Millaisia kokemuksia

ölsevmPLVN

teillä on vuokratyöfirmoista?
Tunteeko kukaan alfarocia?

77

9420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työnvoitto

      Kolmesta vuokratyöfirmasta vain yhdestä on jääny huono maku, tai lähinnä siitä henkilöstä joka mun asioita käsitteli.
      Pääasiassa ihan hyviä kokemuksia. Alfaroc ei sano mitään.

    • 673686fhg

      En koskis paksuilla hanskoillakaan vuokratyöfirmoihin. Kannattaa kierttää kaukaa!
      Toki eriasia jos on esim.opiskelija.

      • Anonyymi

        Kahdesta on kokemusta, molemmista ihan hyvät. Tästä viimeisestä erinomaiset, 40h viikko, ei kikkailla pekkasilla siis, ne tulee. Kysyin palkasta, vastasi, että teknologiateollisuuden TES ja kysyi palkkatoivetta. Sanoin 17,- tunti. Se maksettiin.

        Katsoin sitten myöhemmin TESin, ylimmän 9 palkkaryhmän palkka on 13.42 mutta ei tuossa firmassa minne palkattiin taida kukaan tuolla tehdä mitään.

        Kyseessä oli rekrytointisopimus 4-6 kk ja ensi kuussa firman omille kirjoille, 4 kk on kulunut. Ikääkin jo 53.


    • Anonyymi

      Alfarocilla joissakin toimipaikoissa sisäsiittonen meininki mukkula järvenpää vantaa.....,,,t. pieni parrakas mies

      • Anonyymi

        Näin on! Ja se johtamisen taso, no, on kai se tasotonkin johtaminen jotain.

        T. Toinen parrakas mies


    • Anonyymi

      Miksi sinä maksat palkasta vuokratyöfirmaan?

      • Anonyymi

        Firmahan eniten maksaa palkasta vuokrafirmoille. Asiakasyrityksessä voi tosin saada enemmän palkkaa kuin se tes minimi mutta hommatkin vuokratyössä yleensä enemmän hanttihommia.


    • Anonyymi

      Staffpointista on, vuoroja oli tarjolla mutta paikka missä oli, oli ja on varmaan vieläkin työpaikkakiusaajien paratiisi, sain loppupelissä vaan paskimmat hommat, mulle sanottiin että olen vain tiellä vaikka parhaani yritin ja tein hommia niska limassa, kyseessä abc, kamala kiire ja stressi loma aikana varsinkin

      • Anonyymi

        Boithan sinne mennä ja haet parempaa samaan aikaan .
        Jelpompi saada työtä kun on jo töissä kuin työttömänä nääs


    • Anonyymi

      Opiskelijalle ihan hyvä. Itselle sopi ihan hyvin,en ajatele sen syvälisemmin
      miten vuokrafirma toimii,minulle tärkeintä oli myydä itseni ja saada siitä
      itseä tyydyttävää palkkaa.

    • Anonyymi

      Yksi kokemus ja todella huono. Palkka oli ihan jees mutta sairasloman tullen loppui myös työt välittömästi. Kenenkään ei pitäisi suostua töihin vuokrafirmaan eikä niihin yrityksiin jotka vuokrafirmoja käyttävät. Ei ole puhtaatjauhot heillä pussissa vaan ilman vastuuta haluavat työntekijöitä. Pois maasta moiset.

      • Anonyymi

        Vuokratyöntekijä maksaa kolminkertaisesti asiakasyritykselle normityöntekijään verrattuna mutta heidät voi laittaa aina pois. Sairaslomista ei tykätä kun sillon joutuis pikkupomot joskus tekemään jotain ja eihän se käy.


    • Anonyymi

      Omeqarokit on jäänne.

    • Anonyymi

      Työtyyväisyyskyselymme perusteella suurin osa työntekijöistämme. pitää yritystämme hyvänä. Kai ny kun kaikki ei sitä kyselyä saa edes. Ihme kieroilua.

    • Anonyymi

      Postnordilta tullut paljon porukkaa töihin yt-neuvotteluiden takia, korvaa nykyisiä työntekijöitä. Paljon uusia johtohommiin. Managerin entisiä työkavereita.

    • Anonyymi

      Yläkerran johto aivan paska. Ei inhimillisyyttä.

      • Anonyymi

        He eivät tervehdi "tavallisia työntekijöitä", mutta kuikuilevat haastatteluihin saapuneita ja nauravat heidän työhaastatteluilleen. Kertoo paljon miten paljon arvostavat sen likaisen työn tekijöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        He eivät tervehdi "tavallisia työntekijöitä", mutta kuikuilevat haastatteluihin saapuneita ja nauravat heidän työhaastatteluilleen. Kertoo paljon miten paljon arvostavat sen likaisen työn tekijöitä.

        Hyvä tapa kerätä kokemusta, mutta ehd. Pitää tarkistaa onko eläkemaksut maksettu. Itse sain tarpeeksi kys. Touhusta.


    • Anonyymi

      Palkkahallinnossa on entisiä itseoppineita varastotyöntekijöitä joten kannattaa tarkistaa palkat tarkkaan.

    • Anonyymi

      Alfarocin omistaa 80% ,Dubaissa sijaitseva Western capitals ja Kakkonen. Ei siis maksa veroja Suomeen juurikaan.

    • Anonyymi

      menisin tekemään vuokratyöfirmassakin jos saisin sen ensimmäisen työkeikan.

      Valmistuin tradenomiksi 2006,satojen hakemusten jälkeen ja myös kymmenkunta haastattelua, myös vuokrafirmoissa kokeneena. Ei, en ole saanut yhtään työpäivää vuokrafirman kautta. Vaikee siis sanoa näin 43-v miehenä.

      • Anonyymi

        Mihin olet hakenus ja missä kaupungeissa?


      • Anonyymi

        Vähän käy sääliksi nämä. Toiset saa vakituiset sopparit, vaikka tekevät työt lusmuillen ja kännykkää jatkuvasti selaillen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän käy sääliksi nämä. Toiset saa vakituiset sopparit, vaikka tekevät työt lusmuillen ja kännykkää jatkuvasti selaillen.

        Tuija :(


    • Anonyymi

      Vuokrafirmat on ihan hyviä jos haluat tehdä lyhyitä keikkoja, mutta mistään pitemmästä on ihan turha haaveilla. Vuokratyötä ei kannata tehdä ympäri vuoden vaan ainoastaan sen verran että saa ansiosidonnaisen päivät täyteen. Itse teen yleensä sen pari keikkaa ja sen jälkeen 400pv vapaalla.

      • Anonyymi

        ...kunnes irtisanotaan koeajan viimeisenä päivänä. Vakituiset työt kestää tänäpäivänä tasan sen koeajan verran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...kunnes irtisanotaan koeajan viimeisenä päivänä. Vakituiset työt kestää tänäpäivänä tasan sen koeajan verran.

        Elkää viittikö! Alfaroc on yks parhaista ja operaatiopääliköt on pomoista parhaat mitä ollu koskaa mulla.


    • Anonyymi

      Alfarocilla uusia työntekijöitä hädin tuskin perehdytetään kunnolla työhön.
      Itsekkin sain vaan keruulapun kouraani ja lähdin keräämään.

      Jos keruuvirhe tapahtui siitä kyllä sanottii, mutta koeajalla irtisanottiin, kun oli tullut liian monta keruuvirhettä, eikä asialle ollut työntekijä "tehnyt" mitään ettei niitä tulisi.

      en suosittele.

      • Anonyymi

        Joo siellä kiroovat virheita taustalla, mut virheistä ei koskaan sanota face to face. Tehdään ongelmia tyhjästä. Sit nää kauemmin töissä olleet,m jotka piippaa tuotteita ja vie pakattavaksi on olevinaan jotain superosaajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo siellä kiroovat virheita taustalla, mut virheistä ei koskaan sanota face to face. Tehdään ongelmia tyhjästä. Sit nää kauemmin töissä olleet,m jotka piippaa tuotteita ja vie pakattavaksi on olevinaan jotain superosaajia.

        Just näin. Ja väliportaan pomot kun mokaa jotain, niin aina syyllinen haetaan silti duunarista. Munatonta sakkia.🤬


    • Anonyymi

      Tavallaan ajatus on hyvä, tavallaan huono. On ihan mukavaa kun sopimus on vapaampi molempiin suuntiin, toisaalta näkyvää syytä irtisanomiselle ei myöskään tarvita. Mutta sellaisessa paikassa ei kyllä viihdykkään mistä lentää kaaressa ulos, vaikka samaan aikaan kun palautat työvarusteita, niin tuodaan uutta vuokratyöntekijää ovesta sisälle.

      Kuvailemani tilanne kohdistui muuten opiskelijaan, joka olisi tavallaan voinut roikkua vielä vuodenvaihteeseen.

      Kyseisen kansainvälisen yrityksen sivuilla on mahtavaa puhetta siitä kuinka heillä on kiva henki ja oppimismahdollisuuksia alan tuleville osaajille.

      Hän ei kyllä tuohon paikkaan astu pakotettunakaan uudestaan.

      Kannatan itse vapaampia työsopimuksia, ihan ns. vaikka nyt tuotannon kysynnän mukaan, eli siis jos tuotannon kannattavuus laskee niin tämä on työntekijän ymmärrettävä, toisaalta tilanne vaatisi myöskin hienovaraisuutta ja reiluutta työnantaja ja omistajapuolelta.

      • Anonyymi

        Eikä välttämättä edes tuoda uutta vaan päälliköillä on omia kamuja mitä roudavat tarvittaessa puurtamaan lyhyitä jaksoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä välttämättä edes tuoda uutta vaan päälliköillä on omia kamuja mitä roudavat tarvittaessa puurtamaan lyhyitä jaksoja.

        Omille kamuille junaillaan vakituisia työsoppareita hyvällä palkalla hyvältä sijainnilta. Lyhyet sopparit ja koeaikapurut vittumaisesta työyksiköstä ovat vain kiusantekoa varten kateuden kohdetta varten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omille kamuille junaillaan vakituisia työsoppareita hyvällä palkalla hyvältä sijainnilta. Lyhyet sopparit ja koeaikapurut vittumaisesta työyksiköstä ovat vain kiusantekoa varten kateuden kohdetta varten.

        Ne hyvät kamut saa tehdä ylitöitä kun huvittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne hyvät kamut saa tehdä ylitöitä kun huvittaa.

        Kannattaa olla hyvä kamu. Miksi ette ole?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa olla hyvä kamu. Miksi ette ole?

        Huolitko sinä kaikki kavereiksesi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huolitko sinä kaikki kavereiksesi?

        En. Huolin vain hyviä kamuja. Miksi et ole sellainen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En. Huolin vain hyviä kamuja. Miksi et ole sellainen?

        Hyvä kamu tänään, paskaa niskaan huomena. että sellanen pomo/pielikkö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kamu tänään, paskaa niskaan huomena. että sellanen pomo/pielikkö.

        Jepsus. Kaikki luulevat olevansa erityisiä pomolle kunnes se ottaa silmää miellyttävämmän sun tilalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omille kamuille junaillaan vakituisia työsoppareita hyvällä palkalla hyvältä sijainnilta. Lyhyet sopparit ja koeaikapurut vittumaisesta työyksiköstä ovat vain kiusantekoa varten kateuden kohdetta varten.

        Mä oon luullu että siellä maksetaan kaikille ihan TES:in mukaista palkkaa eikä mitään "toisille parempaa".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä oon luullu että siellä maksetaan kaikille ihan TES:in mukaista palkkaa eikä mitään "toisille parempaa".

        "Mä oon luullu"

        Väärin olet luullut. Palkkaeroja on ja junaillaan ruskeakielille hyviä hommia ja helppoja ylitöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mä oon luullu"

        Väärin olet luullut. Palkkaeroja on ja junaillaan ruskeakielille hyviä hommia ja helppoja ylitöitä.

        ”Junaillaan”. Eli muut junailee ja päättää muiden kohtaloista. Kysymättä henkilöltä itseltäön mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mä oon luullu"

        Väärin olet luullut. Palkkaeroja on ja junaillaan ruskeakielille hyviä hommia ja helppoja ylitöitä.

        No mutta kun Lassen kamu nyt tarvitsee lisäärahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mutta kun Lassen kamu nyt tarvitsee lisäärahaa.

        Jollain täällä kyllä sukset pahasti ristissä Lassen kans 😂 Ootko jo lähteny Alfalta muualle töihin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jollain täällä kyllä sukset pahasti ristissä Lassen kans 😂 Ootko jo lähteny Alfalta muualle töihin?

        Emme ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mä oon luullu"

        Väärin olet luullut. Palkkaeroja on ja junaillaan ruskeakielille hyviä hommia ja helppoja ylitöitä.

        Ai on eri palkkoja vaikka on samat kokemusvuosilisät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai on eri palkkoja vaikka on samat kokemusvuosilisät?

        on vaikka on samat kokemusvuosilisät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        on vaikka on samat kokemusvuosilisät.

        Kamuja nostetaan esimiehiksi ilman pätevyyttä tai kokemusta vastaavista tehtävistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kamuja nostetaan esimiehiksi ilman pätevyyttä tai kokemusta vastaavista tehtävistä.

        Josta pääsemme siihen lopputulokseen, että kannattaa olla kamu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Josta pääsemme siihen lopputulokseen, että kannattaa olla kamu.

        Eli voit korvata vanhempia työntekijöitä entisillä työkavereillasi jotka irtisanottiin yt-neuvotteluissa? Nostaa heidän vielä työnjohtoon ilman minkäänlaista pätevyyttä.


    • Anonyymi

      Kaikki Lassen kamuksi niin pääsee johtohommiin! kieli ruskiaksi kamut!

      • Anonyymi

        En kyllä johtohommiin haluaisi/menisi. Kahden tulen välissä kärvistelet kun työntekijät ja ylempi johto valittaa. Ei käy pikkupomoja kateeksi joten nuoleskelkaa ihan rauhassa jos hyvältä tuntuu.


    • Anonyymi

      Paras ilmapiirisiä työpaikkoja.

    • Anonyymi

      Onko Alfarocilla töitä vai hiljasempaa,tietääkö kukaan?

      • Anonyymi

        Töitä on yllin kyllin, tekijöitä ei tarpeeksi.
        Ovi käy ulospäin koko ajan ja tilalle ei palkata uusia. Jäljelle jääneet työntekijät väsyvät ja johtoa ei kiinnosta se miten työntekijät jaksavat niin henkisesti kuin fyysisesti :(

        Huonoin työpaikka ikinä, karta älä mene...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Töitä on yllin kyllin, tekijöitä ei tarpeeksi.
        Ovi käy ulospäin koko ajan ja tilalle ei palkata uusia. Jäljelle jääneet työntekijät väsyvät ja johtoa ei kiinnosta se miten työntekijät jaksavat niin henkisesti kuin fyysisesti :(

        Huonoin työpaikka ikinä, karta älä mene...

        Johto on ihan paska. Toinen ei tiedä mistään mitään ja toinen haahuilee koko päivän zombina pitkin hallejen käytäviä. No työntekijänä ei hirveesti ressaa.


    • Anonyymi

      Mitä enemmän välikäsiä työnantajan ja tekijän välillä sitä pahempi soppa. Periaatteessahan työn ostajan ja myyjän välille ei edes tarvita välittäjää.

    • Anonyymi

      Vuokrafirmoja käyttävät työnantajat eivät halua sitoutua itse työntekijöihinsä. Näin ollen myöskin työn laatu heikkenee koska työnantajan ja tekijän välillä ei varsinaisesti ole suhdetta. Työntekijä on heittopussi ja se vaikuttaa työmotivaatioon.

    • Anonyymi

      Tämä firma aloitti yt-neuvottelut varmuuden vuoksi koronan varjolla. Yt-neuvottelut käynnissä ja samaan aikaan vakinaistetaan niitä, ketkä ei valita mistään.

    • Anonyymi

      Töitä saa paiskia selkä märkänä. Mikään ei riitä. Työntekijä määrät aivan alakanttiin, ettei millään pysty sillā määrällä tekemään asiakkaalle luvattuja töitä. Asiakas yritykset irtisanovat asiakassuhteitaan, koska keruujonot kasaantuu ja kaikki kestää tuhottoman kauan. Firma ei tajua, että jos asiakas lupauksia ei pystytä täyttämään niin asiakkaat äänestävät jaloillaan...


      Ovi käy ulospäin koko ajan ja tilalle ei palkata uusia. Jäljelle jääneet työntekijät väsyvät ja johtoa ei kiinnosta se miten työntekijät jaksavat niin henkisesti kuin fyysisesti :(

      Johtoa vaivaa ahneus, tyõntekijä on vain kasvoton kylmä pelinappula. Johdolta epäinhimillistä toimintaa vaikka Alfarocin sivulla annetaan ymmärtää aivan toista.

      Alfarocissa työntekijāt menettävät terveyden ja ovat joutuneet Elon tai Kevan kuntoutusputkeen. Että sellainen tyõpaikka :0

      Huonoin työpaikka ikinä, karta älä mene...

    • Anonyymi

      Pari kertaa olen vuokrafirman kautta töitä saanut. Raksatöitä sain ja kyllä minä palkan sain lomarahat. Remontoin yhtä omakotitaloa 3 kuukautta. Tienasin 2200 kk Sain lomarahaa 940 euroa 3 kk ajalta silloin kun työ loppui. Sitten olin maalamassa yhtä toista taloa. Se homma kesti 4 viikkoa ja sain palkkaa 15 euroa tunti lomarahat.

    • Anonyymi

      Alfarocilla ainakin Järvenpäässä saa olla kännissä ja muissa mömmöissä töissä. Kukaan ei välitä. Esimiehet täysin ammattitaidottomia . Pomoa vaan on niin kiva leikkiä. Mihinkään ei oteta kantaa. Lisäksi saa tulla ja mennä miten huvittaa. Istua tupakalla ja litkiä kahvia

      • Anonyymi

        Jäken alfaroc onneks tyhjentyny narkeista. Vittuun sellaset.


      • Anonyymi

        Esimiehet ja työnjohto aivan kädetöntä.Kukaan ei puutu mihinkään.Työpaikkakiusaamista,selkäänpuukotusta toisten kyttäämistä.Nykyinen työsuojeluvaltuutettu pahin selkäänpuukottaja ja esimiehen lempilapsi! Kiero korkkiruuvi! Hienoja puheita ja seläntakana ruuvataan koko porukan turvin ,joku aina otetaan silmätikiksi! Aivan karmea draamapaikka! Epäoikeudenmukainen paikka!


    • Anonyymi

      Täysin kädetöntä toimintaa esimiehiltä.

      • Anonyymi

        Niin on, täysin samaa mieltä.


    • Anonyymi

      Harvinaisen vähän palautetta 12-13 vuoden ajalta?
      Taitaa olla herkkupaikka kyseessä kun vuokrafirmaan menee?

      Itse en mene moisiin kohteisiin eikä toistaiseksi siihen velvoiteta menemään!
      Ymmärtääkseni ne vetää osan tilistä itselle eikä lomia ole, saati pekkasia mikä kuuluu TES-sopimukseen!

      • Anonyymi

        Mitä tarkotat tolla "vetää osan tilistä"? Ja lomathan on lakisääteiset että ne kyllä saa pitää ihan niinku muissakin firmoissa.


    • Anonyymi

      Kiertäkää ainakin Järvenpään alfaroc kaukaa.

    • Anonyymi

      Miten Kujalassa menee?

    • Anonyymi

      Eikös ne ole niitä firmoja jotka tekevät työntekijästä tiliä TES alimmalla palkalla vaikka olisi taulukon korkeimmalla tasolla olevissa töissä?
      Kesälomia ei myöskään vuokrafirmoissa ole saati muita oikeuksia vaan 0-sopimus työ alimmalla palkalla.

      TE toimisto ei vaadi kyseisten firmojen työtarjontaa, koska kyse ei ole oikeasta työtarjonnasta joka tähtää pysyvään hyvään työsuhteeseen.

      • Anonyymi

        Kyllä mulle ainakin maksetaan palkkaa kokemusvuosien mukaan, siis se mikä taulukossa on. Jos sulla on 0-tunti soppari niin lomashan voit pitää kun sopimus päättyy, lomarahat saat lopputilin yhteydessä. Työn jatkumisesta voi kyllä sopia.


    • Anonyymi

      Eikö vuokrafirmojen käyttö ole yrityksille kalliimpaa kuin suoraan itse rekrytoiminen? Ihmettelen miksi yritykset haluavat käyttää vuokralaisia kun koeaikamahdollisuus ja määräaikaisuuksilla eteneminenkin on olemassa.

      Kun yrittäjä ei selvästi itse halua sitoutua työntekijöihinsä, ei sitten pidä ihmetellä jos työntekijöillä ei ole motivaatiota sitoutua yritykseen. Tämä kaikki vaikuttaa myös työn laatuun.

    Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1600
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe