Autoilun "kehitys" Suomessa

Pettynyt...

Kuka olisi 70-luvulla uskonut, että vielä 2010-luvulla kaikilla ei ole varaa omaan autoon, pk-seudulla kärvistellään ruuhkissa huonokuntoisilla teillä ja tieverkko rapistuu? Ja että autot pienenevät, yhä usempi ostaa pikkuauton? Ja autoilu on kalliimpaa kuin koskaan ennen!

23

440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemus-K

      "Kuka olisi 70-luvulla uskonut, että vielä 2010-luvulla kaikilla ei ole varaa omaan autoon, pk-seudulla kärvistellään ruuhkissa huonokuntoisilla teillä ja tieverkko rapistuu?"

      /0-luvulla ajateltiin yleisesti että öljy loppuu viimeistään 2000-luvun alussa, että Neuvostoliitto on ikuinen ja Kekkonen aina presidenttinä. Tulevaisuutta ei oikeasti osaa ennustaa oikein kun vahingossa.

      Ja onhan tuo autojen määrä kasvanut kuitenkin ihan huimasti 70-luvusta joten ei ole ihme että ruuhkat ovat pahentuneet. Kyllä niitä on kaikkialla maailmassa. Talvi taas runtelee teitämme niin pahasti että sama rahamäärä kuin vaikka Keski-Euroopassa ei millään riitä teiden kunnon ylläpitoon.

    • Retkuilija

      Puhumattakaan viher-natseista jotka olisi 70-luvulla ammuttu!

      • Toisaalta suomi on aina ollut viherkommunistien luvattu maa. Täällä ei autoa pidetä tarpeellisena, mutta samaan aikaan autolla kuitenkin pakotetaan ajamaan kun julkista liikennettä ei oikein ole ja polkupyöräilykin on aika turvatonta maantiellä.
        Eli autoilu tehdään kalliiksi, mutta samalla tehdään myös mahdottomaksi ne vaihtoehdot, ettei tarvitsisi ajaa autolla. Näin varmistuu se, että autoilusta maksetaan.

        Tämä siis maaseudulla. Kaupungissa en ole asunut, mutta luulisin, ettei junien yms. aikataulujen kanssa pelaaminenkaan helppoa ole, eli käytännössä julkinen liikenne ei toimi.


    • Muistan-Vaan-70

      "Ja että autot pienenevät, yhä usempi ostaa pikkuauton? "

      Oletko viimeaikoina istunut jossain 70-luvun autossa? Kuplassa, MInissä, Escortissa, Fiat 600:ssa jne? Uskomattoman pieniltä ne minusta nyt näyttävät. Tuntuu mahdottomalta että kokonaiset perheet ovat tehneet niillä automatkoja kun niihin ei mahdu mitenkään päin oikein edes yksi suuri matkalaukku.
      Nykyiset "pikkuautot" ovat kasvaneet jo niin paljon että ne ovat oikeasti järkevä vaihtoehto monille jokapäiväisiin käyttötarkoituksiin. Nykyinen ns. pikkuauto on käytännön tiloiltaan 70-luvun keskikokoisen perheauton kokoinen sisätiloiltaan, tehoa on enemmän ja ajo-ominaisuudet ja varusteet toiselta planeetalta. Esim. Saab 900 jota aikoinaan pidettiin isona autona tuntuu nyt siihen istuttaessa kovin kapealta ja ahtaalta.
      Aika vain kultaa muistot...

      • Auto Masentaja 2

        "Nykyiset "pikkuautot" ..."
        Mitä ne ovat?
        Eihän nykyään ole pikkuautoja!
        Kaikki pieniltä näyttävät ovat ulkomitoiltaan korkeita ja leveitä möhköjä, raskaita malmikasoja. Lyhyitä saattavat kyllä olla, mutta esimerkiksi tavaratilaa niissä ei ole enempää kuin muinoin jossakin Puklassa tai Pompannapissa.
        Optinen harha saa ne näyttämään pieniltä, mutta mittanauha ja vaaka paljastavat totuuden.


      • Ainakin minua juuri ihmetyttääkin homma niinpäin, että nyt, kun pienimmätkin olisivat varsin käyttökelpoisia, ne eivät enää kelpaa vaan pitää väkisin ostaa isompi statuspönkittäjä.

        70-luvulla kuussatasen kaltaiset jo silloinkin vanhentuneet automallit olivat suosittuja, vaikka ne olivat varmasti aika surkeita autoja yleiskäyttöön.

        Nythän ei liene edes markkinoilla 16 vuotta vanhaa pikkuautomallia. Vielä 1971 sellainen, 1955 markkinoille tullut ostettiin eniten myydyksi suomessa.


      • Retkuilija
        Auto Masentaja 2 kirjoitti:

        "Nykyiset "pikkuautot" ..."
        Mitä ne ovat?
        Eihän nykyään ole pikkuautoja!
        Kaikki pieniltä näyttävät ovat ulkomitoiltaan korkeita ja leveitä möhköjä, raskaita malmikasoja. Lyhyitä saattavat kyllä olla, mutta esimerkiksi tavaratilaa niissä ei ole enempää kuin muinoin jossakin Puklassa tai Pompannapissa.
        Optinen harha saa ne näyttämään pieniltä, mutta mittanauha ja vaaka paljastavat totuuden.

        Katsokaapa tätä!

        http://www.youtube.com/watch?v=ZOxY3GUDSAE

        Jopa on turvonnut...


      • Retkuilija kirjoitti:

        Katsokaapa tätä!

        http://www.youtube.com/watch?v=ZOxY3GUDSAE

        Jopa on turvonnut...

        Tässä yksi esimerkki samaa mallimerkintää kantavan turpoamisesta vuosien varrella:

        http://www.autozine.co.uk/slideshow/cache/5774.jpg

        Vasemmalla nykyajan "pikkuauto", oikealla 80-luvun oikea pikkuauto (jollainen on minullakin).
        Turvallisuus tietysti on parantunut, mutta tilat varmaankaan eivät. Näyttää kuvissa siltä, että uudessa on pienempi takaluukku kuin vanhassa.


    • Näin se on...

      Tässä näkee aika hyvin kuinka autot ovat turvonneet:

      Golf mk1 (1974–1983)

      Pituus: 3705 mm
      Leveys: 1610 mm
      Korkeus: 1410 mm
      Omamassa: 750–1200 kg

      Golf mk6 (2008–)

      Pituus: 4199 mm
      Leveys: 1779 mm
      Korkeus: 1479 mm
      Omamassa: 1290–1414 kg

      Polo Mk1 (1975)–(1979)

      Pituus: 3500/3605 mm
      Leveys: 1559 mm
      Korkeus: 1344 mm
      Omamassa: 685–725 kg

      Polo mk5 (2009–)

      Pituus: 3970 mm
      Leveys: 1682 mm
      Korkeus: 1462 mm

      Omamassa: 1067–1157 kg

      • Auto Masentaja 2

        Sitä kun järkeä puuttuu, niin pannaan rautaa lisää. Näin se auton suunnittelu menee. Nykyautoissa ulkomitat ovat suuria, mutta sisätilat ei yhtään suurempia kuin 30 - 40 vuotta sitten tehdyissä. Painokin on miltei kaksinkertainen.
        Korin ilmanvastuskerroin on parempi, mutta sen edun syö suurempi otsapinta ja suurempi paino pois. Olisi melkoisen helppoa suunnitella ja valmistaa hyvä auto, kun muuttaisi vanhemman ja hyvin suunnitellun korin perusrakenteen virtaviivaisempaan ulkokuoreen ja moottoriksi melko nykyaikaisen moottorin, tosin laihaseostekniikalla, joka oli yleisesti käytössä ennen katalysaattoripakkoa. Se vaan ei sovi öljykartellille, jonka tarkoituksena on pitää öljyn kulutus niin suurena kuin mahdollista. Ja öljykartelli määrää, millaisia autoja tehdään. Ostajalla ei ole mitään mahdollisuutta muuhun kuin valita huonoista mutta kiiltävistä vaihtoehdoista joku.


    • kaikki on parempaa

      Heh heh, tuo oli varmasti vitsi.

      Autoilu ei ole ottanut näin isoa kehitysaskelta sitten auton keksimisen jälkeen. Jos verrataan 70-80 lukujen autoja nykypäivän autoihin, niin ero on valovuosi. Jopa nykypäivän lada 110 hakkaa mennen tullen sen ajan parhaan auton eli SLK mersedeksen.

      Ei ollut mersussa silloin luistonestoja, airpäkkejä, abseja, sutimisenestoja, mäkilähtöavustimia, kaistavahteja, sammutusautomatiikkaa, himmeneviä taustapeilejä, ledi-valoja, xenon-valoja, ilmastointeja, sadetunnistimia, kääntyviä peilejä, sähköisiä laseja, sähköisiä peilejä, kunnon stereoita, lämmitettäviä peilejä ja laseja, ajotietokoneita, naveja, älykkäitä vakionopeuden säätimiä jne. jne. Lisäksi nyt yhtä raskas auto litramääräisesti 3 kertaa pienemmällä koneella kuluttaa 5 kertaa vähemmän polttoainetta ja siitä saadaan yhtä paljon tehoja irti.

      Teiden kehitys suomessa on ottanut aimo harppauksen eteenpäin noista ajoista. Silloin helsingistä ei tarvinnut ajaa kuin 10 kilometriä pois päin kun tie muuttui mutkaiseksi yksikaistaiseksi tieksi. Hyvä kun päätiet oli asfaltilla. Nykyään huippumodernit moottoritiet menee turkuun, tampereelle, lahteen ja loviisaan. Tämän lisäksi huippuhienot ohitustiet jopa rovaniemelle asti.

      • Juuri siksi on ajettavakin edelleen 70-80-luvun autoilla, kun niissä ei ollut silloin kaikkea tuota joutavaa paskaa jonka luettelit.

        Ja kuka mitäkin "kehityksenä" pitää. Minä ajan tällä hetkellä 1970-mallisella autolla. Hyvin sillä yhä ajaa.

        Ja talvella sitten 80-lukuisella, joka tarjoaa kaiken järkevän mukavuuden, muttei sitä turhaa elektroniikkapaskaa mikä nykyautoissa on.


      • Hitaammin kaukaa

        Mutta jostain syystä silloin 70-luvulla pääsi täältä puolentuhannen kilometrin päästä Helsinkiin autolla nopeammin kuin nyt. Ei sitä hienoa moottoritietä vieläkään riitä kuin neljäsosalle matkasta ja loput on edelleen suunnilleen samaa kuin 70-luvulla. Liikennettä vain on kolminkertainen määrä ja eteneminen sen mukaisesti hankalampaa. Lisäksi nyt on nopeusrajoitukset ja lokakuussahan nekin vielä putoavat pykälän verran.

        Ei siinä paljon himmenevä taustapeili auta, kun ajaa neljäsataa kilometriä kahdeksaakymppiä.


      • Retkuilija

        Mihin vittuun noita muka tarvitsee? Ilmastoinnin kyllä ymmärrän.


      • 30 v sitten
        M1978 kirjoitti:

        Juuri siksi on ajettavakin edelleen 70-80-luvun autoilla, kun niissä ei ollut silloin kaikkea tuota joutavaa paskaa jonka luettelit.

        Ja kuka mitäkin "kehityksenä" pitää. Minä ajan tällä hetkellä 1970-mallisella autolla. Hyvin sillä yhä ajaa.

        Ja talvella sitten 80-lukuisella, joka tarjoaa kaiken järkevän mukavuuden, muttei sitä turhaa elektroniikkapaskaa mikä nykyautoissa on.

        M1978,
        käypäs joskus vuokraamassa auto m 2011 niin saatat yllättyä, jotain on paremmin kuin 80-luvun autolla.


      • 30 v sitten kirjoitti:

        M1978,
        käypäs joskus vuokraamassa auto m 2011 niin saatat yllättyä, jotain on paremmin kuin 80-luvun autolla.

        En käy. Sanoinhan, että "kuka mitäkin pitää kehityksenä". Makuasia siis.

        Suomeksi: elektroniikka tarkoittaa minulle vain mahdollisia vikakohteita. Varustelun päälle en oikein ymmärrä mitään. Minusta mitä vähemmän sähkövarusteita, sitä parempi auto.

        Turvallisuus on hyvä asia, mutta se pitäisi pystyä toteuttamaan ilman elektronisia vempaimia.


    • Kaikkea sitä kuulee

      Miksi pk-seudulla asuvan pitäisi edes autoa ostaa kun julkinen liikenne toimii niin hyvin? Ei tarvitse ruuhkissa kärvistellä kun junalla, metrolla, bussilla tai raitiovaunulla porhaltaa!

      • landelta terveisiä

        Se onki hyvä ku kaikki suomen asukkaathan asuu pk-seudulla...


    • mielenkiintoinen asi

      Halvimmat uudet autot maksavat n. 10.000e ja käytettyjä saa tätäkin halvemmalla. Turvarakenteet ovat kasvattaneet autojen ulkomittoja, sisämitat eivät välttämättä ole paljoa kummempia kuin ennenkään ns. pikkuautoissa, korkeus on kyllä kasvanut jolloin istuma-asento on pystympi ja lyhyempäänkin autoon mahtuu mukavasti istumaan. Eihän pikkuautoista tietenkään perheautoiksi ole mutta pienempään autontarpeeseen ovat aivan riittäviä, perheillekin esim. kakkosautoksi.

      Jos otetaan esimerkiksi n. 4 metriä pitkä auto pysty/viistoperäisenä, sellaista pidettiin vielä 80-luvulla alemman keskiluokan autona, nykyään pikkuautona ja jos tilantarve on pysynyt samana, olisi mielenkiintoista tietää onko samankokoinen auto hinnaltaan pysynyt ennallaan, kallistunut vai peräti halventunut.
      Esim. Fiat Ritmo taisi olla n. 4 metrinen hatchback 30 vuotta sitten 80-luvun alussa, suunnilleen vastaavan kokoinen nykyauto taitaisi olla Fiat Grande Punto / Punto Evo.
      Halvin Ritmo (65 L 3-ovisena 1,3 koneella) maksoi vuonna 1981 41.900mk (TM 10/1981, vertailu "nykyajan kansanautot")
      Halvin Grande Punto (1,2 65 Active 3-ov) maksaa nyt 12.391e (TM autohinnasto 15/2011)
      Kuka markan valuuttakurssimuutoksista perillä oleva osaa sanoa paljonko Ritmon tuolloinen hinta on nykyrahassa?


      • mielenkiintoinen asi
        M1978 kirjoitti:

        http://service.nordea.com/nordea-openpages/fi/calculators/moneyValueCount.action

        Tuon mukaan vuoden 1981 42 000 mk olisi nykyään (2010) peräti satatonnia markoissa, eli 16 900 €.

        Aika suuri muutos jos pitää paikkansa.

        Suomihan kerkesi devalvoimaan markkaa monta monta kertaa 80-luvun alun jälkeen eikä vähiten 90-luvun lamassa joten voi hyvinkin pitää paikkansa.
        Katselin tarkempia teknisiä tietoja noista Fiateista ja ainakin ulkomitat ovat hieman isompia Grande Puntossa, sisätiloista en tiedä, voi olla että niiden osalta autot olisivat suunnilleen samaa luokkaa.

        Toisaalta taas Ritmoa vastaava malli nykyään on Bravo jos seurataan mallin kehitystä Ritmo -> Tipo -> Bravo/Brava -> Stilo -> Bravo ja sen halvin versio (1.4 90 Active) maksaa 17.690e joten hinta näyttäisi olevan suunnilleen linjassa Ritmon nykyhintaan devalvaatioineen.


    • J8.L

      Pitääkö käyttää maalaisjärkeä vai kaupunkilaisjärkeä ?

    • ford ka

      hyvä esimerkki on ford ka tämän vuoden malli ja minulla oleva 2001 fiesta tämä uusi kaa paljon isompi kun fiesta vaikka ka onkin pienin ford nyt

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      120
      2248
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      423
      2151
    3. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

      Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      97
      1176
    4. Ammuskelua Eliaksenkadulla

      Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      13
      958
    5. Olen pahoillani jos kärsit.

      Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      34
      790
    6. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      44
      784
    7. Ymmärrätköhän nainen

      Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      109
      756
    8. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      14
      740
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      166
      706
    10. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

      Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      32
      669
    Aihe