Menkat ja mielialavaihtelu

nainenmenkoissaontyh

Olen itse mies ja olen aina ihmetellyt naisten kykyä mielialavaihteluihin jopa yön aikana.


Niin kertokaas nyt naiset, eikö se pidäkin paikkaansa, että menkkojen aikana voi olla se vaihe, että kiukuttaa vaikkei siihen syytä olisikaan? Miksi te ette sitä itse tajua? Teillehän se toistuu kerran kuussa? Ajaako hormonitason vaihtelu pääkopan jonkinlaiseen "päihtyneeseen tilaan" jossa ei vaan itsekkään enää pysty tiedostamaan olevansa sekaisin?

Ja mikä vaihe se tarkalleenottaen kuukautiskierrossa on? Juuri ennen kuin vuoto alkaa, vai juuri silloin?

Ja milloin se keskimäärin loppuu? Tämän kun saisin tietää niin pystyisin aina laskemaan milloin naiselleni voi seuraavan kerran puhua. Tuona aikana kun siitä ei juuri mitään hyötyä ole, vaikka sanoisin että haluatko että leivon viisi täytekakkua ja annan tonnin shoppailurahaa niin raivohalvaus siitä seuraa.

että kun juippii

37

10047

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....!

      KVG

    • Otahan selvää...

      Ei menkkojen aikana, vaan ennen menkkoja vaivaa joitain naisia premensturaalinen oireyhtymä, PMS. Joillain se voi kestää 2 viikkoa, joillain vain pari päivää, joillekin ei tule mitään oireita.

      Mitä jos juttelisit asiasta naisesi kanssa heti menkkojen jälkeen. Vaikeisiin PMS-oireisiin saa apua.

      Tosin tuo viestisi kertoo enemmän sinun ongelmastasi kuin naisesi ongelmasta.

      • pop98

        "Tosin tuo viestisi kertoo enemmän sinun ongelmastasi kuin naisesi ongelmasta. "

        -Lässyn lässyn.

        Niinhän se on yksin miehen ongelma vaikka nainen kerran kuukaudessa haukkuu miehen kusipää ääliöksi sata kertaa, ilman aihetta, vaikka mies olisi äärimmäisen fiksu ja ymmärtäväinen.
        Vaatii yksinkertaiset pienetkin asiat tehtävän ja olevan aivan täydellisesti eri tavalla kuin paria päivää aikaisemmin, tai muuten raivoaa kuin hullu, '
        nainen käyttäytyy kuin täydellinen narsisit kusipää ääliö, huutaa ja haukkuu täysin aiheetta miestä vaikka ei ole tehnyt yhtään mitään. niin että lapset pakenee huoneisiinsa viikon ajaksi pakon raivohullua äitiä.
        Nainen käy panemassa muita miehiä koska menee niin down että tarvii vahvistusta toisilta miehiltä ja oma mies ei siihen kelpaa.

        Sitten nainen vaan sanoo että mulla vaan on nää PMS:t, en ole itse syyllinen yhtään mihinkään.

        Näin meillä.


        Mutta sehän on silti miehe syy aivan kaikki..?
        Haloo..?


    • menkkaeukko22

      Minä ainakin itse tajuan, milloin mielialanvaihteluista johtuvaa kiukkuilua tai itkuilua ilmenee - enhän muuten parahda itkuun jostain roskasta lattialla tai suutu yhdestä sanasta, mikä on sanottu "oudosti". En kuitenkaan väittäisi, että mulla on mielialanvaihteluja joka kuussa, ne ovat melko liitännäisiä yleiseen stressi/vireystilaan ja muuttuviin tekijöihin, kuten kohdattuihin ihmisiin ja näiden käyttäytymiseen.

      NAINEN SIIS, väittäisin, TIEDOSTAA HYVINKIN MIELIALANVAIHTELUNSA. Jos ei tiedosta, ei tunne itseään ollenkaan.

      Keskustele sen äkkipikaisen eukkosi kanssa asiasta kunnolla, kuten minäkin olen keskustellut avokkini kanssa. Voisitte sopia vaikka, että eukko ihan rehellisesti sanoo, jos on paha päivä tai että ei kiinnosta puhua kenenkään kanssa tai on räjähdysherkkänä. Näin meidänkin taloudessamme, eikä riitoja olekaan minun mielialanvaihtelujeni vuoksi syntynyt. Useimmiten osaan sitten olla hiljaa tai sanoa, että on paha päivä, jos joku ukon sanominen/tekeminen ärsyttää mielialanvaihtelusta johtuen.

      P.S. Monet e-pillerit aiheuttavat mielialanvaihteluja. Joillekin jotkin merkit aiheuttavat jopa lievää psykoottisuutta; kannattaisiko neuvotella eukkosi kanssa mahdollisesta hormonaalisen ehkäisykeinon muuttamisesta?

    • nainen vuodesta 86

      Minä kyllä tiedostan että PMS oireet alkaa riivaamaan noin viikkoa ennen menkkoja. En kyttää kalenteria milloin menkat (ja oireet) alkaa. Kun tuntuu että hermostun kaikesta eikä mikään suju, olo on samaan aikaan itkuinen ja raivostunut eikä asiayhteydessä olevaa syytä löydy, sanon miehelleni, että menkat varmaan alkaa kohta kun kaikki v*tuttaa. Mies tietää tällöin ottaa etäisyyttä ja joskus sivusilmällä näen mieheni hymyilevän kun minä raivoan imuripussin kimpussa. Tietenkään hän ei pidä siitä mutta kai se on jotenkin hauskaa kun jokin tiedostamaton riivaa naista ja se purkautuu suoraan sanottuna ihan naurettavalla tavalla. Mutta en neuvo ketään miestä naureskelemaan naiselle silloin kun hänellä on menkkoja edeltävät raivopuuskat menossa!

      Ja muistutan, että ei se on mukavaa sille naisellekaan.

    • 10+12

      Muista en tiedä, mutta itsellä on ainakin menkkoja edeltävänä päivänä sellainen olo että kaikki ärsyttää(ihmiset, hajut, tavarat jne..) ja sitten kun menkat alkaa niin tuntuu ettei siedä ketään parin ensimmäisen vuotopäivän aikana. Ja yksikin sana väärin sanottuna voi olla se joka katkaisee kamelin selän.

      Mies osaa kyllä aavistaa missä "vika" kun muutun kärttyiseksi, mutta ei(vielä)ymmärrä miksi en siedä kosketusta tai vieressä kiehnäämistä. Saati sitä jatkuvaa kyselyä, mikä nyt on. Tai kun kunnon mahakrampit iskee niin että hyvä kun seisomaan pystyy, niin kysytään sattuuko..

      Tajuan kyllä että mieliala muuttuu päivän aikana miljoonaan kertaan, mutta eipä sille mitään voi.
      Toki osaan pitää suuni myös kiinni ja raivota itsekseni, mutta kotona ainakin mies selviää helpommalla kun/jos tietää raivoamisen syyn eikä siitä kehity kolmatta maailmansotaa.

      Pitkää pinnaa tarvitaan miehillä kunnon PMS oireisten kanssa.

    • Nainen 46v

      Ei päde minun mensujen kohdalla. Minulle tulee vitutus aina ovulaation aikana. Mensujen aikana olen aika rauhallinen, koska yritän pitää migreeniä poissa lääkkeillä ja migreeni muutenkin väsyttää.

      Minun vitutus aika eli ovulaatio aika alkaa 2 viikkoa ennen mensuja. Juuri silloin voin räjähtää pienestäkin, joten on parempi vain ettei ärsytetä. ;)

    • sdglksfdöh

      Mulla tulee muutamii päivii (ehkä 5 päivää) ennen menkkoja vitutus ja kauhee väsymys ei jaksais tehä mitää. Suutun myös noina päivinä helposti ja myös typeristä asioista. En oikeesti aina heti tajua että johtuu siitä kun menkat alkaa. Monesti vasta sitten ku ne alkaa ni tajuan syyn käyttäytymiselle. Joskus tietysti tiedostan jo aikasemmi mistä johtuu mutta se ei ole silti pystyny estämään noita oireita.

    • sikiöasennossa

      Minä olen äkkipikainen menkkojen ekana ja joskus tokanakin päivänä, koska mua sattuu ihan helkkaristi eikä mies ymmärrä, että muhun sattuu. Pitäisi tehdä sitä ja tätä, kun mä makaan sängyssä sikiöasennossa ja kylmä hiki puskee pintaan. Sattuu niin hitosti että vatsakin menee kuralle. Ei vaan toinen aina tajua, kun sanon, että mua sattuu ihan oikeasti. "Voisitko sä siivota", "Pitäis tiskata ennen ruokaa." "Voisitko viedä koiran kun mä en jaksa." Sitä rataa. Jossain vaiheessa ärsytys saattaa kasvaa niin suureksi, että sanon vähän kovemmin, että ei pysty kun SATTUU!

    • elämänlaatukysymys

      Likipitäen n 5 päivää ennen ja menkkojen aikana olen herkempi hermostumaan tai mieliala menee niin alas, että itku tulee spontaanisti naurettavista asioista. Oireet pahenivat vuosien myötä. Yli vuosikymmeeneen ei ole ollut edes hormonaalista ehkäisyä, koska eivät terv. syistä sovi mulle. Mulle riitti tuo kuukausittainen pohjamutia pitkin muutaman päivän ajan vaeltelu sekä mielialojen vaihtelut.
      Pitkän aikaa yritin peitellä noita mustia päiviä, mutta eihän se aina onnistunut, sitten piti vaan sanoa, että nyt on ne viikot, "nähdään" ensviikolla :D . Tarkoitan että henkisesti kohdataan sitten seuraavalla viikolla, kun palikat ja paikat on taas kohdillaan...
      Yritin myös psyykata, terapoida, liikkua ja vaikka mitä.

      En rakasta tuota puolta naiseudestani niin paljoa, että antaisin luonnon jyllätä omia ratojaan vaan kysäsin mielialalääkityksen mahdollisuutta kun sellaisesta artikkeli tuli vastaan pms-oireista juttuja etsiessäni ja lääkitys onkin toiminut nyt vuoden päivät todella hyvin.
      Kertakuiset kotkotukset on latistettu medikaalisesti. Enkä kyllä koe olevani mitenkään henkisesti typistetty vaikkei satu enää olemaan raivoviikkoa kerran kuussa. Olo on paljon tasapainoisempi. Libidoon ei ole vaikuttanut...tai no ehkä päinvastoin kohentavasti, kun on jäänyt tuo itkuviikko väliin :) .

      Itse tosiaan vuosia epäilin tämän avun käyttöönottoa, sillä ajattelin jotenkin alistuvani jotenkin johonkin naisten manipuolointiin, mut asia on kyllä päinvastoin. Olen eniten tällä tavalla mieliksi itselleni. Enhän turhaan kiduta itseäni menkkakivuissakaan, jos toimivat keinot siihen on keksitty - omalla kohdallani avanto talvella, muutoin särkylääkkeet.

    • safd6

      Heips! Minkälaisia mielialalääkkeitä olet saanut? Pitääkö niitä syödä tauottomasti vai onko olemassa sellaisia joita syödään vain pms:än aikaan? Itselläni on rajuja mielialanvaihteluita,itseinho aivan järkyttävä,itken paljon,raivokohtauksia,en siedä ainuttakaan ihmistä lähelläni ja se vaikuttaa jo avioliittoonikin. Varsinkin kun kuukaudesta saattaa mennä jopa parikin viikkoa tälläisissa tunnelmissa. Ja kaiken päälle tulee sitten ne ihanat vatsa-selkä ja pääkivut... Ja miehelle paha mieli,kun ei tiedä mitä tehdä. Olen tehnyt selväksi,ettei hänessä mitään vikaa ole,vaan hormonit saavat minusta pahasti yliotteen. Ja sitä olen hokenut itsellekkin,mutta eipä siitä mitään hyötyä ole.

    • parempi näin

      just näin,,,itselle meinannut tulla ero jo varmaan 10 kertaa sen takia kun hänellä on se aika kuukaudesta.....lopulta se ero myös tuli ja jälleen osui tähän aikaan. eipähän enää tarvii kärvistellä..huh. niistä tulee täysiä idiootteja.

      • moonikko

        Aikamoista hakuammuntaa sulla jatkossa jos meinaat naisen saada. Riski saada samanlainen tapaus on olemassa. Parempi sulle ehkä olla yksin niin ei tarvitse ainakaan kärvistellä kuukautisista kärsivän naisen kanssa. Kuukautiset ja siihen liittyvät asiat on luonnollinen asia.


    • ajomies ei kiirehdi

      oletteko veriperseet kokeilleet femi glandin soija tuotteita tohon ympäristön tuhoamais viettiinne,jos te kerran tiedätte että se tullee kerran kuussa miksi ette tee sille mitään ettei se tulisi ,ihme hommaa.

      luulisi noinkin fiksun ihmisen tajuavan tehdä asialle jotakin
      jouduin ottamaan eron juuri tollaseta akasta, ikää tulee ja oireet vaan pahenevat. enää kuukaudesta ei ollut kuin pari päivää ns normaalia ihmistä muu oli sitten sitä vitutusta ja kuukautisten odotusta

    • Telaketjufemme

      Tässä jälleen selkeä esimerkki miksi naisia ei voi laittaa mihinkään johtotehtäviin ja äänioikeuskin on siinä kiikunkaakun.

    • JK

      VAI IN

    • Puolijätkä

      Itse en niinkään raivostu, vaan masennun ennen menkkoja silloin tällöin. Se tulee (jos tulee, on suht harvinainen ja aika lieväkin) sellainen pari kolme päivää ennen. Sitten on vain itsetunto maassa ja harmittaa, ja uskon itsestäni vain huonoa, jos vähänkin herpaannun miettimään yhteiskuntaa ja itseäni. Vain harmittaa hemmetisti ihan ilman syytä... kunnes jossain välissä tulee mieleen laskea kuukauden taakse ja tajuan sen, kuinka menkat ovat luultavasti tulossa.
      Sen jälkeen yleensä helpottaa, kun tietää, että masennukselle on biologinen syy :)

      Ja hieman vaikeaa oikeasti laskea tuon varaan, että heti tajuaisi PMS:n tulevan, kun se ei tule mikään 15 päivä aina, että sen voisi merkitä kalenteriin heti. Omat menkkani heittelehtivät viikollakin suuntaan tai toiseen, niin pahaa mieltä ei voi samantien laskea että on kulunut tasan se 30 päivää viime menkkojen alkamisesta. Ensin sitä laskee oikeasti sen, että onko nukkunut, stressaantunut ja muut arkisemmat jokaviikkoiset asiat.

    • Yualle

      Tuo ns. mielialanvaihtelun aikana ns. vuorovaikuttaminen on osa ns. parisuhdetta. Ohoh..., olipas edellinen lause aika naismainen..:/ Mut eniwei, sitä ei siis kannata jättää väliin!

    • eikannatastressata

      3 päivää ennen alkaa ihan älytön 'hormoonimyrsky' ainakin itselläni. Se on kuin nikotiinin puutetta. Ärsyttää kaikki ja tekee mieli kiukutella ja 'rähjätä'.

      Jos silloin otettaisiin verikoe, niin vaikea sanoa mikä hormooni olisi koholla??!

      Tämä on meidän perheessä jo tuttua ja miehen kanssa aina nauretaan että; 'on vissiin menkat taas tulossa..'. =)

      • Kissimirri /tiikeri.

      • Raivottaret.
        Kissimirri /tiikeri. kirjoitti:

        Kissimirristä tiikeriksi kerran kuukaudessa.

        Amerikkalaisten yliopistojen tutkimiksien mukaan naisen kuukautiskierrolla on suora yhteys aivoihin ja naisten mielialat saattavat muuttua yhtäkkiä.

        Lue myös PMS oireyhtymästä 80 prosenttia naisista kokevat epämielyttäviä tunteita ennen kuukautisia.

        http://veteraaniurheilija.blogspot.com/2005/10/kissimirrist-tiikeriksi-kerran.html
        ----

        Tuossa amerikkalaisessa tutkimuksessa Kissimirristä tiikeriksi löytyvät syyt parisuhdeongelmiin ja avioeroihin.
        Kuukautiskierrolla on suora yhteys naisen aivoihin kertoo omaa karua kieltä naisten pimeästä puolesta.

        Aiheesta on netissä useita keskusteluita, mutta jostain syystä PMS oireyhtymää ei ole osattu , tai haluttu yhdistä parisuhdeongelmiin.

        MTV3 Helmi keskustelussa aiheena.

        Lakrisi ja seksi rauhoittavat PMS hirviön?

        Itkukohtauksia, päänsärkyä, turvotusta, vatsakipua, mielialamuutoksia.

        Ihmissuhteet koetuksella.

        http://www.mtv3.fi/helmi/hyvinvointi/artikkeli.shtml/394552?hyvinvointi-olen_nainen-hormonit
        ----


    • j-bones

      itse turpoan ja se vituttaa itseäni ja sitten alkaa kaikki ärsyttää. : D eka päivä on monesti sellanen että saatan vastata tiuskimalla vaikka en tarkota. edellisenä päivänä ennen menkkoja olen taas hyvin rakastava ja hellä. monesti se vaan on parempi ku pysyy vähä kauempana kuulostelemassa kun tietää menkkojen olevan aluillaan. kyllähän miehet siitä monesti tokaseeki "taitaa ollase aika kuusta" mutta hei, se ärsyttää vaan lisää.

      tämmäöstä se on näitte akkojen kanssa.. : DDD

      • Hormones from hell.

        Tämän päivän uutisissa kerrotaan, että kilpirauhasen vajaatoiminnasta on tullut kansantauti. Vajaatoiminnasta kärsii yli 230.000 Suomalaista.

        Tätä aihetta käsiteltiin Dr philin ohjelmassa Hormones from helll jo vuonna 2006.

        Lainaus videonauhalta poimitusta suomennoksesta.

        TV4 Esitti 11.1.2006 ohjelman" Dr Phil Helvetilliset hormonit".

        Dr. Phil halusi kumota ohjelmassa vanhan käsitteen, että vaihdevuosi/ Pms oireet alkaisisivat vasta viisikymppisillä naisilla.
        Vaihdevuosi/pms oireista saattavat kärsiä 20-vuotiaat ja vielä nuoremmatkin naiset riippuen määrittelytavasta.

        Dr. Philin vaimo Betty oli käynyt 40 lääkärin puheilla ja etsinyt apua lähestyviin vaihdevuosioireisiin. Hän ei ollut tyytyväinen yhdenkään lääkärin ehdotuksiin. Lopulta hän löysi PMS oireisiin erikoistuneen >Pre Menstrual Syndrome Treatment Clinic California...
        Ohjelmassa oli asiantuntijavieraana klinikan perustaja gynekologi Holly Anderson. Klinikalla on hoidettu n 30.000 PMS oireista käsivää naista.

        Ohjelmassa oli vieraana pariskunta, jossa 31-vuotias vaimo/ äiti Sarah kärsi voimakkaista vaihdevuosioireista. Kiputilojen ollessa pahimmillaan ei edes morfiinista ollut apua. Sarah sai hallisemattomia raivokohtauksia ja pyysi Dr. Philiä auttamaan häntä, ennekuin koko perhe hajoaa.

        Aviomie Kery oli muuttanut pois kotoaan jo kaksi kertaa, mutta palannut takaisin lasten vuoksi. Hän kertoi, että hänen vaimonsa on kaksi viikkoa kuukaudesta, kuin Dr. Jeckyll ja kaksi viikkoa Mrs. Hyde.
        Juuri kun olen selvinnyt edellisistä "kohtauksista" sama rumba alkaa alusta. Tätä on jatkunut vuosia.

        Dr. Philin vaimo Betty. -Vaihdevuodet vaikuttavat kilpirauhasen toimintaan, jos kilpirauhanen ei toimi kunnolla, niin silloin alkaa lihomaan. Jotkut lihovat jopa viisi kiloa, koska heillä on makean himo. Se on masentavaa Progesteroni tasapainottaa estrogenia, joten hormonit eivät enään epätasapainossa

        Ruokaa olisi syötävä kolmen-neljän tunnin välein, koska estrogeenivallitsevuus haittaa kilpirauhasen toimintaa. Se johtaa hypoglgkemiaan, eli alhaiseen veren sokeriin.
        Siitä se adreanaliini tulee ja naiset heittelevät tavaroita ja sanovat kauheita asioit. Alhainen veren sokri vaikuttaa kilpirauhaseen ja he tarvitsevat progesteronia (Progesteron natural?)

        -Tehokkain keino on ottaa sitä emättimen, tai peräsuolen kautta. Suun kautta nautittuna progesteroni ei tehoa PMS oireisiin-.Progesteroni tasapainottaa estrogeniä, joten hormonit eivät ole enään epätasapainossa. Se lopettaa kivun.- Nasilla, joilla on munasarjakipuja suosittelen progestreonihoitoa (Natural progesteron?)

        Gynekologit ovat tarjonneet avuksi ehkäisypillereitä, jotka ovat ehdoton ei.
        Ne eivät auta PMS vaivoihin olemme huomanneet sen potilaistamme. He ovat saaneet pillereitä ja menettäneet kontrollin täysin. He eivät ole kestäneet. Sekin lisää estrogenin määrää. Naisille voidaan syöttää estrogenia, kunnes hän menettää täysin järkensä ja joutuu psykiatriseen sairaalaan. Sitä on tapahtunut. -Minua suututtaa, että kaikki lääkärit tyrkkäävät käteen samat lääkkeet Pozarilia kaikille. -Eihän samat lääkkeet voi sopia kaikille, koska kaikki ihmiset ovat erilaisia.

        Terveyskaupan voiteet eivät tepsi, ne eivät ole reseptilääkkeitä. Se pitää tulla PMS oireisiin erikoistuneelta lääkäriltä. Sitä käytetään kahdesti päivässä kaksi viikkoa ennen kuukautisia ja niiden aikana. Se lievittää 150 eri PMS oiretta, fyysisi, henkisiä kipuja, migreeniä, päänsärkyä, väsymistä, lihomista, turvotusta, ärtyisyyttä ja masennusta. Joskus naiset ovat niin masentuneita, että voisisivat pahimmassa tapauksessa yrittää itsemurhaa.

        Luontaistuotteet; pellavasimenöljy, e-vitamiini, omega 3, B12, B16 vitamiinit, foolihappo auttavat mielialaan, mutta helpottaa myös myös nukkumista öisin. Eteeriset öljyt vaikuttavat vaikuttavat niveliin ja ihan kaikkeen, koska vaihdevuodet tuottavat kipuja ja epämukavuuttakin...."

        (Tämä on poimittu tiivistelmä ohjelman nauhoitteelta. -Koska en ole asiantuntija, enkä tiedä onko suomentaja tietoinen kaikista lääketieteellisistä termeistä, niin ehkä tähän tarvittaisiin asiantuntijoiden näkemyksiä).
        ---


      • Hormones fron hell.
        Hormones from hell. kirjoitti:

        Tämän päivän uutisissa kerrotaan, että kilpirauhasen vajaatoiminnasta on tullut kansantauti. Vajaatoiminnasta kärsii yli 230.000 Suomalaista.

        Tätä aihetta käsiteltiin Dr philin ohjelmassa Hormones from helll jo vuonna 2006.

        Lainaus videonauhalta poimitusta suomennoksesta.

        TV4 Esitti 11.1.2006 ohjelman" Dr Phil Helvetilliset hormonit".

        Dr. Phil halusi kumota ohjelmassa vanhan käsitteen, että vaihdevuosi/ Pms oireet alkaisisivat vasta viisikymppisillä naisilla.
        Vaihdevuosi/pms oireista saattavat kärsiä 20-vuotiaat ja vielä nuoremmatkin naiset riippuen määrittelytavasta.

        Dr. Philin vaimo Betty oli käynyt 40 lääkärin puheilla ja etsinyt apua lähestyviin vaihdevuosioireisiin. Hän ei ollut tyytyväinen yhdenkään lääkärin ehdotuksiin. Lopulta hän löysi PMS oireisiin erikoistuneen >Pre Menstrual Syndrome Treatment Clinic California...
        Ohjelmassa oli asiantuntijavieraana klinikan perustaja gynekologi Holly Anderson. Klinikalla on hoidettu n 30.000 PMS oireista käsivää naista.

        Ohjelmassa oli vieraana pariskunta, jossa 31-vuotias vaimo/ äiti Sarah kärsi voimakkaista vaihdevuosioireista. Kiputilojen ollessa pahimmillaan ei edes morfiinista ollut apua. Sarah sai hallisemattomia raivokohtauksia ja pyysi Dr. Philiä auttamaan häntä, ennekuin koko perhe hajoaa.

        Aviomie Kery oli muuttanut pois kotoaan jo kaksi kertaa, mutta palannut takaisin lasten vuoksi. Hän kertoi, että hänen vaimonsa on kaksi viikkoa kuukaudesta, kuin Dr. Jeckyll ja kaksi viikkoa Mrs. Hyde.
        Juuri kun olen selvinnyt edellisistä "kohtauksista" sama rumba alkaa alusta. Tätä on jatkunut vuosia.

        Dr. Philin vaimo Betty. -Vaihdevuodet vaikuttavat kilpirauhasen toimintaan, jos kilpirauhanen ei toimi kunnolla, niin silloin alkaa lihomaan. Jotkut lihovat jopa viisi kiloa, koska heillä on makean himo. Se on masentavaa Progesteroni tasapainottaa estrogenia, joten hormonit eivät enään epätasapainossa

        Ruokaa olisi syötävä kolmen-neljän tunnin välein, koska estrogeenivallitsevuus haittaa kilpirauhasen toimintaa. Se johtaa hypoglgkemiaan, eli alhaiseen veren sokeriin.
        Siitä se adreanaliini tulee ja naiset heittelevät tavaroita ja sanovat kauheita asioit. Alhainen veren sokri vaikuttaa kilpirauhaseen ja he tarvitsevat progesteronia (Progesteron natural?)

        -Tehokkain keino on ottaa sitä emättimen, tai peräsuolen kautta. Suun kautta nautittuna progesteroni ei tehoa PMS oireisiin-.Progesteroni tasapainottaa estrogeniä, joten hormonit eivät ole enään epätasapainossa. Se lopettaa kivun.- Nasilla, joilla on munasarjakipuja suosittelen progestreonihoitoa (Natural progesteron?)

        Gynekologit ovat tarjonneet avuksi ehkäisypillereitä, jotka ovat ehdoton ei.
        Ne eivät auta PMS vaivoihin olemme huomanneet sen potilaistamme. He ovat saaneet pillereitä ja menettäneet kontrollin täysin. He eivät ole kestäneet. Sekin lisää estrogenin määrää. Naisille voidaan syöttää estrogenia, kunnes hän menettää täysin järkensä ja joutuu psykiatriseen sairaalaan. Sitä on tapahtunut. -Minua suututtaa, että kaikki lääkärit tyrkkäävät käteen samat lääkkeet Pozarilia kaikille. -Eihän samat lääkkeet voi sopia kaikille, koska kaikki ihmiset ovat erilaisia.

        Terveyskaupan voiteet eivät tepsi, ne eivät ole reseptilääkkeitä. Se pitää tulla PMS oireisiin erikoistuneelta lääkäriltä. Sitä käytetään kahdesti päivässä kaksi viikkoa ennen kuukautisia ja niiden aikana. Se lievittää 150 eri PMS oiretta, fyysisi, henkisiä kipuja, migreeniä, päänsärkyä, väsymistä, lihomista, turvotusta, ärtyisyyttä ja masennusta. Joskus naiset ovat niin masentuneita, että voisisivat pahimmassa tapauksessa yrittää itsemurhaa.

        Luontaistuotteet; pellavasimenöljy, e-vitamiini, omega 3, B12, B16 vitamiinit, foolihappo auttavat mielialaan, mutta helpottaa myös myös nukkumista öisin. Eteeriset öljyt vaikuttavat vaikuttavat niveliin ja ihan kaikkeen, koska vaihdevuodet tuottavat kipuja ja epämukavuuttakin...."

        (Tämä on poimittu tiivistelmä ohjelman nauhoitteelta. -Koska en ole asiantuntija, enkä tiedä onko suomentaja tietoinen kaikista lääketieteellisistä termeistä, niin ehkä tähän tarvittaisiin asiantuntijoiden näkemyksiä).
        ---

        Menkat ja mielialavauhtelut. Suosittelen tutustumaan Dr. Philin ohjelmaan.

        Tietoa on haettava ulkomailta, koska siellä ollaan edistyneempiä, eikä homma ole lääketeollisuuden ja politikkojen bisnestä.

        Hormonaalisen ehkäisyn haitoista vaietaan, koska kysymyksessä on miljardibisnes.

        Tämä on linkki alkuperäiseeen englanninkieliseen ohjelmaan.
        Dr Phil show hormones from hell.

        Ohjelma esitettiin 1.11.2003 Yhdysvalloissa.

        Otsakkeen nimihaulla löytyy myös Google käännöskoneen Suomenkielinen vaihtoehto valitsemalla haku suomenkielisiltä sivuilta.
        Käännös on tehty Google käännöskonella, niistä ei saa selvää Erkkikään, koska Google ei tunne Suomenkialen sijamuotoja.

        Dr Phil show hormones from hell alkuperäinen englanninkielinen.

        http://www.drphil.com/shows/show/213
        ------


      • Hypoglykemia?
        Hormones fron hell. kirjoitti:

        Menkat ja mielialavauhtelut. Suosittelen tutustumaan Dr. Philin ohjelmaan.

        Tietoa on haettava ulkomailta, koska siellä ollaan edistyneempiä, eikä homma ole lääketeollisuuden ja politikkojen bisnestä.

        Hormonaalisen ehkäisyn haitoista vaietaan, koska kysymyksessä on miljardibisnes.

        Tämä on linkki alkuperäiseeen englanninkieliseen ohjelmaan.
        Dr Phil show hormones from hell.

        Ohjelma esitettiin 1.11.2003 Yhdysvalloissa.

        Otsakkeen nimihaulla löytyy myös Google käännöskoneen Suomenkielinen vaihtoehto valitsemalla haku suomenkielisiltä sivuilta.
        Käännös on tehty Google käännöskonella, niistä ei saa selvää Erkkikään, koska Google ei tunne Suomenkialen sijamuotoja.

        Dr Phil show hormones from hell alkuperäinen englanninkielinen.

        http://www.drphil.com/shows/show/213
        ------

        Dr Phil ohjelmassa nousi esiin kilpirauhasen vajaa toiminta vuonna 2003.

        Suomeen tieto on tullut Iltajunalla, tai sitä on salailtu.

        Ymmärrettävää, mikäli vajaatoiminta johtuu hormonaalisesta ehkäisystä.

        Mitä Hypoglygemia on ja mitä sa vaikuttaa ihmisen kasvuun, kehitykseen ja psyykkeeseen?

        Ilkka lehti 24.8.2011.

        Kilpirauhasen vajaatoiminnasta on tullut kansantauti, sairaudesta kärsii yli 230.000 Suomalaista.

        http://www.iltalehti.fi/terveys/2011082414253676_tr.shtml
        -----


      • NÄin täällä.
        Hormones from hell. kirjoitti:

        Tämän päivän uutisissa kerrotaan, että kilpirauhasen vajaatoiminnasta on tullut kansantauti. Vajaatoiminnasta kärsii yli 230.000 Suomalaista.

        Tätä aihetta käsiteltiin Dr philin ohjelmassa Hormones from helll jo vuonna 2006.

        Lainaus videonauhalta poimitusta suomennoksesta.

        TV4 Esitti 11.1.2006 ohjelman" Dr Phil Helvetilliset hormonit".

        Dr. Phil halusi kumota ohjelmassa vanhan käsitteen, että vaihdevuosi/ Pms oireet alkaisisivat vasta viisikymppisillä naisilla.
        Vaihdevuosi/pms oireista saattavat kärsiä 20-vuotiaat ja vielä nuoremmatkin naiset riippuen määrittelytavasta.

        Dr. Philin vaimo Betty oli käynyt 40 lääkärin puheilla ja etsinyt apua lähestyviin vaihdevuosioireisiin. Hän ei ollut tyytyväinen yhdenkään lääkärin ehdotuksiin. Lopulta hän löysi PMS oireisiin erikoistuneen >Pre Menstrual Syndrome Treatment Clinic California...
        Ohjelmassa oli asiantuntijavieraana klinikan perustaja gynekologi Holly Anderson. Klinikalla on hoidettu n 30.000 PMS oireista käsivää naista.

        Ohjelmassa oli vieraana pariskunta, jossa 31-vuotias vaimo/ äiti Sarah kärsi voimakkaista vaihdevuosioireista. Kiputilojen ollessa pahimmillaan ei edes morfiinista ollut apua. Sarah sai hallisemattomia raivokohtauksia ja pyysi Dr. Philiä auttamaan häntä, ennekuin koko perhe hajoaa.

        Aviomie Kery oli muuttanut pois kotoaan jo kaksi kertaa, mutta palannut takaisin lasten vuoksi. Hän kertoi, että hänen vaimonsa on kaksi viikkoa kuukaudesta, kuin Dr. Jeckyll ja kaksi viikkoa Mrs. Hyde.
        Juuri kun olen selvinnyt edellisistä "kohtauksista" sama rumba alkaa alusta. Tätä on jatkunut vuosia.

        Dr. Philin vaimo Betty. -Vaihdevuodet vaikuttavat kilpirauhasen toimintaan, jos kilpirauhanen ei toimi kunnolla, niin silloin alkaa lihomaan. Jotkut lihovat jopa viisi kiloa, koska heillä on makean himo. Se on masentavaa Progesteroni tasapainottaa estrogenia, joten hormonit eivät enään epätasapainossa

        Ruokaa olisi syötävä kolmen-neljän tunnin välein, koska estrogeenivallitsevuus haittaa kilpirauhasen toimintaa. Se johtaa hypoglgkemiaan, eli alhaiseen veren sokeriin.
        Siitä se adreanaliini tulee ja naiset heittelevät tavaroita ja sanovat kauheita asioit. Alhainen veren sokri vaikuttaa kilpirauhaseen ja he tarvitsevat progesteronia (Progesteron natural?)

        -Tehokkain keino on ottaa sitä emättimen, tai peräsuolen kautta. Suun kautta nautittuna progesteroni ei tehoa PMS oireisiin-.Progesteroni tasapainottaa estrogeniä, joten hormonit eivät ole enään epätasapainossa. Se lopettaa kivun.- Nasilla, joilla on munasarjakipuja suosittelen progestreonihoitoa (Natural progesteron?)

        Gynekologit ovat tarjonneet avuksi ehkäisypillereitä, jotka ovat ehdoton ei.
        Ne eivät auta PMS vaivoihin olemme huomanneet sen potilaistamme. He ovat saaneet pillereitä ja menettäneet kontrollin täysin. He eivät ole kestäneet. Sekin lisää estrogenin määrää. Naisille voidaan syöttää estrogenia, kunnes hän menettää täysin järkensä ja joutuu psykiatriseen sairaalaan. Sitä on tapahtunut. -Minua suututtaa, että kaikki lääkärit tyrkkäävät käteen samat lääkkeet Pozarilia kaikille. -Eihän samat lääkkeet voi sopia kaikille, koska kaikki ihmiset ovat erilaisia.

        Terveyskaupan voiteet eivät tepsi, ne eivät ole reseptilääkkeitä. Se pitää tulla PMS oireisiin erikoistuneelta lääkäriltä. Sitä käytetään kahdesti päivässä kaksi viikkoa ennen kuukautisia ja niiden aikana. Se lievittää 150 eri PMS oiretta, fyysisi, henkisiä kipuja, migreeniä, päänsärkyä, väsymistä, lihomista, turvotusta, ärtyisyyttä ja masennusta. Joskus naiset ovat niin masentuneita, että voisisivat pahimmassa tapauksessa yrittää itsemurhaa.

        Luontaistuotteet; pellavasimenöljy, e-vitamiini, omega 3, B12, B16 vitamiinit, foolihappo auttavat mielialaan, mutta helpottaa myös myös nukkumista öisin. Eteeriset öljyt vaikuttavat vaikuttavat niveliin ja ihan kaikkeen, koska vaihdevuodet tuottavat kipuja ja epämukavuuttakin...."

        (Tämä on poimittu tiivistelmä ohjelman nauhoitteelta. -Koska en ole asiantuntija, enkä tiedä onko suomentaja tietoinen kaikista lääketieteellisistä termeistä, niin ehkä tähän tarvittaisiin asiantuntijoiden näkemyksiä).
        ---

        Itse Olen 17v nainen ja olen aina n. 2-5 päivää ennen menkkoja paljon herkempi suuttumaan ja itkemään yms ihan pikku jutuista. Lisäksi maha turpoaa tyyliin jopa 4 cm! Sitten hiukan enen menkkoja (ehkä noin päivä) olen taas "normaalimpi" ja kun menkat alkaa niin tulee pariksi päiväksi kamalat alavatsa ja alaselkä tuskat (heti, kun vatsa kipu loppuu, siirtyy kipu selkään, siis ihan parissa sekunnissa!). Ja kun tuskat on kovimmalaan esiintyy mulla, joskus myös pahoinvointia, sekä lähes aina kova väsymys.
        Elikkä mulla näitä oireita kyllä on sekä fyysisiä ja psyykkisiä jo alle 20 vuotiaana. Tosin ei mulla vielä pari vuotta sitten ollut, silloin esiinty, joskus vain fyysisiä oireita.


    • lumipallo.....

      Minulla hermo menee paljon helpommin menkkojen aikana.
      Minulla on normaalisti hyvät hermot mutta kuukautisten aikana minulla kivut ovat sanoinkuvaamattoman kovat ja ne vetävät pinnan tiukille.
      Silloin varoitan miestäni ettei kannata kysyä tyhmiä kysymyksiä,joskus on hyvä pitää se suu kiinni kokonaan. Useimmiten linnottaudun omaan kotiini ja olen omissa oloissani sen pari päivää etten hermostuisi niin kovasti.

      Itse tiedän milloin vuotoa tulee, kun alavatsaa alkaa vääntää niin kovasti, että itku meinaa tulla. Kipuhan johtuu siitä, että kohtu tavallaan supistelee.
      Joillakin naisilla se on kivutonta ja joillakin kestää enemmän kuin pari päivää.
      Itselläni kestää keskimäärin 2-3 päivää ja kipuja on vain kahtena ensimmäisenä päivänä mutta koska vihaan menkkoja yli kaiken ja sen aikainen olotila on sietämätön, tulee minusta hermokimppu :)

    • hnmdwoisk

      3 päivää ennen menkkoja siivoushulluus, 2 pvä ennen raivohulluus, 1 pv ennen itkuraivarit, ja sitten alkaa vuoto ja olo on normaali. Mies on joutunut kärsimään tätä jo 20 vuotta mutta kuulemma on hyvin jaksanut, kiva kun koti on kerran kuussa siivottu ja avioeron aiheet läpi käyty... Tosin hän saa myös nauttia seksihulluudesta kierron puolivälissä, eli ovulaation aikoihin...

    • Mitä?

      Jos naiset on niin kauheita hormonihirviöitä täälläkin kirjoitelleiden miesten mielestä, niin miksi ette vaihtaisi mieheen.. ;)

    • Hullunainen

      Kyllä mä ainaki tiedustan että oon aika "sekasi". Ku aluks menee hyvin ja naurattaa sitte kohta suututtaa. Saatan ite ihan yhtäkkiä vaa alkaa itkeen ihan ilman mitään syytä. Ja mulla tää kestää koko menkkojen ajan eikä vaan alkuvaiheessa. Ja yleendä pidän hyvin hermot mutta menkkojen aikana suutun huomattavasti helpommin ja saatan säälittävästäkin aiheesta vetää hepulin.

    • KyseleväMIes

      Ihan mielenkiinnosta kyselisin kaikilta teiltä naisilta jotka muututte raivohulluiksi, itkeskeleviksi tai muuten vain vaikeiksi hormonien takia, ovatko nuo käyttäytymisen muutokset näkyvissä samanlaisina myös kun olette töissä? Raivoatteko asiakkaille, romahdatteko kesken palaverien tms. vai säästättekö nuo vain kotiin puolisoittenne iloksi? Jos nimittäin pystytte hillitsemään itsenne töissä niin miksi se ei onnistu kotona, edes siis niin paljon että puolison elämä ei olei yhtä helvettiä?

    • pmsjasitähoidoksi

      En yhtään ihmettele sitä mitä kutsut raivohalvaukseksi. Kun et tiedä yhtä perusasiaa, minkä jotkut ymmärtävät kertoa esimerkiksi pojilleen, kun tietävät. Että ei ne shoppailut siihen auta! Ei hienot kynttiläillalliset kotona/ravintolassa. Eikä korupuketit.
      Voihan kiesus, onko miehet oikeasti niin... ymmärtämättömiä. eihän nainen edes itse ymmärrä mitä uupuu, jos mies kiertää huonoina päivinä naisen kaukaa. Se kiukuttelu loppuu nimittäin hyvällä seksillä. Ja tämän kertoo tässä kahden reilusti aikuisen miespuolisen henkilön äiti.
      Se tasoittaa vuotokivut! Ajoitus, juuri kun vuoto alkaa pian. Se saa PMS mielialaheittelyt pois. Ja tämä hyvin vanhanaikainen lääke siis ei ole saatavina parisuhteellisilla naisilla? Ihmettelen kovin, ja nauran makeasti. Meillä on hyvin- en kiukkua vaikka hormonihäröjäkin on.
      Että töissä kunnolla... Ai, onkos se siellä ihan nenän eessä se puolisko, joka ei koppaa mukaan ja vie lääkitystä saamaan. Ei, siksipä siellä ei kiukuta. Mutta kun näkee sen joka ei edes ymmärrä auttaa, vaikka voisi, niin käämithän naiselta palaa.
      Eihän nainen suoraan voi vaatia miestään sitä tekemään, heti. Ei, kun on se sukupuolijako- mies vie, jos ja kun vie.
      Kokeilepa.
      Ellei tästä ole apuja, pyydät käymään lekurissa sitten.

    • nurm

      No itse olen vihainen ja huonolla tuulella kuukautisten aikana koska kovat kivut.Silloin ei seistä jos ei ehdi ottaa lääkkeitä ajoissa ja nyt näköjää tullu mukaan hauskasti selkä kivut,mahan kova kouristelu ja pyörryttäminen että oksennus.
      Silloin ei kauheesti kiinnosta jutella mitään.
      Yleensä moni ymmärtää mutta jotkut idiootti miehet ei sitten käsitä tälläistä ja tulee palstoille itkee kuinka akat on kauheita..
      (exäni siis kyseessä,eikä tosiaan kaikki miehet maailmassa)
      Jos sulle sanotaan että ei nyt,muhun sattuu ja odotan että lääke vaikuttaa niin how about et tule silloin kysymään miljoonaa turhaa kysymystä, johon ei voi vastata kun aika menee kipujen kanssa siinä.
      Naiset tiedostaa yleensä kyllä mikä kiukuttaa,jotkut ei näköjää vaa tahdo sanoa siitä.en ymmärrä miksi.
      Itse sanon aina jos tiedostan että nyt se alkaa ja odotan lääkkeen vaikutusta.
      Mulla sen verta hyvät kipu lääkkeet että kipu katoaa ja oon taas normaali.
      Harmi että moni ei jaksa odottaa 10minuuttia ja sit kiukutellaan takasi kun toinen oli kauhea hormoonihirviö..
      Ihan miten sen nyt tahtoo ottaa.
      Töissä menen sitten tauolle ja otan normaalisti lääkkeeni jotta olisin työkykyinen.
      Jos en ehdi ja kiukututtaa niin sit jotain lämmintä mahalle jotta se tasoittaa kivun ja on edes jotenki työkykyinen.
      Tosin olen toimistolla töissä jossa tämä on mahdollista niin en tiedä muiden keinoja.

      Ja jos miehet ei nyt käsitä miksi naiset kiukuttelee ja on tälläsiä niin how about this:
      Tunnes mahassasi kovaa pistelyä ja painetta että seisominen on vaikeaa,
      selkääsi sattuu että suoristautuminen ei vaan mitenkään onnistu,
      Kipu on niin kova että tulee fiilis että mahan puukottaminen mukamas helpottaisi tuskaa,
      lämmin helpottaa kramppaamista mutta ei poista sitä,
      Kipu on niin kova että keskityt ainoastaan kipuun ja siitä selviytymiseen.

      Joten jos siis sinua nyt hakattaisiin sisältä päin ja oot kivuissasi yrittäen selviytyä niin kiinnostaisiko sua keskustella siitä :mitä tänään syödään?,missä mun sukat on? miksi suhun sattuu? jos halaan sua niin helpottaako se?,kerron sulle hauskan vitsin niin unohdat kipusi

      jospa tämä nyt yhtään helpottaa hahmottamaan sitä miltä voiskaan tuntua kivuissa kun kysellään juttuja tai ens kerralla kun lyötte varpaanne ja saatte suonenvedon niin katsokaapa kiinnostaako silloin kauheesti jutella noita aiheita kumppaninne kanssa.
      Lyönpä vetoa että ei naurata teitä silloin ja ette ole normaaleja itsejänne silloin.

      No olipa nyt villi räjähdys teksti, toivon ettei pilannu kaikkien päivää totaalisesti.

    • Ongelmanuori3

      Se johtuu pmstä ja minä kyllä erotan helposti koska se johtuu pmstä ja koska ei, mutta en voi vaikuttaa että mille tai mistä suutun vaikka tietäisin että se on aivan typerä asia.

    • Kyselijä-86

      Mitä kertoo naisista se että he puolustelevat loputtomasti sitä miten he nyt vain yksinkertaisesti eivät voi mitään sille että hormonit tekevät heistä mahdottomia mutta juuri kukaan nainen ei hyväksy sitä että mies ei pystyisi hillitsemään biologis-hormonaalista viettiään jatkaa sukua mahdollisimman monen naisen kanssa?

      • Vastailija

        Eikö se ole enempi kiinni yhteiskuntajärjestyksestä ja -säännöistä, laeista, kultuurista ja uskonnollisistakin periaatteista, että lapsia ei siitetä sinne tänne. Naisen hormoniperäisistä mahdottomuuksista ei juurikaan synny kustannuksia, mutta sinä raukkaparka et kykene elättämään kaikkia heitä, jotka saisit aikaan viettiesi viedessä.

        Ja järjen hävitessä sillä sinähän et tietenkään tahdo edes tietää kaikista perillisistäsi mitään, kun "biologishormonaalinen" kykysi ja toimintasi ei yllä niin ylhäiselle tasolle.


    • anteeksikultarakas

      monen vuoden takainen aloitus, mutta ajankohtainen asia minulle, koska tulinpas sössineeksi suhteen pmp-tuulella. mies ei vielä tunne minua ja minä olen känkkäränkkä ja kärttyisä ennen menkkoja, aina ollut.
      ikävissäni tulin viikonloppuna hormonimyräkässä sanoneeksi puhelimessa ja viestissä tylysti, kun pelkojen aiheuttama pmp häiriö (entiset elämät) läikehti yli. Tätä nyt ei pystyne enää korjaamaan. yritin selittää meissä, mutta vastauksena tyly hiljaisuus. nada, niente, nichts, rien, nothing

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2221
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1710
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe