Uutisissa kerrottiin äsken, että Nokia Mission johtaja Markku Koivisto on erotettu tehtävästään sopimattoman seksuaalisen käytöksen vuoksi. Vasta on uutisoitu lestadiolaisten piirissä tapahtuneista insestitapauksista, Katolisen kirkon papeista ulkomailla puhumattakaan.
Minä aloin oikein miettimään, että mistä tämä johtuu? Totta kai moista tapahtuu myös ei-uskovaisten ja maallikoiden keskuudessa, eikä niistä varmaan edes uutisoida yhtä suureen ääneen. Siltikään en voi vastustaa kiusausta nähdä yhteyttä tarkasti seksuaalimoraalia vahtivien yhteisöjen sisällä tapahtuvien väärinkäsitysten välillä.
Luuletko, että uskonnollinen ahdasmielisyys seksuaalisuuteen liittyen lisää rikollista käyttäytymistä vai onko tämä vain tiedotusvälineiden aiheuttama näköharha?
Minä aloin oikein miettimään, että mistä tämä johtuu? Totta kai moista tapahtuu myös ei-uskovaisten ja maallikoiden keskuudessa, eikä niistä varmaan edes uutisoida yhtä suureen ääneen. Siltikään en voi vastustaa kiusausta nähdä yhteyttä tarkasti seksuaalimoraalia vahtivien yhteisöjen sisällä tapahtuvien väärinkäsitysten välillä.
Luuletko, että uskonnollinen ahdasmielisyys seksuaalisuuteen liittyen lisää rikollista käyttäytymistä vai onko tämä vain tiedotusvälineiden aiheuttama näköharha?
Vastaukset 29
Vanhimmat
Tämä on selviö. Kaikki vain paketoidaan sanan patinaan. Onneksi virtaukset käyvät noista huurteista ulos.
Suljettu sisäpiiri, ja toista ei arvostella, ettei itelle käy kalpaten. Onhan niitä kokonaisiakin lahkoja ollut, missä "johtaja" vetelee kaikki vauvasta mummoon läpi"armosta".
Itse uskon siihen että tuo johtuu ahdasmielisyydestä, älä koske, älä maista.
Luonnollinen erototisuus kuuluu elämään.
Siinä leffassa kuin pieni suklaapuoti oli hyvin kuvattu se ahdasmielisyys suklaata kohtaankin. Lopulta se pastori makasi hurmoksissa liikkeen lattialta suklaata suu täynnä.
Siis eroottisuus kuuluu elämään.
Kyllä erototisiiskin kuuluu elämääm. Harvaa naurattaa eron hetkellä 8D
Hyvä leffa se Pieni Suklaapuoti..
Mitäs sopimatonta se sitten oli tehnyt? Eikös kaikki kielletty ole kivaa? Kertomuksia pirun viettelemyksistä ja jumalan armosta.
Iltalehden mukaan liike on luonnehtinut erottamisen syyksi sen, että Koiviston elämässä on ollut seksuaalisten rajojen rikkomista...mikä sinänsä olisi muillekin missiolaisille suositeltavaa, toki lainsäädännön rajoissa. Jään odottamaan tarkempia yksityiskohtia ennen loppulausunnon antamista.
Minuakin kiinnostaa syy tällä kertaa, Koivisto oli hiljttain kuolemansairas ja en voisi uskoa että jaksaa rietastella paljoo.
Olisiko jokin pyhä toimitus tuonut hänet lähemmäksi elämää.
Loppujen lopuksi tässä kuten kaikessa muussakin saattaa pohjimmiltaan olla kyse rahasta.
Moiseen saattaa hyvinkin riittä vieraissa virkistäytyminen tai pienempikin seksuaalisviritteinen puuhastelu. Sehän on aina myös asemaan sidottu asia. En minä saisi potkuja, jos lähettäisin tekstareita Tuksulle, koska vaikka se toki rikkoisikin hyvän maun rajoja, niin ei se sentään laitonta olisi. Ulkoministeri kuitenkin erotettiin. Samoin esimerkiksi poliiseilta odotetaan rikkeettömämpää elämää kuin monilta muilta.
Uskon että nyt vanhoilla päivillä hänelle on tullut konkreettiseksi seikka, että...
Usko on iloinen asia:)
Mie veikkaan että joko kärähti jonkun naisimmeisen hengellisestä avustamisesta koko ruumiin ja sialun voimin, tai sitten se ois bi, ja eukko sai slaagin, kilju asian kaikille, ja haki eroa.
Samat vaihtoehdot tuli itselle mieleen :)
Kielletty hedelmä - sillä vaan on vaikutusta ihmisen käytökseen (myös pienillä lapsilla). Ja kaiken tekeminen synniksi voi helposti sumentaa rajat - esim. meikäläinen huumepolitiikka (heroiini = tötsyt = tosi paha asia).
Toisaalta liiallinen väljyyskin on ongelma - mikäs silloin on oikein ja väärin.
No tasa-arvoisempi seksi (liberaalimpi??) johtaa parempaan seksiin - sanoo tutkimus. Eikä ole vielä tullut vastaan tutkimusta joka väittäis ahtaan seksuaalimoraalin parantavan seksiä.
muistan yhden keskustelun erääseen lahkoon kuuluneen kanssa. Kyseessä on suomalainen uskonnollinen lahko, joka suhtautuu seksuaalisuuteen hyvin latautuneesti.
Kielto ja kiellot tuovat latautuneisuutta aiheeseen, joka on muutenkin tabu. Tässä perheessä ja yhteisössä seksuaalisuus yhdistettiin syntiin ja pahaan - jo ennen kuin lapset edes tajusivat mitään seksistä. Tietyt asiat vain olivat kiellettyjä tai pahoja eikä asiasta keskusteltu. Häpeän tunne oli voimakas.
Kun useampilapsisessa perheessä (ja isossa suvussa) kakarat sitten saivat uusia ruumiinmuotoja ja muuta selittämätöntä, niin ihan pihalla olivat. Asiaa oli kuulema pakko käsitellä edes jotenkin, ja kaikkia nuoria teema ymmärrettävästi kiusasi.
Lopputulos oli, että jotkut lapset päätyivät keskenään tilanteisiin, joita voisi pitää luonteeltaan insestinä.
Kuulin tästä jo niin kauan sitten, etten ole koskaan tullut edes ihmetelleeksi "uskonnollisia perversioita". Tietysti mikä tahansa sairas (seksuaalisuuten yhtä sairaalla tavalla suhtautuva) perhe voi tuottaa sairaita lapsia.
Kuulin tästä jo niin kauan sitten, etten ole koskaan tullut edes ihmetelleeksi "uskonnollisia perversioita". Tietysti mikä tahansa sairas (seksuaalisuuten yhtä sairaalla tavalla suhtautuva) perhe voi tuottaa sairaita lapsia.
Mitähän se jumalakin mahtaa tuollaisesta ajatella?
siis mitä jumala mahtaa ajatella mistä? Siitä mitä minä ajattelen, vai "uskonnollisista perversioista"?
Tarkoitin, että minulle ei ole yllätys, että näissä yhteisöissä kehittyy sairaita ihmisiä. Ehkä Uskontojen uhrit-yhdistys osaa kertoa tarkemmin tavoista, joilla lapsia kasvatetaan ja miten seksuaalisuuteen suhtaudutaan.
Onhan se ongelma, jos kaikki seksuaalisuus on leimattu synniksi joka vie ikuiseen kadotukseen. Kuitenkin ihminen kasvaa myös seksuaaliseksi olennoksi. Mahtaa vähän ahdistaa herätä aamulla siihen että lakanat on märät ja joudun ikuiseen helvéttiin.
Joillakin lapsilla ja nuorilla ei ole edes tarvittavaa tietoa saatavilla, koska keskustelu on kuitattu pelkästään sillä, että kyseessä on synti tai paha asia. Onko ihme, jos ne kopeloivat hämmennyksissään toisiaan, kun eivät edes tiedä mistä on kyse.
Sitä en tiedä mitä jumala ajattelee minun ajatuksistani. Pyrin välttämään sitä, että sanoisin jumalan puolesta mitä mieltä hän on.
olin ennen katolilainen, en ole enää
Paitsi siveellisyydessä voittaisit paavin :)
se on totta, pahimmat perverssit muuten on olleet entisaikojen keisarit ja paavit, hitto niiden orgioita.
Meinaaks et kansa ei rietastellut kodeissaan? Niistä vaan on kirjoitettu vähempi - tai tehty tauluja.
No tiätysti se on totta, en kai sitä muuten kirjoittais :D
miun kodissa ei olla yksiäkään orgioita pidetty, eikä tulla pitämään
Älä valehtele - kärpäset paneskelee iltaisin sen jälkeen ku meet nukkumaan. Ja se savutupa joika oli siinä ennen - tietäsit mitä menoa pitivät.
Kyse on laumasta jossa pääosassa on valta ei oikeasti mitkään uskonnolliset asiat. Hengellisyys, niinkuin itse sen miellän, on hyvin kaukana monista ahdasmielisistä uskonnollisesta lahkoista. Hyvin raadollista ja suorastaan helvetillistä suvaitsemattomuudessaan ja erotiikan vastaisuudessaan.
Mutta mistä luulet johtuvan, että vaikka uskovaiset aina korostavat hyvässä kilvoittelua ja pahan välttämistä, kuitenkin tapahtuu tuollaista? Ja mikä ihme siinä on, että oma kilvoittelu ei riitä vaan on niin kova tarve kontrolloida muitakin? Semminkin kun tuo erotiikan vastaisuus tuntuu pesiytyneen lähes kaikkiin uskontoihin. Ei vain kristittyihin, vaan myös juutalaisiin, muslimeihin, hinduihin ja jopa buddhalaisiin?
Mä en näe uskovia minään yhtenäisenä ryhmänä, mutta uskonnoissa on omia ryhmittymiä. Kaikki niihin ei kuulu. Vaikka itse pidänkin itseäni hengellisenä ja uskovana, en koe tarvetta kuulua tässä(kään) asiassa ryhmään. Olen myös aika kirkkovastainen, vaikka ev.lut. kirkkoon (toistaiseksi) kuulunkin.
Ei ole mitään määrettä: kaikki uskovaiset, kuten ei ole kaikki naiset, tai kaikki miehetkään.
Ei uskonnot ole mielestäni erotiikan vastaisia. Erotiikan vastaisuus syntyy niistä ihmisistä, jotka eri ryhmiin kuuluvat ja oppejaan levittävät. Erotiikan vastaisuus on sitä paitsi hyvin epämääräisesti ja karkeasti yleistetysti sanottu. Kun lukee raamattua, löytää sieltä paljon erotiikan ja rakkauden ylistystä.
Ei minulla periaatteessa ole mitään uskovaisia tai uskontoja vastaan. En ole mielestäni ateisti. Minua kuitenkin kiusaa ajatus uskontojen ja uskovaisten erottaminen toisistaan, koska oppeja ja opettajia ei olisi ilman seuraajia.