laulutekniikka tappaa mun äänen, auttakaaa D:

aaaaaaaaaaaaaasssaas

Eli olen harrastanut laulua ilman opetusta vuosia, ja sen osaamistaso on tässä vuosien aikana kyllä noussut mutta koko ajan tuntuu että joku on pielessä. Olen lukenut mahdollisimman monesta eri lähteistä laulun tekniikkaa ja yrittänyt ottaa käyttöön sen ja kaikki mahd. ääniharjoitukset ja lämmittelyt. Ei tunnu auttavan paljoa

Ongelma on se että heti jos yrittää laulaa kovempaa, kuulostaa kamalalta, ja tuntuu että joutuu pakottamaan ääntä ja se kärsii. Ääni ei siis tule "vapaasti" ja vaivattomasti vaan vaikeasti. Tiedän että jossakin on vika mutten keksi missä. Ns. kurkunpään paineleminen mielestäni vaan kiristää sitä niin että laulaminen on entistäkin vaikeampaa. Nuotissa kyllä pysyn, mutta tekniikkapuoli pitäisi saada kuntoon.. Voiko joku kokeneempi laulaja vähän vinkkailla mikä voisi olla pielessä? : d

6

307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JuliH

      Hei!

      Oletko jo harkinnut käydä laulutunneilla? Kukaan ei voi antaa hyviä neuvoja netin kautta... Olen laulupedagogi, ja annan laulutunteja pääkaupunkiseudulla. Kirjoita jos olet kiinnostunut! (scigaa @ gmail.com)

      terv. Julia

    • aaaaaaaaaaaaaaas

      En voi mennä laulutunneille nyt, kun on jo 2 harrastusta ja yhteensä maksaa lähemmäs 300e D: Mutta haluan silti laulaa ennen kun pääsen johonkin tunneille, tuhoamatta ääntäni

      • painelu?????

        apua, kurkunpään painelu???
        Mikset kävisi vaikka vaan parilla laulutunnilla, hyvä ja koulutettu opettaja osaa antaa sinulle heti kotona harjoitteluvinkkejä ja kertoo, mitä voisit erityisesti tehdä lauluasi helpottamaan.


    • Laulutunnille

      Nyt on kuule sellainen juttu, että kyllä sinne laulutunnille, edes muutamalle pitäisi mennä. Näin netin kautta ei pysty antamaan juuri minkäänlaisia neuvoja näkemättä tilannetta. Näin äkikseltään ajattelisin että sinulla on hengitystekniikassa tai tuessa jotain vialla. Osaatko nämä asiat miten? Nouseeko sinulla olkapäät kun laulat? (ei saisi). Onko hengitys ja liike pelkästään alavatsan alueella niinkuin se pitää olla? Tiedostatko tuen merkityksen äänenmuodostukseen ja osaatko käyttää sitä laulaessasi?

      Jos et ymmärrä täysin tätä laulajan perusterminologiaa, mene sitäkin suuremmalla syyllä laulutunnille. Lauluun perehtynyt ammattilainen osaa hyvin nopeasti kertoa sinulle nähtyään ja kuultuaan sinua kertoa mikä kiikastaa. Se on hyvä alku intensiivisempään lauluäänen kehittämiseen jossa tosin hyvä opettaja on suuri apu. Harva oppii laulamaan kunnolla omin päin. Se on vaikein soitin mitä musiikkioppilaitosissa opetetaan!

      Menestystä laulunopiskeluun. Se on erittäin antoisa harrastus!

      Terv. ammattilaulaja ja kanttori

      PS. Oletko harkinnut liittymistä johonkin kuoroon? Sielläkin saa laulunopetusta ja ääni kehittyy.

    • Ed. vastaaja

      Mietin vielä tuota tilannettasi. Todennäköisesti yrität laulaa liian kovaa taitoihisi nähden. Todennäköisesti käytät liikaa ilmaa ja alavatsan/vatsan alueen tuli on puutteellinen, mikäli sitä ylipäänsä on lainkaan. Aloita hengityksen opiskelut hengitysharjoituksella vaikka selinmakuulla ollessasi. Kun hengität normaalisti käsi kevyesti vatsan päällä, huomaat, että liike on pelkästään vatsan alueella. Tästä voit hiljalleen edetä lyhyisiin ilmanpäästöharjoituksiin suun kautta. Tällöinkin liike pitää olla vain ja ainoastaan vatsan alueella, muualla ei. s-äänne on hyvä. Taitojen kehittyessä voit nousta seisomaan ja tehdä samat harjoitukset seisaallaan. Eri pituisia s-ääniä suun kautta. Vatsa toimii tässä ikäänkuin palkeena. Rahvaan omaisestimuotoiltu, mutta voit ajatella, että vatsasi pohjalla on ikään kuin iso mäntä, joka nousee yhä ylemmäs,kun päästät ilmaa suun kautta ulos. Kun haluat vetää henkeä, et vedäkään sitä, vaan päästät tuon "männän" putoamaan takaisin alas vatsan pohjalle. Laulaja ei varsinaisesti koskaan vedä ilmaa sisäänsä.

      Kun nämä onnistuvat välttävästi, ota joku vokaali, esim a tai u ja ota sillä aluksi vain yhtä sointua. Kiinnitä nytkin huomiota että liike on vain vatsan alueella. Tämä liike saa yläkehon resonanssiputken auki ja vatsan alueen liike antaa laululle tukea. Muista, että tuki on laulussa todella tärkeä. Ilman vatsan alueen lihaksiston tukea ääni väsyy hyvin nopeasti ja jos laulaa pitkään väärällä teknikalla, varsinkin voimakkaasti, voi pahimmassa tapauksessa äänihuuliin tulla vaikka kyhmyjä. Nämä ovat kevyen musiikin laulajilla aika yleisiä. Siksi tekniikkaan kannattaa todella panostaa.

    • toinen tonttu

      tuo neuvo kuulostaa hyvältä, mutta ei viiti kokeilla tähän aikaan päivästä ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2896
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2652
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2158
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe