Missä huoltokirja?

4+17

Tuolla netti-autossa näkyy olevan paljon etupäässä saksalaisia vähän ajettuja alle 10vuotta vanhoja autoja myynnissä joissa ei ole huoltokirjaa. Ei kait kukaan hävitä autostaan huoltokirjaa muuten kuin jos on ruuvannut mittarilukemaa pienemmäksi. Uskooko joku noita kauppiaita?

18

719

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hevon persiissä.

      Kukaan rehellisesti toimiva autokauppias / autoliike ei väitä mittarilukemaa todelliseksi, ellei ole huoltokirjaa.
      (Ihan jo kuluttajasuojalain / virhevastuulakien vuoksi, ei kannata väittää sellaista todeksi, mistä ei ole varmuutta.)

      Tällainen auto, jossa mittarilukema xxx ja ei huoltokirjaa, myydään maininnalla; "Mittarilukema xxx, ei varmuutta todellisesta ajomäärästä / ei huoltohistoriaa tiedossa."

      Uskoo ken tahtoo->ostaa ken tahtoo->näitä myydään, uskoit sinä tai et tai usko vaikka Joulupukkiin.

    • ent automyyjä

      Se muuten onkin kumma juttu! Useammankin kerran kävin asiakkaan kanssa keskustelun, kun hallissa oli käytetty suomi-auto, jolla oli ikäänsä nähden ajettu poikkeuksellisen vähän, että voivatko kilometrit todellakin pitää paikkaansa. Kyseessä saattoi olla vaikka yhdellä omistajalla ollut 8 vuotta vanha auto, jolla oli ajettu 50tkm ja josta löytyi aukoton huoltohistoria, ja siitäkin huolimatta epäiltiin... Soitettiin edelliselle omistajalle ja hyvä ettei vaadittu käsi raamatulla vannomaan, että auto on juuri sitä miltä näyttää...

      Mutta sitten: nämä tuontiauton ostajat. Ollaan ostamassa 10 vuotta vanhaa mersua, jonka mittarilukema on reilu 30tkm, ei minkäänlaista huoltokirjaa tai muutakaan dokumenttia, ja kirkkain silmin ihastellaan autoa ja kiitetään luojaa, että tällainen helmi on kohdalle sattunutkin! Eikä missään vaiheessa kyseenalaisteta mitään, todetaan vain, "etteivät ne siellä saksassa aja näillä paljon yhtään..."

      Esimerkki: Iäkäs pariskunta oli ostanut paikalliselta tuntiautoihin erikoistuneelta autoliikkeeltä 5 vuotta vanhan audi a4:n aj 90tkm, joka tietenkin oli dieseli, neliveto, automaatti ja piti sisällään kaikki mahdolliset varusteet. Auto oli maksanut reilu 30 000 euroa, ja kun tämä pariskunta sitä reilun vuoden ajettuaan tarjosi minulle vaihdossa 120tkm ajettuna, kysyin jobbareilta sille hinnan ja hyvitin siitä 12 000 euroa.

      Ei päästy kauppoihin, ei. Auto oli huonokuntoinen, natisi, kolisi, ravisti, eikä huolloista mitään tietoa. Huoltokirja oli suomenkielinen, ja sen takalehteen oli nitojalla kiinnitetty nippu kopioita saksankielisistä huoltokuiteista, ja kirjoitettu saatesanoiksi: "Huoltovihon merkinnät ja kilometrimäärät on kopioitu alkuperäisestä huoltokirjasta".

      Ihmetyttää vain, että jos autossa olisi ollut alkuperäinen huoltokirja alkuperäisillä leimoilla, niin miksei sitä olisi voinut jättää autoon? Aiemmin mainitsemallani tekeleellä kun ei ole mitään virkaa, paperikin on liian kovaa vessassa käytettäväksi...

      No, niin kauan kuin hyväuskoisia hölmöjä löytyy, niin kauan myös huijareilla riittää leipää pöydässä!

    • sillain

      Eiköhän se huoltokirja häviä yleensä sen takia että niitä määräaikaishuoltoja ei ole tehty? "Oon tehny ite" on yleinen selitys huoltokirjan katoamiselle myös. Kyllä, tuohan on validi argumentti jos on sitten esittää esim. varaosakuitit ja vaihdetuista nesteistä ja öljyistä vaikkapa ruutupaperikirjanpito kuitteineen.

      Mutta itse omakohtaisesti voin sanoa että kaikkein huonoin autokauppa minkä olen tehnyt, oli autosta jonka huollot oli "tehty ite". Suomeksi tarkoitti, että jotain pientä on tehty mutta vielä enemmän on tekemättä. Vuotavaa tankkia ei oltu korjattu: moottorivalo syttyi 1000 km kaupan jälkeen. Ilmeisesti oli kuitattu vikakoodit ja sormet ristissä toivottu ettei syty kesken koeajon.

    • Miettikää itse

      Ne ovat kaikki väärennetyillä kilsoilla. Huoltokirja on jokaisessa huolletussa autossa aina tallella. Vai mihin on tarkoitus merkitä seuraava huolto?

      • mietinjatotesin

        " Vai mihin on tarkoitus merkitä seuraava huolto?"

        Helvetin hyvä kysymys. Plussalla paukautin.


    • jotain peitellään

      Vanhat paperit pitää hävittää myös kolariautoista. Huoltokirja löytyy, mutta eri rekisterinumerolla. Paljon autoja kasataan vakuutusyhtiön romuista ja myydään "tyhmille".

    • jobbari=rikollinen

      Rikolliset jobbarit polttavat huoltokirjat, jotta pääsevät tekemään petoksia.

    • ei enää japsia ikinä

      Ei huoltokirja mitään todista mää oo autoni ostanut luottaen näkööni ja perstuntumaan, enkä oo pahasti pettynyt paitsi Mazda Bremaky oli kyllä tuulella vaarallinen auto

      • ohgemfigmh

        Todistaa se jotain. Jos nyt otetaan sillä hypoteesilla että 95% esitetyistä huoltokirjoista on aitoja. Voihan sitä kysyä itseltään: Jos rivissä on kolme samanlaista autoa samoilla kilometreillä, ja ulkoisesti samassa kunnossa, miksi ostaisin sen huoltokirjattoman, jos hinta ei kuitenkaan ole alempi kuin kahdessa säännöllisesti huolletussa?


      • Niinpäs onkin.

      • Ja Volvojakin on...

      • ja näinkin
        Niinpäs onkin. kirjoitti:

        http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/s/4054050

        http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/s/4279182

        Aina on ollut ja tulee olemaan huoltokirjattomia "vähän ajettuja" autoja.
        Ainakin niin kauan, kun ostajissa riittää kilometri-tyijottajia, joille ei auton käyttökunto merkitse mitään, ainoastaan kilometrimäärä mittarissa.

        Mutta huoltokirjattomista vain puolet menevät kilometri-tuijottajille.
        Toinen puoli meneekin näille alle kolmikymppisille "automiehille" jotka skannaavat auton röntgenkatseellaan ja ostavat "kunnon mukaan".

        Minä tiedän, koska itsekin olin sellainen aikoinaan. Oppirahat on maksettu ja vanhemmiten on oppinut myöntämään sen että "kunnon mukaan" jos ei-autoalalla työskentelevä haluaisi ostaa, auto pitäisi saada ensin viikonlopuksi käyttöön ja tutkia kaikessa rauhassa.


      • Niinkin niinkin....
        ja näinkin kirjoitti:

        Mutta huoltokirjattomista vain puolet menevät kilometri-tuijottajille.
        Toinen puoli meneekin näille alle kolmikymppisille "automiehille" jotka skannaavat auton röntgenkatseellaan ja ostavat "kunnon mukaan".

        Minä tiedän, koska itsekin olin sellainen aikoinaan. Oppirahat on maksettu ja vanhemmiten on oppinut myöntämään sen että "kunnon mukaan" jos ei-autoalalla työskentelevä haluaisi ostaa, auto pitäisi saada ensin viikonlopuksi käyttöön ja tutkia kaikessa rauhassa.

        No joo... toisaalta, ei tuo huoltokirja, täydellinenkään sellainen, ole mikään "takuu" auton hyvästä kunnosta.
        Usein on niinkin, että autoa on kyllä säännöllisesti käytetty huolloissa (lähinnä siis öljynvaihdot ja muut pakolliset) mutta sitten muutoin kaltoin kohdeltu ja pidetty kuin vierasta sikaa.
        Ei siinä paljon myyjällä selittelyt aut
        a "on täysi huoltohistoria" jos auto on kuin komposti sisältä ja ei yhtään naarmutonta peltiosaa koko autossa.

        Loppukaneettina:

        OSTA AUTO SENHETKISEN KUNNON MUKAAN, älä osta huoltohistoriaa tai tuoretta katsastusleimaakaan.


      • niinkin näinkin niin
        Niinkin niinkin.... kirjoitti:

        No joo... toisaalta, ei tuo huoltokirja, täydellinenkään sellainen, ole mikään "takuu" auton hyvästä kunnosta.
        Usein on niinkin, että autoa on kyllä säännöllisesti käytetty huolloissa (lähinnä siis öljynvaihdot ja muut pakolliset) mutta sitten muutoin kaltoin kohdeltu ja pidetty kuin vierasta sikaa.
        Ei siinä paljon myyjällä selittelyt aut
        a "on täysi huoltohistoria" jos auto on kuin komposti sisältä ja ei yhtään naarmutonta peltiosaa koko autossa.

        Loppukaneettina:

        OSTA AUTO SENHETKISEN KUNNON MUKAAN, älä osta huoltohistoriaa tai tuoretta katsastusleimaakaan.

        Toki silloin ostetaan auto "senhetkisen kunnon mukaan" jos on sellainen automiehen röntgenkatse mistä jo mainitsinkin. Sellainen röntgenkatse on yleensä niillä autoilijoilla jotka oman arvionsa mukaan ovat myös keskimääräistä parempia kuljettajia. Kumma yhteensattuma.


      • fhy5hyh
        Niinkin niinkin.... kirjoitti:

        No joo... toisaalta, ei tuo huoltokirja, täydellinenkään sellainen, ole mikään "takuu" auton hyvästä kunnosta.
        Usein on niinkin, että autoa on kyllä säännöllisesti käytetty huolloissa (lähinnä siis öljynvaihdot ja muut pakolliset) mutta sitten muutoin kaltoin kohdeltu ja pidetty kuin vierasta sikaa.
        Ei siinä paljon myyjällä selittelyt aut
        a "on täysi huoltohistoria" jos auto on kuin komposti sisältä ja ei yhtään naarmutonta peltiosaa koko autossa.

        Loppukaneettina:

        OSTA AUTO SENHETKISEN KUNNON MUKAAN, älä osta huoltohistoriaa tai tuoretta katsastusleimaakaan.

        "Usein on niinkin, että autoa on kyllä säännöllisesti käytetty huolloissa (lähinnä siis öljynvaihdot ja muut pakolliset) mutta sitten muutoin kaltoin kohdeltu ja pidetty kuin vierasta sikaa.
        Ei siinä paljon myyjällä selittelyt aut
        a "on täysi huoltohistoria" jos auto on kuin komposti sisältä ja ei yhtään naarmutonta peltiosaa koko autossa."

        Merkkihuollossa käyttäminen ei sulje pois omaa huolenpitoa, joten väännetään rautalangasta.

        a) On autoja joissa on "täydellinen huoltokirja" joilla on ajettu tasaisesti ilman turhaa pikkukiihdyttelyä, kanttailua tai muuta rykimistä ja pesty ja vahattu käsin Auto-Glymin kalliilla tököteillä

        b) On autoja joissa on "täydellinen huoltokirja" joilla on ajettu tasaisesti ilman turhaa pikkukiihdyttelyä, kanttailua tai muuta rykimistä, mutta pesu ja vahaus on tehty vain automaattipesukoneessa ja poletti-imurilla.

        c) On autoja joissa on "täydellinen huoltokirja" , mutta auto on saanut paljon saapasta. Pesu ja vahaus on tehty käsin Auto-Glymin tököteillä.

        d) On autoja joissa on "täydellinen huoltokirja" mutta sitten muutoin kaltoin kohdeltu ja pidetty kuin vierasta sikaa eikä autossa ole yhtään naarmutonta peltiosaa.

        e) On autoja joissa ei ole huoltokirjaa, mutta huoltoja ja korjauksia on tehty nyrkkipajoilla, auto on ollut rauhallisessa ajossa ja pesty käsin Auto-Glymin tököteillä

        e) On autoja joissa ei ole huoltokirjaa, eikä muitakaan huoltoja ole tehty ja auto on saanut saapasta eikä sitä ole pesty käsin.


    • 532-287=?

      Näin näkyy olevan mutta tuolla ylempänä oli myynnissä autoja joista oli "hävinnyt" mittarista muutamia satojatuhansia kilometrejä edellisen myynti-ilmoituksen jälkeen.
      Esim. volvo 850 532tkm ja myöhemmin sama auto 287tkm.

      • On.

        Ja näistä jäljempänä esitetyistäkö sitten ei ole mittarista "hävinnyt" kilometrejä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5263
    2. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5064
    3. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3218
    6. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

      kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1924
    9. Rakastatko mua

      Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1638
    Aihe