Ehkäisylaastari ryppääntyy

Jenna

Aloitin tämän viikon alussa ehkäisylaastari Evran käytön. Sijoitin laastarin pakarani ja yritin painaa sen kunnolla kiinni, painoin sitä noin 30 sek. Laastari asettui ihan tasaisesti ja hyvin, ilman ryppyjä. Laastari meni kumminkin "ryppyyn" pari päivää asettamisesta ja vaihdoin sen uuteen. Nyt tämä toinen laastari on sitten ollut pari päivää kiinni ja oirehtii samoin kuin ensimmäinen. Reunoiltaan laastari on ihan hyvin kiinni, mutta laastarin poikki menee sellainen pieni ryppy ja niiltä osin laastari ei ole ihossa kiinni. Mitenkäs nyt sitten, ohjeissa puhutaan laastarin osittain irti olemisesta, onko tämä nyt sitten sitä? Kalliiksihan tämä tulee, jos vain pari päivää pysyy yksi laastari kiinni. Mitenkäs muut käyttäjät, vastaavia ongelmia? Onko ehkäisyteho yhä olemassa rypystä huolimatta? Kiitos kaikille vastaamaan vaivautuville.

10

5842

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käyttäjä

Aloitin myös Evran käytön vähän aikaa sitten. Mulla on nyt menossa kolmas laastari, siis ihan sen normaalin aikataulun mukaisesti eli viikon välein uus. Mulla on myös peffassa kiinni ja olen huomannut ton saman rypistymisjutun. En tosin usko, että rypistymisestä on pahasti haittaa ellei ryppy sitten ole todella suuri. Siis koska jos sormella sitä laastaria painaa niin sehän rypistyy siitä sormen alta, pehmeää ainesta kun on. Ja aina kun olen ottanut laastarin irti peffasta niin olen huomannut että itse ihossakin on ollut rypistymisjälkiä eli iho on siis myötäillyt laastarin rypistymistä eikä väliin ole päässyt ilmaa (eli laastari irronnut osittain).

Tietenkin jos selkeästi näet, että laastari on irti niin se on ehkä huono homma. Toisaalta jos se on vain muutamia millejä irti niin mahtaako vaikuttaa ehkäisytasoon? Itse en osaa tuohon kysymykseen vastata, koska en laastarin käytön aikana ole harrastanut seksiä. Joskus suihkun jälkeen olen huomannut, että laastari vaikuttaa vähän "löysemmältä" (ei silti irti!), mutta se on ihon kuivuessa muuttunut ihan yhtä tiukasti kiinni olevaksi kuin oli alunperinkin.

Laastari rypistyy peffassa ollessaan väkisinkin, koska ihminen istuu/makoilee monta tuntia vuorokaudessa ja kankut/peffan iho tällöin vääntyilee. Kokeile ensi kerralla laittaa laastari johonkin toiseen kohtaan peffassa tai muualla keholla. Itse pidän laastaria niin pakaran yläosassa kuin vain voin (niin ettei se näy pikkareiden/housujen vyötärön alta) ja aika lähellä persvakoa/häntäluuta (n.5cm jää tyhjää väliin). Siinä on pysynyt nyt 2 laastaria hyvin paikoillaan ja siistinä. Ekan laastarin kanssa tein tosiaan sen virheen että sijoitin sen liian alas, jolloin siihen kohdistui jatkuva hankaus.

Toivottavasti vastauksestani oli jotain apua :)

• Hankalaa

Minulla myös ensimmäinen laastari menossa ja liimasin sen myös pakaraan. Seuraavana päivänä huomasin rypyn laastarin keskellä. Tästä alkoi kauhea pohdiskelu, pitäisikö laastari vaihtaa ja voiko parin millin ryppy laskea ehkäisytehoa, senhän pitäisi toimia myös 90 kiloisella ja itse olen 62 kg. Nämä asiat vaan ovat sellaisia, että näillä ei ole kiva leikkiä ja epävarmuus on hermoja raastavaa. Toisaalta taas tulee aika kalliiksi vaihdella laastaria jatkuvasti...
      BTW, tietääkö joku jotain "neuvovaa lääkäripuhelinta", mistä tälläisiä asioita voisi kysellä. Ohjeissa kun usein lukee, että kysy neuvoa lääkäriltäsi, mutta käytännössä tämä tuntuu tarkoittavan sitä, että varaan ajan Gynekologilta... Olin jo menettää hermoni laastariin niin, että suunnittelin siirtyä takaisin pillereihin (sain lääkemääräyksen molempiin), mutta jälleen tarvitsisin neuvoa lääkäriltäni, miten tulisi toimia :-(...

• miie

• laastarinkäyttäjä

Oman paikkakuntani yliopiston apteekissa toimii farmaseutin puhelinpalvelu, johon itse soitan usein jos minulla on kysyttävää lääkkeistä. Luulenpa että jokaisella vähän suuremmalla paikkakunnalla on vastaava palvelu. Kokeile asiaa soittamalla johonkin uliopiston apteekkiin!

• saara

Tokihan se ryppyyntyy kun on sellaisella paikalla, missä paljon liikettä. Itse käytän selässä, lähinnä lapaluun alueella, siellä pysynyt parhaiten paikalla. Ja nyt kun ei vielä tarvitse bikineitäkään pitää kun on tuo kesä hieman hukassa.. Ja lisäksi, meillä laastarin laittaa poikaystävä, että saa varmasti kunnolla kinni. Muuten oikeasti hyvä ehkäisymuoto, ehkä vähän turhan arvokas. Mutta olen vaihtanut uuden laastarin varulta jos tullut isoja ryppyjä.

• minä vaan

Olen itse käyttänyt jo puoli vuotta evraa ja aluksi pidin sitä käsivarressa, joka ei toiminut kun hiha hankasi niin paljon, sitten mahassa ja nyt pari kuukautta olen pitänyt eri puolella peppua. Se on ollut minulle paras paikka, missä laastari pysyy parhaiten. Mietin itsekin aluksi noita rypistymisiä ja irtoamisia, että pitääkö vaihtaa jo ihan pienestä rypystä. Aluksi vaihdoinkin mutta se kävi äkkiä liian kalliiksi joten reippaasti otin sellaisen asenteen että ihan pienestä rypystä en vaihda. Käyttämällä ajanmyötä saa tähän laastarin käyttöön tottumusta ja tuntumaa. Apteekista voi käydä kysymässä neuvoa.
      Itse olen miettinyt sellaista juttua, kun laastari käsketään laittaa karvattomalle alueelle, mutta minussa on kyllä lähes jokapuolella semmoista pientä untuvakarvaa. Häiritseeköhän semmoinen untuvakarva ehkäisytehoa... Kuitenkin vaikka on erilaisia kysymyksiä ollut vailla vastausta ja ryppääntymis plus muita ongelmia, olen tykännyt evrasta ehkäisykeinona, enkä vaihtaisi pilleriin enää.

• nainen24

Olen käyttänyt laastaria nyt kolme kuukautta ja mielestäni paras paikka on olkavarsi. Siihen sen saa tasaisesti, eikä pahemmin pääse taittumaan. Toki reunat ovat aina parin päivän päästä noin millin irti, koska nukkaa menee alle. En ole kokenut tätä vakavaksi...

Selässä pidin kerran ja kun poikaystäväni laittoi sen kunnolla (itse vaikea ylettyä sinne), niin kyllä se pysyi ihan hyvin. Pakaraan en ole laittanut, koska olen järkeillyt, että siinä kävisi juurikin noin eli venyisi ja rytistyisi liikaa. Vatsassa olen pitänyt kaksi kertaa ja siinäkin se taittuu ja tulee kuvailemasi kupla/irtoaa jonkin verran. En ole kuitenkaan vaihtanut uuteen. Aion välttää vatsaa tästä lähtien, laitan vain silloin kuin esim. juhlavaatteiden takia on pantava "piiloon".

Tietääkseni en ole raskaana enkä usko, että se niin älyttömän tarkkaa onkaan. Olen ollut tyytyväinen ja ennakkoluuloni ovat karisseet! Pillerit veivät kaikki halut moneksi vuodeksi ja kuivattivat limakalvot "käyttökelvottomiksi". Lopetettuani halut tulivat vyöryen takaisin ja olen poikaystäväni kimpussa hyvin ahkerasti...=) Pelkäsin kovasti, että laastareiden hormonit tekisivät saman tempun, mutta toistaiseksi kaikki erittäin hyvin!

• Jenna

Kiitos kaikille tähän asti vastanneille :) Pidin nyt sitten tämän hieman ryppääntyneen laastarin. Olen vain painanut sitä aina aamuisin ja iltaisin ja mielestäni se on auttanut, ryppy on kadonnut.

Kysyisin nyt vielä tuosta laastarin paikasta. Ilmi on tulllutkin että jotkut pitävät laastaria myös kädessä tai yläselässä. Haluaisinkin nyt uuden laastarin kanssa kokeilla takapuolen sijasta jotain hieman vähemmän "ryppyyntyvää" paikkaa. Kesäpukeutuminen asettaa nyt vain hieman rajoituksia.. Voisikohan laastarin laittaa lantion syrjään, tuohon tavallaan pepun viereen? Haittaavatkohan lantion luut? Olen myös ajatellut sijoittaa laastarin rintaliivien alle selkään, mutta hankaavatkohan liivit liikaa? Olisikohan joku keksinyt ratkaisun paikka ongelmaan? Kiitos taas kaikille, jotka jakavat kokemuksiaan!

• 3 viikkoa evraa

Minä otin juuri kolmannen Evrani pois. Ekan laitoin takapuoleen, 2 viimeistä selkään/lapaluun päälle. Selkä tuntui muuten ihan hyvältä paikalta, mutta ongelmaihoisena mulle tuli sen alle kauheasti finnejä. Oli aika koomisen ja ällön näköistä ottaa laastari pois kun alla on neliön muotoinen finnirypäs. Lisäksi mulla laastari kutisi selässä enemmän (ehkä juuri finnien takia?).

Luulen, että tuo lantio on myös ok paikka laastarille, olen miettinyt itsekin sitä. Äitini ainakin sanoi, että hän on kuuullut vanhempien naisten usein pitävän hormonilaastareita lantion alueella.

• joo
        3 viikkoa evraa kirjoitti:

Minä otin juuri kolmannen Evrani pois. Ekan laitoin takapuoleen, 2 viimeistä selkään/lapaluun päälle. Selkä tuntui muuten ihan hyvältä paikalta, mutta ongelmaihoisena mulle tuli sen alle kauheasti finnejä. Oli aika koomisen ja ällön näköistä ottaa laastari pois kun alla on neliön muotoinen finnirypäs. Lisäksi mulla laastari kutisi selässä enemmän (ehkä juuri finnien takia?).

Luulen, että tuo lantio on myös ok paikka laastarille, olen miettinyt itsekin sitä. Äitini ainakin sanoi, että hän on kuuullut vanhempien naisten usein pitävän hormonilaastareita lantion alueella.

Oon käyttänyt Evraa nyt jo 5kk ja eilen ku oli sen viimeisen (eli kolmannen) laastarin poistamispäivä niin ehtivät nuo menkat alkaa ennen kuin olin ehtiny edes poistaa laastaria..ikinä ennen ei oo käyny tällä tavalla...yleensä menkat ovat antaneet odottaa itseään muutaman päivän laastarin poistosta..mites muilla?..Onko vastaavia kokemuksia??..
        Voisinkohan johtua siitä että laastarin sijoituspaikka oli eri kuin koskaan ennen..eli tossa selässä..aika alhaalla..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perintovero 100 prosenttiin, työeläkkeet ja maataloustuet pois

Noilla eväillä lähden tasapainottamaan valtiontaloutta ja korjaamaan työntekijöiden palkkakuoppaa nostamatta työnantajie
      Maailman menoa
      324
      6309
    2. Riikka runnoo: polttoöljyn hinta nousi maaliskuussa 40 prosenttia

Onko irvistelijällä sakset hävinneet, vai miksei osaa leikata polttoaineiden hintaa kansalaisten kukkarolle sopivalle ta
      Maailman menoa
      67
      4154
    3. Purra ryöväsi Marinin Itä.-Suomelle neuvottelemat EU-rahat

Perust vihaavat suomalaisia, mutta eritoten itäsuomalaisia. "Osa kaksikäyttörahoista on alun perin Itä- ja Pohjois-Suom
      Maailman menoa
      41
      3505
    4. Miksi persut hyökkäävät jatkuvasti henkilöitä päin?

Miksei persut yritä lainkaan korjata asioita, vaan koko ajan haukkuvat henkilöitä? Ei tuollaisilla turvanpieksäjillä ole
      Maailman menoa
      81
      3416
    5. Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa

Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava
      Maailman menoa
      97
      3359
    6. Demariskandaali! Eveliina Heinäluoma (sdp) kahmii kaikki Hitas asunnot itselleen!

Heinäluoma on ostanut useita yhteiskunnan tukemia, hintasäännösteltyjä asuntoja itselleen! Ei ihme, että Hitas on ollut
      Maailman menoa
      192
      3278
    7. Demarien sanoin kuvaamaton ahneus - Eveliina Heinäluoma vain yksi esimerkki

Mutta näin se on demari-eliitissä aina ollut, käytännössä siis nämä eliittiin kuuluvat ovat puhtaasti porvareita - Marin
      Maailman menoa
      102
      2698
    8. Dannysta tulee isä 83-vuotiaana

Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll
      Maailman menoa
      66
      2688
    9. Abdullah iski Citycenterin vessassa

Miksi näitä juttuja pitää lukea lähes päivittäin? https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011913632.html
      Maailman menoa
      215
      2395
    10. Ranskan vasemmistojohtaja tunnustaa, että väestö on vaihtumassa

ja se on vaan hyvä asia hänen mielestään. Kyseessä siis Ranskan vasemmistojohtaja Jean-Luc Mélenchon jonka puheet järkyt
      Maailman menoa
      78
      2113
    Aihe