NORJAN TULLI KAUTOKEINOSSA

Asuntoautoilija 65v

Tehtiin viikon reissu Pohjoiseen.
Enontekiön Hetassa käytiin kylässä ja "oikaistiin" Norjan kautta Inariin (tie 93).

Kautokeinoon matkalla meitä odotti yllätys Norjan tullissa .... ajettiin vihreää kaistaa.
Syttyi punaiset valot ja Tullimies sanoi englanniksi "Toll Controll".
Auto tutkittiin perinpohjin - vain portapotti jäi tutkimatta.

Mitään ei ollut ylimääräistä - vaan päinvastoin Meiltä puuttui viinaa ja kaljaa.
Tupakatkin olivat vähissä .....

Tultiin yöllä (24.09.11) kotiin.

Tutkin nyt aamulla Norjan Tullimääräyksiä:
http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=197027&epslanguage=en

Kuvitteellinen laskelma ylimääräisistä tavaroista jos haluaa tullata eikä kärähtää.

1. Pullo viinaa 38 €.
2. Olut 4,7 - 5,2 % Laatikko 24kpl 21€-59€.
3. Kartonki savukkeita 34 €.

Yhteensä 93 - 131 EUROA ! VIHREÄLLÄ KAISTALLA TUPLATEN ???

Perunoita ei saisi viedä ollenkaan (meillä oli ehkä alle 1kg mukana).

SIIS EI PYSTY VALITTAMAAN. TULLIMIES VAIN NOUDATTI MÄÄRÄYKSIÄ. JA OLI VAIN TÖISSÄ SIELLÄ.

30 minuutin jälkeenTullimies poistui tylynä paikalta - koska ei löytänyt MITÄÄN YLIMÄÄRÄISTÄ.

Kananmuna-pakkauksen (15kpl) sentään löysi Styrox-laukusta - kun avasi muovikassin - missä
luuli olevan 2-viinapulloa.
Portapotti-luukku jäi vain tarkistamatta - muuten kävi kaikki lokerot läpi.
Vastasi koti-etsintää.
LopultaTullimies poistui tylynä paikalta - koska ei löytänyt MITÄÄN YLIMÄÄRÄISTÄ.


Tyly maa ja tyly nuorimies - ei kohteliasta sanaa.
Luulin jo tätä Venäjän rajaksi.

Ja ajattele ....65-v eläkeläisen/vanhuksen kimppuun kävi.
Lofootit saa jäädä Google-auton varaan. Kunnes Norja muuttuu sivistysvaltioksi.

terv.JP

21

4542

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älyätkö

      Ja mikä tässä oli se ongelma?

      • Asuntoautoilija 65

        Ihmisoikeudet, missä Norja on ollut edelläkävijä.
        Ei toisen kotiin saisi tulla "penkomaan" - ilman
        erityistä syytä tai epäilyjä.
        Nyt Tullimiehet epäilivät 65-v vanhusta (et-eu.termi).

        Missään EU-maassa 20-vuoteen en ole kohdannut moista
        kohtelua.
        Lainaan Tuomas Kyröä: "Niin Minä Mieleni Pahoitin".

        Ongelma on se, että halusin mennä Lofooteille jo 2011,
        Mutta tämän TULLAUSLISTAN jälkeen odotan Norjan
        sivistystä järki-käteen toiminnasta.

        Norjaan saa viedä viralliseti 6-pack oluet.
        Suomessa on samanniminen hallitus.


      • älyätkö
        Asuntoautoilija 65 kirjoitti:

        Ihmisoikeudet, missä Norja on ollut edelläkävijä.
        Ei toisen kotiin saisi tulla "penkomaan" - ilman
        erityistä syytä tai epäilyjä.
        Nyt Tullimiehet epäilivät 65-v vanhusta (et-eu.termi).

        Missään EU-maassa 20-vuoteen en ole kohdannut moista
        kohtelua.
        Lainaan Tuomas Kyröä: "Niin Minä Mieleni Pahoitin".

        Ongelma on se, että halusin mennä Lofooteille jo 2011,
        Mutta tämän TULLAUSLISTAN jälkeen odotan Norjan
        sivistystä järki-käteen toiminnasta.

        Norjaan saa viedä viralliseti 6-pack oluet.
        Suomessa on samanniminen hallitus.

        Suomella ja Norjalla on yhteiset tullipisteet. Eri rajanylityspaikoilla tullirakennus sijaitsee joko Suomen tai Norjan puolella rajaa. Kuitenkin jokaisessa tullipisteessä on yhtä aikaa sekä suomalainen ja norjalainen tullimies paikalla.

        En usko, että Norja haluaisi liittyä EU:n jäseneksi vain sen vuolsi, että voisit hyvällä omallatunnolla käydä lofooteilla.
        "Ongelma on se, että halusin mennä Lofooteille jo 2011, Mutta tämän TULLAUSLISTAN jälkeen odotan Norjan sivistystä järki-käteen toiminnasta."

        Jokaisen valtion tullilla on oikeus ja velvollisuus hoitaa tehtäviään. Valtion rajan ylittävän on itse otettava etukäteen selvää kyseiseen maahan tullitta vietävistä tuotteista ja tullivapaat määrät, sekä mahdolliset muut tuontirajoitukset.
        "Ei toisen kotiin saisi tulla "penkomaan" - ilman
        erityistä syytä tai epäilyjä."
        Tulli voi harkintansa mukaan pistokoe luontoisesti tarkistaa vihreän linjan valinneen kuljettajan ja ajoneuvon ilman suurempia epäily perusteita.
        "Tullilaitoksella on oikeus tutkia henkilöitä, matkatavaroita ja kulkuneuvoja. Sinun täytyy itse suorittaa tutkittavaksi vaadittujen kollien purkaminen ja pakkaaminen, ja sinun velvollisuutesi on vastata Tullilaitoksen kysymyksiin."

        Koska ikä on ollut esteenä mahdolliselle salakuljetukselle? Samalla tavalla 70 v voi tuoda ylimääräistä sallittujen määrien lisäksi.
        "Nyt Tullimiehet epäilivät 65-v vanhusta (et-eu.termi)."

        Jos kuitenkin joutuu vihreällä linjalla tullin tarastukseen, ja tietää itse ettei mitään ylimääräistä ole mukana, niin antaa tullivirkailijoiden rauhassa hoitaa tehtäväänsä. Turha siitä on hermostua. Voi kysyä vaikka: "Haittaako tietä, jos otan termospullon ja siirryn pihalle kahvin juontiin, etten ole ahtaissa tiloissa tiellä."

        Minulla ei ole koskaan ollut ongelmia yhdenkään Norjan tullin kanssa, vaikka ovatkin joskus pysäyttäneet tarkistaakseen ajoneuvon.
        Hetta - Kautokeino väliäkin olen ajanut useita kertoja. Vain kerran ovat pysäyttäneet ja tarkistaneet, että autossa on kansallisuustunnus (FIN tarra) näkyvissä. Tarra löytyi, ja tullimies toivotti hyvää matkaa.
        Sinipäätyinen EU rekisterikilpi ei virallisesti riitä EU:n ulkopuolella kansallisuustunnukseksi.


      • Tuliko selväksi...?
        älyätkö kirjoitti:

        Suomella ja Norjalla on yhteiset tullipisteet. Eri rajanylityspaikoilla tullirakennus sijaitsee joko Suomen tai Norjan puolella rajaa. Kuitenkin jokaisessa tullipisteessä on yhtä aikaa sekä suomalainen ja norjalainen tullimies paikalla.

        En usko, että Norja haluaisi liittyä EU:n jäseneksi vain sen vuolsi, että voisit hyvällä omallatunnolla käydä lofooteilla.
        "Ongelma on se, että halusin mennä Lofooteille jo 2011, Mutta tämän TULLAUSLISTAN jälkeen odotan Norjan sivistystä järki-käteen toiminnasta."

        Jokaisen valtion tullilla on oikeus ja velvollisuus hoitaa tehtäviään. Valtion rajan ylittävän on itse otettava etukäteen selvää kyseiseen maahan tullitta vietävistä tuotteista ja tullivapaat määrät, sekä mahdolliset muut tuontirajoitukset.
        "Ei toisen kotiin saisi tulla "penkomaan" - ilman
        erityistä syytä tai epäilyjä."
        Tulli voi harkintansa mukaan pistokoe luontoisesti tarkistaa vihreän linjan valinneen kuljettajan ja ajoneuvon ilman suurempia epäily perusteita.
        "Tullilaitoksella on oikeus tutkia henkilöitä, matkatavaroita ja kulkuneuvoja. Sinun täytyy itse suorittaa tutkittavaksi vaadittujen kollien purkaminen ja pakkaaminen, ja sinun velvollisuutesi on vastata Tullilaitoksen kysymyksiin."

        Koska ikä on ollut esteenä mahdolliselle salakuljetukselle? Samalla tavalla 70 v voi tuoda ylimääräistä sallittujen määrien lisäksi.
        "Nyt Tullimiehet epäilivät 65-v vanhusta (et-eu.termi)."

        Jos kuitenkin joutuu vihreällä linjalla tullin tarastukseen, ja tietää itse ettei mitään ylimääräistä ole mukana, niin antaa tullivirkailijoiden rauhassa hoitaa tehtäväänsä. Turha siitä on hermostua. Voi kysyä vaikka: "Haittaako tietä, jos otan termospullon ja siirryn pihalle kahvin juontiin, etten ole ahtaissa tiloissa tiellä."

        Minulla ei ole koskaan ollut ongelmia yhdenkään Norjan tullin kanssa, vaikka ovatkin joskus pysäyttäneet tarkistaakseen ajoneuvon.
        Hetta - Kautokeino väliäkin olen ajanut useita kertoja. Vain kerran ovat pysäyttäneet ja tarkistaneet, että autossa on kansallisuustunnus (FIN tarra) näkyvissä. Tarra löytyi, ja tullimies toivotti hyvää matkaa.
        Sinipäätyinen EU rekisterikilpi ei virallisesti riitä EU:n ulkopuolella kansallisuustunnukseksi.

        Muutama puppu! Itse suorittaa purkaminen ja pakkaaminen koskee vain käsimatkatavaroita ! Tullin mulkuille ei tarvitse esittää mitään, kunhan lukot on auki, mielellään ne pyytää avaamaan ovet ja luukut mutta kun sanoo että ne eivät ole lukossa niin pokkuroida ei tarvitse.... avatkoon itse mitä haluavat nähdä.
        Tullin kysymyksiin ei tarvitse vastailla eikä yrittää selittää.... niille voi vaikka tarjota banaaneja mutta kysymyksiin voi sanoa I don't now.... tai you look self, Tulli on vain virkamies joka toimii tullialueella... ei muualla ilman poliisin lupaa. Tulli on tyhmä kouluttamaton koiran syöttäjä joka maassa, tavaran tarkastaja joka haisee itse.


      • Salakuljettaja Laiti
        Tuliko selväksi...? kirjoitti:

        Muutama puppu! Itse suorittaa purkaminen ja pakkaaminen koskee vain käsimatkatavaroita ! Tullin mulkuille ei tarvitse esittää mitään, kunhan lukot on auki, mielellään ne pyytää avaamaan ovet ja luukut mutta kun sanoo että ne eivät ole lukossa niin pokkuroida ei tarvitse.... avatkoon itse mitä haluavat nähdä.
        Tullin kysymyksiin ei tarvitse vastailla eikä yrittää selittää.... niille voi vaikka tarjota banaaneja mutta kysymyksiin voi sanoa I don't now.... tai you look self, Tulli on vain virkamies joka toimii tullialueella... ei muualla ilman poliisin lupaa. Tulli on tyhmä kouluttamaton koiran syöttäjä joka maassa, tavaran tarkastaja joka haisee itse.

        Tullissa voi käyttäytyä miten huvittaa. Kuvaamallasi toimintatavalla saattaa tullitarkstus kestää pitkään. Harvoin autoa puretaan rakenteita myöden muutamassa tunnissa.


      • älyätkö
        Tuliko selväksi...? kirjoitti:

        Muutama puppu! Itse suorittaa purkaminen ja pakkaaminen koskee vain käsimatkatavaroita ! Tullin mulkuille ei tarvitse esittää mitään, kunhan lukot on auki, mielellään ne pyytää avaamaan ovet ja luukut mutta kun sanoo että ne eivät ole lukossa niin pokkuroida ei tarvitse.... avatkoon itse mitä haluavat nähdä.
        Tullin kysymyksiin ei tarvitse vastailla eikä yrittää selittää.... niille voi vaikka tarjota banaaneja mutta kysymyksiin voi sanoa I don't now.... tai you look self, Tulli on vain virkamies joka toimii tullialueella... ei muualla ilman poliisin lupaa. Tulli on tyhmä kouluttamaton koiran syöttäjä joka maassa, tavaran tarkastaja joka haisee itse.

        Lue tarkemmin kirjoitukseni. ["Tullilaitoksella on oikeus tutkia henkilöitä, matkatavaroita ja kulkuneuvoja. Sinun täytyy itse suorittaa tutkittavaksi vaadittujen kollien purkaminen ja pakkaaminen, ja sinun velvollisuutesi on vastata Tullilaitoksen kysymyksiin."] oli lainausmerkkien sisällä. Lainaus ei sisällä minun mielipidettäni, vaan lauseet oli suoraan kopioitu tuolta.
        http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=197027&epslanguage=en


      • Tuliko selväksi...
        älyätkö kirjoitti:

        Lue tarkemmin kirjoitukseni. ["Tullilaitoksella on oikeus tutkia henkilöitä, matkatavaroita ja kulkuneuvoja. Sinun täytyy itse suorittaa tutkittavaksi vaadittujen kollien purkaminen ja pakkaaminen, ja sinun velvollisuutesi on vastata Tullilaitoksen kysymyksiin."] oli lainausmerkkien sisällä. Lainaus ei sisällä minun mielipidettäni, vaan lauseet oli suoraan kopioitu tuolta.
        http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=197027&epslanguage=en

        Toistan, purkaminen ja pakkaaminen koskee vain käsimatkatavaroita, tulli mielellään kirjoittelee mitä sattuu ettei niiden tarvitsisi itse purkaa "kolleja", mutta näin on näreet... ei rekkakuskikaan voi alkaa purkamaan kaikkia kolleja. Se on tullin homma. Itse en ole koskaan tehnyt muutakuin avannut kassin vetoketjun ja se on siinä! Kyllä ne kaikkia pyytelee mutta ei kannata lotkauttaa korvaansa.
        Tietysti tarkastus voi kestää mutta samalla voi kirjoittaa itse tarkastus pöytäkirjaa jonka sitten laittaa valituksen mukaan.... kaikki tämä tietysti edellyttää ettei salakuljeta mitään......


      • M "puukko" Ahlgren
        Tuliko selväksi...? kirjoitti:

        Muutama puppu! Itse suorittaa purkaminen ja pakkaaminen koskee vain käsimatkatavaroita ! Tullin mulkuille ei tarvitse esittää mitään, kunhan lukot on auki, mielellään ne pyytää avaamaan ovet ja luukut mutta kun sanoo että ne eivät ole lukossa niin pokkuroida ei tarvitse.... avatkoon itse mitä haluavat nähdä.
        Tullin kysymyksiin ei tarvitse vastailla eikä yrittää selittää.... niille voi vaikka tarjota banaaneja mutta kysymyksiin voi sanoa I don't now.... tai you look self, Tulli on vain virkamies joka toimii tullialueella... ei muualla ilman poliisin lupaa. Tulli on tyhmä kouluttamaton koiran syöttäjä joka maassa, tavaran tarkastaja joka haisee itse.

        Samaa mieltä. Tulli on vaan ihmisten kiusaksi. Kyllä herskan, doupin, viinan ja mutkien vapaa liikkuvuus on kaikkien meikäläisten bisneksien etu. eiks vaan?


      • Selväksi tuli..
        M "puukko" Ahlgren kirjoitti:

        Samaa mieltä. Tulli on vaan ihmisten kiusaksi. Kyllä herskan, doupin, viinan ja mutkien vapaa liikkuvuus on kaikkien meikäläisten bisneksien etu. eiks vaan?

        Ootko ikkään nähny Mannee tullihenkilönä? Et, Manne on siihen liian fiksu :))
        Otappa Banaani.... ;)))


    • kuin muinoin Suomess

      Norja ei kuulu EU:hun ja siksipä siellä toimitaan näin. Suomalaiset ovat tottuneet jo vapaampaan liikkumiseen ja siksi tällainen ihmetyttääkin meitä. Muistatteko vielä aikoinaan, tällaistahan se oli aikoinaan Suomenkin rajoilla missä syynättiin tarkasti jokaista juomapulloa ja savukeaskia. Eräs syy miksi Norja ei ole EU:ssa on heidän halunsa säilyttää mm. omaperäinen vahva oman maataloutensa tukeminen pohjoista Norjaa myöten. Heillä on toki tällaiseen varaa öljytulojen ansioista. Omaperäistä on myös se perunoiden tuontikielto.
      Todellisuudessa Norja joutuu kuitenkin hyvin monessa asiassa noudattamaan EU:n säätämiä direktiivejä ilman jäsenyyttäkin muutoin heidän vientinsä EU:n alueella ei olisi mahdollista.

      • positiivisella asent

        Hyvin vapaata on rajanylitys Norjaan mennessä ja sieltä tultaessa. Kyseessä on EU:n raja jossa voisi olla vieläkin tiukempi valvonta. Pojoismaiset sopimukset antavat melko vapaat liikkumiset ilman passia, kunhan henkilällisyyden todistaa tarvittaessa vaikkapa ajokortilla. Yli kolmenkymmenen vuoden aikana olen joutunut kotimaisen tullin kanssa tekemisiin Norjan rajalla ainoastaan muutaman kerran ja silloinkin kyseessä on ollut tarpeellisen tiedon saanti Tullilta. Asiallista ja informoivaa oli palvelu, Eipä kannata jättä menemättä Norjaan jonkun tarkastuksen takia jos siihen joutuu!


    • Työkseen rajoja ylit

      Älä hauku maata, vaan maan virkamiestä, Tulliurpot on kusipäitä JOKA maassa, mutta se ei ole maan vika vaan tullijärjestelmän.
      Tulli on kuin vainukoira... sillä erotuksellä että "tullihenkilöitä" ei ole koulutettu mihinkään muuhun kuin koiran syöttämiseen.. Suomen tulli on aivan samanlainen virolaisille ,latvialaisille, venäläisille sun muille, tullinmulkut ja rajapässit myös "leikkivät" keskenään.... toinen kiusaa toisen maan kansalaisia tarkoituksella. Pässiys nousee aivan omaan arvoonsa kun nämä tyypit alkavat puolustelemaan "työpaikkojaan" ziiz oleskelutiloja. Niille voi aivan vapaasti vittuilla kunhan ei tee sitä henkilökohtaisesti.... minulla on aina autossa varattuna Banaaneja sekä pähkinöitä "tarjottavaksi" tullille ja rajapässeille !

    • Toinen vanhus...

      Matkailuautosi ei ole koti.... jos sä viet sen rajalle se voidaan vaikka purkaa, taskusi voidaan tutkija... jne Norjalaisia ajaa hyvin paljon suomen läpi Näätämöstä, Utsjoelta,Karikasniemeltä, Kilpisjärveltä. Enontekijöltä ja Torniosta.
      Kyllä Norjalaisiakin tarkastetaan rajoilla aivan samalla lailla kuin muitakin.
      mm. Norjan postin rekka ajaa päivittäin Näätämöstä - Karikasniemelle ja edelleen Enontekijölle ja Kilpisjärvelle, sille on varattu neljätuntia "tullaukseen" mutta jos plommit on ehjät ei sitä kukaan kato. Siinä se Näätämön kaupan nurkalla kuski nukkuu ylimääräset unet............
      Norjalaisia TINE maitoautoja liikkuu suomen läpi vuorokauden ympäri, nekin pysähtyy jos tullilla on jano......Puhumattakaan Norjalaisista "Kalakamikazeizta" joita tuuppaa etelään nelostien täydeltä.....yleensä öisin.
      Ei tullauksesta kannata hermostua.... jos pistokoe osuu kohdalle niin mitä sitten, voi sanoa että tullilta huonosti profiloitu.... mitä muuta niiltä voi odottaa?

    • Ruskaaikaan kuljen

      Näitkö tienposkissa ja tiellä lampaita vapaana, kun oikaisit siitä Suomineidon olkapään yli. Oikaisen kanssa siitä joka vuosi kun olen noin 3 viikon työmatkalla pohjoisessa. Norjan tulliin en ole joutunut vielä kertaakaan toppaamaan,vaikka olen pakettiautolla liikkeellä, ja siellä on vain tarvittava varustus työskentelyä varten. Ehkä karavaanarit sitten ovat joskus vieneet vahingossa liikaa "eväitä" sinne Norjan puolelle, joten tulli sitten tekee helpommin iskun siihen kohteeseen.

    • a063

      Minä taas en pysähdy enää suomen puolelle ikinä mennessäni Norjaan.

      Takavuosina joku s a a m arin tankavaaran isäntä esitti ettei maastossa saisi

      yöpyä, ainostaan leirintäalueilla (maksusta). Kerran oli hankaluuksia tullissa

      kun halusin todistuksen viemästäni laitteesta eu:n ulkopuolelle ja palatessani

      toista reittiä takaisin. Kannattaa olla jämynä.

    • viva voda

      Mitäs tuossa on ihmeellistä? Vaikka se on lähellä niin se on EUn ja vielä Schengen alueen ulkoraja. Säännöt on eri EUssa ja sen ulkopuolella ja niihin törmää jos menee tuon ulkorajan yli jompaan kumpaan suuntaan.

      Jos se on ongelma niin pitää matkailla vain yhteisen EU alueemme sisällä. Ja vielä jos pysyt Schengenin sisällä pääset ilman tullitarkastuksia vaikka Portugaliin.

    • Joku kaikentietävä tuolla aiemmin "tiesi" ettei Tullilla ole toimivaltaa kun rajalla.
      Ei pidä paikkaansa. Tulli voi suorittaa henkilöön ja ajoneuvoon kohdistuvaa valvontaa koko maan alueella. Ei siihen poliisia tarvita avuksi.
      Kaikennäköisessä henkilö ja ajoneuvo valvonnassa Tulli on täysin toimivaltainen. Ei tarvita mitään rikosta vaan "Jos on syytä epäillä" riittää. Turha se on alkaa pullikoimaan. Ittelle siinä vaan hallaa tekee. Yksinkertainen asia voi muuttua hyvinkin aikaavieväksi.
      Koirien kanssa niin monta kertaa oltu Suomen, Ruotsin, Norjan tulleissa et kaikenlainen papereiden ihmettely on hyvin tuttua. Joskus ihmetelleet miksi pysähdyin, joskus jopa halunneet nähdä koiratkin.

    • Anonyymi

      äitiii! ottaako tullisetä ne potut pois rajalla jos pysäyttää, milläs nyt eletään, lihapullilla pelkillä, kertokaan ny kokemuksia mitä ne on sakottanu potuista tms?

      • Anonyymi

        Mikä tuossa on ongelma? Noudatetaan kiltisti Norjan tullimääräyksiä ja ostetaan vientikiellossa olevat tarvikkeet ensimmäisestä kaupasta Norjan puolella. Ei tule nälkä.

        Ymmärrän kyllä että tuossa tilanteessa iskee saksalaismieli, pitää viedä mukanaan kotimaasta halvemmalla hankitut ruokatavarat mukanaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tuossa on ongelma? Noudatetaan kiltisti Norjan tullimääräyksiä ja ostetaan vientikiellossa olevat tarvikkeet ensimmäisestä kaupasta Norjan puolella. Ei tule nälkä.

        Ymmärrän kyllä että tuossa tilanteessa iskee saksalaismieli, pitää viedä mukanaan kotimaasta halvemmalla hankitut ruokatavarat mukanaan.

        Meille olisi voinut tulla ongelmia pari vuotta sitten. Käytiin menomatkalla Haaparannan alkossa ja ostettiin kymmenisen viinitonkkaa ja pari laatikkoa olutta, koska ovat siellä ~30% edullisempia kuin Suomessa. Enempiä ajattelematta ajeltiin Norjaan ja vasta siellä tuli mieleen, että Norja ei ole EU:n jäsen ja sinne saa viedä max. 1 litran väkeviä + 3 litraa viiniä + 2 litraa olutta.
        Olisi tullut kalliit juomat, jos oltaisiin jouduttu tarkastukseen. Onneksi ei...
        Taitaa tarkastukset Norjan rajalla olla nykyään aika harvinaisia?


    • Anonyymi

      Portapottaan voi piilottaa perunat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      429
      3013
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2354
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2102
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1933
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1797
    6. 163
      1234
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe