TES:n palkankorotuksista

jokiolainen

Osaako kukaan sanoa, mitä tarkoittaa TES:n korotusten yhteydessä mainittu yrityskohtainen erä?

Siellä sanotaan että yleiskorotus on 1,5% henkilökohtaisesta palkasta, jonka lisäksi pitää tulla yrityskohtainen erä joko 0,5% tai 0,8% yleiskorotuksella korottamattomien kuukausipalkkojen yhteissummasta. 0,5% prosentuaalisena yleiskorotuksena mikäli erän jaosta ei päästä yksimielisyyteen, 0,8% mikäli jakoperusteita halutaan käyttää (esim. tuottavuuden palkitseminen, kouluttaminen, palkkavinoumien korjaaminen yms).

Eli jos yrityksessä on 10 työntekijää ja heidän kuukausipalkkansa yhteensä 20000, on siitä 0,5% 100 euroa. Jos tyypin palkka on siis 2000 euroa/kk, tulisi 1,5% henkilökohtaista korotusta (30 euroa) tuo yrityskohtainen erä 100 euroa.

Jos ymmärrän tämän oikein niin tuon tyypin uusi palkka olisi 2130 euroa.

Onko kellään tietoa, lasketaanko tämä näin?

7

5789

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xts

Ei lasketa. Jos sopimukseen ei päästä, niin saat 1,5% 0,5% eli 2% palkankorotuksen. Palkka on siis 2040 esimerkilläsi.

Tuo 0,8% lasketaan siten, että jos se yhteispalkka on 20000, niin korotusten jälkeen yhteispalkan pitää olla (vähintään) 1,5% 0,8% enemmän eli 20460 euroa. Jokaisen yksittäisen henkilön palkka pitää olla vähintään 1,5% aikaisempaa korkeampi, mutta nuo loput 160 euroa (0,8%) saa sitten jakaa TES:issä määrätyllä tavalla "ei tasan" työntekijöiden kesken.

• jokiolainen

Kuulostaa pätevälle vastaukselle. Mutta kun olen saanut risteäviä ohjeita. Näissä mm mainitaan että korotuksen tavoitteena on nostaa palkansaajien maksukykyä ja poistaa inflaatiovaikutusta sekä antaa työnantajalle mahdollisuus palkita alaisiaan. 40 euron kokonaiskorotus ei mielestäni poista inflaation vaikutusta eikä nosta ostovoimaa juurikaan, saati palkitse - "tee koko vuosi ahkerasti töitä niin voit saada 30 euron sijasta 40 euron korotuksen kuukausipalkkaan". 160 euroa ei myöskään mahdollistaisi edes yhtä koulutuspäivää yhdelle alaiselle.

• xts

Se on ihan eri asia, että mitä sillä korotusrahalla saa...

Mutta vielä täsmennyksenä, tuo 160 euroa pitää siis jakaa niihin työntekijöiden kuukausipalkkoihin. Jos 10 henkilöä saa kukin 2000 euroa kuussa, niin tuo 160 euroa voidaan jakaa esim. neljälle henkilölle 40,- lisää kuussa (yhteensä yleiskorotuksen kanssa 70,-), ja neljälle vain se yleiskorotus. Sitä ei voi maksaa koulutuspäivinä tms. TES sanoo tarkemmin sen, miten se korvaus jaetaan.

• ei ay

Minulla on yrityskohtainen erä itse päätettävissä, tänävuonna se on ollut noin 150€ kuussa, vielä nousee ennen joulua. Ay ei ole siihen vaikuttanut pätkän vertaa, päinvastoin ovat erittäin kateellisia kun minä saan enempi liksaa kuin ay-tollot. Ay-läiset menee niinkuin junat nykyisin, minulla on oma ohittava aikataulu, oma juna kulkee taas.

• että sillee hei

no olipa taas kannanotto, oletko vanhempiesi firmassa vai.....muuten et kyllä saa enempää kuin muutkaan, mutta ne muutkin saa kaikki eri lailla riippuen heko ym. tekijöistäMinäkin sain yli 3euroa enemmän 3 työvuoden jälkeen mitä paljon minua ennen tulleet.... sellaista elämä on .... miten kullakin....

• Nimimerkki varattu.

Nämä korotukset ovat mielenkiintoisia.

Olin siinä luulossa, että kun kerran "yrityskohtaisenkorotuksen" saa siitä nautitaan "maailman tappiin". No, useamman vuoden oli reilusti suurempi palka kuin muilla työtovereilla, mutta viime korotuskierroksella työnantaja palkitsikin henkilöstöä tes-korotuksen lisäksi tällaisella yrityskohtaisella erällä, joka oli useamman kymppiä per työntekijä.

Ensimmäisen korotetun palkan jälkeen olin ihmeissäni, kun oma palkka oli noussut vain tuon tes-korotuksen verran, mutta sitä yrityskohtaista erää ei näkynyt eikä kuulunut. Asia selvisi kun otin asiasta selvää. Tämä yrityskohtainen erä pienensi samassa suhteessa sitä aiemmin saatua palkankorotusta. Toisin sanoen, tämä palkankorotus olikin palkanpienennys verrattuna työkavereiden palkkaan verrattuna. Ero oman ja muiden palkkoissa lähes puolittui tämän "korotuksen" takia.

• EK:n tyhmä idea
        Nimimerkki varattu. kirjoitti:

Nämä korotukset ovat mielenkiintoisia.

Olin siinä luulossa, että kun kerran "yrityskohtaisenkorotuksen" saa siitä nautitaan "maailman tappiin". No, useamman vuoden oli reilusti suurempi palka kuin muilla työtovereilla, mutta viime korotuskierroksella työnantaja palkitsikin henkilöstöä tes-korotuksen lisäksi tällaisella yrityskohtaisella erällä, joka oli useamman kymppiä per työntekijä.

Ensimmäisen korotetun palkan jälkeen olin ihmeissäni, kun oma palkka oli noussut vain tuon tes-korotuksen verran, mutta sitä yrityskohtaista erää ei näkynyt eikä kuulunut. Asia selvisi kun otin asiasta selvää. Tämä yrityskohtainen erä pienensi samassa suhteessa sitä aiemmin saatua palkankorotusta. Toisin sanoen, tämä palkankorotus olikin palkanpienennys verrattuna työkavereiden palkkaan verrattuna. Ero oman ja muiden palkkoissa lähes puolittui tämän "korotuksen" takia.

Siten se yrityskohtainen erä on suunniteltu toimivaksi. Meidän firmassa jaetaan 100 e/kk korotuksia yrityskohtaisesta erästä. Korotuksen saa keskimäärin noion 5-6 vuoden välein. Kaikki työntekijät haluavat tasajakoa, eli yrityskohtaisesta erästä 20 e/kk joka vuosi jokaiselle. Työnantajan edustajat (kouluttamattomai akavalaisten-työpaikassa) haluavat ylläpitää nuoleskelukulttuuria ja jakavat korotuksia suosikeilleen samanmielisyyden ja hännystelyn perusteella.

Eilen oli netissä uutista ulkomaisesta tutkimuksista jonka mukaan 80-90 % palkankorotuksista kohdistetaan mielistelyn perusteella ja vastoin yrityksen etuja. Pomot tietävät asian, mutta haluavat jatkaa omaksumallaan linjalla.

Mitään neuvottelua tai vuoropuhelua paikallisesti jaettavan erän kohdentamisesta ei olla käyty vielä koskaan. Luottoa ei kiinnosta ja työnantajan edustaja haluaa ylläpitää henkilökulttia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5616
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4257
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2916
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      170
      2227
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1926
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      123
      1774
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1164
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1136
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      988
    Aihe