Arkkitehtuuri

Useimmat ihmiset eivät ehkä kiinnitä huomiota rakennuskulttuuriin, mutta allekirjoittanut kiinnittää ja ihmettelen esimerkiksi sitä, että miksi arkkitehdit vieläkin harrastavat tasakattoja ja miksi kerrostalot eivät voisi olla kerrostaloja, eli kun rakennetaan tornitalo, niin tehkööt sitten korkeita niistä, eikä mitään viisikerroksisia laatikoita.

Nimittäin ne jotka muuttavat kerrostaloon haluavat asua sellaisessa paikassa jossa on hyvät näköalat joka suuntaan ja ovat siitä syystä valmiit tinkimään turvallisuudesta, koska eihän esim. tulipalon sattuessa kukaan kuitenkaan selviä hengissä. Siis jos sattuu asumaan ylimmässä kerroksessa.

Entäs sitten julkiset rakennukset ja kioskit...ovat suurimmaksi osaksi laatikoita ja näyttää aika surkealta, jos ne ovat sattumalta rakennettu vaikka jonkun Unescon suojeleman renesanssia henkivän hökkelin viereen, kuten useimmat ovatkin.

Että tälläiset näkökohdat kannattaisi ottaa huomioon ja jos nyt pitäisi vielä jotain mainita aiheeseen liittyen, niin olen sitä mieltä, rintamamiestalot saisi hävittää ja nopeasti, koska ne ovat rumia, useimmat varmaan homeisia ja kellarit täynnä vanhoja viinapulloja.

http://www.youtube.com/watch?v=9uF1J_U2AVA


"No niin, tämä oli tässä ensi kerralla aiheenani on armeijamuistot"


MarttyyriMallari-TTt

28

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ^^

      Minusta viisikerroksinen laatikko on hyvä, kun se tosiaan on neliö eikä nelikulmio. Nelikulmion muotoiset kerrostalot, jossa on kaksi pitkää sivua, muodostuu eräänlaiseksi katsomoksi, jonka kohteena on inhottava olla. Toisaalta sitäkin on inhottavaa katsoa. Se on pelkkä yksi iso seinä.
      Neliön muotoinen kerrostalo jakautuu yhtä moneen suuntaan, joten sitä ei voi kritisoida sen suuresta vaikutuksesta yhteen tiettyyn ilmansuuntaan.

      Minä ainakin haluan tulla kotiin ilman, että sata ikkunaa avautuu suoraan tuloreitilleni tai ilman, että sata ikkunaa vahtii, kun istun hiekkalaatikon reunalla.

      • ^^

        Lisäksi en henkilökohtaisesti haluaisi asua kolmatta kerrosta ylempänä. Minusta oli erittäin epätodellinen ja vastenmielinen tunne katsoa ulos jostain 15:nnen kerroksen asunnosta. En myöskään nauti katsella korkeita taloja niiden ulkopuolelta; niskathan siinä menevät nurin.

        Minä toivoisin, että kerrostaloja reunustaisi pehmusteet piikkipensaiden sijaan. Jokunen henki saattaisi joskus pelastua.


      • ^^
        ^^ kirjoitti:

        Lisäksi en henkilökohtaisesti haluaisi asua kolmatta kerrosta ylempänä. Minusta oli erittäin epätodellinen ja vastenmielinen tunne katsoa ulos jostain 15:nnen kerroksen asunnosta. En myöskään nauti katsella korkeita taloja niiden ulkopuolelta; niskathan siinä menevät nurin.

        Minä toivoisin, että kerrostaloja reunustaisi pehmusteet piikkipensaiden sijaan. Jokunen henki saattaisi joskus pelastua.

        Miksi muuten muut kirjoittavat vastaavat, kuin olisivat jotain wannabe-arkkitehtejä, kun kirjoittaa voisi ihan asukkaankin näkökulmasta...


      • y.b..
        ^^ kirjoitti:

        Miksi muuten muut kirjoittavat vastaavat, kuin olisivat jotain wannabe-arkkitehtejä, kun kirjoittaa voisi ihan asukkaankin näkökulmasta...

        Mä kirjoitin asukkaan näkökulmasta. Minusta on tärkeää viihtyä siellä, missä asuu ja tuntea mielihyvää, kun avaa silmänsä aamulla. Mm. korkeat, valoisat huoneet saavat mussa sen aikaan. Ja myös se, mitä näkee, kun katsoo kotinsa ikkunasta ulos.Ei musta olis arkkitehdiksi. Puuttuu tietty abstrakti hahmotuskyky. Ei musta ole edes lavastaksi. Olen joskus hakenut kyllä sitä opiskelemaan, mutta tuli todettua tiettyjä puutteita visuaalisessa hahmotuskyvyssä. Pääsin kyllä ns. kakkosvaiheeseen kokeissa, siihen tyssäs.


    • y.b..

      Minä kiinnitän huomiota todella paljon arkkitehtuuriin. Saan kauniista taloista oikein väristyksiä :) Esim. perjantaina Turussa käydessäni ihailin taas jälleen kerran Kivilinna-nimistä vanhaa taloa keskustan tuntumassa. Hieno ovi, sisäänkäynti ja kokonaisuus. Olen joskus vieraillut talossa sisälläkin ja korkeita, valoisia huoneita oli, kuten jo ulkoapäin saattaa arvata. Aika läheltä piti joskus, etten muuttanut asumaankin taloon.. Mutta muutin sitten toiseen wanhaan kerrostaloon, siihen vasta liittyykin hyviä muistoja..

      Suomessa pitäisi ottaa mallia esim. keskieuroopasta, jossa vanhojen rakennusten viereen tulevat uudet kerrostalot tehdään samantyyliseksi kuin vanhat. Eli vanhat talot sanelevat tyyliin. Eikä tule sellaista sillisalaattia arkkitehtuurin suhteen kuin Suomessa. Edes itä-euroopassa ei ole samanlaista tyylien sekamelskaa.

      Rintamamiestalot ovat todella mainioita kokonaisuuksia, kunhan niistä ei väkisin aleta rakentaa jotain kartanoita lisäsiipineen ja torneineen. Ne on tehty käytännöllisistä ja järkevistä syistä aikoinaan neliskanttisiksi ja sellaisina ne parhaiten toimivat. Homeongelmat ovat tulleet jälkeenpäin, kun on keksitty tunkea muovia joka paikkaan. Itsellä ei ole rintamamiestaloista kokemusta asumismielessä, vaan reippaasti vanhemmista taloista, mutta uskon, että vielä tuohonkin aikaan osattiin tehdä taloja. Sen jälkeen alkoikin mennä monella tavalla huonosti talojen suunnittelun suhteen.

      • y.b, en tunne Turkua kovinkaan hyvin, mutta Aurajoen ranta oli muistaakseni rakennettu täyteen näitä mainitsemiani laatikkomaisia kerrostaloja ja muutenkin kaupunkisi on muistaakseni aika ankean näköinen paikka luukuun ottamatta muutamaa arkkitehtuurista aarretta, kuten vaikka Turun linna ja Turun tuomiokirkko.

        Mitä tulee rintamamiestalohin, niin ne ovat sitä mitä mainitsin.

        "Mutta hyvä että on erinlaisia mielipiteitä ja näkemyksiä tästäkin aiheesta"

        MarttyyriMallari-TTt


      • y.b..
        MarttyyriMallari-TTt kirjoitti:

        y.b, en tunne Turkua kovinkaan hyvin, mutta Aurajoen ranta oli muistaakseni rakennettu täyteen näitä mainitsemiani laatikkomaisia kerrostaloja ja muutenkin kaupunkisi on muistaakseni aika ankean näköinen paikka luukuun ottamatta muutamaa arkkitehtuurista aarretta, kuten vaikka Turun linna ja Turun tuomiokirkko.

        Mitä tulee rintamamiestalohin, niin ne ovat sitä mitä mainitsin.

        "Mutta hyvä että on erinlaisia mielipiteitä ja näkemyksiä tästäkin aiheesta"

        MarttyyriMallari-TTt

        No joo, on Turussa sentään aika paljon arkkitehtuurisia helmiä, tällä sivulla muutama:

        http://taloforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=383&start=90


      • y.b..
        y.b.. kirjoitti:

        No joo, on Turussa sentään aika paljon arkkitehtuurisia helmiä, tällä sivulla muutama:

        http://taloforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=383&start=90

        Ja noista vain noi vanhat kerrostalot ja rakennukset hivelee silmää, rajoittunut kun olen :)


    • Niin mutta kyllä vaihtoehtojakin voisi olla näille standardilaatikoille.

      Kerrostalon ideahan on sen korkeus; mitä korkeampi talo on, niin sen suurempi hyötysuhde.

      "Ihmiset haluavat asua keskustassa, joten rajalliset rakennusalueet ovat käytettävä tarkoin hyväksi ja tornitaloihin mahtuu väkeä"

      MarttyyriMallari-TTt

      • y.b..

        En tiedä vastasitko minulle, mutta se Kivilinna ei ole ainakaan standardilaatikko. Eli oletin sinun tarkoittavan näitä nykytaloja. Uuden tyylinen tornitalo pitää minusta sijoittaa oikeaan paikkaan. Ei keskelle hienoja matalampia jugend-taloja, esimerkiksi. Muuten rikkoo kokonaisuuden ikävällä tavalla. Tätä Turussa näkee valitettavasti liikaa.En ole itse huomannut korkeammalla asumisen autuutta. Tosin maantasalla en ole kerrostalossa koskaan asunutkaan. Mutta sen verran alhaalla, että kiviä heittämällä ikkunaan saa toisen tulemaan avaamaan oven.Oi niitä aikoja..

        Ai niin. Siitä tuli mieleen tää biisi, uusi lauluntekijä, kiva ääni :)

        http://www.youtube.com/watch?v=VLhtRJQVc6U&feature=related

        Eikös tää musaketju ollu..


      • olet mennyt naimisii
        y.b.. kirjoitti:

        En tiedä vastasitko minulle, mutta se Kivilinna ei ole ainakaan standardilaatikko. Eli oletin sinun tarkoittavan näitä nykytaloja. Uuden tyylinen tornitalo pitää minusta sijoittaa oikeaan paikkaan. Ei keskelle hienoja matalampia jugend-taloja, esimerkiksi. Muuten rikkoo kokonaisuuden ikävällä tavalla. Tätä Turussa näkee valitettavasti liikaa.En ole itse huomannut korkeammalla asumisen autuutta. Tosin maantasalla en ole kerrostalossa koskaan asunutkaan. Mutta sen verran alhaalla, että kiviä heittämällä ikkunaan saa toisen tulemaan avaamaan oven.Oi niitä aikoja..

        Ai niin. Siitä tuli mieleen tää biisi, uusi lauluntekijä, kiva ääni :)

        http://www.youtube.com/watch?v=VLhtRJQVc6U&feature=related

        Eikös tää musaketju ollu..

        olet mennyt naimisiin


      • y.b..
        olet mennyt naimisii kirjoitti:

        olet mennyt naimisiin

        Joo, se oli 90-luvulla :) Mutta kiitos onnitteluista ;)


      • bravo bravi
        y.b.. kirjoitti:

        Joo, se oli 90-luvulla :) Mutta kiitos onnitteluista ;)

        Upeaa, että kaikki ei mene nopearytmisen kvartaaliajattelun mukaan, vaan kaikes rauhas voidaan vaikka onnitella siviilisäädyn vaihtumisen johdosta :)


      • y.b..
        bravo bravi kirjoitti:

        Upeaa, että kaikki ei mene nopearytmisen kvartaaliajattelun mukaan, vaan kaikes rauhas voidaan vaikka onnitella siviilisäädyn vaihtumisen johdosta :)

        Rauhallista menoa ja slow write (vertaa slow food) meininkiä ;)


    • Vastasin kyllä sinulle vaikka teit sen mistä en oikein pidä: olit eri mieltä.

      Mutta periaatteessa voisin olla samaa mieltä kanssasi.

      "En tosin oikein ymmärtänyt mitä tarkoitit ja tämä ei ole mikään musaketju vaan ns. vakava aihe >:)"

      MarttyyriMallari-TTt

      • y.b..

        Ai, mikset pidä? Mä taas pidän siitä, jos joku on eri mieltä. Muuten keskustelu tyrehtyy :)


    • tikru..
    • bravo bravi

      Esimerkiksi Riikassa on lähes vierekkäin vanhan Hansa-kaupungin arkkitehtuuria ja neuvostoajan kammottavia betonikolosseja, jotka näyttävät jättikokoisilta Rubikin kuutioilta, ilman värejä. Tyypillistä entisille Keski- ja Itä-Euroopan sosialistimaille. Kontrasti tekee kaupunkikuvasta aikas erikoisen.

      • y.b..

        En ole käynyt Riikassa, mutta olen kuullut kehuttavan juuri sen arkkitehtuuria :o


      • bravo bravi
        y.b.. kirjoitti:

        En ole käynyt Riikassa, mutta olen kuullut kehuttavan juuri sen arkkitehtuuria :o

        Ehdottomasti kandee mennä käymään. Ryynäsellä lentää puoli-ilmaiseksi, 55 min. lento ja paljon katsottavaa. Vanha kaupunki on upea, ja Baltian Riviera Jurmala on 25 km päässä jos sellaista kaipaa. Vanhimmat talot on peräisin vissiin 1200-luvulta, joten siellä voi melkoisen arkitehtonisen aikamatkan tehdä.


      • y.b..
        bravo bravi kirjoitti:

        Ehdottomasti kandee mennä käymään. Ryynäsellä lentää puoli-ilmaiseksi, 55 min. lento ja paljon katsottavaa. Vanha kaupunki on upea, ja Baltian Riviera Jurmala on 25 km päässä jos sellaista kaipaa. Vanhimmat talot on peräisin vissiin 1200-luvulta, joten siellä voi melkoisen arkitehtonisen aikamatkan tehdä.

        Joo. Viime kesänäkin tuli posotettua autolla ohi. On tuo mielessä ollut, monta kertaa. "Ita-euroopan Pariisi" :) On niin paljon paikkoja, missä pitäis vielä käydä..


      • bravo bravi
        y.b.. kirjoitti:

        Joo. Viime kesänäkin tuli posotettua autolla ohi. On tuo mielessä ollut, monta kertaa. "Ita-euroopan Pariisi" :) On niin paljon paikkoja, missä pitäis vielä käydä..

        Sama, vaikka monessa paikassa on jo päässyt käymään. Afrikka on vielä kokonaan valloittamatta. Ei puutu kuin perintö rikkaalta amerikan sedältä ja aikaa, niin alkaisi fb:n tuikkaa nuppineula paikkoihin missä olet käynyt täyttyä. Sapattivuosi rantapumminakin kiinnostais ;)


      • y.b..
        bravo bravi kirjoitti:

        Sama, vaikka monessa paikassa on jo päässyt käymään. Afrikka on vielä kokonaan valloittamatta. Ei puutu kuin perintö rikkaalta amerikan sedältä ja aikaa, niin alkaisi fb:n tuikkaa nuppineula paikkoihin missä olet käynyt täyttyä. Sapattivuosi rantapumminakin kiinnostais ;)

        Mä olen käynyt ainoastaan Pohjois-Afrikassa, siis Tunisiassa. Sieltä jäi mieleen mm. sellainen luola-kaupunki. Luolissa asuvat ihmiset :)

        Ai semmoinen on fb:ssä. Tulee aika vähän oltua fb:ssä, vaikka yritänkin välillä aktivoitua. En edes tiedä, mikä idea on siinä "tökkäämisessä" :D En ole koskaan tökännyt, eikä kukaan ole tökännyt :O

        Mutta nyt täytyy varmaan kohta lähteä puolukkaan :)


      • bravo bravi
        y.b.. kirjoitti:

        Mä olen käynyt ainoastaan Pohjois-Afrikassa, siis Tunisiassa. Sieltä jäi mieleen mm. sellainen luola-kaupunki. Luolissa asuvat ihmiset :)

        Ai semmoinen on fb:ssä. Tulee aika vähän oltua fb:ssä, vaikka yritänkin välillä aktivoitua. En edes tiedä, mikä idea on siinä "tökkäämisessä" :D En ole koskaan tökännyt, eikä kukaan ole tökännyt :O

        Mutta nyt täytyy varmaan kohta lähteä puolukkaan :)

        Ei mullakaan sitä käytössä ole, mutta joillain kavereilla on. Vähän sellasta vaikutelmaa syntyy, että pikkusen tärkeilevät reissujensa kanssa :) Viis fb:stä muutenkin, onhan tämä The Palsta :D

        Kuuba ja joku Afrikan kohde ovat agendalla lähivuosiksi, tai ainakin toiveissa.

        Olin vähäsen baarissa&bileissä eilen, joten en mene puolukkaan vaan roskaruuan ostoon. Se kuuluu prosessiin, vaikka ei oo ees krapulaa ;) Puolukassa saa kyllä paremmin raitista happea pikkuaivoille, joten ihan hyvä valinta.


    • jeah,

      kyllä ne arkkitehdin hommat on helppoja!

      • kenties-

        Laittakaamme heidät joukolla ojennukseen...!


    • Erkki Tuomio&

      No mun mielestäni jokainen saa rakentaa omalle maalleen omilla rahoillaan juuri siten kun huvittaa.

    • kaarne.

      Vielä 1970-luvulla oli Turussa sellaisia vuokrapuutaloja, joissa ei ollut suihkua ja ulkokäymälät.

      Nykyisin sellaista ei enää voisi kuvitellakaan ja vuokranantaja on muutenkin vuokralaisten armolla.

      Eivät maksa vuokria, prkl!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      300
      3315
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      235
      1798
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1335
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1293
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1193
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1178
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1113
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      994
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      926
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      874
    Aihe