KYNSIVALLIN TULEHDUS

varvas ongelmainen

Minulla oli pari kuukautta sitten todella paha kynsivallin tulehdus pottuvarpaassa.Sain kahdet eri antibiootit ja niiden lisäksi tein antibiootti kylpyjä tälle varpaalle,mikään ei kuitenkaan auttanut.Loppujenlopuksi minulle varattiin aika toimenpide huoneeseen ja sanottiin että kynnen leikkaus ois edessä.Jotenkin tämä varvas sitten lähti itsestään paranemaan ja lääkäri päätti että toimenpidettä ei tehdäkkään kun on sen verran hyvin tulehdus lähtenyt paranemaan.Minä tietenkin helpotuin ja LUULIN pääseväni pälkähästä.

Nyt kyseinen vaiva on tullut takaisin ja pahenee päivä päivältä.Olis pitänyt heti mennä lääkärrin mutta kun en kaiken kiireen keskellä ole kerennyt.Varpaani on nyt sitten päässyt siihen tilaan että kävely tekee aika kipeää,joten ei auta enää siirtää lääkäriin menoa.Luultavasti nyt sitten on edessä se leikkaus.

Siksi kysyisinkin teiltä joille on kyseinen varpaan kynnen leikkaus tehty,että:

-Sattuiko se?Tiedän että laitetaan puudutus mutta olen kuullut että joillain se olis silti tuntunut aika tuskaiselta operaatiolta?

-Onko varvas sen jälkeen kipeä?ja kuinka pitkään?Onnistuuko kenkää saamaan jalkaan?Olen kuullut et jotkut ois saanut 1-2 viikon sairaslomaa?! Mulla on koulua ja töitä enkä kummastakaan pystyis olee ollenkaan pois!

18

19420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaiken kokenut

      Tuo oire on yleensäkin seurausta epäsopivista kiristävistä ja hautovista kengistä. Kun kynsi ei pääse levittäytymään kasvaessaan luonnollisella tavalla sivulle päin, sen reunat taittuvat kovassa puristuksessa kippuraan ja kynsisivallit täten altistuvat tulehduksille kynnen reunan rikkoessa pehmytkudoksen ympäriltä. Kengän on oltava siis kärjestäkin riittävän leveä, koska vaarana on jopa isonvarpaan vinoutuminen, vaivaisenluut ja vasaravarpaat, jos tilaa ei ole varpaille riittävästi.

    • tuskaaaa

      Minulla on parasta aikaa paha kynsivallin tulehdus, unettomia öitö takana, valtava kipu ja ei voi kävellä kunnolla, puhettakaan että kenkä menisi jalkaa. Kynsi on harmaa ja alla märkää, vaikka oln käynyt märän poistossa. Kahdet antibiootit, erikoishaava siteet, kipulääkkeet, mutta ei tunnu auttavan. Kynsi on kuitenkin lähdössä kohta irti, joten en usko, että leikkausta on edessä. Mutta puudutus (joka tehtiin mädän poistossa on sama myös leikkauksessa) SATTUU!

      • Nikolenni

        Ittellä vuotaa valkoista nestettä ja Aika pahan näköinen lääkäriin en oo viittiny mennä ku käyny jo niin monta kertaa


    • Vapaa kulkija

      Mulla oli sama tilanne varmaan 4 krt peräkkäin. Mä en tiedä, mikä muille sen tulehduksen aiheuttaa, mulla kynsi kasvoi vinoon, yksi reuna kasvoi sisään lihaan, sinne meni tietty likaa ja tulehtui. 3 kertaa poistettiin koko kynsi ja toivottiin, että uusi kynsi osais kasvaa suoraan. Ei osannut.

      Lopulta kävin yksityisellä kiilaresektiossa, liekattiin kynnen juuresta asti pystysuoraan puolet pois ja laitettiin kynnen leikattuun sivuun jotai myrkkyä, ettei kasva siltä sivulta enää koskaan. Pari ommelta ja tuppo ja resepti kunnon kipulääkkeestä. Aikanaan kävin sitte poistattamassa ompeleet ja siihen loppui se vitsaus.

      Ja se puudutus tietty tunnahtaa, kun kynsi tulehtunut. Mutta kun varpaan tyveen laitetaan puristus, niin on tehokasta se puudutus, etten olis huomannu vaikka ois koko varvas mennyt. Sitä ennen leikkausta joskus toivoinkin, kun oli niin sitkeässä ne tulhdukset. Oisinpa ymmärtänyt mennä aiemmin.

    • Hkhhvk

      Mene heti lääkäriin. Älä odottele hetkeäkään. Itselläni oli molemmissa pottuvarpaissa molemmissa puolissa aivan kaamea kynsivallintulehdus. Lääkärit eivät olleet ikinä nähneet niin pahoja ja ihmettelivät suunnattomasti. Vuoden jouduin tuosta kärsiä ja yritettiin mitä vain mikään ei auttanut. Lopulta leikattiin ja on nyt hyvässä kunnossa. Leikkaus ei sattunut eikä puudutus. Varpaat eivät olleet kipeät ja pystyin kävelemään normaalisti. Suosittelen leikkausta.

    • 90-lukulainen!

      Leikkaus sattuu jos on tulehtunut... Ensin pitäisi syödä antibioottikuuri että tulehdus rauhoittuisi ja sitten leikkauttamaan. Tulehtuneena puudutuspiikit eivät välttämättä auta, ja vaikka ei bäyttäisi olevan enää antibioottikuurin jälkeen tulehtunut, se kannattaa silti leikata.
      Yksi vaihtoehto jos tulehdus toistuu aina vain leikkauksesta huolimatta, voi mennä yksityiselle puolelle poistattamaan kynnen kokonaan ettei kasvaisi enää ollenkaan takaisin!
      Itse olen kärsinyt tästä jo 3 vuotta ja olen todellakin harkitsemassa kynnen kokonaan poistoa. Kyllä tässä hermot menee vaikka kuinka yrittäisi varvasta hoitaa ja olla ilman kenkiä ja sukkia...... En enää edes muista kuinka monta antibioottikuuria olen syönyt, enkä haluaisi niitä enää……… :(

    • Vapaa kulkija

      Jos kynnen vain poistaa ja toivoo parasta, takaisinhan se kasvaa ja taas päin persiitä. Eikä kynttä lähdetä laittamaan palasiksi ellei puudutus pelitä, ymmärrät varmaan itsekin ettei niin tehdä. En tiedä mikä motiivi on tuollaista väittää, mutta kaiketi tulee hyvä olo pelottelusta.

      Eikä ole pakko käydä yksityisellä, kiilaresektioita tehdään terveyskeskuksissakin, itse voi valita kummassa käy. Mulla on leikattu pois puolet isovarpaan kynnestä ja yli puolet kynsiaiheesta, eikä ole tullut vaiva takaisin.

    • kauhea kynsi

      Mitähän minun kannattaisi tehdä? Ollut kohta vuoden isovarpaassa tulehdus ja 2 antibioottikuuria syöty mutta ei ole hirveästi auttanut. Nyt on taas vähän kipeämpi kun laastari irtosi kävellessä ja alkoi vuotaa märkää. Apteekista olen kokeillut pihkavoidetta ja Basibactia mutta ei oikein tehoa. Leikkaukseenko pitäisi mennä? Onko verenmyrkytyksen riski jos ei saa hoidettua?

      • leikkaamaan vaan

        Periaatteessa on. Hätään ei sentään ole aihetta, kun se on noinkin kauan vaivannut eikä ole vielä mennyt tuon pahemmaksi. Toisaalta on kyllä ilmiselvää, että kun sitä ei noin pitkän ajan kuluessa ole saatu paranemaankaan, niin tuskin se leikkaamatta kuntoon tulee.

        Itselläni oli joitain vuosia sitten muutaman kuukauden ajan samantapainen isovarpaan tulehdus, ja lopulta se leikattiin, kun mikään itsehoito ei tehonnut. Leikkaus itsessään on kivuton, koska varvas puudutetaan. Puudutuksen jälkeen voi särkeä ilmeisesti kovastikin, mutta minä en kyllä tarvinnut siinäkään vaiheessa särkylääkettä vaikka hieman varvas polttelikin. Välittömästi leikkauksen jälkeen minulle laitettiin kenkä jalkaan (varvas toki oli kääreessä) ja käskettiin mennä kotiin. Jo seuraavana päivänä olin töissä normaalisti. Kääreen voi ottaa pois parin päivän päästä. Parin viikon ajan varvas punottaa ja näyttää silmin nähden kutistuneelta, mutta sitten se aika nopeasti palaa entiselleen. Leikkauksen jälkeen on myös varmuuden vuoksi nautittava viikon verran antibiootteja.


    • 3ghy67g

      Itse leikkaus ei tietenkään satu, koska puudutetaan. Muutaman tunnin päästä leikkauksesta alkoi kotona kivut. Aika kovat oli ekana 2 päivänä. Buranaa meni rankasti. Muutaman päivän päästä ei sitten enää mitään kipuja ja varvaskin oli kunnossa.

    • Varmista vielä

      Oletteko varmoja että kyseessä on kynsivallintulehdus? Voisi olla myös Kynsisieni.
      Joka toisaalta selittäisi myös uusiutumisen ja antibiootin tehottomuuden.
      Kynsisieni kun voi olla myös hyvinkin erikoisen näköinen.

      • varma ja varma

        No mehän jotka olemme täällä vastaamassa emme toki voi olla varmoja, mutta jos aloittaja on saanut antibiootit lääkäriltä, niin voisi epäillä, että lääkärillä on ollut joitain perusteita erottaa sieni ja tulehdus toisistaan. Oma tulehdukseni, joka myös päättyi leikkaukseen, oli ehdottoman varma tulehdus, koska se alkoi tulehtuneesta haavasta, jonka olin saanut urheillessani.


    • Anonyymi

      Minulta lääkäri kavansi puudutuksessa. Ei se juurikaan satu. Helpottaa! Enemmän sattuu se kynsivallin tulehdus🤗

    • Anonyymi

      Fucidicin on auttanut.

      Jodia.

      Pitää opetella leikkaamaan kynnet oikein

      • Anonyymi

        Itsellä tulehtuu helposti koska kynnet lohkeilee niin pahasti. Nyt ekaa kertaa kiilasektion jälkeen vasemmassa jalassa, eka yö meni valvoen, aamulla lääkäriin ja antibiootti kuurin naamariin.


    • Anonyymi

      Itsellä ollut kynsivallintulehdus molemmissa pottuvarpaissa jo 11 vuotta. Aiheutui aikoinaan koska leikkasin kynnet liian lyhyiksi. Ekoina vuosina leikattu 2 kertaa niin että poistettiin kynnen sivut kokonaan. Tuli syötyä antibioottikuurejakin, mutta kynnet kasvoivat takaisin lihan sisälle molemmilta puolilta molemmissa varpaissa. Olen tottunut elämään niiden kanssa vaikka tulehdus on välillä pahakin. En ole suostunut käymään enää leikkauksessa kun se puudutus sattui niin jumalattomasti. Jos joku osaa neuvoa miten saisin ne korjattua lopullisesti niin otan mielelläni vinkkiä vastaan :P varmaan leikkaukseen uudestaan...

      • Anonyymi

        Minullakin leikattu kuusi kertaa ja en tykännyt.
        Taas oli tulehtumassa mutta illalla laitoin jalat kuumaan veteen joksikki 10-15min ja kuivasin hyvin. Tämän jälkeen kannattaa laittaa teippi tai laastari silleen että sen laastarin toinen pää menee sen tulehtuneen puolen kohdalle ja sitte vedät sen laastarin kireälle sillee että iho venyy ja laitat sen teipin sit kiinni. Tarkoitus on se että iho venyy tulehtuneen kohdan edestä pois ja kynsi pääsee kasvamaan pidemmälle ja sit minulta ainaki loppui kivut siihen. Tota teet joku viikon ajan, niin kauan että kynsi on kasvanut jo pidemmälle.


      • Anonyymi

        Titaani jousi oikaisu sisäänkasvavalle kynnelle on paras, kivuton ja helppo toimenpide. Koulutetut jalkaterapeutti laittaa niitä. Hyviä kokemuksia on niistä, nytkin on molemmissa ukkovarpaissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14851
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    8. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe