Tekohampaat ?

Hampaaton kohta

Osaako kukaan kertoa paljonko maksaisi koko suuhun tekohampaat? Kuinka kauvan joutuu olemaan hampaattomana ja onko kivulias homma? Omat hampaat vielä suussa mutta siinä kunnossa että rahaa menee vuosittain pari tuhatta euroa korjauksiin ja nyt yksi etuhammas vaatisi implantin. Implantit oli niin kalliit, yhden hampaan poisto implantin laitto- hinta arvio 3000e. Huh..

36

29588

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjl06

      Eri paikkakunnilla taitaa hammaslääkärit ja teknikot laskuttaa eri hinnat. Olen katsellut hintoja oman paikkakuntani hammaslääkäreiltä ja koko proteesit on siinä 600-700€, elikkä n. 1400€ yht.

    • En tiedä

      onko nykyisin vielä että proteesin saa suuhunsa heti samallakäynnillä kun otetaan viimeiset hampaat. Itselleni sain kun ei voinut korjata enää pysyviä hampaita ja kaikki otettiin ylhäältä pois. Kyllä se on jonkin aikaa kipeä ettei mitään kovempaa pysty puremaan mutta joidenkin viikkojen kuluttua helpottaa. Itseltä putosi paino useamman kilon kun olin "velli ruualla". Aina olisi parempi jos saisi pitää luonnolliset hampaansa.

    • en enää tiedä..

      Mun pitäisi antaa vetää kaikki ylähampaat pois , vaikka eivät ole sen näköiset päivastoin, valkoiset ovat..
      Mutta mulla on parodontitist ( miten tuo nyt sanotaan..??) eli pitää antaa vetää hampaat tuon takia pois koska voi tulla haittaa terveydelle sanoi Hammaslääkäri.
      Siis olen lukentu infoa tekohampaista, aika monet ihmiset neuvoo kuitenkin pitää omat hampaat mahdollisemman kauan suussa..
      Ja kun lukee aika paljon juttuja että, monet eivät voi syödä tekohampailla kauan aikaa ja painoa tippuu sen 8-10 kiloa...
      No haloo, jos mulle noin kävisi että noin paljon kiloja tippunee niin , näyttäisin ihan luurangolta.. :/
      Voi hemmetti , mitä tehdä?? ensi viikolla pitäisi antaa ylähampaat pois ja sitten heti tekohampaat suuhun.. :'((
      Mitä tehdä?? mitä päättää??

      • en enää tiedä

        siis mulla on " hampaiden kiinnityskudoksen tulehdus (parodontiitti)"
        muuten hapaat näyttää vielä hyvältä ainakin kelpoiselta 'vielä..? vaikka välillä vaikeuksia syödessäni ruokaa , mutta sitten voi mennä vaikka ensi viikolla syönti paremmin mutta, hammaslääkäri sanoi että on paras laittaa tekohampaat suuhun ..
        Siis olisiko tekohapaatko kuitenkin paras vaihtoehto?? mutta, kun lukee aika paljon negatiivi juttuja tekohapaista , niin kuin ylhäällä jo kirjoitin, niin alkaa pelottaa , kannattaako??

        voisko joku neuvoa :((


    • kukaan neuvo?

      plaaaah!

    • Rotteesisuu

      Eräällä ystävälläni oli parodontiitti, eikä siinä taudissa lopulta auttanut muu kuin antaa ottaa kaikki hampaat pois. Muussa tapauksessa olisivat alkaneet itsestään tippumaan. Parempi sinunkin olisi siis tyytyä tuohon hammaslääkärin arvioon. Jatkuvan tulehduksen kanssa kun ei ole terveellistä elää.

      Hammasproteeseihin useimmat kyllä tottuvat. Minäkin olen tottunut, baikka minulla syy näihin tekareihin ei ollut parodontiitti, vaan heikko hammasluu. Proteesit voi teettää hammaslääkärin kautta, jolloin ne voi saada välittömästi poistojen jälkeen. Tai sitten, kuten itselleni tehtiin, että hampaat poistettiin ensin mahdollisimman vähiksi, annettiin parantua, ja sitten hammaslääkäri poisti loput ja erikoishammasteknikko teki proteesit melko nopealla aikataululla. Siinä kyllä joutui pari viikkoa olemaan ilman hampaita, mutta lopputulos oli hyvä ja halvempikin.

      • Anonyymi

        Mulla nyt sama prosessi menossa,tänään vedettiin risat hampaat veke,nyt tuntuu oudolta kun ei ole alahampaita,seuraaval kerral lähtee ylähampaat.no mitä ihminen ei kauneutensa eteen kärsis:) tuleepahan suu kuntoon että kehtaa taas puhua,hymyillä


    • Rotteesisuu

      Niin sinulle kohta hampaattomalle sanoisin, että kokoprotesit ylös ja alas erikoishammasteknikolla maksaa n. 1000 euroa. Itselläni nelisen vuotta sitten 850 ekeä, mutta hinnat lienevät nousseet. Lisäksi tulee hammaslääkärin lasku poistoista. Immediaattiproteesien, siis niiden jotka saa heti poistojen jälkeen hintoja en tiedä, mutta tulevat varmasti kalliimmaksi. Jos teknikko tekee niin, leuan tai koko suun tulee olla hampaaton, ja hampaitta joutuu olemaan 2-4 viikkoa, mieluummin kauemmin.

      • Anonyymi

        Kuka oikeasti voisi olla ilman hampaita ihmisten ilmoilla pilkattavana noin kauaa? Ja iva varmaan jatkuisi senkin jälkeen. Kaikilla ei ole mahdollsiuutta kotona lymyillä ja pyytää apupoikaa asiointiin. Miksi hammashoitoasioissa ei oteta huomioon isoa henkistä kärsimystä joita aiheutuu sekä huonoista hampaista sekä tekareiden odotteluajalta? Nykymaailmassa esteettisyys ja ulkonäkö on nostettu arvoon korkeaan eikä sitä pidä väheksyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka oikeasti voisi olla ilman hampaita ihmisten ilmoilla pilkattavana noin kauaa? Ja iva varmaan jatkuisi senkin jälkeen. Kaikilla ei ole mahdollsiuutta kotona lymyillä ja pyytää apupoikaa asiointiin. Miksi hammashoitoasioissa ei oteta huomioon isoa henkistä kärsimystä joita aiheutuu sekä huonoista hampaista sekä tekareiden odotteluajalta? Nykymaailmassa esteettisyys ja ulkonäkö on nostettu arvoon korkeaan eikä sitä pidä väheksyä.

        Siksi ajattelin hankkia omani tumman sinisinä. Siis siten, että hampaat ovat siniset. Eipä jää kellekään epäselväksi. Sellainen elämä on elettävä kuin saa, joten mitä sitä peittelemään elämän jälkiä. Toiset pääsivät linnan juhliin karkeloimaan, osa kuoli ja minä sain nämä.


    • Rotteesisuu:lle

      Paljon kiitoksia neuvosta, Rotteesisuu :)

      No kait hammaslääkäri tietää mitä tekee sitten, pelottaa vaan kun kaikki hampaat siis vain ylhäältä vedetään pois, alaosaa kun voi vielä pelastaa sanoi hammaslääkäri.
      Ja sitten heti ne tekohampaat laitetaan suuhun, kun kaikki vedetty pois , sanoi hammaslääkäri :/
      Luin netistä ihmisten tekohammas kokemuksia, niin aika monet ei voi syödä niillä hyvin, ja jotkut kirjoitti että, ja jos nauraa liian leveesti niin hampaat lentää suusta pellolle! :/
      tuollaisia kauhu kertomuksia ihmisiltä netissä, joilla tekohampaat laitettu suuhun ..
      Mutta, sulta tulikin positiivisempi kommentti, taidan sitten lähteä ensi viikolla,
      ja sitten kahden viikon päästä , mullakin siis yläosa tekohampaat suussa.. :/

      • Rotteesisuu

        Ei ne ylähampaat minnekään lennä, vaikka kuinka nauraisi, yskisi tai aivastelisi. Ne pysyvät kyllä hyvin. Alakokoproteesin kanssa tietysti on hieman eri asia. Ne kun eivät ole niin lujasti kiinni, mutta niihinkin kyllä tottuu. On paljon hammaslääkärin ja teknikon ammattitaidosta kiinni, miten homma onnistuu. Teknikkohan aina tekee sen teknisen työn.

        Noissa välittömästi laitettavissa proteeseissa on se huono puoli, että ikenien parantuessa proteesi on nopeasti, jo muutaman viikon kuluessa väljä ja sitä joudutaan pohjaamaan uudelleen hyvin pian. Ja taas uudelleen, koska ikenien supistuminen alkuvaiheessa on nopeaa. Sitten pohjustus, siis muovimateriaalin lisääminen tulee niin paksuksi, että parin vuoden kuluessa joudutaan laittamaan uusi proteesi. Tätä ongelmaahan ei ole, jos malttaa tai kehtaa olla jonkin aikaa ilman hampaita, ja teettää proteesin vasta kun ikenet ovat parantuneet. Ja hampaisiin totuttelun tuska ja kipukin jää paljon vähemmälle.

        Ei muuta kuin rohkealla mielellä vaan eteenpäin. Kyllä ne hommat myönteisellä asenteella varmasti hoituvat, eikä se proteesin saaminen mikään maailman loppu ole.


    • Proteesisuun vaimo

      Kiitos kaikille keskustelijoille. On hienoa että on kerrankin kokonainen keskusteluketju, jossa kaikki kommentit on asiallisia!
      Mun miehellä on sekä ala- että yläproteesi, eikä se miehisyys siitä mihinkään oo kadonnut. Itse suositin proteesia, säästyy monelta vaivalta. Jos on huono hammasluu ja aina särkee niin proteesi on paras apu silloin. Tässä tapuksessa sai proteesin heti hammaslääkärillä ja sitten kuukauden kuluttua oli jälkitarkastus. Yläproteesin kohdalla joutui sitten olemaan päivän ilman hampaita kun proteesia jouduttiin korjaamaan, mutta alproteesi joka hankittiin 5 v. tämän jälkeen oli jälkitarkastuksessakin ihan ok.
      Yläproteesiin on helpompi tottua kuin alaproteesiin, joten sen hankkimista ei kannta lykätä eikä sitä surra. Eikä oo kyllä syömiseen mitään vaikuttanu, enkä oo muitakaan valituksia kuullu.

      • likopo

        olen ollut 10 vuotta ilman hampaita.pajonko proteesit maksaa vähintään,ja voiko ne maksaa osissa.


      • Anonyymi
        likopo kirjoitti:

        olen ollut 10 vuotta ilman hampaita.pajonko proteesit maksaa vähintään,ja voiko ne maksaa osissa.

        Minäkin on sellainen hammaslääkäri jolla on parodontiitti, teetin hampaat osissa kun en pysty koko hammasta maksamaan kerralla. Oudolle tuntuu kun hampaasta on aluksi 1/5 osa, mutta sitten siihen alkaa tottumaan kun yli puolet on paikallaan. Saan ensi viikolla uuden parodontiittin, se on uudempaa mallia, toimii sähköllä, siitä välittyy kuva kännykkään niin näkee kun keväällä poikaset kehittyvät. Olin monta vuotta ihan, tulevasta syksystä on korvaushoito ollut oikealla tasolla. Osastolla pitävät nyt siihen saakka kunnes valmistuu minun takahampaat. Ne on suurempitöiset koska on oltava parempi tiivistys, ei pierut tietämättä purskahtele sukkahousuihin. Ensi viikolla on taas käynti siellä Kalevi Peräpään luona.


    • proteesin kanssa elä

      Itse teetin juuri päijät-hämeen seudulla ylä proteesin, ja hintaa tälle tuli 430e, suun koko proteesit olisivat tulleet kyseisessä paikassa maksamaan noin 800e.

      • defermat

        minun on vedätettävä ylähampaat poikkeen, siksi kysyn mikä päijäthämeen hammaspaja teki hampaat tuolla hinnalla? ja onko totta, että hampaat saa heti suuhun.

        Ideahan on tämä, pitää harjoitella asioista luopumista, sillä edessä on vääjäämättömästi suuri luopuminen, luovuttava koko ruummiista ja hengestä ja rakkaista, jotka tietty jää kärsimysten kouriin rannalle ruikuttamaan.


      • Anonyymi

        " ylä proteesin", nyt sinulla on ylhäällä hampaat kahdessa osassa, ylä proteesi on yhdyssana, siis
        yläproteesin.


    • tyytyväinen hymyynsä

      Moi...
      Lueskelin näitä juttuja ja pakko kommentoida...=) itselläni on myös tuo paro...joku..=)
      Alahampaista 4 keskimmäistä poistettiin tällä viikolla ja sain osaproteesin heti samalla kertaa.Istuu todella hyvin.Eikä ollut ainakaan mikään kivulias toimenpide.En joutunut ottamaan yhtään särkylääkettä illalla kun puudutus lakkasi.Ennen osaproteesia hammaskääkäri n.puolivuotta sitten laittoi hampaat toisiinsa kiinni kuidulla.Pysyivät hyvin..mutta sitte iski pöpö yhteen hampaan juureen ja näin tuli osaproteesin hankinta ajankohtaiseksi.Hammas olisi toki voitu juurihoitaa..kalliiksi olisi sekin tullut..Hinta poistoineen ja osaproteesin kanssa oli 770e.Nyt lähtee seuraavaksi yläleuasta keskeltä myös kolme..kunhan ensin totun alaleukaan..Velli linjalla tässä oltu nyt nelisen päivää..painokin tippuu...nou hätä..vähän varaa pudotakkin.=) jotenka itselläni ei mitään negatiivista sanomista osaproteeseista.Tsemppiä kaikille jotka painivat samojen asioiden kanssa kun minäkin ennen poisottoa....Kiva hymyillä kauniilla hampailla.=)

    • Nälkäkurki

      Sinulla on jo hampaat laitettu ja toivottavasti olet tyytyväinen. Minulla on nyt ollut kaksi viikkoa yläleuan hampaat suussa. Muuten hyvät ja kauniit mutta syödessä tahtovat pudota eikä mitään pysty haukkaamaan. Kerran on takareunaa tiivistetty laihoin tuloksin. Teknikko sanoi että minulle on vaikea tehdä sopivaa leukaluun mallin takia. Mitä se nyt tarkoittaneekaan.
      Hinta 800e plus vanhojen hampaiden poisotto 240e

      • Anonyymi

        "Teknikko sanoi että minulle on vaikea tehdä sopivaa leukaluun mallin takia". Tuo on ollut muillakin kieroleuoilla ongelma, jotkut käy leukaluun oikaisussa, tosin sen jälkeen heidän juttujaan on usein ensistä vaikeampi muiden uskoa.


    • Kiikkulihei

      kuis pystyy puhuu jos ylhäältä otetaan edestä hampaita pois??

      • Kiikkulihei

        ja saako osamaksulla maksettua uusia leegoja?? tai mitä nyt sit tehdäänkää?


    • teknikko-tero

      Teknikolta saat halvimmalla ilman kuittia.

    • ExSmile

      Minullla on se tilanne, että sekä ala- että ylähampaat on niin huonossa kunnossa
      jotta pitäisin laittaa proteesit ylös ja alas. Särkee, vaikeuttaa syömistä ja koko ajan
      huononee. Eikä paljon kehtaa hymyillä. Noihin yksityisiin ei vaan ole vara kun en
      ole Andy McCoy jolle ponssattiin leegot. Pitäisi päästä julkiseen ja se vaatinee
      lähettetteen lääkärille. Olisi olkapääleikkaus tulossa mutta veikkaan ettei leikata
      näillä hampailla tulehdus yms. vaaran vuoksi. Mitähän julkisella maksaa jos
      koko kalusto poistetaan ja laitetaan tekarit kuonoon? Sinnekkin taitaa olla
      aika vaikea päästä näinä aikoina.

    • hampaaton1

      voiko syödä pihvä tekohampailla

    • 25v proteesit

      Itellä tuli hintaa siis pelkille proteeseille:
      Yläleuan kokoproteesi 320e
      Alaleuan osaproteesi 320e

      Eli yhteensä 640e

      Yllätyin kuinka halpaa oli, luulin että yhden leuan proteesi maksaa lähemmäs 500 euroa. Toki vielä tulee julkiselta puolelta lasku hampaiden poistoista ynnä muusta.

      Ja päivääkään ei tarvinut olla hampaattomana, vaan proteesit tuli suuhun heti poistojen jälkeen. Huono puoli on järkyttävät kivut ja hitaampi paraneminen, mutta eipä tarvi olla ilman hampaita. 4 päivää sitten sain, ei vielä oikein kiinteää voi syödä, mutta puhuminen onnistuu melko hyvin. Vieläkin tuntuu ettei kieli mahdu suuhun, onneksi tämä syljen eritys alkaa vähenemään myös. Hyvin myös pysyvät suussa, vaikka tuo alaleuan osaproteesi hieman liikkuu.

      • defermat

        minun on vedätettävä ylähampaat poikkeen, siksi kysyn mikä hammaspaja teki hampaat tuolla hinnalla? ja onko totta, että hampaat saa heti suuhun.Täällä Jämsässä yläproteesi on non 600 euroa eli sinulla puoleen hintaan.

        odotan vastaustasi kiitollisuudella, sillä rahaa ei ole liiemmälti


    • huonohampainen

      Jos siis järkevintä olisi olla 3 viikkoa hampaattomana, jotta ikenet sopeutuvat, niin eikö siihen voisi saada kohtuuhintaiset tilapäiset kulissihampaat, joita pidetään vain "ulkona". Ei edes syödessä!

      • Hetivaan

        Nykyisin proteesit voidaan laittaa suuhun heti kun hampaat on poistettu. Proteeseja pohjataan sitä mukaa kun turvotus laskee ikenistä ja ne sopeutuvat proteeseihin. Näillä voi myös syödä heti ainakin kohtuudella. Alkuun ikenet on tietenkin arat joten pureminen on kivuliasta. Eiköhän nuo "kulissihampaat" maksa jopa enemmän kuin varsinaisten proteesien pohjaaminen muutaman kerran.

        Kolmessa viikossa ikenet paranevat vain poistojälkien osalta, muu sopeutuminen on vielä edessäpäin. Jos haluaa että proteesit istuu kunnolla, hampaattomana pitäisi olla paljon kauemmin, jopa vuosia.


      • Anonyymi
        Hetivaan kirjoitti:

        Nykyisin proteesit voidaan laittaa suuhun heti kun hampaat on poistettu. Proteeseja pohjataan sitä mukaa kun turvotus laskee ikenistä ja ne sopeutuvat proteeseihin. Näillä voi myös syödä heti ainakin kohtuudella. Alkuun ikenet on tietenkin arat joten pureminen on kivuliasta. Eiköhän nuo "kulissihampaat" maksa jopa enemmän kuin varsinaisten proteesien pohjaaminen muutaman kerran.

        Kolmessa viikossa ikenet paranevat vain poistojälkien osalta, muu sopeutuminen on vielä edessäpäin. Jos haluaa että proteesit istuu kunnolla, hampaattomana pitäisi olla paljon kauemmin, jopa vuosia.

        Kolmessa viikossa ikenet paranevat vain poistojälkien osalta, muu sopeutuminen on vielä edessäpäin. Jos haluaa että proteesit istuu kunnolla, hampaattomana pitäisi olla paljon kauemmin, jopa vuosia... jopa vuosia! Höpö höpö...muutama viikko max!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmessa viikossa ikenet paranevat vain poistojälkien osalta, muu sopeutuminen on vielä edessäpäin. Jos haluaa että proteesit istuu kunnolla, hampaattomana pitäisi olla paljon kauemmin, jopa vuosia... jopa vuosia! Höpö höpö...muutama viikko max!

        Ellei halua proteeseja samalla istumalla suuhun kun viimeisetkin hampaat poistetaan, on turhaa odotella paranemista vain muutama viikko. Tuossa ajassa paranee vain poistokuopat, mutta ikenet eivät ole vielä vetäytynyt lopulliseen muotoon. Pohjauksia tarvitaan saman verran kuin silloinkin kun proteesit laitetaan välittömästi "veriseen suuhun".

        Tosiaan on turhaa odotella vuosia ennen kuin laittaa proteesit, lyhyempikin aika riittää. Olin äskettäin hammastarkastuksessa (alaleuassa on vielä hampaita) ja hammaslääkäri tarkisti myös yläproteesin istumisen ja ikenien kunnon. Minulla laitettiin proteesi suuhun välittömästi poiston jälkeen ja siitä on kohta pari vuotta. Vielä löytyi pari leukaluun kohoumaan jotka hammaslääkärin mukaan häviävät aikanaan. Nuo kohdat hieman kipeytyy kun syö jotain kovaa tai sitkeää ruokaa, mutta niiden takia en olisi halunnut odotella vuosia proteesin laittoa.


    • Anonyymi

      Tekohampaita harkitseville sanon, että kyllä proteesi on aina parempi kuin ei hampaita ollenkaan.
      Proteesi on myös parempi kuin toivottomasti tulehtunut, haiseva suu, kipeät ikenet ja risat hampaat.

      • Anonyymi

        Niin jos ikenet vuotaa verta tai mätää niin varmasti on parempi ihan poistaa hampaat


    • Anonyymi

      Köff olutta pystyy hampaatonkin nauttimaan 🍺👍

    • Anonyymi

      Mulle tekarit oli vikatikki. Erikoisen surkea hammasteknikko, jolla oli seinällä kyltti, että hänen isoisänsä on ollut joku hampaiden tekemisen mestari, kun oli entiselle presidentille tehnyt tekarit ratsastelee edesmenneen ihmisen maineella, vaikka itsellä puuttuu ammattitaito täysin. Sain siis sellaiset tekarit, jotka sattuivat. Aluksi ihan vitusti, eikä pystynyt edes polttamaan tupakkaa ne suussa, kun hammasteknikko "valopää" ei ollut osannut tehdä huulien ja ikenien väliselle poimulle paikkaa. Sen käytin korjauttamassa ja parin hampaan nurkalla pystyin sen jälkeen puremaan kynsiä, mutta esimerkiksi appelsiinia en pystynyt syömään, koska yhtä vaivaista appelsiinin palasta ei pystynyt puremaan niin pieneksi, että sen uskaltaisi yrittää nielaista ja diabeteksen tähden appelsiini on hyvä tapa nostaa veren sokeria, jos se menee liian alas. Tekarit sattuivat kuitenkin syödessä, enkä riisunut niitä yöajaksi, koska niitä ei kuulemma tarvi öisin poistaa suusta. meinasin kylläkin yhtenä yönä tukehtya ylähampaisiin ja koska suuhuni koski, niin kysyin josko saisin rahani takaisin ja palautin kirjekuoressa tälle erikoishammasteknikolle hänen tekemät paskat hampaat ja olisin teettänyt kunnolliset jollakin paremmalla. Hammasteknikko ei suostunut. Joitakin aikoja myöhemmin ylähampaat eivät kestäneet ravintolassa karjalanpiirakkaa, vaan halkesivat kesken ruokailun. en ole pystynyt syömään normaalisti vuosikausiin. Teetän Pretoriassa tai Johannesburgissa mustilla erikoishammasteknikoilla uudet tekarit, koska pimeät suomalaiset hammasteknikot eivät sellaisia osaa tehdä. Tätini otti 70-luvulla ruotsissa hammasimplantit ja ne kesti koko eliniän ja monessa muussakin maassa saa elinikäisen takuun, mutta suomessa 8-10 vuotta. Taitavat täällä vasta opetella, kun eivät osaa tekareitakaan tehdä.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1741
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1735
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    8. 114
      1699
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe