VHH ja kestävyysurheilu?

Empiirinen testaaja

Kuinka moni VHH:läinen juoksee puolimaratonin alle kahteen tuntiin?

Kysyn nyt kuitenkin vaikka tuskin tähän asiallisia ja todenmukaisia vastauksia saadaan.

Olen harjoitellut vajaan vuoden juoksua ja todennut että alle 200g hiilareilla on aika turha haaveilla pitkistä kovavauhtisista juoksulenkeistä. Hitaita juoksee alle 100g hiilareillakin, mutta kun tarvitaan lisää vauhtia, niin se vaatii hiilareiden nostoa, jos syö yli 300g niin kulkee jo aika kivasti.

Korkeammilla hiilareilla on minusta myös positiivinen vaikutus mielialaan, olen mielestäni hyvätuulisempi ja töissäkin tehokkaampi.

7

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tgosi muuten on

      Kuinka moni suomalainen juoksee puolimaratonin alle kahteen tuntiin? Sitä ei muuten juosta hiilareitten voimalla vaan pitää olla kunto korkealla ja kunnon saa nousemaan treenaamalla, ei sokeria syömällä.

      • rasvatehot ei riitä

        Mutta jos karppaa, niin ei juokse ikinä puolikasta kahteen tuntiin vaikka treenaisi kuinka.

        Vai onko täällä joku joka on karpannut ja juossut puolikkaan kahteen tuntiin?


    • joku vaan

      Jos juokset vaikkapa tunnin päivässä niin tuo lisää aika reilusti energiankulutusta. Jos perusenergiankulutuksesi on vaikkapa 2500 kcal ja liikuntaan menee 700 kcal niin kokonaisenergiankulutus on 3200 kca. Tästä 200 g hiilihydraattia on 800 kcal eli 25%. Varsin VHH (paitsi Heikkilän ja kumppaneiden mielestä).

      Ihan samaa mieltä hiilihydraatin tarpeesta jos liikkuu. Itse en juokse eikä puolimaratoni varmastikaan sujuisi alle kahden tunnin mutta soutulaitteella menee puolimaratoni parhainmillaan (Concept 2, maksimivastus) alle kahden tunnin. Ei kylläkään nyt kun on tullut pidettyä taukoa mutta kuukauden kuluttua jo ehkä.

      • 100g karppaajat

        Monesti karppaajat pitää rajana 100g hiilareita päivässä, jolloin teinityttöjen harrastama karkkidiettikin menee karppaamisen rajaan kun siinä ei sydä mitään muuta kuin 100g hiilareita päivässä :)

        Pienten naisten ruokavalioon mahtuu 100g hiilareihin kaikenlaista sokerimättöä (yht. 1500kcal). Meikäläinen on täysin epäkarppi kun syö 3400kcal kulutuksella 200g hiilareita :)


      • moderate carb
        100g karppaajat kirjoitti:

        Monesti karppaajat pitää rajana 100g hiilareita päivässä, jolloin teinityttöjen harrastama karkkidiettikin menee karppaamisen rajaan kun siinä ei sydä mitään muuta kuin 100g hiilareita päivässä :)

        Pienten naisten ruokavalioon mahtuu 100g hiilareihin kaikenlaista sokerimättöä (yht. 1500kcal). Meikäläinen on täysin epäkarppi kun syö 3400kcal kulutuksella 200g hiilareita :)

        Karppitalibani määrittelee rajan grammojen tai energiaprosenttien mukaan, riippuen siitä kumpi tukee paremmin omaa agendaa.


      • joku vaan
        100g karppaajat kirjoitti:

        Monesti karppaajat pitää rajana 100g hiilareita päivässä, jolloin teinityttöjen harrastama karkkidiettikin menee karppaamisen rajaan kun siinä ei sydä mitään muuta kuin 100g hiilareita päivässä :)

        Pienten naisten ruokavalioon mahtuu 100g hiilareihin kaikenlaista sokerimättöä (yht. 1500kcal). Meikäläinen on täysin epäkarppi kun syö 3400kcal kulutuksella 200g hiilareita :)

        Joo. Grammarajassa ei vaan ole mitään järkeä. Jopa insuliinihoitoisen diabeetikon täytyy ottaa huomioon myös hiilihydraatin laatu ja on aika iso ero 1500 kcal kuluttavan sohvaperunan ja 3500 kcal kuluttavan liikkuvaisen välillä.

        Jopa Veijon hehkuttamat VHH-urheilijat käyttävät kilpailuissa usen sata grammaa hiilihydraattia.

        Paljon liikkuvan energiankulutus voi olla 5000 kcal/d. 20E% tuosta on 1000 kcal eli 250 g hiilihydraattia. Aika vähän verrattuna kanssakilpailijoihin, jotka vetävät 600 g hiilihydraattia.

        Joskus olen pohtinut hiilihydraatin hyväksi määräksi itselleni 20E% perusaineenvaihdosta (reilu 100 g päivässä) ja 25% liikuntaan menevästä energiasta. Hiilihydraattitankkaukseen en usko, toipumiseen hiilihydraatti kyllä auttaa.


    • Anonyymi

      Itsellä sama kokemus. Ei vhh:lla puolimaratonin lenkit suju.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe