Ovatko vanhat ihmiset uskonnollisempia kuin nuoret?

pelimerkki

Onko siitä tehty mitään tutkimusta? Pelkkä johonkin kirkkoon tai uskonnolliseen yhteisöön kuuluminen ei asiaa juurikaan valaise.

Äitini oli uskovainen. Ei sitä kylläkään suuremmin esille tuonut. Minä olen ollut ateisti niin kauan kuin muistan. Ehkä lapsena oli jotain uskomista, mutta lapsethan uskovat mitä vaan, jopa joulupukkiin.

Kun nyt tässä elämän ehtoopuolella niinsanotusti olen, niin mietin sitä, että eikö se paljon mainostettu uskoon tuleminen minua koskekaan. Jotkut väittävät, että kun kuolema lähestyy, niin sitten sitä alkaa uskoa. Miksi minulle ei tapahdu niin?

Biologiaa jonkun verran lukeneena tiedän, että kun eliö kuolee, niin se on kuollut, on kyseessä sitten ihminen tai käsien väliin litsaantunut kärpänen. Kärpäsellä ei ole sielua, joka leijailisi ikuisuuksia jossain euforiassa, eikä ole ihmiselläkään.

45

86

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelimerkki

Kertokaas nyt omia mielipiteitänne. Vai onko täällä ketään?

• demeter

No mulla tyhjeni pajatso tuolla toisessa ketjussa "uskonnon ja biologian opetus koulussa". Muuten aihe on hyvä, jos aikaa olisi...
        Mutta ihan lyhyesti: eiköhän tässä elämänvaiheessa ole aika luonnollista miettiä noita kysymyksiä, miten on elänyt, miten kuolee ja mitä sen jälkeen, jos mitään...

• "pelimerkki"

Lue demeterin kommentti.
        Kannattaa jatkaa hänen mainitsemaansa aloitukseen.
        H.

• pelimerkki
        demeter kirjoitti:

No mulla tyhjeni pajatso tuolla toisessa ketjussa "uskonnon ja biologian opetus koulussa". Muuten aihe on hyvä, jos aikaa olisi...
        Mutta ihan lyhyesti: eiköhän tässä elämänvaiheessa ole aika luonnollista miettiä noita kysymyksiä, miten on elänyt, miten kuolee ja mitä sen jälkeen, jos mitään...

Ei kuoleman jälkeen mitään ole. Se on kai jokaiselle tullut selväksi jo peruskoulun biologiantunnilla.

• pelinsä pelannut

Kyllä minä uskon Korkeimpaan, mutta se on jotakin niin valtavaa, että me emme sitä tajua. Kaikenmaailman kirkot ja lahkot ja henkien palvomiset ovat ihmisen tunnustus siitä, että hän tietää korkeimman olevan olemassa. Meille on annettu omatunto, joka ohjaa meitä, jos kuuntelemme. Ja meidät otetaan toisella puolella vastaan, tavalla tai toisella. Siellä ei kukaan kysy, mihin kirkkoon tai uskontoon kuuluit. Ja monet meistä ovat huomanneet saavansa apua unissa tai tapahtumisina, kun olemme sitä rehellisesti pyytäneet.
      Kaikki pyynnöt vain eivät ole edes itsellemme hyväksi, kuten minulla. Toivoin oman talon, sain sen ja sitten ne huolet vasta keräähntyivät. Olisin ollut onnellisempi, elämällä ilman taloja, vaatimattomasti. Nykyään en halua lottovoittoa tms, jos on terve, on kaikki hyvin.

• "pelinsä pelannut"

Lue demeterin kommentti.
        H.

• pelimerkki

Voit sinä olla pelisi pelannut, mutta kerrohan millaiseen "korkeimpaan" uskot. Ja miksi sellaiseen uskot.

• pelimerkki kirjoitti:

Voit sinä olla pelisi pelannut, mutta kerrohan millaiseen "korkeimpaan" uskot. Ja miksi sellaiseen uskot.

"pelimerkki"

Lue demeterin kommentti.

Ei enää, pliiiss!
        H.

• pelimerkki
        hunksz kirjoitti:

"pelimerkki"

Lue demeterin kommentti.

Ei enää, pliiiss!
        H.

Mitä sinä huudat? Tämä oli minun aloitukseni, mene pois jos ei kiinnosta.

• pelimerkki kirjoitti:

Mitä sinä huudat? Tämä oli minun aloitukseni, mene pois jos ei kiinnosta.

"pelimerkki"

Älä ala kopioimaan, kirjoita sinne minne pitää.
        Jos haluat tehdä uuden, tee uusi, äläkä kopioi vanhaa.
        H.

• pelimerkki
        hunksz kirjoitti:

"pelimerkki"

Älä ala kopioimaan, kirjoita sinne minne pitää.
        Jos haluat tehdä uuden, tee uusi, äläkä kopioi vanhaa.
        H.

?

Oletko jotenkin yksinkertainen? En minä mitään kopioi, omia mietteitäni kirjoitan.

• pelimerkki kirjoitti:

?

Oletko jotenkin yksinkertainen? En minä mitään kopioi, omia mietteitäni kirjoitan.

"pelimerkki"

Turha saivarrella.
        Mieteittesi paikka on tuolla toisessa aloituksessa.
        173 kommenttia, sieltä löydät mielellesi rauhan ja vastauksiakin aloitukseesi.
        Tuplat ovat turhia.
        H.

• pelimerkki
        hunksz kirjoitti:

"pelimerkki"

Turha saivarrella.
        Tuplat ovat turhia.
        H.

Sinä siis "hunksi" ihan oikeasti olet yksinkertainen! Aloitin tämän ketjun, joten menepäs rääpäle muualle itkemään.

• järkeä...
        pelimerkki kirjoitti:

Sinä siis "hunksi" ihan oikeasti olet yksinkertainen! Aloitin tämän ketjun, joten menepäs rääpäle muualle itkemään.

Aivan oikein näitä hunttia ja dementiia sairastavia on hyvin paljon tällä palstalla ja hyvin monia jotka eivät ota omia lääkkeitään.

• hunksz kirjoitti:

"pelimerkki"

Turha saivarrella.
        Tuplat ovat turhia.
        H.

Tirehtööri se taas täällä pitää komentoa, annahan toisten kirjoittaa, kyllä tänne sopii uusia aloituksia.
        Eihän näihin ole pakko osallistua, sinunkaan.
        Mutta kun et malta olla puuttumatta.

• pelimerkki
        Anceli kirjoitti:

Tirehtööri se taas täällä pitää komentoa, annahan toisten kirjoittaa, kyllä tänne sopii uusia aloituksia.
        Eihän näihin ole pakko osallistua, sinunkaan.
        Mutta kun et malta olla puuttumatta.

Anceli

Taidan olla vanha ja väsynyt, mutta ihan oikeasti ihmetyttää, että jotkut ovat koulukiusaajia aina vaan. Hunksikin on ihan selvästi hakannut pienempiään koulussa joskus vuonna miekka ja keihäs.

• Nooo, uskonnollisuus on ollut vaihtelevasti suosittua, meitä vanhemmat ovat suhtautuneet siihen keskimääräistä myönteisemmin lapsuudestaan asti.

Ja sitten on tietysti näitä Pascalin tapaisia taktikkoja, jotka huomaavat hänen tapaansa että jos kuolemanjälkeistä elämää ei ole, ei uskossa voita eikä häviä, mutta jos se onkin, on kiire huijata sitä kaikkitietävää ryhtymällä uskovaksi että pääsee sinne taivaaseen...

• pelimerkki

Tuossa on nyt vaan sellainen ongelma, että sitä jumalaa ei ole määritelty. Niitä kun on keksitty tuhansia.

• pelimerkki kirjoitti:

Tuossa on nyt vaan sellainen ongelma, että sitä jumalaa ei ole määritelty. Niitä kun on keksitty tuhansia.

Niin, eikä se siis ole ainoa ongelma. Mutta P. päätteli aivan oikein että yrittämättä ei voi voittaa. Todennäköisyys vain on pienempi kuin lotossa, moni meistä sanoisi että tasan nolla.

• .,,.

Varmasti lähestyvä Pietarin tapaaminen nostaa useimmille mietteet uskosta ajatuksiin.
      Monille yksinjääneille vanhuksille puolestaan kuuluminen johonkin uskonsuuntaan tuo yhteenkuuluvuuden tunnetta, jopa tuttavia.

• vanhanakin laulattaa

Niinhän sitä lauletaankin virressä että: 'Muut kaikki hylkää vaan sinä et, Herra.......

• Ovat ihan varmasti, äitinikin on ikääntyessään alkanut käymään seurakunnan kerhoissa ja rukouspiireissä.
      Elämä alkaa olla eletty ja vanhus miettii mihin joutuu kuoltuaan. Varmempaa on olla uskossa, ei kai siitä haittaakaan ole.
      Jos käy niin, että taivas onkin olemassa, ehkä uskovan sinne pääsy on varmempaa kuin ateistin.

Toisaalta ei pelkkä uskossa oleminen tee ihmisestä yhtään sen parempaa, myös ateisti voi elää elämänsä yhtä hyvin, jopa paremmin kuin uskossa oleva.
      Tunnen tekouskovaisia jotka ovat paljon pahempia kuin tuntemani ateistit.

• §(*_*)§

Mä olen varmaan ollu uskovainen jo syntymä hetkestä asti, äitini ei ollu, mutta mummini oli uskovainen ihana ihminen. oli äitiniki ihana ihminen silti, ihmettelin vain kun ei isommin ollu harras ihminen oli vain tavallinen realisti.

• Pertta vaan

Mää olen vahvassa uskossa ja luotan siihen että kyllä tie taivaaseen on auki. Ikäni olen uskonut, en mää tiedä koska olisin oikein uskoon tullutkaan, ehkä lapsena jo kun meinasin hukkua likakaivoon ja äitikin sanoi että Herra kannatteli mun päätäni kuraveden pinnalla niin kauan kunnes apua sain.

• pelimerkki

jaa...

Onneksi et paskakikkaraan tukehtunut...

• Pertta vaan
        pelimerkki kirjoitti:

jaa...

Onneksi et paskakikkaraan tukehtunut...

Sanopa muuta kyllä Herra on ihmeellinen , pelasti minutkin kauhealta kuolemalta. Hallelujaa!

• pelimerkki
        Pertta vaan kirjoitti:

Sanopa muuta kyllä Herra on ihmeellinen , pelasti minutkin kauhealta kuolemalta. Hallelujaa!

Pertta. Se olikin luojan lykky, että sieltä selvisit. Kuinka se luoja jotkut pelastaa ja joitain ei?

• Pertta vaan
        pelimerkki kirjoitti:

Pertta. Se olikin luojan lykky, että sieltä selvisit. Kuinka se luoja jotkut pelastaa ja joitain ei?

Valitut pelastuvat uskomattomat joutuvat kadotukseen. Anna sinäkin itsesi Herralle niin pelastut ja pääset Taivaan iloon.

• pelimerkki
        Pertta vaan kirjoitti:

Valitut pelastuvat uskomattomat joutuvat kadotukseen. Anna sinäkin itsesi Herralle niin pelastut ja pääset Taivaan iloon.

On tämä nyt kummallista ettei viestit lähde.

Pertta.

Minulla on täällä ollut ihan kiva ja riehakas elämä. En saatana sentään mihkään ikuisuuksiin lähde harppua räpyttämään.

• Pertta vaan
        pelimerkki kirjoitti:

On tämä nyt kummallista ettei viestit lähde.

Pertta.

Minulla on täällä ollut ihan kiva ja riehakas elämä. En saatana sentään mihkään ikuisuuksiin lähde harppua räpyttämään.

Ehkä Herra vielä saa sinutkin syntisen kääntymään oikealle taivastielle. Rukoilen puolestasi.

• pelimerkki
        Pertta vaan kirjoitti:

Ehkä Herra vielä saa sinutkin syntisen kääntymään oikealle taivastielle. Rukoilen puolestasi.

Pertta Pertta, ei sinun kannata minun puolestani rukoilla, sillä kun ei ole mitään vaikutusta. Mutta jos se olosi hyväksi tekee, niin siitä vaan.

Minkälaista taivastietä olet ajatellut? Niitä kun on tuhansia. Allahisteille omansa ja sitten on evluterilaisten, katolisten jne.

• Pertta vaan
        pelimerkki kirjoitti:

Pertta Pertta, ei sinun kannata minun puolestani rukoilla, sillä kun ei ole mitään vaikutusta. Mutta jos se olosi hyväksi tekee, niin siitä vaan.

Minkälaista taivastietä olet ajatellut? Niitä kun on tuhansia. Allahisteille omansa ja sitten on evluterilaisten, katolisten jne.

Älä potki tutkainta vastaan, aina kannatta rukoilla syntisen puolesta. Tekeehän se mun oloni hyväksi, mutta parasta jos sillä olisi joku vaikutus sinuun. Mää luotan rukouksen voimaan.
        Taivastie on sellainen kuin Herran sen on meille tehnyt, sitten nähdään kun sille mennään.

• Oletko jehovia?
        Pertta vaan kirjoitti:

Älä potki tutkainta vastaan, aina kannatta rukoilla syntisen puolesta. Tekeehän se mun oloni hyväksi, mutta parasta jos sillä olisi joku vaikutus sinuun. Mää luotan rukouksen voimaan.
        Taivastie on sellainen kuin Herran sen on meille tehnyt, sitten nähdään kun sille mennään.

Heillehän käännytys tuo pisteitä.

• Pertta vaan
        Oletko jehovia? kirjoitti:

Heillehän käännytys tuo pisteitä.

En oo jehova, kun mää olen ateisti. Kiusasin tuota pelimerkkiä. Anteeksi kamalasti, en mää ennää.

• pelimerkki
        Pertta vaan kirjoitti:

En oo jehova, kun mää olen ateisti. Kiusasin tuota pelimerkkiä. Anteeksi kamalasti, en mää ennää.

pertta.

Kenkkua tuollainen kiusaaminen. Milläs tässä enää tietää kelle päätään aukoo, jos ateistitkin alkaa harhauttelemaan?

• ...

Ei tuollaista oikein voi mitata.

Jokainen, joka kuuluu johonkin uskonnoliseen ryhmittymään, määrittelee itsensä jonkinlaisesti uskonnolliseksi ihmiseksi. Ainoa, mitä voi tutkailla, on kirkosta eronneiden määrä. Eikä siitäkään ole tilastoja pitkältä ajalta saatavissa. Aikanaanhan kaikki uskonnolliset ääriliikkeet pyrkivät kasvamaan, nyt ne pyrkivät välttämään pienenemistä. Eli jotain se kai sekin kuitenkin kertoo.

Tilastoja kirkosta eronneiden määristä lyhyemmältä ajanjaksolta:

http://eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/

Kannattaa huomata, evlut kirkon mukaan siihen kyllä liittyykin jäseniä. 2010 kun kirkosta erosi 80 000 jäsentä, kirkko tiedotti, että siihen liittyi 500 jäsentä. Tähän lukuunhan ei kuulu pakkokastetut vauvat.

En äänestä presidentiksi Päivi Räsästä.

=DW=

• pelimerkki

...

Eivät kaikki uskonnolliseen ryhmään kuuluvat/liitetyt määrittele itseään uskovaisiksi, koska kaikilla ei ole sananvaltaa littymisensä suhteen.

Ei pikkuvauva määrittele itseään mihinkään, kunhan ruokaa saa ja kuivat vaipat ja rauhalliset yöunet.

• ...
        pelimerkki kirjoitti:

...

Eivät kaikki uskonnolliseen ryhmään kuuluvat/liitetyt määrittele itseään uskovaisiksi, koska kaikilla ei ole sananvaltaa littymisensä suhteen.

Ei pikkuvauva määrittele itseään mihinkään, kunhan ruokaa saa ja kuivat vaipat ja rauhalliset yöunet.

Kuten sanottu, mahdoton tuollaista "tosiuskovien määrää" on mitenkään määritellä.

Nopeasti muutamien lahkojen ja pikkuryhmien määriä, niitten kai pitäis olla oikeinkin uskossa. Scientologit 120 jäsentä, Jehovantodistajat alle 20 000 jäsentä, Khrisna liiike 37 jäsentä, Suomen Metodisti kirkko 660 jäsentä, Mormoonit 3200 jäsentä jnejne

Noh, Scientologeja ei ole luokiteltu virallisesti uskonnoksi suomessa ollenkaan ja listasta puuttuu mm. Wiccalaiset ja Shamaanit. Mutta tilastot löytyy:

http://users.abo.fi/tmartika/suomiuskonto/tutkimustilastoja.html

Net nämät pienissä piireissä olevat lahkot sun muut varmaankin on eniten totisia uskovia. Massaan kun on helppo uppoutua sekaan, uskoi eli ei.

=DW=

• Sattuneesta syystä on paljonkin ajatukset pyörineet kuoleman ympärillä.
      Ainahan sitä loppusuoran auetessa ajatukset siirtyy maaliviivan jälkeisiin asioihin.
      Kuka sitten mitenkin on ymmärtänyt kuoleman ja sen jälkeisen ajan, itte olen siinä uskos et maanpäällä on meiän kiirastulet, sen jälkeen on lepo ja vapautus.

Ei oo mitään hokkuspokkus temppua jolla elinikäset möykkäämiset olis ns vedellä pestyjä
      Omat valinnat ja niitten vaikutukset muihin ihmisiin on kerran katottava läpitte.

• uutisista...

Nämä papit ja kirkonväet ovat yleensä vähän sexihulluja.

• "Pahoinkäyttäjiä",
        uutisista... kirjoitti:

Nämä papit ja kirkonväet ovat yleensä vähän sexihulluja.

lasten raiskaajia heissä on paljon, varsinkin munkeissa ja piispoissa, ehkä paavikin, onhan silläkin pallit.
        Vaikka turhan panttina.

• kahta en vaihda
        "Pahoinkäyttäjiä", kirjoitti:

lasten raiskaajia heissä on paljon, varsinkin munkeissa ja piispoissa, ehkä paavikin, onhan silläkin pallit.
        Vaikka turhan panttina.

Kaks turhinta maailmassa, paavin pallit ja nunnan nännit.

• Mun äiti taas sanoi ettei ole uskovainen mutta kun keskusteltiin niin kyllä huomasi että hänelläkin usko oli.

Mitä sitten lienee uskovaisuus tarkoittaa, se on tänäpäivänä monimutkainen kysymys.

• pelimerkki

Se mikä uskovaisissa on yhteistä, on uskominen siihen, että elää kuolemansa jälkeen. Absurdi ajatus, mutta sitkeästi siihen monet vaan uskovat. Kai se minuuden lakkaaminen sitten niin kovasti ahdistaa, että on pakko kehitellä joku tarina ikuisesta onnelasta.

• ......24
        pelimerkki kirjoitti:

Se mikä uskovaisissa on yhteistä, on uskominen siihen, että elää kuolemansa jälkeen. Absurdi ajatus, mutta sitkeästi siihen monet vaan uskovat. Kai se minuuden lakkaaminen sitten niin kovasti ahdistaa, että on pakko kehitellä joku tarina ikuisesta onnelasta.

Monille vanhemmillekin ihmisille on tärkeä linkki mm. seuraava:

www.tv7.fi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      8
      1258
    2. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1135
    3. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      103
      1037
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      51
      913
    5. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      62
      787
    6. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      81
      705
    7. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      170
      667
    8. solmussa solmussa

Tilanne solmussa. Umpisommussa🫢
      Ikävä
      35
      659
    9. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      656
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      42
      613
    Aihe