Kitkat vai nastat??

autoileva tyttönen

Elikkäs nyt olisi aika hankkia talvirinkulat autooni.. mutta en vain tiedä kummat olisi paremmat..

ajoni on pääsääntöisesti kaupunkiajoa mutta teiden hoito on vähän mitä sattuu.. ainaki välillä.. asun myös mäen päällä ja mäet ainakin viime talvena tuntu olevan todella huonossa kunnossa.. kyllä siitä siis ylös pääs mut ei aina kovin kehuttavan hyvin kuitenkaan..

nyt siis tahtoisin Asiallista keskustelua tästä että kummat olisivat minun ajollani parhaimmat kitkat vai nastat!!

163

4265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viisaastitalvella..

      Tee kuten 85% suomalaisista autoista ja valitse ne tasaisemmin pitävät nastarenkaat. Et tule pettymään. Nuo kitkat on tarkoitettu kuulohäiriöisille autoilijoille.

      • Ei ne nastattomat ole millekään kuulohäiriöisille, ne on ihmisille jotka osaavat käyttää autoa eikä pelleille. Kyllä täällä pääkaupunkiseudulla pärjää nastattomilla, kunhan muistaa et siel ei oo piikkejä alla!


      • Tornisavu
        prutku1 kirjoitti:

        Ei ne nastattomat ole millekään kuulohäiriöisille, ne on ihmisille jotka osaavat käyttää autoa eikä pelleille. Kyllä täällä pääkaupunkiseudulla pärjää nastattomilla, kunhan muistaa et siel ei oo piikkejä alla!

        Joo ja pärjää niillä missä vain. Ei pelkästään Suomen pääkaupunkiseudulla.


      • ei jummarra
        Tornisavu kirjoitti:

        Joo ja pärjää niillä missä vain. Ei pelkästään Suomen pääkaupunkiseudulla.

        Onpas viestiketju..

        Eikö kaikki autoilijat jo tiedä, että kitkat toimii paremmin lumessa, nastat paremmin jäällä. Kaupungissa valinta siis riippuu talvesta ja suolauksesta. Jos jäätä -> nastat.

        Maantieteellisesti lapissa toimii kitkat. Rannikon jääteillä nastat.

        Ja eiköhän kitkan puolesta puhuta myös paljon sen vuoksi, että vaihtoaikataulu on notkeempi ja voi siis ajaa vaikka ympäri vuoden samoilla kiekoilla. Jos rahaa riittää..


      • M.H.
        prutku1 kirjoitti:

        Ei ne nastattomat ole millekään kuulohäiriöisille, ne on ihmisille jotka osaavat käyttää autoa eikä pelleille. Kyllä täällä pääkaupunkiseudulla pärjää nastattomilla, kunhan muistaa et siel ei oo piikkejä alla!

        Kun vihdoin ja viimein sain käyttööni auton jossa on kitkakumit alla, en niitä enää vaihda nastallisiin. Huomioitavaa on myös se, että asiantuntijoiden mukaan nastat menettävät yhdentalven jälkeen n. 25% pidostaan.

        Suosittelen ap:lle hyviä kitkarenkaita esim. Nokia tai Continental, itse tilasin Ruotsista Gislavedit, joista minulla on kokemuksia, ja n.neljänneksen halvempi.

        Suosittelen kitkarengaita, jos kokemusta talviajosta on ennestään.


      • ?
        M.H. kirjoitti:

        Kun vihdoin ja viimein sain käyttööni auton jossa on kitkakumit alla, en niitä enää vaihda nastallisiin. Huomioitavaa on myös se, että asiantuntijoiden mukaan nastat menettävät yhdentalven jälkeen n. 25% pidostaan.

        Suosittelen ap:lle hyviä kitkarenkaita esim. Nokia tai Continental, itse tilasin Ruotsista Gislavedit, joista minulla on kokemuksia, ja n.neljänneksen halvempi.

        Suosittelen kitkarengaita, jos kokemusta talviajosta on ennestään.

        Tehdäänkö ruotsissa vielä renkaita,olen luullut että ne on samaa saksasta tulevaa Continentalia.


      • Mr..
        M.H. kirjoitti:

        Kun vihdoin ja viimein sain käyttööni auton jossa on kitkakumit alla, en niitä enää vaihda nastallisiin. Huomioitavaa on myös se, että asiantuntijoiden mukaan nastat menettävät yhdentalven jälkeen n. 25% pidostaan.

        Suosittelen ap:lle hyviä kitkarenkaita esim. Nokia tai Continental, itse tilasin Ruotsista Gislavedit, joista minulla on kokemuksia, ja n.neljänneksen halvempi.

        Suosittelen kitkarengaita, jos kokemusta talviajosta on ennestään.

        mikä osoite ruottissa mistä voi tilata..KITKAT ON MIESTEN RENKAAT.


      • nazztat
        ei jummarra kirjoitti:

        Onpas viestiketju..

        Eikö kaikki autoilijat jo tiedä, että kitkat toimii paremmin lumessa, nastat paremmin jäällä. Kaupungissa valinta siis riippuu talvesta ja suolauksesta. Jos jäätä -> nastat.

        Maantieteellisesti lapissa toimii kitkat. Rannikon jääteillä nastat.

        Ja eiköhän kitkan puolesta puhuta myös paljon sen vuoksi, että vaihtoaikataulu on notkeempi ja voi siis ajaa vaikka ympäri vuoden samoilla kiekoilla. Jos rahaa riittää..

        Uusimmat nastarenkaat pitävät parhaiten kaikilla pinnoilla, jopa kuivalla asfaltilla.

        Jos haluaa renkaat jotka pitävät kannattaa investoida nastarenkaisiin.


      • Entinen Michelinukko
        ei jummarra kirjoitti:

        Onpas viestiketju..

        Eikö kaikki autoilijat jo tiedä, että kitkat toimii paremmin lumessa, nastat paremmin jäällä. Kaupungissa valinta siis riippuu talvesta ja suolauksesta. Jos jäätä -> nastat.

        Maantieteellisesti lapissa toimii kitkat. Rannikon jääteillä nastat.

        Ja eiköhän kitkan puolesta puhuta myös paljon sen vuoksi, että vaihtoaikataulu on notkeempi ja voi siis ajaa vaikka ympäri vuoden samoilla kiekoilla. Jos rahaa riittää..

        Nastarenkaat kallimmat ainakin edustamassani liikkeessä...
        T: Rengasmies


      • ei jummarra kirjoitti:

        Onpas viestiketju..

        Eikö kaikki autoilijat jo tiedä, että kitkat toimii paremmin lumessa, nastat paremmin jäällä. Kaupungissa valinta siis riippuu talvesta ja suolauksesta. Jos jäätä -> nastat.

        Maantieteellisesti lapissa toimii kitkat. Rannikon jääteillä nastat.

        Ja eiköhän kitkan puolesta puhuta myös paljon sen vuoksi, että vaihtoaikataulu on notkeempi ja voi siis ajaa vaikka ympäri vuoden samoilla kiekoilla. Jos rahaa riittää..

        Kitkat sadekeli on mielenkiintoinen yhdistelmä..


      • aamuyöllä siis
        ei jummarra kirjoitti:

        Onpas viestiketju..

        Eikö kaikki autoilijat jo tiedä, että kitkat toimii paremmin lumessa, nastat paremmin jäällä. Kaupungissa valinta siis riippuu talvesta ja suolauksesta. Jos jäätä -> nastat.

        Maantieteellisesti lapissa toimii kitkat. Rannikon jääteillä nastat.

        Ja eiköhän kitkan puolesta puhuta myös paljon sen vuoksi, että vaihtoaikataulu on notkeempi ja voi siis ajaa vaikka ympäri vuoden samoilla kiekoilla. Jos rahaa riittää..

        Viime talvena työnnettiin taksia, jolla oli kitkat alla niin yli tunnin. Ja lumessa siis, ei päässyt mihinkään ennenkuin oli kannettu monta kiloa hiekkaa renkaiden alle. Piha oli vielä tasainen, et semmoset kokemukset kitkarenkaista. Ja jäällä ne on tapporenkaat, oli viimeiset kitkarenkaat meillä, kun lähti jäisellä tiellä auto tieltä ja päin tolppaa, onneks vauhtia ei ollut paljoa....


      • gernau
        Mr.. kirjoitti:

        mikä osoite ruottissa mistä voi tilata..KITKAT ON MIESTEN RENKAAT.

        Jos on edes pieni järjen hiven, ei missään tapauksessa kitkoja!
        Kukahan vellipöksy edes kuvittelee olevansa mies?
        Vinkki neiti MR..


      • Onni K
        ei jummarra kirjoitti:

        Onpas viestiketju..

        Eikö kaikki autoilijat jo tiedä, että kitkat toimii paremmin lumessa, nastat paremmin jäällä. Kaupungissa valinta siis riippuu talvesta ja suolauksesta. Jos jäätä -> nastat.

        Maantieteellisesti lapissa toimii kitkat. Rannikon jääteillä nastat.

        Ja eiköhän kitkan puolesta puhuta myös paljon sen vuoksi, että vaihtoaikataulu on notkeempi ja voi siis ajaa vaikka ympäri vuoden samoilla kiekoilla. Jos rahaa riittää..

        Jos kitkoilla puikottaa ympäri vuoden niin kyllä seuraavana talvena pito-ominaisuudet ovat oleellisesti heikentyneet


      • Ei kolareita
        Tornisavu kirjoitti:

        Joo ja pärjää niillä missä vain. Ei pelkästään Suomen pääkaupunkiseudulla.

        Kitkarenkaat jo vuodesta 1994 lähtien.


      • Ei kolareita
        Mr.. kirjoitti:

        mikä osoite ruottissa mistä voi tilata..KITKAT ON MIESTEN RENKAAT.

        Naisten renkaat!


      • Uraputki...
        Mr.. kirjoitti:

        mikä osoite ruottissa mistä voi tilata..KITKAT ON MIESTEN RENKAAT.

        Meillä ajaa vaimo kitkoilla ja vielä takavetoisella! Miettikääpä tätä!!!


      • naalin paskaa meidän montuista löytyi
        Uraputki... kirjoitti:

        Meillä ajaa vaimo kitkoilla ja vielä takavetoisella! Miettikääpä tätä!!!

        mietin pääni puhki..


    • herättää kinastelua

      Seta keksi nytaika kulahtaneen provon.

      • autoileva tyttönen

        miten niin??

        asiaa kysyn sen takia että haluan kuulla kokemuksia puolesta ja vastaan asiastaan..
        mielestäni en provoile asialla joka kiinnostaa minua!!!

        koskaan aikaisemmin en ole täällä mitään kysellyt, mutta lukenut kylläkin joten anteeksi nyt vain jos sitten satuin herran päivän pilaamaan kysymykselläni joka mielestäni on ihan asiallinen ja aiheellinen!!!


      • mara-61
        autoileva tyttönen kirjoitti:

        miten niin??

        asiaa kysyn sen takia että haluan kuulla kokemuksia puolesta ja vastaan asiastaan..
        mielestäni en provoile asialla joka kiinnostaa minua!!!

        koskaan aikaisemmin en ole täällä mitään kysellyt, mutta lukenut kylläkin joten anteeksi nyt vain jos sitten satuin herran päivän pilaamaan kysymykselläni joka mielestäni on ihan asiallinen ja aiheellinen!!!

        Kitkat on kokeneen kuljettajan valinta.En aloittelevalle suosittelis muita kuin nastarenkaita.


      • nastarenkaat alla
        mara-61 kirjoitti:

        Kitkat on kokeneen kuljettajan valinta.En aloittelevalle suosittelis muita kuin nastarenkaita.

        Totta Mara61..Minä tosin suosin nastarenkaita,kun ajelen asuntoautolla,monen caravaanarit suosittelevat nastarenkaita.Ajotaidoista en lähde kiistelemään,minulla on 70% bonuksi tuo kertoo jotakin.Mutta mikä tärkeintä 90%asuntoautollani ajot suorittaa rakas vaimoni,joten olen turvallisessa kyydissä.Nastat tai kitkat se on pitkälti tottumus..turvallista talvea kaikille kuskeille)


    • näinhän se on

      Liikenneturva suosittelee nastarenkaita Suomen alati vaihtuviin olosuhteisiin.

    • Kitkarenkaat, ellei se kotimäki ole peilijäässä.

      Tärkeämpää kuin pito, on tieto siitä missä pidon raja menee. Siinä kitkat toimivat paremmin kuin nastat. Nastakuskeille usein tuo pidon lähteminen tulee yllätyksenä, kitkakuski on tiennyt ajavansa riskirajoilla... :)

      • Kissa tappaa

        Rotta puhuu taas shaissea. siahan juurikin päinvastoin. Kitkarengas pitää kuivalla pakkassäällä tiellämutta sitten kun tullaa siihen kiillottuneeseen risteykseen niin pito katoaa täysin yllättäen. Ja keväällä kitkoilla ei pääse pienenkään mäen päälle kun huonosti hoidettu tienpätkä alkaa sulaa ja tie on viikkoja merkää sileää jäätä.


      • Kissa tappaa kirjoitti:

        Rotta puhuu taas shaissea. siahan juurikin päinvastoin. Kitkarengas pitää kuivalla pakkassäällä tiellämutta sitten kun tullaa siihen kiillottuneeseen risteykseen niin pito katoaa täysin yllättäen. Ja keväällä kitkoilla ei pääse pienenkään mäen päälle kun huonosti hoidettu tienpätkä alkaa sulaa ja tie on viikkoja merkää sileää jäätä.

        Noo, eipä ole vielä noin viiden vuoden kitkakokemuksella tullut sitä kiillottunutta risteystä vastaan, jossa olisi pito yllättäen kadonnut. Nastoilla tuli pari kertaa aiemmin...

        Mutta hei, nastathan ne risteykset kiillottavat, kitka ei kuluta samalla tavalla sitä asfalttia.

        Ai niin. Kerran on jäänyt kitkoilla mäki menemättä ylös ensimmäisellä yrityksellä. Lisävauhdin haku oli tarpeen. Sama on tapahtunut nastoilla 2-3 kertaa. Mututuntumana kitkoilla onnistunut paremmin.


      • ott ihan pihalla
        The_Rat kirjoitti:

        Noo, eipä ole vielä noin viiden vuoden kitkakokemuksella tullut sitä kiillottunutta risteystä vastaan, jossa olisi pito yllättäen kadonnut. Nastoilla tuli pari kertaa aiemmin...

        Mutta hei, nastathan ne risteykset kiillottavat, kitka ei kuluta samalla tavalla sitä asfalttia.

        Ai niin. Kerran on jäänyt kitkoilla mäki menemättä ylös ensimmäisellä yrityksellä. Lisävauhdin haku oli tarpeen. Sama on tapahtunut nastoilla 2-3 kertaa. Mututuntumana kitkoilla onnistunut paremmin.

        "Mutta hei, nastathan ne risteykset kiillottavat, kitka ei kuluta samalla tavalla sitä asfalttia."

        Nyt Rotta on ottanut liian monta. Kitkat ja varsinkin raskasliikenne kiillottaa risteykset. Mistä nuo viisutesi oikein kaivat, tai älä sanokkaan taidan arvata.


      • ott ihan pihalla kirjoitti:

        "Mutta hei, nastathan ne risteykset kiillottavat, kitka ei kuluta samalla tavalla sitä asfalttia."

        Nyt Rotta on ottanut liian monta. Kitkat ja varsinkin raskasliikenne kiillottaa risteykset. Mistä nuo viisutesi oikein kaivat, tai älä sanokkaan taidan arvata.

        Raskas liikenne ei juuri kitkoja käytä. Kesäkumeilla ajavat pääsääntöisesti ympäri vuoden. Siksi varmaan sitä suolaa tarvitsevatkin...

        Mutta kyllä, nasta hioo asfaltin sileäksi. Kun "jää" useimmiten on sitä kuuraa asfaltin päällä, on merkittävin tekijä se, millaisessa kunnossa asfaltti on siinä alla.

        Tämä tuli minullekin yllätyksenä, mutta onhan se selvää, kun sitä vaivautuu ajattelmaan.


    • Mac in Anna

      Minulla on aika lailla vastaava tilanne ja ratkaisin sen viime talvena lumiketjuilla. Kotipihasta yleiselle tielle on puolen kilometrin pituinen pätkä, jossa on yksi jyrkässä mäessä oleva tiukka mutka. Se tahtoo kiillottua sopivassa olosuhteessa (esim.lumisateella) sellaiseksi, ettei siinä enää nastarengaskaan pidä.

      Nyt minulla on kitkarenkaat, joiden päälle laitan tarvittaessa lumiketjut lähtiessäni kiipeämään kohti kotia. Muutaman kerran kun on harjoitellut, niin menevät rutiinilla, eikä aikaakaan juuri mene viittä minuuttia enempää.

      • hyvä vitsi

        juu ketjut toimii, ja kotona ei viitsi käydä montaa kertaa vuorokaudessa.


    • Miehekäs bi_kundi

      Tietenkin nastat.

    • autoileva tyttönen

      on mukavaa saaha vastauksia.. mutta yhtä asiaa myös kaipailisin vastauksiin mukaan.. kunnon perusteluja nimittäin..
      tiedän että kummassakin renkaassa on omat hyvät ja huonot puolensa... mutta kummat nyt sitten minun tilanteessani olisi paremmat??

      ja noista lumiketjuista tuli mieleen.. ovatko ne sallitut käyttää ihan kaupungissa??

      • Mac in Anna

        Ketjuja ei saa käyttää yleisessä liikenteessä ja niillä ei saa ajaa yli 50 km/h nopeutta. Mutta tuo minun kotitie on periaatteessa yksityinen tai ei sillä ainakaan kovin iso liikenne ole, kun taloja ei ole meidän kohdalle päätieltä tullessa kuin kolme. Tie kyllä jatkuu meiltä eteenpäinkin, mutta alle sata autoa päivässä sitä käyttää tuolla minun ajamalla osuudella. Ja se on siis soratie, eli ei siihen mitään peruuttamatonta vahinkoa tule ketjuillakaan.


      • uijokla

        Jäällä pitää nasta paremmin. Lumessa molemmat pitää. Kuivalla asfaltilla kitka pitää paremmin, on mukavan hiljainen ja vaihtoaikataulussa voi joustaa helposti. Mieti sitä kotimäkeä, onko siinä a) jäätä vai b) lunta. Jos a), niin nasta, jos b), niin kitka.


      • Ei pidä välttämättä
        uijokla kirjoitti:

        Jäällä pitää nasta paremmin. Lumessa molemmat pitää. Kuivalla asfaltilla kitka pitää paremmin, on mukavan hiljainen ja vaihtoaikataulussa voi joustaa helposti. Mieti sitä kotimäkeä, onko siinä a) jäätä vai b) lunta. Jos a), niin nasta, jos b), niin kitka.

        Ei pitäneet kitkat lumessa taksiautossa, oli tuliterä auto ja kitkat alla. Oli lunta tullut noin 5 cm ja siinä oli auto meidän pihassa eikä mihinkään päässyt ennenkuin oli hiekkaa renkaiden alla. Oli iso urakka saada auto pois.


      • Onni K

        Kitkat on miellyttävämmät mutta nastat toimii myös ns pahoilla keleillä, joskaan niitä tulee jokseenkin satunnaisesti. Kitkat edellyttävät hiukan enemmän "pelisilmää" (lue kokemusta). En nyt muista mistä sen juurikin luin (oisko ollut Dekk Partner -sivusto) jossa oli väite, että "vertailussa hyvät nastat toimii aina paremmin kuin parhaatkaan kitkat. Molemmilla ajaneena suosittelen nastoja jos tämmöisiä kysymyksiä joudut miettimään. Väitteet perustan n 20 autoa omistaneena ja yli 1 milj km ajokokemukseen


    • nastat on poikaa

      Nastarenkaat ovat ainoat oikeat talvirenkaat, tuolla aiemmin rotta antoi taas asiattoman kommentin, tai oikeastaan oikean kertoessaan että kitkakuski tietää ajavansa aina riskirajoilla, en vaan käsitä miksi pitää silloin lähteä liikenteeseen ollenkaan. Toisten turvallisuuden kustannuksella.

    • TM-testasi talvirenk
    • Varoitus kitkoista

      Minusta huonointa kitkoissa on se, että pito häviää täysin yllättäin. Eli kun pito loppuu, ollaan jo penkassa. Siksi joudun ajamaan kitkoilla jatkuvasti äärimmäisen varovaisesti ja kieli keskellä suuta. Melkein kuin kesärenkailla. Ainakaan en suosittele aloittelijoille. Samaa mieltä oli TM tämän syksyn rengastestissään.

      • autoileva tyttönen

        aloittelija en tieliikenteessä autolla ole.. mutta nyt on tilanne se että olen ostanut elämäni ensimmäisen automaatti auton talviajoon ja sen takia myös sitten haluan kokemuksia ja keskustelua renkaista..

        kiitos asiallisesta vastauksestasi ja toisaalta tuo saa miettimään kitkojen etuja toisin.. mutta sitten taas toisaalta.. ku en tiiä.. :)


    • 34

      Itse ajan kitkoilla mutta en maantiellä koskaan. Jos pitäisi varautua sillankorvien peilijäähän maantiellä niin valinta voisi olla toinen. Vakio työmatkalla kaupungissa oppi nopeasti risteykset joissa voi olla liukasta mutta ajamalla 10 cm sivuun ajouralta onkin hiekkaa jolloin liikkeellelähtö ole ongelma.

      Automaatti on siitä mukava että se lähtee nätisti liikkeelle jos epäilee että tassu ei pidä nostaa jalan vain jarrulta ja auto lähtee nätisti liikkeelle jos kitkaa riittää(tähän mennessä aina on riittänyt). Vieressä kytkinmies yleensä tylsyttää nastansa.

      Aikaisemmassa automaatissa oli luistokelille oma nappinsa mutta eipä tuota tarvinnut.

      • automatisti

        Aivan selvästi sinulla ei ole ollut automaattia ,
        "jos epäilee että tassu ei pidä nostaa jalan vain jarrulta ja auto lähtee nätisti liikkeelle ", eihän se nyt ihan noin mene, noh mutta kun et ole automaatilla ajanut niin ethän voi tietää


      • autoileva tyttönen

        itse aattelin sen talviasetuksen laittaa lootaan talven ajaksi.. tai ainakin aluksi ja kokeilla sitä auttaako liukkailla..
        pakko tunnustaa että hiukan kyl hirvittää eka talvi ajaa automaatilla kun en oo koskaan aikasemmin talvisin niillä ajellut..
        mut valitsimpa renkaat mitkä hyvänsä niin toivon etten ojaan aja uutta autoani.. :)
        kaasujalan kun osaan höllätä talvinopeuksiin soveltuvaksi..
        koska ajooni sisältyy myös maantieajoa mutta sitä on erittäin vähän.. mutta on kuitenkin.. joten sekin vaikuttaa siinä kupissa et kummat rinkulat valkkaan..


      • 34
        automatisti kirjoitti:

        Aivan selvästi sinulla ei ole ollut automaattia ,
        "jos epäilee että tassu ei pidä nostaa jalan vain jarrulta ja auto lähtee nätisti liikkeelle ", eihän se nyt ihan noin mene, noh mutta kun et ole automaatilla ajanut niin ethän voi tietää

        kyllä minun automaatti lähtee tasasella ryömimään kun jalan nostaa jarrulta ja pienessä ylämäessäkin.


      • automatisti
        34 kirjoitti:

        kyllä minun automaatti lähtee tasasella ryömimään kun jalan nostaa jarrulta ja pienessä ylämäessäkin.

        Et ilmeisesti edes ymmärrä mitä kirjoitit , "jos epäilee että tassu ei pidä nostaa jalan vain jarrulta ja auto lähtee nätisti liikkeelle "
        Eihän nuo asiayhteydet noin toimi, jos ei tassu pidä niin ei se auto lähde liikkeelle.


      • 34
        automatisti kirjoitti:

        Et ilmeisesti edes ymmärrä mitä kirjoitit , "jos epäilee että tassu ei pidä nostaa jalan vain jarrulta ja auto lähtee nätisti liikkeelle "
        Eihän nuo asiayhteydet noin toimi, jos ei tassu pidä niin ei se auto lähde liikkeelle.

        Tarkoitin että kyse on ennakoinnista. Jos risteykseen tullessa olikin liukkaampaa kuin odotti, sen tuntee jarrutuksessa. Eli syntyy epäilys että voipi rengas sutia, niin liikkeelle lähtö sitten varmuuden vuoksi ensin ilman kaasua jos ei ole ehtinyt ohjata hieman sivuun uralta.


      • automatisti
        34 kirjoitti:

        Tarkoitin että kyse on ennakoinnista. Jos risteykseen tullessa olikin liukkaampaa kuin odotti, sen tuntee jarrutuksessa. Eli syntyy epäilys että voipi rengas sutia, niin liikkeelle lähtö sitten varmuuden vuoksi ensin ilman kaasua jos ei ole ehtinyt ohjata hieman sivuun uralta.

        Mistä tuollainen epäilys tulee, minulla on automaattivaihtenen auto (ollut jo 20 vuotta) takavetoinen ja nastarenkailla varustettu, koskaan ei ole tullut moista epäilyä. Liikkeellähtö jarru vapauttamalla ja hanaa, koska on käytössä vain yksi jalka, toinen huilaa autoillessa.


      • 34
        automatisti kirjoitti:

        Mistä tuollainen epäilys tulee, minulla on automaattivaihtenen auto (ollut jo 20 vuotta) takavetoinen ja nastarenkailla varustettu, koskaan ei ole tullut moista epäilyä. Liikkeellähtö jarru vapauttamalla ja hanaa, koska on käytössä vain yksi jalka, toinen huilaa autoillessa.

        Mulla taasen kitkat ( kolmas etuvetoinen automaatti 10v kaiken kaikkian) joilla kyllä huomaa jarruttaessa onko risteys kiillotettu liukkaaksi. Kitkoilla vaan ajetaan eritavalla siitä on kysymys.


      • Nastat
        autoileva tyttönen kirjoitti:

        itse aattelin sen talviasetuksen laittaa lootaan talven ajaksi.. tai ainakin aluksi ja kokeilla sitä auttaako liukkailla..
        pakko tunnustaa että hiukan kyl hirvittää eka talvi ajaa automaatilla kun en oo koskaan aikasemmin talvisin niillä ajellut..
        mut valitsimpa renkaat mitkä hyvänsä niin toivon etten ojaan aja uutta autoani.. :)
        kaasujalan kun osaan höllätä talvinopeuksiin soveltuvaksi..
        koska ajooni sisältyy myös maantieajoa mutta sitä on erittäin vähän.. mutta on kuitenkin.. joten sekin vaikuttaa siinä kupissa et kummat rinkulat valkkaan..

        Ilmanmuuta nastarenkaat..ja automaatti on paras ajettava..ikinä en huolis standarttia enään..Ajanut jo 40v automaattisella..Turvallista talvi ajelua..!


      • autoileva tyttönen
        Nastat kirjoitti:

        Ilmanmuuta nastarenkaat..ja automaatti on paras ajettava..ikinä en huolis standarttia enään..Ajanut jo 40v automaattisella..Turvallista talvi ajelua..!

        tässä asiaa todellakin pitkän tovin pohtineena ja mieheni kanssa asiasta myös keskutelleena ollaan tultu siihen tulokseen että nastat hankitaan..
        koska auto on etuveto ja todellakin uusi vasta muutama kk sitten hankittu niin talviajettavuudesta ei ole minkään valtakunnan tietoa.. ja elämäni ensimmäinen automaatti talviajoon..
        tässä muutaman pvän sisällä tilataan nastarinkelit alle ja kattotaa kui flikan käy tien päällä.. auto on kyllä sen verran arvokas ja varsinkin rakas mulle etten halua sinne ojan pohajlle päätyä tutkimaan löydöksiä eli toivon todella et nastat ovat mulle nyt se oikea ratkaisu.. :)

        ja kiitos, oikein turvallista talvea myös sinulle! :)


      • 951
        34 kirjoitti:

        kyllä minun automaatti lähtee tasasella ryömimään kun jalan nostaa jarrulta ja pienessä ylämäessäkin.

        Mites lähtee 34:n automaatti hangesta? tai vielä jos on aura vähän tuupannut lunta renkaan eteen? Ei automaatti lumestalähtemisessä mikään oikotie onneen ole jos ei renkaat pidä. Asuin vuoden keskustassa tienvarsiparkissa ja oli ensimmäinen kerta kun mietin että nelivedolle olisi ollut käyttöä.


    • 32wpe9soflmxv

      Enpä suosittele kumpaakaan, kerron ainoastaan omia kokemuksiani.

      1. Vaihdossa tullessa autossani oli alla valmiiksi asennetut kitkarenkaat. Kiroilin eräälle kaverille sitä, että xxxkele, kun ei tullut kaupassa mukana talvirenkaita. Kaveri hymähti hieman ja renkaita katsottuaan totesi, että kunhan nyt vähän aikaa noilla ajat, niin keskustellaan sitten uudelleen.

      Ajelin niillä renkailla koko talven, enkä huomannut pidossa eroa vaimon autossa olleisiin saman ikäisiin nastarenkaisiin vertailussa. Kummillakin renkailla pääsi mainiosti normaalissa talvikelissä ja tosi liukkaalla kelillä kummillakin renkailla oli ajettava hyvin varovaisesti. Parin talven jälkeen ostinkin sitten taas uudet talvirenkaat, ja kuinka ollakaan, kitkat.

      2. Omassa autossa kitkat ja työautossa nastarenkaat. Autot saman merkkiset, toinen hatcback, toinen farmari. Ja jälleen, kummallakin autolla pärjäsi normaalikelissä hienosti ja liukkaalla taas oli oltava erityisen varovainen, ihan täysin riippumatta siitä, oliko liikkeellä omalla vai työautolla.

      Sen verran tässä voi nastoja puolustaa, että märällä jäällä nastarenkaan terävämmän pidon huomasi, mutta minun mielestäni ero kitkarenkaisiin oli hämmästyttävän pieni.

      3. Nykyisessä autossani oli vaihdossa tullessa nastarenkaat, joiden kanssa tulin toimeen ihan ok, mutta renkaiden uusinnan yhteydessä päädyin kitkarenkaisiin.

      Minun näkemykseni mukaan tilanne on nykyään sellainen, että nastarenkaiden ja kitkarenkaiden eroja liioitellaan vahvasti ja asiasta tehdään aivan tarpeettoman suuri numero näissä keskusteluissa.

    • Kitka on paras..

      Uutena kaikki merkkirenkaat ovat hyviä. Vanhetessaan kumi kovettuu ja rengas alkaa muistuttamaan suksenpohjaa.

      Kuluessaan nastat irtoavat ja nastarenkaan jääpito romahtaa, koska sen jääpito on tehty nastojen varaan.

      Kitka on tasaisen varma, mukava ja äänetön sekä ekologisempi.

      Tuskin huomaat mitään eroa paitsi nastojen rahinan ja liukkauden kovalla alustalla.

      • uijokla

        Nastat irtoilevat, jos niitä ei malteta ajaa sisään eli rauhallisesti ensimmäiset sadat kilometrit. Eivät ne kulumisen vuoksi irtoile.


      • war hammer

        Höpö höpö


    • riperepe

      kun kyselee tyhmiä niin saa vastauksiakin

    • war hammer

      Ittelläni kokemusta molemmista.

      Nastoista vuodesta 1986 vuoteen 2003 ja kitkoista 2003-2003.

      Sen jälkeen nastoista 2003-2011.

      Kitkat on tosi hyvät lumipöhryssä (hiekka tiellä jossa on puuteria)

      Mutta kun alla on jäällä jonka päällä vettä ja edessä mäki,
      niin se on kitkojen osilta siinä.
      Siitä ei mennä edes hinaamalla. Nasta puree jäähän ja asfalttiin,
      joten saat vapaasti valita.

    • ........

      Vuodesta 1999 ajellut kitkarenkailla ilman mitään ongelmia, ajoa sekä sora- että asfalttiteillä. Yksi miä ainakin on varmaa, omassa autossani ei tule enää koskaan olemaan nastarenkaita.
      Nastarenkaissa kun nastasta kantit kuluvat, niin pidossa ei juuri mitään eroa. Kitkarenkailla kun on ennakoiva ajotapa, niin ei koskaan tule yllättyksiä.

    • juuuuu-u

      Nastat tietenkin.

    • 3Kitkaa

      Perheen kaikki autot kitkoilla jo vuosia. Ennakointi on kitka-autoilun kulmakivi!. Ne älyttömät kelit, joita on muutaman kerran vuodessa; niihin ei auta mikään rengas mutta neliveto helpottaa.

      • n0k1a

        huh huh..neliveto kitkoilla ja jos vielä automaatti, niin vielä kerran huh huh.
        Kyllä niitä on tullut joka talvi metsästä takas tielle vedettyä ja kaukaa.
        Automaatti on erinomainen kaupunkiajossa ja hyvin hoidetuilla teillä, mutta matka-ajossa ja huonoissa olosuhteissa en suosittele. Kokemusta on molemmista.
        Kitkoillakin tulee toimeen, kun jättää niinä "huonoina päivinä" auton kotiin...niiin, mutta entäs jos on pakko lähteä omalla autolla.


      • Automaattinen +
        n0k1a kirjoitti:

        huh huh..neliveto kitkoilla ja jos vielä automaatti, niin vielä kerran huh huh.
        Kyllä niitä on tullut joka talvi metsästä takas tielle vedettyä ja kaukaa.
        Automaatti on erinomainen kaupunkiajossa ja hyvin hoidetuilla teillä, mutta matka-ajossa ja huonoissa olosuhteissa en suosittele. Kokemusta on molemmista.
        Kitkoillakin tulee toimeen, kun jättää niinä "huonoina päivinä" auton kotiin...niiin, mutta entäs jos on pakko lähteä omalla autolla.

        Kuka sanoo, että autolla pitää ajaa huonoissa olosuhteissa ylikovaa? Kyllä varmasti menee mehtään, oli sitten manuaali tai automaatti. Ite suosin automaattista, enkä muuta etsikään. Olisi mielenkiintoista lukea, että millähän perusteella sanot automaattista autoa huonommaksi, jos on huonot olosuhteet?

        Matka-ajot toisaalta ymmärrän, kun viehän automaattinen hieman enemmän polttoainetta, mutta siltikään en suostuisi ajamaan pitkiä matkoja manuaalisella. Kyllä ainakin mun kohdalla automaattinen on selvästi parempi vaihtoehto joka tilanteeseen, kun ei tartte kytkinten ja vaihteiden kanssa leikkiä.


      • n0k1a
        Automaattinen + kirjoitti:

        Kuka sanoo, että autolla pitää ajaa huonoissa olosuhteissa ylikovaa? Kyllä varmasti menee mehtään, oli sitten manuaali tai automaatti. Ite suosin automaattista, enkä muuta etsikään. Olisi mielenkiintoista lukea, että millähän perusteella sanot automaattista autoa huonommaksi, jos on huonot olosuhteet?

        Matka-ajot toisaalta ymmärrän, kun viehän automaattinen hieman enemmän polttoainetta, mutta siltikään en suostuisi ajamaan pitkiä matkoja manuaalisella. Kyllä ainakin mun kohdalla automaattinen on selvästi parempi vaihtoehto joka tilanteeseen, kun ei tartte kytkinten ja vaihteiden kanssa leikkiä.

        Kyllä siinä on iso ero nimenomaan runsaslumisella tai sohjoisella tiellä. Jos esim. juutut kinokseen niin manuaalilla voi vielä eestaas heijaamalla päästä pois, edellyttäen tietenkin että olet "automies tai nainen". Samoin jos tiellä on runsaasti sohjoa, niin automaatilla tai luistonesto päällä ajat sitten kiltisti jonossa.
        Manuaalissa on välitön tuntuma kaasupolkimen ja vetävien pyörien valillä, eli ei ole mitään viskoosikytkimiä, esp:tä tai muita täysin turhia härpäkkeitä haittaamassa liikkumista.
        En ole ihan ensikertalainen ratissa. Pyörien päällä on tullut oltua jo varmaan 70000 tuhatta tuntia.


      • Automaattinen +
        n0k1a kirjoitti:

        Kyllä siinä on iso ero nimenomaan runsaslumisella tai sohjoisella tiellä. Jos esim. juutut kinokseen niin manuaalilla voi vielä eestaas heijaamalla päästä pois, edellyttäen tietenkin että olet "automies tai nainen". Samoin jos tiellä on runsaasti sohjoa, niin automaatilla tai luistonesto päällä ajat sitten kiltisti jonossa.
        Manuaalissa on välitön tuntuma kaasupolkimen ja vetävien pyörien valillä, eli ei ole mitään viskoosikytkimiä, esp:tä tai muita täysin turhia härpäkkeitä haittaamassa liikkumista.
        En ole ihan ensikertalainen ratissa. Pyörien päällä on tullut oltua jo varmaan 70000 tuhatta tuntia.

        Kiitos vastauksesta. No jokainen tietysti tuntee ne omat tarpeensa jne, tai ainakin luulis niin. Itsellä harvemmin maatieajoa, mitä ny silloin tällöin piipahdan naapurikaupunkiin ostoksille. Itse pidän itselleni automaattista parempana vaihtoehtona, en nimittäin autokoulussakaan tottunut manuaaliin, vaikka olikin ensimmäinen kerta ku ajoin. Mitä tulee kiltisti jonossa ajamiseen, niin itselläni ei ole niin kiire hautaan, että lähtisin ohittelemaan ihan joka paikassa, joten mieluusti ajelen kiltisti jonossa.


    • pitoa

      Nastat ehdottomasti,yhdet kitkat olleet ,olivat hyvät vuoden toka vuosi oli jo paljon huonompi.Jäällä onnettomat,turvallisuuden takia suomessa oikea valinta on nasta,ääntä maailmaan mahtuu(nastojen ääni)ei haittaa.

    • työkseen ajava

      ennakoiva ajotapa ja kitkat.vuodesta 2001 kitkat ollu autossani.nastan ja kitkan ero jäällä olematon varsinkin kun nastoja useimmiten puuttuu.kitkat hiljaiset ja ei tarvitse vaihdella muuta kuin uudet aina alle.

      • Onni K

        Siis tarkoitatko, että ammattikuski ajelee kesät talvet kitkoilla. Jos näin on niin huh, huh...


    • kaikille kitkat

      kitkat tietysti. on nykyään vertailujenkin mukaan paremmat kuin nastat.
      nyky kitkat toimii todella hyvin ja ei metelöi turhaan ja kuluta teitä, sekä takana ajavan tuulilasikin säilyy ehjänä.
      suosittelen goodyear ta continental.

    • Nainen mä oon

      Mulla on ollut kitkat alla jo vuosia(on ollut myös nastat) ja hyvin pärjää kelillä kuin kelillä.Täytyy vaan oppia ja huomioida niiden ominaisuudet.Minulle antoi aikoinaan hyvän neuvon rengasliike talviajoon.Muista hiljentää risteyksiin aikaisemmin kuin nastarenkailla.Jarrutusmatka on pitempi.siis ennakointiin on opittava,mutta se menee korvien väliinJos tie on jäinen on niin nastoilla kuin kitkoillakin varovaisuus paikalllaan.

    • Hyvyys riippuu

      tarpeesta...
      Siis jos joka aamu talvisin on tiettyyn aikaan oltava perillä kelistä riippumatta, niin varsinkin täällä syrjäkulmilla nastat on ykkösvaihtoehto.
      Jos taas työmatkaa voi hiukan sovittaa, ja varsinkin etelän kaupungissa jos asuu ja vain pääteitä ajaa, niin silloin varmaan kitkat olisi parempi valinta.

      Minulla on nastat. Syyt tulikin jo tuossa.

    • ammattiautoilija809

      esim Michelin X-ice NORTH
      on nastallinen kitkakitka rengas. Ei tarvii miettiä tämän jälkeen nasta vaiko kitkat koska on suoraan molemmat.

      Turha sitä on kiistellä kumpi tässä on parempi. Kitkarengas ei toimiisi ilman nastarengasta kaupungeissa. ja kitka pitää toisaalta osaalueilla paljon paremmin jne jne ikuinen kiistely vain. Se on vain mielipide miten kaikki vastaa aina.

      Elikkä osta nastalliset kitka renkaat. saat molemmat hyvät puolet.

    • JRnen

      Kitkat-katkat--nastat ja ilman! just joo. Mie ajelen 50 tuhatta vuoteen. Enkä vapaaehtoisesti itte osta kitkarenkaita. pariussa koslassa on ollut "kaupantekijäisinä" kitkat, jotka on ihan ja sywältä!

      Talvikelissä on ilmo tien laidassa "Suolausta vähennetty siitä ja tästä syystä".. Kitkoilla ajaminen joskus oikke pelottaa, kun ei yhtään arvaa, miksi kärry liirailee oikeelle ja vasemmalle ihan yx-kax. Tuntuu, kuin ajelisi kierällä jäällä, vaikka tie näyttää kesä-kuivalle ja lumettomalle.

      Tosiasiassa tie on jäässä. m Siin on ihan ohut jääkerros, joka ei just näy. Jos ei usko, nin eikusta parkkiin ja tarkastamaan! Kitka ei pidä, vaikka itkisi. On näjet inha tunne, kun 80-100:n vauhdissa häviää pito ihan yx-kax. pakkasta joku 20 astetta ja ei pitoa minkään laista. Jarruttaa ei uskalla, koska sen verran raiteita ja epätasaisuutta löytyy, että on sata-nakki, että pirssi on poikittain joko naapurin kaistalla tai perspystyssä maantien penkassa.

      Muuten ehkä jarruttelisi, mutkun muut pöljät turaavat kiinni ahterissa ja jos siinä pokasee liinat kiinni, lukee keltaisessa lehdistössä tapahtuneesta ketjukolarista mirrinkokosilla...Ja aiheuttajana kitkoilla ajanut, "kokematon" autoilija.

      Tollasessa kelissä - niinkuin nollan tuntumassa olevassa - tai lumisateessa ja sen jälkeen natsat on sentään natsat. Vaikkakin nyky natsoiutuksella ei pitoja ole niilläkään. Poskesa kun natsa ei pidä kuiteskaan, eikä pysy. ;-D Ennen oli sentään kunnot Tikat, jotka sentään olivat oikeita nastoja verrattuna nykyisiin muovirimpuloihin. Paremmat ne on kuin ilman! Pitoa ei ole, mutta antaahan se kuskille itseluottamusta, jota tarvitaan Suomen talvessa.

      Äiteetä tulee Luiostolle lusthinpithon mennesä, jos keli ruppiaa kenkkuilemaan iliman nastoja. Jossain kusirajan sisäpuolella suolaillaan sen verta, että sielä saatetaan päriätä kitkoilla, mut heti, kun aletaan lähestyä oikeeta Suomea, liri lorisee. No. Onpahan hinurikuskeille hommia.

      • Kuvasit juuri yhden parhaista syistä hommata kitkarenkaat. Tie on jäässä, mutta nastarenkailla et edes huomaisi sitä - ennen kuin yrität jarruttaa. Sitten onkin jo myöhäistä.


    • nastamies--

      Nimenomaan pääkaupunkiseudulla on tarvis nastoille,pohjoisissa ei nastoja tarvitse kun tiet on yleensä lumisia ja ilma on pakkasella

    • kuplahalli

      Minulla oli yhdet kitkarenkaat kolme talvea. Olivat mukavat ajossa ja pääsääntöisesti rauhallisella ajolla olivat turvalliset. Tosin kovissa lumimyräköissä suorastaan pelkäsin, että pitääkö renkaat minut tiellä vai ei, kun ei oikein täällä pääkaupunkiseudullakaan voi jäädä tien tukoksi. Pari kertaa auto lähti liirtoon, mutta onnistuin aina saamaan auton takaisin hallintaani.

      Noista liirtotilanteista jäi pieni pelko, joten sen jälkeen olen käyttänyt taas nastarenkaita. Viime talvenakaan ei tullut kertaakaan liirtotilanteita, vaikka ajotapa on sama kuin ennenkin. Kilometrejä kertyy vuoden aikana 25-30 tuhatta.

      Jos asut mäen päällä, niin hermojen kannalta ne nastat ovat paremmat. Ei ole kiva joutua harva se päivä taistelemaan mäessä. Ekana talvena ehkä menee paremmin, mutta jo toisena talvena kun pitoa ei enää ole niin paljon, niin onglemia voi tulla lisää.

    • mukavia kilometrejä

      Hei, olen ajanut kitkoilla n 8 vuotta ilman minkäänlaisia suurempia ongelmia. Muistaakseni autoliitto laski aikoinaan että alle 5 % keleistä on sellaisia että nastarenkaista on jotain hyötyä. Ajan vuosittain n 30000km, joten kokemusta on niin ruuhkasuomen liikenteessä kuin polanteisilla keski- ja pohjoissuomen teilläkin. Sulilla teillä kitkarenkaat voivat olla jopa turvallisemmat.
      Kitkarenkaan käyttäjän on hyvä muistaa kuitenkin tietyt asiat: On osattava tunnistaa erittäin liukas tienpinta ja sovittaa ajonopeus ja ajolinjat sen mukaan. Erittäin liukkaala
      varattava jarrutusmatkaa esim liikennevaloihin ja sama ajolinjan valinta voi auttaa. Autossa hyvä olla ASB jarrujärjestelmä. Liukkaalla myös maantieajossa ei ole pakko nopessa jarrutuksessa jarruttaa juuri siinä liukkaimmassa "urassa", ja tiukassa kaarreajossa hiljennettävä ennen kaarretta ja kaarteessa kevyellä kaasulla.
      Itse en ainakaan koskaan ole ollut kitkojen takia liikenteen jarruna.

    • Tiellä pysynyt

      Itse sain pari vuotta sitten kortin ja heti ensimmäisestä talvesta lähtien on autossa ollut kitkat alla niin etuvetosesa volvossa kuin takapotku bemarisa. Hyvin oon tiellä pysynyt eikä läheltäpiti tilanteitakaan ole tullut, vaikka lapisa ja korvesa tuota lunta välillä onki tiellä enemmän ku laki sallii. Tietty on vähän autoilijastakin kiinni, mitkä kannattaa valita. Mulla itellä tulee ajettua noin 1000km/viikko, joten tulee niin kaupunki- kuin pitkänmatkanajoakin.

    • Nastahammas

      Kannattanee lukea Tekniikan Maailman ja Tuulilasin testejä. On kuitenkin niin, että niissä kitkarenkaatkin testataan tuoreina, ei kuluneina eikä kovettuneina, jolloin ero nastarenkaisiin on vähäisempi.

    • Tiesyöpöt

      Jos ei osaa ajaa niin sitten pitää ottaa nastarenkaat.

    • !!!

      Jos ajat vähän, ilman muuta nastat. Itse en koskaan ostaisi kitkarenkaita, ne sopii paljon ajavalle joka tuntee autonsa ja itsensä hyvin. Olen ajanut 28 vuotta autoa, mutta vain 10 000 - 15 000 km vuodessa.

    • talvi tulee

      Kitkat!Jos ajaa pitkiä matkoja.Kaupunkissa nasta renkas.Näin minä teeen.Ei tarvitse kuunella nastojen ropinaa!!!!

    • Tiellä pysynyt

      Mikä auto sinulla sitten on?

    • hk,,

      kyllä se on korvien välissä,, miten ajelee,, kaikilla pärjää kitkoilla ja nastoilla,,mutta tuleppas tänne keskisuomeen kitkoilla niin,,jää moni tie ajamatta,, on tosi juttu, oletpa sit millainen kuski tahansa,,jos sattuu sanottu pääkallo keli,ojassa oot kitkoinesi ,,

      • fasdasdffg

        Ei pidä paikkaansa.


    • Tane Etugum-Humahuta

      Taas se alkoi, pölvästien arvauskilpailu ja uusavuttomien vertaistuki.

    • kitkarenkaat

      Ilman muuta kitkarenkaat. Olettaen tietysti, että osaat ajaa autoa useammalla vaihteella kuin nastarengasautoilijat, jotka tuntevat ainoastaan vaihteet seis ja täysillä eteen. Itse olen vuosia ajanut kitkarenkailla alueella Helsingistä pohjois-Norjaan ja hyvin olen tiellä pysynyt Norjan tuntureita myöden. Ikkunasta on voinut seurailla kuinka tienpenkat ja ojat on väärällään nastarengasautoja, kun on tultu mutkaan vauhdilla ajatellen, että kyllähän ne nastat auton tiellä pitää. Ja sitten se lumipenkka jo pöllysi. :D
      Kitkoilla vaan pitää osaa ajaa ennakoivasti ja keli huomioiden. Nastarengasautoilijat sen sijaan eivät huomioi keliä juuri lainkaan (ainakaan kokemusten perusteella) vaan kaahaavat kuin hullut, koska se mainostettu nastarengashan kuulemma pitää auton tiellä ajotavasta ja kelistä riippumatta. Älä kuitenkaan usko näitä mainoksia, vaan mieti tunnetko oman autosi käyttäytymisen ja oman ajotapasi siten, että pärjäät liukkaalla kelillä.
      Lisäksi mielestäni nastarenkaille pitäisi laittaa reipas haittavero, koska juuri niinkuin joku täällä jo mainitsikin, nastat puree jäähän JA ASFALTTIIN. Siinä sitten nastarengasautoilijat kesällä valittaa, kun tiessä on syvät urat ja asfaltti pilalla. Jaa jaa...mistähän mahtaa johtua. ;)

      • !!!

        Siellä Norjassakin ajetaa sekä kitka että nastarenkailla. Nastarenkailla ajajat maksaa vuosittain lisämaksun, joka käytetään teiden kunnostukseen. Olisin itsekin valmis maksamaan nastojen käytöstä, JOS se maksu ei pudottaisi muita tiemäärärahoja. Tuo on Suomessa varmaankin ihan mahdoton ajatus, hallituksessa katsoisivat: "tuostahan saadaa niin paljon rahaa että voidaan pienentää tiemäärärahoja". Ai niin, en ole mennyt koskaan ojaan talvikelin takia, vaikka olenkin ajanut nastoilla kohta kolmekymmentä vuotta. Ja sitä ennakoivaa ajoa voisi kaikki edes vähän harjoittaa.


    • MR.kitka

      Googletappa neitokainen "kitkat vai nastat" löytyy monta asiantuntijoidentekemää juttua aiheesta. Täällä jutut on aika tunnepitoisia. Itse ajan kitkoilla seuraavista syistä

      -Ajan vähän talvella
      - Tiet ovat etelässä useimmiten sulia ja suolattuja
      - Ei ole pakko lähteä autolla jos on huono keli
      -

      • ?

        Taidat ajaa kehä 3:n sisäpuolella. Siellä luultavasti pääsee yleisillä kulkuneuvoilla ja tietkin on sulia. Kun lähden katsomaan vanhaa äitiäni vapaapäivänä, valitsen varmasti oman auton 15 km linja-autopysäkiltä kävelyn sijasta. Asun etelä-Suomessa, samoin äitini.


      • Zami78
        ? kirjoitti:

        Taidat ajaa kehä 3:n sisäpuolella. Siellä luultavasti pääsee yleisillä kulkuneuvoilla ja tietkin on sulia. Kun lähden katsomaan vanhaa äitiäni vapaapäivänä, valitsen varmasti oman auton 15 km linja-autopysäkiltä kävelyn sijasta. Asun etelä-Suomessa, samoin äitini.

        Mummoni asui Kuopiossa..ketä kiinnostaa. Kuitenkin nastat tuli auton mukana ja kyllä on kitkoja ikävä. Miellyttävämpään ajoon tottuneena ja hyvin pärjää.


      • ?
        Zami78 kirjoitti:

        Mummoni asui Kuopiossa..ketä kiinnostaa. Kuitenkin nastat tuli auton mukana ja kyllä on kitkoja ikävä. Miellyttävämpään ajoon tottuneena ja hyvin pärjää.

        Toivottavasti käyt mummoasi usein tervehtimässä:)


    • Pikku-Matti

      Hiekota mäes ja aja kitkoilla ja laita paljon lämmintä ylles kun lähdet taas ajelulle.

    • pikku-Kalle...

      Pääasia, että käytät tuohon pelkoosi kunnon kumeja, niin ei tule yllätyksiä mistään epätoivottuun tilanteeseen joutumisesta. Niitä nystyröitä on hyvä olla kitkan lisäämiseksi ja ajonautinnon tuottamiseksi.

    • Kitkat, yes !

      Kerronpa tässä oman kokemukseni. Vaihdoimme auton ja tässä uudessa oli talvirenkaina melko uudet kitkat, joten päätimme kokeilla niillä, vaikka itse naisena olin ehdottomasti nastojen kannalla. Heti alussa ihastuin kitkoihin, meno tuntui "pehmeämmältä" ja jarrutus liukasta risteystä lähestyttäessä sujui ainakin yhtä hyvin kuin nastoilla, mielestäni paremmin. Tuntui kuin rengas liimautuisi paremmin tien pintaan kuin nastoilla varustettu. Mielestäni nastat ovat jäiselläkin tiellä kuin luistimet, mutta kitkat eivät luista mielestäni samalla tavalla. Liukkaalla mäellä en ole kokeillut kummallakaan, mutta tuntuma on, että kitka "imeytyy" tien pintaan paremmin kuin nastat. Olin positiivisesti yllättynyt ja tulinkin tulokseen, että asenne kitkoihin oli aikaisemmin ihan väärä. Ja lisänä sitten se, että Satakunnassa asuvana, tiet ovat usein talvella kuivia ja sulia, miksi siis "turhaan" pitää kuluttavia ja ääntäpitäviä nastoja, kun kitkoilla ei noita ominaisuuksia ole. Lopuksi kehotankin vaikka ensin kokeilemaan, voit vaikka päätyä samaan kuin itse ja huomata, että tuo nastojen "paremmuus" onkin ehkä vain asenne !

      • Nastojen paremmuus

        Nastojen paremmuus talvella on kyllä jokaisessa rengasvertailussa todistettu. Kitkojen valintaan pitää löytyä joku muu syy.


    • luetun ymmärtäminen

      http://www.savonsanomat.fi/teemat/autot/liikenne/nastarenkaat-l%C3%B6iv%...
      Iänikuinen väittely onko maapallo pyöreä vai litteä, kun löytyy faktaakin jos tyhmät ymmärtää lukea ja jos lukemansa vielä ymmärtää. Ei nämä ole mitään uskonasioita, eikä tunneasioita. Harvalla meistä tavallisista ihmisistä on rahaa, eikä aikaakaan tehdä rengastestejä täysin samoissa olosuhteissa täysin samoilla ajoneuvoilla että ne olisi edes julkaisukelpoisia saati vertailukelpoisia. On vaan MIELIPITEITÄ että kun minulla oli 3v sitten sellaiset ja sellaiset renkaat. Ei ole kyse siitä kummasta pitää vaan kummat ovat paremmat lue turvallisemmat meidän olosuhteissa. Äkkitilanteita sattuu oli alla mikä rengas tahansa ei niitä kaikkia voi omalla ajamisellaan ennakoida

    • 8+9

      Käyttipä sitten kumpaa hyvänsä, niin asenne (liikennekäyttäytyminen) siellä ratin takana ratkaisee eniten. Ottakaa siis huomioon keliolosuhteet ja muut tielläliikkujat! Yllättävän suuri osuus autolla kaahaavista/ohittelevista henkilöistä välillä Oulu-Raahe(8-tie) on jostain syystä NAISKUSKEJA. Kiire shoppailemaan vai hälläväliä asenne...?

    • naisajaja

      Minä ajan nastarenkailla. Kilometrejä tulee sen verran että joka syksy uudet nappulat alle. Syy nastoihin on se, että ajan säässä kuin säässä. Täällä ei suolaa tunneta, muualla kun moottoritiellä. Nastat pitävät paremmin jäisessä tiessä. Kitkat olisivat paremmat suolatulla motarilla mutta kun on niitä jäisiäkin pätkiä ajettava.

    • http://www.cr-renkaat.fi/
      http://www.cr-renkaat.fi/kitka.html

      Perheessämme on kaksi identtistä autoa, toisessa on talvisin Green Diamant kitkarenkaat ja toisessa Nokian nastarenkaat.
      Diamantit pitävät kaikissa olosuhteissa vähintään keskiverto nastarenkaiden veroisesti.
      Mikä parasta, Diamantit pitää vielä puolikuntoisenakin uudenveroisesti.
      Märällä jäälläkään ei ole mitään ongelmia pidon suhteen. Märkä jää saattaa olla useilla kitkarenkailla todella hankala keli.
      Puolikuntoisilla nastarenkaillahan ei pärjää muualla kun kuivalla moottoritiellä, mikäli kestää niiden säälimättömän metelin.
      Itse ajelen mielummin Diamanttirenkaisella.

      Siinä parhaat renkaat ihan kaikenlaiseen ajoon.

      • kitkatkatkat

        osta sinä pelle niitä halpoja paskoja älä tänne tuu mainostaan
        briggestone tai micelin on ainoa kitkarengas mikä pitää ja kestää


    • ei ole vaikeaa

      Nastat

    • knknknknknknknknkn

      Olen ajanut monta talvea niin kitkoilla kuin nastoilla ja molemmat ovat hyviä renkaita. Nyt ajan kitkoilla, koska ne ovat mielestäni "mukavemmat".

      Joten turva(t)(vyö) kiinni, jokainen ajaa mistä tykkää...

    • dasfasdds

      Jokaisen pitäisi joskus testata kitkarenkaita niin voisi todeta niiden julmtetun hyvän pidon. Itse sain auton mukana uudet nokian kitkat ja ovat kyllä hyvät olleet. Nyt on kuudes talvi menossa. Käytetyt kitkat pysähtyvät nopeammin kuin käytetyt nastat. Mutta siite huolimatta valitsen seuraaviksi renkaiksi nastarenkaat.

    • MakeABC

      Ns. arkiajossa voi yllättyä kuinka vähän eroa nastoilla ja kitkoilla normaali ajossa on. Kitkoilla on se juttu että jäisiin risteyksiin kannattaa tulla pikkasen varovaisemmin, mutta niin pitäsi nastoillakin, voisi sanoa että kitkoilla joutuu sopeuttamaan ajotapaansa muutamaan keliolosuhteeseen vähän tarkemmin, mikä ei ole sinänsä huono juttu, vastapainoksi saa sen hiljaisemman ja tärinättömämmän ajotuntuman, ja lumisella tiellä kitka menee nastarenkaan ohi pidossa,noin niinkun yleisellä tasolla, jokainen rengasmerkki ja malli on vähän erillainen ja eroja löytyy sieltäkin kun pelkästään nasta / kitka vertailulla. Jos ostaa kuluneen nastarenkaan tilalle uudet kitkat niin kyllä pito on parempi, vaikka ne nastat puuttuu, nastojakin on vuosien saatossa vähennetty ja pienennetty siihen malliin että ero on tasoittunut aika paljon.

      Mutta mitä vaikuttaa tulevaisuudessa sitten kun eu asetusten myötä joutuu pitoa menettämään vierintävastuksen minimoimisen takia. ?? keskieuroopan päätöksiä taas... niinkun kaikki muutkin... nastassa vierintävastusta tuo nastat, ja kitkassa kumin pehmeys. Mä veikkaan että tulevaisuudessa suomessa kielletään teiden auraus sekä talojen lämmitys.

    • p11kk1

      Tienhoitoalalla työskentelevänä on tullut kuultua monenlaista selitystä siitä miten keli ei tuntunut ollenkaan liukkaalta, mut sit se läks lapasesta ihan yhtäkkiä. Syy monesti löytyy auton alta. Siellä on joko kitkat tai vanhat ja kuluneet nastarenkaat.
      Itse saattaisin kitkoilla ajellakkin, mikäli ne autoa ostaessa olisi jo alla. Mutta lapsiani en laskisi niillä jäisille teille.

    • hilivonkka

      Green Diamond kitkarenkaan ehdottomasti. Jokseenkin äänettömät ja hyvä pito lumella ja talvisella kuivalla kelillä. Lisäksi selkeästi parempi jäällä kuin perinteinen kitkarengas. Sanoisin että rengas kitkan ja nastan "välimaastosta", aivan verraton. Myös seuraavat talvirenkaat tulee olemaan Green Diamondit.

    • turiskila

      Minä olen käyttänyt kitkarenkaita vuodesta -93 lähtien ja olen hyvin tyytyväinen käyttäjä. Ajan n 20 tuhatta vuodessa pääosin rannikolla ja kaupungeissa. Minulla on hyvin vähän kokemusta pohjoisen ja itäsuomen lumisista talvikeleistä.
      Jos ajat etelässä ja kaupungeissa voin suositella.

    • Tien päällä paljon

      Tien päällä paljon........Eihän nasta renkas kestä sulalla asvaltilla kauvan!.Yleenssä tiet on suolattu..Kitka renkas kulkee vähemmällä poltto aineella.ja on hiljainen.Ja pitokin eri-omainen..

      • qasdfg

        Miten niin? Aika monella on yli viisi vuotta vanhat nastarenkaat. Itsellä jo 8, kauanko kitkarenkaat kestävät? Moni vaihtaa joka vuosi.


    • 67bvryhgf

      kyllä tuota jos haluaa varman päälle pelata niin nastat ehdottomasti. ei tule ainakaan mitään yllätyksiä tien päällä jos sattuu vaikka huonompikuntoisia syrjäteitä joskus huristelemaan..

    • Ei nastaa

      Itse suosin kitkoja, ei nykynastallisista renkaista ole mihinkään. Kun nyt ostaa uudet nastat, niin huhtikuussa huomaa, että puolet nastoista on jo hävinnyt ja toisena talvena nastarenkaiden nastat ovat tylsät. Kokeiles renkasliikkeessä vetästä kämmenellä nastarenkaiden ja kitkojen yli.

      Suurin osa kolareista tapahtuu nastarenkaillisilla autoilla, joten kitkat ovat paljon turvallisemmat, kuin nastat.

      • iloinen velikulta

        Hah haa..Se että kolareita sattuu enemmän nastarenkailla,johtuu yksinkertaisesti siitä,että Noin 85% kuskeista yleensäkin käyttävät nastarenkaita


      • ei nastaa
        iloinen velikulta kirjoitti:

        Hah haa..Se että kolareita sattuu enemmän nastarenkailla,johtuu yksinkertaisesti siitä,että Noin 85% kuskeista yleensäkin käyttävät nastarenkaita

        Mutta näinhän se tilastoissa menee. Suomessa alkoholin myynti on laskenut, mutta alkoholia tuodaan yhä enemmän tuliaisina. Eli tilasto saadaan näin näyttämään hyvältä, että suomalaiset juoppottelisivat vähemmän.

        Itse en vaan luota nastoihin Ajaessa tuntuu, kuin auto olisi ilmassa, eikä mitään tunnetta.


      • qasdfg
        ei nastaa kirjoitti:

        Mutta näinhän se tilastoissa menee. Suomessa alkoholin myynti on laskenut, mutta alkoholia tuodaan yhä enemmän tuliaisina. Eli tilasto saadaan näin näyttämään hyvältä, että suomalaiset juoppottelisivat vähemmän.

        Itse en vaan luota nastoihin Ajaessa tuntuu, kuin auto olisi ilmassa, eikä mitään tunnetta.

        Vai ilmassa. Niissä onkin nykyään aivan valtava ulkonema? Oletkohan edes ajanut autoa?


      • qasdfg

        Luepas uudestaan ne rengastestit. Kitkarenkaat ovat vielä kaukana nastarenkaiden turvallisuudesta. Paras pitää sitten riittävästi sitä turvaväliä kitkoilla.


      • Ei nastaa
        qasdfg kirjoitti:

        Vai ilmassa. Niissä onkin nykyään aivan valtava ulkonema? Oletkohan edes ajanut autoa?

        Onhan se auto ilmassa, jos se on pelkkien nastojen varassa mennään.15v on tullut ajeltua autolla.

        Ihminen vaan kuvittelee, ettei kitkat pidä, mutta kun kerran kokeilee, niin sitten itsekkin huomaa, että toimiihan se. Tietysti markkinoilla on niitäkin kitkoja, jotka on tarkoitettu vain espanjaan, eikä pohjoisen oloihin. Ei kannata hankkia 120euron pakettia, jota ei ole suunniteltu tänne.
        Itse ajelen rannikon tuntumassa, sekä keski/itä suomessa. Hyvin on kitkoilla menty, myös asuntovaunun kanssa helmikuussa, eikä olla jääty risteyksiin kiinni.


      • ei nastaa
        qasdfg kirjoitti:

        Luepas uudestaan ne rengastestit. Kitkarenkaat ovat vielä kaukana nastarenkaiden turvallisuudesta. Paras pitää sitten riittävästi sitä turvaväliä kitkoilla.

        Itse pidän turvaväliä, mutta moni muu ei takanani pidä. Autossani on absit, vtc, luistonestot, ym. joten pärjään kitkoilla, myös vaimoni ajelee kitkojen kanssa.
        Ajelin erästä autoa, jossa oli nastarenkaat, eikä niissä ollut pitoa, vaikka oli nastoja. sutimisen esto tuli apuun, vaikka läpötila oli 4
        Nastat olivat kuluneet pyöreiksi. Ovatko tämmöiset nastarenkaat turvalliset???

        Tietysti se on jokaisen oma asia, millä ajaa, mutta suosittelen kokeilemaan kitkoja.


    • elikkä nastat alle

      Yksi ja sama lepuuttajapelle vastailee eri nimimerkillä, ei noin paljoa ole lepuuttajilla kannattajia.

    • kaisu79

      kitkat ei todellakaan teiden hajottajia.Itse en ole ikinä saanut autoani ojaan oli keli lumi,jää,peilijää.Piti jopa hyvin jäällä mihin satoi kaatamalla vettä.Isän autolla meinasin ekan mutkan ajaa pitkäks ku oli nastat eli ei toimi.

    • että silleen

      Nastat, ainakin minulla, liikun sellaisissa paikoissa joissa tie on oikeasti jäässä.

      • NASTAA ON

        JOS ET TIEDÄ, OSTA NASTAT.
        JOS YMMÄRTÄISIT ASIASTA JOTAIN JA SYVENTYISIT TARPESEESI, NIIN JOLLAIN KRITEERISTÖLLÄ VOISI PÄÄTYÄ MYÖS KITKOIHIN. MUTTA KUNNOLLISET PREMIUM-LUOKAN NASTARENKAAT OVAT JOKA TAPAUKSESSA KOKONAISUUDESSAAN TURVALLISEMMAT JA PITÄVÄMMÄT SUURIMMASSA OSASSA OLOSUHTEITA JA KÄYTTÖTILANTEITA. ONKO JOKU MUU KRITEERI TÄRKEÄMPI?


    • Auto|Ominaisuudet

      Se millä ajaa kannattaa myös pisteyttää. Ei Kitka vs Nasta ole ainoa, toki olennainen, asia talviajossa. Vanhaan autoon, joss ei vielä ole nykyautojen "herkkuja" kuten luistonestot ja aabeeässät mielummin nastat. uuteen autoon ja nelivetoon kitkat soveltuvat paremmin. Itse joudun saman ongelman eteen nyt, uusi auto, mutta paketissa mukana kitkat. En ole koskaan talvea kitkoilla ajanut, mutta kokeillaan nyt ainakin tää yks talvi miten menee. Onneksi 10 astetta lämpöä ;)

    • Keke557

      Ehdottomasti kitkat. Se on minun mielipide.
      Ajan n 75 000 km vuodessa josta puolet talven aikana. Ja ajan ympä'ri Suomenmaan. Hesasta aina Rovaniemelle ja Muonioon saakka. Niin isoja pääteitä kuin pieniä sivuteitäkin.
      Kunhan käyttää maalaisjärkeä ja muistaa, että talvikeli on kavala, niin kitkoilla pärjää hyvin. En ole ollu yhdessäkään kolaritilanteessa enkä edes lähellä piti tilanteessa. Välimatka edelläolevaan ja ennakointi on ne joilla pärjää.

    • ex kitkailija

      KITKAT on ihan hyvät kun ei ole liukasta ja on pakkasta. Plussa keleillä ihan helvetin vetelät nastarenkaiden ajo-ominaisuudet ovat vaan aina hyvää tasoa.

    • nainen mä oon

      Ajan töihin ympäri vuoden(n.26 tuhatta km työmatkoja/v ) aluksi hiekkatietä,asfalttitietä ja lopuksi talvella usein suolattua tietä. Kaikkia laatua löytyy..Hiekkatie on varsinkin keväällä kun aurinko sulattaa ja yö jäädyttää peilijäässä ja kallistumia.Koska olen syrjässä ei aina ole aura-autokaan käynyt.Minulla on kitkat.Onneksi en kertaakaan ole ollut ojanpohjalla.Enkä ole muun liikenteen jarruna.Varaan talvella työmatkaan 15-30 min. enemmän aikaa kuin kesäkelillä.Huonoa keliä luvatessa enemmänkin.Kitkoilla pärjää aivan hyvin.Eiköhän sen auton saa katolleen oli nastat tai kitkat.Malttia,lumikelit tulossa.

    • jimbenbaum

      Mikään ei oo niin tyhmä kuin ihminen, onhan se satans aivan päivän selvää että rautapiikki puree liukkaaseen pintaan paremmin kuin kumes.
      Pilkkijöillä on naskalit eikä mitään vi*un kitkakinttaita, voi kerpele kun tympäsee nämä turhat jokavuotiset keskustelut.

      Onko joskus rallikuskit ajelleet kitkarenkailla kisan voittoon talvikelillä? Käyttäkää nyt vähä omiakin aivoja, ei enää kuninkaan uusia vaatteita.

      Se nastarenkaiden "meteli" häiritsee vain jotain hinttapuleja, henkisesti suomenruotsalaisia, kalliin auton tulevilla perintörahoilla ostaneita, vaimoaan aina perusasennossa panevia mikkihiiriä joiden ainoa suuri valinta elämässä on todellakin se että ottaako kitkat vai nastat. Kaikessa muussa vaimon ja äidin sana on laki. Hävetkää.

      Tosi miehet ajaa nastoilla.

    • talviontaastalvionta

      Oliko tää nyt ihan @€@£€@€ pakko taas nostaa etusivun aiheeksi. Tunne myötähäpeää jo lukematta yhtään kirjoitusta...

    • Aina päästävä

      Koska asun maaseudulla, niin valintani on luonnollisesti nastalliset talvirenkaat (nastattomathan on kesärenkaita).
      Nastalliset renkaat vaihdan alle kun tulee joko pakkasta niin että tienpinnat jäätyvät tai kun tulee pysyvämpi lumipeite maahan. Ensimmäisten räntäsateidn takia en vielä vaihda talvirenkaisiin, sillä myös kesällä käyttämäni renkaat on M S merkittyjä, ja vähintään riittävällä urasyvyydellä olevia.

    • qasdfg

      Rengasliikkeessä neuvottiin, että kitkarenkaat sopivat sulille pääteille. Sivutiethän ovat talvella usein peilijäässä ja silloin tarvitaan nastoja. Samoin kuin hankalissa mäissä. Sulaa ja tasaista niin kitkat ovat lyömättömät, kai.

      • paavali1234

        minä olen ajanut oulussa vuodesta 2005 kitkoilla ja hyvin menee.
        kitkat sopii autoon missä on abs vsa ym ja raskaampaan henkilöautoon
        nyt alla farmari kokonaispaino 2200kg
        ostin auton uutena 2007 ostin haaparannasta briggestonen kitkat
        ajoin niilla 2007.08-09-10-11 ja 11 kesän ostin uudet kitkat ja briggestonet tietenkin.
        paras rengas talveen tosi kestävä.
        edelliset kesti noin 60000 km
        pintaa oli vielä takana kuusi milliä edessä noin kolme.
        jos on kokenut ajaja niinkuin minä niin ehdottomasti kitkat niin tiet ei kulu montulle talvella kun nastat repii tietä ja aiheuttaa syöpää kun asfalttipöly nousee tiestä
        ehdottomasti nastat kieltää suomen oloissa.
        auton ajo on pääkopasta kiinni ei renkaissa ole pitoa jos ei ole päässä järkeä.
        rapi rapi rapinaa kuuluu edestä ajavasta autosta ja irtoavat nastat lentelee tuulilasiin ja konepellille,
        pitäs panna maksumieheksi nastoilla ajavat ja maalauttaa auto ja uusia tuulilasi
        44v tien päällä ja yli miljoona kilometriä takana.


      • oikeat talvirenkaat
        paavali1234 kirjoitti:

        minä olen ajanut oulussa vuodesta 2005 kitkoilla ja hyvin menee.
        kitkat sopii autoon missä on abs vsa ym ja raskaampaan henkilöautoon
        nyt alla farmari kokonaispaino 2200kg
        ostin auton uutena 2007 ostin haaparannasta briggestonen kitkat
        ajoin niilla 2007.08-09-10-11 ja 11 kesän ostin uudet kitkat ja briggestonet tietenkin.
        paras rengas talveen tosi kestävä.
        edelliset kesti noin 60000 km
        pintaa oli vielä takana kuusi milliä edessä noin kolme.
        jos on kokenut ajaja niinkuin minä niin ehdottomasti kitkat niin tiet ei kulu montulle talvella kun nastat repii tietä ja aiheuttaa syöpää kun asfalttipöly nousee tiestä
        ehdottomasti nastat kieltää suomen oloissa.
        auton ajo on pääkopasta kiinni ei renkaissa ole pitoa jos ei ole päässä järkeä.
        rapi rapi rapinaa kuuluu edestä ajavasta autosta ja irtoavat nastat lentelee tuulilasiin ja konepellille,
        pitäs panna maksumieheksi nastoilla ajavat ja maalauttaa auto ja uusia tuulilasi
        44v tien päällä ja yli miljoona kilometriä takana.

        Siis jos tuohon ikään ei vielä tiedä että ainoat oikeat talvirenkaat ovat nastarenkaat niin kannattaisi mennä takaisin turkin hihaan ja pyytä jotain ruikkaamaan rähmät sinne. Jospa ne kivet ei sitten sinkoilisi lasiin ja konepeltiin. Nastat nimittäin ei sinkoile.


    • crazycyborg

      Siihen en ota kantaa, kummat ovat paremmat. Itselleni on vallan hyvin riittänyt pinnatut kitkat, joilla olen aivan hyvin pärjännyt eri olosuhteissa. Ja jos en pärjää, niin peilistä löydän sen syypään asiaan.

    • tyhmääkin tyhmempi

      jo on taas tyhmät liikkeellä,päivänselvä asia että nasta on paremmat,jos kitkat niin niin miksi nastoista ei ole luovuttu kokonaan.Ja kuluneet kitkat vesikelillä todella varalliset

    • Ajan kahdella autolla, henkilöautolla ja matkailuautolla. Henkilöautossa nastat mutta matkailukulkineessa kitkat jo neljättä vuotta. henkilöauto on paikallisajoon ja matkailuauto pidemmille matkoille. Kiirettä ei ole ja nyt kolmen talven kokemuksella ainakin matkailuautolla pärjää mainiosti ilman nastoja. Ensi kesänä nähtävästi ajan nämä kitkat loppuun ja uudet syksyllä alle.

      Kitkoilla vaan pitää muistaa niiden mahdollinen ero jäisillä teillä, pakkasella eroa ei juuri ole mutta märkä keli saattaa asettaa rajoituksia. Autossa on lisäksi jääkaappi johon voi ostaa ruokaa jonka kanssa pärjää jos keli oikein äityy hurjaksi/kurjaksi.

    • karpo.naattori

      hmm... ilmastonmuutoksesta johtuen kitkat olisko siinäkin takana h.a.a.r.p. hmm.. pitäis kysyä varmaan kysyä vapaamuurareilta nehän tietää kaiken kun harrastavat niitä salatieteitään hmm.. aiasta toiseen mistä muuten noin suuri piilottelu/salailu johtuu kyseisessä "veljes seurassa" näinkin liberaalissa yhteiskunnassa... rohkeasti vain kaapista ulos vaikka juutalais johtoisia olettekin(b,nai - b,rith)... nehän on natsikki kuollu jo sukupuuttoon melkein, eihän teillä mitään pelättävää ole enään. antaa kaikkien "kukkien" kukkia vaan IDÄSSÄ sekä lännessä varsinki holannissa:
      http://www.youtube.com/watch?v=4cGts1pOD9E
      -let's ILLUMINATE-

    • kaaharit putkaan

      "Jospa ne kivet ei sitten sinkoilisi lasiin ja konepeltiin. Nastat nimittäin ei sinkoile. "

      Ne nastat muuten tasan tarkkaan sinkoilee! Helvatan idiootti!

      Tässä ketjussa on ollut vain pari kertaa mainittuna se AINOA merkitsevä seikka eli kuskin ajoasenne ja ajotapa. Sillä mitkä rinkulat siellä auton alla pyörii ei ole hevon vitun vertaa väliä, jos kuski kaahaa kuin rallia olisi ajamassa. Ja tiedoksi sille mäntille, joka kyseli onko kukaan voittanut talvella ralliajoja kitkoilla. Ralliajo ei kuulu normaaliin tieliikenteeseen. Kaikki ääliöt kaaharit pitäisi paiskata putkaan ja antaa pysyvä ajokielto, niin saataisiin liikenne turvallisemmaksi. Jos haluat ajaa rallia, niin painu suljetulle moottoriradalle. Siellä saa kaahata holtittomasti. Normaalissa tieliikenteessä, niin lapin pikkuteillä kuin Helsingin keskustassa, selviää aivan hyvin kummanlaisilla renkailla vain, sekä kitkoilla että nastoilla, kunhan ajoasenne on kohdillaan. Mielipiteistä on aivan turhaa kiistellä.

    • Rengasmies.........

      Katsokaa hyvät ihmiset , että teille myydään tuoreet renkaat. Renkaan toisessa kyljessä aina viikko ja vuosiluku koska rengas on tehtaalla tehty, esim (2211). Jotkut jopparit myy jopa 5 vuotta sitten tehtyjä talvirenkaita, ostavat rengastukkureilta vanhoja kovia ja kuivia eriä halvalla, ja myyvät tietämättömälle autoilijalle uusina ja notkeina.

    • harnesvc

      Mikään ei oo niin tyhmä kuin ihminen, onhan se satans aivan päivän selvää että rautapiikki puree liukkaaseen pintaan paremmin kuin kumes.
      Pilkkijöillä on naskalit eikä mitään vi*un kitkakinttaita, voi kerpele kun tympäsee nämä turhat jokavuotiset keskustelut.

      Onko joskus rallikuskit ajelleet kitkarenkailla kisan voittoon talvikelillä? Käyttäkää nyt vähä omiakin aivoja, ei enää kuninkaan uusia vaatteita.

      Se nastarenkaiden "meteli" häiritsee vain jotain hinttapuleja, henkisesti suomenruotsalaisia, kalliin auton tulevilla perintörahoilla ostaneita, vaimoaan aina perusasennossa panevia mikkihiiriä joiden ainoa suuri valinta elämässä on todellakin se että ottaako kitkat vai nastat. Kaikessa muussa vaimon ja äidin sana on laki. Hävetkää.

      Tosi miehet ajaa nastoilla.

      • fyjyuiolilkyutjhtreg

        Kyllä näin on jämpti!


    • kitkat 15 v

      Kun mietit, kuinka paljon ajat kuivalla ja märällä, mutta sulalla asfaltilla, niin siitä saat ratkaisun.

      Lumessa kitkat ja nastat ovat yhtä hyvät. Pelijäällä nasta toimii paremmin.
      Kitka on hiljainen, eikä sen vaihdolla ole kiire.

      Eli talven aikana on 2-4 päivää sellaista, jolloin nasta on ehdoton.
      Silloin kitkalla vaan ajetaan 10 km hitaampaa.
      85 %:sti kitka on järkevä ratkaisu, koska mukavuus on noin 85%:n päivänä se tärkein.

      Oma valintani on kitka ja niillä olen pärjännyt ympäri Suomen kaikissa keleissä.

      Huvittavaa, kun joku nastavannoutunut lainaa autoani ajaa kitkalla aivan surutta missä tahansa kelissä.

      Nopeus on se, jonka säätelyllä selvitään äärioloissa.

    • Tee itse

      Ajakoot tosimiehet millä tahtoo. Lähtekää itte hiekottamaan peilikirkasta tietä ja miettikää vasta sitten sen jälkeen mitä sinne auton alle laitetaan. Itse 30 vuotta teitä kunnossa pitäneenä voin sanoa, että molemmat ovat hyvät vaihtoehdot. Jos lapissa asut niin suosittelen kitkoja, mutta jos kyseessä etelästä oleva henkilö niin kannattaa auto jättää suosiolla talliin. Onhan se nähty joka vuosi. " Talvi yllätti eteläläiset". Se on jotenki kumma asia, että se joka vuosi yllättää ja sitten mietitään, että mieten sitä taas täälä ojasa ollaan ku ei ajotaitoa ole sen vertaa. Ja lisäksi, jos ei kitkoilla tiellä pysy niin ei varmaankaan kannata talvella paljon ajella.

    • --------------------

      nastat nastat! Koska kitkat ei oo hyvät ku yhden vuoden sit pitäs jo melkeen uudet ostaa rahaa menee vaan hukkaan jos kitkoja suunnittelee

    • itse en luottaisi ainakaan pelkkiin kitkoihin kun mietin että mikä pitää jäällä rautaa paremmin?
      ajan kumminkin pitkiä matkoja aika paljon ja haluan autoltani paljon suorituskykyä ja luotettavuutta joten turvauduin kitkanastoihin joita nykyiset nastarenkaat melkee kaikki ovatkin jo.
      hyvät ja halvat renkaat taitane olla nykypävänä joko hankook tai bridgestone mutta itse tulin tuloksene et autoni alla toimii parhaite michelin vaikka ranskalainen rengas onkin.

    • parental.circus

      Ajoin viime talven ensimmäistä kertaa kitkoilla ja en kyllä enää vaihda nastarenkaisiin takaisin. Lumella pito oli hyvä ja jäälläkin pärjää kunhan ajaa maltilla. Ja sitten mainostetaan... Bridgestone Blizzak...:)

    • rekkakuski helvetist

      jooh kyl se on muute siltaval et jokainen ajaa tyylillään ja kumminkin miks rekkakuskit,nosturin kuljettajat ja muu raskaskalusto pärjää kesäpinnoilla talvne yli...no yksinkertaine selitys varmaa on se ajotaito. tosin kyllä joitakin autoja menee ojaan jään ja muun syiden takia mutta tuskimpa itse ainakaan autooni kitkarenkaita laittasin koska yhet kitkat oli jane oli kuaheet kusiluistimet ja ostin site uudet kitkanastat ja tähänki asti pitäny kitkanastoja ja hyvin tullu toimeen niillä.
      mutta totta on se että käyttäytyminen on liikenteessä melko vaihtelevaa ja pahimpia mun mielestä on nämä ns amiskan pojat takavetosine isoine moottoreineen omastamielestään noh tota se on että ei ne osaa ajaa ku leikkiivät luisua luisunperään kunnes tolppa yllättää...mutta hyviä ajokelejä kaikille ketkä
      ajavat paljon tienpäällä ja luottaavat renkaisiinsa...en koskaa luota renkaaseen vaan ajotaitooni.
      ainii älkää uskoko kaikkien valmistajan M S merkintöjä koska osa saattaa olla saksankitkoja koska eihä siellä oo ees lunta joten niillä hiema erikäsitys talvesta ku tääl suomessa
      mut nyt miljoonia kilsoja ajanut ja peruutellu varmaa enemmä ku moni eteepäi
      ajanut kiittää ja kumartaa ja muistakaa maltti on valttia.
      t.raskaan sarjan rekkakuski helvetistä

    • Kaupunkiajoon nastat, maantiellä pelaa kitkatkin.

      Itsellä aina nastat.

    • Kesäkumimies

      Syksyisin alkaa taas se rengafirmojen kauhea propaganda rengasmyynnin edistämiseksi. Ja se on todellakin vain propagandaa.

      Olen ajanut viimeiset 15 vuotta kesärenkailla kesät talvet. Joka toinen syksy ostan uudet kesärenkaat ja ajan niillä sen pari vuotta. Havaintoni ovat olleet seuraavia:

      Hyväkuntoiset kesärenkaat pitävät yhtä hyvin kuin talvirenkaat olivatpa kitkat tai nastat. Kuivalla pakkaskelillä tien ollessa luminen kesärengas jopa on "järeämpi" ajaa kuin nastat. Pidossa ei ole mitään eroa normaaliajossa. Kun taas sohjossa ja märällä lumella pito on yhtä huono kuin se olisi nastoillakin. Eroa ei tavallinen autoilija edes huomaa, jos rattii lähtisi sanomatta mitkä renkaat ovat alla. Ainoa merkittävä ero tulee uudella juuri sataneella noin 1-5 pakkasasteisella lumisadekelillä. Silloin kesärengas on jopa HUOMATTAVASTI parempi ja vakaampi ajaa kuin mikä tahansa nastarengas.

      Tiedän, että talvirengaspropaganda on juntattu niin ihmisten päihin, että tällaiset ajatukset leimataan typeriksi, mutta jokaisella on mahdollisuus kokeilla asiaa. Ajakaa ensilumilla kesäkumeilla niin huomaatte totuuden.

      Itse en ole 15:sta vuoden aikana ajanut yhtään kolaria ja yhtäkään lähelläpititilannetta. Vuodessa sentään tulee mittariin yli 60 tuhatta kilsaa ympäri Suomea ja erilaisissa olosuhteissa. Kokemus puhuu.

      • zxz.

        Eikö ole tullut sakkoja........ Ei taida poliisit huomata ?


      • Kesäkumimies
        zxz. kirjoitti:

        Eikö ole tullut sakkoja........ Ei taida poliisit huomata ?

        Sen verran sanon, että kovinkaan moni ei huomaa mitään eroa uusilla kesärenkailla ja kitkoilla niinku ulkonäöltään. Ja ei ole tullut sakkoja. Kerran jouduin sellaiseen tien päällä olleeseen ns. rengasratsiaan joskus joulukuussa ja se tyyppi, joka mittaili niitä pintoja sanoi, että sullahan on näköjään uudet kitkat sitten alla, eikä edes mitannut millejä. Eli vastaus kysysmykseen poliisi ei edes huomaa onko ne kesärekaat vai kitkat jos ei ole ihan rengasasiantuntija.


    • zxz.

      Kitkarenkaat valitsisin. Aina kuitenki talviajossa on varottava. Nastarenkaisiin saat-
      taa luottaa liikaa, ja sitten mennäänkin niinkuin Laura Voutilainen, ojaan katolleen.

      Jälkeenpäin se oli sanonut että, onneksi oli uudet nastat....

      On se kamalaa ajella nastoilla jos tiet ovat kuivia ja sulia, niinkuin vielä nytkin ovat,
      ainakin etelä suomessa.

    • kitka kale

      Kitkat hyvät 12v kokemus ei rapina ahdista.

      • nasta-niilo

        jumalauta! 12 vuotta, mulla ei renkaat kestä kun pari talvea..


    • Kysymys.

      Pitäisi olla nastattomat,vai nastalliset talvirenkaat,koska kitkattomia talvirenkaita ei ole. Nastallinen rengas on parempi jäisillä teillä,kuten risteysalueilla,joissa lumi on pakkautunut liukkaaksi,samoin alkutalven "mustallajäällä"ajettaessa. Nastaton rengas on myös erittäin huono kuluneena ajettaessa esim.sulien teiden aikaan sateella,ei löydy pitoa ja lähtee herkästi vesiliirtoon. Kitkarengas on hyvä,jos sillä ajellaan etupäässä vain lumisillateillä. Nastallinen on hyvä, ajetaan sillä sitten lumisilla,tai jäisillä teillä. Nastarengas sopii parhaiten etelä-suomen teille,koska sää etelä-suomessa on lauha ja teille muodostuu nopeasti jäinenpinta.

    • nelikitka

      Suomeen optimaalisin olisi kitkat ja nelivetoinen auto. Tiet eivät kulu ja pitoa riittää. Verottaja toki pitää huolen että kitkoilla ajamisesta ei ole etua ja nelivetoisella autolla on kovempi vero koska yleensä ne kuluttavat aavistuksen enemmän kuin pelkkä etu/takaveto.

    • Kannan

      Korteni kekoon. Nää hemmetin "näsäviisaat teinit juuri melkein kortin saaneet" jotka tuntuu tietävän kaikesta kaiken, ajavat hädin tuskin talvella n.100km/vko. Ei kannattais kehua niitä nastoja koska niis ei ol tämän päivän kitkarenkaisiin juurikaan eroa ajo ominaisuuksissa. Isoin ero että syövät jo huonossa kunnossa olevat tiestömmö vielä huonommaks. Otetaan mallia vaikka Saksasta, siellä ei nastoilla ajeta metriäkään ( korjaa jos juttu muuttunu ). Ennenkaikkea järki käteen tuol liikentessä, ei nastat tee kesäkeliä.

      • ?

        Saksassa ajelaan nastattomilla mutta siellä suolataankin enemmän teitä ja samaten Amerikassa jossa ajetaan vuodet ympäri kesä renkailla.


    • ?

      Huonotkin nastarenkaat on paremmat mitä nastattomat,jos joutuu äkkiä pysähtymään esimerkiksi valoissa ja on jäättikköllä tie.
      On kokemuksia kummistakin ja en enään tuhlaa rahaa nastattomiin.

    • Anonyymi

      Nykyajan kitkarenkaat ovat menneet nastarenkaista ohi. Älä enää tee johtopäätöksiä viiden vuoden takaisista kitkarenkaista.

    • Anonyymi

      Mikä on enää pito,kun nastoista on terävä-osa kulunut kumin tasalle? Ps. Kauanko kitkoissa pitoa riittää,uusiin verraten esim. Puoliväliin kuluessa n.5mm.

    • Anonyymi

      Asiakkaan olis hyvä saada valita nastojen määrä, nastoja yleensä n.puolet liikaa. Pieni nastojen ropina antaa turvallisen tunteen.

    • Anonyymi

      Kitka-nastat ja nastoja riittäs vähempimäärä, kuin nykyisin käytetään.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3195
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2243
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1829
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      25
      1677
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1391
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1351
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1256
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1230
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1167
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1147
    Aihe