Rouva Ratikka esitti juuri viheliäisen kysymyksen, johon tarvitsen studiojoukkueen apua: Kuurothan voivat ajaa autoa siinä kuin kaikki muutkin. Mutta miten kuurojen ajo-opetus hoidetaan? Eikö ole liikenneturvariski ajaa autoa, seurata muuta liikennettä ja katsella opettajan viittomia? Vai onko tämä mahdotonta ainoastaan minulle ja putkiaivoilleni ja kenties putkinäölleni?
Ps. Isot pojat väittävät, että runkkaus heikentää kuuloa.
Ps. Isot pojat väittävät, että runkkaus heikentää kuuloa.
Vastaukset 11
Vanhimmat
On kokemusta tuosta asista, heillä on mukanaan tulkki ja se ei ole mahdotonta laisinkaan.
Kuurot vain väsyvät muita herkemmin, kun näköaisti joutuu kovemmalle rasitukselle kuin kuulevat. Ja pitkillä ajomatkoilla on hyvä olla kaveri mukana.
Hienoa! Miten se tulkki tulkkaa neuvoja ajaessa liikenteen häiriintymättä?
Noin muuten amisviiksinen teini karvanoppa-wunderbaum-subwoofer-corollassaan ei kuule yhtään kuuroa paremmin.
Miten sitä autoa voi ajaa, kun pitää seurata liikennettä ja jutella vieruskaverin kanssa ja tarvittaessa tapella sen vaimonkin kanssa siinä.
Se onnistuu vaan, mutta ei saa vain henkilöautokortin ei koskaan ammattiajokorttia.
Minäkin voin kuunnella ajaessani musiikkia, puhua kanssamatkustajien kanssa tai kännykkään ilman suurempia ongelmia. Mutta autokoulussa opettaja antoi minulle ohjeita vierestä, joita pystyin vain kuulemaan. Jos opettja olisi työntänyt kätensä näkökenttääni tai minä olisin katsonut häntä, olisin ajanut joko vastaantulijan kaistalle tai pientareelle alta aikayksikön. Tässä on kysymyksen pointti.
Viheliäinen kysymys. Voihan sokeekin aja aautoa ja metsään menee, tai seiniä päin.
Siis kuka tahansa voi, muttei ole luvallista ajaa liikenteen seassa.
Se on turvallisuusriski.
Kuuro tuskin pääsisi inssistä läpi, ei se kuule sen inssin ohjeita, tuskin niitä viittomalla annetaan.
Liikenteessä se ei pysty kuulemaan, eikä väistämään esim. hälytysajoneuvoja.
Ps. Isot pojat ovat oikeassa, se myös saastuttaa mielen... kuulemma!
http://keskustelu.suomi24.fi/node/6511393
Oho! Olipa ylläri.
Olen edelleen sitä mieltä, että se on turvallisuusriski.
Nyt saat hienon ja helpon neuvon: Kysy autokoulusta.
tuolta saa viitteitä
http://jaxenelamaa.blogspot.com/2011/08/toivepostaus-elamani-kuurona.html
viittomalla tai lapuilla.
Yksi vastaus kommenteista:
"kiitoksia kaikille ihanista palautteista :) Juulia, Turussa on yksi ajo-opettaja, joka osaa viittoa. Hänen oppiinsa menevät useat. Jotkut kuitenkin menevät muualle, joissa opettajat joutuvat itse opettelemaan jotkut merkit, kuten esim "oikealle, vasemmalle, stop". Mutta jos opettajalla jotain asiaa, niin kyllä siinä joutuu peilin kautta kattomaan takapenkkiin, mitä tulkki viittoo. :)"
Minä tiedustelisin asiaa jostakin autokoulusta, joka järjestää ajo-opetusta kuuroille. Pääkaupunkiseudulla on useita.
Entinen naapurini oli kuuro syntymästään saakka ja porhalsi ladallaan ympäri kaupunkia.
Tein aloituksen silkasta uteliaisuudestani ja vähän kieli poskessa. En aio soittaa kuurojen liittoon.