Kun kaveri suuttu turhasta

somebody1

Olen noin 16 vuotias tyttö ja minulla on ongelma. Minulle tosi tärkeä kaveri on suuttunut minulle pahasti jostain päättömästä asiasta.. Meillä on tullut melkein samasta asiasta jo yksi paha riita, mutta tuskalla siitä selvittiin.. Minulla on nyt sellainen tunne että en enää jaksa yrittää sopia, mutta minuun sattuu tämä meidän riita. :( hän on poistanut minut facebookista kavereista ja hän ei puhu minulle mitään.. Mitä tehdä?!

23

5129

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen20VMies

Pistä asia sivuun pitkäksi aikaa ja ota yhteyttä häneen puolen vuoden päästä ja katso onko hän leppynyt. 1kerran laitettiin välit poikki ei siksi että oli suuttunut. Vaan että kaverilla oli omat ongelmat selvittelemättä eikä kaivannut minua silloin. Otin yhteyttä vuoden päästä ja hän kertoi ollensa idiootti katkatessaan välinsä minuun. Omien ongelmien takia ja katunut päätöstänsä ja nyt olemme taas ystäviä. Jos silloinkaan ystäväsi ei ole valmis olemaan kaverisi enään sinun on päätettävä jatkaa elämääsi. Koska ihmisiä tulee ja menee. Kaverit vaihtuu ja ihmiset vaihtuu ja vain harvat pitävät yhteyttä montaa kymmenttä vuotta. Mikään elämässä ei ole varmaa pitää vain oppia olematta kiintymättä liikaa ihmisiin jopa kavereihinsa niin säästyt sydänsuruilta. Ihmiset ovat arvaamattomia. Eikä saa pitää odotuksia ihmisten suhteen koska silloin pettyy yleensä pahasti.

• Somebody1

Ehkä olet kyllä oikeassa!! :) kiitos tästä! Nyt sain enemmän parempaa oloa ja tiedän mitä tästä eteenpäin tehdä.

• älä lyö

te olette vielä nuoria ja elämä opettaa. mutta muista että tuommonen käytös jatkuu monella vielä aikuisiässä ! se on todella kysymyksen arvoista että miksi ?
      ihminen on niin arvoituksellinen ja me ollaan muka planeetan viisaimpia rupeen epäileen suuresti.
      kysy kerran jos hän on valmis ratkomaan ongelmanne ja tarvittaessa pyydä anteeksi. mikä oli riidan syy? mitätön asia sinulle muttei hänelle ? se joka ei uskalla katsoa asiaa silmästä silmään saa kyllä hakea vikaa itsestään.
      ei kannata ruveta kerjäileen armoa, riittää kun kerran kysyy, muuten voi käydä niin että hän vain rupee käyttään sinua hyväksi ja sama toistuu kerta kerran jälkeen.

• minä vaan

Ns. ystävien outo käytös voi tulla milloin vain, ei se ikää katso. Minä luulin tuntevani erään ihmisen, jota pidin melkein parhaana ystävänäni. Olimme tunteneet toisemme yli 20v., välissä oli ehkä muutamia vuosia jolloin yhteydenpito oli vähän harvempaa, mutta kuitenkin. Varsinkin viime vuosina soittelimme ja näimme usein, etenkin kun elämässä itse kullakin tapahtui paljon asioita...oli mukava saada tukea toiselta samanikäiseltä ja -mieliseltä. Mutta sitten yhtäkkiä vuosi sitten kaikki loppui, en todellakaan tiedä varmaa syytä. Olen käynyt tämän ihmisen oven takana, vienyt kukkia jouluna ja laittanut sähköpostia, tekstaria ym. En ole saanut mihinkään mitään vastausta. Viimeisen kerran puhuin kyseisen henkilön kanssa tasan vuosi sitten, jolloin jouduin sanomaan melko tiukasti "ei" hänen esittämäänsä toiveeseen, joka sillä kertaa olisi ollut minulle mahdotonta toteuttaa. Ilmeisesti tämä oli liikaa, olinhan ollut siihen asti hyvinkin joustava ja lähes aina käytettävissä pieniin palveluksiin yms. Ehkäpä tästä kyynistyneenä en enää luota ihan kaikkiin ihmisiin, itsekkyys taitaa olla kaikista vahvin arvo nykymaailmassa. Itselläni on onneksi hyvä puoliso, yksi tosiystävä ja muutamia sukulaisiakin, joihin voi tiukan paikan tullen luottaa...mutta kyllä tämä vähän on ihmetystä aiheuttanut. Tuskin olen ainoa jolle näin on käynyt.

• Pi SSed
        minä vaan kirjoitti:

Ns. ystävien outo käytös voi tulla milloin vain, ei se ikää katso. Minä luulin tuntevani erään ihmisen, jota pidin melkein parhaana ystävänäni. Olimme tunteneet toisemme yli 20v., välissä oli ehkä muutamia vuosia jolloin yhteydenpito oli vähän harvempaa, mutta kuitenkin. Varsinkin viime vuosina soittelimme ja näimme usein, etenkin kun elämässä itse kullakin tapahtui paljon asioita...oli mukava saada tukea toiselta samanikäiseltä ja -mieliseltä. Mutta sitten yhtäkkiä vuosi sitten kaikki loppui, en todellakaan tiedä varmaa syytä. Olen käynyt tämän ihmisen oven takana, vienyt kukkia jouluna ja laittanut sähköpostia, tekstaria ym. En ole saanut mihinkään mitään vastausta. Viimeisen kerran puhuin kyseisen henkilön kanssa tasan vuosi sitten, jolloin jouduin sanomaan melko tiukasti "ei" hänen esittämäänsä toiveeseen, joka sillä kertaa olisi ollut minulle mahdotonta toteuttaa. Ilmeisesti tämä oli liikaa, olinhan ollut siihen asti hyvinkin joustava ja lähes aina käytettävissä pieniin palveluksiin yms. Ehkäpä tästä kyynistyneenä en enää luota ihan kaikkiin ihmisiin, itsekkyys taitaa olla kaikista vahvin arvo nykymaailmassa. Itselläni on onneksi hyvä puoliso, yksi tosiystävä ja muutamia sukulaisiakin, joihin voi tiukan paikan tullen luottaa...mutta kyllä tämä vähän on ihmetystä aiheuttanut. Tuskin olen ainoa jolle näin on käynyt.

Jokaisella on omat näkemyksensä, itse tässä sain tarpeekseni eräästä nais"kaverista" joka halusi olla väleissä lähinnä vaan Messengerin kautta, ei tuntunut kelpaavan liveseura. Aina kun tämä kävi tuossa jossain lähistöllä sukulaisillaan yms. muisti siitä aina mainita jälkikäteen "mesessä". Mitä tuosta voi muuta saada kuin ärsytystä, kun toinen ei selkeästi halua nähdä mutta silti jollain kierolla tavalla härnää asialla? Ja joskus keskellä yötä soittelee rääkyen omista draamoistaan.

Loppuhuipennuksena muijalta "tämän siitä saa vaikka aina olen ollut sulle kiltti" kun poltin proppuni täydellisesti. Eli jokaisella perspektiivinsä, hänen mielestään ollut minulle kiltti, mitä en voi käsittää kun tuo kaikki on ollut lähinnä pelkkää rääkkäämistä.

• Muikkunenmies

Naisten halu pitää "ansaita" tai käydä tuuri että on myös kemioita, karu totuus. Mullekin on käynyt tuontapaisesti, monelle on. Oman hyvinvointimme tähden on syytä opetella nauttimaan siitä mitä on, ja jakaa se toisen kanssa, koska silloin asioilla on tapana kasvaa. Tai jotain.

• manzikkainen

Voisitko kertoa tarkemmin mikä oli kaverisi suuttumisen syy? Sinulle asia on ehkä turha ja vähäpätöinen, mutta selvästihän hänelle ei ole. Aika vaikea kommentoida mitenkään asiaa, kun ei tiedä yhtään minkä tyyppisestä asiasta on kyse. Jos kaverisi on suuttunut samantyylisestä asiasta jo aiemmin todella pahasti, niin mikä yllätys oli että hän suuttuu samasta asiasta uudelleenkin? Riippuen asian laadusta, teidän olisi edellisen pahan riidan sovittelun yhteydessä pitänyt sopia myös mitä teette jos samanlainen tilanne tapahtuukin uudelleen ja miten voisitte toimia että ette joudu samanlaiseen tilanteeseen uudelleen.

Itse suoraan sanoen inhoan tuota tyyliä, että ensin suututetaan toinen, ja sitten otetaan muina miehinä tai naisina yhteyttä joskus puolen vuoden päästä kuin mitään ei olisi edes tapahtunut. Tällähän vältetään kätevästi tilanne, että asiaa jouduttaisiin käsittelemään ja kohtaamaan se tosiasia, että itsessäänkin on oikeasti saattanut olla jotain vikaa. Tällainen toiminta on harmillista siksikin, että vaikka riidasta ei enää puhuttaisi, se jää silti taustalle roikkumaan ja kaihertamaan mieltä ja kaverisuhteeseen jää jonkunlainen särö...ihmiset eivät unohda pahoja riitoja, anteeksi voivat tietysti antaa. Tällaisella toimintatapaa noudattamalla voidaan käyttäytyä hyvinkin törkeästi toista kohtaan, ja sitten otetaan vaan etäisyyttä ja toivotaan että toinen vain unohtaisi koko asian, tai että aikaa olisi kulunut niin paljon, että olisi hankalaa enää muistaa mitä kukakin oli tehnyt ja sanonut ja missä järjestyksessä, tai että aikaa olisi kulunut niin paljon ettei toinen haluaisi enää alkaa läpikäymään "vanhentunutta" asiaa. Tällainen toimintatapa menee ainakin minun oikeellisuudentajun ulkopuolelle.

Aloittajaa neuvoisin miettimään asiaa sekä sinun että hänen kannalta. Ota yhteyttä ystävääsi, kerro missä sinä olet tehnyt väärin ja kerro että haluaisit sopia sellaiset pelisäännöt ettei samasta asiasta tulisi enää riitaa, ja haluaisit muutenkin keskustella ystäväsuhteestanne. Jos ystäväsi ei näe itsessään mitään vikaa, tai ei tule yhtään vastaan missään, kannattaa miettiä onko kaverisuhdetta sitten järkevää enää jatkaa.

• sarkku12

No joo...Naiset on haasteellisia.Itsekin olen joskus tuohon tilanteeeseen joutunut.Itsekin siis olen nainen.Mutta parempi kun jos tämä ystäväsi on suuttunut sinulle hän siis luultavammin on herkkä osapuoli joka ottaa asiat hiukan tosissaan.Anna hiukan aikaa hänelle.Ja älä luovuta en usko että hänkään haluaa katkaista teidän ystävyyden.Mutta älä provosoi sekä jatka riitaa.Pää kylmänä ja sopia riita.Koittaa ymmärtää kyseistä henkilöä sekä kuunnella häntä...Meitä ihmisiä kun on moneen junaan joita on vaikea ymmärtää...

Koitahan pelastaa ystävyytesi!!! Sillä tosi ystävä antaa anteeksi ja on halukas jatkamaan ystävyyttä eikä halua luovuttaa.

Tsemppiä sinulle!!!!

• ystävien vaihtoviiko

Olen vähän eri mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Sitä edeltäneet kommentit kyllä olivat ihan asiasta. Kaikkia ystävyyssuhteita ei voi, eikä ole järkevääkään yrittää pelastaa. Kysymys on siitä, onko kaveruussuhde molemminpuolinen ja tasa-arvoinen tai mikä sen sopimisen hinta on? Sekä, että toinen voi toimia ihan miten huvittaa ja aina syy sysätään tai etsitään toisesta?

Itsellä myös kokemuksia, valitettavasti olen joutunut pettymään useaan otteeseen. Liian ystävällinen, joustava ja avulias ei kannata olla. Nyt en ole ollut yhteyksissä pitkään aikaan aiemmin hyvänä ystävänä pitämääni henkilöön. Syynä yhteyden katkeamiseen oli muka, etten lyhyellä varoajalla pystynyt taipumaan hänen toiveisiinsa (josta olisi voinut kertoa jo aiemmin). Tuota puolta vuotta edeltäneellä ajanjaksolla kysyin häntä joskus seurakseni, mutta huonolla menestyksellä ja hän tiesi että liikun usein samalla seudulla. Hän ei ehtinyt tuona aikana edes kahville, tai pientä apua tarjoamaan, mutta itselle apu kyllä kelpasi. Vastaukseksi olen saanut yhteyden katkeamiseen, että olen kohdellut häntä törkeästi. Minulla on sellainen tuntuma, että tässä vaan halutaan saada joku asia peittämään sitä todellista, en tiedä mitä, koska lähtökohdathan eivät ole läheskään samalla tasolla. Sain vaikutelman, ettei oma aikani tai suunnitelmani ole minkään arvoisia, vaan voin mukautua vielä kaiken muun ohella kavereidenkin elämänrytmiin. Olen ajatellut olla välittämättä, ehkä joskus tapaa vilpittömästi ystävyyttä vaalivia ihmisiä. Usein vaan se oma etu paistaa sieltä taustalta ja kauas, miten mistäkin voi hyötyä.

• Somebody1

Olen jo saanut teidän ansiostanne asiani raiteilleen :) olemme kavereita mutta ystäviä emme tule enää olemaan.. Kiitos avustanne tosi paljon! :)

• Nyt näin
        Somebody1 kirjoitti:

Olen jo saanut teidän ansiostanne asiani raiteilleen :) olemme kavereita mutta ystäviä emme tule enää olemaan.. Kiitos avustanne tosi paljon! :)

Minulla onkin sellainen tilanne että ystäväni ei puhu minulle mitään,on haukkunut minut sosiaalisessa mediassa.Viesteihinkään hän ei vastaa,lyö luurin korvaan kun yrittää soittaa. En edes tiedä mistä hän on vihainen.Mielestäni en ole sanonut hänelle mitään pahaa Miten täytyisi toimia?

• kkkskks

Mun vinkki tähän viimeiseen postaukseen on se että anna vaan olla. Jos hän on tarkoitettu sun elämään niin ryömii takaisin jos on sun arvoisesi. Niin se vaan menee. Hän haluaa osoittaa että on sun yläpuolella, mutta jos vaan annat olla etkä yritäkkään ottaa yhteyttä vaan jatkat elämääsi niin kuin ei eois mitään niin se viesti/puhelu tulee jossain vaiheessa. Oon vastaavan käynyt läpi pari kertaa ja luota muhun. Voi mennä vuosikin, mut kyllä sieltä kuuluu! Tsemppiä! :)

• Nyt Näin

Juu kiitti neuvosta!:)

• Fökö

Voi auttaa jos vain kiltisti alat imemään.

• joitankavereitaeijakseta

No haluaisin kertoa kaveristani. Siis aivan uskomattoman omituinen ihminen. Hän suuttuu pelistä missä teen todella pienen trollin joskus kuukauden väliein ja suuttuu ja huutaa että teen sitä liian usein ja aina, mutta itse sitten rikkoo jonkun asian eikä korjaa sitä ja sanoo hups ihan sama. Ja myös hän suuttuu kun menemme yhden toisen kaverini kanssa leikkiä nimeltä sokea koiranpentu. Lähdin hyppimään ja se joka oli se koiranpentu niin kuuli minut helpommin ja sitten se hirveeee rage kaverini huusi minulle että ei saa hyppiä. Arvaa kuinka katsoin häntä silmät ammolla kun se vain lähti ja oli vihaine. Ja ihmettelen kun annan sille vaikkapa sellaisia 25 euron pehmoleluja ja sitten vielä jos ostan itselleni 1.60 maksavan pienen sipsipussin ja itse hän ostaa euron maksavan jäätelön ja mietin että okei. Olemme nyt pihalla ja hän on syönyt jäätelön sitten alan syömään sipsejäni ja se katsoo mua aina silleen ärsyttävästi kun mulla on jotain herkkuja mitä se haluais. Ja enhän minä sitten anna sille ja sitten se vaan alkaa puhumaan siitä että meissä on tosi paljon eroo mää vaan annan aina sillein tossa ja sää et ikinä vaan täytyy pyytää. niin sillein ok. Ja myös vaikka jos se on mun parhaankaverin kanssa niin mun paraskaverini on kertonut että se on ite ottanu keksin pöydältä ja sitten se mun toinen rage kaveri otti myös ja mun paraskaveri sano et ööö sä et sais ottaa ja rage kaveri sano että pitää olla reilu ja suuttu ja lähti. nyt se on vihanen kun se kerto mulle että miks se joutu sairaalaan sitten sanoin että mullekin tapahtuu niin aina niin se sano et sanoin aaaina mutta sen jälkeen yritin korjata sitä että harvoin mutta se lopetti puhelun ja nyt se ei halua puhua mulle ja sanoin että se vihaa mua ja sitten se sano että ei ja sitten nyt se poistu yhestä ryhmästä ja huutaa kokoajan. Mitä mun pitäs tehä ?

• asfasfasdf

ei yhtään mitään ja toisaalta just niinku sua huvittaa

• MokomatTörkimykset

Eikö teille ole opetettu, että herkkujen syöminen seurassa, jos toiselle ei tarjoa on äärettömän epäkohteliasta!? Kyllä käytöstapoihin kuuluu tarjota toisellekin, jos itse syö sipsejä tai keksiä toisen seurassa! Kyllä minäkin moisesta moukkamaisuudesta suuttuisin!

• Anonyymi

Mulla on toi iha sama ja en itekkään tiiä mitä tehä😢

• Anonyymi

Olisiko mahdollista että voisit lähestyä ystävääsi jollain eri tavalla? Mieti mikä ystävääsi kiinnostaa ja mikä sinua kiinnostaa koita löytää edes joku yhteinen laji josta molemmat tykkäisi

• Anonyymi

Minusta aina hyvä on pyrkiä sopimaan riitoja, mut jos tuntuu siltä, et toinen ei ajattele samoin silloin parempi ottaa etäisyyttä. Jos myöhemmin ottaa yhteyttä, silloin hyvä todeta vaan toiselle, et oli enempi hänen valinta, et välit meni teillä poikki.

Sinun ei tarvi tuntea siitä pahaa mieltä, kun olit enempi sovitteleva hänen synnyttämässä riita tilanteessa. Järkeä ja älyä aina hyvä hyödyntää näissä. Silloin pääset itse vähemmällä. Toiset voivat pelaakin näin, uskotellen itselle, et saa toisen alistetuksi tahtoonsa.

• Anonyymi

Mulla ja mun kaverilla on tota ihan hirvee riita ja mä nyt oon tosi surullinen ja haluaisin sopia se mun kaverinkaa jaa no mulla on vieläkin sen numeron sen numero mutta mua vaan nyt harmittaa ja se on niin vaikeeta selvittääetmä haluaisin vähän

• Anonyymi

Onko asiaanne tullut muutosta?

Jos ei, Voit kertoa hänelle ensin miltä sinusta tuntuu ja myöntää sun sanovan toisin ja ettei, sun ollut tarkoitus loukata häntä. Pahoittelet. Sitten voit kysyä hänen näkemystään ja kuunnella. Esittää jatko kysymyksiä. Yrittäkää ymmärtää toistenne asemaa toisen kengissä. Nöyryys ja hyvä tunneäly auttaa.

Jos tämä ei auta, niin sitten en tiedä miten auttaa. Sori. :/

• Anonyymi

Moi oon tyttö 14 ja mulla on Riitä mun kaverin kaa en tiiä mitä tehdä kun se ei anna anteeksi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      125
      4054
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      319
      2081
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1821
    4. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1760
    5. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      106
      1740
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      439
      1681
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      448
      1532
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      53
      1282
    9. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1276
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      450
      1251
    Aihe