hei olisko kellään vinkkejä mun tuugin hoitoon ? mulla on luonnonkiharat hiukset jotka on paksut, päältä ihan lättänät ja korvista alaspäin ihan kähärät. ne on myös ihan kuivat, vaikka en suoristakaan niitä usein. käkkäräni (jota ei edes kiharaksi voi sanoa) yltää vähän yli olkapäiden ja koitan niitä kasvattaa. olen myös pari kertaa ohentanut hiuksiani, mutta se on tehonnut vain vähän aikaa. haluisin tietää, että mikä hiustyyli olis paras tälläselle tukalle ja miten tätä kuuluis hoitaa, kun mulla ei ole mitään aavistusta :o muulla perheellä on aivan piikkisuorat hiukset, joten hekään eivät osaa auttaa minua. joten apua kaivattais ! kiitos jo nyt kaikille
p.s olis kiva jos joku tietäis jonkun hyvän kampauksen, joka sopis mopokypärän kanssa, koska saan ensi vuonna kortin, jakun olen aina pitänyt tätä nutturalla, niin sitten se ei enää onnistukkaan, kun on kypärä:)
luonnonkiharien hiusten hoit
10
1116
Vastaukset
- Käkkärä känkkäränkkä
Minä en ole löytänyt Suomesta yhden ainutta kampaajaa tai muutakaan ihmistä, joka tietäisi luonnonkiharista yhtään mitään. Afroillekin löytyy jo omat spesialistinsa, mutta meidän muiden hiukset vain föönataan "suoriksi" tai pilataan muuten vain.
Jos englanti sujuu, tuolta löydät valtavasti lukemista ja katseltavaa:
http://www.naturallycurly.com/ - kikkarat kuriin
Meillä on ilmasto hankala luonnonkiharan hiuksen kannalta. Kesällä kosteus pörröttää ja talvella kuiva ilma saa kiharat katomaan jättäen jäljelle söheröisen ja epäsiistin lopputuloksen.
Hyvin tavallista on, että luonnonkihara hius on superkuiva. Se ei siis tarkoita, että se olisi huonokuntoinen. Tässä tullaan ongelmaan, sillä hoitoaineet ei imeydy hyväkuntoiseen hiukseen, vaan huuhtoutuvat alas viemäriin, ja pörröinen tukka taas rehottaa iloisesti (näyttäen ehkä muiden silmissä "hoitamattomalta hampulta")
Oikeanlaiset pesu ja hoitotuotteet ovat silti tarpeen. Kosteuttava tai siloittava shampoo ja jätettävä hoitoaine lie paras yhdistelmä. Tätäkin tärkeämpää on muotoilutuotteiden (runsaskin) käyttö.
Hiusmallin suhteen on myös ymmärrettävä, että kihara on kihara. Leikkaamalla sitä ei muotoilla mihinkään suuntaan, vaan se pörrööntyy tasan tarkkaan omille kikkuroilleen. Mallia suunnitellessa on siis ensin mietittävä omat mieltymyksensä vaihtoehtoina hyvinkin lyhyt (jos hiusrajat ovat selkeät ja kauniit, ja lyhyt malli sopii kasvoihin) tai vähintäänkin puolipitkä, jolloin sitten hyväksytään pörröinen ja kiharainen "kampaus".
Pesun jälkeen puristele hiuksista huolellisesti liika vesi pyyheliinaan. Levitä jätettävä hoitoaine hiuksiin, kampaa läpi. (Anna ehkä hetken hiusten kuivua siinä itsestään) Levitä hiuksiin reilusti vahvaa muotoiluvaahtoa tai muuta muotoilutuotetta. Kampaa (harvalla) kammalla, tässä vaiheessa jo jakauksen paikka huomioiden. Haluatko hiukset taaksepäin vai otsalle ym. ÄLÄ HARJAA! Puristele sitten käsin kiharoita esiin pituuksiin, tarvittaessa voit vaikkapa kiinnittää toisen sivun soljella, jos haluat kampaukseen toispuoleisuutta. Ja nyt tärkein! : Anna hiusten kuivua aivan rauhassa! Älä föönaa, älä kampaile, älä edes sormin enää haro hiuksiasi. Vaikka näyttää, että tukka kuivuu lättänäksi, malta siltikin mielesi, ja anna sen todellakin kuivua itsestään!
Kun tukka on varmasti kuiva, haro se varovasti läpi sormin, vaikkapa ensin päätä alaspäin roikottaen ja kevyesti tyvessä sormilla "ravistaen". Nosta pää ylös, ja peilin edessä työnnä taas sormet hiuksiin, ravistele/haro kevyesti ja vedä sormet vielä kiharoiden läpi. Kampaus on valmis, kihara on pyöreä ja kimmoisa, muttei "pörröinen". Hiero vielä käsiisi hiusvahaa, ja erottele sillä kiharoiden latvoja toisistaan, pyöritellen niitäkin sormin. Jos ilmankosteus on suuri, voit vielä kaiken päälle suihkauttaa myös hiuslakkaa. Sen jälkeen jätät hiukset rauhaan, et haro, et kampaa ja harjat voitkin heittää roskikseen. Kurjaa tietysti on, että runsaista muotoilutuotteista johtuen tukka on "kova", mutta kahdesta on valittava. Pehmeä söherö tai kovapintainen pyöreä siistimpi kiharuus.
Olen itse kampaaja, omaan erittäin voimakkaan luonnonkiharan hiuksen, jonka useinmiten pidän pituudeltaan suunnilleen leuan tasolla tai hiukan ylikin. Kiharoille jättäessä se "nousee" niin, että juuri ja juuri on korvan päällä. Tällä pituudella kuitenkin halutessaan jaksaa vielä hiukset tarvittaessa suoristaakin, kun haluaa vaihtelua ilmeeseensä. Jos ilma on kostea, ja tiedossa on vaikkapa juhlat, joissa ei haluaisi liian käkkäränä olla, "kiharran luonnonkiharan" ;) eli pesun jälkeen föönaan mahdollisimman sileäksi, ja kiharran sen jälkeen muotoiluraudalla lämpösuoja. Sama tietysti onnistuu kiertämällä hiuksiin perinteiset isot rullat. Nämäkin kiharat sitten lopuksi muotoillaan sormin ja kiinnitetään hyvin hiuslakalla. Lopputulos on kuitenkin "siistimpi", kuin se villi luonnonkihara ja tällaisessa kampauksessa pinnan pieni pörrööntyminen kosteassa ilmassa ei niinkään haittaa, koska kampaus on jo valmiiksi kiharoilla.
Toivottavasti sait tästä jotain vinkkiä. Kirjoittamista helpompi aina olisi näyttää, kuinka toimitaan.
Ja edelliseen viestiin lisäisin vielä, että kampaajiakin on monelaisin hiusgeenein, niin kiharapäinä, kuin suorahiuksisinakin.- Käkkärä känkkäränkkä
Missä päin työskentelet? Kerro, ole niin kiltti!
- kikkarat kuriin
Käkkärä känkkäränkkä kirjoitti:
Missä päin työskentelet? Kerro, ole niin kiltti!
Helsinki. Laita joku sp. niin laitan tiedot. Tällä palstalla ei valitettavasti saa mainostaa :(
- Käkkärä känkkäränkkä
kikkarat kuriin kirjoitti:
Helsinki. Laita joku sp. niin laitan tiedot. Tällä palstalla ei valitettavasti saa mainostaa :(
Samassa kaupungissa ollaan. Olen käyttänyt kaikkeen viestintään firmani sähköpostia niin monta vuotta, etten edes osaa enää hankkia "nimetöntä" osoitetta. Otan selvää, älä karkaa!
- Käkkärä Känkkäränkkä
kikkarat kuriin kirjoitti:
- jonnukoo
Hei kikkarat kuriin! Jos vielä luet ketjua, niin laitatko mullekin sähköpostia; jonnukoo (miukumauku) gmail.com
- kielokukka1
hei
olen jo vuoden noudattanut ihanaa ohjettasi puolipitkään kiharatukkaani, mutta muutin Helsingin ulkopuolelle ja haluaisin tietää kampaamosi osoitteen, koska olet perehtynyt oikealla tavalla tällaisiin hiuksiin.
Laita tietosi minulle, olisintodella kiitollinen
[email protected]
- Pörröpää1
Mopokypärän alle ranskanletti :)
- Luovutushäviö
Mä tarvitsen myös asian omaavaa kampaajaa. Olen yrittänyt kaikkeni, kyllästynyt ja pitänyt nutturalla tukkaa jo muutaman vuoden. On afrokampaajat ja Helsingin kalleimmat jnejne, kaikki yritetty. Lähetin jopa Teemu Pukille sähköpostia ja kysyin millä parturilla käy, mutta ei ole vastannut.
Jos täällä ei saa mainostaa niin saako suositella? :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma
Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?6142803- 1071472
Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh671456Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok831370- 1381256
- 1141254
- 1011058
Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!
https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro1351033- 48940
- 47881