Kävelykatu pitenee Torniossa!!!!!

Joopajoo1122

Hallituskadulla on taas yks korttelinpätkä auki ja kaivettu syvä monttu. Ihan vitsinä heitin, et jos ne jatkaa kävelykatua....Sain kuulla et sitä Todellakin Jatketaan!!! Haloo....ei oo todellista!!!! Tornion keskusta on muutenkin kuollut ja parkkipaikat on kiven takana...On järjetöntä, että Torniossa on pysäköintivalvonta....ei mitään järkee!!!! Pieni kaupunki ja kaikki keskitetään rajalle ja keskustan liikehuoneistot jää tyhjilleen...Ei ymmärrä!!!!

30

1415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selluliittiä

      Hieno homma että kävelykatua jatketaan. Pieni kävely tekee hyvää meille kaikille.
      Diskobasso/sumuvaloautoilijat joutaakin pörrätä syrjässä. Heitä ei kiinnosta keskustan liikkeet vaan rasvalätyt joita pizzoiksi kutsutaan, sekä nestemäiset tuotteet joilla aivotoimintaa häiritään tuhoavasti.

      Keskustan viihtyisyys on ihan muusta kiinni kuin että pääseekö autolla oven viereen.

      • Meehän lenkile

        Tuonlaisille wannabeurheilijoille on olemassa pururadat tuolla hieman syrjemmässä, niin eivät häiritse sillä ähinällään ja rumilla tuulipuvuillaan meitä tavallisia kansalaisia, joilla ei aika riitä moiseen hömpötykseen ja sen rajallisen ajan takia mennäänkin siihen liikkeesen, mihin autolla pääsee lähimmäksi.


    • Wanha Kurppa

      Ei sitä kävelykatua jatketa - nyt vain korjataan tuo pätkä haltsaria ja muutetaan samalla vanha vinoparkkeeraus kadun suuntaiseksi, tehdään korotetut suojatiet ja uusitaan valaistus - samalla tietysti uusitaan putket ja viemärit - eli jatkossakin autolla pääsee ajamaan....

    • grynderin kirjekuori

      Eipä sillä mitään väliä oo ko keskusta on jo tapettu, ei liikkeitä, ei ihmisiä.

      Kaikki pyörii tuon rakennusliikkeen pytingin ympärillä, vaikka elävä kaupunki on jotain aivan muuta kuin jokin kauppakeskus.

    • tasaazsashgege

      ihan pitää kysyä että mihin sitä kävelykatua kävellään. eihän siellä ole mitään mihin mennä. kauppakeskukseen pääsee autolla ihan silälle asti. ihan tulee ikävä aikoja jolloin kaupungissa pystyi ajaan autolla. ihmisiä oli kuin pipoa mutta nyt siellä ei liiku kuin risupallot tuulella. ketä tästä saamme kiittää. yksi kadunpätkä pilasi kaiken.

    • EK

      Miksi te kaikki olette niin pessimistejä? Ajatelkaa positiivisesti, nyt ainakin liiketilaa löytyy jos teistäkin joku haluaa vaikka pistää pystyyn uuden yrityksen tai kaupan.

    • Hyvä EK !
      Minä mietin kaverille apuna hänelle liiketoimintasuunnitelmaa. Kaikki sippaa aina asiakasvirtaan ja sitä kautta myyntiin. Jos täällä olisikin toimiva julkinen liikenne ja ihmiset tulisivat sillä keskustaan, voisi kävelykadun varrella ollakin mahdollisuuksia, koska ihmiset liikkuisivat kävellen ja juuri kävelykatua, jossa voi liikkua vapaammin kuin perinteisellä kadulla.

      Mutta kun ihmisistä 75% asuu muualla kuin saaressa ja työssäkäyvät eli maksukykyiset tulevat omalla autolla, tuo kävelykatu onkin rajoite, ellei pääse ihan siihen rannalle kauppakeskusta vastapäätä. Kauppakeskukseenhan ei kannata mennä, ellei ole ketjuliike, vuokrat olivat aika hurjia, kun aiemmin tänä vuonna kysyin.

      Kävelykadun jatke sopii ravintola-elämään ja vaateliikkeisiin, jotka tavallaan pakottavat ihmiset kävelemään useissa eri liikkeissä. Mutta muuten kävelykatu huonontaa saavutettavuutta ja jo 5 metriä väärää katua tietää 60% menetystä asiakasvirroista. Tämä liike olisi ollut erikoisliike ja kolmen eri analysoijan jälkeen kaveri päätti luopua yritysideastaan, kävelykatu todellakin tappoi tämän idean toteuttamisen.

    • ewfssssse

      eikö sitä liikettä voisi perustaa muualle kuin keskelle kaupunkia. varmasti monet kävisi kaupassa jos ei tarvisi lähteä kaupunkiin pujotteleen ahtaisiin syrjäkaduille. ja tämä tietysti kun pääkatua ei voi autolla ajaa.

    • Häpän Otto

      Torniossa on parkkipaikkoja vähintään 35 000 asukkaan tarpeisiin ja kaupungissa on asukkaita 22 500. Parkkihalli ei ole ikinä täynnä, kadut on puolityhjiä ja ainoa ehkä lievempi "ahtaus" on parkki Länsirannalla kauppakeskuksen edessä. Järki käteen!

      Jos katsotaan mitä tahansa pienehköä suomalaista kaupunkia (Valkeakoski, Kerava, Kokkola, Kajaani, Rovaniemi, Pietarsaari, Raahe...jne jne.) niiden vilkkain sydän on juurikin kävelykadulla. Ja viihtyisyys perustuu muuhun kuin peltilehmille rakennettuun 1970-luvun ideaaliympäristöön.

      Kävelykadun kupeeseen ja Hallituskadulla pitäisi saada vielä pari kuppilaa lisää, niin siitä tulisi vetovoimainen ravintola- ja kauppakatu hotellilta kauppakeskukselle saakka.

      • Kyllä kävelykadulla porukkaa voi olla, myös mainitsemissasi paikoissa. Ydin viestissäni oli, että jos kyseessä on erikoisliike, jossa ostos painaa keskimäärin n 9 kg ja on arvoltaan 200€-500€, ei kävelykatu ole paras paikka liikkeelle, siitä tulee rasite.

        Ja mainitsemissasi paikoissa on kyllä kävelykadulla elämää, mutta millaista: suurin osa kävelijöistä on vetelehtijöitä, opiskelijoita, koululaisia ym ajantappajia/lorvailijoita. Harva paikallinen työssäkäyvä esim Rovaniemellä käy sampokeskuksessa lukuunottamatta vaateostosten perässä juoksevia naisia ja kesäisiä terassi-asiakkaita, eikä ainakaan kävele kävelykadulla. Toki Rovaniemen kaupunginisät kehuen paikkaa vierailijoille esittelevät, mutta kun itse asoin kaupungissa, ihan keskustassakin ennen vaaranlaitaan siirtymistä, huomasi kyllä, millaista väkeä siellä on.

        Kyllä Perusrovaniemeläinen ajaa parkkiin city-hotellin kulmalle tai sampokeskuksen halliin, jos cittari tai prisma ei riitä. Autoa siirretään kyllä nelos-montun parkkihalliin, jos on asiaa vanhan cittarin tai nelostie-kattauksen liikkeisiin. Asia on vain niin, että autoileva ihminen on laiska.

        Toki olen ymmärtänyt käytävä-ajatuksen hotellilta kauppakeskukseen, mutta siihen tulee vain tietyille asiakkaille sopivia liikkeitä, burger-paikkoja, pubeja, vaateliikkeitä, ehkä joku taide-studio, pelihalli, matkamuistomyymälä, pari kahvilaa molemmissa päissä ja sitten R-kioski. Kävelykadulla liikkuva asiakaskanta olisi todella tyytyväinen noista liikkeistä.

        Mutta mihin muut liikkeet? Asiakaskato heillä käy. Harva lähtee kävelykadulta ostamaan pakastinta, tai telkkaria, tai edes tietokonetta, eikä alkoonkaan viitsi mennä jos se on kävelykadulla. Ymmärrätkö mitä ajan takaaa, joillekin kävelykatu sopii mainiosti "ajantappamiseen", toiset kiertävät sen kaukaa, koska ei siellä ole heille mitään.

        Tulipa aamuyön paatosta taas, sitä se on kun illalla nukahti soffalle jo kahdeksalta...


      • reeeeeeeeeeeeeeeeeee
        orginal-mikko kirjoitti:

        Kyllä kävelykadulla porukkaa voi olla, myös mainitsemissasi paikoissa. Ydin viestissäni oli, että jos kyseessä on erikoisliike, jossa ostos painaa keskimäärin n 9 kg ja on arvoltaan 200€-500€, ei kävelykatu ole paras paikka liikkeelle, siitä tulee rasite.

        Ja mainitsemissasi paikoissa on kyllä kävelykadulla elämää, mutta millaista: suurin osa kävelijöistä on vetelehtijöitä, opiskelijoita, koululaisia ym ajantappajia/lorvailijoita. Harva paikallinen työssäkäyvä esim Rovaniemellä käy sampokeskuksessa lukuunottamatta vaateostosten perässä juoksevia naisia ja kesäisiä terassi-asiakkaita, eikä ainakaan kävele kävelykadulla. Toki Rovaniemen kaupunginisät kehuen paikkaa vierailijoille esittelevät, mutta kun itse asoin kaupungissa, ihan keskustassakin ennen vaaranlaitaan siirtymistä, huomasi kyllä, millaista väkeä siellä on.

        Kyllä Perusrovaniemeläinen ajaa parkkiin city-hotellin kulmalle tai sampokeskuksen halliin, jos cittari tai prisma ei riitä. Autoa siirretään kyllä nelos-montun parkkihalliin, jos on asiaa vanhan cittarin tai nelostie-kattauksen liikkeisiin. Asia on vain niin, että autoileva ihminen on laiska.

        Toki olen ymmärtänyt käytävä-ajatuksen hotellilta kauppakeskukseen, mutta siihen tulee vain tietyille asiakkaille sopivia liikkeitä, burger-paikkoja, pubeja, vaateliikkeitä, ehkä joku taide-studio, pelihalli, matkamuistomyymälä, pari kahvilaa molemmissa päissä ja sitten R-kioski. Kävelykadulla liikkuva asiakaskanta olisi todella tyytyväinen noista liikkeistä.

        Mutta mihin muut liikkeet? Asiakaskato heillä käy. Harva lähtee kävelykadulta ostamaan pakastinta, tai telkkaria, tai edes tietokonetta, eikä alkoonkaan viitsi mennä jos se on kävelykadulla. Ymmärrätkö mitä ajan takaaa, joillekin kävelykatu sopii mainiosti "ajantappamiseen", toiset kiertävät sen kaukaa, koska ei siellä ole heille mitään.

        Tulipa aamuyön paatosta taas, sitä se on kun illalla nukahti soffalle jo kahdeksalta...

        minusta paras paikka olisi torpissa. siellä voi käydä ostoksilla ilman mitään kävelykatujen harmia.


      • ??????????¤¤¤¤¤
        orginal-mikko kirjoitti:

        Kyllä kävelykadulla porukkaa voi olla, myös mainitsemissasi paikoissa. Ydin viestissäni oli, että jos kyseessä on erikoisliike, jossa ostos painaa keskimäärin n 9 kg ja on arvoltaan 200€-500€, ei kävelykatu ole paras paikka liikkeelle, siitä tulee rasite.

        Ja mainitsemissasi paikoissa on kyllä kävelykadulla elämää, mutta millaista: suurin osa kävelijöistä on vetelehtijöitä, opiskelijoita, koululaisia ym ajantappajia/lorvailijoita. Harva paikallinen työssäkäyvä esim Rovaniemellä käy sampokeskuksessa lukuunottamatta vaateostosten perässä juoksevia naisia ja kesäisiä terassi-asiakkaita, eikä ainakaan kävele kävelykadulla. Toki Rovaniemen kaupunginisät kehuen paikkaa vierailijoille esittelevät, mutta kun itse asoin kaupungissa, ihan keskustassakin ennen vaaranlaitaan siirtymistä, huomasi kyllä, millaista väkeä siellä on.

        Kyllä Perusrovaniemeläinen ajaa parkkiin city-hotellin kulmalle tai sampokeskuksen halliin, jos cittari tai prisma ei riitä. Autoa siirretään kyllä nelos-montun parkkihalliin, jos on asiaa vanhan cittarin tai nelostie-kattauksen liikkeisiin. Asia on vain niin, että autoileva ihminen on laiska.

        Toki olen ymmärtänyt käytävä-ajatuksen hotellilta kauppakeskukseen, mutta siihen tulee vain tietyille asiakkaille sopivia liikkeitä, burger-paikkoja, pubeja, vaateliikkeitä, ehkä joku taide-studio, pelihalli, matkamuistomyymälä, pari kahvilaa molemmissa päissä ja sitten R-kioski. Kävelykadulla liikkuva asiakaskanta olisi todella tyytyväinen noista liikkeistä.

        Mutta mihin muut liikkeet? Asiakaskato heillä käy. Harva lähtee kävelykadulta ostamaan pakastinta, tai telkkaria, tai edes tietokonetta, eikä alkoonkaan viitsi mennä jos se on kävelykadulla. Ymmärrätkö mitä ajan takaaa, joillekin kävelykatu sopii mainiosti "ajantappamiseen", toiset kiertävät sen kaukaa, koska ei siellä ole heille mitään.

        Tulipa aamuyön paatosta taas, sitä se on kun illalla nukahti soffalle jo kahdeksalta...

        väärä kaupunki -ori


    • Paremmat Yhteydet !

      Tuo bussiliikenteen olemattomuus on tosiasia ja siihen pitäisi panostaa myös tässä kylässä.
      Ei varmaan Suomessa ole yhtään tämän kokoista kaupunkia, jossa julkinen liikenne on näin nolon onnettomasti järjestetty.
      Saisi joku puhua järkeä Outokumpulaisillekin ja järjestää heille kunnon joukkoliikenne kulkumahdollisuudet, jotteivat tukkisi normali-ihmisten kulkua 2 kertaa päivässä.

      • 890098

        Onhan niitä bussivuoroja kokeiltu Outokummulekkin ja muualle - tyhjänä näyttävä ajelevan....


    • paa paa paaappparaa

      Tornion hallituskatu on nykyään vitsi, parin korttelin verran on hallituskadulla entiset vuokrat, eli välikadulta kauppakeskukseen. Muualla kyllä huoneistot seisovat tyhjänä, esim jos ovesi on kauppakadulla, välikadulla, jääkärinkadulla tai keskikadulla, vaikka vain 2 metriä kulman väärällä puolella, asiakasvirrasta saat vain 30% siitä, mikä olisi, jos ovi olisi hallituskadun puolella.

      Miettikääpä itse kun kävelette hallituskadulla, koska poikkesit esim jääkärinkadulla? Se on nyt niin, että tuo 2-3 korttelin alue hallituskadulla hallitsee koko kaupunkia. Toisaalta länsirannan liikkeillä näyttää kuitenkin olevan nyt aika hiljaista, niin, enhän minäkään enää siellä käy, kun käyn kauppakeskuksessa.

      Mietitäänpä liikkumistapaamme, olenko minäkin todella näin laista.

    • kävelen ilman katuak

      ketkä näistä asioista päättää. onko heidät vaaleilla valittu. silloin ihmiset saisivat syyttää vain itseään kävelykaduista. olisikohan sille rahalle ollut muuta käyttöä

      • temokratiaa

        Ei ole vaaleilla valittu, pari tyyppiä ajaa omia visioitaan verorahoilla ja valtuutetut toimivat vain leimasimina.


    • tyhmyys tiivistyy

      Eihän se ole kun lyödä siltojen päihin semnttiporsaat niin eipäs enää kukaan tule asioille häiritsemään muutoinkin rauhallisia liikeyrityksiä,siellä saavat sitten kahvistella rauhassa,tietysti kaupungissa asuvat voivat käydä häiritsemässä joskus niin ja koululaiset tietysti,ei tavisi rakentaa erikseen kalliita kävelykatuja.

      • Satunnainen seikkail

        Tai vielä parempi. Puretaan sillat kokonaan pois, niin kaupunkiin ei pääse kuin veneellä, tai uimalla, tai talvella jäätä pitkin.


    • nateellinen_kaapuri

      Kävelykatu pitenee!! Eikös se olisi vielä suurempaa hölmöyttä jos se lyhenisi?
      Silloinhan sitä jo ennestään kallista pätkää pitäisi vielä isolla rahalla lyhentääkin.
      Eiköhän anneta jo tuon kävelykadun olla, se kun ei sieltä kitisemällä mihinkään häviä.

      • Luut kurkkuun ;D

        Joo niin just! Niellään vaan kitisemättä kaikki ja nostetaan vaikka veroja, että saatas jotain hienoa lisää Tornioon! Tää on just tätä! Nähtiinhän se viime eduskuntavaaleissakin, et ensin kansa uhoaa ja äänestää Persuja ja kun pressanvaalit lähenee ja mielipidemittauksia suoritetaan menee pupu pöksyyn.
        Etelän maissa kansa protestoi sankoin joukoin epäkohtia, mutta eihän me suomalaiset...pikkusen nurkassa kitistään ja kun joku iso pamppu vähän ärähtää, paetaan häntä koipien välissä. Sit vielä luullaan et töissä pärjää olemalla joo joo mies ja nöyristelijä....


      • se halpa mine ei mak

        eihän se sellaisia haittaa jotka ei mitään mieti,,ei se ole kuin lyödä koko hallituskatu lämpimäksi kävelykaduksi tuleepahan lisää töitä kun eivät vanhat viemärit ja vesiputket kestä sellaisia lämmönvaihteluja..


      • Aivotonta menoa!

        Kohta kaupunki nostaa taas veroäyriä, kun ei kuntalaisten veroeurot enää riitäkään kävelykadun lämmitykseen, ja verotuksen nostoa perustellaan valheellisesti sosiaali- ja terveydenhoitokulujen nousulla.
        Aivan kuin niille euroille ei olisi järkevämpääkin käyttöä kuin katujen lämmitys?


      • siitäpävaan
        Aivotonta menoa! kirjoitti:

        Kohta kaupunki nostaa taas veroäyriä, kun ei kuntalaisten veroeurot enää riitäkään kävelykadun lämmitykseen, ja verotuksen nostoa perustellaan valheellisesti sosiaali- ja terveydenhoitokulujen nousulla.
        Aivan kuin niille euroille ei olisi järkevämpääkin käyttöä kuin katujen lämmitys?

        ei kun lisää vaan kävelykatuja,niin ja OP,n nurkille kiertoliittymä ja voihan niitä laittaa sinne tänne muuten vaan ja verot ylös,nyt kun minä muutin muualle asumaan niin ei haittaa.


    • huom hox

      sekin täytyy muistaa että ne kadut ovat sitten niin lämpimiä että baareista yöllä tulevat väsyneet matkaajat tarkenevat makoilla ja levätä kadulla talvisin.

    • Anonyymi00028

      Idea laajenee Kauppakadulle, jihuu! Siellä onkin ollut toinen ajokaista tukittuna arkisin jättipitkien pakettiautojen keulaparkin takia, kun porukka ajanut lounaalle. Vihdoin kaupunki heräsi turvallisuusriskiin. Kauan sai oottaa, että jättipitkien pakettiautojen pysäköinti sai ns.järjen käteen.

    • Anonyymi00029

      Kävely/pyöräilykatu lisää viihtyisyyttä ja turvallisuutta, ja on varmaan ihan hyvä idea.
      Mutta lähettyville pitäisi saada autoilijoille paljon parkkipaikkoja.

      • Anonyymi00031

        Kauppakadun päädyssä on iso, tyhjä parkkikenttä. Myös Kauppakadun viereisillä kaduilla on pysäköinti sallittu. Kauppakeskuksen parkkihalliin on parin korttelin matka. Mutta eipä taida torniolaiselle autoilijalle riittää mikään tila. Ilmeisesti arkipäivisin tunnin ajan oleva "ruuhka" aiheuttaa paniikkia, kun saattaa joutua kävelemään pienen matkan. Muulloinhan tuollakin kadulla on aika hiljaista.


    • Anonyymi00030

      ei törniön ja haparanda öö-töröttäjät jaksa kävellä,pitää päästä oven eteen autolla

    • Anonyymi00032

      ööööö ja jöööö

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1969
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      128
      1394
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1353
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe