Josta täällä siis jo paljon keskusteltiinkin....kysyn kuitenkin. Ostin viikko sitten 2007 vuosimallin, suht tyyriin auton (edelleen hinta yli 20 000€), auto juuri katsastettu ja hyvässä kunnossa. Kolmantena päivänä alkoi varoitusvalo pakokaasupäästöistä palamaan (ei menisi nyt katsastuksesta läpi ilman tietokoneessa käynti, hinta n. 60€). No nyt sitten 8päivää oston jälkeen omituinen ulina-> huoltoon->ehdoton ajokielto-> huoltoajat tiukalla->2vkoa ilman autoa.....
Noin 400€ remppa minimissään....kuka korvaa kaiken tämän, minä tyhmänä ostajana???
Autoliikkeen "takuu"
96
8909
Vastaukset
- Ota yhteys myyjään_
Ota yhteys myyjään ja neuvottele heidän kanssaan asiasta. Todennäköisesti tulevat jollain tavalla vastaan, mutta se voi riippua vian laadusta, eli onko se normaali kulumiseen liittyvä vika vai onko se jokin muu vika.
- kakkajuttu
ostin liikkeestä chevy subburbanin.myytiin kannet rempattuna alle 6kk meni kansipahvit.(vain toinen kansi oli tehty)
- Ykx autoilija
kakkajuttu kirjoitti:
ostin liikkeestä chevy subburbanin.myytiin kannet rempattuna alle 6kk meni kansipahvit.(vain toinen kansi oli tehty)
Vähän sama kun erään auton myyntilapussa luki : Moottoriremontti tehty, joo-o, oli tehty kansiremontti, kaksi vähän eri asiaa. Tai kun oli ruostevaurioita yritetty peittää värivahalla.
- Carfox
Oletko ajatellut jos vaikka itse kannat vastuut tekemistäsi kaupoista?
- ??
Anteeksi?!
- Hei STUPID
Sinä varmasti näin tekisit koska peukku kasvaa otsassasi. Mene itseesi, selvä kusetus on. Autokatsastus suoritettu jollain tutulla joka antanut leiman lämiskään juurikin myyntiä varten välittämättä auton todellisista vioista. Hienoa että sinulla on tuollainen asenne senkin takia että tässä pelleillään ei vain auton kunnon kanssa, mutta myös ihmishenkien kanssa. Joten kommenttisi kuulostaa siltä että suoritit itse sen katsastuksen, mutta et jättänyt vikoja huomaamatta vilungin takia, vaan sen takia koska viestisi myötä sinulle kasvoi juuri toinenkin peukku otsaasi joka roikkuu kuin löysä kulli silmässäsi.
- ihan selvästi
Menee liikkeen piikkiin.
- oppi ikä kaikki
Mun nuoren pojan autoon tuli vika myös viikon päästä kun oli sen liikkeestä ulos ajanut. Poitsu vei merkkihuoltoon ja me vanhemmat neuvottiin että menee laskun kanssa autoliikkeeseen joka auton myi. Liikkeessä sanottiin että lain mukaan myyyjä korvaa 30 % korjauksen hinnasta. Autoliikkeestä ostetulla autollahan on takuu.
Poka sai siis vain 30 % takaisin korjauksen hinnasta. Ei ollut montaa sataa euroa onneksi koko lasku.
Jos auto olisi ostettu yksityiseltä niin poitsu ei tiettävästi olisi saanut mitään takaisin. - EX- nissan kuski
oppi ikä kaikki kirjoitti:
Mun nuoren pojan autoon tuli vika myös viikon päästä kun oli sen liikkeestä ulos ajanut. Poitsu vei merkkihuoltoon ja me vanhemmat neuvottiin että menee laskun kanssa autoliikkeeseen joka auton myi. Liikkeessä sanottiin että lain mukaan myyyjä korvaa 30 % korjauksen hinnasta. Autoliikkeestä ostetulla autollahan on takuu.
Poka sai siis vain 30 % takaisin korjauksen hinnasta. Ei ollut montaa sataa euroa onneksi koko lasku.
Jos auto olisi ostettu yksityiseltä niin poitsu ei tiettävästi olisi saanut mitään takaisin.Autoliikkeillä on 6 kk vastuu.. Riippuen tietenkin viasta, auton myyntihinnasta ja vuosimallista.
Itse ostin reilu vuosi takaperin Nissan Primera 1.9 dci vm 2004, jolla oli ajettu 193tkm. viikon päästä alkoi moottorin vikavalo palamaan jota selvitettiin useassa eri liikkeessä jonka yhteydessä vaihdettiin myös ahtopaineen tunnistin 144 €.
Vika ei ikinä selvinnyt kunnes 3 kk kuluttua reissun päällä Turbon akseli meni poikki.
Valitin liikkeeseen ja korvasivat kaiken, ei tietenkään olleet mielissään vaan syyttivät välillä minua.
Yksityiseltä kun ostaa auton takuuta ei ole lainkaan, joten tarkastakaa auto huolella, varsinkin kalliimmissa autoissa on syytä olla tarkkaavaisempi! - mie222
EX- nissan kuski kirjoitti:
Autoliikkeillä on 6 kk vastuu.. Riippuen tietenkin viasta, auton myyntihinnasta ja vuosimallista.
Itse ostin reilu vuosi takaperin Nissan Primera 1.9 dci vm 2004, jolla oli ajettu 193tkm. viikon päästä alkoi moottorin vikavalo palamaan jota selvitettiin useassa eri liikkeessä jonka yhteydessä vaihdettiin myös ahtopaineen tunnistin 144 €.
Vika ei ikinä selvinnyt kunnes 3 kk kuluttua reissun päällä Turbon akseli meni poikki.
Valitin liikkeeseen ja korvasivat kaiken, ei tietenkään olleet mielissään vaan syyttivät välillä minua.
Yksityiseltä kun ostaa auton takuuta ei ole lainkaan, joten tarkastakaa auto huolella, varsinkin kalliimmissa autoissa on syytä olla tarkkaavaisempi!tänä päivänä on yksityiseltä ostettu auto tai muu mnopeli on 6kk myyjän kontolla, että tiedoksi!!!!! OTA Selvää eka ennen ku kirjotat
- ...
mie222 kirjoitti:
tänä päivänä on yksityiseltä ostettu auto tai muu mnopeli on 6kk myyjän kontolla, että tiedoksi!!!!! OTA Selvää eka ennen ku kirjotat
Autoliikkeellä on vastuu puolen vuoden aikana ilmenevistä vioista jotka voidaan eivät johdu normaalista kulumisesta tai tai väärästä käytöstä niin ts. autokauppa on antanut virheellistä tietoa auton kunnosta.
Tämä pitäisi päteä myös yksitysiin mutta jos ostaa auton niin kannatta olla vielä tarkempi.
Jos autokauppias on ilmoittanut vian olemassa olosta niin vastuu siirtyy ostajalle.
Autokauppaa on hankala perua
- Takuusta paperi?
Onko sinulla takuupaperi autoliikkeestä?, jos ei, niin sitten keskustelemaan vastuusta myyjäliikkeen kanssa, kyseessä käytetty auto, menee 6kk:n virhevastuun piikkiin, jotain kuluja saattaa sinullekin tulla, sovittele hyvässä hengessä, älä huuda siella sitten.
- tiedän
yhteys kuluttaja suojaan
- Kepuranut
tiedän kirjoitti:
yhteys kuluttaja suojaan
Kukakohan se kuluttajansuoja on? Sori, kuluttaja suoja :D Itse ottaisin yhteyttä myyjään oli kyseessä yksityinen tai yritys. Mikäli ei sovitteleminen onnistu yhteys kuluttaja-asiamieheen. Korjaus ilman ostajan omavastuuta, hinnanalennus tai kaupan purku ovat ne vaihtoehdot, joita on tarjolla.
Lisätietoja täältä: http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/yritykselle/virhe/
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/autot/
- virhevastuu autossa
Jos osa/vika kuuluu virhevastuiden piiriin, maksanee myyjäliike ainakin osan kustannuksista, yleensä 50%-50% kulut jakaen.
Jos kyseessä ns. "kuluva osa", laskun maksat sinä.
Ihan sellainen pikku yksityiskohta;
Autoliikkeelle pitää antaa ensisijaisesti mahdollisuus tutkia ja korjata vika itse tai heidän valitsemallaan korjaamolla.
EI SIIS NIIN, että auto vaan viedään jollekin korjaamolle (yleensä siihen kalleimpaan merkkikorjaamoon) ja sitten vasta ilmoitellaan myyjäliikkeelle, että maksakaahan pois... näin toimien saa varmasti "kuka maksaa ja kuka ei"-kierteen ja harmia itselleen ja liikkeelle.
Oikea marssijärjestys olisi ollut:
Vikavalo syttyi=>soitto myyjäliikkeeseeen heti. Jos heillä koodinlukulaitteet (yleensä on tai ainakin saavat vian jollain korjaamolla tarkistettua) niin vika olisi selvitetty heti ja todennäköisesti korjattukin edullisesti kuntoon.
Jos nyt olet vikavalo päällä ajellut viikon (todennäköisesti siis itse aiheuttanut/pahentanut vikaa) niin voipi olla, että itse aiheuttamasi vian korjauksen maksatkin ihan itse ja kokonaisuudessaan. - älä keksi
"Jos nyt olet vikavalo päällä ajellut viikon (todennäköisesti siis itse aiheuttanut/pahentanut vikaa) niin voipi olla, että itse aiheuttamasi vian korjauksen maksatkin ihan itse ja kokonaisuudessaan."
Höpö höpö, ohjekirjan mukaan ajoa voi jatkaa kunnes vika on tutkittu. Ja jos tehoja ei ole rajattu niin mistään suuresta viasta ei ole kyse.- virhevastuu autossa
Ei mitään höpöhöpö, vaan virhevastuulaissa lukee:
"Auto on kestokulutushyödyke, joka vaatii säännöllistä huoltoa ja hoitoa. Ostajan vastuulla on hoitaa autoa asianmukaisesti ja käyttää sitä ohjeiden mukaisesti."
"Ostajan pitää kuitenkin aina toimia niin, ettei vika hänen toimiensa tai laiminlyöntiensä johdosta pahene."
Eli jos ja kun moottorin vikavalo on syttynyt, siitä huolimatta autolla ajeltu viikonverran, niin onhan tuo selkeää laiminlyömistä ostajalta. - Tämä on totuus
Koska ohjekirjassa lukee noin niin sä siis kuvittelet, että voit huoletta ajaa autolla vielä vaikkapa kuukauden? Ei todellakaan näin.
Jos jokin vikavalo syttyy, niin syy pitäisi tutkia mahdollisimman nopeasti koska silloin autossa on jokin vialla. Monestihan suurtenkin vikojen syynä on jokin pienempi ongelma jota ei ole korjattu.
- kiitos asia.kommente
Soitin heti valon sytyttyä huoltoon, ja siis niille, jotka eivät tiedä, tuo ei sinänsä ole edes vika...
ja soitin heti liikkeelle tästä toisesta varsinaisesta viasta, eivät ohjanneet mihinkään liikkeeseen, vaan itse soittelin kaikki läpi, minne saisin mahd pian ajan.
Aika typerästi kirjoitettu:"Jos nyt olet vikavalo päällä ajellut viikon (todennäköisesti siis itse aiheuttanut/pahentanut vikaa) niin voipi olla, että itse aiheuttamasi vian korjauksen maksatkin ihan itse ja kokonaisuudessaan."
Itse aiheutettu, juupa juu, kuten kirjoitin, että kyseessä on pakokaasunpäästöt, nepä itse sinne kehitin:) Mies oikein taas kirjoittelee, luullen tietävänsä asiasta enemmän:)
Auto on ollut huolto leasing auto, johon on tehty kaikki mahdolliset tarkistukset ja huollot.
Ja eilen kävelin sitten Kamuxin liikkeeseen erittäin hyvässä hengessä, siellä minua kohdeltiin kuin ruttoa. Ei olisi tosiaan haluttu edes puhua kanssani. Hienoa jälkimarkkinointia liikkeeltä....
Avaisiko joku hiemna lisää tuota virhevastuuta, olisin kiitollinen.- virhevastuu autossa
Vai niin. Että typerästi kirjoitettu?
En väittänyt sinun aiheuttaneen vikaa. Kirjoitin, että jos olet omalla toiminnallasi PAHENTANUT vikaa, niin voi olla, että joudut itse maksumieheksi.
Näin sanoo kuluttajansuojalakikin, josta tuossa yllä otteita ja lainauksia.
Virhevastuu käytetyn auton kaupassa aukeaa varmasti tästä keskustelusta:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10085552
Siellä on puhelinnumerokin asiamiehille.
- "takuu" vai takuu?
"...kuka korvaa kaiken tämän, minä tyhmänä ostajana???"
Riippuu ihan siitä, mitä on kaupassa sovittu ja toisekseen siitä, mitä on mennyt rikki. Siis 2 asiaa.
1. Onko autolle myönnetty TAKUU (kirjallinen ja mitä se sisältää) vai mennäänkö perussäädöillä, eli VIRHEVASTUU käytetyn auton kaupassa.
2. Jos takuu, niin sisältyykö kyseinen vika takuun piiriin. Jos virhevastuu, niin sisältyykö vika sen piiriin vai onko kyseessä "normaali kuluminen", eli kyseinen osa / vika on vain normaalin ikääntymisen myötä tullut tiensä päähän.
Molemmissa tapauksissa, ensin yhteys liikkeeseen ja annettava mahdollisuus korjata vika. Molemmissa tapauksissa selkeät säännöt ja lait korvausvelvoitteista ja/tai korvaamattomuudesta.
Kuluttaja-asiamies antaa suosituksia (jos sieltä kyselet neuvoa) ja viimekädessä oikeusistuimissa ratkotaan, kuka maksaa.
Autoliikkeet yleensä tietävät varsin tarkasti velvollisuutensa ja myös oikeutensa em. virhevastuuasioissa ja ottavat osaa kustannuksiin, jos vika selkeästi on virhevastuiden alaisuuteen kuuluva. Jos ei ole, niin harvemmin heillä intressejä kustannuksia maksella. - niissä ne viat on
saanko arvata, että autosi oli saksalainen, japsi tai ranskis?
- koodia on pukannut
Ei asiassa ole mitään epäselvää, liike osoittaa korjauspaikan - älä vaan itse ala korjauttaa. Soita muuten edelliselle omistajalle ja selvitä onko vikakoodeja nollailtu. Veikkaanpa että tiensä päässä on hiukkasloukku ja tuollaista ei tosiaan kannata itse maksella. Jos saat todisteet että vika on ollut piilevänä autossa ostohetkellä niin autoliike ei tuosta mitenkään selviä ilman maksumiehen roolia.
- virhevastuu autossa
Lähelle menee... mutta ei ihan kuitenkaan.
Virhevastuu käytetyn auton kaupassa ei lakina ole mitenkään yksiselitteinen, vaan lähinnä suuntaa-antava ohjeistus.
Käytetyt autot ovat aina yksilöitä niin merkkinsä, mallinsa, vuosimallinsa kuin ajomääränsä ym. asioiden mukaan jakaen, joiden ominaisuudet / viat tulkitaan myös aina yksilökohtaisesti.
Jos jollakin merkillä / mallilla jokin osa kuluu / on vaihdon tarpeessa yleisesti n.50tkm kohdalla, niin se on kyseisen mallin "normaalia kulumista", eikä siten kuulu virhevastuissa korvattavaksi.
Jossain toisessa autossa samaa tekevä osa voi olla vaihtokunnossa vasta 200tkm:ssä.
Mainitsemasi "hiukkasloukku" on täysin ilmansuodattimeen verrattavissa oleva osa ja ei varmasti kuulu minkään auton virhevastuissa korvattavaksi. Kulutusosa, joka pitää vaihdella kun elinkaari on loppu. - roosberijeke
virhevastuu autossa kirjoitti:
Lähelle menee... mutta ei ihan kuitenkaan.
Virhevastuu käytetyn auton kaupassa ei lakina ole mitenkään yksiselitteinen, vaan lähinnä suuntaa-antava ohjeistus.
Käytetyt autot ovat aina yksilöitä niin merkkinsä, mallinsa, vuosimallinsa kuin ajomääränsä ym. asioiden mukaan jakaen, joiden ominaisuudet / viat tulkitaan myös aina yksilökohtaisesti.
Jos jollakin merkillä / mallilla jokin osa kuluu / on vaihdon tarpeessa yleisesti n.50tkm kohdalla, niin se on kyseisen mallin "normaalia kulumista", eikä siten kuulu virhevastuissa korvattavaksi.
Jossain toisessa autossa samaa tekevä osa voi olla vaihtokunnossa vasta 200tkm:ssä.
Mainitsemasi "hiukkasloukku" on täysin ilmansuodattimeen verrattavissa oleva osa ja ei varmasti kuulu minkään auton virhevastuissa korvattavaksi. Kulutusosa, joka pitää vaihdella kun elinkaari on loppu."Mainitsemasi "hiukkasloukku" on täysin ilmansuodattimeen verrattavissa oleva osa ja ei varmasti kuulu minkään auton virhevastuissa korvattavaksi. Kulutusosa, joka pitää vaihdella kun elinkaari on loppu."
Siksipä se kannattaakin selvittää että oli vialla jo ostohetkellä.
- Carfox
Käytetyissä autoissa sovelletaan 6kk:n virhevastuuta jonka piiriin ei kuulu normaalisti kuluvat vaihto-osat. Näinä voidaan pitää yleisesti saatavilla olevia varaosia niin merkki- kuin tarvikeliikkeistäkin. Lisäksi normaalikuluminen ja muut virheet jotka olisi pitänyt normaalitarkastuksissa havaita ennen kauppaa eivät kuulu myyjän vastuulle vaan asiakkaan tarkastusvastuun piiriin. Kulumislaskuri ei ala käytetyn ostohetkestä vaan uudesta alkaen. Ostajan on aina syytä varautua käytetyissä autoissa kuluihin kaupanjälkeen.
- nbklfd.gdfjgoöagfd
Taidat olla itse autokauppias?
- KetäKiinnostaa
Erikoista on se, että luksusautoissa on ovissa ja muissa paneeleissa muovikalvo, johon kuoren ulkopuolella oleva kamera kuvaa näkymän. Toisin sanoen auton sisältä katsottuna näkee ulkomaailman ikäänkuin ei olisi ovia tms. näkymäesteitä. Samoin, näkyvät muut kulkijat alastomina (terahertsitaajuudet). Entäs, kun ei ole koskaan kadehtinut edes autoja, eikä pidä niitä silti minkään arvoisina ja yhtäkkiä moinen härveli ajaa ohi, niin kasvot venähtävätkin, jotta sisällä oleva torvi tuntisi itsensä tärkeäksi ja kadehdituksi, siis vaikuttavat ko. torven 'ohjelmointiin'. KUKA TÄTÄ HYVÄKSYY. Tiili syliin, testaa maalipinta/panssarointi moisesta taisteluajoneuvosta.
- Jalankulkija
Oliko ulkomaan tuontiauto? Niissä passaa olla yllättävän usein "piilovikoja" (piilotettuja) . Useammin kuin Suomiautoissa. Tottakai kaikkiin autoihin saattaa tulla yllättäviä vikoja. Käytetty on aina käytetty. Auto on mielestäni kaikkein surkein sijoituskohde. Onnea vaan!
- asssssssss
Ulkomaisissa autoissa voi olla ajokilometreja paljon enemmän kuin mitä mittarista löytyy. Huijausta tapahtui ennen paljon Saksassa. Se on vasta muutaman vuoden ollut laitonta, siis km:n ruuvaus alaspäin.
Jos tietty osa hajoaa kilometrilukemaan nähden kovin varhain, voisi se tukea sitä, että km:stä on vaikka puolet ruuvattu pois. - Mikä suomiauto???
Käsitykseni mukaan noi kaikki teillämme liikkuvat on tuontiautoja, kasataanhan ukissa jotain piiliä, mutta ei tauda kovin montaa kokonaan täälä valmistettua olla. Käytetty on käytetty ja suomiautossakin on joskus jopa uutena vikoja.
- erseee
Mikä suomiauto??? kirjoitti:
Käsitykseni mukaan noi kaikki teillämme liikkuvat on tuontiautoja, kasataanhan ukissa jotain piiliä, mutta ei tauda kovin montaa kokonaan täälä valmistettua olla. Käytetty on käytetty ja suomiautossakin on joskus jopa uutena vikoja.
Niin että tahallinen väärinkäsitys.
Puhun autosta joka on käytetty esim. Saksassa ja myydään sitten Suomeen.
- YKSIMIES
AUTON ON MULLE KORJANUT AUTO LIIKE JOS ON TULLUT JOTAIN VIKA JA OON SAANUT AUTON ALLE SIKSI AIKAA AINA
- DS
OTA C-A-P-S L-O-C-K POIS PÄÄLTÄ vitun URPO!!! TÄMÄ ON SAMA KUIN HUUTAISIN SINULLE!!!!
- floppiii
jaa et sellasta vikaa pukkaa sielä,mutta ei se korjaamo mitään ajokieltoa ensinnäkään voi kenellekkään laittaa ei se korjaamo ole mikään poliisi jos et satu sitä tietään:/ minua ainaksaan mikään korjaamo kiellä ajamasta ei ees kataisen jyrki tyrki! tarvi siitä autosta oikeesti nähdä jos siinä oli tuollasia vikoja jo ostohetkellä äläs naruta
- ostan
oisin 15e kuitannut vikavalon
- Voi luoja näitä...
Sinä maksat. Onhan se sun. Opitko jotakin?? Pässi???
- Pässi?
Aivan witunaikaínen kommentti.
Onni että olet keskuudessamme, elävä esimerkki ihmisestä jolla ei koskaan ole ollut mitään mikä käytössä hajoaa. Miksikö?? Joko et omista mitään tai hajotat muiden vermeitä.
Eikö ole hienoa olla täydellinen,,,elon joka sektorilla,,,kuttu.
- Rullaatirullaa
Soitto myyjälle ja sopimusta asiasta hyvässä hengessä. Itse ostin vm 2005 diesel Golfin vuonna 2007, joka oli turbovikainen. Soitin myyjälle ja myyjä sanoi suoraan, että heidän piikkiin menee, vie auto heidän liikkeeseen paikkakunnalla, hoidetaan asia kuntoon.
Seuraavaksi tuli A3 Audi, josta pamahti ilmastoinnin kompressori neljä kuukautta kauppojen jälkeen, tämäkin siis käytetty, n. 64tkm ajettu. Soitin myyjälle ja myyjä selvitti maahantuojalta asian. Maahantuoja maksoi kompressorin, koska noin vähän ajettuna ne ei pamahtele itsestään, joten oli maanantai malli vissiin. Itse maksoin autoliikkeen kanssa työosuuden puoliksi.
Näillähän näistä selviääpi, ei huolta, ei murhetta, ;) - tiutiu
Jos ei myyjä ole suostuvainen sopimaan asioita haluamallasi tavalla, niin yhteys kuluttajasuojavirastoon. ym...meillä oli samanlaisia ongelmia ja yli puolen vuoden taistelun jälkeen saimme kaupanpurun. Autosta siis uupui varusteita ja vikoja tuli vähän väliä.
- nainen22v_
Parilla tonnilla olisit saanut hyvän ja useamman vuoden ilman vikoja palvelevan ystävän tienpäälle. Mutta luulit että kallis = ei vikoja. Katsastus ei kerro vielä mitään, useimmiten autot on katsastettu viime aikoina, mutta löytyy silti vikoja. Kai siinä oli aikaa miettiä vielä kun koeajoit. Olisit ajanut jonnekin syrjään ja tutkinut auton kunnolla, tai käyttänyt sitä edes jonkun luona tuolla ajalla. Yhdessä olisitte katsoneet konepellin alle, niin ei jää huomaamatta mitään.
Etpä paljoa muuta voi kun myydä paskan eteenpäin.- nainen22v_
Niin ja aika kumma jos et remontin ajaksi saa yhtään mitään..
- auton omistaja
Riippuu auton merkistä niissä eroja kestävyydessä.Mittari ei aina näytä oikeita ajokilometrejä.Merkkiliike niillä takuu on.
- yksimies
mulle ei maksa autonkorjaus eikä muukanmitään on ilmaista
- Ex ammattilainen
Jos ostit autoliikkeestä, niin liike korjaa ilman muuta ja jos autolla ei voi ajaa huoltoaikaa odottaessa, saat siksi aikaa auton tilalle.
Nyt liikkeeseen kipin kapin ja myyjän puheille jolta ostit, en usko että sinun tarvitsee edes perustella mitään. Jokainen autoliike hoitaa kyllä velvotteensa nykyään mukisematta noin selvissä tapauksissa. - nyt tyytyväinen
Itse olen ostanut jo 3-autoa rinta-joupilta. Kaikissa ilmennyt jotain, mutta mukisematta ovat laitattaneet kaikki, ihan sopuisassa ja hyvässä hengessä. Minusta parasta autokauppaa. Kun taas ajanvaunusta ostin käytetyn, en saanut kuin vittumaisen maineen. Eivät suostuneet selvää autossa olevaa vikaa korjauttamaan. Suorastaan ajoivat sieltä liikkeestä pois. Oli ensimmäinen ja viimeinen auto sieltä.
- -jaakko-
Mikä raha tuo 400 € on? Johan pieni määräaikaishuolto maksaa enemmän..
Mutta tosiaan, jos vasta hankittuun käytettyyn tulee vikaa, niin ensimmäiseksi myyjän juttusille. Jos on yhtään asiallien firma, niin kyllä tuollaisista yhteisymmärrykseen pääsee..- sua.
ilmeisesti on kusetettu pienissä määräaikaishuolloissa. Itse maksoin 280e pienestä määräaikaishuollosta.
- pidä puoles!
Kuluttaja-asiamieheltä kannattaa kysyä asiaa, periaatteessa kaupan voi purkaakin tietyin ehdoin ja asiamies osaa auttaa siinä!
- Myyjät tietää
Joo, ne " tietyt" ehdot ovat se ellei myyjä suostu korjaamaan virhettä tuotteesta, ei mitään muuta ehtoa.
- järki kätöseen
jos 20 000 euron auto hajoo 8 päivän jälkeen niin se on myyjän vastuulla. siinä on pakko olla joku isompi vika josta myyjän pitäisi tietää. sua on huijattu pahasti.
- j
Itsellä on pari tapausta sattunut mutta en tiedä kuinka suoraan voi tuohon aloittajan tapaukseen verrata.
Tapaus 1.
Noin 6 vuotta vanha opel, ostettu liikkeestä. Kun ostohetkestä oli kulunut noin kolme viikkoa alkoi auto sammahdella kun sillä oli ajettu noin10-20 minuuttia. Yhteys liikkeeseen, sanoivat heti että ajelehan tänne niin katsotaan.
Tulos: sytytyksen ohjausyksikössä vika, uusi tilalle. Liike maksoi niin osan kuin kulutkin täysin oma-aloitteisesti ilman kummempia neuvotteluja.
Tapaus 2.
Noin 3 vuotta vanha skoda, myös liikkeestä. Auto oli ollut minulla parisen viikkoa kun vein sen nelipyöräsuuntaukseen. Siellä sitten sanoivat ettei voi suuntailla kun on molemmilta puolilta edestä puslat ja olikohan jotkin holkit tms. liian väljät. Yhteys liikkeeseen josta auton ostin, ohjasivat saman ketjun liikkeeseen joka toimi asuinpaikkakunnallani, koska itse liike josta auton ostin sijaitsi noin 300km päässä asuinpaikastani.
Tulos: puslat ja holkit vaihdettiin, samalla pyörät myös suunnattiin.
Tässäkään tapauksessa maksuista ei tarvinnut sen kummemmin neuvotella vaan myyjäliike hoiti laskun ilman kummempia mutinoita. - suhteellistako
Siis 400€, huhhuh, onpas suolaine hinta, huhhuh. Minulla menee viikonloppuna 150€ juomisiin.
- onneksi.
kaikki tässä maassa eivät ole alkoholisteja. Sitten kun sulta maksa pamahtaa, niin verovaroilla suakin luultavasti hoidetaan. 400e tosin ei ole pahimmasta päästä, voisi yhtä hyvin olla 1400e.
- Nojooo....
Niin sitä luulin minäkin,että kun uudehkon auton ostaa niin eipä tarvitse olla heti korjailemassa...Ihminen on erehtyväinen,mikäli olisin tiennyt että pelkkiin osiin menee saman verran kuin edelliseen autoon 15 vuoden aikana,enpä olisi vaihtanut,ja kun edellisestä aika olisi jättänyt niin olisin ostanut katsastetun 300 euron auton joka vuosi,tai kahdesti vuodessa jos olisi hajonnut ,halvemmaksi olisi tullut kuin"uudehkon" auton pitäminen....
- 10+9
Pienet on sulla huolet valtion velkaan verrattuna.
- ropsikoipi
Oliko kyseessä 2007 mallinen VAG konsernin 1.4 TSI ?
Ohessa linkki ko laitteen aikaansaamaan keskusteluun.
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=8658&sivu=40
Noissa 2006 -2009 vuosimalleissa on kolme tyyppivikaa jotka tehdaskin on tavallaan myöntänyt. Tulevat korjauskuluissa vastaan.
Tyyppiviat:
- 3000 rpm:n kohdalla tehot ikäänkuin häviävät. Huomaa mm ohitustilanteessa => vikana magneettikytkin joka hoitelee mekaanisen ja pakokaasuahtimen työnjakoa
- jakoketjun venyminen ja ajoituksen sotkeutuminen
- turbolle menevän öljynsyöttöputken väärä sijainti pakosarjan päällä aiheuttaan se että tämä putki karstoittuu umpeen ja turbo ei saa voitelua => turbovika alle 70 tuhatta ajetuissa autoissa...
Ja ainakin osa noista vioista ilmineeraa juuri pakokaasupäästöjen varoitusvalolla...
Jos joku harkitsee ko moottorivaihtoehdon ostamista, niin suosittelen lukemaan ko keskustelun... - mk
Ei nää teidän viestit kyllä vastaa mitenkää kysyttyyn kysymykseen :D täällä jo puhutaan alkoholismista vaikka aiheena oli auton "takuu" :D voi teitä :D ja joo, voitte päteä nyt tälleki viestille ;D
- sinua petetty
Palauta auto välittömästi myyjälle ja pura kauppa. En kehoita väkivaltaan, mutta ota varmuuden vuoksi mukaan pesäpallomaila. Se saatta edesautta ja nopeutta kaupuan purku.
Pesäapallo ei ole homojen laji!- VirvelinViskaaja
Olet oikeassa Homppelit ei osaa pelata pesäpalloa, koska ne tunkee sen mailan hanuriinsa. Hyi hitto eikä sillä mailalla voi sitten enää kukaan muu pelata, kun se haisee ihan Peeltä.
- mää vaa
mikäli ostit auto kaupasta ja siihen liittyi takuu sun olis pitäny soittaa auto kauppaan et näin on käyny ni ne olis korjannu. mikäli ostit yksityiseltä joudut ite maksaan. ja takuu ei anna takautuvasti rahoja ku oot menny jo korjauttaa.
- Voorti-veerti
Näille onnettomille auton ostajille pitäisi saada joku vian ilmaisuvalo, se osoittaisi samalla pölyyden ja uusavuttomuuden.
Varmaan olisi lamppuja paljon kirkkaina. - Voorti-veerti
JK.Siis pöljyyden, anteeksi kirjoitusvirhe..virhe...virhe...
- 4+8
Ja taas tullaan TÄYSIN VENTOVIERAILTA kyselemään. Ihan niinkuin täältä saisit hyviä neuvoja. Mene peilin eteen seisomaan, keskity ja hengitä ihan rauhallisesti. Kuluttaja-asiamiehelle kertominen auttaa autoliikkeessä...jos ei normi puhe tehoa.
- Ostanvainliikkeestä
Vika tulee päälle-> ajoa
peli on menetetty-> suomi24 on tiedon majakka kaikille jotka maksaa 20000euroa käytetystä autosta :)
Nooh, asiaan,
sehän oli autokauppias joka ulvoi onnesta, se ei ole vika mutta saattaa soida korvissa pitkäänkin.
Itse korjasin ongelman maksamalla autosta noin 500€ ja ajoin sillä parivuotta ilman ongelmia.
Kerran kävin liikkeessä ja se olikin viimeinen kerta, kuka maksaa värivahasta ja
huonosta auton tuntemuksesta extraa? Sama kuin puhelimella selvittäisi että auton vika on pakokaasuissa, se on ihan sama millaista pilveä sieltä putkesta tulee, sehän on vain oire, ei se vika.
Vika voi olla venttiileissä,syötössä, lähes missä tahansa uudemmissa autoissa.
Ensi kerralla ketjun aloittaja, luultavasti ylläpidon trollaaja? Ostaa kuitenkin varmaan jo oikean auton, niitäkin saa 20 000 eurolla, jopa sellaisia joilla voi ajaa eikä miettiä vikavalojen syntyhistoriaa ja korjaamo ketjujen laajuutta, kun ei hae juuri katsastettua :) vaan suoraan ajosta, liikkeestä ostettuun saat aina olla laittamassa jotain "pientä".
Jokaisen tulisi tietää, että liikkeen hyvitys autosta on olematon, sinne on kyllä vaihdossa hyvä antaa vaikka mitä mikä liikkuu, joku sen sitten ostaa ja on onnellinen. - Näin kusetetaan.
Minä ostin auton jokunen vuosi sitten ja se oli täysi paskakasa, korjauskuluihin meni yhtä paljon kuin auton hinta.
Autoliikkeen "takuu" olikin loppujen lopuksi sellainen (luki pienellä) että maksan korjauskuluista puolet ja auto korjautettiin autoliikkeen korjaamossa joka oli helevetin kallis. - ajan leasingautolla
heh ... älkää sekoittako keskenään autoliikettä ja autoliikettä!
ensimmäinen on trokairluokkaa - ei myy uusia autoja vaan vain käytettyjä ja jälkimmäinen on liike joka myy myös uusia autoja - näistä jälkimmäisistä siis käytetään nimitystä autoliike!
trokariliikkeestä ei kannata ostaa jos ei ole ihan varma mitä ostaa - takuut niissä on mitä on. Jos menet kaupan jälkeen autoon ilmenneiden vikojen takia kyselemään jotain niin yleensä kukaan ei vastaa mistään eikä kuulu heille -vastaukset erittäin yleisiä!
Näissä myös liikkeidden nimet vaihtuvat parin vuoden välein yms - liike saattaa olla siisti ja autojen hintataso olla alhaisempi - jopa huomattavasti niin että matit meikäläisen suvusta niihin edelleen harhautuvat luulossa että tavara on hyvää.
Muistakaa että halpa hinta kertoo jotain - halvalla ei saa hyvää! - lause pitää erityisein hyvin paikkansa näissä paikoissa. toki popikkeuiksiakin on ja helmiä löytyy.
Nimikerkki kerran petetty muttei uudestaan!
-a- - pettynyt rinta-joupp
Meille tuli 1500e remontti 5päivää auton oston jälkeen, luvattiin 150e. Siinä autoliikkeen korvaus vaikka olisi kuulunut maksaa kokonaan, otettiin yhteyttä kuluttajasuojaan, määräsivät maksamaan enemmän, rahoja ei koskaan tullut. Voimat meni ja ei jaksettu enää taistella ja jäätii häviölle. Autoliike oli Kuopion Rinta-Jouppi vuonna 2008. Enää en luota!
- Huooh....
Tää juttu on ollut täällä ennenkin...
- vitutus käyrä nousun
paskan möe?
- rille rutinaS
autoliike ei vaihdokeista jne voi tietää ihan kaikkea.Kuka tietäs??
kerroppa lopuksi merkki kiinnostas tietää.Vahva epäily mikä merkki kyseessä.
Olethan oikeesti tehnyt asille jotain ,täällä menee van turhaa aikaa.Harmi sun puolesta ja vaivasta mitä on.Tsemii. - Tytteli vaan
Ota yhteys valtakunnalliseen kuluttajaneuvontaan! Sieltä saat neuvoja miten edetä asiassa.
- RattiMies
ALOITTAJALLE: Eikös tämä nyt ollutkin hyvä opetus sinulle ja kaikille niille, jotka tämän lukevat ja ottavat opiksi, että. Älä enää koskaan osta Ranskalaista tai Amerikkalaista autoa niitä saa toki halvemmalla, kuin Japanilaisia tai Saksalaisia, mutta ne joutuvat korjaamolle aika usein ja korjaamolaskut ovat suuria.
Esim. Katsastustilastoissa vähiten vikoja oleva automerkki on Toyota.
Kestäviä ja luotettavia auton valmistaja maita on Japani, Korea ja Saksa. Paitsi niiden huonoimmat merkit eli Ford ja Mitsubishi niissä on vikoja.
Chevrolet on hyvä auto, jos se on valmistettu Koreassa, mutta jos se on made in U.S.A niin laatu on yhtä heikkoa, kuin made in U.S.S.R. Eli kaikki Amerikkalaiset ovatkin piilokommunisteja koska tuottavat yhtä huonolaatuista tavaraa, kuin vanha Neuvostoliitto, joten U.S.A ja U.S.S.R voisivat yhtyä niin saataisiin taas yksi P-automerkki esi. Universal LadRysler. Ja samalla poistuisi jännitteet idän ja lännen välililtä.
Oli miten tahansa, jos et muuta löydä niin Toyota. - mene bussilla
Oon aina luottanu "perävalo" takuuseen, itse korjaan ja silloin ostaessakin jo pikkusen oppii huomaamaan mitä ollaan ostamassa.
Ota ens kerralla joku tietävämpi mukaan! - huoltosopimus..
Sovitko auton oston yhteydessä huoltosopimuksista ja muutenkin mitä takuita sait osille? Kyllä se vaan niin on ,että sinun täytyy tietää mitä tuli hankittua ja miten huoltaa ja varmistaa ,että kyseinen vika oli kunnossa kun autoa ostit? näin kuuluu toimia ellei auto ei ole uusi ja takuukilometrit on ohi. Olisit kertonut viestissä mistä viasta oli kysymys ,sillä 400e on aika mitätön hinta nykyajan korjaamoilla ,ei ne edes katso autoa alta 150.
- hibloilee
jos ostit kaupasta ja sait takuun, on takuuehdoista kiinni, et kuka maksaa ja mitä ja millä perusteilla.
jos ostit ykstyishenkilöltä, niin kannattaa myydä se nopeasti eteenpäin :-( - daimler benzz
yli 20 000 ei oo järin kallis...
ja kyl sul se varaa on korjata kun oli ostaakkin. - core 50
ja liike oli rinta-jouppi?ei yhtään autoa sieltä enää ikinä.sain tarpeekseni niistä romuista.
- Viimeinen Toyota
Minäpä ostin keväällä 2007 uuden Toyota Avensis henkilöauton? No kesän sillä ajelin Norjaa myöten ja sitten syksyllä kun rupesin talvirenkaita vaihtamaan, niin huomasin kesärenkaat kuluneen ihan pilalle toiselta reunaltaan, edessä ja takana?
Siinä oli jo outoa uutena kun ohjausratti oli vinossa, eli ei ollut suorassa edestäpäin katsottuna? Paikallisessa Toyota huollossa sen säätivät kohdalleen! Ajo-ominaisuudet paheni sen jälkeen? Vein auton Euromaster liikkeeseen Joensuuhun tarkastukseen? Ohjaus oli 8millimetriä päin peetä! Piti ostaa uudet renkaatkin! Kysyin maahantuojalta onko takuuta, no ei tietenkään, oli kuulemma kuljetusvaurio! Eipä tullut mieleen tarkastaa uudesta autosta aurauskulmia heti kun se tuli ostettua! Tämä on viimeinen Toyota meidän perheessä, ei uskalla enää ostaa kun niillä ei ole takuuta? Varokaa Toyotan kusetusta!- Jokke000
Ostakaa Rintajoupilta , niin takuu loppuu ,kun perävalot vilahtaa.
- näinhän se menee
jos se on todettu kuljetus vaurioksi korjuksen maksaa vakuutusyhtiö, sillä kaikki autot on vakuutettu kuljetus vaurioiden varalta.
- toyopet'
Maahantuoja oli oikeassa. Ei uusissa autoissa ole ratti vinossa eikä pyörät viturallaan. Kuvailemasi suuruusluokan virheet pyöränkulmissa saa aikaiseksi vain joko kuljetuksen aikana tapahtuneilla vaurioilla tai joku ajanut reippaanpuoleisen koeajon tai jonkun kivetyksen tai kannon yli.
Sitä paitsi tuon suuruusluokan viat tuntuvat selvästi ohjauksessa, joten auto olisi heti pitänyt palauttaa liikkeeseen, jolloin kulmat olisi säädetty kohdalleen.
Kyseessä ei siis mitenkään ole automerkin syy, vaan toheloiden käyttäjien mukaanlukien auton omistaja. Aika huono provo siis.
Jos ohjauksessa olisi 8 millin virhe, niin auto riistäytyisi metsään heti kun päästää irti ratista ! - vaihdan merkkiä
toyopet' kirjoitti:
Maahantuoja oli oikeassa. Ei uusissa autoissa ole ratti vinossa eikä pyörät viturallaan. Kuvailemasi suuruusluokan virheet pyöränkulmissa saa aikaiseksi vain joko kuljetuksen aikana tapahtuneilla vaurioilla tai joku ajanut reippaanpuoleisen koeajon tai jonkun kivetyksen tai kannon yli.
Sitä paitsi tuon suuruusluokan viat tuntuvat selvästi ohjauksessa, joten auto olisi heti pitänyt palauttaa liikkeeseen, jolloin kulmat olisi säädetty kohdalleen.
Kyseessä ei siis mitenkään ole automerkin syy, vaan toheloiden käyttäjien mukaanlukien auton omistaja. Aika huono provo siis.
Jos ohjauksessa olisi 8 millin virhe, niin auto riistäytyisi metsään heti kun päästää irti ratista !Kyllä se oli 8mm ohjaus päin peetä sen huollon tekemän säädön jälkeen? Sillä se piti Euromasterille viedäkkin kun se oli niin hankala jo ajaa? Toyotalla on ollut näitä ongelmia ennenkin ettei tehtaalla ole sattunut aurauskulmat kohdalleen? Erään korjaamon mukaan Hilux malleissa tämä on ollut yleistäkin? Mistä muuten kyselet korvausta jos se on kuljetusvaurio, koska autoliike ja maahantuoja pesee kätensä asiassa? Jonkun pitäisi antaa joku lausunto viasta? Ja jos auto on ajettu kesän maantieajossa, ja renkaat menee sököksi, niin jossain on mätää ja varsinkin kun auto piti vielä tilata toimitusajalla, niin ei sillä ole ajettu mitään rankkaa koeajoa, saati hurjasteltu huonolla tiellä!
Ei ollut tarkoitus provosoida, uskokoon ken tahtoo, mutta näin mulle kävi!
Ei tuo nyt maatakaatava vahinko ollut, kulmien nelipyöräsäädöt 80 euroa ja uudet renkaat 459e. Mutta kun laatua mainostetaan ja huipputakuita, niin olisi hyvä jos niitä saisikkin!
- maksele pois
yleensä vian merkkivaloja on kaksi keltainen ......aja suurta varovaisuutta noudattaen HUOLTOON punainen pysäytä VÄLITTÖMÄSTI ja ???
- delafonte
hei kaikki pulla hanurit! jotka ei edes tiedä auton perus toiminta periaatetta esim audi. vs skoda.. onneksi meillä toisilla on hauskaa!!!!!!!!!! minulla semmoinen auto jonka voi korjata itse elikkkäää laskelkaa siitä ego kulutuksen hinta
- ....................
Lue muropakettia ja BTCF! AINA KÄYTÄ AUTOTOHTORILLA AUTO, ENNEKUIN OSTAT! 50e! Se on pieni hinta isosta remontista!
- ToyotaMieshhhh
EIKAI VAIN auto ollut KIA? FORD? CITRÖEN? RENOO? paskaa ostamalla saat paskaa käteen! OSTA TOYOTA (Japanilainen Toyota, eli 1997 tai 1996 vuotta aiemmin valmistettu)
- autoliikkeen takuu
perävalo takuu näin se on
- Myyntimestari
Mistä ihmeen takuusta puhutaan? Autoliikkeellä ei ole takuuta, vaan vastuu että ovat antaneet oikeat tiedot ajoneuvosta ja vuosimallista, kilometreistä ja varusteista sun muista. Tottakai parikympin pelistä ovat jokseenkin korvausvelvollisia jos ilmenee vikaa. Seki mitä korvataan menee lakejen mukaan rinnakkaisesti hinnan, kilometrejen ja muun kunnon mukaisesti. Joten mitään selkeetä kuviota ei kyseisestä asiast ole. Mutta takuuta ei ole ellei myyjäliike erikseen sitä mainosta. Se 6kk homma on myöskin suuntaa antava kalliimpiin ja uudehkoihin autoihin. Jos ostat 15v vanhan auton niin voithan sinä unelmoida siitä että löytäisit jonkun lakitekstin missä mainitaan että on takuu ;)
- bby986v8y9696p9867fv
OK-auto Joensuu myöntää käytetylle autolle takuun 3kk jossa asiakas ostaa osat ja autoliike tekee korjaamotyön, jos sattuu auto hajoamaan!
- jk
ota yhteys myyjän
- ..................
Aloittaja on h u o * a.
- CarFox
Tämä virhevastuu ja takuu tarkoittaa sitä että niillä voidaa kehua myyntihetkellä, mutta todellisuudessa ei korvata mitään.
- Vähä utelias
Miten tää homma on edennyt.? Oletko korjauttanuta auto ja kuka maksaa laskun?
- kyllä kustanti
itselläni kävi vähän samanlainen juttu.soitappas kuluttaja asiamiehelle!!
- Hämmennetään
Itsellä kävi näin: Käytetty Seat Tdi n170tkm ajetulla koneella joka haettiin Sunnuntaina yli 400km matkan päästä. Maanantai aamuna normaaliajossa hävisi tehot eikä turbo tuntunut tekevän mitään. Soitin liikkeeseen kun sattumoisin olivat lyöneet Ostoturvalapun (jonkinlainen takuu) kouraan jossa suositeltiin vian sattuessa ottamaan yhteyttä jos vikaa ilmenee. Myyjä kehotti käyttämään auton vikakoodin luvussa ja viat luettua pajan kaveri osasi heti kertoa että ahtopaineputki on irronnut. Asia selvä ja putki kiinni paremmalla kiinnikkeellä (laskussa lukee syynä:huonolaatuinen letkunside) eikä lasku ollut kuin 110e. Soittelin myyjäliikkeeseen ja oletin että puoliväliin tulisi vastaan ja korvaisi 50% kuluista. "emmä tollaseen lähde ollenkaan mukaan" oli vastaus. Summa ei niin iso ole mutta kismittää jonkin verran jos seuraavana aamuna auton ostosta tulee ongelmia, vaikkakin pieniä. Taisi olla melko turha tuollainen ostoturva. Eikä tuollaisen summan takia jaksa isoa haloota nostaa mutta herrasmiehenä paikan päällä esiintynyt myyjä muuttui puhelimessa melko lailla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman552081- 631915
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!771438Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊911283Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1821274Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee2371219Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761085- 891066
Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s211026- 82911