Miten saisi tehoa palavereihin?

Joudun työssäni istumaan tuntitolkulla palavereissa, joista suuri osa tuntuu turhilta. Ja silloinkin, kun viimein olisi jotain tärkeää asiaa, ei tunnuta keskustelussa pääsevän itse asiaan. Konkreettiset toimenpiteet ja sitoutuminen tekemiseen on aivan lapsen kengissä. Apuaaa? Mikä avuksi? Mitä voisi tehdä? Please help me!!!

14

436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 21

      Morjesta!

      Luulenpa että osaisin auttaa Teitä tuon ongelman parissa ja saada tehokkuutta aikaan reilusti. Sopiiko Teiltä pyytää sähköpostia ajatusten vaihtoon ja voisin kertoa paremmin mitä tarkoitan psykologisella pelisilmällä.

      ystävällisin terveisin - simppa

    • työ on työtä

      Työelämä on mennyt ihmeelliseksi, minunkin mielestäni. Täysin turhissa palavereissa istuu meidänkin firmassa satoja ihmisiä päivittäin, ja kaikki on poissa tehokkaasta työajasta. Jos ei olla palaverissa ollaan tietokonepäätteen ääressä tuijottamassa monitoria, ja kirjoittamassa jotain!

      Ei sitä kuulkaa näin töitä tehdä!!
      Minulla on työnteosta aivan toisenlainen käsitys, ja MINUN käsitykseni on oikea!

      Nykyajan ihmiset ovat kuin olisi ruuvi pudonnut päästä joka ikiseltä, tyhjät sieluttomat ilmeet vaan naamalla, ja surffataan joissain facebookeissa..... pahviaivot!

    • palavereissa/kokouksissa tulee olla asialista ja keskustelun koossa pitävä, asiansa osaava puheenjohtaja. Ei siitä muuten mitään tule.

      • Sumpura_11

        Kyllä palavereissa on asialista, mutta kun ne asiat ovat sitä, että keskustellaan siitä, mitä joissain muissa palavereissa on ollut esillä ja mitä keskustelua muissa palavereissa on käyty. Hyvin harvoin päätetään mistään.

        Olen esittänyt, että tallaisiin keksustelukerhoihin osallistuminen olisi vapaaehtoista, mutta ei ole onnistunut.


      • Sumpura_11 kirjoitti:

        Kyllä palavereissa on asialista, mutta kun ne asiat ovat sitä, että keskustellaan siitä, mitä joissain muissa palavereissa on ollut esillä ja mitä keskustelua muissa palavereissa on käyty. Hyvin harvoin päätetään mistään.

        Olen esittänyt, että tallaisiin keksustelukerhoihin osallistuminen olisi vapaaehtoista, mutta ei ole onnistunut.

        Kuulostaa hyvin ruotsalaiselta meinigiltä..pyydä seuraavaan palaveriin vetäjältä/puheenjohtajalta jokaiseen asiakohtaan hänen esitys päätösehdotukseksi. Näin keskustelette suoraan päätöksestä..


    • Christian_

      Löysin eräästä toisesta keskustelusta tällaisen, nimimerkki "Villen" kommnetin, jota monet olivat pitäneet hyödyllisenä. Tehokas kokous on jotain, jolle todella olisi tarvetta.


      Olin joitain vuosia sitten tehokkaan palaverin veto -valmennuksessa. Valmennuksesta sai aivan jäätäviä, konkreettisia työkaluja, joista on ollut valtavasti apua. Valmennuksessa puhuttiin tekniikasta nimeltä fasilitointi. Ideana oli, että jokaisessa kokouksessa on sisältö ja prosessi, ja että oikeanlainen prosessi (tapa ohjata kokousta) on se, jonka avulla palaveria voi tehostaa.

      Valmennuksen veti sellainen energinen heppu nimeltä Mirko Häyrinen. Hänellä näyttäisi nykyään olevan firma, joka on oikein keskittynyt tuohon fasilitointiin ja palaverien tehostamiseen. Nettisivut ovat www.elevator.fi. Jaa että mitä ihmettä se fasilitointi nyt sitten on? Fasilitointi asiasta lisätietoa löytyy saman firman sivuilta www.elevator.fi/fasilitointi/.











      .

      • Tight

        Ainakin pienen googlailun perusteella tuo fasilitointi on asia, joka liittyy tehokkaisiin kokouksiin ja palavereihin. Tehoa kokouksiin tarvitaan!


    • Pitää muistaa se että ensimmäiset 20 minuuttia on muistettavia ja jos haluat muistettavuutta, niin pitää olla esillä ja mieluiten ensimmäisen ja jos ei ole, niin keksiä jotain välihuomautusta, fiksua sellaista. ja tauon jälkeen ihmisillä on taas virtaa ja jaksamista tajuta asioita ja niitä asioita pitää hyödyntää, ei niinkään olla täytepuhujan 2 tunnin palaverissa, koska kukaan ei muista viimeisestä tunnista mitään.

      • KahviSuhisee

        Ei kukaan muista. Väsyttääkin.


    • kokeiletätä

      pullo pöytään.

    • Sokkeria

      Ihme että Suomi ei ole kilpailukykyinen. En edes viitsi laskea, kuinka paljon maassamme istuu turhissa palavereissa ns valkokaulusporukkaa. Aika moni väliportaan pikkupäällikkö voitaisiin heivata pois, ilman että firman toimintakyky heikkenisi yhtään, sitävastoin tuotto paranisi koska palkkakulu näiden turhakkeiden osalta jäisi pois. Tässä maassa on liikaa ns näyttöpääteklikkailijoita, joiden työtehtävä on täysin näennäistä, käsiteltyjen asioiden edelleen lähettämistä. Tämänkin voisi automatisoida, ei varmaan olisi erikoinen homma toteuttaa. Tuntuu vain että valkokaulusväelle täytyy olla ns suojatyöpaikkoja, sen takia että iso johtoporras tuntee itsensä entistä tärkeämmäksi, ja voi nostaa entistä enemmän palkkaa. Tärkeintä on että organisaatiokaaviossa on tarpeksi porukkaa, tuntuu että siihen nykyajan firmat pyrkii, ikäänkuin uskottavuuden nimissä. Ja liikaa ei voi olla päälliköitä, täytyy olla englanninkielisiä hienoja titteleitä. Käytännössä nämä henkilöt on aivan turhia.

      Tämän takia Suomen talous sakkaa, tuottavia työntekijöitä on liian vähän. Ja liian paljon on näitä valkokaulustyöntekijöitä, ikäänkuin päivähoidossa työpaikalla, askarrellaan jotain kivaa ja tehdään yhteisiä teemoja. Tämän takia Suomi ei pärjää kilpailukyvyssä. Organisaatiokaaviot syö kilpailukyvyn. Kiristää yritetään väärästä päästä, eli tuottavia työntekijöitä karsitaan. Perämiehiä lisätään, soutajia vähennetään, se on Suomen turmio. Hetken on osalla kivaa, mutta lopulta talous sakkaa ja pudotus on kova.

      • ZigZigler

        Terve, kommentoin tuota sanomaasi, että: "täytyy olla englanninkielisiä hienoja titteleitä."

        Firmassa jossa itse olen töissä on toimipisteitä ympäri maailmaa ja se toimii monilla eri teollisuuden aloilla. Firman virallinen kielikin on englanti ja esim. työsopimus on englanninkielinen.

        Englanninkielinen titteli/työnimike tulee siitä, minkä varmaan tiesitkin, mutta epähuomiossa kirjoitit noin.


    • YksinkertaisetIhmiset

      Keppiä ja/tai porkkanaa. Jos sanot että lyöt saturaisen kouraan kaikille jos saadaan tänään tuloksia aikaan, niin johan alkaa virta kulkea korvien välissä.

    • jöpöttää

      Kenen kappale oli se : mä joka päivä töitä teen ja kun mä töitä teen, niin mä töitä teen, mä joka päivä töitä teen ja kun mä töitä teen, niin töitä teen.mä joka päivä töitä teen ja kun mä töitä teen, niin töitä teen.mä joka päivä töitä teen ja kun mä töitä teen, niin töitä teen.mä joka päivä töitä teen ja kun mä töitä teen, niin töitä teen.mä joka päivä töitä teen ja kun mä töitä teen, niin töitä teen.mä joka päivä töitä teen ja kun mä töitä teen, niin töitä teen... jne jne

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1535
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe