Piakkoin olisi tiedossa siis muutaman päivän(?) sensorointi, ensimmäistä kertaa. Tietäisikö täällä joku kertoa kuinka tuo käytännössä tapahtuu? Minne se sensori laitetaan? Mites saunominen tai lenkkeily tms, vaikuttaako mitenkään? Näenkö sensorista sokerilukemat jatkuvasti vai purkaako lääkäri sitten tulokset laitteesta jälkeenpäin? Onko lukemat yleensä luotettavia? Kaikki kokemukset otetaan kiitollisena vastaan:)
Sensorointi
8
848
Vastaukset
- kesällä sensoroinut
Sensoroinnissa on erillinen vastaanotin, noin insuliinipumpun kokoinen masiina, jota kannat lähelläsi (taskussa, vyöklipillä vyötäröllä, laukussa, yöllä vuoteessa vieressäsi, siis ihan parin metrin läheisyydessä) koko ajan.
Sitten on itse sensori, joka laitetaan esim. käsivarteen tai vatsaan vastaanotolla diabeteshoitajan toimesta (asetinlaitteella "ammutaan" neula ihon läpi ja sitten neula poistetaan eli ihon alle jää sellainen ohut taipuisi piuha).
Tuon sensorin näkyvään kantaan kiinnitetään sitten sellanen 2€ kolikon kokoinen lähetinosa.
Kun sensori on toiminnassa, on sinun syötettävä siihen vastaanottimeen itse kaikki syömäsi hiilarit, pistämäsi ateriainskat ja harrastamasi liikunnat heti niiden tapahtuessa, ei esim. vasita musitellen illalla.
Sensoria pitää myös kalibroida eli joudut vähintään kaksi kertaa syöttämään vastaanottimeen ns. kalibrointiarvona mittaamasi verensokerin. Sen lisäksi sinun pitää syöttää muutkin tekemäsi verensokerimittausten tulokset vastaanottimeen.
Saunassa voi käydä, kunhan sitä vastaanotinta ei saunaan vie, samoi suihkussa.
Lenkillä voit käydä, kunhan vaan se vastaanotin on mukana, vaikkapa vyölaukussa (voisi olla hyvä lenkillä).
Lukemia voit selata ja katsella silloin, kun haluat.
Vastaanotolla laitteen palautettuasi diabeteshoitaja yleensä sen purkaa PC:lle ja tulostaa käyrät ym. yhteenvedot. Niitä sitten tutkailet yhdessä d-lääkärisi/d.hoitajasi kanssa.
Saat varmaan hyvät ohjeet ja ohjevihkoset miten noita tietoja syötetään ja miten muutenkin vastaanotinta pitää ohjailla (erilaisia hälytysrajoja esim.).
Lukema ei ole täysin ajantasainen. se kulkee vähän jälkijunassa, koska sen pohjkana on kudosnesteen sokeri, ei verensokeri. Yleensä arvo on noin 15-30 minuutti myöhässä todelliseen arvoon nähden.
Myöskään arvo ei ole täysin yhtenvä verensoerimittarilla mitattuun arvoon eli heittoja on. Yleensä on kait noin /- 2mmol/l todelliseen arvoon verrattuna, mutta yksilöllisiä eroja toki on.
Ja tuo muutama päivä on nykyisin yleensä 6 vuorokautta, eli sen aikaa voi yhtä sensoria pitää, sitten on sensori vaihdettava- Erilainen laite
Minulla on ollut muutaman kerran vanhempi laite käytössä. Siinä sensori on kytkettynä kaapelilla keräyslaitteeseen. Tämän takia ei voi käydä saunassa eikä uimassa, mutta suihkussa voi käydä jos vastaanotin on suojattu hyvin vedeltä (mukaan sain kertakäyttöisen suojapussin jonka sai roikkumaan kaulaan). Keräilyaika on ollut kolme vuorokautta ja laitteeseen syötetään vain verensokerimittarilla saadut lukemat määrävälein. Lukemia selatessa näkee vain nuo itse syöttämänsä verensokeriarvot. Ateriat kirjataan erikseen muistiinpanovihkoon eikä hiilihydraattejakaan ole tarvinnut kirjata. Lukemat puretaan sitten hoitajan toimesta tietokoneelle ja verensokerikäyriä voi tarkastella sieltä. Vastaanotin kulkee vyöklipsillä kiinnitettynä joko vyöllä tai taskun sisäpuolella. Yöllä hyvä kiinnityspaikka oli rintaliivit, miehet joutuu miettimään muun paikan. Tuo uudempi langaton malli on siinä suhteessa parempi kun vastaanotin voi olla sängyn vieressä.
- kesällä sensoroinut
Erilainen laite kirjoitti:
Minulla on ollut muutaman kerran vanhempi laite käytössä. Siinä sensori on kytkettynä kaapelilla keräyslaitteeseen. Tämän takia ei voi käydä saunassa eikä uimassa, mutta suihkussa voi käydä jos vastaanotin on suojattu hyvin vedeltä (mukaan sain kertakäyttöisen suojapussin jonka sai roikkumaan kaulaan). Keräilyaika on ollut kolme vuorokautta ja laitteeseen syötetään vain verensokerimittarilla saadut lukemat määrävälein. Lukemia selatessa näkee vain nuo itse syöttämänsä verensokeriarvot. Ateriat kirjataan erikseen muistiinpanovihkoon eikä hiilihydraattejakaan ole tarvinnut kirjata. Lukemat puretaan sitten hoitajan toimesta tietokoneelle ja verensokerikäyriä voi tarkastella sieltä. Vastaanotin kulkee vyöklipsillä kiinnitettynä joko vyöllä tai taskun sisäpuolella. Yöllä hyvä kiinnityspaikka oli rintaliivit, miehet joutuu miettimään muun paikan. Tuo uudempi langaton malli on siinä suhteessa parempi kun vastaanotin voi olla sängyn vieressä.
Onko jossain vielä noita vanhojakin käytössä? Itsellänikin on ollut kerran tuo vanha masiina enkä tykännyt yhtään. Tuossa vanhassa mallissahan ei ollut myöskään mahdollisuuksia esim. nähdä niitä verensokeriarvoja ennenkuin purun jälkeen. Tai siis ainakin siinä vanhassa mallissa, mikä mulla oli, oli näin (tai sitten en vaan osannut hommaa...).
Tää oli joskus reilut nelisen vuotta sitten, sen jälkeen on aina ollut niitä langattomia.
Ja läpikäyntiä todellakin helpottaa kovin, kun käppyröissä on samanaiakisesti näkyvissä siis se verensokerikäyrä sekä syödyt hiilarit, pistetyt ateriabolukset ja liikuntakin. Ei tarvi katsella kaksia papruja samaan aikaan, sokerikäooyrää ja omaa muistiinpanonivaskaa. Yhdestä paperista per päivä näkee samalla ne normisti verensokeriin vaikuttavat tekijätkin.
Toivottavasti aloittaja on saanut näistä jotain apuja... Ei ole kommentoimassa kuitenkaan käynyt. - ykköstyypiläinen
kesällä sensoroinut kirjoitti:
Onko jossain vielä noita vanhojakin käytössä? Itsellänikin on ollut kerran tuo vanha masiina enkä tykännyt yhtään. Tuossa vanhassa mallissahan ei ollut myöskään mahdollisuuksia esim. nähdä niitä verensokeriarvoja ennenkuin purun jälkeen. Tai siis ainakin siinä vanhassa mallissa, mikä mulla oli, oli näin (tai sitten en vaan osannut hommaa...).
Tää oli joskus reilut nelisen vuotta sitten, sen jälkeen on aina ollut niitä langattomia.
Ja läpikäyntiä todellakin helpottaa kovin, kun käppyröissä on samanaiakisesti näkyvissä siis se verensokerikäyrä sekä syödyt hiilarit, pistetyt ateriabolukset ja liikuntakin. Ei tarvi katsella kaksia papruja samaan aikaan, sokerikäooyrää ja omaa muistiinpanonivaskaa. Yhdestä paperista per päivä näkee samalla ne normisti verensokeriin vaikuttavat tekijätkin.
Toivottavasti aloittaja on saanut näistä jotain apuja... Ei ole kommentoimassa kuitenkaan käynyt.Kiitos paljon kattavista tiedoista, nyt vasta ehdin tosiaan koneella piipahtaa:)
Aikas tekniseltä (ja vaativaltakin) tuo sensorointi vaikuttaa, mutta toivottavasti on suhteellisen selkeä käyttää, pumpustakaan kun ei itselläni ole lainkaan kokemusta. Toivottavasti antavat tuollaisen uudemman mallisen, ilman piuhoja!
Täytyy nyt tsempata sensorointiviikko ja kirjailla ylös kaikki syömiset ja pistämiset ja liikkumiset, eipä tosin olisi pahitteeksi muulloinkaan ;) Ehkä tuo sensorointi antaa potkua yleensäkin vähän tiukempaan hoitoon, kun aina välillä se helposti lipsuu eikä jaksa tehdä muutoksia tai pistää insuliinia ihan pienellekin suupalalle jne.
Verensokereita olen kyllä tottunut mittailemaan useamman kerran päivässä, mutta ehkä sensoroinnissa huomataan ne enimmät heitot mittausten välillä ja yöllä. Tuntuu, että sokerit heittelee muutenkin niin paljon (on matalapäiviä, korkeapäiviä ja yhtäkkisiä syöksylaskuja ja kuukautistenkin vaikutus), että pitäisi olla viikkojen sensorointi että siitä voisi päätellä jotain;) Onko sensoroinnista ollut teille hyötyä (tai haittaa)?!! - Erilainen laite
ykköstyypiläinen kirjoitti:
Kiitos paljon kattavista tiedoista, nyt vasta ehdin tosiaan koneella piipahtaa:)
Aikas tekniseltä (ja vaativaltakin) tuo sensorointi vaikuttaa, mutta toivottavasti on suhteellisen selkeä käyttää, pumpustakaan kun ei itselläni ole lainkaan kokemusta. Toivottavasti antavat tuollaisen uudemman mallisen, ilman piuhoja!
Täytyy nyt tsempata sensorointiviikko ja kirjailla ylös kaikki syömiset ja pistämiset ja liikkumiset, eipä tosin olisi pahitteeksi muulloinkaan ;) Ehkä tuo sensorointi antaa potkua yleensäkin vähän tiukempaan hoitoon, kun aina välillä se helposti lipsuu eikä jaksa tehdä muutoksia tai pistää insuliinia ihan pienellekin suupalalle jne.
Verensokereita olen kyllä tottunut mittailemaan useamman kerran päivässä, mutta ehkä sensoroinnissa huomataan ne enimmät heitot mittausten välillä ja yöllä. Tuntuu, että sokerit heittelee muutenkin niin paljon (on matalapäiviä, korkeapäiviä ja yhtäkkisiä syöksylaskuja ja kuukautistenkin vaikutus), että pitäisi olla viikkojen sensorointi että siitä voisi päätellä jotain;) Onko sensoroinnista ollut teille hyötyä (tai haittaa)?!!Minä olen kakkostyyppiläinen joten tuo sensorointi ei ole niin tarpeellista ja liittyikin vain lääketestiin. Todellakin tuota vanhanmallista myllyä on tarjolla Mehiläisessä Helsingissä, eikä se piuha häirinnyt mitenkään. Tuo vanhanmallinen on helppo käyttää kun siihen ei tarvitse syöttää kuin muutaman kerran päivässä mitattu verensokeriarvo. D1 tarvitseekin parempaa sensorointia hoidon tueksi.
Käyristä näki selvästi miten aterianjäkeiset sokeriarvot kipuaa korkealle ja aamunkoittoilmiö näkyi selvästi.
Minulla tuo lääkitys on helppoa kun pärjään pitkävaikutteisella insuliinilla eikä ateriainsuliinia ole ainakaan vielä otettu käyttöön. Käyrät kyllä näyttää että tarvetta olisi. - 104
Erilainen laite kirjoitti:
Minä olen kakkostyyppiläinen joten tuo sensorointi ei ole niin tarpeellista ja liittyikin vain lääketestiin. Todellakin tuota vanhanmallista myllyä on tarjolla Mehiläisessä Helsingissä, eikä se piuha häirinnyt mitenkään. Tuo vanhanmallinen on helppo käyttää kun siihen ei tarvitse syöttää kuin muutaman kerran päivässä mitattu verensokeriarvo. D1 tarvitseekin parempaa sensorointia hoidon tueksi.
Käyristä näki selvästi miten aterianjäkeiset sokeriarvot kipuaa korkealle ja aamunkoittoilmiö näkyi selvästi.
Minulla tuo lääkitys on helppoa kun pärjään pitkävaikutteisella insuliinilla eikä ateriainsuliinia ole ainakaan vielä otettu käyttöön. Käyrät kyllä näyttää että tarvetta olisi.Aieriainsuliinien vaihtoehtona on ruokailun hiilihydraattien vähentäminen. Testaa!
- Kuperiskeikka
Minulla oli tuo sensorointi viisi vuorokautta. Teknisiä tai käyttöongelmia ei ollut, yllättävän helppoa oli.
Viisi vuorokautta oli mielestäni aivan liian lyhyt aika saada mitään selville.
Viiteen vuorokauteen ei mahdu tarpeeksi erilaisia päiviä.
Käytön lyhytaikaisuuden takia sensorointi oli kohdallani yhtä tyhjän kanssa. Diabeteshoitajakin sanoi, ettei niistä tuloksista voinut paljoakaan päätellä.
Kymmenen päivää antaisi jo kuvan, millaiset seikat nostavat tai laskevat verensokeria.- kesällä sensoroinut
Miksi viisi päivää? Minulla ainakin se yksi sensori kestää kuusi vuorokautta, siis 3 3 sen yhden uudistuksen kanssa. Lakkasiko sulla toimimasta ennen aikojaan? Näinhän voi joskus käydä.
Minulla on ollut 6 vrk jaksoja, on ollut 12 vuorokauden jaksoja ja on ollut pidempiäkin, tosin nuo pidemmät eivät ole olleet tasapainon halua tai inskamäärien hakua varten, vaan lihännä muista syistä. Kahden viikon (tai siis 12 päivän) jakso oli toki minustakin paljon enemmän antava kuin se 6 vuorokautta.
Totta on, että viisi vuorokautta ei tosiaan riitä kaiken selville tuloon ja vielä ajankohtakin voi sotkea, esim. naisilla menkat tai sitten joku flunssa tai muuten viikon aikana normista poikkeava rytmi. Mutta antaahan se jotain tietoa silloinkin.
Pidemmissä jaksoissa pitää sitten vaan olla itse valmis ampumaan se uusi sensori ihoonsa, ei toki ole hankala homma, mutta omat kiemuransa siinä kuintenkin on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614230Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1521794Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351248Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671046- 56904
- 76895
Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.162809- 39781