Hormonikierukasta hiustenlähtöä?

Sulkasadossa

Heippa hormonikierukkaiset naiset!

Oletteko kokeneet hiustenlähtöä hormonikierukan asennuttamisen jälkeen? Itselläni kierukka ollut nyt 1,5 kk ja kaljuuntuminen lähestyy uhkaavasti. Hiuksia tippuu todella runsaasti ja akne on puhjennut. Iho on kasvoilta ja päänahkasta kovin rasvoittuva.

Onko hiustenlähtö rauhoittunut jonkin ajan kuluttua vai jouduitteko poistattamaan kierukan? Kovin kauaa tätä sulkasatoa ei uskaltaisi seurata.

56

12485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyyt.

      Alussa voi tulla mitä erilaisimpia sivuvaikutuksia, itselleni puhkesi acne, joka sitten parani 6 kk:n kuluessa. Hiuksiakin lähti aika roimasti, sekin tasoittui.

      Nyt menossa jo kolmas Mirena, tyytyväinen olen, ei sivuv., ei mitään ja vuotojakaan ei ole laisinkaan.

      Mittautahan kilppariarvosikin

    • Sulkasadossa

      Suurkiitos vastauksestasi. Antaa hieman toivoa jaksaa kärsiä eteenpäin, vaikka yksilöllisiä olemmekin :)

      Lääkärinaika varattu aknea ja hiustenlähtöä varten. Varmuudeksi.

    • '''

      Olen kuullut ennenkin että ehkäisytuotteiden hormonit olisivat vieneet hiukset. Googlaas aihepiiriä

    • ***
    • Sulkasadossa

      Kiitos vastauksista. Netti on surffattu läpikotaisin ja ammattikirjallisuutta on luettu niin hiustenlähdöstä kuin naishormoneista ja endokrinologiastakin. Mielenkiintoista on, että naiset kokevat hiustenlähtöä, mutta lääkärit harvoin myöntävät niiden liittyvän hormonaalisiin ongelmiin/ehkäisyyn.

      • ****

        Lääkärit ei myönnä mitään sivareita hormoneista. Ne sanoo aina että sä kuvittelet tai että se johtuu jostain ihan muusta. Tosiasia on, ettei se ole elimistölle ihan riskitöntä eikä normaalia lisätä yhtäkkiä ylimääräistä synteettistä hormoniannosta.

        Tottakai elimistö reagoi siihen. Olisi lähes luonnotonta, jos minkäänlaista oiretta ei tulisi. Tosiasia on sekin ettei miehet ei sietäisi yhtään hiustenlähtöä tai itkuista mielialanmuutosta itsellään. Naiset sietää ja antaa tehdä tätä itselleen.

        NE tuotteet ei kehity jos naiset aina vaan sietää niitä. Valita ja vaihda toiseen tuotteeseen. Kuparikierukka, Flexi T on aika monille hyvin siedetty ja hormoniton. Ja vaadi kumin käyttöä, niin kauan kun itselläsi on edes yksi varma ehkäisy.

        Ai niin, ja niitä hiuksia voi lähteä lisää siinä vaiheessa kun lopetat ne.

        Ja lääkäreille: nää naiset itseni mukaan lukien ei ole täällä huvikseen valehtelemassa. Täällä on ihan oikeita ihmisiä. Kaikki ei ole 100 totta, mutta toi väheksyntä saa nyt loppua.


      • LääkäritVäheksyvät
        **** kirjoitti:

        Lääkärit ei myönnä mitään sivareita hormoneista. Ne sanoo aina että sä kuvittelet tai että se johtuu jostain ihan muusta. Tosiasia on, ettei se ole elimistölle ihan riskitöntä eikä normaalia lisätä yhtäkkiä ylimääräistä synteettistä hormoniannosta.

        Tottakai elimistö reagoi siihen. Olisi lähes luonnotonta, jos minkäänlaista oiretta ei tulisi. Tosiasia on sekin ettei miehet ei sietäisi yhtään hiustenlähtöä tai itkuista mielialanmuutosta itsellään. Naiset sietää ja antaa tehdä tätä itselleen.

        NE tuotteet ei kehity jos naiset aina vaan sietää niitä. Valita ja vaihda toiseen tuotteeseen. Kuparikierukka, Flexi T on aika monille hyvin siedetty ja hormoniton. Ja vaadi kumin käyttöä, niin kauan kun itselläsi on edes yksi varma ehkäisy.

        Ai niin, ja niitä hiuksia voi lähteä lisää siinä vaiheessa kun lopetat ne.

        Ja lääkäreille: nää naiset itseni mukaan lukien ei ole täällä huvikseen valehtelemassa. Täällä on ihan oikeita ihmisiä. Kaikki ei ole 100 totta, mutta toi väheksyntä saa nyt loppua.

        Vastauksena tuohon 'lääkäreiden väheksynnän oireista' on aika loppua, juttuun. Miksiköhän tuotteiden sivuvaikutuksia väheksytään ja lääkäritkin kiistävät niitä systemaattisesti. No, tietysti siksi, etteivät 'koehenkilöt' tuotetta käyttäessään tietysti käyttäisi mokomaa kökkötuotetta. Lääketiede väheksyy ihmisiä aina. Lääkärikin on järjestelmän yksi ratas ja voi muuttua hetkessä koehenkilöksi ja urapolku tyssätä siihen. Kuparikierukka ei sisällä hormoneja, joten kokeile sitä.


    • ozokka

      Itselläni en eroa huomannut, mutta käytöstä on aikaa. Kannattaa varmaan katsoa muitakin hormoneita (yleisterveyttä), kuten kilpirauhasarvot. Mutta kukapa sen sanoo, etteikö ehkäsy voisi muita ongelmia laukaista. Vaikuttaahan joillakin raskaus ja synnytyskin hiusten määrään.

      Itselläni hiukset olivat parhaimmillaan esimurrosiässä. Lapsena kasvoivat huonosti, samoin kuukautisten alettua. Synnytyksiä ei ole, ja hormoniehkäisyä en enää käytä. Ohuet haiveneni pidän mahdollisimman lyhyinä.

    • Annelia..

      No minulla todettiin noin vuosi hormonikierukan asennukseta rintasyöpä 33 vuotiaana. kierukka lähti seuraavalla viikolla..

      • Nainen...

        Söitkö pillereitä ennen kierukkaa Minulle tuli e-pillereiden 12-vuotisen käytön jälkeen rintasyöpä. En sitäpaitsi oikein usko, että syöpä kehittyy havaittavaksi vuodessa. Nyt on ollut usean vuoden ajan hormonikierukka!!


    • vajaakuntoinen"

      Sairastuin Sjögrenin syndroomaa Mercilon ehkäisypillereistä.

      • huolestunut.......

        Mistä tiedät, että se johtuu juuri Merciloneista? Itselläni olleet käytössä pitkään ja samantyyppisiä oireita myös. Millaisia oireita sinulla oli?


      • 1+2

        Mikä on Sjögrenin syndrooma?


      • /&/&/&
        1+2 kirjoitti:

        Mikä on Sjögrenin syndrooma?

        Suomen yleisin reumasairaus Sjögrenin syndrooma!


    • .hmmm...

      Miten on voitu todistaa että Sjögrenin synd. on laukaissut e-pillerit?? Reumatologiko sinulle näin sanoi?


      Mielenkiinnolla odotan vastaustasi. Kas kun taudin laukaisijaa ei vieläkään tiedetä....

      Itselläni on aivan sama autoim.sairaus....ollut jo vuosikausia...

    • vajaakuntoinen"

      Minulle on monet lääkärit sanoneet että sairastua voi ehkäisypillereistä Sjögreniin jos on perinnöllinen taipumus.

      Ja sairastumiseni on Fimea lähettänyt eteenpäin Emeaan vakavana lääkehaittana.

      Minulta otettiin myös verikokeita sairastumisen alussa. Täten minulla oli osoittaa todistus aineistona epätavallisia mercilonin käytön aikaisia veriarvoja.

      Jouduin myös aivokuvauksiin kun oireet olivat niin kovia.

    • jennijenni89

      Sulkasadossa30.8.2011 20:12


      kierrukoita ei kannata käyttää, niistä on enemmän haittaa kun hyötyä mut haitoista ei koskaan kerrota ja niin pois päin, voi aiheuttaa vaikka kohtuverenvuotoo yms... viillon tunnetta jne:/ ...

      DianeNova on ainut tehokas naamaan(finnejä/aknee ajatellen..) jopa dianenovan rinnakkaisvalmisteet on todettu huonoix,,,, oksettaa, huimaa yms

      dianenova ja yasmin on parhaat!!!!!
      ohan sitä sit niitä kaikenmaailman käteen ehkäisykapseleita ja sensellasta.....

      • piouytdghjkl.-

        Jaa, kohtuverenvuotoa.. Haluatko kertoa enemmän näistä kierukan haitoista, kun itse en ole kokenut minkäänlaisia, ja mielellään lähteet mukaan?


      • apoerhaöfs

        DN ja varsinkin yasmin aiheuttivat itselleni aknea.

        Ei kaikille toimi se mikä sinulle.

        Hormonikierukka on ollut itselleni ainoa hyvä ehkäisymuoto. Kuparikierukkaa aion kokeilla myös. Hiukseni ovat aina olleet hyväkuntoiset, en ole kaljuuntunut.


    • sopii_jos_sopii

      Jokaiselle sopii erillainen vaihtoehto. Itse käytin yasminia, täällä kun yleisesti määrätään sitä ensimmäisiksi pillereiksi. Alkoi hirveät mielialavaihtelut, saatoin suuttua silloisen kumppanini parin minuutin myöhästymisest silminnähtävästi. Onneksi vihdoin tajusin vaatia toista pillerimerkkiä.

      Tällöin kuvioihin tuli Mercilion ja oireet helpottivat heti. Kuitenkin vaikka oireet helpoittuvat tiesin, että mielialani vaihteli edelleen rajummin kun normaalisti.

      Nykyään kädessä 5v kapseli. Sivuoireena tosin menkat lähes kaksi kertaa kuussa ja alussa hillitön ruokahalu nosti painoa (tämän tosin nykyään saanut pudotettua. Mutta mielummin niin kun raivohulluna ja itkuherkkänä eleily. Kannattaa testailla kunnes löytyy itselleen se sopivin vaihtoehto.

    • ei tukkaa

      Mulla e-pillereiden lopettaminen johti siihen että tukka läti. Osa tuli takas, mut osa ei. Nyt jos haluaa olla kaunis ja laittaa tukkaansa, niin peruukin joudun päähäni laittamaan. En suosittele mitään pillereitä mihinkään jos ei ole pakko.

      Lääkeyhtiö on firma siinä missä muutkin. Firman tarkotus on tehdä voittoa ja sitä saadaan kun syötetään pillereitä joista tulee sivuvaikutuksia/ muita tauteja ja sitten voidaan taas syöttää lisää pillereitä tähän uuteen vaivaan.

      Oravanpyörä lähti käyntiin ja siitä terveestä elämästä, siitä on turha unelmoida niin kauan kun tunkee kroppaansa kemiaa jotka ei sinne kuulu.

      Itse etin vaihtoehtoisia "hoitokeinoja" ja en koske enää pilleripurkkeihin kuin
      pakosta. Tukkaa tuskin tulen takaisin saamaan, mutta opetus oli tuokin ja ei todellakaan ensimmäinen pilleri josta olen pysyviä "vammoja" saanut.

      • Sulkasadossa

        Moi,

        Kiitos vastauksestasi! Minulle kävi noin myös pillereiden kanssa, mutta yleensä hiukset on tulleet takaisin, kun ehkäisyn on aloittanut uudelleen lopettamisen jälkeen. Nyt kierukan kanssa tilanne vain paheni.

        Olisin vielä tiedustellut, kuinka kauan sulla on e-pillereiden lopettamisesta. Mitä lääkärit ovat sinulle sanoneet asiasta?

        Uskon, että pian on peruukkikauppaan mentävä itsekin.


    • Roskarobotti

      Itse käytin vaikean dysmenorrean takia Diane Novaa, mutta se pahensi migreeniä (minulle ei kukaan sanonut eikä tullut mieleenkään ettei migreenipotilas saisi sitä syödä, Veripalvelun hoituri tästä vihjasi kun olin verenluovutuksessa ja juttelimme niitä näitä, soitin keskussairaalan gynelle jossa tuo vahvistettiin).
      Gynepolilla sitten laitettiin Mirena, se on ollut mitäkuinkin puoli vuotta eikä mitään sivuvaikutuksia tai oireita, paitsi että menkkoja ei enää tule (eikä siis tarvitse siitä dysmenorreastakaan enää kärsiä). Hiuksia ei lähde muuta kuin sen verran mitä aina syksyisin, minulla on hyvin paksut hiukset ja jostain syystä niitä lähtee aina syksyisin (vähän niinkuin koirasta keväällä).
      Diane novastakaan ei muita oireita tullut muuta kuin tuo migreenin paheneminen.

    • lwarkqai

      Itse käytin yasminelleja puoli vuotta ja se sai pääni niin sekaisin,että olin jo itsemurhan partaalla. Mielialat vaihtelivat naurusta itkuun 5 minuutissa. Enimmäkseen vuorokaudet menivät itkiessä,kuin iloisena. Ja muutenkin muutuin ihan eri ihmiseksi,räjähdysherkäksi,masentuneeksi ym.
      Mieheni ei halunnut,että syön mitään pillereitä enää koskaan,joten hän kävi vasektomiassa. Ja,se olikin hyvä ratkaisu,koska lapsia emme halua tehdä.
      Vaikeampaa se on niillä,jotka niitä lapsia haluavat jonakin päivänä ja sen takia pitää käyttää kierukoita ynnä pillereitä.
      Se riippuu varmaan aika pitkälle geeneistäkin sopiiko pillerit. Äidilleni,siskoilleni,eikä serkuilleni pillerit ole sopineet lainkaan.
      Kannattaa olla varovainen hormoonijuttujen kanssa,ei niitä montaa vuotta kannata syödä,kyllä ne varmasti tekevät huonoa keholle.

      • fshsghjgjhj

        "Vaikeampaa se on niillä,jotka niitä lapsia haluavat jonakin päivänä ja sen takia pitää käyttää kierukoita ynnä pillereitä." tai sitten niillä, kuten minulla, jolla on jo yksi lapsi eikä enempää haluta. miehen kanssa ollaan samoilla linjoilla, ei enempää lapsia. mutta koska olen alle 30vuotias ja vain yksi lapsi niin en pääse sterilisaatioonkaan, joten on pakko sitten käyttää pillereita vielä 5vuotta. sen tiedän että jos pillereistä huolimatta tulen raskaaksi niin lääkäriin käy tieni aborttia varten. varmasti tulee jotain valituksiakin tästä mutta kun olemme varmoja ettei enempää lapsia niin ei.

        aina siitä saa kärsiä kun on alle 30vuotias, tässä joku aika sitten kävin rinnassa olevan patin takia lääkärissä joka laittoi lähetteen mammoon, no mammoa ei otettu, pelkkä ultra jossa ei näkynyt mitään, lääkäri myös tunsi patin käsin, mutta ei se siitä sen enempiä tutkimuksia tehnyt että mikä se on. sain vain saarnan kun olen alle 30v niin ei voi niin nuorella olla mitään vakavaa, no patti edelleen paikallaan ja hieman kasvanutkin, tiiä siitä sitten viittiikö sitä enää lääkäriin lähteä kun ei voi tutkia ku on alle 30vuotias


    • ei enää hormoneja

      On joo koettu nuo silmittömät mielialanvaihtelut. Itsesuojeluvaisto hävisi lähes kokonaan ja olin lopulta melko itsetuhoisa, ellen miettinyt mitä kamalaa voisin tehdä kun suutun. En tuntenut enää itseäni...ihmisenä. Täysi luonteen muutos.

      Kun koko pään, niskan ja kaulan alue turposi, ajatukset sumeni, näkökentästä hävisi reunat...toivoin kuolevani. Kehoni oli kosketus tunnoton, paitsi alaselän jatkuva jomotus.

      Mulla on aurallinen migreeni ja aloitettiin yhdistelmäpillereillä Femilar. Ihan kamalat. Cerazette ja mini-pill ihan yhtä kamalat. Sen verran traumaattinen kokemus, että haluaisin haastaa noi ehkiksen puoskarit ja lääketeollisuuden.Koin sen verran väheksyntää lääkäreiltä, etten kuuntele enää yhtään p skan jauhantaa niiltä. Edesvastuuttomia maksettuja, järkyttävää.

      Kuparikierukka on toistaiseksi toiminut ihmeen hyvin, enkä koske hormoneihin enää.

      Tiedoksi: ne pillerit kehitellään eläinlääkiksellä, testataan miehillä ja syötetään lopulta naisille. Miten te sitten kuvittelette niiden toimivan?
      Miehille ei voi kehitellä pillereitä, koska miehen luontaisen väkivaltaisuuden lisääntyminen on liian suuri riski. eikä miehet siedä sivuvaikutuksia ja siskot...luotatko että viikonloppupanosi on todella ottanut pillerinsä? Miehet panee muutenkin huolettomammin, koska eivät tiedä mitä raskauden pelko on. Taudeista viis.

      Joten pidä nainen puolesi ja suojaa itsesi. Miehen peloista viis. Sinä olet tässä asiassa tärkeämpi.

      • ei pillereille!

        Mulla tuli pillereistä järkyttävät migreenit. Sen jälkeen en ole hormooneja otellut.
        kaksi lasta on tehty ja kumien kanssa mennään. Siittä ei sairastu kumpikaan, ellei nyt kumiallergia puhkea....Ehkä jossain välissä vois käydä katkasemassa piuhat ns.


    • potaskaakaikki

      Hys hys ollan hiljaa ettei vaan naiset lopeta ostamasta ihmepillereitä!

      T: lekuri from hell

    • Olen tyytyväinen..

      Mulla on hormonikierukka ollut 2 vuotta ja se määrättiin lääkkeeksi erittäin runsaisiin vuotoihin. Alussa oli vähän aknetta, mutta se parani. Oon ollut tosi tyytyväinen. Ei kuukautisvuotoja paljoa ja ei mitään vaivaa. Remppaa oli rupissa ennen asennusta ja on edelleen. Mutta ei kierukan syytä.

    • 5554666667

      Mä en edes uskaltaisi asentaa hormoonikierukkaa.. Pelkään eniten juuri aknea ja painonnousua.. Lopetin ehkäisypillerit noin vuosi sitten. Käytin yasminelle merkkiä alusta asti, noin 13 vuotiaana aloitin niiden syömisen (lääkäri määräsi valtavien kuukautiskipujen vuoksi). Kyllä, ne auttoivat minulla menkkakipuihin ja se 3 vuotta sujui ihan hyvin e-pillereiden kanssa, kunnes tulin 16-17 vuoden ikään ja aloin saamaan kamalia oireita..
      Mielialanvaihtelut suoraan helvetistä! Muistan yhden päivän jolloin tein legendasta totta; itkin ja nauroin samaan aikaan! Katsoin uutisia, aloin itkemään kun siinä näytettiin kuollutta elukkaa (en itke noin helposti oikeasti..) ja sen jälkeen aloin nauramaan uskomatonta röhönaurua, samalla kyyneleet valui, tunteet vuorottelivat uskomatonta vauhtia - ääripäästä toiseen.
      Sain myös syvän alakuloisuuden, josta olisin ihan varmasti saanut masennusdiagnoosin, mutta en viitsinyt psykologia vaivata, sillä tiesin sen johtuvan pillereistä..
      Silmittömät raivokohtaukset ja itsensä vihaaminen. Jatkuva päänsärky ja halujen katoaminen. Siihen loppui yasminellet..
      Minipillereitä käytin e-pillereiden jälkeen jonkun aikaa, mutta niiden johdosta kuukautiseni loppuivat kokonaan ja en pystynyt elämään sen asian kanssa( skitsoilin olinko raskaana..(pahin pelkoni)).
      Lyhyesti totean, ettei minulle mitään hormoonallista ehkäisyä! Harmi sitten kun se kondoomi on ainoa vaihtoehto ja sterilisaatiota saa odottaa..

    • 23456789okjhg

      miksi te käytätte pillereitä? onhan olemaasa lukuisia keinoja luontaisesti menkkoja helpottamaan vai vaatiiko poikaystävä pilsuja käyttämään jotta voi painaa korvat luimussa paljaalta kun ei viitsi kortonkia käyttää? haloo herätkää te immet ja enemmän kynnetyt.
      vaatikaa kortonkipanoa tai sitten antakaa laueta b rappuun on terveelisempää

    • tällainen kokemus..

      Olen nelikymppinen, en ole synnyttänyt ja sain hormoonikierukan vuotohäiriöiden vuoksi liki neljä vuotta sitten.

      Ei ole ollut mitään hiuksiin tai ihoon liittyviä sivuvaikutuksia. Hiukseni ovat ikää myöten alkaneet ohentua; ts. niitä todella lähtee välillä hyvinkin paljon, mutta sitten välillä taas vähemmän. Toisaalta näin on ollut jo ennen hormoonikierukkaakin, joten en oikeastaan yhdistäisi näitä asioita keskenään.

      Vuotohäiriöihin ei ollut mitään taikatemppu, tiputtelua jatkui vielä puolisen vuotta asennuksen jälkeen, mutta varsinainen kuukautisvuoto väheni lähes olemattomiin.

      Itselleni ei ole sopineet mitkään e-pillerit, kaikista on ollut jotain ongelmaa. Marvelonit sekoitti vuodon ja mielialan; kaksivaihepillerit joiden nimeä en enää muista pahensi migreenikohtauksia. Sen sijaan tämä kohdunsisäinen hormooniannos näyttää toimivan.

      Yksilöllistä varmaan on miten hormoonivalmisteet vaikuttavat. Muiden kokemuksista ei voi ottaa opikseen. Itse en ole esim. saanut paino-ongelmia mistään näistä valmisteista.

    • ~s

      Itse olen käyttänyt jo jonkin aikaa ehkäisyrengasta. Vain ekana kuukautena ilmeni sivuvaikutuksia. Silloin oli rinnat todella kosketusarat ja turvonneet, jopa niin etten saattanut käydä juoksulenkillä. Myös pientä ärtyneisyyttä ilmeni, mutta ei mitään sellaista mikä olisi oikeasti elämää häirinnyt.

      Plussaa renkaasta voin kertoa enemmänkin. Rengas sisään 3 viikoksi ja viikko ilman ja se siinä! Ei mitään ylimääräistä sählinkiä ja hormonipitoisuudet pysyvät tasaisena. E-rengas auttoi myös 17-vuotiaana alkaneeseen hormonaaliseen akneen, vaikka se ei varsinaisesti siihen olekaan tarkoitettu. Nyt on siis iho lähes näpytön. Tosin otan huomioon sen, että olen vähentänyt sokerin ja hiilareiden määrää ruokavaliossani, jolla on myös positiivisia vaikutuksia ihoon.

      Yhdynnässä rengas tuntuu lähinnä minulle, mies ei kerro sen haittaavan menoa yhtään. ;D Monesti otankin renkaan pois siksi ajaksi. Ennen e-rengasta käytettiin miehen kanssa kumia. Minusta on tärkeää, ettei pakota itseään käyttämään hormonaalisia ehkäisyvalmisteita jos ne ei sovi yhtään. Jos mies ei suostu käyttämään kumia, niin vaihda miestä. Oma terveys on tärkeämpi!

    • myrkkyjävaankehoon

      Myyntipuhe !

    • Öhöähläkäöhlömipählö

      Se riippuu tuotteen hinnasta jos välität terveydestäsi älä osta peejegerkigerimji slummin roskiksesta.

    • bbbbb

      Oma gynekologini sanoi, joskus aknen ja hiustenlähdön olevan normaaleja sivuoireita. Sanoi, että jos on taipumusta rasvaiseen ihoon, niin hormoonikierrukka tulee pahentamaan tilannetta.

      • Näin on...

        Höpön löpö. Minulla todellakin taipumusta rasvaiseen ihoon. Murrosiästä jäi oikein arpia poskiin, mutta hormonikierukka ei ole muuttanut aikuisiällä rauhoittunutta ihoani rasvaisemmaksi. Hiuksia ei lähtee kaikilta jonkin verran, mutta minulla ainakin liiankin paksu tukka nyt kierukankin kanssa, että saisi hieman ohentuakin.


    • ei muita vaivoja

      Itse aloitan nyt uudelleen Diane Novat, en tiedä johtuuko siitä että välillä vaihdoin ne pois mutta hiuksia on lähtenyt jo puolet.. Toivottavasti auttaa kun nyt vaihtaa takaisin niihin. Kukaan nainen ei taatusti halua olla kalju ja kun muutenkin on ollut esim. iho-ongelmia ja hampaat vinossa niin olen ollut aina tyytyväinen paksuihin hiuksiini. En voi uskoa että nytkö sekin viedään..

      • Sulkasadossa

        Tsemppiä sinulle. Toivottavasti hiukset palautuu pillereiden kanssa, mulla on ainakin niin tehnyt joka kerta - tällä kertaa vain jäi tulematta.


    • Minullakin ongelmia

      Minulla on ollut kaikkien hormonituotteiden kanssa vaikeuksia. Aluksi kokeiltiin yhdistelmä pillereitä, joista tuli hirveitä päänsärkyjä, pahoinvointia sekä hiustenlähtöä jouduin tutkimuksiin kun lääkäri epäili minulla olevan aivokasvain, mitään sellaista ei onneksi ollut ja lääkäri veikkasi oireiden johtuvan pillereistä... minulle vaihdettiin minipillerit käyttöön ja ne tuntuivat toimivan hieman paremmin oli niissäkin ongelmat mutta suurin haitta puoli olikin se että niiden teho riitti minulla vain puoleen vuoteen ja sitten olinkin jo raskaana, näin kävi useampaan kertaan ja minulta tuli kaikenlisäksi 1-2 kuukautiset vielä hedelmöittymisen jälkeen. Pillerimerkkejä kokeiltiin monia ja aina sama juttu. Kyllähän ne kaikkia teorioita keksi, mutta mikä niistä olisi se oikea, ehkä se selviää joskus. Minulle ei tullut mielialan vaihteluita mutta akne ongelmat senkin edestä.

      Minulla oli vuoden verran ollut Jadelle-kapselit ja ne olisivat varmaan toimineet ihan hyvin jos asentaja olisi ollut huolellinen, toinen kapseleista oli täysin solmussa ja hormoonin tuotanto oli vaillinaista, säryt olivat todella kovat ja vuodot erittäin epäsäännölliset lääkäri määräsi jopa vuotoja lieventäviä pillereitä. Ongelmana oli myös se että kaikkien näiden kanssa minulla oli muodostunut kystiä. Nyt olen vuoden ollut ilman hormonaalista ehkäisyä ja oireet ovat hävinneet, eikä kystiäkään ole enään löydetty. Akne ongelmasta pääsin melkein kokonaan eroon.

    • hissustin

      Itselläni on Mirena hormonikierukka, jo toinen menossa. Ensimäisen kierukan käytön aloittamisessa minulla ilmeni väsymystä, ei muuta. Muutenkin ensimmäinen kierukka toimi jotenkin eri tavalla kuin tämä toinen, vaikka sama tuote on kyseessä. Ensimmäisessä en edes huomannut kuukautiskiertoa paitsi aloin huomata viimeisenä käyttövuotena ennen vaihtoa. Tuolloin mileialat vaihtelivat enemmän ja tunsin lieviä kuukautiskipuja. Nyt sitten tämän toisen kanssa nuo "oireet" ovat jääneet pysyviksi. Herää kysymys, toimiiko tämä toinen kierukka yhtä hyvin kuin se ensimmäinen vai onko elimistöni vaan niin sopeutunut siihen? Kuukautiseni ovat kuitenkin niukat, joten kyllähän sen pitää toimia. Hormonikierukkahan vaikuttaa vain paikallisesti, tosin pieniä määriä ainetta väkisinkin kulkeutuu verenkiertoon.

      Kyllä hormonimuutokset vaikuttavat naisillä hiusten lähtöön, koska vaihdevuosina monilla naisilla hiukset harvenevat, joillakin ihan tuntuvasti. Jos joku lääkäri ei tuota myönnä, niin on aika outoa.

    • ei ole paikallista

      Ei ole olemassaankaan vain paikallista hormonivaikutusta. Ihmisessä kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kun on kyseesssä hormonit niin kyllä sen huomaa. Se on kuin polttoaine joka osallistuu aivan kaikkeen.

      Siinä vanhassa kierukassa hormonipitoisuus väheni vuosi vuodelta ja tässä uudessa on täysi satsi. Turha sanoa että se luovuttaa sieltä tasaisesti sen (mikä lie 0,2mikroa/pv) määränsä.

      Toinen voi olla että sun oma homonitasapaino on muuttunut iän myötä. Estrogeenin ja keltarauhashormonin määrä ja niiden suhteellisen vaihtelu. Ne kaksihan yhdessä käynnistää menkat ym kk vaihtelun. Tiedät varmaan että vanhemmiten estrogeenin määrä vähenee jolloin sun oma kr-homonin suhteellinen osuus lisäätyy.
      Ja siinä kierukassa on Levonorgestreeliä, joka ei ole luonnollinen aine sun elimistöön. Saattaa olla että sun elimistö reagoi siihen vieraaseen aineeseen, eikä pidä yllä normaalia kiertoa.

      Eihän ihminenkään jaksa pelkällä maksalaatikolla, eikä auto kulje pelkällä viinalla. Aine on periaatteessa hyvä mutta ei ihan toimi.

      Ja miksei miehet hae jo miesten e-pillereitä? Käytä kumia, siitä ei ole terveydellisiä sivuvaikutuksia (ellei se hajoa).

      Jos mies tykittää hormonia hauikseen,se on laitonta. Mieheltä hajoaa maksa, munuaiset, tulee veritulppa, hiukset lähtee ja se saa hallitsemattomia raivareita.

      Kun nainen saa samat oireet, se on laillista ja se mainitaan tuoteselosteessa, mutta siitä pitää olla keskusteluissa hiljaa. Tää on kummallisen tabu. Johtuu miesten vallasta ja naisten omasta perinne alistumisesta.

      Ja sitten vielä hintavertailu: kierukan (vain naisille) osto ja laitto maksaa noin 200e (vaikutus 4-5v, saattaa tulla sivuvaikutuksia, ei suojaa taudeilta) paketti kondomeja maksaa n 10 euroa (vaikutus sen hetken, ei sivuvaikutuksia, suojaa taudeilta.)

      AP:lle tutki kuparikierukkaa. Suomesta löytyy Nova ja flexi. Jälkimmäinen on uudempi, siksi jotkut gynet vastustaa sitä, mutta se on ollu paremmin siedetty. Ja odotan lääketehtailta vähän enemmän homonittomia uuttuuksia. Ja erityisesti panostusta miesten itsensä hoitamaan ehkäisyyn. En saata uskoa, että tehtaat olis oikeasti niin taidottomia kehittämään ehkäisyä miehille.

    • viiden lapsen äiskä

      Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa, ja sain runsaisiin kuukautisvuotoihin hormonikierukan, heti sen laittamisen jälkeen alapää kipeäksi, visva valui jatkuvasti. Eipä oikeen nukuttanu eikä "haluttanu" senjälkeen. Yritettiin joillain hoitaa, suppoja ja pillereitä, ei apua. Kierukka poistettiin, vuosia myöhemmin kohtu pois. Olisi pitänyt vain poistaa heti viimeisen lapsen jälkeen.Olen jostain lukenut, että autuimmuuni vaivoissa on hormonit pahaksi.

    • tjahaahs

      Minullakin muuten tukka lähtee nyt muutama kuukausi kierukan laiton jälkeen, mutta lapseni on 4,5 kk ja ajattelin sen johtuvan imettämisestä?! Varmaan sitten vähän molempia =o

    • sillä lähtee flunssa

      Aconitum C30

    • ei ihan tyytyväinen

      Itselläni on ollut hormonikierukka nelisen vuotta. Koko 4 vuotta harja on ollut täynnä hiuksia ja käsissä on hiuksia suihkussa.. Hiukset lähtee, mutta korvaukseksi olen saanut viikset. Mahan turvotusta, selkäkipuja, lantion kipuja, kuukautisia ei ole, mutta niiden aikana on säteilykipuja nivusiin ja kohtu tuntuu supistelevan. Kuiva iho, akne ja ryppyjä.. Nyt kun sairastuin muutenkin, olen ajatellut otattaa kierukan pois, niin näkisi mitkä vaivat (toiv.) katoaa..

    • kanssasisar876

      Hei kanssasisar!

      Minun kokemukseni hormonikierukasta on hirvittävä. Otin sen kesällä, ja kaksi viikkoa asennuksen jälkeen hiukseni tippuivat itestään. Laskin parhaimman päivän saldon, ja se oli 360 hiusta. Normaalisti minulta ei irtoa hiuksen hiusta. Tätä kierrettä minulla jatkui kuukauden verran, kysyin usealta lääkäriltä mistä tämä johtuu, ja selvitystä en saanut. Lääkärit eivät uskoneet dokumenttiini, ja tämän johdosta minulle tehtiin erinlaisia kokeita, eikä mitään selitystä hiustenlähtöön löytynyt. Poistatutin Mirenan kuukauden kuluttua asennuksesta, ja uskokaa tai älkää kahden viikon kuluttua ei hiuksia enään irronnut. Minulla oli pitkät ja paksut hiukset, nyt niistä on jäljellä vain muisto ja kova kasvatus kausi. Hormonikierukka aiheuttaa hiusten lähtöä, olisi aika lääkäreidenkin se myöntää. Mutta he eivät voi, koskan näillä tehdään kovaa bisnestä. Onhan kierukka kovin hulppea jos sen joutuu maksamaan itse. Muistaakseni itse maksoin siitä rapiat 180 euroa.

      • oikeusaputoimistoon

        VAADI KORVAUKSIA!! JOS kukaan ei aloita tätä taistelua, ne myy sitä hengenvaarallista paskaa maailman tappiin asti. Kantakoon vastuunsa.
        Saman sulle "Downstairs".


      • !!!!!

        Ettekö te osaa lukea pakkausselostetta? Siellä mainitaan selväsanaisesti haittavaikutusluettelossa hiustenlähtö (alle 1 sadasta). Tästä voi päätellä, että on naisia, joille tuollainen oire tulee.


    • Downstairs

      HIUKSET tosiaan on LÄHTENYT melkein kokonaan ja AKNEA poskissa ja leuassa.
      Finneistä en kärsinyt edes teini iässä. Nyt masentaa ulkonäköni, kun muutenkin olen kärsinyt psyyke vaivoista vuosia. Muuten voin tällä hetkellä paremmin kuin koskaan, mutta hormonikierukan takia terveys vaakalaudalla.
      Lääkäri nauroi "että, onhan sulla vielä hiuksia ja erittäin hennot ja ohuet, ei sitä kierukkaa kannata poistaa". Kierukka on ollut minulla vajaa kolme vuotta ja hiustenlähtöä kestänyt vajaa vuoden ja voimistuu.. JA LISÄNÄ VIELÄ, HIIVATULEHDUS on ollut päällä monta vuotta jonka toisinaan olen hetkeksi saanut häädettyä, ja kaikki on kokeiltu (lääkkeet- ulkoiset-sisäiset, ruokavalion muutos, pesuaineet, hygienia, selibaatti..) Olkaa tyytyväisiä kenellä kierukka sopii:) Mutta jos ilmenee selittämättömiä oireita kehossa niin muista että jos sulla on kierukka, voisiko se selittää oireita. Itse tajusin ottaa selvää noin kaksi viikkoa sitten.

    • Meminirkki

      Mulle ei kyllä sovi mikään muu ehkäisy kun kortsut. Pillereistä tuli migreeni ja oli kok ajan jotenkin huono olla, ihan kuin olisi juuri tulossa kipeäksi. Ja mulla oli kummallisia polvi- ja kyynärpääkipuja, jotka hävisi kun lopetin pillerit. Käytin jonkin aikaa ehkäisylaastaria, josta mulle jäi ihoon ihan hirveitä arpia. Ne teki kipeää. Sitten kokeilin piikkiä ja lihoin heti 12 kiloa yhdessä kuussa. Ajattelin sitten että otetaan kuparikierukka kun ei kerran hormoonit passaa. Muutaman viikon päästä asennuksesta alkoi hirveät kivut. Ultrassa katottiin että ihan oikein se on paikallaan mutta silti kipu oli hirmuinen joten se otettiin pois. Nyt olen minipillereillä ja on alkanut pelottamaan että oon titämättäni raskaana kun vuotoa ei tule. Argh, ei siis mikään oikeasti sovi! En oikein tunne alueen tutkimusta - eiks miehille ole mitään ehkäisyä kehitteillä ettei aina tarvitse naisten ottaa tästä vastuuta? Mun elämäntilanteeseen ei sovi lapset kun on uusi suhde muttei sterilointikaan kun niitä vielä halutaan.Ehkä sitä pitää mennä takaisiin viktoriaaniseen aikaan ja pidättäytyä moisesta iljettävydestä, kuin seksistä ;).

    • lääkärit on syvältä

      e-pillereistä tuli e-trilleri.Hiitaasti ja kavalasti. muutaman kuukauden käytön jälkeen (oli aikaisemmin ollut melko lyhytaikaista käyttöä ja olin pitänyt taukopa eri syistä. alkoi lihaskrampit, niska ja selkäkivut. 3 vuoden aikana vain pahenivat,tuli uni-ongelmia ja seluutämättömiä lihasrevähdyksiä, turvotusta,aineenvaihdunta ongelmia j.n.e. ravasin kaiken maailman tutkimuksissa ja vikaa ei löytynyt (huom että harrastin liikuntaa sännöllisesti). Lopulta työnantaja ja työterveyslääkäri päätti että korvieni välissä oli vikaa. Sattumalta lopetin pillerit, ja n 3kk sisällä rupesi keho palautumaan ja vaivat katosivat. Gynekologi vain sanoi "ei sitä ole tutkittu" ja vaikutti suivaantuneen siitä että pillerit olisi olleet syynä. (vikahan oli minussa-ei pillereissä)
      Meni usko lääkärikuntaan ja ihmisiin-sillä menetin samaan syssyyn työpaikkani kun eivät halunnet sairastelevaa työntekijää-ja kun ihmeparantumiseni tapahtui-olivat jo luvanneet paikkani erään johtajan kaverille jo.. tietenkin tehtailivat tähän irtisanomiseen syyksi vaikka mitä valheita-jotka onni onnettomuudessa ent. työkaveri kumosi kirjallisella lausunnolla, joten saivat luut kurkkuunsa.
      Ikinä en aio koskea munkään näköisiin hormoonipaskaan!

    • voisurkua

      Minullekin tuli hiustenlähtöä hormonikierukasta. Pyytäkää ottamaan terveyskeskuksessa kortisoliarvot. Itse sain sisätautilääkäriltä selvityksen, jossa todettiin, että ehkäisyvalmisteen sisältämä hormoni(en muista tarkemmin mikä) aiheutti kortisoliarvojen muuttumista ja tätä kautta myös hiustenlähtöä. Sisätautilääkäri sanoi, että hormonien yhteyttä hiustenlähtöön vähätellään. Hän oli itse omassa työssään ryhtynyt säännöllisesti otattamaan kortisoliarvoja hiustenlähdöstä kärsiviltä naispotilailta, jotka käyttävät hormonaalista ehkäisyä. Hormonien vaikutukset näkyvät viiveellä hiuksissa: hiustenlähtö voi alkaa esim 3kk kierukan laittamisesta. HUOM! hiustenlähtö jätkuu siis jonkin aikaa kierukan poistamisen jälkeenkin. Itselläni hiusten palautumiseen meni jotakuinkin vuosi aikaa. Kierukka oli minulla 4kk. Minun mielestäni ei kannata tuskailla kovin kauaa irtoavien hiuksien kanssa. Luin jostain, että, jos hiustenlähtöä jatkuu kovinkin pitkään, mahdollisuudet saada takaisin "entiset hiukset" pienenevät. Syynä tähän on se, että hiusjuuret mahdollisesti lakkaavat tuottamasta uutta hiusta.

    • kohta ehkä helpottaa

      Monelta tuntuu hormoonikierukka vievän hiukset :-(
      Itse en sitä huomannut, mutta kaikki muut haitat tais tulla..

      finnejä ja ihon rasvoittuminen
      naamaan karvoja
      mielialan lasku
      ahdistusta
      unenomainen poissaoleva olo
      muistihäiriöitä
      peräkkäisiä migreenejä
      kipuja joo, mutta ne ei olleet pahoja
      haluttomuutta ja vaikeutta saada orgasmi

      tuossa selkeimmät.. pidin alle 8 vk ja pois lähti. no menkat ehti jo jäädä pois ja ehkäisy oli hoidettu helposti, siinä oli ne hyvät asiat.

      Jos lääkäri olisi varoittanut edes, että mielialaan voi olla vaikutus, ja tuo karvojen kasvun lisääntyminen, olisin miettinyt paljon enemmän.. tämä lähes tuputeettiin minulle ja menin halpaan :-(

      Kun vuosien jälkeen olen lopettanut mielialalääkkeiden käytön, toipunut erosta ja saanut oman elämäni jonkinlaiseen järjestykseen, niin en olisi hyvää oloani riskeerannut hormooneilla. Kovin vain painotettiin että pitoisuus on niin kovin pieni ja vaikutus paikallinen.

      No, nyt on kokeiltu viimeinen hormooniehkäisy, ei kiitos enää koskaan.

    • Anonyymi

      Voisiko kuitenkin johtua raudan puutteesta?

    • Anonyymi

      Keltarauhashormonia erittyy raskauden aikana. Silloin hiuksetkin ovat parhaimmillaan. Myös estrogeeniä erittyy silloin. Sitä voi syödä pillereitä tai laittaa geelinä kun käyttää hormonikierukkaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2599
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      207
      2353
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2272
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      179
      1771
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1288
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe