Kuka olisi 70-luvulla uskonut, että vielä 2010-luvulla kaikilla ei ole varaa omaan autoon, pk-seudulla kärvistellään ruuhkissa huonokuntoisilla teillä ja tieverkko rapistuu? Ja että autot pienenevät, yhä usempi ostaa pikkuauton? Ja autoilu on kalliimpaa kuin koskaan ennen!
Autoilun "kehitys" Suomessa
23
440
Vastaukset
- Kokemus-K
"Kuka olisi 70-luvulla uskonut, että vielä 2010-luvulla kaikilla ei ole varaa omaan autoon, pk-seudulla kärvistellään ruuhkissa huonokuntoisilla teillä ja tieverkko rapistuu?"
/0-luvulla ajateltiin yleisesti että öljy loppuu viimeistään 2000-luvun alussa, että Neuvostoliitto on ikuinen ja Kekkonen aina presidenttinä. Tulevaisuutta ei oikeasti osaa ennustaa oikein kun vahingossa.
Ja onhan tuo autojen määrä kasvanut kuitenkin ihan huimasti 70-luvusta joten ei ole ihme että ruuhkat ovat pahentuneet. Kyllä niitä on kaikkialla maailmassa. Talvi taas runtelee teitämme niin pahasti että sama rahamäärä kuin vaikka Keski-Euroopassa ei millään riitä teiden kunnon ylläpitoon. - Retkuilija
Puhumattakaan viher-natseista jotka olisi 70-luvulla ammuttu!
Toisaalta suomi on aina ollut viherkommunistien luvattu maa. Täällä ei autoa pidetä tarpeellisena, mutta samaan aikaan autolla kuitenkin pakotetaan ajamaan kun julkista liikennettä ei oikein ole ja polkupyöräilykin on aika turvatonta maantiellä.
Eli autoilu tehdään kalliiksi, mutta samalla tehdään myös mahdottomaksi ne vaihtoehdot, ettei tarvitsisi ajaa autolla. Näin varmistuu se, että autoilusta maksetaan.
Tämä siis maaseudulla. Kaupungissa en ole asunut, mutta luulisin, ettei junien yms. aikataulujen kanssa pelaaminenkaan helppoa ole, eli käytännössä julkinen liikenne ei toimi.
- Muistan-Vaan-70
"Ja että autot pienenevät, yhä usempi ostaa pikkuauton? "
Oletko viimeaikoina istunut jossain 70-luvun autossa? Kuplassa, MInissä, Escortissa, Fiat 600:ssa jne? Uskomattoman pieniltä ne minusta nyt näyttävät. Tuntuu mahdottomalta että kokonaiset perheet ovat tehneet niillä automatkoja kun niihin ei mahdu mitenkään päin oikein edes yksi suuri matkalaukku.
Nykyiset "pikkuautot" ovat kasvaneet jo niin paljon että ne ovat oikeasti järkevä vaihtoehto monille jokapäiväisiin käyttötarkoituksiin. Nykyinen ns. pikkuauto on käytännön tiloiltaan 70-luvun keskikokoisen perheauton kokoinen sisätiloiltaan, tehoa on enemmän ja ajo-ominaisuudet ja varusteet toiselta planeetalta. Esim. Saab 900 jota aikoinaan pidettiin isona autona tuntuu nyt siihen istuttaessa kovin kapealta ja ahtaalta.
Aika vain kultaa muistot...- Auto Masentaja 2
"Nykyiset "pikkuautot" ..."
Mitä ne ovat?
Eihän nykyään ole pikkuautoja!
Kaikki pieniltä näyttävät ovat ulkomitoiltaan korkeita ja leveitä möhköjä, raskaita malmikasoja. Lyhyitä saattavat kyllä olla, mutta esimerkiksi tavaratilaa niissä ei ole enempää kuin muinoin jossakin Puklassa tai Pompannapissa.
Optinen harha saa ne näyttämään pieniltä, mutta mittanauha ja vaaka paljastavat totuuden. Ainakin minua juuri ihmetyttääkin homma niinpäin, että nyt, kun pienimmätkin olisivat varsin käyttökelpoisia, ne eivät enää kelpaa vaan pitää väkisin ostaa isompi statuspönkittäjä.
70-luvulla kuussatasen kaltaiset jo silloinkin vanhentuneet automallit olivat suosittuja, vaikka ne olivat varmasti aika surkeita autoja yleiskäyttöön.
Nythän ei liene edes markkinoilla 16 vuotta vanhaa pikkuautomallia. Vielä 1971 sellainen, 1955 markkinoille tullut ostettiin eniten myydyksi suomessa.- Retkuilija
Auto Masentaja 2 kirjoitti:
"Nykyiset "pikkuautot" ..."
Mitä ne ovat?
Eihän nykyään ole pikkuautoja!
Kaikki pieniltä näyttävät ovat ulkomitoiltaan korkeita ja leveitä möhköjä, raskaita malmikasoja. Lyhyitä saattavat kyllä olla, mutta esimerkiksi tavaratilaa niissä ei ole enempää kuin muinoin jossakin Puklassa tai Pompannapissa.
Optinen harha saa ne näyttämään pieniltä, mutta mittanauha ja vaaka paljastavat totuuden.Katsokaapa tätä!
http://www.youtube.com/watch?v=ZOxY3GUDSAE
Jopa on turvonnut... Retkuilija kirjoitti:
Katsokaapa tätä!
http://www.youtube.com/watch?v=ZOxY3GUDSAE
Jopa on turvonnut...Tässä yksi esimerkki samaa mallimerkintää kantavan turpoamisesta vuosien varrella:
http://www.autozine.co.uk/slideshow/cache/5774.jpg
Vasemmalla nykyajan "pikkuauto", oikealla 80-luvun oikea pikkuauto (jollainen on minullakin).
Turvallisuus tietysti on parantunut, mutta tilat varmaankaan eivät. Näyttää kuvissa siltä, että uudessa on pienempi takaluukku kuin vanhassa.
- Näin se on...
Tässä näkee aika hyvin kuinka autot ovat turvonneet:
Golf mk1 (1974–1983)
Pituus: 3705 mm
Leveys: 1610 mm
Korkeus: 1410 mm
Omamassa: 750–1200 kg
Golf mk6 (2008–)
Pituus: 4199 mm
Leveys: 1779 mm
Korkeus: 1479 mm
Omamassa: 1290–1414 kg
Polo Mk1 (1975)–(1979)
Pituus: 3500/3605 mm
Leveys: 1559 mm
Korkeus: 1344 mm
Omamassa: 685–725 kg
Polo mk5 (2009–)
Pituus: 3970 mm
Leveys: 1682 mm
Korkeus: 1462 mm
Omamassa: 1067–1157 kg- Auto Masentaja 2
Sitä kun järkeä puuttuu, niin pannaan rautaa lisää. Näin se auton suunnittelu menee. Nykyautoissa ulkomitat ovat suuria, mutta sisätilat ei yhtään suurempia kuin 30 - 40 vuotta sitten tehdyissä. Painokin on miltei kaksinkertainen.
Korin ilmanvastuskerroin on parempi, mutta sen edun syö suurempi otsapinta ja suurempi paino pois. Olisi melkoisen helppoa suunnitella ja valmistaa hyvä auto, kun muuttaisi vanhemman ja hyvin suunnitellun korin perusrakenteen virtaviivaisempaan ulkokuoreen ja moottoriksi melko nykyaikaisen moottorin, tosin laihaseostekniikalla, joka oli yleisesti käytössä ennen katalysaattoripakkoa. Se vaan ei sovi öljykartellille, jonka tarkoituksena on pitää öljyn kulutus niin suurena kuin mahdollista. Ja öljykartelli määrää, millaisia autoja tehdään. Ostajalla ei ole mitään mahdollisuutta muuhun kuin valita huonoista mutta kiiltävistä vaihtoehdoista joku.
- kaikki on parempaa
Heh heh, tuo oli varmasti vitsi.
Autoilu ei ole ottanut näin isoa kehitysaskelta sitten auton keksimisen jälkeen. Jos verrataan 70-80 lukujen autoja nykypäivän autoihin, niin ero on valovuosi. Jopa nykypäivän lada 110 hakkaa mennen tullen sen ajan parhaan auton eli SLK mersedeksen.
Ei ollut mersussa silloin luistonestoja, airpäkkejä, abseja, sutimisenestoja, mäkilähtöavustimia, kaistavahteja, sammutusautomatiikkaa, himmeneviä taustapeilejä, ledi-valoja, xenon-valoja, ilmastointeja, sadetunnistimia, kääntyviä peilejä, sähköisiä laseja, sähköisiä peilejä, kunnon stereoita, lämmitettäviä peilejä ja laseja, ajotietokoneita, naveja, älykkäitä vakionopeuden säätimiä jne. jne. Lisäksi nyt yhtä raskas auto litramääräisesti 3 kertaa pienemmällä koneella kuluttaa 5 kertaa vähemmän polttoainetta ja siitä saadaan yhtä paljon tehoja irti.
Teiden kehitys suomessa on ottanut aimo harppauksen eteenpäin noista ajoista. Silloin helsingistä ei tarvinnut ajaa kuin 10 kilometriä pois päin kun tie muuttui mutkaiseksi yksikaistaiseksi tieksi. Hyvä kun päätiet oli asfaltilla. Nykyään huippumodernit moottoritiet menee turkuun, tampereelle, lahteen ja loviisaan. Tämän lisäksi huippuhienot ohitustiet jopa rovaniemelle asti.Juuri siksi on ajettavakin edelleen 70-80-luvun autoilla, kun niissä ei ollut silloin kaikkea tuota joutavaa paskaa jonka luettelit.
Ja kuka mitäkin "kehityksenä" pitää. Minä ajan tällä hetkellä 1970-mallisella autolla. Hyvin sillä yhä ajaa.
Ja talvella sitten 80-lukuisella, joka tarjoaa kaiken järkevän mukavuuden, muttei sitä turhaa elektroniikkapaskaa mikä nykyautoissa on.- Hitaammin kaukaa
Mutta jostain syystä silloin 70-luvulla pääsi täältä puolentuhannen kilometrin päästä Helsinkiin autolla nopeammin kuin nyt. Ei sitä hienoa moottoritietä vieläkään riitä kuin neljäsosalle matkasta ja loput on edelleen suunnilleen samaa kuin 70-luvulla. Liikennettä vain on kolminkertainen määrä ja eteneminen sen mukaisesti hankalampaa. Lisäksi nyt on nopeusrajoitukset ja lokakuussahan nekin vielä putoavat pykälän verran.
Ei siinä paljon himmenevä taustapeili auta, kun ajaa neljäsataa kilometriä kahdeksaakymppiä. - Retkuilija
Mihin vittuun noita muka tarvitsee? Ilmastoinnin kyllä ymmärrän.
- 30 v sitten
M1978 kirjoitti:
Juuri siksi on ajettavakin edelleen 70-80-luvun autoilla, kun niissä ei ollut silloin kaikkea tuota joutavaa paskaa jonka luettelit.
Ja kuka mitäkin "kehityksenä" pitää. Minä ajan tällä hetkellä 1970-mallisella autolla. Hyvin sillä yhä ajaa.
Ja talvella sitten 80-lukuisella, joka tarjoaa kaiken järkevän mukavuuden, muttei sitä turhaa elektroniikkapaskaa mikä nykyautoissa on.M1978,
käypäs joskus vuokraamassa auto m 2011 niin saatat yllättyä, jotain on paremmin kuin 80-luvun autolla. 30 v sitten kirjoitti:
M1978,
käypäs joskus vuokraamassa auto m 2011 niin saatat yllättyä, jotain on paremmin kuin 80-luvun autolla.En käy. Sanoinhan, että "kuka mitäkin pitää kehityksenä". Makuasia siis.
Suomeksi: elektroniikka tarkoittaa minulle vain mahdollisia vikakohteita. Varustelun päälle en oikein ymmärrä mitään. Minusta mitä vähemmän sähkövarusteita, sitä parempi auto.
Turvallisuus on hyvä asia, mutta se pitäisi pystyä toteuttamaan ilman elektronisia vempaimia.
- Kaikkea sitä kuulee
Miksi pk-seudulla asuvan pitäisi edes autoa ostaa kun julkinen liikenne toimii niin hyvin? Ei tarvitse ruuhkissa kärvistellä kun junalla, metrolla, bussilla tai raitiovaunulla porhaltaa!
- landelta terveisiä
Se onki hyvä ku kaikki suomen asukkaathan asuu pk-seudulla...
- mielenkiintoinen asi
Halvimmat uudet autot maksavat n. 10.000e ja käytettyjä saa tätäkin halvemmalla. Turvarakenteet ovat kasvattaneet autojen ulkomittoja, sisämitat eivät välttämättä ole paljoa kummempia kuin ennenkään ns. pikkuautoissa, korkeus on kyllä kasvanut jolloin istuma-asento on pystympi ja lyhyempäänkin autoon mahtuu mukavasti istumaan. Eihän pikkuautoista tietenkään perheautoiksi ole mutta pienempään autontarpeeseen ovat aivan riittäviä, perheillekin esim. kakkosautoksi.
Jos otetaan esimerkiksi n. 4 metriä pitkä auto pysty/viistoperäisenä, sellaista pidettiin vielä 80-luvulla alemman keskiluokan autona, nykyään pikkuautona ja jos tilantarve on pysynyt samana, olisi mielenkiintoista tietää onko samankokoinen auto hinnaltaan pysynyt ennallaan, kallistunut vai peräti halventunut.
Esim. Fiat Ritmo taisi olla n. 4 metrinen hatchback 30 vuotta sitten 80-luvun alussa, suunnilleen vastaavan kokoinen nykyauto taitaisi olla Fiat Grande Punto / Punto Evo.
Halvin Ritmo (65 L 3-ovisena 1,3 koneella) maksoi vuonna 1981 41.900mk (TM 10/1981, vertailu "nykyajan kansanautot")
Halvin Grande Punto (1,2 65 Active 3-ov) maksaa nyt 12.391e (TM autohinnasto 15/2011)
Kuka markan valuuttakurssimuutoksista perillä oleva osaa sanoa paljonko Ritmon tuolloinen hinta on nykyrahassa?http://service.nordea.com/nordea-openpages/fi/calculators/moneyValueCount.action
Tuon mukaan vuoden 1981 42 000 mk olisi nykyään (2010) peräti satatonnia markoissa, eli 16 900 €.
Aika suuri muutos jos pitää paikkansa.- mielenkiintoinen asi
M1978 kirjoitti:
http://service.nordea.com/nordea-openpages/fi/calculators/moneyValueCount.action
Tuon mukaan vuoden 1981 42 000 mk olisi nykyään (2010) peräti satatonnia markoissa, eli 16 900 €.
Aika suuri muutos jos pitää paikkansa.Suomihan kerkesi devalvoimaan markkaa monta monta kertaa 80-luvun alun jälkeen eikä vähiten 90-luvun lamassa joten voi hyvinkin pitää paikkansa.
Katselin tarkempia teknisiä tietoja noista Fiateista ja ainakin ulkomitat ovat hieman isompia Grande Puntossa, sisätiloista en tiedä, voi olla että niiden osalta autot olisivat suunnilleen samaa luokkaa.
Toisaalta taas Ritmoa vastaava malli nykyään on Bravo jos seurataan mallin kehitystä Ritmo -> Tipo -> Bravo/Brava -> Stilo -> Bravo ja sen halvin versio (1.4 90 Active) maksaa 17.690e joten hinta näyttäisi olevan suunnilleen linjassa Ritmon nykyhintaan devalvaatioineen.
- J8.L
Pitääkö käyttää maalaisjärkeä vai kaupunkilaisjärkeä ?
- ford ka
hyvä esimerkki on ford ka tämän vuoden malli ja minulla oleva 2001 fiesta tämä uusi kaa paljon isompi kun fiesta vaikka ka onkin pienin ford nyt
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1202248
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4232151Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971176Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?13958Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34790- 44784
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109756Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!14740Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte166706Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti32669