Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Huumorin opettelu

sdfhd

Miten voi opetella humoristisemmaksi? Vai pystyykö sitä yleensä edes oppimaan...
Kaveriporukoissa on aina joku vitsinvääntäjä ja naisten kiinnostus kohdistuu usein häneen. Itse tunnen olevani aika tylsähkö enkä keksi helposti mitään spontaanisti hauskaa ja aina jälkeenpäin tulee mieleen hyvä juttu "perhana olis sillon tajunnut" tuntuu että jollain se tapahtuu luonnostaan kuin conan obrienilla konsanaan.

30

3137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dgkfjldfgldf

      Jos et ole kovin luova sanallisesti, keräile kuulemiasi hyviä juttuja ja mieti miten niitä voisi liittää erilaisiin yhteyksiin.

    • is this hjuumor

      Voiko huumoria opetella? Eikös se ole sellainen synnynnäinen piirre
      joissakin ihmisissä. Siihen liittyy leikkimielisyys, mielikuvitus, nokkeluus
      ja huumori ja sen tuottaminen vaatii myös älyä. Mikään ulkoa opeteltu
      ei toimi koskaan. Jos sellaista huumorinlahjaa ei ole syntymässään
      saanut, niin ei kannata alkaa vääntää väkisin jotain mukamas hauskaa.
      On parempi olla aina aito oma itsensä, kuin jonkun toisen kopio.

      • Jjlkcjnvhjk

        Ei musta voi opetella, aito on synnynnäinen kyky mut sekin täytyy harjaannuttaa toimivaks.


    • 11

      Juu ei varsinaisesti opettelemalla hauskemmaksi muutu, mutta kun osallistut aktiivisesti keskusteluun ja huumoriin niin huomaat vielä joku päivä olevasi se hauskuuttaja. Rohkeutta vaan heittää juttua väliin, muuten jää helposti taka-alalle.

    • 15+6

      Kyllä jokainen voi kehittää huumorintajua, on naurettavaa väittää että jokainen on syntynyt tylsäksi tai hauskaksi. Mutta tosiaan vaati jo rohkeutta kertoa juttuja, eikä baarissa tarvi edes olla mitään ihmeempiä juttuja että saa naiset nauramaan.

      Olen huomannut että huumori pitoisten ohjelmien katseleminen, Conan, sketsi sarjat, stand up esitykset (katso vaikka youtubesta) kehittää sitä omaakin huumoria kun koittaa tietoisesti oppia ja analysoida miten he sen tekevät ja sieltä näkee paljon esimerkkejä tilannetajusta.

      Ja kuten ylläoleva sanoi, aktiivisuus ja palautteen saaminen on tärkeää. Usein vanhemmiten ihmiset osaavat jo paremmin keksiä jotain, kokemuksen kautta. Sen huomaa usein vaikka kaupan kassalla, että keski ikäinen mies vitsailee/ antaa humoristia kommentteja jne. paljon useammin kuin nuoremmat.

      • Ex Pimp

        Tuo on muuten totta. Ja sitä paitsi juuri standup-koomikkojen vitsit pohjautuvat usein arkielämään ja niistä omaan tai kavereiden elämään sopivia voi poimia, muunnella ja käyttää. Ennen pitkää oppii vauhdissa pistämään väliin letkautuksia ihan improvisoiden. Toiset ovat oppineet sen jo ala-asteella.


      • agfsdg747
        Ex Pimp kirjoitti:

        Tuo on muuten totta. Ja sitä paitsi juuri standup-koomikkojen vitsit pohjautuvat usein arkielämään ja niistä omaan tai kavereiden elämään sopivia voi poimia, muunnella ja käyttää. Ennen pitkää oppii vauhdissa pistämään väliin letkautuksia ihan improvisoiden. Toiset ovat oppineet sen jo ala-asteella.

        Koomikotkin taitavat vetää samalla rutiinilla yleensä showt läpi pidemmän aikaa. Toisin sanoen hyvä komiikko ei välttämättä ole enää hauska, jos täytyy improvisoida kuten arkielämässä monesti täytyy, jotta olisi luonnollisesti hauska.

        Minäkin pidän itseäni vähän tylsänä. Sen sijaan vanhempi veljeni esimerkiksi tuntuu olevan etenkin naisten mielestä hauska. Hän keksii aina jotain sanottavaa juuri oikeaan aikaan... en tiedä miten.


    • xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

      Kyllähän sitä voi tosiaan jonkin verran opetella. Mutta eihän kaikki naiset varmastikaan tykkää huumoriveikoista, sellainen väkinäinen vitsinvääntäminen tai yltiömäinen lupsakkuus on jopa turn-off aika monelle. On ihanaa kun joku joskus juttelee vähän vakavamminkin. Ihan paras on vakavahko mies, joka ymmärtää huumoria (siihenkin voi keskittyä, että ottaa sen toisen osapuolen huumorin vastaan ja "ymmärtää" sitä, vaikkei itse osaisi mahtavaa läppää heittääkin, sekin on jo osoitus huumorintajusta) ja viljelee sitä sopivan harvoin.

      • samasamasama

        "Ihan paras on vakavahko mies, joka ymmärtää huumoria (siihenkin voi keskittyä, että ottaa sen toisen osapuolen huumorin vastaan ja "ymmärtää" sitä, vaikkei itse osaisi mahtavaa läppää heittääkin, sekin on jo osoitus huumorintajusta) ja viljelee sitä sopivan harvoin."

        Siis kenen mielestä muka paras? Itse menen juuri tuohon kategoriaan eli jutut tajuan täysin, mutta harvemmin kerron mitään itse. Tosin ne harvat kerrat iskee tosissaan.

        Tähän mennessä ainoat kiinnostukset naisten puolelta on tullut silloin, kun jostain syystä nainen on antanut koko materiaalia hauskojen juttujen kertomiseen. Siis sanonut jotain, jota on helppo kommentoida hauskasti. Ja tätä sattuu harvoin.


      • tami

        mää taidan olla jus tollanen tysähkö ja sattu monen kerran jälkeen yks tyttö olemaan japitämään seirastani mut yhtähkiä se tuntu sellaselta vaivahkolta ja siihen se sit päätty kyllä huumoria pitää olla aina. kylläkaikki naiset sisimmässäkin haluu jotainhuumoria elämäänsä


      • Jjlkcjnvhjk

        Ei aitoa pysty opettelemaan, se täytyy vaan harjaannuttaa, ni se toimii, mikäli on synnynnäinen kyky huumorintajuun. Ite oon huomannu että tosikot yrittää vääntää väkisin naurua mut kankeeta on.


    • '''''

      Hauskimmissa jutuissa hauskinta ei mielestäni ole jutut sinänsä, ei edes täydellisellä ajoituksella kerrottuna, vaan se miten ne heijastaa kertojan karismaa. Uskoisinkin että hiomalla omaa fokusta ja asennetta saa luotua sellaisen karisman joka herättää ihmisissä positiivisia fiiliksiä ja ehkä jututkin jotka normaalisti olisivat vain okei kuulostavat yhtäkkiä superhauskoilta.

      • 29

        Itse esitän erilaista huumoria eri ihmisille ja eri asiayhteyksissä. Se mikä toimii baarissa ei välttämättä ole hyvä sukujuhlissa ja niin edelleen..

        Ja uuteen porukkaan törmätessään menee aina hetki ennen kuin oppii heille sopivan huumorin.

        Läksy joka oli opittava kantapään kautta :)


    • läppänaikkone

      Kyl kaikki keksii jotain semmoses tilantees mis vois vitsin murjauttaa, mut ei oo vaa pokkaa heittää sitä. Sul pitää olla vaan rohkeutta sanoo se, eikä jäädä taka-alalle pällistelee ;)

    • meeeeho

      Jos yrittää olla hauska, niin se paistaa läpi. Jos yrittää olla jotain mitä ei ole, niin se vain paistaa läpi. Rohkeinta ja vaikeinta on olla oma itsensä, ja kun oikea sattuu kohdalle ei se välttämättä hauskoja juttuja tarvitse, ja ihan aivan normaalit asiat alkaa jostain syystä naurattamaan. Jos on vaikeutta kohdata toinen osapuoli sellaisena kuin on, niin enemmänkin harjoittelisin kohtaamista silloin, vaikka mahdollisimman vähillä sanoilla, tai ilman sanoja kokonaan, ja katsoo mitä tapahtuu, oppii. Jos on vaikea päästä tällaisiin tilanteisiin, niin menee vaikka tanssikurssille :)

      • Jjlkcjnvhjk

        Juu. Yritys olla hauska ni ei oikein toimi, se täytyy taitaa, luonnollisesti, musta huumorintajua ei oikein voi opetella, sen täytyy olla luonnollista. kyllä se musta on luonteessa oleva kyky.


    • Entinenn11111111

      Hmm itselläni oli sama ongelma, kaveri porukoissa läppää roisku ja muutenki rentoo heittoo taas kauniita naisia johon saatto ns pikkusen kiinostua niin niitten seurassa ei lentäny mitään päin vastoin kankeaa keskustelua. Joten ajan mittaan tajusin että ei näin kiinostu kukaan joten päätin olla oma itseni myös kauniiden naisten seurassa.. Aluksi meni tietenkin vähän väkinäiseksi mutta jutut olivat hauskoja ja taidot oppii vain harjoittelemalla, pitkään aikaan ei ole ollut tälläisiä ongelmia ja olen pokannut monta hyvää naista ja monen kanssa olen hyvä ystävä

    • Tylsimys maximus

      Oon itekin miettinyt tuota asiaa, koska en ole luontaisesti hauska. Mä nautin kyllä aikalailla varmaan kaikista huumorinmuodoista: härskistä, kornista, mustasta huumorista jne., ja tykkään kyllä nauraa ja mielestäni ymmärrän ihan hyvin vitsejä ja nauran niille, mutta en itse osaa olla kovinkaan hauska. Joskus keskustelussa saatan saada jonkun hauskan jutun, jonkun sopivan repliikin päähäni, jolla saan aina vähintään kavereilta hymähdykset, mutta kyllä mun huumorintaju on sellaista typerää puujalka-vitsailua, jota en osaa viljellä ihan milloin vaan tai kehittää sitä jotenkin hauskemmaksi ja fiksummaksi.

      Ja monissa naisten "listoissa" lukee, että miehellä täytyy olla hyvä huumorintaju tai sitten niissä lukee vielä yksityiskohtaisemmin minkälainen huumorintaju täytyy olla (esim. härskit vitsit), ja mä en voi edes lähestyä sellaista naista joka on jo päättänyt miehen huumorintajunkin. En ole hyvä kertomaan härskejä juttuja vaikka niille naurankin.

    • entinen1111111

      Huumori on asia jota voi harjotella.. Hmm katsomalla komedia elokuvia,sketsejä ja muita humoristisia ohjelmia niin huumoria voidaan kehittää, otat hauskoja juttuja mieleen niistä ja pikkuhiljaa alkaa tulemaan omiakin hauskoja juttuja

    • *

      Huumorintaju on älykkyyden merkki, joten jokaisella on sitä sen verran kuin syntymälahjana on sattunut tulemaan. Kuka tahansa voi opetella vitsejä varastoon, mutta älykkyys näkyy tilannetajuna, kykynä löytää hetkessä tilanteesta koomisia piirteitä. Itseironia on poikaa.

    • Pohdiskellen

      Mielenkiintoista... :)

      Pyskologisesti katsottuna ihmisillä on tiedostamattaan tapana ottaa ryhmissä ja joukoissa tiettyjä rooleja, kuten just humoristi/viihdyttäjä, johtaja, kuuntelija ym ym... Ne eivät ole selviä, mutta ylleensä kaveriporukoista tällaisia rooleja alkaa löytyä. Tällöin ryhmädynamiikka toimii. Se että joku kerää huumorillaan ja elävyydellään ensihuomion ei tarkoita kuitenkaan sitä että hän jaksaisi pitää sitä yllä jätkuvasti. Kiinnostus lopahtaa ja tämän jälkeen ulkopuolisten huomio kääntyy ryhmän muihin jäseniin.

      Tuskin tarvitsee tuntea itseään tylsäksi tällaisen huumorintajun takia...kaikilla se kuitenkin on sidottu persoonallisuuteen. Samaa juttua ei kaikki pysty sanomaan. Toisen sanoma vitsi voi kuulostaa toisen sanomana jopa irvokkaalta tai pervolta, täysin epäsopivalta..

      Jos haluaa opetella huumoritajua, voi lähteä myös toisesta päästä: opetella nauramaan toisten vitseille. On imartelevaa, kun joku ymmärtää vitsejä tai juttuja eikä seiso totisena rautakangenrentona toisen edessä. Samalla oppii sopeutumaan eri ihmisten huumorintajuihin.

    • asiaan tutustunut

      Kylläkyllä, sellaista ei mielestäni ole olemassakaan mitä ei voisi kehittää, en usko että on olemassa varsinaista huumorigeeniä. Tietysti voi kannattaa tietoisestikkin miettiä minkälaisia vitsejä voisi kertoa, mutta todella tärkeää on myös esim. positiivinen elämänasenne ja oma persoona (mitkä ovat myös kehitettävissä). Jotta vitsi on hauska, tulee sen sopia omaan persoonaan, tämän tyylin löytää ehkä helpoiten kokeilemalla, tekemällä ja uskaltamalla. Kirjallisuuttakin asiasta löytyy kun jaksaa etsiä.

    • .

      huuomorista sen mitä tiedän. ei koskaan kannata mollata muita, itseä kyllä voi. mä tykkään kyllä hauskuttaa toisia omilla mokillani. tai sitten noin yleiselä tasolla. älä koskaan loukkaa siis ketään muuta. tai eksiäs tai kavereitas. tai niitä jotaka sitä ei kestä.
      huumori tarttuu kun murre. tai puhetyyli!!! katso siis putkeen jotain super hauskaa sarjaa missä huumoria mistä itsekkin tykkäät. pöidä oikein maraton viikonloppu ja pistä vaikka niitä juttuja ylös mille ite nauroit. opit tunnistaan omanlaises huumorin.
      ite tykkään will ja grasesta. vaikka monet jutut toimiikin vaan englanniks mutta kyllä se tarttuu. helpoin tie on mollata jotain kolmatta joka ei siis ole paikalla tai on tuntematon kauempana samassa tilass. mut aika halpamaista!!!

    • Pahkasika

      Lue Pahkasikaa. Se on huumorilehti, joka lopetettiin vuonna 2001. Mm. Pertti Jarla on aikanaan ollut Pahkasian leivissä ja sen kyllä huomaa. Pahkasika on minullekin opettanut katsomaan elämää uudella tavalla.

    • Hangon keksi

      Komppaan "Pahkasikaa". Koomikoksi ei ehkä kantsi opetella, jos ei ole koomikon 'vikaa', vaikka naurattaahan surullinen pellehahmokin monia.

      Mutta jokainen voi opetella "katsomaan elämää uudella tavalla", sillä lailla, että löytää huumorin arjen pienistä ja / tai isoista jutuista. Tilannekomiikka, hassujen, naurettavien / naurattavien asioiden huomaaminen niin, että pystyy positiivisessa, myönteisessä mielessä niistä huomauttamaan, on myös taito, josta näkyy, että ihmisen sisällä asuu huumorin kukkanen.

      Tällaisia ihmisiä arkielämä ja -rutiinit kaipaisivat kaikista eniten. Jutun vääntäjiä taitaa olla jo pilvin pimein.

    • Usko.E.L

      VITSI VITSI, Haittaax se!

      Oli kumma juttu, kun Tomi vei Arvon penaalin, oli siinä opettajalla sitten rillit kuvissa, kun todistusaineistoa pähkäiltiin...

    • emili-a

      Huumori on haastava laji. Se voi olla hyvinki pientä, yhteisesti turvallista ja ulkopuolista, tilanteeseen tai tapahtumaan liittyvää. Ei välttämättä vitsi vaan sanoilla pelaamista.

      Hankalinta se on ollut eri läänin alueelta olevan kanssa, jos huumorikäsite on erilaista.

    • hjbjhjhbjh

      Huumoria voi opetella.
      Tärkeintä on löytää oma huumorin laji.

      Itselleni sopii tilannekomiikka:
      saan ihmiset nauramaan lyhyillä ja sivaltavilla kommenteilla, mutten kyllä loukkaa ketään, sillä se ei ole naurujen arvoista.
      Olen surkea kertomaan vitsikkäitä tarinoita ja yleensä tilanne jää todella kiusalliseksi, kun yritän kertoa vitsiä.


      Kannattaa etsiä oma huumorin laji. Kannattaa myös pitää naama peruslukemilla ja ääni normaalina vitsaillessa, sillä silloin välttyy kaikilta negatiivisilta tilanteilta.
      Itse en koskaan kerro vitsejä siten, että kuulostan siltä, kuin kertoisin vitsejä.
      Tämä on hyvä turvakeino, sillä jos ihmiset ympärilläni eivät koe vitsiä hauskaksi tai ymmärrä sitä, niin en näytä tyhmältä, sillä ihmiset eivät huomioi sitä vaan luulevat minun heittäneen jotain pientä omaksi huvikseni.
      Täten en näytä epäonnistuneelta.

      Jos kerrot vitsiä ja teet siitä ison huomion keskipisteen, niin vitsin on parasta olla aivan helvetin hauska tai muuten näytät idiootilta.
      Vitsejä ei kannata heittää turhan useasti, sillä miekkakin tylsistyy kun liikaa hakkaa.

    • Pittt
    • Jjlkcjnvhjk

      Aitoa huumorintajua ei oikein voi opetella, se täytyy olla syntyny ni sitä voi vaan harjaannuttaa, mitä oon huomannu asian. Ite harjaannutin sen itelle, heti kun ymmärsin käyttää kasetti mankkaa, eli sain idean nauhottaa kasetille omaa naurua ja hyvä ettei tappanu mua nauruun kun kuuntelin omaa naurua, siittä asti on ollu huumorintajua itellä, aina. Ei huumorintaju oo lahja oikeastaan, se on syntyny kyky, mm taitolaji on si taas, naurattaa muita eli toimia ku viihdyttäjä. Mut stand up koomikot ei oo oikein luonnollista vaan väkisin tehtyä, ite en oo koskaan nauranu tai ei oo iskeny ketään stand up koomikko. Huumori on luonnollista. Näin musta ainaki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2328
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      42
      1537
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1467
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      73
      1254
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe