Kauhea äiti

yksin.

Minun äitini on todella ilkeä, ja sitten vielä kuvittelee "välittävänsä" ja tietävänsä minusta kaiken. - Ei tunne minua eikä tunteitani, vaan kuvittelee niin ja haluaa kuvitella niin. Epäempaattinen, narsistinen, ahdistava, hyökkäävä, henkisesti alistava, painostava ja kaikkea muuta. Todella kurjaa myös jos kertoo vaikeassa tilanteessa huolen ja saa päälleen vaan syytökset, asioiden kaivelua ja naureskelua ettei muka tajua jotain.. Aivan väärä oletus sekin. Tuntuu että on sairas tyyppi. Vaikka muuttuisi niin en haluaisi olla enää tekemisissä. Niin ikävää koettu.
Pitää olla väkisin jossain tekemisissä. On seikkoja joiden vuoksi ei voi katkaista nyt. Tiedän että vastaavia tyyppejä on muuallakin, joiden käytös ei ole normaalia vaan kieroutunutta. Nyt olen itsekin toki jotain takaisin sanonut, mutta se on hyödytöntä. Voin kuulostaa aluksi sydämettömältä, mutta olen välittävä ihminen noin muuten, ja en jaksa sairaiden ihmisten käytöstä loputtomiin. Siinäkin menee joku raja. Tutuillensa hän on oikein mukava ja kiva olevinaan. Vasta kolmeakymmentä lähempänä sitä tajusin mistä on kyse, kun joku kysyi oikein asiasta.
Riidassa hänellä ei ole mitään sääntöjä, eikä tajua niiden olemassaoloa. Hän riitelee silloinkin kuin ei ole riitaa ja aloittaa mielellään! Hänen mielestään muiden tulisi olla sellaisia kuin hän sanoo ja tuntea siten kuin hän sanoo... Hänellä on mielestään oikeus suoraan mielipiteeseensä, oli se kuinka julma tahansa. Tai muiden tunteilla leikkivä. Hän kokee silti monet asiat loukkauksena itseään kohtaan nopeasti. Toisen pitää myötäillä ja kestää vaikka mitä, muuten hän "pimahtaa" (anteeksi) täysin jos joku sanoo takaisin edes jotain, on eri mieltä tai toppuuttelee tahi huomauttaa että huomaako hän itse miten ilkeää on sanomassa. Yltyy vaan pahemmaksi.

Syyksi yhteen mollaukseen hän sanoi että haluaisi että minulla on vain hyvä olla, ja hän kuitenkin tekee päinvastoin (aiheuttaa pahaa). Häneltä puuttuu logiikka. Minusta keskustella voi ilman riitoja, mutta näköjään toiset eivät siinä ikinä onnistu. Yksi piirre hänessä on myös provosointi painostamalla toista ja häntä ärsyttää joka asia ilmeisesti. Itse olen rauhaa rakastava ja arvostan empatiaa. Toki itsekin voisin huonona päivänä sanoa jollekin takaisin pari valittua sanaa, mutta en siten että se olisi liian ilkeää tai että alkaisin kaivella jotain epämääräistä ja epärehtiä. Koska olen aikuinen ja ajatteleva. Tuntuu ettei hän arvosta muita eikä erilaisuutta (itsestään poikkeavaa)..

9

587

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marketha

      Muuta pois kotoa.

    • narskun lapsi

      Ethän sä oikeesti voi olla narsistin kanssa tekemisissä. Toi sun äitis on ihan selkee narsisti. Tiedän tän, koska myös oma äitini on. Ne ei parane koskaan ja sun oma elämä valuu hukkaan jos et pelasta itseäs!!
      Sä oot äitiäs vahvempi, koska olet ymmärtänyt ettei äitisi käytös ole ihan normaalia.

      Tee mitä vaan, mut lähde! Äitisi varmaan vetoaa johonkin sairauteen ja siihen kuinka kohta kupsahtaa. Niin ne kaikki tekee. Älä kuuntele. Kyllä jokainen hoitaa itsensä, jos on oikeesti sairas!

    • .

      Miksi et voi katkaista välejä?

      • yksin.

        Minulla on muutama sitova asia tavallaan (ellen keksi niihin ratkaisua), täällä en viitsi tarkemmin selostaa. Lisäksi olen kai aika "pehmo" siinä mielessä, että pelkään jos hän hajoaakin välien katkaisemisen vuoksi, vaikka syytä olisikin katkaista. Olisin toki onnellisempi niin ja ehkä toimintakykyisempi. En tiedä mitä vihaa saisin perääni. Jotenkin kuvittelen että sitten kun hän on vanha, katsoisin että kaikki sujuu hyvin hänellä. Etäisyys olisi kyllä hyvä ja muodollisempaa yhteydenpitoa. Sosiaalisena vaan äkkiä otan kontaktia toiseen.

        Joskus unohdan hetkeksi mikä tilanne on, kun haluaisin uskoa kaikista hyvää. Kuitenkin törmään yhä uudelleen ongelmiin. Tilanne on se että minulla tavallaan ei ole äitiä, koska muuttuminen ei edes enää auttaisi välejä. On vaikeaa ajatella ettei ole vanhempia iästäni huolimatta, vaikka se on niin. Ikinä en kuvitellut omalle kohdalle tätä, mutta lopulta huomasi että asia on todellakin näin. Yllätyin oikein miten paha tilanne on aina ollut. Yksineläjänä on vielä haasteellisempaa pitää kaukaisempia välejä.


      • yksin.
        yksin. kirjoitti:

        Minulla on muutama sitova asia tavallaan (ellen keksi niihin ratkaisua), täällä en viitsi tarkemmin selostaa. Lisäksi olen kai aika "pehmo" siinä mielessä, että pelkään jos hän hajoaakin välien katkaisemisen vuoksi, vaikka syytä olisikin katkaista. Olisin toki onnellisempi niin ja ehkä toimintakykyisempi. En tiedä mitä vihaa saisin perääni. Jotenkin kuvittelen että sitten kun hän on vanha, katsoisin että kaikki sujuu hyvin hänellä. Etäisyys olisi kyllä hyvä ja muodollisempaa yhteydenpitoa. Sosiaalisena vaan äkkiä otan kontaktia toiseen.

        Joskus unohdan hetkeksi mikä tilanne on, kun haluaisin uskoa kaikista hyvää. Kuitenkin törmään yhä uudelleen ongelmiin. Tilanne on se että minulla tavallaan ei ole äitiä, koska muuttuminen ei edes enää auttaisi välejä. On vaikeaa ajatella ettei ole vanhempia iästäni huolimatta, vaikka se on niin. Ikinä en kuvitellut omalle kohdalle tätä, mutta lopulta huomasi että asia on todellakin näin. Yllätyin oikein miten paha tilanne on aina ollut. Yksineläjänä on vielä haasteellisempaa pitää kaukaisempia välejä.

        Lisään vielä, että kun hänellä ei ole paljoa lähisukua, tuntuu että hän jäisi yksin. Tuttuja on kyllä. Minusta on pelottavaa että hän on joskus fanaattinen suhteeni, eli hän eläytyy kuulemma sen mukaan, että onko minulla muka hänen kuvittelunsa mukaan hyvä vai huono olla. Kuitenkin huolesta kertominen olisi valitusta hänestä. Toisaalta häntä ei kiinnosta eikä välitä. Sekavaa jotenkin. Tästä riittäisi juttua pitempäänkin. On ollut varsin monenlaisia tilanteita.. Olen kai jotenki säälivää tyyppiä, eikä hän ole ainoa jota olen säälinyt sillä seurauksella, että loka on omassa niskassani. Miksi aina säälin niitä joilla ei ole minulle mitään hyvää sanottavaa.


    • 9

      Uskon kyllä, että äitisi ei halua sinulle todellakaan mitään pahaa. Minusta tuntuu, kun kerrroit et välinne on aina olleet huonot, miksi? Kuka sen on aiheuttanut? En jaksa uskoa, et kaikki mitä tossa selität on äitisi vikaa haloo onhan kyse sinun omasta äidistäsi joka on kantanut sinua 9 kk.tt k ohdussaan ja napanuora on antanut sinulle yhteisen veren ja ravinnon ...
      Mietippä vielä omaa osuuttasi ja kysy äidiltäsi suoraan .... onko hän onnellinen elämässään ja mitä kauheuksia hän on joutunut kokemaan. Tiedätkö yhtään menneisyyttä ja mollaa sitten jos on vielä varaa siihen . Uskon et jokainen äiti haluaa lapsilleen vaan hyvää ja minulle jäi nyt kyllä semmoinen tunne, et niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan
      minäkin äiti

    • Kohtalotoveri2

      Kuulostaa todella tutulta, kuin suoraan omasta elämästäni. Ei sitä haluaisi katkaista välejä omaan äitiinsä mutta välillä käytös on todella törkeää, omavaltaista ja silti mukamas "tarkoittaa vain hyvää". Mm. Lasten kasvatukseen puuttumista ja oman puolisoni jatkuvaa arvostelua ja epäilemistä. Pitäisi kai mennä perheterapiaan, tai voi aina ottaa taukoa. Kirjoituksestasi jo aikaa, toiv. Tilanteesi on parantunut. Tsemppiä.

    • sukupolviketjut

      Luettuna ap vaikutat nuorelta ihmiseltä, joka on shokissa toistuvasti lähiomaisensa käyttäytymisestä.
      Sinä et ole se asia, minkä kuulet hänen suustaan, tai sekään asia miten näet hänen suhtautuvan si nuun.
      Älä jää roikkumaan, biologiseenkin, hankalaan, sinua vahingoittavaan ihmissuhteeseen, vaan elä oma ainutkertainen elämäsi.
      Äitiäsi et voi muuttaa- et ketään muuta ihmistä, mutta oman elämäsi voit oppia elämään, kuten sen itse tahdot, ja senkin voit oppia että julkinen repostelu läheisväleistä ei edistä oman elämäsi elämistä.
      Terveisin kohta viiskymppinen, menneet unohtava ihminen- joka on arvokas ihmisenä ilman tiettyjä henkilöitä- muttei sittenkään kirjoita heistä nimettömänäkään, stooria minnekään. Minun elämänihän tämä on, mistä tämänkin kommentin teksti tulee.

    • Anonyymi

      Sun kannattaa vaan olla rauhallinen hakea apua vaikka joltain joka puhuu ihmisten kanssa Jolla on vaikeaa.. Et oo yksin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6353
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4086
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2506
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1478
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe