Nyt jännittää

hyvä vai paha?

Aloitan 20 työvuoden jälkeen vuorotteluvapaan. Olen viihtynyt työssäni, mutta viime vuosina tahti on kiristynyt niin, että minulla on jatkuva väsymys ja päänsärky. Lisäksi alkaa esiintyä masennuksen oireita. Päätin sitten kysyä vuorotteluvapaata ja ihmeekseni sain ehdolla, että hankin itse hyvän sijaisen.

Aloitan vapaan vuoden 2012 alusta. (Sijaisellani on työsopimus vuoden loppuun edellisessä työpaikassaan) Nyt kuitenkin on alkanut jännittämään koko homma. Mitä jos masennun entisestään vapaalla, mitä jos rahat ei riitä, mitä jos en osaa enää työtäni kun tulen takaisin, entä jos sijaiseni on parempi ja minut potkitaan pihalle, entä jos sijaiseni ei osaakaan hommia tai lähtee kesken kaiken???? Alun innostuksen jälkeen tämmöisiä ajatuksia pyörii päässä. Lisäksi vielä työkaverit on alkaneet katsella pitkin nenänvartta ja lisäävät vaan vettä myllyyn omituisilla tokaisuillaan, jotka eivät ole rohkaisevia.

Sopimukset sijaisen, työnantajan ja minun välilläni ovat vasta suullisia. Mutta luontoni ei anna silti vetäytyä jutusta, vaikka mitään ei olekaan paperilla.

Ikää minulla on 51 v. olen avioliitossa. Lapset (3) ovat jo muuttaneet pois kotoa, mutta asuvat melko lähellä. Mies on työelämässä.

Olisiko jollakin vuorotteluvapaan kokeneella antaa joku rohkaisun sana.

17

1020

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 16+19

      Vuorotteluvapaan sijaiseksi tulevan pitää olla työtön. Onko otettu huomioon, että olisi työtön edes yhden päivän vuoden vaihtuessa?

    • Lue linkki...

      "Sijaisellani on työsopimus vuoden loppuun edellisessä työpaikassaan"

      Tuohon samaan kiinnitin huomiota.

      Eli sijaisen pitää olla työttömänä työnhakijana. Jos ei ole, niin aloittajalla ei ole oikeutta vuorotteluvapaakorvaukseen.

      Eli sijaisen pitää olla TE-toimistossa työttömänä työnhakijana oleva.
      Ja sijaisen pitää vieläpä olla ensisijaisesti alle 25-vuotias työtön, tai pitkäaikaistyötön.
      Ja TE toimisto viimekädessä hyväksyy sijaisen. Eli mikään päivän/viikon työttömyys ei riitä.

      http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/01_esitteet/vuorotteluvapaa_esite.pdf

      • hyvä vai paha

        Minulle TE-toimisto kertoi, että sijaisen vuorokauden työttömyys riittää.


      • Tarkistettava..
        hyvä vai paha kirjoitti:

        Minulle TE-toimisto kertoi, että sijaisen vuorokauden työttömyys riittää.

        Siinä on vain se ongelma, että kun sijaisen valinta tehdään, niin aloittajan "sijainen" on vielä töissä. Ja jos hänelle vaikkapa tarjotaan jatkoa siellä nykyisessä työpaikassa, niin hän saa karenssin, mikäli kieltäytyy jatkosta.

        Ja silloin ei varmaan hyväksytä sijaiseksi.

        Eli aloittajan kannattaa varmistaa hyvissä ajoin, että TE-toimisto hyväksyy ko henkilön sijaiseksi. Epäilen suuresti, että ei hyväksy.


    • muista laki!

      Sijaisen pitää ensi sijaisesti olla vastavalmistunut tai pitkäaikaistyötön. Tuo työssäoleva sijainen voi saada vakipaikan muualta tai jatkoa..hänen kannaltaan tuo vuorotteluvapaan sijaisuus on vain yksi mahdollisuus. Mutta et voi kävellä työkkäriin ja sanoa että tämä otetaan, vaan voit esittää toiveen. Määräämään et pysty ja työkkärillä on täysi oikeus hylätä valittu sijainen, varsinkin kun ehdot siitä että olisi vastavalmistuntu tai pitkäaikaistyötön eivät tuossa tapauksessa täyty. Nämä ehdot eivät ole välttämättömiä, mutta kuitenkin ensisijaisia. Ilman työkkärin päätöstä ei sijaista voi valita.

      • muista laki!

        Ai onko tuo muuttunut, että alle 25-v? Muutama vuosi sitten oli vastavalmistunut tai pitkäaikaistyötön, mutta vastavalmistunut sai olla vanhempikin, omaan työpaikkaani tuli aikuiskoulutuskesta vastavalmistunut silloin sijaiseksi.


      • muista laki!

        Kaipasit rohkaisun sanoja, mutta tämä oli pakko sanoa. Joku valitti, ettei saanut korvauksia ja itse ainakin tulkkasin sen niin, että sopimukset oli tehty kokonaan työkkärin ohi ja sitten vasta mentiin hakemaan korvauksia, Älä sinä nyt vaan sorru samaan virheeseen. Sijaisen voi kyllä vaihtaakin kesken sopimuksen, kunhan ehdot täyttyvät. Omassa firmassani sijainen vakinaistettiin ja työkkäri lähetti uuden sijaisen, joten se ei ole ongelma jos sijainen ei osaa hommia tai lähtee, sitten vaan uusi tilalle - jos kelvollinen ja työkkärin määräämät ehdot täyttävä löytyy.


      • vuorovapaalla oleva
        muista laki! kirjoitti:

        Kaipasit rohkaisun sanoja, mutta tämä oli pakko sanoa. Joku valitti, ettei saanut korvauksia ja itse ainakin tulkkasin sen niin, että sopimukset oli tehty kokonaan työkkärin ohi ja sitten vasta mentiin hakemaan korvauksia, Älä sinä nyt vaan sorru samaan virheeseen. Sijaisen voi kyllä vaihtaakin kesken sopimuksen, kunhan ehdot täyttyvät. Omassa firmassani sijainen vakinaistettiin ja työkkäri lähetti uuden sijaisen, joten se ei ole ongelma jos sijainen ei osaa hommia tai lähtee, sitten vaan uusi tilalle - jos kelvollinen ja työkkärin määräämät ehdot täyttävä löytyy.

        Ei sopimuksia voi tehdä työkkärin ohi!
        Täytyy olla melkoisen avuton että näin voisi tehdä ja jos tekisinkin niin kyllä sanktiot työnantajalle olisivat melkoiset moneen suuntaan!!!

        Sijaisen merkitys ei kuulu vuorotteluvapaalle lähtevälle mitenkään, se on työnantajan oma juttu pelkästään!
        Aina oltava kuitenkin vuorottelija firmassa tekijän tilalla!

        Vuorottelija ei voin niinvain lähteä sopimuksesta, koska sopimus on sitova! Jos kuitenkin lähtee omineen niin sanktiot on sen mukaiset eli palkka pidätetään!

        Vuorovapaalla oleva jos keskeyttää vapaansa ennen aikaminimiä 3kk, peritään korvaukset jälkikäteeen kaikki takaisin ja sopimuksen täyttymisen mukaan laskennallisesti!


      • näin on.
        vuorovapaalla oleva kirjoitti:

        Ei sopimuksia voi tehdä työkkärin ohi!
        Täytyy olla melkoisen avuton että näin voisi tehdä ja jos tekisinkin niin kyllä sanktiot työnantajalle olisivat melkoiset moneen suuntaan!!!

        Sijaisen merkitys ei kuulu vuorotteluvapaalle lähtevälle mitenkään, se on työnantajan oma juttu pelkästään!
        Aina oltava kuitenkin vuorottelija firmassa tekijän tilalla!

        Vuorottelija ei voin niinvain lähteä sopimuksesta, koska sopimus on sitova! Jos kuitenkin lähtee omineen niin sanktiot on sen mukaiset eli palkka pidätetään!

        Vuorovapaalla oleva jos keskeyttää vapaansa ennen aikaminimiä 3kk, peritään korvaukset jälkikäteeen kaikki takaisin ja sopimuksen täyttymisen mukaan laskennallisesti!

        Aina oltava kuitenkin vuorottelija firmassa tekijän tilalla!



        Ei tarvitse. Sijainen voidaan palkata muihinkin tehtäviin.
        Copypaste suoraan esitteestä osoitteesta http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/01_esitteet/vuorotteluvapaa_esite.pdf sivulta 5:

        "Sijaista ei tarvitse palkata samoihin
        tehtäviin, joita vuorottelija on hoitanut,
        mutta kylläkin saman työnantajan palvelukseen.
        Esim. konsernissa sijainen
        pitää palkata siihen tytäryhtiöön, jonka
        palveluksessa vuorottelija on. Sijaiseksi
        ei voida palkata henkilöä, jota pidetään
        työttömyysturvalaissa tarkoitettuna
        päätoimisena opiskelijana.
        Sijaiseksi on palkattava ensisijaisesti alle
        25-vuotias työtön tai pitkäaikaistyötön
        taikka korkeakoulu-/ammattitutkinnon
        äskettäin suorittanut työtön, jos henkilön
        ammattitaito voidaan arvioida riittäväksi
        haettuun tehtävään. Arvion tekevät
        työnantaja ja työvoimaviranomainen
        yhteistyössä. Toissijaisesti on palkattava
        sellainen työtön työnhakija, jonka työnsaannin
        tarve on suurin ja jonka työllistymisedellytysten
        arvioidaan parantuvan
        sijaisuuden avulla. Ellei etusijalla olevien
        ryhmässä ole haettuun tehtävään sopivaa
        työtöntä työnhakijaa, tulee kiinnittää
        huomiota mm. henkilön työttömyyden
        kestoon, ammattitaidon ylläpidon tarpeeseen
        ja toimeentuloon."

        Suosittelen jokaiselle lukemaan tuon esitteen ajatuksen kanssa alusta loppuun, siellä on vastauksia muihinkin aloittajan kysymyksiin.


    • vuorovapaalla oleva

      Nauti elämästä ja ota vapaata kun siltä tuntuu, se tulevaisuudessa saattaa/kaavailtu hankaloitua korvauksen suhteen!?

      Yksi elämä ja jos tuntuu että on pidemmän vapaan tarpeessa niin kyllä vv on hyvä vaihtoehto! Työnantajan tehtävä on hankkia se vuorottelija ei sinun! Jännitä ihmeessä miltä tuntuu sitten joskus loman jälkeen kun ole sitä edes aloittanutkaan?

      Sopimukseen aina kuuluu se, että saat palata työhösi vapaan jälkeen ja tuskinpa ammattitaito katoaa mokomalla vapaalla!

      Kyllä pärjää kun pärjättävä ja erittäin hyvä vaihtoehto työlle!

    • hyvä vai paha?

      Kiitoksia vastauksista. Nämä kuviot on puhuttu työkkärin vuorotteluvapaasta vastaavan henkilön kanssa ja hän on sanonut, että on ihan ok homma, kunhan sijaiseni on sen yhden vuorokauden työttömänä työnhakijana.

      Ohjeissa neuvotaan ottamaan työkkäriin yhteyttä hyvissä ajoin ja näin olen tehnyt. Työkkärissä ei ollut sopivaa henkilöä vapaana, joten sovimme, että minä voin itse kysellä sopivaa sijaista ja sitten sellaisen löysinkin, mutta tosiaan hänellä on voimassa oleva työsuhde tällä hetkellä. Siitä syystä vapaalle lähtönikin viivästyy, mielelläni olisin ollut jo tässä syksyllä lomalla. Ja tuskinpa olisin sitä vapaata saanut työnantajan puolelta, jos en itse olisi sopivaa sijaista löytänyt. Ei työnantajan ole pakko suostua. Näin ainakin työkkäristä on neuvottu.

      • näin on.

        Muistakaa myös se yksi työttömyyspäivä. eli kun edellinen työsopimus päättyy, vuorotteluvapaa ei voi alkaa vielä 1.1 vaan työsuhteen alkamispäiväksi pitää merkitä 2.1. Tuohan on pyhä, joten asialla on työntekijälle itselleen aika pieni merkitys, mutta kannattaa huomioida tuo byrokratian kannalta merkittävä asia.


    • hyvä vai paha?

      Hyvinhän tämä vuorotteluvapaa on alkanut. Töistä kyllä soittelevat ja viestittelevät työasioissa, mutta lupasinhan olla neuvomassa ongelmatilanteissa. Kaipa se sitten vähenee, kun työt tulevat tutuksi.

      Lääkärini ja diabeteshoitajani kannalta tämä vapaa on aivan upea juttu, mutta joidenkin mielestä olen laiska. No, minun elämäni ja minun vapaani. Nyt vaan nautin ja ulkoilen ja yritän pysyä poissa koneen äärestä. Siihen kyllä pitää vielä opetella.

      Rahaa ei kulu esim. ruokakauppaan läheskään niin paljoa kun voi leipoa ja tehdä ruoat alusta asti itse. Ja ajattelin vielä opetella ompelemaan...

    • pööpä

      Laiska!! Voi herraisä, kaikkia sitä.
      Itsekin haaveilen vuorotteluvapaasta ja nyt aloin juuri selvitellä että varmasti saan sitä. Syksyllä aion jäädä ja jaksottaa osin tuon vuoden jakson. Odotan kuin kuuta nousevaa :) Lapset koulussa ja saan olla vapaalla, leipoa, ommella, harrastaa ja ottaa lapset pirteänä vastaan :)

    • Elämän ilot

      Vuorotteluvapaa on räätälöity avo- tai avioliitossa oleville. Minulla yksinelävällä ei ole mitään mahdollisuuksia tulla toimeen vuorotteluvapaakorvauksella ja maksaa kaikkia maksuja tuolla summalla minkä saisin. Takana on työuraa 20 vuotta, kiireinen työ assistenttina ja invalidiprosentti 60. Molemmissa lonkissa keinonivelet ja polvilumpiot kuluneet. Kuntoutuksessa olin vähän toista vuotta sitten, mutta se oli ihan peestä.

      Nauttikaa kotonaolosta te jotka saatte tuon mahdollisuuden. Varmasti palaa virkistyneenä ja levänneenä töihin.

      • Elämä on valintoja

        Myös minä olen ollut yksineläjä jo 15 vuotta. Olen puolestasi pahoillani sillä toki tiedän että vuorotteluvapaaseen ei kaikilla ole mahdollisuuksia. Itse jään vapaalle huhtikuun alussa. Toki elämä on myös valintojen tekemistä, itse rahoitan vapaani käyttämällä pitkään säästämäni autonvaihtorahat tähän ja jatkamalla 18 vuotiaalla autollani eteenpäin. Ajattelin että tavaraa saa myöhemminkin. On vain yksi elämä.


    • ohi on

      viimeinen aika lähteä..koska tämäkin ihanuus LOPPUU

      aikakin menee turhan nopeasti...eli keksi jotakin järkevää tekemistä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4183
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3784
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2618
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1605
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe