Vaimokkeen mielestä munkin pitää olla 9kk juomatta.

Adoptio harkintaan

Otsikko tiivistääkin koko asian. Vaimoke on sitä mieltä, että jos/kun hän tulee raskaaksi, alkaa myös mulla 9kk mittainen tipattomuus. En ole mikään alkoholisti, mutta kyllä tuollainen vaatimus suomeksi pistää vituttamaan. En minäkään vaadi sitä olemaan juomatta jos mulla on antibiootit tai yövuoro perjantaina.

Ymmärrän kyllä, että se tahtoo et raskaus on yhteinen kokemus. Fakta nyt vaan on se, että lapsensaanti ei vaikuta minuun fyysisesti ihan samalla tavalla ku naiseen. Sanoin et voin kyl yrittää sympatialihoa vaikka kymmenen kiloa, mut tää ei sit jostaki syystä niin innostanu rouvaa.

Onko täällä ihmisillä ollut vastaavia tilanteita? Olenko mä nyt hirveä sika ja juoppo jos en suostu moiseen järjestelyyn?

249

9472

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • baoivndiosji

No kuinka paljon sä siis käytät alkoholia kuukausittain, ja otatko kotona vai lähetkö sit kavereiden kanssa ulos? Ehkä sun vaimos ajattelee että on sit koko raskausajan yksin kotona jos rellestät ulkona kavereittes kanssa. Mutta jos taas kotona vaan otat muutaman oluen tms. niin en kyllä oikein ymmärrä vaimon vaatimuksia. Onkos vaimo itse sitten kova ottamaan viinaksia? Jos ajattelee, että alkaa hänelle itselleen käymään kiusaus liian suureksi jos sinä juot vieressä ja hän ei raskauden takia pysty..

Itse en miestäni kieltänyt juomasta, mutta ei ole kyllä kertaakaan juonut koko tämän 8 ja puolen kuukauden aikana, yhden kaljan otti kun suomi voitti mestaruuden mutta ei muuta. En tiedä miksi.

• kaikkia äideiksi

Varmaan olet muulloin tajunnut olla juomatta kun ei todellakaan tiedetä sitä turvallisen käytön rajaa.. onko se 0 vai 1.
        Miksi ihmeessä menit sen kaljankin ottamaan ?

• no ohhoh...
        kaikkia äideiksi kirjoitti:

Varmaan olet muulloin tajunnut olla juomatta kun ei todellakaan tiedetä sitä turvallisen käytön rajaa.. onko se 0 vai 1.
        Miksi ihmeessä menit sen kaljankin ottamaan ?

Mitä oikein sekoilet? Kirjoittaja sanoo, että hänen miehensä joi yhden kaljan. Paljon olen kuullut, mutta en vielä sitä, että isän juoma yksi kalja vaikuttaisi sikiöön...

• UUSAVUTTOMIA OOTTE

VOE VOE! Ootteko viestittelijät katsoneet housuihinne, onko siellä vielä vanha vaippa? Ottakee se tutti jo pois suusta. Kommentoinnit ovat tasoo: apinanaivot. Eikö teillä ole MAALAISJÄRKEÄ? Kun kysytte neuvoo, mitä tehdä kun sinapit pärähti vaippaan?

• Oi taivallinen tomun

Veteen,veteen ovat vajonneet minunkin maalliset ajatukseni jo yli 20 avioliitto vuoteni ajan......Hik,mutta nyt,nyt.Hik.Ssseppeleen.....Hik,jota päässäni ei ole ennen nähty....Hik,asettelen kauniisssti hänen jalkojensa juureen.Hik.Ja menen kaipuuni lainetivaan pyllässsssrivini viereen.Hik!Minun on niin jano:Hik,kippis!

• eeths

Tämäpä tämä. Eihän miesten tarvitse tehdä "uhrauksia", kun lapsia tehdään ja halutaan, ainoastaan vain naisten. Mielestäni pelisäännöt tulisi miettiä, ennen kun sitä lasta ruvetaan edes yrittämään. Jos kotona otat muutaman, mielestäni ok, mutta jos joka viikonloppu rellestät menemään, ei se ole ok. Koita ajatella kuinka paljon naisen elämä muuttuu raskauden myötä ja sisäistää mistä kaikesta nainen joutuu luopumaan, en tarkoita tässä nyt juomista(tuskin kukaan lapsia vartavasten tekee jos juominen on tärkeämpää). Mielestäni olisi ihan kohtuullista, että mies voisi tehdä myöskin joitakin uhrauksia jo raskausaikana, ei naisesta tuntuisi että kaikki on ÀINA häneltä pois. Eikai juominen sinulle pakkomielle ole?

• herää jo

Miksi miehen pitäisi uhrautua? Ei hän ole raskaana? Onko tässäkin taustalla naisen halu kontroida ja alistaa miestä kaikin keinon? Tuolla saa aikaiseksi vain lisää vitutusta. Jos naiset lopettaisivat pyrkimyksensä muuttaa miestä ja hyväksyisivät hänen sellaisena kuin hän on niin silloin mies voisi vapaaehtoisesti olla sellainen kuin nainen haluaisi. Vaatimalla saa aikaan vain uuden kriisin.

• ....
        herää jo kirjoitti:

Miksi miehen pitäisi uhrautua? Ei hän ole raskaana? Onko tässäkin taustalla naisen halu kontroida ja alistaa miestä kaikin keinon? Tuolla saa aikaiseksi vain lisää vitutusta. Jos naiset lopettaisivat pyrkimyksensä muuttaa miestä ja hyväksyisivät hänen sellaisena kuin hän on niin silloin mies voisi vapaaehtoisesti olla sellainen kuin nainen haluaisi. Vaatimalla saa aikaan vain uuden kriisin.

Onko tullut mieleesi, että kuinka naista voi ottaa päähän, että sinä tulet siihen kaljapullon kanssa nokan eteen heilumaan, että ähäkutti sinäpäs et saa. Tai lähdet kavereittesi kanssa bailaamaan. Varmaan puhallat röökin savuakn silmiin, kun vaimon pitää olla polttamatta. Oikeesti tuollaisten ei pitäisi edes lisääntyä.

• heerääätyyys
        herää jo kirjoitti:

No jos vanhemmiksi halutaan niin minusta SEKÄ MIEHEN ETTÄ NAISEN on tehtävä UHRAUKSIA. Lapsen takia luovutaan joistain asioista, osasta harrastuksia, sitoudutaan kasvattamaan se lapsi, luovutaan jostain epäterveellisestä ja rahaavievästä tavasta, roskaruuasta, ryyppäämisestä, polttamisesta tms.

• herää jo
        .... kirjoitti:

Onko tullut mieleesi, että kuinka naista voi ottaa päähän, että sinä tulet siihen kaljapullon kanssa nokan eteen heilumaan, että ähäkutti sinäpäs et saa. Tai lähdet kavereittesi kanssa bailaamaan. Varmaan puhallat röökin savuakn silmiin, kun vaimon pitää olla polttamatta. Oikeesti tuollaisten ei pitäisi edes lisääntyä.

Kajlapullo ei aiheuta terveysvaaraa kuten tupakansavu, joten päätön vertaus. Miehelle siis saa aiheuttaa mielipahaa kieltämällä kaiken, mutta naiselle ei? Olutta on myös alkoholittomana, jos siitä välttämättä haluaa. Raskauden aikana muutama satunnainen hörppy ei ole haitallista, mutta jos sinulla se ei pysy kohtuudessa ja siitä kimpaannut niin sinun ei kannata edes harkita lapsien hankkimista.

• herää jo
        heerääätyyys kirjoitti:

No jos vanhemmiksi halutaan niin minusta SEKÄ MIEHEN ETTÄ NAISEN on tehtävä UHRAUKSIA. Lapsen takia luovutaan joistain asioista, osasta harrastuksia, sitoudutaan kasvattamaan se lapsi, luovutaan jostain epäterveellisestä ja rahaavievästä tavasta, roskaruuasta, ryyppäämisestä, polttamisesta tms.

Muutaman oluen nauttiminen ei ole ryyppäämistä. Lapsien takia ei tarvitse tehdä UHRAUKSIA, mutta elämää pitää tarvittaessa muutta. Kun aloittajan eukko vaatii miestä lopettamaan juomisen - tulee siitä UHRAUS. Kai nainen lopettaa shoppailun, juoruamisen... UHRAUKSINA???

• HÄTÄHUUTO
        herää jo kirjoitti:

Kajlapullo ei aiheuta terveysvaaraa kuten tupakansavu, joten päätön vertaus. Miehelle siis saa aiheuttaa mielipahaa kieltämällä kaiken, mutta naiselle ei? Olutta on myös alkoholittomana, jos siitä välttämättä haluaa. Raskauden aikana muutama satunnainen hörppy ei ole haitallista, mutta jos sinulla se ei pysy kohtuudessa ja siitä kimpaannut niin sinun ei kannata edes harkita lapsien hankkimista.

Älkää hankkiko sitä lasta! Vaimokkeesi mielestä sinulla on alkoholiongelma. Sinua ei voisi vähempää kiinnostaa että hän on raskaana. Raskaus ei ole sama asia kuin iltavuoro perjantaina! Hän ei ymmärrä ajatusmaailmaasi ja huumorintajuasi kun ehdotit että voit lihota 10 kiloa, luulee ehkä että vittuilit hänen (tulevasta )ulkonäöstään.

Ette ole kumpikaan valmiita hankkimaan yhteistä lasta, tehkää siis viattomalle, syntymättömälle palvelus ja jättäkää se hankkimatta. Ettei vaan synny maailmaan siinä tilanteessa että vanhemmat on vittuuntuneet toisiinsa niin että eroavat samana vuonna kun lapsi syntyy.

• Fiuuuuu..
        .... kirjoitti:

Hienoa.. vastasit tähän ihan itse ja aivan oikein.. Monoa puohon vaimolle,
        eikä puhettakaan enää lisääntymisestä moisen eukon kanssa.

• Kunnon mies.
        herää jo kirjoitti:

Raskaus on yhteinen asia ja sillon molemmat on juomatta. Mieskin on siinä tavallaa raskaana ja sen kuuluu olla turvana ja hoivata vaimoansa eikä ollenkaan juoda, jos vaimo ei siitä pidä. Kun vaimo on raskaana niin molemmat lopettaa siksi aikaa tupakan ja alkoholin, ei se muuten ole yhteistä. Eikä sitä tarvii nähdä "uhrauksena" eikä kontrollointina", sen pitäsi olla jotain ihanaa ja yhteistä. Miltä vaimosta tuntuu, jos toinen ei kunnioita raskausta vaan juo, minä en koskaan tekise niin vaimolleni. Raskaus on Jumalan antama yhteinen kokemus, vaikka se ei samalla tavalla fyysisesti mieheen vaikuttasi. Pitää toimia yhtenä ihmisenä raskaus aikoina, silloin se yhdistää ja minulla on tästä kokemusta. Monet miehet nykyaikana ovat niin sanottuja vittupäitä, jilla ei ole minkään laista yhteisymmärrystä. Kannattaako teidän hankiia lasta ylipäätänsä, jos kerta ette voi tehdä asioita yhdessä?
        Joku aiemmin sanoi, että jos mies on antibioteissa niin ei haittais jos vaimo joisi. Minua haittaisi, joten ei sillonkaan toinen juo jos toinen ei voi, varsinkaan sillon, kun toinen pyytää.

• herää jo
        HÄTÄHUUTO kirjoitti:

Älkää hankkiko sitä lasta! Vaimokkeesi mielestä sinulla on alkoholiongelma. Sinua ei voisi vähempää kiinnostaa että hän on raskaana. Raskaus ei ole sama asia kuin iltavuoro perjantaina! Hän ei ymmärrä ajatusmaailmaasi ja huumorintajuasi kun ehdotit että voit lihota 10 kiloa, luulee ehkä että vittuilit hänen (tulevasta )ulkonäöstään.

Ette ole kumpikaan valmiita hankkimaan yhteistä lasta, tehkää siis viattomalle, syntymättömälle palvelus ja jättäkää se hankkimatta. Ettei vaan synny maailmaan siinä tilanteessa että vanhemmat on vittuuntuneet toisiinsa niin että eroavat samana vuonna kun lapsi syntyy.

Jos sinulle ei ole vielä valjennut niin paljastan: en ole aloittaja - huutosi menee väärään kohteeseen. Minulla ei ole alkoholiongelmaa, en edes juo olutta. Mutta en ymmärrä täysin perusteetonta nautintoaineen kieltämistä. Ilmeisesti sinusta olisi aivan hyväksyttävää kieltää mieheltä myös tuorejuustot ja vakuumipakattu kala, koska nainen ei niitä voi syödä. Ja samalla myös suklaa ja sipsit, jos vaimolle tulee liikää kiloja / verenpainetta???
        Jos sinusta raskaus tarkoittaa kaiken muun elämän loppumista koko lähipiiriltä ei sinun kannata hankkia koskaan lapsia, ettei lähipiirisi joudu kärsimään lapsivesisyndroomasta.

• herää jo
        Kunnon mies. kirjoitti:

Raskaus on yhteinen asia ja sillon molemmat on juomatta. Mieskin on siinä tavallaa raskaana ja sen kuuluu olla turvana ja hoivata vaimoansa eikä ollenkaan juoda, jos vaimo ei siitä pidä. Kun vaimo on raskaana niin molemmat lopettaa siksi aikaa tupakan ja alkoholin, ei se muuten ole yhteistä. Eikä sitä tarvii nähdä "uhrauksena" eikä kontrollointina", sen pitäsi olla jotain ihanaa ja yhteistä. Miltä vaimosta tuntuu, jos toinen ei kunnioita raskausta vaan juo, minä en koskaan tekise niin vaimolleni. Raskaus on Jumalan antama yhteinen kokemus, vaikka se ei samalla tavalla fyysisesti mieheen vaikuttasi. Pitää toimia yhtenä ihmisenä raskaus aikoina, silloin se yhdistää ja minulla on tästä kokemusta. Monet miehet nykyaikana ovat niin sanottuja vittupäitä, jilla ei ole minkään laista yhteisymmärrystä. Kannattaako teidän hankiia lasta ylipäätänsä, jos kerta ette voi tehdä asioita yhdessä?
        Joku aiemmin sanoi, että jos mies on antibioteissa niin ei haittais jos vaimo joisi. Minua haittaisi, joten ei sillonkaan toinen juo jos toinen ei voi, varsinkaan sillon, kun toinen pyytää.

Voi hellalettan kuinka tossun alla elät. Olisit mies etkä mikään hiirulainen. Kehtaisitko edes pyytää vaimoasi lopettamaan liikuinnan, jos katkaiset koipesi ja joutuisit kävelemään keppien kanssa pari kuukautta. Eikö silloin vaimon pitäisi olla sinun henkisenä tukena sinun vieressä?
        En edelleenkään ole aloittaja, jostain kumman syystä nihilistit näkevät pirun jokaisessa vastaanväittäjässä. Se ettet sinä hyväksyt toiselta nautintoaineiden kieltämisen toisen raskauden/lääkekuurin takia on sinun ja vaimosi välinen asia, mutta silloin kun se ei toiselle osapuolelle täysin sovikkaan ei tarkoita että kieltäytyjä tekisi täysin väärin. Silloin tällöin alkoholin nauttiminen ei estä miestä tukemasta vaimoa ja kasvamasta tulevaksi isäksi.

• Amélie Poulain
        herää jo kirjoitti:

Voi hellalettan kuinka tossun alla elät. Olisit mies etkä mikään hiirulainen. Kehtaisitko edes pyytää vaimoasi lopettamaan liikuinnan, jos katkaiset koipesi ja joutuisit kävelemään keppien kanssa pari kuukautta. Eikö silloin vaimon pitäisi olla sinun henkisenä tukena sinun vieressä?
        En edelleenkään ole aloittaja, jostain kumman syystä nihilistit näkevät pirun jokaisessa vastaanväittäjässä. Se ettet sinä hyväksyt toiselta nautintoaineiden kieltämisen toisen raskauden/lääkekuurin takia on sinun ja vaimosi välinen asia, mutta silloin kun se ei toiselle osapuolelle täysin sovikkaan ei tarkoita että kieltäytyjä tekisi täysin väärin. Silloin tällöin alkoholin nauttiminen ei estä miestä tukemasta vaimoa ja kasvamasta tulevaksi isäksi.

Niin, liikunta ja juominenhan ovat suoraan toisiinsa verrattavia "harrastuksia", molemmat yhtä epäterveellisiä ja tuhoisia suhteen kannalta. Tiedän monia avioliittoja, jotka ovat rikkoutuneet puolison liiallisen urheilun seurauksena.

Tai sitten en.

Minusta olennaista ei ole se, mitä kumpainenkin vaatii, vaan yhteisistä pelisäännöistä sopiminen ja niiden noudattaminen. Ellei miehelle ehdot sovi, älköön sitten hankkiko lapsia. Sama pätee myös toisinpäin: jos vaimolle ei miehen raskaudenaikainen juominen käy, olkoon sitten hankkiutumatta raskaaksi.

• herää jo
        Amélie Poulain kirjoitti:

Niin, liikunta ja juominenhan ovat suoraan toisiinsa verrattavia "harrastuksia", molemmat yhtä epäterveellisiä ja tuhoisia suhteen kannalta. Tiedän monia avioliittoja, jotka ovat rikkoutuneet puolison liiallisen urheilun seurauksena.

Tai sitten en.

Minusta olennaista ei ole se, mitä kumpainenkin vaatii, vaan yhteisistä pelisäännöistä sopiminen ja niiden noudattaminen. Ellei miehelle ehdot sovi, älköön sitten hankkiko lapsia. Sama pätee myös toisinpäin: jos vaimolle ei miehen raskaudenaikainen juominen käy, olkoon sitten hankkiutumatta raskaaksi.

Ei yhtään huonompi vertaus kuin mitä muut palstalla esitetyt. Aloittaja (enkä minä) ei puhunut liiallisesta alkoholin käytöstä. Normaalin liikunnan sekä satunnaisen alkoholin nauttimisen kieltäminen osoittavat vain kieltäjän oman ajattelukyvyn puuttumisen.
        Tarkoittaako yhteistenpelisääntöjen sopiminen pelkkää sanelua naisen puolelta ja miehen on alistuen ilman vastalauseita niitä noudatettava, vaikka niille ei löytyisi yhtään järkiperustetta?

• Amélie Poulain
        herää jo kirjoitti:

Ei yhtään huonompi vertaus kuin mitä muut palstalla esitetyt. Aloittaja (enkä minä) ei puhunut liiallisesta alkoholin käytöstä. Normaalin liikunnan sekä satunnaisen alkoholin nauttimisen kieltäminen osoittavat vain kieltäjän oman ajattelukyvyn puuttumisen.
        Tarkoittaako yhteistenpelisääntöjen sopiminen pelkkää sanelua naisen puolelta ja miehen on alistuen ilman vastalauseita niitä noudatettava, vaikka niille ei löytyisi yhtään järkiperustetta?

Luepas viestini uudelleen. Minähän nimenomaan kirjoitin YHTEISTEN pelisääntöjen sopimisesta siten, että ne käyvät molemmille. En mielestäni maininnut missään kohdassa, että pelisäännöt sanelisi nainen yksin ("Sama pätee myös toisinpäin: jos vaimolle ei miehen raskaudenaikainen juominen käy, olkoon sitten hankkiutumatta raskaaksi."). Kompromisseja täytyy molempien tehdä, jotta suhde toimii ja on tasavertainen.

Toisaalta olen myös sitä mieltä, että ellei ao. pariskunta pääse sopuun edes näin mitättömästä asiasta, kannattaa sitä lapsentekoa lykätä vielä muutama vuosi. Ei vaikuta kovin kypsältä toiminnalta tuollainen, kummankaan puolelta.

• annapannapaa
        herää jo kirjoitti:

Jos sinulle ei ole vielä valjennut niin paljastan: en ole aloittaja - huutosi menee väärään kohteeseen. Minulla ei ole alkoholiongelmaa, en edes juo olutta. Mutta en ymmärrä täysin perusteetonta nautintoaineen kieltämistä. Ilmeisesti sinusta olisi aivan hyväksyttävää kieltää mieheltä myös tuorejuustot ja vakuumipakattu kala, koska nainen ei niitä voi syödä. Ja samalla myös suklaa ja sipsit, jos vaimolle tulee liikää kiloja / verenpainetta???
        Jos sinusta raskaus tarkoittaa kaiken muun elämän loppumista koko lähipiiriltä ei sinun kannata hankkia koskaan lapsia, ettei lähipiirisi joudu kärsimään lapsivesisyndroomasta.

Kyllä yhtälailla jos olisin suhteessa, jossa poikaystäväni olisi lihava ja haluaisi laihduttaa tietyn ajan, esim puol vuotta, olisin mukana enkä hankkisi kotiin mitään epäterveellistä. Ei se oo kieltämistä vaan siis oikeesti mun mielestä tämä mies olisi voinut itse ehdottaa ettei käy rellestämässä raskauden ajan. Ja just tämä että varmasti raskauden aikana tekisi tuskissaan mieli nauttia lasi viiniä tai pari kaljaa, niin silloin tarvitsisi miestä silittämään ja hieromaan ja helpottamaan oloa, eikä viereen juomaan kaljaa. En ite varmaan vaatisi juomattomuutta, koska ei ole siihen tarvetta. Oma mies juo harvoin, harvemmin kuin minä, heh :) Nää on ehkä taas näitä asioita mistä pitäisi puhua ennen raskautta.

• 7+10

Minusta on aivan käsittämätöntä, että miehen tulisi tehdä tipattomuuden kaltaisia uhrauksia ihan vain sen vuoksi, että nainen on raskaana.

Useimmissa tapauksissa nainen kuitenkin on halunnut saada lapsen ja tulla raskaaksi, joten miksi raskauden pitäisi jotenkin rajoittaa miehen elämää...?

Ja olen siis itse nainen.

• herää jo
        annapannapaa kirjoitti:

Kyllä yhtälailla jos olisin suhteessa, jossa poikaystäväni olisi lihava ja haluaisi laihduttaa tietyn ajan, esim puol vuotta, olisin mukana enkä hankkisi kotiin mitään epäterveellistä. Ei se oo kieltämistä vaan siis oikeesti mun mielestä tämä mies olisi voinut itse ehdottaa ettei käy rellestämässä raskauden ajan. Ja just tämä että varmasti raskauden aikana tekisi tuskissaan mieli nauttia lasi viiniä tai pari kaljaa, niin silloin tarvitsisi miestä silittämään ja hieromaan ja helpottamaan oloa, eikä viereen juomaan kaljaa. En ite varmaan vaatisi juomattomuutta, koska ei ole siihen tarvetta. Oma mies juo harvoin, harvemmin kuin minä, heh :) Nää on ehkä taas näitä asioita mistä pitäisi puhua ennen raskautta.

Kun nainen vihjaa että voisi olla ottamatta, ostamatta... niin se on kieltämistä. Viimeistään siinä vaiheessa kun hormoonihirviö vetää itkupotkuraivarit muuttuu pyyntö kielloksi, jota mies ei edes kuunnellut.
        Raskauden aikana ei naisenkaan tarvitse olla tipaton Pieni lasi viinitä tai hörppy olutta ei vahingoita sikiötä. Jos odottava ei kykene jättämään siihen yhteen lasiin/hörppyyn, ei raskautta olisi kannattanut alunperinkään harkita.

• herää jo

Luepas viestini uudelleen. Minähän nimenomaan kirjoitin YHTEISTEN pelisääntöjen sopimisesta siten, että ne käyvät molemmille. En mielestäni maininnut missään kohdassa, että pelisäännöt sanelisi nainen yksin ("Sama pätee myös toisinpäin: jos vaimolle ei miehen raskaudenaikainen juominen käy, olkoon sitten hankkiutumatta raskaaksi."). Kompromisseja täytyy molempien tehdä, jotta suhde toimii ja on tasavertainen.

Toisaalta olen myös sitä mieltä, että ellei ao. pariskunta pääse sopuun edes näin mitättömästä asiasta, kannattaa sitä lapsentekoa lykätä vielä muutama vuosi. Ei vaikuta kovin kypsältä toiminnalta tuollainen, kummankaan puolelta.

Yhteiset pelisäännöt tehdään sopimalla, ei vaatimalla, kiristämällä jne. Jos tapattomuudesta kieltäytymisestä seuraa lapsettomuus ei se ole neuvottelemista. Keskustelun lähtökohtana ei ole ollut alkoholistin ryyppääminen vaan kohtuullinen alkoholin käyttäminen. Sen rinnalla lapsien hankkimisesta kieltäytyminen ei ole missään järjellisessä mittakaavassa.

• tapsa_koo
        HÄTÄHUUTO kirjoitti:

Voi hyvää päivää.Hätähuuto oikein.
        Tässähän on kysymys vaan vaimon ongelmasta.
        Jos vaimo ei suo miehen käydä paria
        kertaa baarissa 9 kk aikana,niin miehen kannattaa
        katsoa peiliin ja miettiä,katsooko
        sieltä mies takaisin.
        Voi helevetti sentään..

• Amélie Poulain
        herää jo kirjoitti:

Yhteiset pelisäännöt tehdään sopimalla, ei vaatimalla, kiristämällä jne. Jos tapattomuudesta kieltäytymisestä seuraa lapsettomuus ei se ole neuvottelemista. Keskustelun lähtökohtana ei ole ollut alkoholistin ryyppääminen vaan kohtuullinen alkoholin käyttäminen. Sen rinnalla lapsien hankkimisesta kieltäytyminen ei ole missään järjellisessä mittakaavassa.

Niin, ja joki ei jäädy koskaan?

Aloituksessa ei missään kohdassa kirjoitettu alkoholin kohtuukäytöstä; mainittiin vain, että aloittaja ei ole "mikään alkoholisti". Alkoholistin ja kohtuukäyttäjänkin väliin mahtuu rajatapauksia, mutta jätän tämän aiheen käsittelyn tähän, sillä se ei pointtini ollutkaan.

Mitä yritin kirjoituksellani alleviivata (ilmeisen huonoin tuloksin) tarkoitti, että ellei kompromisseihin pystytä edes näin pienessä jutussa, niihin tuskin pystytään merkityksellisemmissäkään asioissa. Silloin asetelma perheen perustamiseksi ja lasten hankkimiseksi ei mielestäni ole paras mahdollinen, yhteentörmäyksiä kun parisuhteessa tulee jatkuvasti. Ellei yhteisymmärrykseen päästä, jätettäköön lasten hankkiminen sellaisille pareille, jotka asioista osaavat keskustella ja neuvotella. Parisuhteen ei pitäisi olla mikään valtataistelu, vaan kahden erillisen ihmisen sovittaminen ja hiominen toimivaksi yksiköksi.

Joten kyllä, mielestäni lasten hankkimisesta kieltäytyminen nimenomaan on järjellisessä mittakaavassa. Ellei kumpikaan osaa näin naurettavassa asiassa tulla toista puolitiehen vastaan, saa lastenteko mielestäni odottaa siihen, että pariskunta pystyy toimimaan yhdessä: toinen toistaan kuunnellen ja ymmärtäen.

• Sattu Viitana
        herää jo kirjoitti:

Mitkä ihmeen nihilistit? Osta sanakirja. Nihilisti.

• herää jo

Niin, ja joki ei jäädy koskaan?

Aloituksessa ei missään kohdassa kirjoitettu alkoholin kohtuukäytöstä; mainittiin vain, että aloittaja ei ole "mikään alkoholisti". Alkoholistin ja kohtuukäyttäjänkin väliin mahtuu rajatapauksia, mutta jätän tämän aiheen käsittelyn tähän, sillä se ei pointtini ollutkaan.

Mitä yritin kirjoituksellani alleviivata (ilmeisen huonoin tuloksin) tarkoitti, että ellei kompromisseihin pystytä edes näin pienessä jutussa, niihin tuskin pystytään merkityksellisemmissäkään asioissa. Silloin asetelma perheen perustamiseksi ja lasten hankkimiseksi ei mielestäni ole paras mahdollinen, yhteentörmäyksiä kun parisuhteessa tulee jatkuvasti. Ellei yhteisymmärrykseen päästä, jätettäköön lasten hankkiminen sellaisille pareille, jotka asioista osaavat keskustella ja neuvotella. Parisuhteen ei pitäisi olla mikään valtataistelu, vaan kahden erillisen ihmisen sovittaminen ja hiominen toimivaksi yksiköksi.

Joten kyllä, mielestäni lasten hankkimisesta kieltäytyminen nimenomaan on järjellisessä mittakaavassa. Ellei kumpikaan osaa näin naurettavassa asiassa tulla toista puolitiehen vastaan, saa lastenteko mielestäni odottaa siihen, että pariskunta pystyy toimimaan yhdessä: toinen toistaan kuunnellen ja ymmärtäen.

Nainen mieltää sopimuksen kompromissiksi vain kun mies suostuu olemaan samaa mieltä kuin vaimo.
        Perusteettoman pyynnön vaatimisesta tulee valtataistelu, jos siitä ei ymmärrä luopua. Mitä siten kun vaimo vaatii miestä luopumaan tuorejuustoista ja vakuumipakatusta kalasta, koska ei voi itse niitä syödä??? Pistätkö nekin viivalle lasten kanssa?

• waesgyhuij
        herää jo kirjoitti:

Muutaman oluen nauttiminen ei ole ryyppäämistä. Lapsien takia ei tarvitse tehdä UHRAUKSIA, mutta elämää pitää tarvittaessa muutta. Kun aloittajan eukko vaatii miestä lopettamaan juomisen - tulee siitä UHRAUS. Kai nainen lopettaa shoppailun, juoruamisen... UHRAUKSINA???

Nainen uhraa raskauden aikana ulkonäkönsä,urheilun,shoppailun,syömisen ja terveytensä. Raskaana ollessa rintojen sekä vatsan iho venyy, josta seuraa raskausarpia joita ei pois saa.Tulee suonikohjuja sekä lisäkiloja. Hormonit hyrrää ja tulee aknea. Synnyttäessä lantio saattaa murtua. Emätin repeää anukseen.Nykyaikanakin synnytykseen kuoleminen on mahdollista. Raskaana oleva aloittaa päivänsä oksentamalla. Entiset lempiruat oksettavat. Viimeisillään olevalla naisella on vaikeuksia kävellä 5 metriä eteenpäin, puhumattakaan ulos shoppailemaan ja kavereita näkemään lähtemisestä.

Ja miehelle tuottaa suuria vaikeuksia luopua alkoholista muutamaksi kuukaudeksi.

• voi hyvää päivää
        waesgyhuij kirjoitti:

Nainen uhraa raskauden aikana ulkonäkönsä,urheilun,shoppailun,syömisen ja terveytensä. Raskaana ollessa rintojen sekä vatsan iho venyy, josta seuraa raskausarpia joita ei pois saa.Tulee suonikohjuja sekä lisäkiloja. Hormonit hyrrää ja tulee aknea. Synnyttäessä lantio saattaa murtua. Emätin repeää anukseen.Nykyaikanakin synnytykseen kuoleminen on mahdollista. Raskaana oleva aloittaa päivänsä oksentamalla. Entiset lempiruat oksettavat. Viimeisillään olevalla naisella on vaikeuksia kävellä 5 metriä eteenpäin, puhumattakaan ulos shoppailemaan ja kavereita näkemään lähtemisestä.

Ja miehelle tuottaa suuria vaikeuksia luopua alkoholista muutamaksi kuukaudeksi.

Miksei naiset muuten luovu vapaasta liikkumisestaan miesten armeijan ajaksi? Omatoiminen kotiaresti olisi kohtuullinen.

• Vierailija82
        herää jo kirjoitti:

Tässä on kyllä hyvin kiteytetty ongelma mihin olen seurustellessani jatkuvasti törmännyt. On järkevää että sovitaan yhteisiä pelisääntöjä, mutta naisille ei tunnu pelisäännöt riittävän vaan sitä elinkumppania koitetaan väkisin taivuttaa kohti sitä naisen omaa ihannetta. Tästä lähtee jatkuvien riitojen ketju joka ainakin omalla kohdalla on päättynyt siihen että on ollut pakko todeta että minä en ole se ihminen mitä olet ollut hakemassa, parempi lähteä eri suuntiin. Sitten näitä entisiä näkyy kaupungilla taluttamassa täydellisiä lapasia joiden selkäranka on tehty makaroonista. Ehkä ovat sitten tyytyväisempiä sätkynukkejensa kanssa...?

• :(
        herää jo kirjoitti:

Juups... Alkoholi on nautintoaine, joka muuttaa ihmistä, hyvään tai pahaan, siihen ota kantaa. ruoka ei käsittääkseni laajenna tajuntaa

• hhohhohhoijaa
        :( kirjoitti:

Juups... Alkoholi on nautintoaine, joka muuttaa ihmistä, hyvään tai pahaan, siihen ota kantaa. ruoka ei käsittääkseni laajenna tajuntaa

Jotkut sieniruuat saattaa aiheuttaa outoja olotiloja, kannattaa siis varoa mitä sieltä metsästä poimii. Sieltä löytynee myös käyneitä marjoja, joista kilpailee ainakin hirvet, tupakantumppeja sekä tyhiä öl-pulloja. Raskauden aikana tai sitä suunnitellessa noin 2 vuotta etukäteen, metsiä kannattaa myös valttää vahinkojen estämiseksi. Sama pätee ostoskeksuksiin, liikenteeseen, pihanurmeen sekä omaan olohuoneeseen.

Raskausaikana olisi suotavaa siis olla makuuhuoneessa, silittää äitösen mahaa ja jutella lässyttää sille ja nauraa vaimokkeen typerille jutuille. Just niin, lisää lapsia, kuulostaa houkuttelevalta. Mitä sitä elämästä nauttimaan kun nainen tietää miten siitä saa niin mukavan kurjaa ja orjallista. GO länsimaalaiset aivopestyt naiset, GO !

• ei niin kukaan 67
        waesgyhuij kirjoitti:

Jep, pitää myöntää että onpas mukavaa olla mies.
        Unohdit lisäksi että nainen hoitaa vaipat sen parin vuoden ajan , valvoo kaikki yöt, antaa rintaa molemmille tarpeen mukaan, siivoaa ja kokkaa kun kerran on kotona ja mies voi vältellä "luolaa" hengaamalla kaverien kanssa ja miettien että mitäs sitä tulikaan tehtyä. Hihhei, onnea synnytykseen!

• Amélie Poulain
        herää jo kirjoitti:

Nainen mieltää sopimuksen kompromissiksi vain kun mies suostuu olemaan samaa mieltä kuin vaimo.
        Perusteettoman pyynnön vaatimisesta tulee valtataistelu, jos siitä ei ymmärrä luopua. Mitä siten kun vaimo vaatii miestä luopumaan tuorejuustoista ja vakuumipakatusta kalasta, koska ei voi itse niitä syödä??? Pistätkö nekin viivalle lasten kanssa?

Mistä olet tuollaisen päätelmän "naisesta" tehnyt? Ettet vain sortuisi lievään yleistämiseen? Minä naisena ymmärrän kompromissin sopuratkaisuksi, joka tyydyttää molempia/kaikkia osapuolia. Perusteettomasta pyynnöstä ei alunperinkään ollut kyse, vaan oletin, että myös vaimolla oli vaatimukselleen edes jokseenkin järkevät syyt. Tosin, eihän aloittajakaan perustellut kantaansa muuten kuin siten, että "tuollainen vaatimus pistää suomeksi vituttamaan". Jos perustelut ovat molemmilla tuota luokkaa ("vituttaa, kun mies juo, mutta minä en voi"/ "vituttaa, kun vaimo vaatii olemaan juomatta vain siksi, kun hän ei voi"), voi vain arvailla, kuinka tasokkaaseen neuvotteluun ja mielipiteidenvaihtoon ao. pariskunta pystyy.

Edelleen, kyse ei ole kenenkään vaatimuksista ja niiden toteutumisesta, vaan keskustelun jalon taidon opettelemisesta. En ole asettanut samalle viivalle lasten kanssa mitään (kuten alkoholia, tuorejuustoa tai vakuumipakattua kalaa). Olen mahdollisimman selkeästi yrittänyt ilmaista mielipiteeni siitä, millaiset lähtökohdat perheen perustamiselle tulisi olla. Pariskunnan keskinäinen kommunikointi on yksi olennaisimmista asioista ristiriitatilanteita ajatellen. Ellei kommunikointiyhteyttä ole, jätettäköön lastenteko sellaisille pariskunnille, joilta se löytyy.

Tämän enempää en viitsi rautalankaa enää yrittää vääntää. Jos edelleen ymmärsit jotakin väärin, saat jatkaa väittelyä yksinäsi.

• herää jo
        ei niin kukaan 67 kirjoitti:

Jep, pitää myöntää että onpas mukavaa olla mies.
        Unohdit lisäksi että nainen hoitaa vaipat sen parin vuoden ajan , valvoo kaikki yöt, antaa rintaa molemmille tarpeen mukaan, siivoaa ja kokkaa kun kerran on kotona ja mies voi vältellä "luolaa" hengaamalla kaverien kanssa ja miettien että mitäs sitä tulikaan tehtyä. Hihhei, onnea synnytykseen!

Missä kohdassa aloittaja sanoi ettei aio osallistua lapsen hoitamiseen? Jos sinulla on hyono mies niin ei kannata yleistää. Itseppähän olet sellaisen valinnut.

• herää jo

Mistä olet tuollaisen päätelmän "naisesta" tehnyt? Ettet vain sortuisi lievään yleistämiseen? Minä naisena ymmärrän kompromissin sopuratkaisuksi, joka tyydyttää molempia/kaikkia osapuolia. Perusteettomasta pyynnöstä ei alunperinkään ollut kyse, vaan oletin, että myös vaimolla oli vaatimukselleen edes jokseenkin järkevät syyt. Tosin, eihän aloittajakaan perustellut kantaansa muuten kuin siten, että "tuollainen vaatimus pistää suomeksi vituttamaan". Jos perustelut ovat molemmilla tuota luokkaa ("vituttaa, kun mies juo, mutta minä en voi"/ "vituttaa, kun vaimo vaatii olemaan juomatta vain siksi, kun hän ei voi"), voi vain arvailla, kuinka tasokkaaseen neuvotteluun ja mielipiteidenvaihtoon ao. pariskunta pystyy.

Edelleen, kyse ei ole kenenkään vaatimuksista ja niiden toteutumisesta, vaan keskustelun jalon taidon opettelemisesta. En ole asettanut samalle viivalle lasten kanssa mitään (kuten alkoholia, tuorejuustoa tai vakuumipakattua kalaa). Olen mahdollisimman selkeästi yrittänyt ilmaista mielipiteeni siitä, millaiset lähtökohdat perheen perustamiselle tulisi olla. Pariskunnan keskinäinen kommunikointi on yksi olennaisimmista asioista ristiriitatilanteita ajatellen. Ellei kommunikointiyhteyttä ole, jätettäköön lastenteko sellaisille pariskunnille, joilta se löytyy.

Tämän enempää en viitsi rautalankaa enää yrittää vääntää. Jos edelleen ymmärsit jotakin väärin, saat jatkaa väittelyä yksinäsi.

"Perusteettomasta pyynnöstä ei alunperinkään ollut kyse, vaan oletin, että myös vaimolla oli vaatimukselleen edes jokseenkin järkevät syyt"
        Mies ajattelee järjellä, nainen, varsinkin raskaana tunteella. Mies ymmärtää järkiperustelut, mutta sellaista tuolle ei löydy.
        Ei sitä kommunikointitaitoa ole naisellakaan ollut, kun hänen pyyntönsä pistää vituttamaan. Sellaista parisuhdetta ei ole, jossa joskus ei v-käyrä nousisi. Tuolla vaatimuksella maailma olisi jo pelastunut - ihmiset olisivat kuolleet sukupuuttoon.

• herää jo
        waesgyhuij kirjoitti:

Jos nuo raskauteen kuuluvat seikat tuntuvat uhrauksilta ei kannata raskautta edes harkita.
        Jos tipattomuudelle löytyy JÄRKI-peruste, niin silloin ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Sellaista ei ole esitetty.

• samuel el jackson
        herää jo kirjoitti:

Tuo on hyva pointti, ettei raskauden ja lapsien saamisen pitaisi lopettaa koko elamaa, kuten monilla suomalaisilla tuntuu kayvan. Sita eletaan taysin lapsen ehdoilla jo raskauden alusta lahtien, miltei hysteerisesti valvoen, etta kaikki on "tehty oikein" ja kun lapsi sitten syntyy vasta aletaankin elamaan lapsen ehdoilla. Toki lapsi on tarkein, mutta ihmisten pitaisi muistaa, etta vanhempien taytyy pitaa huolta myos itsestaan, jotta voisivat huolehtia lapsestaan ja siihen kuuluu myos joskus itsekas itsensa ja omien halujensa puolustaminen. Hieman rentoutunut mutta vastuullinen vanhempi on parempi kuin ylipingottunut ja vasymykseen asti stressaantunut taydellisyytta hakeva vanhempi.

Erityisesti lasten kanssa maalaisjarki kateen!

• hkkhk

Mun mies lopetti juomisen ja bilettämisen ja juomisen heti kun alettiin yrittää vauvaa. Hänen ja minun mielestä se ei olisi reilua, että toinen meistä saa mennä ulos ja saada tehdä kaikkea tai juoda kun toinen ei voi koska odottaa yheistä vauvaa!! Oltiin molemmat ennen melkein joka vkl ulkona juomassa. Eikä tehnyt tiukkaa vaikka ei enää biletä tai juoda! Hänen kaveritkaan eivät soitele ja kysyä ulos, koska ymmärtävät missä mennään. Raskauden aikana molemmat odottavat vauvaa EI VAIN NAINEN! Jos joku mies ajattelee niin mun mielestäni hän ei ole valmis!

• Perheenlisäystä

"Hänen ja minun mielestä se ei olisi reilua, että toinen meistä saa mennä ulos ja saada tehdä kaikkea tai juoda kun toinen ei voi koska odottaa yheistä vauvaa!!"

Eihän raskaanaoleminen estä ulos menemistä ja kavereiden kanssa hauskanpitämistä? :D Hauskuutta kun ei määritellä promillein ;) Eikä se, että saa lapsen, tarkoita sitä, että pitäisi lopettaa sosiaalinen elämä täysin!

"Oltiin molemmat ennen melkein joka vkl ulkona juomassa."

Mielestäni se, että on pakottava tarve juoda joka viikonloppu ei ole kovin kypsää käytöstä. Ensin pitäisi aikuistua (eli pitäisi tulla sellainen olo, että rellestämisvaihe on ohi ja että koti-illat ja harrastukset tuntuvat yhä houkuttelevammilta) ja vasta sitten on perheen perustamisen aika. Jos tuntuu siltä, että lapsen odottamisen takia "on pakko luopua kaikesta kivasta", ei ole vielä valmis vanhemmaksi. Kyllä sen biletyksen kuuluu ensin alkaa tuntua tympeältä ja turhanpäiväiseltä tai muuten käy heposti niin, että siihen biletykseen palataan sitten takaisin ja pienet lapset lykätään johonkin hoitoon. Itselläni on lähipiirissäni yksi tällainen perhe ja sääliksi käy lapsia ja heidän isovanhempiaan (lapset lykätään isovanhemmille ja vanhemmat lähtevät välillä koko viikonlopuksikin ryyppäämään).

Vaikka muuten kyllä puollan lasten saamista nuorena, en kuitenkaan puolla lasten saamista lapsellisena. Aikuistumisen pitää tulla ennen perheen perustamista; lasta ei kuulu hankkia siksi, että haluaa esittää aikuista.

• herää jo

" Raskauden aikana molemmat odottavat vauvaa EI VAIN NAINEN!"
        Milloin miehesi synnytti?

• Mutta molemmat

ei tuu paksuks.

• yxvaan2011
        herää jo kirjoitti:

" Raskauden aikana molemmat odottavat vauvaa EI VAIN NAINEN!"
        Milloin miehesi synnytti?

Ai et odotusaika on vaan naisen juttu ja mies saa alkaa totuttautua isän rooliin vasta kun lapsi on syntyny?!?!?! Jos tietäisin jo hyvin varhaisessa vaiheessa, et mun miehellä olisi tuollainen ajattelumalli, niin saattaisin harkita muutaman kerran et hankinko lasta moisen kanssa. Jos mies ei osallistu lapsen odottamiseen raskausaikana, niin sit siinä miehessä on jotain vikaa! Ei tietenkään mies voi olla raskaana mut haloo, se on silti molempien juttu!!!

• herää jo
        yxvaan2011 kirjoitti:

Ai et odotusaika on vaan naisen juttu ja mies saa alkaa totuttautua isän rooliin vasta kun lapsi on syntyny?!?!?! Jos tietäisin jo hyvin varhaisessa vaiheessa, et mun miehellä olisi tuollainen ajattelumalli, niin saattaisin harkita muutaman kerran et hankinko lasta moisen kanssa. Jos mies ei osallistu lapsen odottamiseen raskausaikana, niin sit siinä miehessä on jotain vikaa! Ei tietenkään mies voi olla raskaana mut haloo, se on silti molempien juttu!!!

Isänä oleminen ja odottaminen ovat kaksi eri asiaa. Odottamisessa tapahtuu fyysisiä ja hormonaalisia muutoksia, joita ei toivottavasti yhdessäkään miehessä tapahdu (silloin luontoäiti on mennyt pahasti sekaisin). Ilmeisesti lapsivesisyndrooma saa naiset kuvittelemaan olevansa yhtä miehen kanssa.

• herää jo
        Mutta molemmat kirjoitti:

ei tuu paksuks.

Odottava tulee paksuksi.

• Täh?
        yxvaan2011 kirjoitti:

Jaahas. Miehen pitää istua eteiseen kuin koira odottamaan 9 kuukautta jotain maailman erikoisinta ihmettä, vai? Miksi miehen pitäisi luopua elämästään, että nainen haluaa vauvan. Onko se ihan varmaa, että tuollaisessa tilanteessa mies haluaisi satasella. En antaisi murojani tuollaiselle naiselle, vaihtaisin vapaamielisempään.

• mk

Silloin kun lasta ruvetaan yrittämään niin ei enää baareissa juosta ja aikoinaan kun naiseni oli raskaana harvoin kävin yhden ottamassa ja kun kävi uimahallissa niin sen saunakaljan voi ottaa mukaan yhteen aikaan sai keppanaa uimahallin kahvilasta ja kun autolla liikkeellä niin yhden voi ottaa ja sitten kotiin.

• et sillai
        Täh? kirjoitti:

Jaahas. Miehen pitää istua eteiseen kuin koira odottamaan 9 kuukautta jotain maailman erikoisinta ihmettä, vai? Miksi miehen pitäisi luopua elämästään, että nainen haluaa vauvan. Onko se ihan varmaa, että tuollaisessa tilanteessa mies haluaisi satasella. En antaisi murojani tuollaiselle naiselle, vaihtaisin vapaamielisempään.

on olemas sellasia miehiäkin jotka haluaa lasta enemmän ku nainen!

• ei pidä uskoa..

hyvä juttu..minulle aikoinaan kun kävi niin,että mieheni nykyään ent. halusi kovasti lasta,kun kaikilla muillakin sisaruksilla oli ja hän oli minua 8v.vanhempi ja kovasti halusi omaa poikaa...no minä sitten lapsellisuukissani menin halpaan: lupasi että lopettaa kun alan odottaa vauvaa..odotus aikana lupasi ,että lopetan kun vauva syntyy..kun vauva oli syntynyt ,lupasi että lopettaa juomisen kun lapsi(toivottu poika) alkaa ymmärtämään..laitoksellekin tuli viinahuuru krapuloissaan katsomaan meitä..eipä tehnyt mieli nyytin kanssa kotiin lähteä..kaikenlisäksi ei viihtynyt v.loppuisin kotona vaan aina piti lähtee kapakkaan tai jonnekkin dokailemaan..no aikani katselin ..lähes 10 vuotta ja sitten eron otin..tiesin ,ettei mikään muutu..joitakin vuosia siitä eteenpäin sitten hän kuoli ,ette ikinä arvaan mihin...

• ...
        Täh? kirjoitti:

No sinun ei kannata antaa niitä murojasi kenellekään. Vain sellaisten miesten jotka haluavat isäksi on ok. lisääntyä. Käyttäkää te muut varmuuden vuoksi kortsua!

• ;-P

"Raskauden aikana molemmat odottavat vauvaa EI VAIN NAINEN! Jos joku mies ajattelee niin mun mielestäni hän ei ole valmis! "

No ajattelevat miehet eivät sitten ilmeisesti ole valmiita.

Kai sitä nyt yhdessä ollaan perhettä perustettaessa ja toimitaan sen mukaan, mutta en kyllä myöskään ymmärrä ollenkaan, miksi sen pitäisi merkitä kaikkia täydellisesti samanlaisia elintapoja. Eihän suhde muutenkaan sellaista merkitse, vaan yleensä on hyvä olla molemmilla myös muuta elämää kuin se yhteinen elämä yhteisine tekemisineen ja tapoineen. Muuten ei ehkä olisi pitänyt mennä edes siihen suhteeseen, jos tämäkään ei ole selvää...

• Haloooo
        Täh? kirjoitti:

??? Siis jos mies ei rellestä ja juokse kapakoissa, se on koirana kotona istumista??? .... Taitaa alkolla olla enemmänkin valtaa tässä perheessä. Vapaamielisyydestä ei ole laisinkaan kyse!

• tammimamma

Minä en mieheltäni tuollaista ole vaatinut. On saanut mennä ihan kuin ennenkin. Ja itse olen monesti mukana, juomatta vain. Menköön nyt kun vielä voi. Eikä tarkoita, että olisi joka viikonloppu jossain menossa. Sitten kun vauva on syntynyt, ei kovin usein pääse mihinkään. Ja tuskin haluaa sitten edes lähteä. Itse olen joka viikonloppu töissä varhaisesta aamusta lähtien, joten menen myös aikaisin nukkumaan. Miksi ihmeessä miehen tartteisi olla himassa viikonloppuillat, vaikka minä olenkin. Pitäisikö sen katsoa kun mä nukun?!

• mies.

Asiaa tammimammalta. Ensimmäinen järkevä tässä ketjussa:)

• kohtapuoliinäiti

Minusta se kuuluu asiaan että meno rauhoittuu myös miehellä mutta totaalinen tipattomuus on minusta kohtuuton vaatimus.. Minusta on ok jos mies haluaa saunan jälkeen ottaa kaljan tai pari, tai esimerkiksi jossain vaiheessa ottaa kaveriporukalla enemmänkin. 9kk on kuitenkin todella pitkä aika ja siihen mahtuu jos minkälaista juhlapyhää synttäriä ja vaikka polttaria!

On siinä jo naisella pinna kireällä kun kaikenlaiset hyvyydet ja alkoholi kielletään niin mites siinä käy jos molemmat joutuvat elämään niin? :D Ei ainakaan riidoilta vältytä..

• Kohtamyösäiti

Edelleen, kuten joku täällä jo kirjoittikin; sen menon kuuluu rauhoittua jo ennen perheen perustamista ihan siksi, että aikuistutaan eikä vasta silloin, kun se lapsi on jo tulossa ja on "pakko luopua kaikesta hauskanpidosta ja kivasta"... En itsekään hyväksyisi miehen jokaviikonloppuisia baarireissuja kavereidensa kanssa, mutta en myöskään sellaisen miehen kanssa alkaisi lasta saamaan! Ei lapsen kuulu olla se syy aikuistumiseen vaan perheen perustamisen kuulu olla seurausta siitä, että ollaan jo aikuistuttu ja elämänarvot ovat erilaisia kuin aiemmin.

Jos on mielestään riittävän kypsä perustamaan perheen, kuuluu ajatusmaailmankin olla jo niin kypsä, ettei se alkoholi ja pitkiksi venyvät baari-illat ole elämän kohokohtia. Jos nämä em. ovat niitä kaikkein kivoimpia ajanviettotapoja, pitää lapsihaaveet vielä unohtaa. Ei tuollaiset asiat ole niitä tärkeimpiä aikuisille ja kypsille ihmisille, vaan ne ovat niiden lapsellisten touhuja... Toki JOSKUS jokainen voi käydä tuulettumassa, mutta jos sille on tarvetta vain joskus harvoin (eikä siis joka viikonloppu), ei raskausaikakaan tunnu uhraukselta.

• mies.
        Kohtamyösäiti kirjoitti:

Edelleen, kuten joku täällä jo kirjoittikin; sen menon kuuluu rauhoittua jo ennen perheen perustamista ihan siksi, että aikuistutaan eikä vasta silloin, kun se lapsi on jo tulossa ja on "pakko luopua kaikesta hauskanpidosta ja kivasta"... En itsekään hyväksyisi miehen jokaviikonloppuisia baarireissuja kavereidensa kanssa, mutta en myöskään sellaisen miehen kanssa alkaisi lasta saamaan! Ei lapsen kuulu olla se syy aikuistumiseen vaan perheen perustamisen kuulu olla seurausta siitä, että ollaan jo aikuistuttu ja elämänarvot ovat erilaisia kuin aiemmin.

Jos on mielestään riittävän kypsä perustamaan perheen, kuuluu ajatusmaailmankin olla jo niin kypsä, ettei se alkoholi ja pitkiksi venyvät baari-illat ole elämän kohokohtia. Jos nämä em. ovat niitä kaikkein kivoimpia ajanviettotapoja, pitää lapsihaaveet vielä unohtaa. Ei tuollaiset asiat ole niitä tärkeimpiä aikuisille ja kypsille ihmisille, vaan ne ovat niiden lapsellisten touhuja... Toki JOSKUS jokainen voi käydä tuulettumassa, mutta jos sille on tarvetta vain joskus harvoin (eikä siis joka viikonloppu), ei raskausaikakaan tunnu uhraukselta.

II. järkevä nainen tässä ketjussa.

• rv 14

En todellakaan ole itse edes ajatellut, että miehen pitäisi olla absolutisti siksi, että minä olen raskaana. Olisihan sekin tietysti yksi tapa saada kiusattua miestä, mutta eiköhän hän osansa saa muutenkin näiden hormonimyllerrysten keskellä eläessään? ;) En ymmärrä tuollaisia naisia, jotka oikein yrittämällä yrittävät keksiä keinoja, joilla saisivat kontrolloitua miestensä elämää. Huono itsetunto? Pakottava tarve olla aina maailman napa? Eihän se saunakalja silloin tällöin yhteistä odotusta pilaa, hyvänen aika :D

Minun mieheni kyllä juo saunakaljat samaan malliin kuin ennenkin ja kun ensi viikonloppuna on illanistujaiset tuttavapariskuntamme luona, sanoin heti, että minähän olen ilman muuta kuskina, kun en kuitenkaan voi ottaa mitään. Emme koskaan ole olleet alkoholin suurkuluttajia, emmekä myöskään kovinkaan usein käy ulkona (meillä on melkolaille yhteiset kaveripiiritkin, joten useimmiten menemme yhdessä, jos johonkin menemme) eli yksinäisiä iltoja ei ole tiedossa.

Ainoastaan sen olemme yhdessä sopineet, että kun jään äitiyslomalle (eli synnytys alkaa olla mahdollinen), hän ei enää juo yhtä kaljaa enempää. Tämäkin ihan sen vuoksi, että meiltä on tunnin ajomatka synnytyslaitokselle, enkä aio joutua odottelemaan taksia siksi, että mies ei voi ajaa ;)

• mies.

III. järkevä nainen tässä ketjussa.

• Mites sitten

jos saat keskenmenon ja meinaat vuotaa kuiviin, ajaako miehesi kännissä sut sairaalaan? Raskausaika ei tosiaan ole riskitöntä, eikä silloin voi mieskään viettää ns. normaalia elämää.

• Jooh:D
        Mites sitten kirjoitti:

jos saat keskenmenon ja meinaat vuotaa kuiviin, ajaako miehesi kännissä sut sairaalaan? Raskausaika ei tosiaan ole riskitöntä, eikä silloin voi mieskään viettää ns. normaalia elämää.

Eikun sitten mennään kaks päällä polkupyörällä, niin kuin me ajokortittomat mennään muutenkin.

Ilman muuta kaikki elämä pitää epänormalisoida, ettei ole mitään riskejä.

• herää jo
        Mites sitten kirjoitti:

Silloin pääsee taksilla tai ambulanssilla. Jos turvaudut vain miehen kyytiin niin mitäs kun hän on töissä? Jäät kotiin vuotamaan vai pitääkö miehen ottaa vuorotteluvapaata raskauden ajaksi?

• jatur

Samaa mieltä kuin edellinen. Ei mitään täyskieltoa miehelle tarvita. Kyllä mun mies on ainakin ilman kieltojakin ymmärtänyt vähän rauhoittaa, tai oikeastaan se tapahtui jo ennen kuin lasta edes alettiin yrittää.
      Sen ymmärrän kyllä, että ei ole kivaa jos mies jättää harvase viikonloppu yksin kotiin ja lähtee juomaan ja saa sitten odotella missä kunnossa tällä kertaa tullaan. Ja sekin ärsyttäisi, jos mies vetäisi kotona hirmu överit viikonloppuna, niin että ei olisi enää seuraa juomattomalle osapuolelle. Joskus on mieheni ottanut vähän enemmän, mutta silloin olen ollut mukana ja sanonut, että se on ihan ok, kunhan ei ihan överiksi mene.
      Riippuu siis määrästä ja tilanteesta, mut ei mun mielestä täyskieltoja tarvita.

• mies.

IV. järkevä nainen tässä ketjussa.

• Rv 37+0

No tuota. Mielestäni vaimosi vaatimus täydellisestä raittiudesta on ehkä hieman turhan tiukka, mutta toisaalta eipä siihen suostuminenkaan nyt mikään hirveä uhraus mielestäni olisi, koska nainen todellakin joutuu uhrautumaan lapsen saamisen takia NIIN paljon enemmän kuin mies, että yksi alkoholikielto on aika pientä sen rinnalla. Se on kyllä kannatettavaa, että puhutte kaikesta jo ennalta, ettei tarvitse sitten raskauden aikana alkaa asiasta riitelemään.

Itse en kieltänyt mieheltäni alkoholia kokonaan ja kotona hän onkin silloin tällöin ottanut 1-2 olutta ruuan kanssa tai illan ratoksi, mutta varsinaisesti bilettämässä mies on käynyt koko raskauden aikana tasan kerran. Yhdessä olemme käyneet muutamissa juhlissa ja pari kertaa pubissa istumassa, mutta silloinkin mies on juonut vain 1-3 olutta ja minä saman verran alkoholittomia. Ja ajoissa on tultu kotiin. Meille tämä on ollut hyvä ratkaisu.

Kannattaa muuten sopia muistakin "solidaarisuuden osoituksista" kuin vain alkoholin käytöstä, koska sehän tosiaan ei ole ainoa rajoitus... Raskaana oleva nainen ei esim. voi harrastaa mitään riskialttiita urheilulajeja (ainakaan alkuraskauden jälkeen), joten joutuuko mieskin sitten solidaarisuuden vuoksi niistä luopumaan? Meillä mies kyllä joutui harrastuskertoja harventamaan, sillä itse en sietäisi sitä, että toinen viettäisi kaikki illat samoissa harrastuksissa kuin ennenkin, kun itseltäni ko. lajit on kokonaan pois laskuista... Silloin tällöin toki päästän hänet "tuulettumaan", että pysyy pää ja kroppa kunnossa, mutta rajoituksia on tullut hänenkin elämäänsä, mikä ihan reilua onkin. Voin ihan rehellisesti sanoa, että omat vaivani ja rajoitteeni ovat silti aikas paljon suurempia... :-)

• äimistynyt akka

Siis miehen pitää rajottaa harrastuksia siks että sinä oot raskaana??? tuota en ymmärrä ollenkaan... sitten ymmärtäsin ku oot loppusuoralla raskausajalla ja kun lapsi on tullu.... mut raskausaikana, WTF?? :D

• mies.
        äimistynyt akka kirjoitti:

Siis miehen pitää rajottaa harrastuksia siks että sinä oot raskaana??? tuota en ymmärrä ollenkaan... sitten ymmärtäsin ku oot loppusuoralla raskausajalla ja kun lapsi on tullu.... mut raskausaikana, WTF?? :D

V. järkevä nainen tässä ketjussa.

• gb hb

En minäkään ole ukkoa kieltänyt juomasta, tosin hän on kyllä itse vähentänyt kaikkia menoja ym. raskauden takia. Lopetti tukakanpoltonkin kun alettiin yrittämään lasta, omasta tahdosta ja osaksi minun pyynöstä. Ymmärsi, että sillä on vaikutusta raskaaksi tulemiseen.

Ihan samalla lailla saa mennä kuin ennenkin ja tehdä, ihan itse hän on päättänyt olla enemmän kotona ja kanssani ja tietenkin minä olen onnellinen siitä päätöksestä=)

• rv 39

Mun mies on tässä loppu ajalla käynyt vähän useemmin kavereiden kanssa ulkona joka on mun mielestä ok ku oon viettäny kavereiden kanssa itekki iltaa ja käynyt sitte yöllä hakemassa miehen kotiin kun on ollut valmis :)
      Musta ihan tyhmää kieltää miestä kuhan ei mene vaan yli :)
      No okei en ite muutenkaan oikeastaan juo ehkä kerran tai kaks vuodessa ni ehkä sen takia en ota nytkään stressiä tästä asiasta :) Vielä viime viikonloppunaki mies oli mun isosiskon miehen kanssa baarissa kun vietettiin siskon kanssa nyyhkyleffa iltaa, ni oisko sit pitäny miehelle sanoa et sä muuten jäät sitten istumaan kotiin tai meet sinne baariin mut et saa juoda ainuttakaan olutta :D

• rv 31

joo en minäkää ole ukkoa kieltänyt juomasta, koska se ennen raskaus aikaa on muutenki aika vähän ja harvoin ottanut enemmän.. ja itehhän en ole oikee juonut ainakaa 3 vuoteen eli itelle ei tule minkäänlaista kiusausta siitä jos hän juo.. ja tupakan poltonki lopetti omasta tahosta ku kuuli raskaudesta.. :) joskus sillä saattaa mennä juomine vähä yli jos on esim "viinin" maistiais illassa nii sielä tulee sit otettua vähä enemmä.. mut niistäki ollaa päästy ohi eikä mtn isompii riitoja ole tullut..

• Tossun allako?

"joo en minäkää ole ukkoa kieltänyt juomasta"
        Herranjestas.. mieshän on aikuinen ihminen, eikä mikän lapsi jota täytyy kieltää ja vahtia. Huh huh, eikö miehellä ole minkäänlaista omaa tahtoa. Seköä nainen että mies päättävät itse omat tekemisensä.

• h43h

Varmaan tämä homma riippuu aika paljon siitä miten te ootte tottuneet tekemään. Jos joka viikonloppu olette yhdessä kulkeneet niin kyllä varmaan vaimoketta pännii istua yksin kotosalla, kun mies rellestää entiseen malliin. Mutta kumma jos se alkoholi on niin kauhean tärkeä UHRAUTUMISASIA, että nainen ajattelee "kun minäkin UHRAUDUN olemaan juomatta niin uhraudut sinäkin". Mikä ihme siinä aineessa on niin mahtavaa, olen varmaan kolmessa vuodessa unohtanut miten mahtavaa on hillua kännissä. Mutta pointti se, että mielestäni miehen pitää myös asettua hieman ja vähentää menoja jos niitä on paljon eikä hylätä raskaanaolevaa emäntää kotiin.

Meillä on ennenkin liikuttu paljon erikseen työvuorojen epäsäännöllisyyden vuoksi, joten minulle ei tule mitään mustasukkaisuuskohtausta jos mies lähtee baariin. Hän käy harvoin, yhäkin vaikka lapsi on jo vähän vanhempi. Kyllä sitä silti aina ikävä tulee, kun toinen lähtee kavereiden kanssa ja itsellä orpo olo kotona. Joskus ehkä vähän kateellinenkin olo jos totta puhutaan (siis nykyisin, kun ei pääse itse mukaan edes autolla, kun jään lapsen kanssa kotiin). Kaikkein eniten pännii kuitenkin se seuraava päivä, kun toinen makaa kanttuvei puolillepäivin ja mötköttää sohvalla loppuajan.

Mutta jos meillä mennään niin sitten saa mennä, mutta seuraavana päivänä pitää kyetä kaveriksi kotihommiin.

• vuorokerroin

Ihan vaan kysyisin, että miksei mies sitten välillä jää lapsen kanssa kotiin niin, että sinä pääset ystäviesti kanssa ulos?

• nuori perheen äiti

Kun tuliMME raskaaksi mieheni kanssa hän ei mennyt ulos bilettämään melkein koskaan. Ystävien synttäreillä mentiin yhdessä juhlimaan, ja silloin mies joi vain tuopin tai kaks. Loppuraskaudesta oli kesä ja ajattelin usein että miehen pitää nyt mennä vähän nauttimaan koska kohta koti illat ovat "pakko", vaikka niistä ollaan nautittu paljon jo ennen raskautta. Hän ei kuitenkaan HALUNNUT omasta tahdosta mennä, vaan halusi olla kanssani aina viikonloppuisin. Olihan se ymmärrettävää sillä mieheni oli silloin viellä armeijassa niin ei nähty kun viikonloppuisin vain.

Jokainen pari toimii omalla parhaaksi katsomallaan tavalla.

Tupakasta kuitenkin mielestäni pitää luopua koska se on (sekä jos äiti itse polttaa tai jos on passiivi tupakoitsia, esm. mies tupakoi) haitallista sikiölle, ja kasvattaa kätkytkuoleman riskiä.

• ---emma---

Niih, no jokainen tyylillään, mutta on se mun mielestä ehkä VÄHÄN liioittelua, jos nainen vaatii, että miehenkin on oltava tipattomalla yhtä pitkän aikaa kuin hän. Eli lähes vuosi. Se on kuitenkin melko pitkä aika. En pitäisi sitäkään kovin reiluna, jos mies vaikka joutuisi jollekin pitkälle antibiootti kuurille, ja sinä aikana vaimokaan ei saisi juoda pisaraakaan :D jotenkin älytöntä..
      Eri asia, jos mies jatkuvasti ravaa baareissa ym., mutta saunakaljat silloin tällöin tuskin kenenkään tulevaa perhe-elämää tai vauva-arkea vaarantavat. Ei elämää pidä ottaa niin kauhean vakavasti, aikansa kutakin!! :)

• dg

minä odotan meidän kolmatta lasta (raskaus kohta puolivälissä) ja mies on koko raskauden ajan ollut joka viikonloppu baarissa. Nyt alkaa minun mitta täyttyä, uskon että tämä kaataa meidän suhteen. Kotona on kyllä saanut ottaa, mutta ei riitä! Raskaus ei muutenkaan ole mennyt ilman ongelmia mutta ilmeisesti se on vain minun murhe koska minähän se raskaana olen...Olen todella väsynyt tilanteeseen, mutta mies ei näe siinä mitään väärää.

• ????
        dg kirjoitti:

minä odotan meidän kolmatta lasta (raskaus kohta puolivälissä) ja mies on koko raskauden ajan ollut joka viikonloppu baarissa. Nyt alkaa minun mitta täyttyä, uskon että tämä kaataa meidän suhteen. Kotona on kyllä saanut ottaa, mutta ei riitä! Raskaus ei muutenkaan ole mennyt ilman ongelmia mutta ilmeisesti se on vain minun murhe koska minähän se raskaana olen...Olen todella väsynyt tilanteeseen, mutta mies ei näe siinä mitään väärää.

Tässä on juuri se ongelma, että miksi ihmeessä alat lastentekoon noin lapselliselle tasolle jääneen miehen kanssa...? Itse vaadin kyllä jonkinsortin aikuistumista jo ennen perheen perustamisen aloittamista! Ja aikuistumiseen kuuluu myös se, että ymmärtää, että sinkkuelämä baareissa joka viikonloppu on aika lopettaa ja keskittyä muihin asioihin.

• dg
        ???? kirjoitti:

Tässä on juuri se ongelma, että miksi ihmeessä alat lastentekoon noin lapselliselle tasolle jääneen miehen kanssa...? Itse vaadin kyllä jonkinsortin aikuistumista jo ennen perheen perustamisen aloittamista! Ja aikuistumiseen kuuluu myös se, että ymmärtää, että sinkkuelämä baareissa joka viikonloppu on aika lopettaa ja keskittyä muihin asioihin.

Nii-in, en kuvitellut että kun yhdessä tuumin pannaan lapsi alulle, aikuiselle miehelle tulee tämän jälkeen joku teinivaihe. Viikonloppuna sankari oli sanonut kavereilleen että itepähän on jalkasa levittäny... Että kai tästäkin saa sit itseänsä syyttää. Nyt on kuitenkin asuntohakemus jätetty, että teineilköön sit rauhassa kun muutan lasten kans pois.

• Jätetty, mutta onnel

Joo, mun mies istui kapakassa myös arki-illat ja joskus se toi mun piristykseksi kavereita sieltä kapakasta kotiin - känniääliöt sitten silitteli mun isoa pyöreää mahaa ja leperteli tulevalle vauvalle. Oli tosi kivaa.

Vauvan synnyttyä miestä ei tahtonut näkyä senkään vertaa ja kun lapsi oli 2 v. mies häipyi toisen naisen matkaan. Sekin liitto hajosi ja nyt on menossa neljäs yritys, mutta tuntuu ettei sekään kestä.

Olen onnellinen, että itse kasvoin aikuiseksi ja olen jaksanut olla lapseni kanssa. Iloitsen hänen olemassaolostaan ylitse kaiken. Lapsi on todella lahja. En minä ole jäänyt mistään paitsi, kun olen jättänyt alkoholin ja muun bilettämisen. Kavereita minullakin on ja meillä on todella ihanaa yhdessä.

• Perheenlisäystä

Juuri näin! Jos toinen ei kerran osaa kasvaa aikuiseksi, on parempi jatkaa elämää ilman häntä. Toki vielä parempi vaihtoehto olisi huomata se jo ennen lapsen saamista, jolloin lapsi ei joutuisi kärsimään joko isättömyydestä tai sitten välinpitämättömästä isästä...

"En minä ole jäänyt mistään paitsi, kun olen jättänyt alkoholin ja muun bilettämisen. Kavereita minullakin on ja meillä on todella ihanaa yhdessä."

Itselläni ainakin (en tiedä miten sinulla) tuollainen elämä jäi pois jo kauan ennen raskautta. Ei aikuiset ihmiset jaksa ravata baareissa joka viikonloppu ja ryypätä jatkuvasti, sillä elämässä on jo muutakin sisältöä. Toki kohtuujuominen sillointällöin kavereiden seurassa on ok, mutta ei sen alkoholin kuulu olla se pääasia. Ei sitä ymmärrä ennenkuin on oikeasti itse aikuistunut ja jos sitä ei ymmärrä, ei kuulu myöskään lapsia alkaa hankkia.

• pi-ci

No itse olen raskaana ja kyllä annan miehen juoda silloin tällöin, mutta ei juo minun seurassani, koska ensinnäkin, minunkin tekisi silloin tällöin mieli ottaa ja toisena raskaanaolevalle monesti käy nenään hajut paljon pahemmin, niin kyllä välillä laatta lentänyt vain miehen syömisten ja juomisten hajujen takia, mikä ei ole kovin mukavaa. Ollaan sovittu nyt että alkuraskauden aikana voi silloin tällöin ottaa, mutta kun mennään kolmella viimeisellä kuulla, niin silloin alkaa täys tipattomuus koska silloin ei tiedä milloin lapsi päättää syntyä ja alkoholilta haiseva isä ei pääse mukaan synnytykseen. Siitä tipattomuus jatkuu niin että jos lapsi on kotona, silloin ei juoda yhden ainutta, koska lapsen ei tarvitse vielä joutua sellaista näkemään, sitten kun on vanhempi ja ymmärtää paremmin voi sääntöjä löysätä vähän.

Tähänkään ei kyllä vastausta kannata hakee täältä vaan mennä sen vaimokkeesi luokse ja keskustella asiasta pitkään ja JÄRKEVÄSTI. Kysy perustelut tälle tipattomuudelle ja esitä omat näkemyksesi asiaan, mutta totuus on että se yhdeksän kuukautta, mitä teillä on lapsen odotukseen aikaa, on sitä aikaa milloin harjoitellaan, mitä se elämä lapsen kanssa tulee olemaan. Eli joudutaan kovemmille kuin yleensä kotitöiden ja juomisten suhteen. Kannattaa tarkkaan miettiä mitä elämältä haluaa ja kuinka paljon sen haluamansa eteen on valmis uhraamaan.

• Lisää Kylmää

"Siitä tipattomuus jatkuu niin että jos lapsi on kotona, silloin ei juoda yhden ainutta, koska lapsen ei tarvitse vielä joutua sellaista näkemään, sitten kun on vanhempi ja ymmärtää paremmin voi sääntöjä löysätä vähän."

Niin siis millaista näkemään? Sitä, että isä tai äiti juo lasista/ pullosta juomaa? Muutahan pieni lapsi ei asiasta ymmärrä. Olennaista ei ole se mitä lasissa on, vaan se miten käyttäytyy. Kenenkään käytös tuskin muuttuu siitä, jos juo yhden oluen tai lasillisen.

Vai onkos asia niin, että alkoholin juominen tarkoittaa väistämättä sitä että ollaan perseet olalla ja ajetaan eukko ja lapset hankeen?

• pi-cinen
        Lisää Kylmää kirjoitti:

"Siitä tipattomuus jatkuu niin että jos lapsi on kotona, silloin ei juoda yhden ainutta, koska lapsen ei tarvitse vielä joutua sellaista näkemään, sitten kun on vanhempi ja ymmärtää paremmin voi sääntöjä löysätä vähän."

Niin siis millaista näkemään? Sitä, että isä tai äiti juo lasista/ pullosta juomaa? Muutahan pieni lapsi ei asiasta ymmärrä. Olennaista ei ole se mitä lasissa on, vaan se miten käyttäytyy. Kenenkään käytös tuskin muuttuu siitä, jos juo yhden oluen tai lasillisen.

Vai onkos asia niin, että alkoholin juominen tarkoittaa väistämättä sitä että ollaan perseet olalla ja ajetaan eukko ja lapset hankeen?

No tää nyt vaan oli esimerkki meidän perheen tavasta.. Jokainen päättää yksilöllisesti mitä tekee, meillä näin, teillä toisella tavalla. Mielummin pidän nollatoleranssin ainakin itse, mieheltä en jatkuvasti sitä vaadi ja nautin siitä lapseni kasvattamisesta selvin päin. Jos järkevästi osaa alkoholin kanssa elää, niin mikä ettei. Jokainen omaan elämään sopivalla tyylillään kuhan ei ne lapset joudu siitä kärsimään millään tapaa.. :)

• pis sis
        pi-cinen kirjoitti:

No tää nyt vaan oli esimerkki meidän perheen tavasta.. Jokainen päättää yksilöllisesti mitä tekee, meillä näin, teillä toisella tavalla. Mielummin pidän nollatoleranssin ainakin itse, mieheltä en jatkuvasti sitä vaadi ja nautin siitä lapseni kasvattamisesta selvin päin. Jos järkevästi osaa alkoholin kanssa elää, niin mikä ettei. Jokainen omaan elämään sopivalla tyylillään kuhan ei ne lapset joudu siitä kärsimään millään tapaa.. :)

Normaalisti alkoholia käyttävälle tuollaiset asiat ei tule edes mieleen, ne on alkoholistiperhettä läheltä seuranneen kommentteja. Juominen ei normaaleille tarkoita perseitä olalle ja riehumista ja räkä poskella makaamista. Juominen voi olla myös sivistynyttä ja parempi on jos lapsi näkee sitä sivistynyttä juomista kotona kuin räkäposkella makaamista pussikaljakavereidensa kanssa. Juominen ei myöskään tarkoita kännissä olemista. Viiniä voi juoda vaikka lasillinen, olutta voi juoda tuopin tai kaksi, ei siitä känniin tulla, pieni huppeli voi seurata hetkeksi mutta ei lähde kontrolli käsistä.

• rose18
        pis sis kirjoitti:

Normaalisti alkoholia käyttävälle tuollaiset asiat ei tule edes mieleen, ne on alkoholistiperhettä läheltä seuranneen kommentteja. Juominen ei normaaleille tarkoita perseitä olalle ja riehumista ja räkä poskella makaamista. Juominen voi olla myös sivistynyttä ja parempi on jos lapsi näkee sitä sivistynyttä juomista kotona kuin räkäposkella makaamista pussikaljakavereidensa kanssa. Juominen ei myöskään tarkoita kännissä olemista. Viiniä voi juoda vaikka lasillinen, olutta voi juoda tuopin tai kaksi, ei siitä känniin tulla, pieni huppeli voi seurata hetkeksi mutta ei lähde kontrolli käsistä.

minusta tuntuu että yleensä juomisiaa vähätellään ja puhutaan vähästä, sitten haistaa viinalle jatkuvasti.
        ja todellisuus on eri mitä puhutaan.
        olen itsekkin tipattoman puolella, jolloin ei varmasti tapahdu alkoholin yliotetta.

• herää jo
        rose18 kirjoitti:

minusta tuntuu että yleensä juomisiaa vähätellään ja puhutaan vähästä, sitten haistaa viinalle jatkuvasti.
        ja todellisuus on eri mitä puhutaan.
        olen itsekkin tipattoman puolella, jolloin ei varmasti tapahdu alkoholin yliotetta.

Jos alkoholi on tuollainen ongelma, ei 9kk tipattomuus toteudu sopimuksista huolimatta. Tai sitten ratkeaminen tapahtuu lapsen synnyttyä. Vaimo on valinnut kumppanisi väärin, jos on todennäköinen riski alkoholisoitumisesta.
        Minä näen ennemminkin kyseessä olevan ylihysterisoinnin tai kun-minä-kärsin-kärsikööt-myös-muut ajattelun. Niihin tipattomuuden vaatimus ei ole ratkaisu vaan ongelmien siirtämistä.

• mk

Kyllä raskaana oleva nainenkin voi sen viinilasin viikossa ottaa ja älä suostu noin pompoteltavaksi koska ei se ole tarkoitus että toinenkin joutuu olemaan ottamatta kun naisesi on raskaana. Sanopp a naiselle että jätetäämpä nämä lapset tekemättä jos noin ruvetaan pompottelemaan.

• Jokainen.

Vastuunsa tunteva aikuinen vanhempi lopettaa alkoholin käytön viimeistään silloin, kun lapsi on syntynyt. Onhan lapsella huomattavasti parempi kasvu ja kehittymisympäristö sellaisessa perheessä jossa, alkoholia ei käytetä.

• ..............

Kyllä vähän alkoholistilta kuulostat, jos et jaksa yhdeksää kuukautta olla juomatta. Miksi et voisi olla juomatta tuota aikaa?

• Perheenlisäystä

Ehkei tässä ole kyse siitä, että ap haluaisi olla änkyräkännissä joka viikonloppu vaan ihmettelee avovaimonsa määräystä siitä, ettei saisi ottaa ollenkaan yhdeksään kuukauteen?

Itsekin toki ihmettelen syitä määräyksen takana; ehkä ap:lla on tapana juoda liikaa ja liian usein ja siksi avovaimo on ylihysteerinen asian kanssa? Tätä tarina ei kerro, mutta jos kyse on kohtuukäyttäjästä (siis saunakalja silloin tällöin ja joskus kavereiden kanssa vähän enemmän), en ymmärrä alkuunkaan moisia vaatimuksia. Itsekin olen raskaana, eikä moinen asia ole edes käynyt mielessäni ennen tämän ketjun huomaamista!

• ....................
        Perheenlisäystä kirjoitti:

Ehkei tässä ole kyse siitä, että ap haluaisi olla änkyräkännissä joka viikonloppu vaan ihmettelee avovaimonsa määräystä siitä, ettei saisi ottaa ollenkaan yhdeksään kuukauteen?

Itsekin toki ihmettelen syitä määräyksen takana; ehkä ap:lla on tapana juoda liikaa ja liian usein ja siksi avovaimo on ylihysteerinen asian kanssa? Tätä tarina ei kerro, mutta jos kyse on kohtuukäyttäjästä (siis saunakalja silloin tällöin ja joskus kavereiden kanssa vähän enemmän), en ymmärrä alkuunkaan moisia vaatimuksia. Itsekin olen raskaana, eikä moinen asia ole edes käynyt mielessäni ennen tämän ketjun huomaamista!

"Itsekin toki ihmettelen syitä määräyksen takana; ehkä ap:lla on tapana juoda liikaa ja liian usein ja siksi avovaimo on ylihysteerinen asian kanssa?"

Nimenomaan tämän takia minullekin tulee mieleen vähän muuta kuin saunakalja ja silloin tällöin lasillisella käynti kavereiden kanssa.

• dead friend
        .................... kirjoitti:

"Itsekin toki ihmettelen syitä määräyksen takana; ehkä ap:lla on tapana juoda liikaa ja liian usein ja siksi avovaimo on ylihysteerinen asian kanssa?"

Nimenomaan tämän takia minullekin tulee mieleen vähän muuta kuin saunakalja ja silloin tällöin lasillisella käynti kavereiden kanssa.

Niin, tai sitten avovaimo on ehkä muista syistä "ylihysteerinen", esim. ripustautuva/omistushaluinen tms. Mutta turha näitä on arvailla, kun ei aloittaja enempiä kertonut - kertonee jos tahtoo.

• dead friend kirjoitti:

Niin, tai sitten avovaimo on ehkä muista syistä "ylihysteerinen", esim. ripustautuva/omistushaluinen tms. Mutta turha näitä on arvailla, kun ei aloittaja enempiä kertonut - kertonee jos tahtoo.

Se tuntuisi kertovan jotakin, että ajatus vajaasta vuodesta ilman alkoholia aiheuttaa niin paljon stressiä, että pitää netissä siitä tulla itkemään.

Jos aloittajan alkoholinkäyttö ei ole ennen emäntää haitannut, miksi se haittaisi nytkään? Toisaalta, jos se ON haitannut, nyt näyttäisi olevan korkea aika ottaa asia pöydälle.

• YEAH VIINAA

VITUT ÄMMISTÄ!!! LISÄÄ VIINAA LÄRVIIN!!! MAAILMA JA SUHTEET PELASTUU!!!

• kokemusta pitkään

Minä olen elänyt miehen kanssa, jolle koko avioliittomme ajan alkoholi on ollut ongelma. Alussa sitä ei oikein käsittänyt, mutta niitä ylilyöntitilanteita tuli. Ensimmäistä lasta odottaessa tilanne oli rauhaisa, hän ei ylipäänsä silloin vielä juonut niin paljoa. Mutta toisen raskauden aikana niitä tilanteita tuli, jolloin hän oli ihan liian humalassa. Lastemme välillä on vuosia paljon, joten tilanne oli muuttunut. Hän kyllä lupasi muuttaa tapojaan, hän nimittäin halusi sitä toista lasta yhtä paljon kuin minä. Mutta silloin oli jo selvää, että eihän se mene niin kuin sanotaan.
      Täällä on paljon kommentteja siitä, että nainen on tyhmä jo vaatii mieheltä juomattomuutta. Tuli vaan mieleen oma toinen raskaus. Kyllä minä jo siloin sisimmässäni tiesin minne ollaan menossa. Nykyisin hän on alkoholisti. Joten, jos nainen sellaista vaatii, kannattaa oikeasti miettiä, mitäköhän hänellä on mielessä, onko mies ollut millainen humalassa, humaltuuko hän helposti, nappaileeko sittenkin useammin kuin itse antaa ymmärtää.
      Onhan se todella rasittavaa katsoa humalaista ihmistä, raskaus on kuitenkin monella tavoin uusi asia, nainenhan se viime kädessä kokee sen vastuun mitä lapsen myötä tulee. Muistan kyllä ne ajatukset ja pelot, joita nousi, kun mietti. että mitä tuli tehtyä ja joutuuko kaikesta selviämään vielä yksin. Yksin olen ollut tämän toisen lapsen suhteen. Alussa ensimmäiset vuodet olivat vähän helpompia, mutta koko perhe on kärsinyt isän juomisesta erittäin paljon.

Joten, aina ei ole siltä miltä näyttää. Onko naisella sittenkin jotain syytä oikeasti, kun hän pyytää toista olemaan juomatta.
      Kannattaa sitä ainakin miettiä !

• toinen näkökulma

No joo, kaikki jotka ottavat alkoholia eivät ole juoppoja, kaikki eivät juo itseään edes humalaan.

• Phumba

Meillä ei ollut puhetta noista asiosita aikoinaan mutta minä kohtuullistin vapaaehtpoisesti alkoholinkäyttöäni vaimon olessa raskaana, jäin pois monista firman juhlista jne. Parista saunakaljasta jotka lauantai-iltaisin join ei tullut siten sanomista. Vaimoni oli lisäksi raskauden loppuvaiheessa niin kipeä että piti olla ajokunnossa jos tulee äkkilähtö.

• Phumba

Jatkoa vielä edellisestä: Lisäksi tein raskauden loppuvaiheessa kaikki kotityöt koska vaimo ei pystynyt. Eli sillä verukkeella ei vaimolla ollut kanttia kieltää minulta saunakaljoja.

• neljä * äitee

En ymmärrä vaimoasi, raskaus on yhteinen kokemus, vaikka toinen väliin ottaisikin kohtuudella. Olen itse neljän lapsen äiti ja minulle raskaudet ovat olleet erilaisia kokemuksia kuin miehelle, eihän mies tunne lapsen liikkeitä sisällään ei miehellä ole mahdollista pahoinvointia jne.

• menoveli

Mulla oli raskauspahoinvointia kun ex-vaimo oli raskaana. Yleensä se johtui sen kummalliseksi muuttuneista ruokahimoista, silliä ja jogurttia, hevosenlihaa ynnä muuta karseeta.

• Iron Ia

Höpöhöpö, naisella on oikeus humalatilaan ja aborttiin milloin vain tahtoo. Jotain oikeuksia se tulee naisellakin olla. Naisen ruumis on naisen omaisuutta, siihen ei tule laeilla kajota.

• menoveli

Höpö höpö. Tuhotkoon akka itsensä miten tahtoo mutta ei se sikiö ole sen omaisuutta. Abortti ei myöskään ole ehkäisykeino kun katumuspillereitä saa kuin karkkia. Ymmärrän abortin lähinnä narkkariäitien jälkeläisten pelastuksena, ei tänne kukaan halua yksisilmäisenä torsona.

• kivat sullekin
        menoveli kirjoitti:

Höpö höpö. Tuhotkoon akka itsensä miten tahtoo mutta ei se sikiö ole sen omaisuutta. Abortti ei myöskään ole ehkäisykeino kun katumuspillereitä saa kuin karkkia. Ymmärrän abortin lähinnä narkkariäitien jälkeläisten pelastuksena, ei tänne kukaan halua yksisilmäisenä torsona.

Jaa jaa. Eli odotusaika on "akalle" pelkkiä velvollisuuksia ja miehelle pelkkiä oikeuksia.

• Kasva aikuiseksi!

Et siis ole valmis tekemään uhrauksia raskauden aikana. Entäs kun lapsi on syntynyt? Aiotko silloinkaan osallistua mitenkään lapsen hoitoon, kasvatukseen, harrastuksiin ja olemiseen? Vai jatkuuko sinun elämäsi ihan samanlaisena kuin tähänkin asti. Taloudessa vain on lapsi, joka kyllä jää täysin äitinsä vaivoiksi.

Kerro ihmeessä vaimollesi, että et ole valmis tekemään mitään uhrauksia tämän lapsen takia, jotta hän tietää, haluaako todellisuudessa olla yh-äiti vai ei.

• METSÄMÖKIN TOTUUS

Mies on mies ja se se että nainen määrää joka ..tun asiasta ja niitä on toteltava ,se saa riittää.Jos otat fiksusti akkas ja muutkin pitää suunsa tukossa tuosta asiasta.On tämä ..malauta jo järjetöntä että naisia pitäis aina totella ...tana! Miehen ei tarvi uhrautua vaan tekee mitä haluaa jos ja kun se ei loukkaa muita.Ja jos puolison olleessa raskaansa ottaa kännit, MITÄ SITTEN !?

• ......

Minun mielestäni vaimosi ehdotus on ihan hyvä. Ei se mielestäni ole ei alkoholiriippuvaiselle ihmiselle mikään koettelemus, jos on odotusajan ihan pelkkänä vesipoikana.
      Sitten kun lapsi on syntynyt, niin shampanjat jäihin ja otatte yhdessä kuohujuomaa uuden perheenjäsenen kunniaksi.
      Kyllä alkoholi on ihan turha asia, sitä ilman kyllä tulee toimeen ja ajan voi käyttää vaikka yhteisiin kävelylenkkeihin.

• nainen 1966

Hei,
      itse olen tehnyt 3 lasta enkä kertaakaan ole miehelleni sanonut, että hänen pitäisi olla tipattomalla sen aikaa, aika tyrmistyttävä pyyntö naiselta minusta.

• hoh hoijaa

No voi hyvänen aika... Eipä kyllä tullut itselläni ainakaan mieleen että rajoittaisin miehenkin juomisen ihan vaan sen takia että olin itse raskaana. Kuuden vuoden sisään kolme raskautta ja imetysajat päälle niin kyllä olis miehelle tehnyt tiukkaa jos ei saunakaljaakaan olis saanut ottaa. Menemisiä toki voi hillitä, jos on joka viikonloppu liikenteessä, mutta en nyt lähtis saunakaljoja toiselta pois viemään.

Mun mielestä tämä nyt vaan on tälle ajalle tyypillistä lässytystä. Huolestuttavampaa on isät jotka eivät rajoita omaa elämäänsä lapsen synnyttyäkään. Raskausaika on hyvää aikaa isänkin harjoitella tulevaa varten mutta en nyt lähtis ihan äärirajoillekaan asiaa viemään ;)

• 2 lasta synnyttäneenä, enkä ole kummallakaan kerralla vaatinut miestä olemaan ilman alkoholia. Tosin ei hän niitä muutenkaan kamalasti litkikään. On saanut mennä ja tulla ihan entiseen malliin, niin odotus ja vauva-aikanakin, enkä ole kokenut sitä sillein etteikö ottaisi vastuuta. On hieno isä lapsilleni, mutta käy silloin tällöin "latailemassa" akkuja kavereiden kanssa juhlien, ja mielestäni siinä ei ole mitään väärää! Odotusaikana olin itsekin muutaman kerran mukana, ja hauskaa oli vaikka en mitään juonutkaan!

• löysät pois

Outoja juttuja! Hääpäivänä sitä luvataan rakastaa myötä- ja vastamäessä ja sitten kun ollaan vähän aikaa yhdessä, niin jo pitää ukon päästä "latailemaan akkuja". Ei vaikuta kovin onnelliselta tuollainen yhdessäolo! Eikö se vaimon seura enää kiinnostakaan, kun on saatu valloitus tehtyä? Vai mikä siinä mättää. Teeskennellenkö sitä laulellaan, etä "käymme yhdessä ain, käymme aina rinnakkain... jne

• Omituista touhua...
        löysät pois kirjoitti:

Outoja juttuja! Hääpäivänä sitä luvataan rakastaa myötä- ja vastamäessä ja sitten kun ollaan vähän aikaa yhdessä, niin jo pitää ukon päästä "latailemaan akkuja". Ei vaikuta kovin onnelliselta tuollainen yhdessäolo! Eikö se vaimon seura enää kiinnostakaan, kun on saatu valloitus tehtyä? Vai mikä siinä mättää. Teeskennellenkö sitä laulellaan, etä "käymme yhdessä ain, käymme aina rinnakkain... jne

Tiedätkö, että ihminen voi elää naimisiin mentyäkin aivan normaalia elämää, ei avioliitto ole mikän vankila. Kyllä suhde loppuu aika lyhyeen jos täytyy toisen menemisiä vahtia.
        Ps. Olen nainen.

• menoveli
        löysät pois kirjoitti:

Tuo on läheisriippuvaisen puhetta. Ei avioelämä ole sitä että ollaan 24/7 yhdessä ja tullaan töistä kipinkapin kotiin oman kullan luo. Naurettavaa. Normaali parisuhde toimii ihan parisuhteen ehdoilla eli kumpikin säilyttää minuutensa huomioiden myös sen toisen kumppanin tarpeet. Sinä taas tunnut naiselta jolla on kaikki oikeudet ja miehelläs velvollisuudet istua käsi kädessä ympäri vuorokauden jottei sulle tule paha mieli. Voi voi, mene hoitoon.

• ioyiohhl

Jaa se alko se kyykytys ja huomionhakuisuus jo ennen raskautumista.
      Pidä mulkku housuissa -sen neuvon annan sinulle!

• Isivm80-84-98

Juu totta kai. Sehän kuuluu asiaan, elää vaimon kanssa sitä yhteistä raskaus elämää. Niin määkin tein, yhteiset neuvola käynnit, lääkärikäynnit, tarvikkeiden ostot. Ja kun loppuvaiheessa vaimo nousi yöllä monta kertaa vessakäynnille heräsin ja kävin kävelemässä ihan muuten vain henkisenä tukena. Yhdessä ostettiin kaikkea kivaa laselle. Ja meillä otettiin alkoholia vain silloin vasta kun lapsi täytti viisi vuotta ja oli isolla siskollaan yökylässä. Kyllä lapsi on niin arvokas että sen vuoksi kannattaa nähdä vaivaa ja vaikka kärsiäkin. Kyllä ne niin ihania on ja sitten kun ne kasvavat on niistä apua, seuraa ja hirmuisesti iloa kun näkee miten ne kehittyy ja oppii uusia asioita, konttaamaan, kävelemään, puhumaan (kertomaan äitille hyviä juttuja isin tekemisistä) ja miten ne menee kouluun ja oppii kavereitten kanssa polttamaan tupakkia ja ottamaan lonkkua jne... Niistä riittää sitten riemua koko loppu iäksi niin itselle kuin muillekin ja erityisesti virkavallalle joka sitten niitä tuo kotiin pikkutunneilla ja kertoo hyviä tarinoita lasten ryyppyretkistä ja muista kivoista tekemisistä. Sitten taas surraan yhdessä äidin kanssa miten niistä on tuommoisia tullut ja miten ne on isäänsä tullut, kun isäkin tuommonen ja tämmönen. Ja sitten taas valvotaan ja ollaan myötäelämässä lasten vuoksi vaimon kanssa ja tietysti myönnetään kaikki pahat puolet itsestä ja noidutaan ihan vain omassa mielessä ja haaveillaan niistä poikamies vuosista ennen avioliittoa ja ajasta ennen lapsien tuloa.... Joten summa summarum. Nauttikaamme niistä rakkauden hedelmistä joita olemme saaneet itsellemme ja erityisesti niistä pikku "piruista" joita lapsista kasvaa ja jotka vievät ne viinan salakätköt joita me isinä teemme ja joista salaa tissuttelemme ja jotka tyhjentävät lompakkomme turhista paperilappusista joita myös seteleiksi kutsutaan ja olkaamme ylpeitä lapsistamme jotka kasvavat isien perinteitä kunnoittaen ja saamme olla iloisia siitä, että on niissä jokin pikkuriikkisen tullut meihin isiinkin. Vaikka vauvaa katsoessa ihmetelläänkin, että ompa kumman näköinen pikku otus, isää ei yhtään ja äitiä vain vähäsen ja tuota naapurin isäntää kaikkein eniten, yhtä vähän hiuksiakin kuin.... Joten olkaamme lapsista kiitollisia nehän tuovat leivänkin tullessaan, tosin sen leivän joutuu kyllä maksamaan moneen kertaan myöhemmin, sakkoina ja muina kivoina lisinä jotka kuuluu asiaan.

• Heh heh- hassu setä! Kylläpä oli piristävä proosa välikommenttina :D

• Täytyy sanoa että tuo kuulostaa ihan hyvältä ajatukselta.

Meinaan jos olet terve mies niin eihän tuossa pitäisi olla mitään ongelmia.

• Merkki Erkki

Kyllähän se on jonkin asteista alkoholismia jos ei pysty muutamaa kuukautta olemaan juomatta.

• :) niin, omia terveystekijöitähän ei kuulu näissä tilanteissa edes ajatella... vain pämppäämisen nousuhumalan ihanuutta. Pois krapula ja laskuhumala mielestä silloin.

Kokeile nyt ihmeessä, kun mahdollisuus tipattomuuteen on tarjolla. Tiedätpä mitä se on.

• Henkinen ikä....

Hohhoijjaa..."lapsien" ei kannata tehdä lapsia.

• wisechild

...Sanoo varsinainen henkinen vanhus...

• Ei oo totta...

Älytön vaatimus. Naisena sanon, että miehen ei tarvitse suostua mihin tahansa pompotteluun. Ei tulisi mieleenkään vaatia tuollaista. Lapseni synnytin ja mies eli rauskauden ajan aivan normaalia elämää, kuten nytkin, eikä ole tai ollut mikän juoppo.
      Joku järki pompottelullakin täytyy olla, vai oliko tämä taas provo.... siltä kuulostaa, aivan kuin pissiksen mielikuvitustuotetta. Ei mielestäni ole kypsä vanhemmaksi jos tällaista pitää kysellä täältä. Itsenäisyyttä enemmän kehiin.

• tai sitten..

Tai sitten viinan juonti on jo jonkinlainen ongelma...

• ei natsaa.

Jos vaatimukset ovat tuollaisia ,olisi hyvä hommatta sellainen mies/nainen ,joka ei juo ,polta , myöhemmin tulee lisää erimeliisyyksiä.!!

• krapulaton

- jos otat muutaman oluen esim. lauantai-iltana kotona, se on ok.

- jos lähdet esim. perjantai-iltana kavereidesi kanssa ulos baarikierrokselle, josta palaat joskus lauantaina/sunnuntaina krapulaisena/kännisenä kotiin, se ei ole ok.

itse ainakin luokittelisin asian näin. mielestäni miehen ei tarvitse rueta täyteen tipattomuuteen, mutta jos kyseessä on baarikärpänen niin mielestäni myös miehen tulisi vähentää menohaluja raskauden ajaksi.

tosin enpä kyllä ehkä alkaisi edes tekemään lasta sellaisen miehen kanssa, joka viettäisi iltansa mieluummin baarissa kuin raskaana olevan eukkonsa kanssa kotona tms. tehden jotain muuta kuin baarissa notkumista.

• Kidutus

Onhan toi älytöntä. Meilläkin VITSAILTIIN aiheesta, mutta eipä kyllä oikeasti tullut mieleen kieltää mieheltä sauna- ja iltaoluita! Muista "kielletyistä" aineista puhumattakaan. "Hei, et saa sitten syödä tuorejuustoja etkä graavilohta 9 kuukauteen, kun en minäkään saa."

• HAH!!!!

Luin ensin,että "Ymmärrän kyllä, että se tahtoo et raskaus on yhteinen kirous..."Siitä se alkaa,tossun alla olet koko loppuelämäsi,ei mitään omia juttuja...Kuinka ihmeessä pääset yövuoroonkaan,sillä aikaa kun et ole vaimokettasi kädestä pitelemässä???Voi hyvä sylvi sentään....

• 10+19

Mun näkemys: Nainen kaipaa miestään rinnalle, kokemaan ja jakamaan raskauden tuomat tunnetilat. Naisen pitää saada tietää ja uskoa siihen, että mies on aina rinnalla ja että hänen mielenkiintonsa on 100% naisessa ja tulevassa lapsessa. Tämä on naisille tärkeää. Ei ole kyse mistään alistamisesta vaan JAKAMISESTA. Raskaus on molempien juttu tunnepuolella. Fyysisellä puolella se on naisen (luonnollisesti).

Olen näin miehenä miettinyt samaa kysymystä naiseni kanssa ja olen tullut siihen lopputulokseen, että miehen tipattomuus on hyvä juttu. Se kertoo naiselle miehen tunteista jotain. "Hän elää tämän raskauden minun kanssani".. Tai jotain sinnepäin :D ymmärrättekö?

Luuletteko että tipattomuus loppuu kun vauva syntyy? Sitten sitä vasta toden teolla pitää olla tipaton!

T: Mies joka on valmis osoittamaan naiselleen myötäelämistä!

• sara86

no ei meillä ainakaan ollu miehellä mitään juoma kieltoja, pidin itse nolla linjaa kun odotin.
      en ymmärrä miksi sinun pitäisi olla juomatta jos/kun naisesi pamahtaa paksuksi. ethän se sinä siinä siunatussa tilassa ole ?!

• Tipaton jo pitkään

Aloittajalla - Jos juominen on lasta tärkeämpi ei sinun pitäisi edes olla isä.
      Mieti uudelleen elämäsi prioriteetit. Isä joka ei jounut tippaakaan kun vaimo oli raskaana. Ei tehnyt tiukkaakaan.

• Haloo uhrautumaan? Ite 6 lasta odottanu ja synnyttäny ja kertaakaan joutunu uhrautumaan. Kannattaa naiset harkita sitä lapsen tekoo jos mielestänne joudutte uhrautumaan.
      Ja ruveta ny kieltämään toiselta alkoholi.....aikas pahasti mennään mettään. Meillä on saanu ottaa sen saunakaljan jos on halunnu, tai jos on ollu jotain juhlia tai työ juttuja vapaasti on saanu mennä, eikä mitään ylilyöntejä oo ollu. Silloinhan niitä tulee jos aletaan toista määräillä, mitä saa ja mitä ei saa tehä.
      Ja jos toinen polttaa esim ulkona nii pakkoko siihen viereen on mennä seisomaan? Se on asia kans johpon ei muut saa vaikuttaa, jokainen tehköön ratkaisunsa ite.
      Ja oon itekki joskus ottanu saunakaljan ja eipä lapsille oo tullu mitään traumoja. Ja jos yhes ollaan menty lasten jälkeen niin ei tosiaankaan lasten aikana mitään kännejä, kyl ne hoidos silloin on ollu. 1-3 krt vuodes. Joo ja kyl isovanhemmat on niitä halunnu hoitoon muulloinki. Ja ottavat yleensä 1-2 kerralla saa annettua erilailla huomiota.
      Järki käteen

• we wer

Kannattaa muistaa, että raskaana olevien naisten juominen on Suomessa tabu, josta ei puhuta. Googletin huvikseni ja sain selville, että JOKA VUOSI Suomessa syntyy alkoholiongelmaisille naisille 3600 vauvaa. Iso osa näistä vauvoista kärsii pysyvistä vaurioista (FAS-oireyhtymä, oppimis- ja keskittymishäiriöt, lievemmät häiriöt) joko heti syntymästään saakka tai sitten vaikeudet huomataan vasta sitten, kun pitäisi opetella lukemaan ja istumaan aloillaan tunneilla.

Ehkä AP:n vaimolle juomattomuus on iso uhraus. Ehkä hän kokee suurtakin katkeruutta siitä, ettei pääse ns. pitämään hauskaa. Jos tällainen riski on olemassa, niin kyllä miehen kannattaisi pitää huolen, että pystyy tukemaan naista niin paljon kuin vaan pystyy, jotta nainen ei retkahda juomaan, koska yhteisestä lapsesta on kyse ja hänen tulevaisuudestaan. Jo pelkästään oppimisvaikeudet on niin iso taakka nuorelle, ettei sellaista toivo kenellekään, jos se vaan olisi vältettävissä.

Ongelmista pitää pystyä puhumaan. Tässäkin asiassa olis hyvä kummankin kasvaa aikuiseksi ja keksiä sellaisia ajanviettotapoja, joita on hyvä harrastaa vauvan synnyttyäkin ja mahdollisesti myöhemmin koko perheenä esim. käydä kylpylässä, keilaamassa, elokuvissa, ravintolassa syömässä, kävelemässä, muita kaveriperheitä tapaamassa rauhallisen koti-illan merkeissä (ilman alkoholia!) jne. Ja rahasta on turha valittaa, koska helposti se "välttämätön" baarirellestys tulee jopa kalliimmaksi kuin se, että kävis vaikka keilaamassa, vuokrais leffan ja sen jälkeen kävis vaikka yhdessä suihkussa kaikessa rauhassa...

• miettikää aivoilla

mun mielestä järkevä ja kypsä mies osaa himmata kaasujalkaa ja juomisiaan ihan ite ja alkaa elämään sitä "perhe-elämää" jo raskausaikana.... ei sitten ku lapsi syntyy voi juosta baareissa..vai tehdäänkö se lapsi ja perhe-elo ainoastaan naiselle ja miehellä jatkuu villit vuodet...pitäs miehen ite tajuta....

ite ainakin jos mies ei vois juoda esim 9kk:teen niin tuskimpa lähtisin yhtää mihkää ryyppäileen..ei se kuule voita oman rakkaan saati yhteisen lapsen kanssa oloa!!! ei se viina niin hieno asia ole.....

ite en ainakaan tekis lasta miehen kanssa jolla on pakkomielle ryypätä ja juhlia kaiket vapaat pitkim baareja.... saunakaljat kotona, kaveri kotona kaljalla, ym on ok...mut sitten kun lapsi tulee, ei vaan voi myllätä aamu neljään ja siihen pitäs jo alkaa totutteleen raskausaikana..mä ainakin heittäsin sellasen äijän pihalle siinä kohti joka ei aikuistu kun on nainen raskaana!!!!!!!

• 4

Kannattaa ainakin olla 3-4 kuukautta juomatta ennen kuin vaimosi tulee raskaaksi.

• aadaelinagg

Mielestäni riippuu siitä, että jos toinen jää kotiin yksin mahansa kanssa ja toinen ottaa kaveriporukassa rellestellen.
      Jos kotona otat siististi vähän, niin se pitää kyllä sietää. Kokemuksesta tiedän ettei ole kiva jäädä yksin kotiin kun muutenkin on olo mikä on. Se on aika herkkää aikaa odottavallekin, kun kaikki pyllähtää kroppaa myöten sekaisin. Kieltämisestä voi kärsiä kieltäjäkin.
      Keksikää jokin yhtienen harrastus ja keskustelkaa nätisti asiasta. Kerro vaimokkeellesi että välität ja rakastat. Haluat vain vähän ottaa rennosti. Jos menisit ulos niin miksei kumppanilla olisi mahdollista vaikka mahan kanssa lähteä vähäksi aikaa mukaan ? On niitä naisia ennenkin ollut tanssilavalla ja seurana mukana.
      Mutta kuitenkin, koettakaa mennä hieman kumpikin tullen puolitiehen vastaan- näin säilyy hyvän kompromissin jälkeen kummallakin toisiinne nähden hyvä mieli.

• on vihapuhetta helve

Enpä tiiä nuista tupakoinneista.Mutta Helsingin hovioikeus on nyt vuorostaan lomailemassa Ruandassa.Muut oikeuasteet siellä onki käyneet jo aikaisemmin muka selvittelemässä tämän suomessa olevan ruandalaisen
      kansanmurhaan osallistumista.

Kuinkahan monta miljoonaa maksaa suomen veronmaksajille se ruandalaisukko.
      Mitä helvettiä kuuluu suomalaisten siitä käräjöidä.
      Se ukko olis heti alkuunsa pitäny palauttaa sinne mistä tuli.
      Kyllä ne sielä osaavat tuomita omansa,ihan niinkuin meikäläisetkin omansa.

Mutta sitte ei olis liohoneet asianajajien ja tuomareiden tilit niin kuin nyt käy.

• Lapsellista touhua

Et ole sikä etkä juoppo. Ihan älytön ja kohtuuton vaatimus, onko rouvalla ihan kaikki kunnossa?

• jymytäti

Oisit ottanut raittiin ukon, niin ei tarvitsisi alkoholistiukosta kärsiä. Suljetulle katkolle vaan vaan ja avaimet roskiin. OMA MOKA MITÄ OTIT SEMMOSEN JUOPON!

• Ei tarvitse suostua

Meillä 3 lasta ja en todellakaan ole ikinä vaatinut mieheltäni mitään älyttömiä juttuja. Mieheni itse sanoi jo ensimmäisen kohdalla että jos minulle sopii niin hän ei muuta tapojaan (1 sauna olut silloin tällöin ja noinä 4 kertaa vuodessa työpaikan juhlia tai kaveri porukan iltoja jossa enempi ottaa) mutta sitten loppu raskaus ajan pysyy selvinpäin ettei missaa synnytystä.
      Mieheni lopetti tupakoinninkin ihan omasta tahdostaan kun itse olin todella huono vointinen ja tupakan hajuinen mieheni sai minut oksentamaan, mutta en siltikään vaatinut lopettamaan vuokseni vaan mieheni sai itse tehdä sen päätöksen.
      Jos vaimokkeellesi itselle on vaikeaa olla juomatta niin on olemassa paljon alkoholittomia vaihtoehtoja mitä voi tuskiinsa juoda jos ei osaa olla ilman.
      En usko että vaimokkeesikaan tahtoisi että sinä kieltäisit jotain häneltä jos tilanne olisi toisin päin.
      Sinuna en antaisi helposti periksi, yksi muutos voi tuoda perässään toisen ja sitä rataa. Vauvan ei ole pakko muuttaa sinun elämääsi sellaiseksi ettet saa enää tehdä mitään kivaa..
      Meillä raskausajat on ollut aina yhteisiä kokemuksia mm. sen takia että mies osallistuu neuvola käynteihin, rasvailee venyvää vatsaa ja rintoja, osallistuu odotukseen kyselemällä vauvan ja minun vointia sekä tunnustelee liikkeitä päivittäin ja auttaa valmisteluissa..

• takkuliii

Mielestäni sinun pitää suostua. Osoitat sillä selkärankaa tulevaisuuteen. Tuskin voit myöhemminkään tehdä mitä huvittaa kun lapsi kasvaa ja ottaa sinusta esimerkkiä. Osoitat myös vaimokkeelle että voit olla ilman viinaa/kaljaa.

• Janttersson

Kuulostaa lapselliselta vaatimukselta, "kun en minäkään voi, et sinäkään"... Entäs, kun miespuolinen on intissä, pitäisikö tyttöystävän/vaimon olla käymättä baareissa, tai olla juomatta sen vähintään 6kk.?! :) Jos alko-ongelmaa kerran ei ole, miksi tehdä asiasta numeroa?

• fghjrecd

intistä pääsee aina lomille,raskaudesta ei.

• deeku mm

Ei tarvitse suostua. Toki jatkuva tissuttelu tai ryypiskely ei ole yhteiselossa suotavaa muutenkaan. Onko vaimolla kippo-ongelmia eikä halua nähdä ärsykkeitä? Vaatimusten heitto saattaa johtaa kaikkien asioiden vaateisiin yksipuolisesti puolin ja toisin.

• Äiti ja vaimo

Lapset rakkaat, elkee tapelko.
      Kyllä minusta mies saa kohtuudella juodakin vaimon raskausaikana, kunhan ei joka päivä kaatokännejä, you know.

Minä en vaatinut mieheltäni mitään tollasia, ihan itsekseen tuli baarista ajoissa kotiin minun ja vauvamasun viereen.
      Ja baarissa kävi ehkä 3-4 kertaa raskausaikanani. Eli osasi hillitä ihan vaatimatta.
      Kyllä miehetkin saa niitä vanhemmuuden vaistojenpyrähdyksiä, kuka ajoissa, kuka vähän myöhemmin.

Muistakaa rakastaa ja kunnioittaa toisianne, sillä pärjäätte hyvin!

• oliiviöljynen

En ymmärrä, miksi miehellä pitäisi olla täyskielto juomiseen vain sen takia, ettei nainenkaan voi ottaa. Tuo intti-vertaus on aika osuva. Tottakai miehen on hyvä, ja pitääkin, rajoittaa menojaan, jos on esim. tottunut käymään usein baareissa jne, mutta en ymmärrä miksei mies saisi saunakaljaakaan juoda. Ihme niuhotusta.

• poppiskap

Minä kyllä vaadin mieheltä raittiutta kun olin raskaana. Siitä syystä, koska mies halusi enemmän lasta ja minulle maistui viina ihan yhtä hyvin kuin miehelle. Se ei ole oikein, että toisen vaan "uhrautuu" sen 9 kk. Jos ei olisi suostunut, ei olisi tullut lastakaan. Kyllä se on yhteinen projekti ja yhdessä täytyy pelisäännöt sopia. Se on ihan pariskunnista kiinni, mitä asioita pitää tärkeänä. Ja kyllä olen muuttunut nuista ajoista, viina ei enää maistu ja lapsi on parasta elämässäni.

• .308

"Jos ei olisi suostunut, ei olisi tullut lastakaan. Kyllä se on yhteinen projekti ja yhdessä täytyy pelisäännöt sopia. "

"Poppiskap", puhut yhteisistä pelisäännöistä ja kuitenkin vain sinä sanelit ne säännöt... Kiristykseltä tuo pikemminkin kuulostaa.

• Jos mies
        .308 kirjoitti:

"Jos ei olisi suostunut, ei olisi tullut lastakaan. Kyllä se on yhteinen projekti ja yhdessä täytyy pelisäännöt sopia. "

"Poppiskap", puhut yhteisistä pelisäännöistä ja kuitenkin vain sinä sanelit ne säännöt... Kiristykseltä tuo pikemminkin kuulostaa.

haluaa lasta, niin varmasti pystyy olemaan juomatta ja tukemaan vaimoaan joka sen kersan tekee! Jos ei pysty, ei ole asiaa isäksi. Vai meinaatko, että mies saa vain rusinat pullasta joka asiassa? :D

• huhheijakkaa

Ai että mies ei voi sen takia juoda ruuan kanssa viiniä tai ottaa saunakaljaa, että minä olen raskaana? Sallikaa mun nauraa... Siis mitä ihmettä? Jos alkoholi on ongelma, niin se on sitten asia erikseen, mutta ei kyllä pälkähtäisi pieneen mieleenikään vaatia mitään tuollaista. Päinvastoin, kyllä mä kannustan miestä osallistumaan esim. kavereidensa kanssa yhteisiin illanviettoihin, kun ei joka paikkaan sitten vauvan syntymän jälkeen voi mennä. Minkä ihmeen takia suuri osa pitää miehiä jonain idiootteina? "Jos se nyt käy iltaa viettämässä niin ei se siitä mihinkään muutu sen jälkeen kun vauva on syntynyt." Ai miten niin ei muutu? Minulla on ihan älykäs mies, eikä niitä illanviettoja nytkään ole kuin noin joka toinen kuukausi ja hän on itse sitä mieltä, että sitten vauvan syntymän jälkeen jättää niitä väliin. En ole ikinä nähnyt miestäni kännissä ja alkoholinkäyttö rajoittuu yleisesti ottaen muutamiin annoksiin. Kyllä lähtökohtaisesti suhteessa on jotain pielessä, jos aletaan kiristää tai määräillä toisen olemista jollain asialla, oli se sitten alkoholinkäyttö tai mikä muu tahansa.

• viiden äiti

Tapausta ja sen taustoja kunnolla tietämättä saattaa tässä astua pommiin.. kuitenkin uskallan kommentoida sillä oletuksella että alkoholinkäyttösi on hyvinkin kohtuullista ja käytöksesi silloin hyvää.
      Ymmärtäisin vaimokkeesi vaatimuksen jos hänellä on päihdeongelma ja päihteiden käyttö on hänelle liian suuri houkute.
      Toisaalta saattaa olla että hän kokee olevansa suhteessanne alemmuudentunnetta ja löysi nyt tavan jolla päästä hallitsemaan. Oletko muuten aivan varma ettei hän ole jo raskaana, kummalliset aivoitukset kuuluvat naisen raskauteen valitettavasti luonnollisena.
      Saattaahan olla että hän tuntee kokevansa tiettyä turvattomuutta ja haluaa varmistaa sinun olevan luonansa.
      Meillä esikoisen ollessa tulossa, mies ilman pyyntöä huomioi minua entistä enemmän ja kävimme kyllä ulkona syömässä, kylpylöissä ja kaikkialla muuallakin, alkoholi ei ole koskaan ole ollut minulle se pakkojuttu. Meillä oli yhteinen yritys ja tuolla saunailtakulttuuri .. tottakai. No, problem, laitoin ne saunaillat olin hetken mukana kuvioissa ja sitten lähdin kyllä yleensä lepäilemään muidein mahdollisesti jatkaessa matkaansa ravintolamaailmaan.Olisin toki voinut lähteä mukaankin, joskus kävinkin alkuillasta hetken ja oma jaksaminen vain aiheutti sen että mieluummin menin kotiin ompelemaan lastenvaatteita kuin hilluin ravintoloissa.
      Kaikessa oli kuitenkin taustalla se oma tahto.
      Riitelemällä ei mitään saa aikaiseksi, juttelemalla kylläkin.Selvitä mitä on taustalla, jos tyttöystäväsi vetoaa tasapuolisuuteen.. pienenä vetona voit kertoa kuinka tulet jatkossa lähtemään töihin vaikka lapsi olisi valvottanutkin..
      Jos tästä asiasta ette saa sopua nyt, älkää tehkö lasta.. paljon on sillä tiellä sovittavia asioita.

• polka22

Onko viinanjuonti todella niin tärkeä asia, että pitää täällä surkutella, jos vaimo on asiasta maininnut. Ikään kuin alkoholin ottaminen olisi pakottavaa laatua oleva perustarve, jonka kieltäminen on kidutusta / ihmisoikeusloukkaus. Naurettavaa !! Jos siltä tuntuu, olet alkoholisti vaikka muuta väität. Viinanjuonti ei ole elämisen edellytys, eikä edes edellytys sosiaalisten suhteiden ylläpidolle. Kyllä on surkeita ihmisiä täällä ruikuttamassa kaljansa perään,... lähtekää kaljaperseet vaikka juoksulenkille.

• huoh...

Usein alkoholia käytetään enemmän kuin aiotaan.

Oletkos muuten kysynyt eukoltasi? Ehkäpä hänen kotonaan ryypättiin? Hakattiin raskaana olevaa äitiä?

Oletko jotain kymmenen? Voit sympatialihoa? Idiootti. Kaikki naiset eivät tietenkään liho raskauden aikana, mutta paino ja massa nousee yleensä 8-12 kiloa jo pelkästään siksi, että siellä kasvaa toinen ihminen. Lisäksi löytyy kaikkea kivaa kuten istukkaa, lapsivettä..

Ehkä eukkosi uskoo porttiteoriaan tai olet sen hänelle todistanut. Yhdelle lähdetään oikeasti vetämään perseet. Tekstistäsi ja lapsellisesta "voin sympatialihoa" -argumentistasi voin tehdä suoraan päätelmän, että eukkosi myös on idiootti, kun on edes harkinnut lapsentekoa tuollaisen kännäävän mulkun kanssa.

Minä kun pamahtaisin paksuksi, niin kotona ei otettaisi edes yhtä olutta ja joka viikonloppu kännijuhlissa viettävää miestä en katsoisi tuntiakaan. Mutta siitä toki olisin varmistunut jo ennen paksuksi pamahtamista...

Onneksi ei tarvitse huolehtia siitä, oma mieheni kun ei juo ja sitä on tullut jo varmisteltua kahdeksan vuotta.

• lammas 89

Tämä koko keskustelu on mielestäni varsin naurettava. Ymmärrän täysin, että raskaana oleva nainen kieltää mieheltään alkoholinkäytön ja onneksi on sellaisia miehiä, jotka siihen suostuvat ihan oma-alotteisestikin.

Nykyään käytetään alkoholia ihan liikaa. Pyhpah jotkut saunakaljat, "otan vain yhden" -tyyliset selittelyt. Miksi sitä alkoholia pitää alunperinkään rueta juomaan? Eikö voisi yhtä hyvin juoda vaikka limpparia, mehua tai vissyä? Alkoholia ei tarvitsisi olla olemassakaan, kyllä ihminen pärjää hyvin ilman alkoholia.

Joojoo, Onhan se hauskaa välillä juoda alkoholia, jotta vähän humaltuu ja tulee hiprakkaan taikka ihan perseilykuntoon saakka. Ei kuitenkaan luulisi olevan vaikeaa luopua alkoholista yhteisen lapsen vuoksi. Kyllä minä ainakin koen sen sitoutumiseksi miehen osalta raskausaikana, jos hän on valmis tukemaan ja toimimaan parhaaksemme raskausaikana. Ei siinä alkoholia kaivata. 9kk on oikeasti melko lyhyt aika ja menee nopesti ja sitä seuraavat vuodet myös, lapsi tuo elämään niin paljon uutta puuhaa ja askaretta, joiden hoito on helpompaa päihteettömänä. Saa lapsikin vanhemmiltaan hyvän mallin tulevaan, kun ei tissutella perjantaipulloista tai saunakaljoja. Alkoholimyönteisyys ja -kielteisyys ovat niin kasvatuksesta ja omista kokemuksista kiinni.

• en vaan tajua

MIKSI, oi miksi pitää olla joko tai? Joko olet säälittävä alkoholisti, joka ruikutat kaljan perään tai sitten et juo ollenkaan? Onko se niin mahdotonta käsittää, että ehkä silloin tällöin ottaa viinilasillisen hyvän ruuan kanssa tai juo pari kaljaa? Kysyn vaan, että mikä on se syy, jonka vuoksi tämä pitäisi mieheltä kieltää sillä perusteella, että vaimo on raskaana? Miksi? Miksi? Miksi? Sinä puhut viinanjuonnista, se kertoo kyllä aika paljon omasta asenteestasi alkoholiin, mutta ei poista sitä tosiasiaa, että toiset osaavat käyttää alkoholia ilman mitään ongelmia, eivätkä koskaan esimerkiksi vedä kännejä.

• voi elämän kevät..

Kun minä olin raskaana niin ukko oli myös juomatta, eikä sen elämä näköjään siihen loppunut. Parani entisestään! Kun näkee asioita alkoholin ulkopuolellakin niin oppii elämästä paljon uutta. Miksi ihmeessä miesten sitten pitäis juoda jos naisetkaan ei voi? Minua ei kiinnosta paskan vertaa että fyysisesti se ei haittaa miestä mitenkään, mutta jos nainen kestää raskausajan ongelmat ja vaivat ja vielä punnaa 20 tuntia sitä lasta ulos (voin kertoa ettei ole helppo homma..) niin se on pientä miehen olla tukena ja juomatta se 9kk..

• somppu----

Suosittelen lopettamaan. Ja PYSYVÄSTI. Lapsi ansaitsee täysin raittiin kodin. Ei se varmaan ole helpoa mut..........

• Saimme exän kanssa kaksi lasta ja molempien raskauksien aikana olin ottamatta alkoholia. Jos ei nainen voi ottaa, niin totta kai mies pystyy samaan!

• Kprls

Joo, mutta olette eronneet sen jälkeen eli avioliittonne ei kestänyt.

• Kprls kirjoitti:

Joo, mutta olette eronneet sen jälkeen eli avioliittonne ei kestänyt.

Mitäs tekemistä sillä on tämän aiheen kanssa? Alkoholin käyttö tai käyttämättömyys ei ollut koskaan ongelma...

• Kprls

Ei tietystikään. Sinä et ole raskaana. Hän on raskaana, ja silloin HÄN on velvollinen pidättäytymään alkoholista, tupakasta ja muista vauvaa vahingoittavista aineista (läääkkeistä ym) , et sinä.

Seuraavaksi naisesi alkaa vaatia, että tulet joka kerta hänen mukaansa äitiysneuvolaan ja synnytykseen tahdoit sitä itse tai et. Sitten alkaa rutina, että molempien pitää hoitaa lasta yhtä paljon jne. Lopuksi suhteenne päättyy eroon, koska sen laatuinen tasa-arvo ei nyt vain tahdo onnistua

Mies on mies ja vaimo on vaimo, ja molemmilla on omat velvollisuutensa. Et voi olla hänen puolestaan raskaana etkä imettää. Tee se hänelle selväksi, muuten suhteenne epäonnistuu. Jos olette avoliitossa, vie avokkisi vihille ennen lapsen tekoa. Näin näytät hänelle parhaiten, että olet valmis sitoutumaan häneen ja lapseenne.

Selvyyden vuoksi sanon, (etteivät feministit ala vouhkata), että olen naispuolinen ja olen ollut jo 40 vuotta naimisissa. Lapsia meillä on viisi. Käytäntö on opettanut minua.

• Ja sitten

vielä ihmetellään, miksi tasa-arvossa on vielä hommaa... tuollaiset kuin sinä vievät naiset takaisin keskiaikaan!

• Viiden lapsen isä

Voisit näyttää ihan itsellesi että kykenet olemaan ilman viinaa tai kaljaa tuon 9 kk. Jos et siihen kykene, niin silloin on syytä katsoa peiliin. Sinulla on silloin ongelma.

• hasitav

Itse en ymmärrä mikä tässä on ongelma. Kamalaa joku 9kk olla ilman tippaakaan, mutta mielestäni se olisi reilua kun toinen sitä pyytää. Ah, voin kuvitella sitä tunnetta ja makuelämystä kun annan pitkän paaston jälkeen kylmän oluen virrata suuhun ja huuhtoa kieltä ja ikeniäni.
      Lapsen saannin jälkeen tulee elämä rajoittumaan tietyiltä osin ja sinulta vaaditaan enemmän niin mikset aloittaisi sitä jo nyt. En perjantaina vielä kerran perseet olalle ennen kuin alat hauduttelemaan ajatusta perheen leikkimisestä.

• www111

Ei,sulla se ongelma on.Jos viinaa osaa ottaa sitä otetaan silloin kun halutaan.Se osaaminen tarkoittaa sitä että mies ei ole humalassa kellekkään haitaksi.Jos et ymmärrä ihmistä joka juo silloin kun haluaa ja hoitaa silti työn,kodin,lapset ja vaimon,kaiken,sulla on sellanen ongelma ettet ymmärrä miehiä joilla on selkärankaa ja kyky elää haluamallaan tavalla,muista välittämättä.Taidat olla tossun alla,aivan höpö-höpö-miehiä.

• ilo ilman viinaa

Voi elämän kevät! Onko suomalaiset tosiaan niin alkoholisteja,että viina on mielessä lähes jokaisella.Mistähän johtuu ettei juuri kukaan nainen ryypännyt entis aikaan ja miehet lopettivat juomisen ja menemisen kun perustivat perheen.Nykyisin ei vastuuta kunnolla mistään,huoli vain pystyykö juomaan vai ei,aivan kuin se olisi elämän ainoa ilo.Ei tee pahaa kenellekkään olla vuosi juomatta ja katsoa miten elämä muuttuu paremmaksi.

• tätä mieltä täällä

Tässä keskustelussa on lähtökohtaisesti pielessä se, että yritetään todistaa kumpi osapuoli on oikeassa. Ennemmin pitäisi miettiä, miksi ollaan niin eri mieltä sellaisesta asiasta kuin alkoholi ja miksi ollaan ylipäätään päädytty yhteen jos suhtautuminen alkoholinkäyttöön ja sen lisäksi sosiaalisiin menoihin on kovin vastakkaista. On parasta, jos alkoholiin suhtaudutaan suhteellisen samalla tavalla, silloin ei sen kummempia konflikteja asiassa pääse syntymään. Yksinkertaistettuna: suurkuluttujana ei kannata pariutua absolutistin kanssa. Toki, jos suurkuluttuja pariutuu suurkuluttujan kanssa niin se on sitten jo ihan eri tarina mitä seuraa, jos nainen tulee raskaaksi, mutta sanoisin, että alkoholiin mutkattomasti suhtautuvilla kohtuukäyttäjillä ei ongelmia seuraa. Alkoholinkäyttöä on silloin helppo vähentää jos siihen tarvetta on ja nainen voi hyväksyä helposti miehensä alkoholin kohtuukäytön.

• Hernekeppi

Äkkiä pane akka pihalle ja vaihtoon, onneksi ei ole vielä paksuna.
      Heti perintöhopeat jakoon ja ota sellainen kimuli, mikä tykkää miehistä eikä ruikuttajista..pthyi.

• Aikuistuminen?

Pointti tässä lienee, että nainen tarvitsee etenkin raskausajaksi turvallista ja rauhallista ympäristöä itselleen, jotta hän ja sikiö voivat mahdollisimman hyvin. Raskaus on vaikeaa ja riskialtistakin aikaa ihan sellaisenaankin, ilman että mies ottaa alkoholia, joka tunnetusti tuo erilaisia ongelmatilanteita.

Se, ovatko nuo ongelmat suuria vaiko pieniä - ja kenen mielestä ne mitäkin ovat - on ikuisuuskysymys, jota on turha pohtia. Samoin yritykset välttää vastuutasi sillä, että liiottelet naisesi pyyntöä tarkoittamaan että olisit "hirveä sika ja juoppo" on lopultakin vain oikeutus itsekkyydellesi.

Lapsen aloittamisessa olit mukana, joten miksi katsot ettei raskausaika kosketa sinua tai vastuutasi puolisona mitenkään?

Aiotko isänä ottaa saman kannan - ei koske sinua, jätä kaikki ongelmat vaimolle ja lähde kapakkaan juomaan?

Varmasti tämä viesti ei sinua miellytä, mutta nyt saattaisi olla hyvä aika katsoa sinne aikuistumisen peiliin ja miettiä miten kaikki muuttuu kun olet laittanut alulle uuden elämän. Vai ajattelitko olla ikuisesti lähikuppilan kaljapeippo?;o)

• mikkkeliiii

Jätä se akka, mene nautiskelmaan paarin pilluista....ryyppää ja rellestä...se on kivaa...ku akkas raksaus etenee...ei enää anna pikua...joten joutuu turvautumaan vieraisiin....eli paree ku jätät sen samantien

• katju-

Aika kohtuutonta vaatia tuommoista, enmie ainakaan suostuis

• Oma valinta

Onneksi ei ole tota ongelmaa, että tarvisisi edes miettiä juokohan se ukko taas tänä viikonloppuna.

Olen siis onnellisessa asemassa, koska mieheni ei juo muutenkaan. Jos joskus ottaa lonkeron tai kaljan niin sitten ottaa ja sitä tapahtuu todella harvoin. En ole pakottanut häntä olemaan juomatta, se on hänen oma valinta ja ollut sitä jo vuosia.

• LeoLepotuoli

Suosittelen sinua jättämään tuon luonnehäiriöisen naisen.

• Yritä edes

Ei se 9 kuukautta niin paljon tahdonvoimaa vaadi...... vai vaatiiko?

• huuuuö

En lukenut muiden vastauksia, mut ehkäpä vaimonkin on helpompi olla käyttämättä alkoholia kun sinä et juo. Toisekseen hän pelkää jo etukäteen että hän jää viikonloppuiltaisin yksin kun sinä lähdet pämppäämään?

• olet alkoholisti

Kyllä pitäis pystyä olemaan juomatta 9kk tuosta vaan ilman mitään syytäkin.

• yrjokaarle

Jos se on sinulle ongelma. olet riipuvainen alkoholista eli alkoholisti.

• Joo ei v**tu mitä juttuu taas täällä :D Totta kai mies saa juoda, jos nainen on raskaana, ei se tee siitä alkoholistia. Jos se naista ottaa päähän, niin sit on aika erikoista. Ei tuollaista kukaan voi eikä saa vaatia, se on järkyttävää alistamista. Mies voi tietenkin itse punnita asiaa päässään, mutta ei se, että tehdään lapsi, tarkoita sitä, että sen jälkeen elämässä ei enää ole ketään muuta, kuin me kaks ja muksu. Näin naisena en edes ymmärrä tuollaista vaatimusta. Ei itsellä tulisi mieleenkään.

• ihanaa perhe-elämää

Siitä se lähtee perhe-elämä...rajoituksia tulee muitakin! Poikamieselämää kannattaa viettää niin kauan kun on valmis perhe-elämään ja ymmärtää vaimon ja lapsien merkityksen elämässään.

• LINNUNPÖNTTÖ

HOH HOI JAA ! KYLLÄ TE OOTTE TYHMIÄ!

• Vastarannan kiiski

Kyllä on alkkista porukkaa kun naisetkin oikein kauhistelee, että herranjumala ihanko ilman alkoholia joutuu mies raukka olemaan ja vielä raskauden aikana, kyllä meillä mies joi perseet ihan joka päivä kun odotin yhteistä lastamme ja olen vielä täällä makeilemassa sillä kuinka "vapaa mielinen" ja rento vaimo olin juopolle miehelleni.. HA HA HAA sanon minä. Ei siihen kuulkaa ihan oikeasti kuole jos on muutaman kuukaudenkin juomatta, senhän pitäisi olla se normi. Juhlissa lapsen syntymän jälkeen voi ottaa alkoholia muttei silleen että ei jalat kanna. Alkoholi on vain juoma joka päihdyttää, lapsi on uusi elämä ja pieni ihme. Minun mies on vapaa ihminen tekemään itse ratkaisunsa mutta tietää kyllä ettei meillä olisi varaa saati aikaa hänen krapuloinnilleen kaiken työn ja lapsen odottamisen keskellä. Enemmän meillä on miestä pelottanut kaikki uusi ja tuntematon muttei sitä pelkoa voi hukuttaa juomalla. Uuden ja tuntemattoman pelon voi kesyttää liikunnalla ja vaikka remontoimalla lastenhuonetta yhdessä. Jos on normaali ja hyvä suhde toiseen niin ei tarttee salassa kirjoitella nettiin. Olen sitä mieltä että naisesi pelkää sinun alkoholinkäyttöäsi ja lapsellisuuttasi, niin pelkäisin minäkin jos toinen olisi noin riippuvainen teinix ekämästään.. Ja voin muuten kertoa omalta isiltä terkkuja että sitä kaljanpaskaa on aika yksinäsitä vetää tyhjässä yksiössä halvimmassa lähiössä kun nainen ja lapset on saaneet tarpeekseen, että myös miehen täytyy pitää puoliso tyytyväisenä ja hyvällä fiiliksellä. Sitten kun lapsi on isompi niin ei kun vaan nainen mukaan ja ulos syömään ja nauttimaan oikein koko rahan edestä, sitten se tuntuukin hienommalta kun on valmitellut ja suunnitellut hyvin. Ps. nämä hormoonihirviöt jotka kirjoittaa oikein sovinistisesti vaikka ovatkin naisia, niin niiten ikähaarukka on jossakin 50-65 vuodessa, silloin ajat olivat toiset ja tasa-arvoa ei käytännössä ollut olemassakaan. MUTTA nyt on vuosi 2011 ja asiat ovat toisella tavalla, nyt nainen voi oikeasti jopa kertoa mitä ajattelee ja tuntee sekä vaatia puolisoltaa enemmän kuin pirtua ja nyrkkiä.

• viinin ystävä

Täällä näkyy selvästi suomalaisten suhtautuminen alkoholiin. Joka ikisessä tekstissä vilisee sanat "krapula, kännääminen, alkoholisti". Kaikki kun nyt vaan ei juo sitä alkoholia humaltuakseen. Me esimerkiksi miehen kanssa harrastamme viinejä ja hyvää ruokaa. Ei tulisi mieleenikään kieltää mieheltä sitä punaviinilasillista hyvän pihvin kanssa vain sen takia , että minä olen raskaana. Antakaa yksikin hyvä syy, miksi pitäisi? Hän ei humallu, ei tule krapulaa, ei poistu kaupungille kännäämään kavereiden kanssa. Samoin, kun vauva on syntynyt, niin hän saa edelleen ottaa sen lasillinsensa. Ja sitten saatan minäkin ottaa sen lasillisen. What's the big deal?

• huoh...
        viinin ystävä kirjoitti:

Täällä näkyy selvästi suomalaisten suhtautuminen alkoholiin. Joka ikisessä tekstissä vilisee sanat "krapula, kännääminen, alkoholisti". Kaikki kun nyt vaan ei juo sitä alkoholia humaltuakseen. Me esimerkiksi miehen kanssa harrastamme viinejä ja hyvää ruokaa. Ei tulisi mieleenikään kieltää mieheltä sitä punaviinilasillista hyvän pihvin kanssa vain sen takia , että minä olen raskaana. Antakaa yksikin hyvä syy, miksi pitäisi? Hän ei humallu, ei tule krapulaa, ei poistu kaupungille kännäämään kavereiden kanssa. Samoin, kun vauva on syntynyt, niin hän saa edelleen ottaa sen lasillinsensa. Ja sitten saatan minäkin ottaa sen lasillisen. What's the big deal?

"Täällä näkyy selvästi suomalaisten suhtautuminen alkoholiin. Joka ikisessä tekstissä vilisee sanat "krapula, kännääminen, alkoholisti". Kaikki kun nyt vaan ei juo sitä alkoholia humaltuakseen."

Johtuisikohan kenties siitä, että monille tuo juominen on juuri sitä että vedetään viimisen päälle seipäät. Ja usein. Eikä se ole tervettä, johan sen kertoo jo suomalaisten kuolinsyytilastotkin.

Jotenkin tuntuu, että jos esittää tuollaisen pyynnön olla selvänä raskauden ajan, ei sitä ihan kevein perustein tehdä, vaan taustalla melko varmasti on miehen ongelmajuominen.

Se että te hienostelette niiden punkkulasillistenne kanssa, ei poista sitä tosiseikkaa, että monelle muulle juominen on vain humalan hakemista.

Ja joooo, on se itsellenikin, en minä sitä maun takia juo, mutta ongelma se ei ole, koska voin aivan rauhassa olla sitten juomattakin yhtään mitään, jos mieli ei tee.

• kyllä minä olisin ottamatta,vois olla että jäis kokonaan,en tarvinnut nuorempanakaan olin 28 kun alottelin,enkä vieläkään juo hevosenkusta(kaljaa) viini siideri tai rommi eikä ole ogelmaa,

• parempitossun..

Kohtuuton vaatimus, ei toiselta voi mitään rajoittaa vain siksi, että itse joutuu jostain luopumaan.. Eukkos yrittää tossuttaa sua ihan huolella.

Mun mies kyllä saa ottaa ihan silloin kun haluaa, en kiellä ja miksi kieltäisin? Odotan meidän toista lasta, eikä mieleenkään tulis rupee miehelle napisee asioista jotka minulta on kielletty, ettei hänkään saa.

Älytöntä.

• ihanämmä

nainen rajoittaa miehen elämää ja mies naisen sitähän se nykyavioliitto ilmeisesti on. en kyl yhtään ihmettele miksi suomessa on niin paljon yh-äitien lapsia tekemässä pahojaan "perheen" pahan olon takia.

miksi ÄIDIN pitää olla itsekäs ja viedä isältä vapaus omiin päätöksiin ja miksi isät ei anna joskus periksi.

äidit mitkä tukahduttaa isän onnen liialla nalkutuksella tuhoaa lapselta onnellisen ja normaalin perhe-elämän.

isät mitkä omalla itsekkyydellä ja liialla hauskanpidolla tuhoaa äitiyyden onnen tekee pahaa myös lapsellee.

miksi ei vain tyydyttäisi kohtuulisuuteen ja rakastettaisiimme toistemme vikoja.

kohtuus kaikessa on tie lastemme onneen.

T: viiden lapsen onnellinen isä

• jepskis

Tuollaisen pitää tulla omasta halusta tai ei sitten ollenkaan. Ei kenelläkään ole oikeutta vaatia toiselta täyttä raittiutta.

• er6u

vittu, mikä ämmä sul on!

• Niuhotusta---

Hah hah. synnytyslaitoksella tarjottiin konjakin sekä isälle, että minulle, en omaani juonut.

• Someday mother?

Siis MIksi mieheltä pitää kieltää alkoholin käyttö, jos nainen on raskaana?
      Anteeksi, mutta en ymmärrä... Kaikenlaista sitä kuuleekin. ;)

• Pelle Peijoona

Jos kumppani latelee vaatimuksia, on parisuhteessa jokin pielessä. Miksi alistua tuollaiseen vallankäyttösuhteeseen, kun voisi saman ajan käyttää rakentamaan kunnioittavaa ja hyväksyvää suhtautumista saman tai eri ihmisen kanssa? Pyyntöjä saa esittää mutta toisen elämän kontrollointi ei tee kummallekaan hyvää.

• ....!

Juo pari kaljaa, tai mitä sitten juotkin, mutta vaimo varmaan ei halua että olet kännissä. Ehdota sille tätä kaksi kaljaa rentoutumiseen, kai siitä kompromissi syntyy.

• Voi luoja sentään

Tämänkin ketjun luettuaan ei tarvi ihmetellä, miksi oikeuslaitos erossa katsoo lapset naiselle kuuluviksi. Onko mikään ihme, kun sekä miehet että naiset täälläkin tuntuvat ajattelevan, että isä on vain joku mies, joka saa vapaasti tehdä mitä huvittaa ja milloin huvittaa, muiden tunteista viis? Itse vastustan isän erottamista lapsista, isättömien lasten tarkoituksellista tekemistä hedelmöityshoidoilla jne, mutta tällaisissa keskusteluissa tulee toisinaan mieleen, että mitä ihmettä sillä isällä oikeasti edes tekee, jos miehet itsekin suhtautuvat isyyteen näin...

Nämä vastaajatyypit jaksavat aina ihmetyttää: jotkut naiset rynnivät tänne mainostamaan omaa "paremmuuttaan" sillä, että he eivät ainakaan ole kieltäneet mieheltään mitään ja mies on saanut ryypätä päänsä täyteen aina halutessaan. Ja joku fiksu tulee mainostamaan miten huonosti voi ja oksenteli, mutta sinnikkäästi vaan oli pyytämättä miestä olemaan tupakoimatta! Oikeasti, kannattaako tuollaista myöntää edes anonyymisti..? Oma lukunsa ovat vielä nämä, jotka eivät edes tajua mistä puhutaan, vaan meuhkaavat siitä, miten eivät ainakaan olisi omilta, jo valmiiksi lähes absolutisteilta, miehiltään ikinä vaatineet mitään näin tyrmistyttävää. Voitteko millään käsittää, että jos ap:n vaimo tällaista pyytää, niin ehkä on syytä olettaa, että ap juo hieman useammin kuin kolme kertaa vuodessa yhden saunakaljan?

Tiesittekö muuten edes, että naisen tunnetila vaikuttaa syntymättömän lapsen terveyteen ja kehitykseen? Eli siis NAINEN ON ONNELLINEN JA RAUHALLINEN = LAPSI VOI HYVIN, kun taas NAINEN ON SURULLINEN JA STRESSAANTUNUT = LAPSI VOI HUONOSTI. Jokainen järkevä, aikuinen ja vastuullinen mies pystyy tämän tiedon varassa tekemään omat päätöksensä ja mukauttamaan toimintansa niin, että se vastaa hänen arvojaan. Toisilla se on perheen hyvinvointi (= mies tekee parhaansa, jotta vaimon olisi hyvä ja rauhallinen olla ja kasvattaa yhteistä lasta), toisilla se on oma hyvinvointi (= mies pitää huolen, ettei joudu tekemään uhrauksia, koska hän ei ole raskaana).

• Lisää Kylmää

"Voitteko millään käsittää, että jos ap:n vaimo tällaista pyytää, niin ehkä on syytä olettaa, että ap juo hieman useammin kuin kolme kertaa vuodessa yhden saunakaljan?"

Ei voida. Tähänkin keskusteluun on jo ottanut osaa riittävän monta naista, joiden mielestä täydellinen absolutismi on ainoa vaihtoehto, muuten on lapsen terveys ja perheen onni vakavasti uhattuna.

Onko täysin mahdotonta käsittää, että alkoholin juominen ei ole sama kuin "ryypätä päänsä täyteen niin halutessaan"? Se voi toki olla sitä, ja silloin toki puhutaan ihan eri asiasta. Jos taas puhutaan kohtuukäytöstä, siis saunakaljasta tai viinilasista ruoan kanssa tai lasillisesta illalla, ainoaksi perusteluksi vaatia alkoholinkäytön lopettamista on halu kontrolloida toista.

"Tiesittekö muuten edes, että naisen tunnetila vaikuttaa syntymättömän lapsen terveyteen ja kehitykseen? Eli siis NAINEN ON ONNELLINEN JA RAUHALLINEN = LAPSI VOI HYVIN, kun taas NAINEN ON SURULLINEN JA STRESSAANTUNUT = LAPSI VOI HUONOSTI."

Jokainen järkevä, aikuinen ja vastuullinen mies pystyy kyllä tekemään päätöksen, jonka mukaan sellaisen naisen kanssa, jonka tunne-elämä romahtaa siksi että mies juo pihvinsä kanssa lasin viiniä, ei kannata lapsia hankkia. Luvassa kun on silloin myös muista yhtä mitättömistä syistä seuraavia kilahtamisia, jotka vaarantavat lapsen tulevan kehityksen.

• 0000000000000
        Lisää Kylmää kirjoitti:

"Voitteko millään käsittää, että jos ap:n vaimo tällaista pyytää, niin ehkä on syytä olettaa, että ap juo hieman useammin kuin kolme kertaa vuodessa yhden saunakaljan?"

Ei voida. Tähänkin keskusteluun on jo ottanut osaa riittävän monta naista, joiden mielestä täydellinen absolutismi on ainoa vaihtoehto, muuten on lapsen terveys ja perheen onni vakavasti uhattuna.

Onko täysin mahdotonta käsittää, että alkoholin juominen ei ole sama kuin "ryypätä päänsä täyteen niin halutessaan"? Se voi toki olla sitä, ja silloin toki puhutaan ihan eri asiasta. Jos taas puhutaan kohtuukäytöstä, siis saunakaljasta tai viinilasista ruoan kanssa tai lasillisesta illalla, ainoaksi perusteluksi vaatia alkoholinkäytön lopettamista on halu kontrolloida toista.

"Tiesittekö muuten edes, että naisen tunnetila vaikuttaa syntymättömän lapsen terveyteen ja kehitykseen? Eli siis NAINEN ON ONNELLINEN JA RAUHALLINEN = LAPSI VOI HYVIN, kun taas NAINEN ON SURULLINEN JA STRESSAANTUNUT = LAPSI VOI HUONOSTI."

Jokainen järkevä, aikuinen ja vastuullinen mies pystyy kyllä tekemään päätöksen, jonka mukaan sellaisen naisen kanssa, jonka tunne-elämä romahtaa siksi että mies juo pihvinsä kanssa lasin viiniä, ei kannata lapsia hankkia. Luvassa kun on silloin myös muista yhtä mitättömistä syistä seuraavia kilahtamisia, jotka vaarantavat lapsen tulevan kehityksen.

Jos kyse on pelkästään jostain saunakaljasta, niin mikä siinä on niin vaikeaa luopua siitä, varsinkin jos sitä harrastetaan harvemmin kuin kerran kuussa?

Jos mieheni sairastuisi johonkin vakavaan sairauteen, vaikka syöpään ja lääkityksen takia ei voisi käyttää lainkaan alkoholia ja hän pyytäisi, etten käyttäisi sinä aikana alkoholia myöskään, niin minä ainakin suostuisin.

Miksi? Koska tiedän, että miestäni harmittaa se, ettei hän voi juoda, ettei sitä saunakaljaa voi juoda vaimon kanssa yhdessä. Minä tekisin sen saadakseni paremman mielen miehelleni, enkä todellakaan näkisi sitä kontrolloimisena.

En edes tajua, miten ihmiset näkee sen kontrolloimisena. Nainenhan vain pyytää ettei joisi raskauden aikana, se toisi hänelle hyvän mielen, että voitaisiin se aika olla ilman alkoholia.

Kyllä siinä jo näkee mikä on miehelle tärkeää. Oman naisen onnellisuus vai se alkoholi.

• Lisää Kylmää
        0000000000000 kirjoitti:

Jos kyse on pelkästään jostain saunakaljasta, niin mikä siinä on niin vaikeaa luopua siitä, varsinkin jos sitä harrastetaan harvemmin kuin kerran kuussa?

Jos mieheni sairastuisi johonkin vakavaan sairauteen, vaikka syöpään ja lääkityksen takia ei voisi käyttää lainkaan alkoholia ja hän pyytäisi, etten käyttäisi sinä aikana alkoholia myöskään, niin minä ainakin suostuisin.

Miksi? Koska tiedän, että miestäni harmittaa se, ettei hän voi juoda, ettei sitä saunakaljaa voi juoda vaimon kanssa yhdessä. Minä tekisin sen saadakseni paremman mielen miehelleni, enkä todellakaan näkisi sitä kontrolloimisena.

En edes tajua, miten ihmiset näkee sen kontrolloimisena. Nainenhan vain pyytää ettei joisi raskauden aikana, se toisi hänelle hyvän mielen, että voitaisiin se aika olla ilman alkoholia.

Kyllä siinä jo näkee mikä on miehelle tärkeää. Oman naisen onnellisuus vai se alkoholi.

"Jos kyse on pelkästään jostain saunakaljasta, niin mikä siinä on niin vaikeaa luopua siitä"

Kyse ei ole varsinaisesti siitä saunakaljasta tai viinilasillisesta luopumisesta, vaan sen symboliarvosta. Kohtuukäytön kieltämiselle ei ole mitään terveydellisiä/ turvallisuuteen perustuvia argumentteja (itse asiassa päinvastoin), vaan ainoa syy on "koska minä haluan, että lopetat". Yhtä lailla voisi vaatia toista olemaan juomatta jaffaa. "Koska se tuo minulle hyvän mielen kun et juo jaffaa".

Jos tuollaiseen pelleilyyn suostuu, voi olla aivan varma, että niitä yhtä aukottomasti perusteltuja vaatimuksia tulee myös jatkossa. Se lapsi kelpaa tekosyyksi seuraavat parikymmentä vuotta.

"Jos mieheni sairastuisi johonkin vakavaan sairauteen, vaikka syöpään..."

Minun avopuolisoni on todella allerginen muutamalla ruoka-aineelle. Tällöin on luonnollista, että sellaisia ruoka-aineita ei talosta löydy, enkä niitä myöskään muuten käsittele, koska voisin siten altistaa hänet. Allergian koen todellisena argumenttina sille, että jostain luovutaan. Ja siihen päälle ne kaikki ruoka-aineet jotka raskauden aikana ovat kiellettyjä. Ei meillä kahta eri ruokavaliota noudatettu, vaan nekin jäivät kaikki myös minun ruokavaliostani pois.

Toisaalta, eipä minua pyydettykään lapsemme odotusaikana alkoholista luopumaan. Ja kas, koko odotusaikana ja lapsen ensimmäisen elinvuoden aikana en kertaakaan nauttinut alkoholia niin paljoa, etten olisi ollut laillisesti ajokunnossa.

• sarnamies

OOKSÄÄ HULLU? Tietenkin saat juoda vapaasti koko ajan, kun vaimosi kärvistelee paksuna! Kuka mies olisi niin hullu, ettei joisi, kun raskausden aikana ja sen jälkeen vaimo panee jalat ristiin ja pakko on hakea siihenkin helpotusta bordelleista ja hieromalaitoksista. Suomalaiset nyhverömiehet ei vain kiltteyttään eli hölmöyttään ymmärrä edes omaa etuaan, eikä kokonaisetua, kun tyydytettynä olo olisi paljon rauhallisempi ja tunnelma kotona seesteinen.
      SIIS; RAUHALLISIN MIELIN KOHTI ALKOA JA BORDELLIA!

• Jokaisen joka ei voi olla 9kk juomatta pitäisi miettiä hetki omaa suhtautumistaan alkoholiin. Jokainen meistä on kuitenkin ollut elämänsä alkuvuodet ilman alkoholia ja selvinnyt siitä hengissä. Jos raskaana olevalle tulee siitä juomattomuudesta hyvä ja rauhallinen olo ja kokee että mieskin on sitoutunut odotukseen niin mikä siinä on niin huonoa, se että tekee toisen onnelliseksi??
      Ja ainahan miehellä on vapaus valita, jos ei halua olla juomatta ja se on kumppanille lapsenteon ehto niin olkoon pullo tärkeämpi, jättää sen lapsen vaan tekemättä. Mitä siihenkään kellään on mussuttamista.

• uskova 75

Täytyy olla sen verran selkärankaa että kestää tipattoman 9kk. On se isäksi tuleminen kumminkin sen arvoista. Tsemiä.

• vaimo, saat potkut.

Tarjoile eukolles kenkää. Ja pistele ilman kumia kaikkia naisia, joita saat. Kyllä se vielä tärppää, jos isäksi haluat. Tällä tavalla pääset helpommalla, eikä lasta tarvitse joka päivä kaitseakaan. Ainut miinuspuoli on elatusmaksut. Mutta mitäpä pienistä jos saa tehdä mitä haluaa.

Terv. kahden aviottoman lapsen isä.

• 7653524341311

EN IKINÄ tekisi lasta miehelle joka ei voisi noin pieneen pyyntöön suostua.

Miksi? Siinä tehdään lasta YHDESSÄ, ei se nainen sitä lasta ainoastaan tee. Mitä kaikkea nainen joutuu antamaan periksi sen takia, että antaa MIEHELLE jälkeläisen? Ei pelkästään 9kk ilman alkoholia tai muuta, mutta siinä menee myös kroppa ja henkisestikkin on kestettävää.

Ei sitä voi verrata mihinkään antibiootteihin tai johonkin inttiaikaan. Ihan kuin me naiset vaadittaisiin miehiä joka kuukausi puukottamaan itseäänsä pippeliinsä ja vuotamaan viikon verta.

Se lapsi TEHDÄÄN YHDESSÄ. Jos ei halua tukea naistaan raskauden aikana, niin ehkä kannattaa erota ja seurustella sen olutpullon kanssa.

Mutta sehän on jo tiedossa, että me suomalaiset olemme alkoholistoinutta kansaa, emmekä pysty olemaan pullossa erossa.

Toivottavasti ne naiset jotka haluavat tälläistä tukea miehiltäänsä eroavat, jos mies alkaa vittuilemaan takaisin. Niin nimittäin minä tekisin.

• ei tule kuuloonkaan

Yhdeksän kuukautta ilman alkoholia, siis mitä helvettiä? MISSÄÄN NIMESSÄ kuulu mihinkään tuollaiseen suostua. Kuulostaa yhtä järjettömältä kun tupakan vaihtaminen liikuntaan ja puolivuotisten ulkomaanmatkojen vaihtaminen ruotsinristeilyihin ja ylijäävien rahojen säästäminen.
      Siis EI helvetti sentään mitä kaikkea naikkoset keksiikin. Tosimies VETÄÄ KALJANSA vaikka eukko kitisee mitä. Eihän mieheltä alkoholia voi viedä, eihän?

• ??

Mikä on VAIMOKE?

• tälleesti

Kohtuullista että pääset pariin kertaan "ulkoilemaan" kavereiden kanssa vaikka vaimoke onkin raskaana. Parempi että jaksat olla selvinpäin tiukimman pikkuvauva ajan. Tätä vaimokkeesi ei ehkä tule ajatelleeksi, mutta enemmän se kännäävä ukko häiritsee silloin kun vauva valvottaa ja vaatii kaiken huomion. Muistathan keskustella myös siitä miten annat vaimokkeelle omaa aikaa mahdollisuuksien rajoissa sitten kun vauva on syntynyt.
      T: Joululahjaa odotteleva useamman äiti

• Rakkautta se on

Vaimokkeen elämä olis paljon kivempää, jos et ryyppäisi.
      Onko sinusta kiva olla juoppoporukassa selvänä?
      Vaimoke ei voi ryypätä, joten jos sinä haluat aidosti tukea häntä, olisit ryyppäämättä.
      Niin minä tein, halusin terveet lapset ja sain myös kun en vietellyt vaimoani juomaan omalla ryyppäämiselläni. 9kk on lyhyt aika.

• Salminen...

Jos alistut tuohon olet ihan pellehermanni. Jos alistuu siihen, että joku alkaa määräilemään juomista niin siinä vaiheessa kandee häipyä maisemista. Loukkaa yksinmääräämisoikeutta. Kerro vaimollesi, että juomisen "kieltäminen" ainoastaan kannustaa sinua juomaan, näin se todellisuudessa menee. Oma eukkoni moitti minua viinankäytöstä ja se vain kannusti minua juomaan. Pelkäsin jo olevani alkoholisti. Kun otin hatkat eukosta loppui myös ylenpalttinen juomiseni ja aloin kohtuukuluttajaksi.

• Olet sika

Kyllä. Jos juot, se voi aiheuttaa vaimollesi/tyttöystävällesi myös kiusauksen juoda.

Eli et saa juoda missään nimessä kotona, etkä mielellään muuallakaan. Jos joskus vähän maistat, niin huolehdi edes 100% varmuudella, että vaimo/tyttöystävä ei saa tietää.

• Lapseton :)

Mites sitten juomisen laita kun lapsi syntyy? Ei kait sitä silloinkaan hilluta kännissä kaikki viikonloput?

Ei minustakaan lapsi sopisi perheeseen jossa vanhemmat juo. Ei ainakaan missä on alkohooli se tärkein ja alkoholisteja. Nyt en tarkoita teitä vaan siis ihan omana mielipiteenä kerron.

Ei lapsista ole kiva katsoa kun vanhemmat juo, vaikka he eivät sitä kertoisikaan tai toisi mitenkään esille. Kyllä se on vanhempien itse tajuttava ottaa lapset huomioon.

Haluaako vanhemmat luopua alkohoolin takia lapsestaan?
      Vanhemmat juo niin että lapsi kärsii ja otetaan huostaan, kun ei voi hoitaa omaa lasta alkohoolin takia? valitettavasti näin käy usein ja etenkin nuorilla se on lisääntynyt.

Ei sitä sovi enään niin juoda kun on lapsia ja kyllä siinä menot muutenkin vähän karisee. Jossei ota lasta mukaan. Isovanhemmat katsoo lasta tai tätit kun vanhemmat ryyppää :(

Asiaan: Jos vaimosi pelkää että lapsen hoitaminen ja vastuu jää hänelle. Ja ehkä hän katsoo lapsen parhaaksi. jos nyt odottavana aikana juo , en ymmärrä miksi sun pitäis sitten olla juomatta, kait se juomatta olo olisi tärkeempää kun lapsi syntyy. Eikä sitten aleta yhdessä juomaan kun lapsi syntyy? Toki sun pitää olla vaimosi tukena.

• ei lapsia

Onko sun naises niin mahdoton loppasuu että sun juominen jo aiheuttaa niin mahdottoman houkutuksen juoda itsekin,että täytyy se lysti sultakin kieltää?

• G

Ennen raskautta puhuin mieheni kanssa yhteisistä pelisäännöistä, että kuinka toimitaan kun tuun raskaaksi! Ei mennä joka vkl ryyppämään ja kk ennen laskettua täysin kuivana 1-2 sallitaan saunakaljana tms. Noh toisin meni! Tähän täytyy mainita, että en olee nalkuttavaa tyyppiä kyl jokaisen täytyy ymmärtää milloin tehään omilla tekosilla toisille hallaa! Mieheni on siis semmonen, että hänen rentoutuminen on jotakuinkin pe- la ryyppäämistä ja siitä syystä halusin ennen raskautta selvittää pelisäännöt! Kyllä sit vakuutteli kyllä, että joo et sopii mulle ei mun tarvitse huolehtia! Noh mies veti joka vkl rallii ensimmäiset 5 kk! Ois toki pitänyt antaa ymmärtää aikasemmin asian laidan, mut kun ajattelin, että kyllä jossain vaiheessa tajuaa ja sinisilmäsenä sit siinäkin ajattelin, et toinen hermona asian takia! Noh kerroin sit, et nyt saa loppua tämä pelleily en minä sitä lasta yksin tehtaillut! Rupes ärsyttämään semmonen, et toinen elää teini ikää uusiks joka vkl baanalla ja minä käyn töissä, hankin kamat, sisustan! En siis todellakaan odottanut mitään vatsan silittelyy ja pusutteluu mieheltä, mutta et edes pientä kiinnostusta! Kyllähän sit jakso kk olla kiltisti kotona sen jälkeen koko homma taaas uusiks! Miehille täytyy vissiin väliajoin muistuttaa asioista kun heillä tuppaa olee tota muistin menetystä vähän väliä! Mies oli unohtanut kokonaan et lupas olla ottamatta kk ennen laskettua! No synnytin 2 vk ennen laskettua sinä päivänä mies oli menossa kaverin synttäreille vielä kun sanoin, et nyt kyl tuntuu siltä et tulee! Hän oli sitä mieltä, et eihän vielä voi tulla kun on 2 vk aikaa! :D Saatin ihana vauva ja kyllä olen edelleen mieheni kanssa vaikka myönnettäköön et hän on isomman luokan juntti, mutta osaa hän olla ihanakin! Lapsen myötä on hieman asiat muuttunut vaikka alussa lapsen tulon jälkeenkin oli pikkasen hankalaa kun eihän mulla mitää omaa aikaa saa olla jos halusin jumppaan mennä! Sehän hoidettin sillä kun sanoin että jos haluut et oon läski heikkohermoinen vaimo niin oon kotona ja silloin on paha valittaa! Pääsin jumppaan! :D Seuravaa tulee vasta silloin kun on mieheltä kirjallinen sopimus! Myönettäköön loppu peleissä luulen, että olin ite innokaampi osapuoli lapsen hankkimisessa ,mutta oon huomannu et suurin osa miehistä ei oo ikinä valmiita! Isäksi kasvetaan vasta lapsen tulon jälkeen! Oli kurjaa olla suurimmaks osaks yksin siinä raskaudesta, mutta päiväkään en oo katunut ja miehestäkin on kuoriutunut loistava isä ja avomies!

• hei haloo

Ei lapsia pitäisi hankkia sen takia kun on itse innokkaampi puoli lapsenhankissa. Ei varsinkaan jos luulee että suurin osa miehistä ei koskaan ole valmiita lapsenhankintaan. Eli toisinsanoen pakottamalla toinen isäksi edes vähän, niin ei siitä voi seurata mitään hyvää pitemmällä aikavälillä. Ei ainakaan jos pitää miestään isomman luokan junttina!

• trolli mikä trolli

Miten nämä trolliketjut aina venyvätkin näin pitkiksi.......

• m

Mielestäni miehen olisi oikein jos mies pystyisi olemaan sen raskausajan myös ottamatta.. lapsi on yhteinen asia, ja vastuu ja tällä tävällä mies voisi osoittaa sen, että on valmis uhrauksiin lapsen takia. Kun tullaan vanhemmiksi, ei muutenkaan voida juoksennella joka viikonloppu jossain, ei todellakaan. Myös miehen on totuttava siihen. En sano, että tämä 9kk olisi "ehdoton": tottakai saat mennä jos on jotain todella erikoista ja merkittävää.. jos olet juuri valmistunut, tottakai menet juhlimaan, jos paras ystäväsi menee naimisiin, tottakai voit osallistua hänen polttareihinsa.
      Mutta mielestäni miehen juomattomuus raskauden aikana on kaikista isoin symbolinen ele mitä mies voi naiselle tehdä. Ei ne sanat, vaan ne teot.

• käskyt sikseen

Kaikkein isoin symbolinen ele?! Pakko olla kotona kun raskaana oleva vaimo niin määrää.

Minunkin mielestäni miehenä taas kaikkein isoin symboolinen teko on että nainen tyydyttäisi miehen raskausaikana ja heti sen jälkeen vähinttää suuhoidoilla joka päivä! Ihan vain siksi että minä käsken niin ja en minä normaalisi seksiä halua kuin ehkä kerran viikossa :)

Ihme käskyttäjiä.

• Omppu..

Voi hyva luoja mita urpoja taalla liilkkuu !! Joo, on syyta lopettaa juominen ja poittaminen jos kerran itse on saattanut naisensa raskaaksi. Ihan hyvaa tekee miehellekkin ns pehmea lasku valtavaan elaman muutokseen. Ole onnellinen etta sulla on nainen jota rakastaa ja kohta tulossa viela oma lapsi !! Kaikki eivat ikina tule olemaan noin onnellisia kuin sina, joten ei ole kauheen iso juttu jattaa paihteiden kayttoa....SUsta tulee isa !!

• Hapatuksia...

Suomen perustuslain mukaan miehellä on oikeus juoda viinaa jos hän haluaa. Akat voi rauhassa kurnuttaa mutta eivät voi estää juomasta ^^

• löaskdj

Ei semmoseen tartte suostua, itse ainakin asetin lapsenteolle ehdot että meinaan käydä baareissa odotusaikana ja sen jälkeenkin mutta lupasin kuitenkin vähentää(lupauksen olen myös pitänyt).
      Yleensä lähden vasta kun vaimoke on mennyt nukkumaan. Loppuajan raskaudesta pysyin käytännössä kotona jossen ollut töissä, koska lähtö saattoi tulla milloin tahansa.

• Ei pidä

Senkun juot. Jos muija valittaa niin anna valittaa. Pistä vaihtoon jos et jaksa kuunnella. Niin minä tekisin.

Täysin kohtuuton vaatimus. Se on sitä naisen logiikkaa. Älä anna periksi. Parempi sinkkuna kuin tossun alla.

Tai ainahan voi juoda salaa :)

• ÄläStressaa

'Munkin' alkoholinkäyttö on sallittu esim. viinien osalta, varsinkin jos selibaattilupaus on jo rikottuna, vedä kunnon kännit. Naiselta on joka tapauksessa elämä pilalla, kun 'paikoista' tuli ulos uusi ihminen ja tapahtui peruuttamaton rupsahdus, raskausarvet, nuoruuden menetys, jonka nainen tietysti purkaa täysin Teihin, kuten 'neitsytmyrkyn' konsanaan. Ei ole miehen syy olla mies, eikä naisen olla nainen. Niin vain tuppaa olemaan. Käy viihteellä, akka hajoaa kuitenkin baby bluesiin ja muihin typeriin 'mentaaliongelmiinsa'.

• Normi meininki

Meillä ainakin on ihan selvä asia, että mies ei juo raskausaikana. Enkä tietysti minäkään. Mies on jo vuosia halunnut lasta ja ollaan siitä puhuttu, että ei ole kamalan reilua, jos rajoitukset koskevat vain naista. Mies on samaa mieltä. Jos mies ei sen vertaa ole valmis uhrautumaan raskausaikana, niin miten voi odottaa tämän kestävän pienen lapsen kanssa?

• Joku raja

Ei luoja, mitä pelleilyä!

Ei itsellä olisi edes tullut pieneen mieleeni pakottaa miestäni lopettamaan kaljan juonti oman raskauteni aikana.

Jos juominen pysyy kohtuu rajoissa ja mies haluaa käydä kavereiden kanssa rentoutumassa baarissa/ saunaillassa jne. niin luulis nyt muijan antavan sen tehdä ja nauttis itse siitä omasta ajasta, mitä saa..

Tollasella pakottamisella äijä varmasti ottaa ja lähtee..ja niin kuuluukin!

Oma äijä kävi joitain kertoja kavereiden kanssa baarissa ja joi niitä saunakaljojaan.Mitä sitten!?
      Mä sain sitten saunoa rauhassa ja katsoa kotona telkkarista just sitä mitä halusin...

Ei aina kaikesta tarvii tehä tollasta "tasa-arvo" paskaa, että jos en mä, niin et säkään.

• Unborn

Jos minä olisin syntyvä lapsi, en edes haluaisi syntyä perheeseen, jossa äiti olisi tuollainen tyranni ja isä täydellinen lapanen.

• '''

Miettikää jos näiden miesten kommentit olis naisten sanomia.

• Elsa Tynys

sano sille eukolles, et koska sä et nlkuta, niin sekään ei saa.
      Jos se kuitenkin nalkuttaa, niin sä voit sit käydä tuopilla ihan just niin paljo ku sua kiinnostaaa.

Naiset on kautta aikojen kehitelleet jos jonkinlaisia näennäislogiikoita (myös naisen logiikaksi kutsuttu) miesten vaivaksi ja heidän ilokseen.
      Raskaus on tämän toiminnan kirkkain ja upein aika.
      Tällöin nainen saa "ihan hyvällä syyllä" tehdä mitä tahansa ja käyttäytyä yhtä kypsästi ja fiksusti kuin se sikiö siellä pakin uumenissa ja aina pitää miehen ymmärtää ja hoivata vielä kaupan päälle.

• hmmmh...

"niin sä voit sit käydä tuopilla ihan just niin paljo ku sua kiinnostaaa."

• Viiden lapsen isä

Tietysti mies saa ottaa.
      Samoin mennä baariin. Se on jopa suositeltavaa.
      Vältytään monelta sanaharkalta kun ei tarvi kestää raskaana olevan emännän mielialanvaihteluja.

• ohohh!

hei! mun mielestä on ihan normaalia että mies ei ota ne 9 kk eihän naiset pääsee myös silloin juomaan eikä baareihin ! kyllä sillä miehellä on pitäny haluta sitä vauva sama paljon kun naisella ja sais vähän nyt kannusttaa naista!

• Lasiinsylkijä

Olen tavannut pariskuntia, joissa tuleva isukki haluaa ottaa noin biletysmielessä kaiken irti ennen kuin lapsi syntyy. Ei ehkä tunnu vaimosta mukavalta, kun äijä porhaltaa ympäri kaupunkia kavereitten kanssa. Raskaana olevasta puolisosta saa myös kätevän kännikuskin, jonka voi soittaa vaikka keskellä yötä hakemaan. Tulee mieleen, että sellainen mies pelkää lapsia eikä oikeastaan niitä halua.

Sen sijaan kohtuullinen alkoholinkäyttö on mielestäni hyväksyttävää. Onhan raskaana oleville (ja muillekin) olemassa muita hyvänmakuisia juomia, joita voi esimerkiksi juhlissa lipitellä, jotta ei joudu ihan suu kuivaksi jäämään. Itse en juo enää lainkaan alkoholia, mutta ei haittaa vaikka muut sitä kohtuullisesti seurassani nauttisivatkin. Meinaan vain, että aika outoa, jos ap. tulee kateelliseksi/loukkaantuu siitä, ettei itse voi ryypiskellä ja siksi kieltää myös miestään.

• tulee mieleen

Tarviiko tuollaisen selkeästi kehitysvammaisen miehen kanssa edes hankkia lasta jolle tarvii olla taksikuskina raskaanakin?

Jos viinanhimo on naisella niin kova ettei kestä sitä kun mies käy saunomassa äijien kanssa mökillä, niin pitäisi mennä jo hoitoon.

• jhh85

Olet aivan normaali ihminen. Sehän on pelkästään teidän kahden välinen asia millaiseen kumpaakin miellyttävään ratkaisuun päädytte. Vaimosi on selvästikkin vaatinut kohtuuttomia ja nyt olisikin otettava härkää sarvista ja keskusteltava hänen kanssaan asiasta. Ei siihen ole yhtä oikeaa ratkaisua tai vastausta, oli asia mikä tahtoo niin parisuhteessa on kaksi ihmistä ja kaikista asioista vain on sovittava siten että kumpaakin ratkaisu tyydyttää. Minulla ja miehelläni kaksi lasta, ollaan nuoria, alle 30-vuotiaita. Itse lopetin tupakanpolton plussan tehtyä ja satunnaisesti nautin alkoholittomia siidereitä. Mieheni joi melkein joka viikonloppu kotona muutaman oluen ja muutaman kerran kävi ulkona raskausaikoina. Itsellä ei ole ollut mitään valittamista, mutta tosiaan kukin tavallaan. :)

• realisti mies

Ihme marttyyri vaimoke. Miksi et voisi olla vaikka kerran kuussa kännissä hänen ollessa raskaana? Kyllä nainen raskaanakin pärjää ihan yksin yhden päivän kuussa. Vai pelkääkö hän että petät häntä heti kun silmä välttää kahden oluen jälkeen? Vai pitäisikö sinun olla joku kotiorja 9 kuukautta? Mieti nyt kannattaako teidän hankkia lasta jos se on noin tulehtunutta jo?

• miehen logiikkaa

Joo naisenkin on luovuttava ryyppäämisestä miehen armeijan ja kertausharjoituksen ajaksi. Tämä tarkoittaa sitä että kotoa ei saa lähteä mihinkään tyttöjen iltamiin ja yhtään siideriä ei sitten jouda. Kotona saa käydä kaverit 30 min kerran päivässä. Naisen on joka päivä treenattava muutama tunti kun mieskin joutuu armeijassa liikkumaan. Sitten kun mies tulee lomilla on häntä rasvattava ja lemmittävä jotta suhde pysyy kunnossa. Palvelusajan loppuaika on odottava puhelimen päässä jos miehellä on jotain tärkeää asiaa ja pääasia kunhan ei myöhästy porteilta kun mies pääseen kotiin!

• arvotasa

Juuri näin, ei missään tapauksessa tarvi luopua muutamasta oluestaan. Kohtuus on se mittari. ja sairaalaan pääsee taksilla ja ambulanssilla jos sinne pitää mennä. Itse otin odotus aikana kaljan tai kaksi, jos rouva nosti asian esille aina yks tölkkii lisää kaksi viikon loppua meni, asia meni perille myös.

• onpa reilua.........

Adoptoikaa! On tuo antibiootit ja yövuoro vähän eri asia kun lapsen saaminen. Asia nyt vaan on niin että nainen se on joka joutuu raskauden vuoksi "uhraamaan" paljon enemmän kun mies. Raskaus vaikuttaa odotusajalla ja sen jälkeen naiseen niin fyysisesti kun jokin voi vaikuttaa. Mielestäni vaatimus alkottomasta 9kk.sta isälle ei välttämättä ole ihan reilu (riippuen paljon todelllisuudessa käytät), mutta enemmän pisti silmään tuo sinun asenteesi pyyntöön. Mielestäni jos yhdessä lapsi hankitaan, niin yhdessä jaetaan uhrautumiset. Ja ne jotka väittävät ettei lapsen saamisen jälkeen ole mistään joutuneet uhraamaan, niin miettikääs uudestaan? Paitsi jos vanhemmuutenne on kyseenalaita tai olette edellisessä elämässä vain oleskelleet kotona....

• Rapajuoppo

Kun minulla vaimo tuli raskaaksi otin eron ja olen ollut lähes päivittäin siitä asti jonkun päihteen alainen! mutta sinä olet sika juoppo jos otat yhdenkin!

• Tosimies :-)

Mieti, oletko Mies va Hiiri

• zukuzuku

Jokaisella omat menetelmät asian suhteen, mutta meillä on avopuolison kanssa nyt yksi lapsi ja toinen syntyy ensi vuoden puolella. Esikoista odottaessani en estänyt miestäni juomasta alkoholia. Eipä hän kyllä juonutkaan odotusaikanani kuin muutaman kerran oikein kunnolla ja silloin tällöin saunakaljan mikä on musta okei. Ja jos/kun mies oli baarissa juomassa, minä toimin kuskina! Mun mielestä on säälittävää jos akka rupee vinkuun et "säki oot juomatta kun mäki oon" Itse ainakin ajattelin sillon että mulla on kyl aikaa ryypätä sit ku vauva on syntynyt että voihan mies toimia silloin vaik kuskina tms. ja näin meneteltiinki. Tosin meillä tuo alkoholin kans läträäminen ei oo ikää ollu kovin suurta. Kerran kuukaudessa ollaan yleensä juotu lapsen syntymän jälkeen. Nyt kun toista odotan niin samoin menetellään. Toissa vkl. oltii yhessä liikkeellä. Minä ajoin, mies joi (ei tosin mitää räkäkänniä) ja lapsi oli mummolassa hoidossa.

Mutta, jos ite laittaisin itteni kirjoittajan asemaan nii heivaisin akan mäkeen. Vaikka nainen on tipattomalla 9kk. nii ei se meinaa että miehenki pitäs olla :D

• AKKAAMÄKKEEN!

Joo akka mäkeen vaan hankkimaan parempaa miestä itselleen ja lapselleen isäksi.

• Män 42 wee

Sinä et ole raskaana. Pidä kuitenkin huoli, että olet ajokunnossa, jos tulee äkkilähtö laitokselle. Muuten ei tarvitse välittää vaimokkeen vaatimuksista. Nehän vaatii ja jos joka asiaan suostut, niin vaatimukset kasvavat kasvamistaan.

Itselleni vaimo meinasi alkaa esitää moisia vaatimuksia alkoholin suteen. En välittänyt niistä. Ilmoitin, että hankkii paremman ja tottelevaisemman miehen, jos löytää. Ei ole hankkinut. En ole juoppo vieläkään, vaikka alkoholia käytänkin ja yhdessä on oltu yli 20 vuotta.

• gjfkJAKskanfsm765

Jos miehelleni sopii, että juon raskaana ollessani saman verran alkoholia kuin hänkin, niin mies saa juoda vapaasti. Hyvin yksinkertainen ja toimiva periaate. Silloin myös jokainen miehen ottama kulaus vaikuttaa syntymättömän lapsemme terveyteen. Yhteinen lapsi on yhteinen lapsi.

• Män 42 wee

Elikkä ajattelit itsekkäästi kostaa syntymättömälle lapsellenne miehesi juomisen. Käännät omat tekosi miehesi syyksi. Todella reilua lastanne kohtaan. Toisaalta kuulostaa aivan tyypilliseltä hysteerisen naisen uhkailulta. Sinun ei olisi koskaan pitänyt hankkiutua äidiksi. Ilmeisesti halusit raskaaksi tulollasi vain sitoa miehesi itseesi. Taitaa mies lähteä ennen pitkää.

• gjfkJAKskanfsm765

En suinkaan, annan vain miehelleni saman verran valtaa ja vastuuta kuin itselläni raskaana olevana naisena on. Raskaana oleva nainenhan ei voi tässä yhteiskunnassa tehdä kuin yhden hyväksyttävän "valinnan" eli olla juomatta. Useimmat miehet voivat silti saada terveitä lapsia muuttamatta omissa elintavoissaan yhtään mitään.

Miksi äidin pitäisi enää 2000-luvulla yksin kantaa täysi vastuu syntymättömän lapsen terveydestä? Jos yhdessä käydään neuvolassa, synnytyslaitoksella ja jaetaan lapsen hoitoon kuuluvat velvollisuudet, niin miksei syntymättömän lapsen terveydestä huolehtiminen kuulu molemmille vanhemmille? Ei raskaana oleva nainenkaan voi ottaa "pientä breikkiä" ja korkata perjantaipulloa, kun raskaana oleminen alkaa kyllästyttää. Miksi isällä olisi jotenkin erilaiset oikeudet?

• HekkoPekkko

Siis mitä miksi? Saahan tiinenä olevat naiset dokailla. Kuka sanoo ettei??

Femakotko?????

ei muuta kuin emäntä kainoaloon ja pubiin riekkumaan ja vetää perskännit iloisen tapahtuman johdosta

• ei voi kuin nauraa:D

Kyllä on lapsellista (-kin) porukkaa täällä. Keskenkasvuisia naperoita, toivottavasti ei lapsia teille ainakaan tulevaan kymmeneen vuoteen suoda, saati koskaan. Kyllä teitä vielä löpinänne joskus hävettää, kunhan kasvatte.

Osaisitteko te miehet miettiä itseänne naisen paikalle, masu pystyssä pyörimään? Lihomaan sen kymmenen kiloa ja niin edes päin. Teistä olisi ihan sama, että toinen osapuoli rällää baareissa mielensä mukaan ja jättää sinut yksin nauttimaan tilastasi. Miettimään vaikkapa, että baarista joku sinua simpsakampi löytyy, kun äitipyöreyttä on tullut. Tuntuu jotenkin, että miehet pitävät tätä meidän suurena ilona ja elämän kohokohtana, raskaana oloa. Voi kun sen saisikin pykästyä viikossa parissa vaan kivuttomasti ulos.

En kieltäisi toiselta juomista tai silloin tällöin menemistä, normaalia elämäähän se raskausaikakin on ja yhteistä odotusta, molempien geeneistä muodostuvaa nyyttiä odottaessa. Mietin myös miestäni, haluan hänen olevan onnellinen ja samaa toivon mieheltänikin: saa harrastaa ja mennä kavereiden kanssa, samalla huolehtien myös minusta ja lapseni voinnista.

Tosin en minkään itserakkaan juntin kanssa lasta tekisikään, jolla on merisimpukan älykkyysosamäärä (moni täällä kommentoineista tuntuu näihin lukeutuvan). Baari-illat voitte kruunata krapulan lisäksi jonkun baariruusun massiivisella herpeksellä.

Se, että vitsaillaan miehen raskausajan raittiudesta ei tarkoita aina totuutta. Voi olla, että nainen haluaa vain nähdä reaktioisikin., uusi ja pelottava asiahan se on naisellekin, johon vaikea suhtautua aluksi. Että mitenkä sitten pitäisi käsitellä sitä, että "mies alkaa pelätä isyyttä ja iskee ns.teinikausi" , kuten joku kirjoitti.. No kyllä se nyt niin kuintenkin on, että jos ei vastuutaan pysty kantamaan ja ongelmatilanteiden ratkaisukyky on sitä tasoa, et pitää vetää perseet ja pahimmillaan juosta baareissa nakit silmillä, niin onneksi sellaisesta idiootista pääsee eroon.

Kaikenlaisia nulikoita. Äitinne häpeisi, jos näkisi ja toivoisi, ettei teitä olisi saanutkaan. Ja ymmärrän äitejänne! Jos tuntuu hankalalta kasvaa tasapainoiseksi aikuiseksi, niin kyselkääpä mahdollisilta isiltänne, kuinka he homman OSASIVATKAAN hoitaa. Pieniä on ongelmat tällä palstalla.. Hävettää puolestanne.

Kaikenmaailman vellihousuja sitä onkin

• surkeaa

On se surullista kuinka tärkeää tuo ryyppääminen yleisesti on. Tämä maa on parasta AA-ryhmää. Surkeaa.

• hyvä suomi..

..ja suomalaiset miehet! Viina, kirves ja hanki! Olette jälleen osoittaneet, miten sivistyneitä täällä ollaankaan! Aika rimanalitusta. Älkää KIITOS tehkö lapsia, kastroikaa itsenne mielumin. Ette ansaitse lapsia.

Juokaa sydämen kyllyydestä, kun vielä voitte! Naiset tulevien pystymahojensa jahtaavat teitä (eräille ketjussa kommentoineista voin lohdutukseksi kertoa, ETTÄ TUSKIN NOIN TYPERÄÄ EDES JAHDATAAN)

Jos niitä "laadukkaan elämänne pilaavia" lapsia kuitenkin tulee, niin säälittää jo.
      Menkää töihin, hankkikaa elämä. Katsokaa peiliin ennen kaikkea..

• höh, miksi ett voisi ottaa jos otat kohtuullisesti ja kotona ? itse en näe siinä mitään vikaa jos vain osaa käyttäytyä eikä rupee hankalaksi. kyll mulla kaveri otti vaikka mä odotinkin
      . ei kai sitä pidä olla noin itsekäs vaikka raskaaksi tulisikin. kyllä te yhdessä käytte sen raskauden läpi kuitenkin niin pitkälle kun se on mahdollista.

jos hän vaatii suo olemaan täysin raitis vaadi sinäkin että hän käyttäytyy kunnolla eikä laita kaikkia raskauden tiliin ja sit saa kiukutella jne. mä kun en niitä raskaana olevia aina ymmärrä ne kun monesti valittaa ja tuijottaa vain omaan napaansa. en todella tarkoita kaikkia naisia.
      elä suostu ja hyvä että naises sanoo sen ajoissa eikä vaadi sitten kun on jo raskaana. kohtuus kaikessa !

• Eräs123

Mitä pahaa munkki on tehnyt, että joutuu teidän takia kärsimään?

• libilaari

Tietenkin raskaana oleva nainen saa dokata, polttaa ja käyttää vaikka huumeita, se on täysin hänen oma asiansa. Mitä v..ua se muille kuuluu. Nainen saa tehdä, mitä haluaa ja esimerkkitapauksessahan vika on miehen, mitä ryyppäsi, nainenhan sanoi selvästi ehdot, hän juo myös. Eli jos lapsi vammautuu alkoholin vuoksi, syy on miehen, mitä ryyppäsi.

• minä78

Jos mies juo pari kaljaa silloin tällöin ei se haittaa mut jos ois koko ajan ympäri kännissä niin minä en jäis ainakaan sitä katsomaan . ei se siitä muuttuis lapsen syntymänkään jälkeen

• minä78

Niin ja lisään vielä tähän et jos on yhteiset rahat niin se mikä menee miehellä juomiseen niin laittais saman summan kuukaudessa naiselle eri tilille niin ei ois mitään ongelmaa ostaa vauvalle kaikki mitä tarvitsee . ehkä se laittais miehen miettii jos miehellä menee esim vaik 300e kuussa pelkkään ryyppäämiseen niin eikä naisellakin oo oikeus saada yhteisistä rahoista se 300 e johonkin muuhun jos ei juo . ja kummallekin tulee yhtä paljon rahaa .

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      181
      3566
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      509
      2808
    3. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      38
      1604
    4. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      101
      1399
    5. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      50
      1280
    6. Ammuskelua Eliaksenkadulla

Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      22
      1261
    7. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      337
      1139
    8. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      51
      1128
    9. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      122
      1061
    10. Olen pahoillani jos kärsit.

Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      38
      980
    Aihe