen että kakkonen lopettaisi viestien lähettelyn. Siinä on aika vaikeaa selvitellä keskinäisiä välejä jos sivusta lentää koko ajan jotain loskaa.

        Mitä mieheeni tulee, niin hän on kertonut oman versionsa tapahtuneesta ja ottanut vastuun ja syyllisyyden asiasta. Ei ole syyttänyt minua. Tiedän mieheni olleen aloitteen tekijä, mutta myös senkin että kakkonen on ollut erittäin otollista maaperää ja on tyrkyttänyt itseään viestein jne. Siitähän epäilyt alkoivatkin kun iltaisin pukkasi viestiä ja sama pommitus jatkui myös suhteen päättymisen jälkeen. Valehtelu ja salaaminen oli jo kyllä käynyt miehelleni raskaaksi ja sinänsä asian paljastuminen oli hänelle helpotus, vaikka tästä muuten kehkeytyikin varsin ruma juttu. Varmasti ihan kaikkea hän ei ole kertonut, koska häpeää ja ei halua kaikilla yksityiskohdilla minua enempää loukata. Jutun pääpiirteet mieheni on kertonut ja kakkosen viesteistä olen saanut olen saanut tietyn kuvan, joten näistä tiedoista olen muodostanut oman mielikuvani tapahtuneesta.

        Toki ymmärrän, että tuo kakkonen on tässä jutussa myös loukkaantunut. Hän on esittänyt miehelleni rakkaudentunnustuksia, mutta ei ole saanut tunteilleen vastakaikua. Mieheni oli kyllä alusta asti tehnyt selväksi, että kyseessä on vain seksisuhde, ei mitään muuta. Itseasiassa juuri nuo tunnustukset, viestipommittelu ja takertuminen olivat jo saaneet mieheni säikähtymään ja vetäytymään, mutta he ehtivät kuitenkin kärähtämään ennen kuin juttu loppui. Vaikka mieheni on kauhealla tavalla tehnyt väärin minua kohtaan, niin siitä saa kuitenkin pisteitä että on suostunut tästä asiasta keskustelemaan. Ei aina kauhean mielellään ja välillä on joutunut menemään ulos jäähtymään (kun minä olen käynyt kuumana siis), mutta siltikin tätä on voitu pääsääntöisesti käsitellä asiallisesti meidän kesken. Jos ei olisi voitu, niin en usko, että olisimme voineet enää yhdessä jatkaa.


    • 27

      Ei kaikilla palsoilla haukuta, ehkä täällä siksi, kun on niin iso, AINA keskustelut ryöstäytyy käsistä. Hyvä palsta on tukinet.fi ja suhdesoppa.fi sekä uusi uskottomuus.fi, mutta tuolla uusimmalla on aika vähän porukkaa vielä. Missään näistä palstoista ei haukuta. Ja juuri noilla palstoilla ovatkin enemmän ne, ketkä yrittävät jatkaa liittoaan ja jos joku kakkonen joskus kirjoittaa, niin asiallista on teksti niilläkin. Käykää kurkkaamassa.

    • MINUNOMAELÄMÄNI

      Toista ihmistä EI VOI OMISTAA(kuin kissaa tai koiraa).Jokainen tekee tilanteessa kuin tilanteessa omat valintansa ja elää sitten vastuuta niistä kantaen(toisia turha syyttää omista valinnoistaan).Ihminen on INHIMMILLINEN,EREHTYVÄINEN olento,joka VOI OTTAA OPIKSI VÄÄRIÄ VALINTOJA TEHTYÄÄN(edellyttää täydellistä rehellisyyttä itseä ja muita kohtaan,empatiakykyä,HALUA muuttua ja TAHTOA tehdä toisin).Anteeksianto ei tarkoita asian unohtamista,hyväksymistä tai "pään pensaaseen" laittoa,vaan TIETOISTA VALINTAA elää ilman vihaa ja katkeruutta.Helppoa ei se ole,edellyttää asian perin pohjin käsittelyä,kärsivällisyyttä ja aikaa,mutta on kuitenkin mahdollista.Meillä muilla suhteen ULKOPUOLISILLA EI OLE MITÄÄN JÄRKEÄ,EI AIHETTA EIKÄ EDES LUPAA PUUTTUA TOISTEN ELÄMÄNVALINTOIHIN JA ARVOSTELLA KUIN "YLEMPÄNÄ JA VIISAAMPANA" OLEVAT HEITÄ.Jokainen hoitakoon oman tonttinsa niin,että voi peiliin katsoessaan sanoa itselleen olevansa tyytyväinen itseensä ja elämäänsä,omiin valintoihinsa,arvostavansa itseään ja muita ja elävänsä OMAA AINUTKERTAISTA ELÄMÄÄNSÄ IHAN ITSE,MUIDEN MIELIPITEITÄ ARVOSTAEN,MUTTA OMAA TIETÄÄN SILTI KULKIEN..

    • kaksi kastia

      Niin eihän toista voi omistaa. On hyvä asia jos yrittää pettämisen jälkeen ja katsoo todellakin onnistuuko se on ihan ymmärrettävää ja soisi kaikille myöskin sen onnistumisen.
      Sitä en minäkään kyllä ymmärrä miten jotkut antavat kerta toisensajälkeen pettämiset anteeksi. Se varmaan onkin asia mikä täällä saa tunteet kuumenemaan, kun on näitä jotka uskovat aina uudelleen.
      On siis kahdenlaisia petettyjä ja pitäisi ymmärtää näitäjotka sen kerran anteeksi antavat heille suotakoon mahdollisuus korjata vielä suhteensa.
      Tämä toinen kasti on asia erikseen sitten.

    • huuto kuuluu

      En ymmärrä yhtä asiaa. Tai varmaan useampaakin. Mutta tämä seuraava askarruttaa. Miksi aina automaattisesti oletetaan, että pettäjä pettää uudestaan? Siis joku heitti täälläkin "faktan", että 99% näin käy.

      Minä olen pettäjä ja petetty. Kerta kumpaakin riitti. Niin tyhmä en kertakaikkisesti ole, että pettäisin toisen kerran. Sen verran kovaa kirpaisi itseänikin. Ja tämä ajatus on pysynyt ja vahvistunut yli kymmene vuoden ajan. Minut ajoi pettämään oma henkinen keskenkasvuisuus, huomion ja kehujen tarve. Itsetunto-ongelmia lähinnä, vaikka toisin esitin. Tyhmä syy, jonka puin ihastukseksi. Todellisuudessa ihastuin kehuihin.

      Petetty olen myös. Ja anteeksi antanut. Miehen omaa tyhmyyttä olisi toistaa tekonsa, ei minun. Miksi ihmeessä minä olisin siinä se tyhmä osapuoli? En ymmärrä. Toista kertaa en kuitenkaan anteeksi antaisi. Mikä siinä on taas epäselvää?

      Totuuden torvia tällä palstalla riittä. Mekkala kuuluu pitkälle, mutta huutamalla ei asiat muutu toisiksi. Osa selviää pettämisestä, ja osa ei. Piste. Mitä siinä on niin kauhean vaikea ymmärtää??

    • pata@kattila

      Mitä sä raivoot?

      Eiköhän tällä palstalla ihmiset kirjoita omista kokemuksistaan. Ja jos kokemukset ovat olleet 90% tätä, että pettäminen toistuu, niin silloin se on näiden ihmisten elämän fakta. Huudatpa sä täällä miten tahansa?

      Sensijaan hienoa, että sinä olet ottanut opiksesi. Ehkä tuommoisessa tilanteessa, kun on itse näytellyt molempia rooleja, ymmärrystä on niin anteeksipyytämiseen kuin anteeksiantoonkin.

      On kuitenkin muistettava, että on myös ihmisiä, jotka eivät todellakaan ikinä pettäisi ja heidän on varmasti hyvin vaikeaa ymmärtää pettäviä puolisojaan tai muitakaan pettäjiä. Johan silloin ollaan perimmäisten arvokysymysten äärellä , joissa jo toisen ihmisyyskin punnitaan uudestaan.

      On myös näitä tapauksia, jotka eivät todellakaan ota pettämisestä opikseen. Minun mieheni oli tällainen. Petti kerran, sai anteeksi. Petti toisenkin kerran- lensi pihalle. Asiasta keskustellessani, mies totesi, että ei uskonut minun tekevän tällaista ratkaisua, kun jo kerran annoin anteeksi.

      • Yks toine

        Ei tuo huuto kuuluu kirjoittaja mitään raivoa, vaan kirjoittaa omasta näkökulmastaan. Minustakin on jotenkin hassua vetää hihasta jotain lukuja ja vielä sen perusteella, että mitä täällä palstalla kirjoitetaan. Jos joku kirjoittaja muutaman tapauksen tietää, niin ei se tarkoita sitä, että kaikki toimivat samalla tavalla. Toiset pettävät uudellen ja toiset oppivat kerrasta.

        Minusta on hienoa, että huuto kuuluu kirjoittaja on tajunnut mistä oma pettäminen on johtunut ja oppinut siitä. Ne, jotka eivät halua ja osaa mennä itseensä, he eivät opi ja luultavasti eivät kadu tekoaan, joten ei varmasti ole ihme jos sellainen ihminen pettää uudelleen. Onneksi myös oppimista tapahtuu.


      • 95%

        95 % pettäminen toistuu, laaja tutkimus sen osoittaa..
        Pettäjä on luonteenpiirre, et vo muuttaa sitä, pettäjästä tulee uskollinen vain uudessa suhteessa kun edellinen ei toiminut.Voi onnistua.


      • tottaporiset
        Yks toine kirjoitti:

        Ei tuo huuto kuuluu kirjoittaja mitään raivoa, vaan kirjoittaa omasta näkökulmastaan. Minustakin on jotenkin hassua vetää hihasta jotain lukuja ja vielä sen perusteella, että mitä täällä palstalla kirjoitetaan. Jos joku kirjoittaja muutaman tapauksen tietää, niin ei se tarkoita sitä, että kaikki toimivat samalla tavalla. Toiset pettävät uudellen ja toiset oppivat kerrasta.

        Minusta on hienoa, että huuto kuuluu kirjoittaja on tajunnut mistä oma pettäminen on johtunut ja oppinut siitä. Ne, jotka eivät halua ja osaa mennä itseensä, he eivät opi ja luultavasti eivät kadu tekoaan, joten ei varmasti ole ihme jos sellainen ihminen pettää uudelleen. Onneksi myös oppimista tapahtuu.

        yks toine, juuri näin.


      • linkkiä pliis
        95% kirjoitti:

        95 % pettäminen toistuu, laaja tutkimus sen osoittaa..
        Pettäjä on luonteenpiirre, et vo muuttaa sitä, pettäjästä tulee uskollinen vain uudessa suhteessa kun edellinen ei toiminut.Voi onnistua.

        Linkkaapa sitten tuo tutkimus tänne, niin että kaikki nähdään. Ei kuulosta johdonmukaiselta, että jos 95 % pettää uudestaan, niin että niin ei kävisi uudessa suhteessa.

        Sen muistan kuulleeni dr Philin suusta, että toisen naisen ja pettäjän suhde onnistuu vain noin 10 %:lla. Siis niin, että aloittavat pettäjän eron jälkeen oikean suhteen. Kaatuu yleensä luottamuspulaan.


    • Anonyymi

      Pettää edelleen usko pois

    • Anonyymi

      Hienoa lukea kuinka ihminen pystyy tiukankin paikan tullen pitämään itsensä kasassa, eheytymään ja rakentamaan tulevaisuuttaan uudelleen. Prosessi vaatii pettäjältä avoimuutta, nöyryyttä ja todellista sitoutumista tehdä töitä avioliiton eteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe