Miniä on narsisti apua

mummomammaämmä

Näin se vain on miniä on narsisti, millä pääsen hänestä irti? Poikani epäilee narsismia mutta kiinni on jo, eikä irti lähde, yksi lapsi heillä.
Sanon vaikka -hyvää päivää, se käännetään pojalleni vastakkaiseksi ajatukseksi.
Minun hermot ei enää kestä, onko pakko?
Haluan elää hyvää rauhallista elämää, ilman aiheettomia syytöksiä, jos en välitä, olen vittumainen ja taas syyllinen, kun en välitä.
Miten pistän välit poikki helpoiten, ilman ettei oma mielenterveys hajoa?
Jos tiedät antaa vastauksen, kerro se.

93

8165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eivielmummi

      Miten, millä tavalla, kuinka usein olette nyt tekemisissä? Vaikea neuvoa kun emme tiedä enempää.
      Muista olla oma erillinen itsesi. Oletko tähän asti kovasti elänyt pojan kautta, hänen asioissaan kiinni?
      Onhan varmaan ystävinäsi ja suvussa mukavia ihmisiä, joihin nyt tukeutua?

    • mummomammaämmä

      Jos olen tekemisissä liian usein, kysyn jotain - se on liikaa silloin ahistan, jos jätän kokonaan rauhaan, niin ahistan kun en kysele.
      Kieltämättä olen elänyt pojan asioissa aika kiinni, yritän päästä eroon, mutta ei se aina ole niin helppoa, varsinkaan jos itse apua pyytävät ja sitten se apu on taas virhe.
      Mä en vaan enää jaksa, enkä jaksa välittää, usko on mennyt valheisiin ja taas valheisiin, ei tiedä kuka puhuu totta ja kuka ei.
      Oma mielenterveys on nyt aika lujilla, itku on herkässä, jokapäivä, lääkkeitä muutenkin eri vaivoihin, onko tämä sitten sitä vaihdevuotta?
      En tiedä katsotaan nyt taas muutama päivä, ja vielä kerran yritän, koska lupasin, mutta en voi taata jaksanko.

      • Kuka kelpaa....

        Jos noi oireesi onkin vaihdevuosistasi johtuvia? Sano pojallesi ettet sekoa mitenkään heidän elämäänsä, tulkoon kotiinsa kun haluttaa mut miniämaijan kanssa pidä etäisyyttä.
        Älä moiti pojallesi hänen vaimokettaan, sano et parempi pitää etäisyyttä. Kodin ovesi on avoinna tulla tai olla tulemata.
        Tuntuu kuin takertuisit liikaakin poikaasi, miksi? Missä sinun oma elämä on?


    • mk

      Miksei poikasi narsisti muijasta irti pääse kun vaan kävelee ovesta ulos ja sanoo että nyt riitti tämä leikki ja niin helppoa se on ja jos haluaa elää niin e isiinä lapset paljon pian jos puoliso on ihan metsästä.

    • A.t..

      Mikä tekee miniästä narsistin??? Vai olisiko asetelma kumminkin toisinpäin. Kun aloittajalla on mielenterveysongelmia miniän takia tuo määrä niin ei terve suhtautuminen tuokaan..

      Elämässä on muutakin kuin miniä ja poika.. päästä irti ajatuksesta että elämäsi rullaa heidän ympärillään. Jos miniä on narsisti niin mieti mistä syystä poikasi on häneen kiintynyt.. nimittäin väitetään että narsistin lapsi valitsee samalaisen puolison. Mene, tiedä..

      • A.t

        ja miniäsi kokema ahdistus ei ole narsismia vaan tod.näk "kasvukipuja". Luonnollisia toden näköisesti. Ei niitä oikeita narsisteja näillä tuntomerkeillä löydy. Vain kiukkuisia ämmiä..

        Älä ole tekemisissä miniäsi kanssa, ellet halua. Miksi ihmeessä pitäisikään? Eiköhän sinun oma poikasi riitä siitä perheestä. Mutta "minkä taakseen jättää sen edestään löytää" pätee tähänkin.

        Muuten tiedoksi: tämä ei ole miniä palsta vaan anoppi ja appi!!!


      • ettäs tiedät!
        A.t kirjoitti:

        ja miniäsi kokema ahdistus ei ole narsismia vaan tod.näk "kasvukipuja". Luonnollisia toden näköisesti. Ei niitä oikeita narsisteja näillä tuntomerkeillä löydy. Vain kiukkuisia ämmiä..

        Älä ole tekemisissä miniäsi kanssa, ellet halua. Miksi ihmeessä pitäisikään? Eiköhän sinun oma poikasi riitä siitä perheestä. Mutta "minkä taakseen jättää sen edestään löytää" pätee tähänkin.

        Muuten tiedoksi: tämä ei ole miniä palsta vaan anoppi ja appi!!!

        "Muuten tiedoksi: tämä ei ole miniä palsta vaan anoppi ja appi!!! "

        Palsta on tarkoitettu nimenomaan anoppien ja appien käyttöön. Kyllä täällä saa myöskin anopit avautua eikä pelkästään pottumaiset miniät!


      • A.t
        ettäs tiedät! kirjoitti:

        "Muuten tiedoksi: tämä ei ole miniä palsta vaan anoppi ja appi!!! "

        Palsta on tarkoitettu nimenomaan anoppien ja appien käyttöön. Kyllä täällä saa myöskin anopit avautua eikä pelkästään pottumaiset miniät!

        "keskustele anopista ja appiukosta" lukee siinä palstan neuvonta-osiossa..


      • jarkkolo

        Etpä taida tietää mistä puhut.


      • aino kainen
        A.t kirjoitti:

        "keskustele anopista ja appiukosta" lukee siinä palstan neuvonta-osiossa..

        Hän keskustelee anoppina omasta tilanteestaan joten näsäviisas voit olla huomauttelemata turhia, kyllä tällä palstalla on tilaa tämänkin laatuiseen keskusteluun, aiheena on hän itse. Joten oletko sinäkin joku miniä kun heti pitää ammuskella asiattomuuksia, kaikille tilaa ja näsäviisaat hiljaa.


    • 48v.

      Aloittajalle vielä: kyllä varmaan on apua siitäkin, että poika ja äiti keskustelevat suoraan keskenään mitä nyt milloinkin on tarpeen, ei siinä miniän tulkintoja välissä tarvita ollenkaan. Siis tosiaan pitäkää positiiviset puhevälit pojan kanssa, roikkumatta silti päivittäin tunteja puhelimessa tai livenä nuorten elämässä.
      Miniällä tuskin kovin usein on mitään sellaista asiaa, mikä nimenomaan sinulle poikasi sijasta pitää toimittaa, ja toisinpäin. Kehota nuortaparia esim. seurakunnan avioliittoneuvojalle, ja hoidata vaihdevuosivaivasi sopivalla korvaushormonilääkityksellä kuntoon. Auttaa sekin jo paljon.

    • A.t

      ei kannata kehoitella yhtään mitään. Tälläiset puheet paisuvat anoppien suussa usein ja kärpäsestä tehdään pörriäinen.. Varsinkin vaihdevuosivaivainen on kovin herkässä mielentilassa sanomaan yhtään mitään. Kerro miniällesi että vaihdevuodet vaivaa etkä halua kuulla mitään hänestä. Tosin se saattaa kostautua sillä että näet lapsenlasta vähemmän jos pilaat välit äitiin..

      Et selventänyt millätavalla miniäsi on narsu?

    • Anoppi täälläkin

      Pääset irti kun napakasti ilmoitat ettet enää jaksa puuttua aikuisten ihmisten asioihin ja suhde sotkuihin! Jos ottavat nokkiinsa ottavat. Nuoret hoitakoot itse omat asiansa.

      En ymmärrä tätä nykyajan meininkiä että pitää olla kaveria lasten kanssa ja kaveria heidän perheensä kanssa.

      Itse olen ilmoittanut jälkikasvulle etten tule puuttumaan heidän valintoihinsa elämänkumppanin suhteen. Ei ole minun asiani pitää tai olla pitämättä valituista. Olen myös ilmoittanut etten heidän riitoihinsa tule puuttumaan millään lailla.
      Lapsenlapset ovat minulle tärkeitä ja nautin puuhatessani heidän kanssaan. En myöskään puutu lasten vanhempien tapaan kasvattaa lapsensa. Se mikä heillä kotona on kiellettyä on kiellettyä myös täällä mummolassa.

    • mummin ajatus

      Kyllä se aina on hankalaa tuo miniä/anoppi suhde, kun ollaan eri ajan ihmisiä, itse käyn aika harvoin poikani perheen luona etten vaan aiheuttaisi sotkua heidän välillään, ja mielessäni toivoisin että he kävisivät minun luonani useammin. No minun aikani on ohitse poikani elämässä ja saan nauttia lastenlasten olemassa olosta, ja he ovat kyllä rakkaita minulle. Miniästäni minulla ei ole pahaa sanottavaa hän on ihan ok mutta jos juoksisin siellä ainaisesti niin varmaan voisi mennä tikut ristiin, joten minä seurustelen ikäisteni kanssa ja nuoret omiensa kanssa.

    • Toinen anoppi

      Älä pidä yhteyttä.

    • Pohdiskelevainen...

      "DSM-IV:n mukaan narsistiselle persoonallisuushäiriölle ovat ominaisia laaja-alaiset suuruuskuvitelmat, ihailun tarve ja empatian puute. Se on psykiatrinen diagnoosi, joka määritellään vähintään viidellä seuraavista oirekriteereistä:[5]

      1. Suuret käsitykset itsestään eli liioittelee saavutuksiaan
      2. Keskittyy mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta
      3. uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot
      4. vaatii korostunutta ihailua
      5. oikeus erityiskohteluun
      6. muiden hyväksikäyttö
      7. empatian puute
      8. kateus (tai uskoo muiden kadehtivan häntä) ja
      9. ylimielisyys ja röyhkeys".
      (Wikipedia)

      Onko miniälläsi asiantuntijalääkärin tekemä diagnoosi?
      Jos ei, niin aika heppoisesti täällä näitä diagnooseja heitellään...

      Miniäsi ei siis pidä sinusta ettekä tule toimeen. Ei se välttämättä ole mitään narsismia. Ei jokaisesta vihamiehestään saa narsistia tekemälläkään, kuitenkaan.

      Neuvo: lopeta yhteydenpito miniäsi kanssa ja elä omaa elämääsi. Piste.

    • aaanooppii

      justiinsa niin.. ja lukekaa anopit mitä keskustelun sisällön pitäisi olla elikkäs te ja appiukot. Ei miniät!!!

      • 000000000000i

        Sääntöjä tuputetaan taas miten pitää olla, on se ihme miten suomalainen on heti säännöissä kiinni kun menee sormi suuhun. Kaikille tilaa vaikka vähän menisikin "sääntöjen" ohi. Narsistit ne tuolla lailla heti ovat huomauttelemassa, kun muka tietävät kaiken, ja anopit saavat kyllä puhua omista kokemuksistaan ANOPPINA


    • oppinut kantapäällä

      vanha oppi:
      Paras anoppi on sellainen, joka oppi, että sanomiseen on tultava stoppi.
      Siitä se poikakin heti oppi, äiti jäi taakse ja tuli floppi.

      etsipä itselle oma soppi, sinne sopii toinen kloppi.
      Sen kanssa saat itse rauhassa maata,
      kateutta ei kukaan todeksi saata uskoa- tykönään,
      - ja loppuu yhteydenpito miniään !

    • sasapimäk.

      Jos narsisti tulee sinun elämääsi, pakene pian, sillä asiat ei muuta kuin pahenee.
      Narsissilla on taito saada asiat aina käännettyä niin, että itsekkin alat epäillä, oletko tosiaan tehnyt niitä asioita, joista hän keksii sinua syyttää. Hönellä ei myöskään ole minkäänlaista omaatuntoa, siis ei tunne mitään empatiaa. Niin vakuuttava narsisti voi olla. Narsisti vain käyttää lähimmäisiään ja sitten kun heistä ei enää mitään kostu, heittä pois.
      Jos et kulje hänen pillinsä mukaan, hän teilaa sinut ihan varmasti, sille et voi mitään.
      Kaikkein pienimmällä kivulla pääset kun pysyt mahdollisimman kaukana ja unohdat koko ihmisen.

      • Anonyymi

        Mutta kun on ne lastenlapset. Ei anna mun olla niiden kanssa. Mikä neuvoksi?


    • kippari66

      Poikani naisystävä on keksimällä ja valehtelemalla etäännyttänyt hänet niin minusta kuin siskostaankin. VIHA-energia on naisessa vahvana. Pahinta on, että poika uskoo enemmän häntä kuin meitä. Kuulemme naisen tekemisistä ja sanomisista usein kiertoteitä. Poika on siis pahasti koukussa ja toistaa naisystävänsä mielipiteitä. Viiden vuoden aikana poika on käynyt luonani vain pari kertaa, vaikka asun alla 10 km:n helppojen yhteyksien päässä. Naiseen sopivat lähes kaikki narsismin merkit. Mitä pitäisi tehdä, että poikani silmät avautuisivat?

      • Ikä.muuttaa.elämän

        Miten voi avata aikuisen ihmisen silmät näkemään asiat niin kuin äiti näkee? Ei taida onnistua. Jokainen elää elämänsä, kokee rakkaudet ja pettymykset, siihen ei äiti voi puuttua.
        Jos oma hermo ei kestä seurata vieressä, niin alapas elää omaa elämää: unohda poikasi perhe, miniä ja heidän keskinäiset välinsä, ole yhteyksissä muihin ihmisiin ja harrasta. Elä.
        Poiakin elää. Omaa elämäänsä. Ei hän puutu sinun tekemisiisi.


    • elätti

      olen sitä mieltä että ei tarvitse olla edes narsisti kun oveluudella pelataan tekemällä lapsia tietoisesti sitoakseen kumppanin itseensä jättämällä pillerit pois teko syillä ja sitten heittäydytään kotiin vetelehtimään ....ei viitsitä tehdä ruokaa edes lapselle vaan ostetaan valmiita purkki ruokia ( ja mikä pahempaa on kun ei isyys heti kiinnosta niin painostetaan lapsen tekoon sillä lapsia ei saisi tehdä jos ei kumpikin ole sitoutunut siihen)sitten vaan jatkossa "vahingon tekoon" ettei tarvitse mennä töihin kun kuitenkin kumppanilta vaatimus tehdä ylitöitä työn jatkoksi ja vapaalla vastaamaan taloudesta siis koti töistä

      • Purkkinarsisti

        Pikkulasten äiti ei vetelehdi kotona. Huushollin pyörittäminen on raskasta työtä, jota ylimieliset sinkut eivät harrasta omassa mörskässäänkään.

        Kotiäitien mollaaminen oli 70-lukulaisten taistolaisten lempiaihe, siivellä eläjät, shoppailevat ja mäkkäreissä aikaansa kuluttavat kotirouvat. Tämän päivän trendinä on äitiysvapaalla oleva äiti, joka uhrautuu olemaan kotona lapsensa kanssa, mutta kaipaa työyhteisöä joka päivä.

        Purkkiruuat ovat ihan yleinen vauvojen ruokailutapa. Siihen voi jokainen mummu ottaa mielessään kantaa, mutta kun mumu ottaa lapsen kotiinsa päivähoitoon, saa hän huomata, että ne vanhan ajat hyvät porkkanamuusaukset eivät kelpaakaan lapselle: pitää olla maukas purkkiruoka, määrättyä makua, sopivasti lämmitettynä. Opeta siinä lapsi tavoille, kun hän karjuu ja kieltäytyy syömästä.

        Purkkiruuat ovat täysin hyväksyttäviä ja varmasti tutkittuja tuotteita. Niiden käyttäminen ei tee kenestäkään narsistia.
        Pitäisi hiukan olla järkevä vihan vimmassakin.


    • Liina Anniina

      Älä laita kokonaan välejä poikki, sillä et sinä kuitenkaan saa miniääsi pääkopastasi täysin ulos.
      Tee itsellesi tiettyjä periaatteita selväksi:
      -et voi eikä sinun tarvitse muuttaa miniääsi. Hyväksy hänet häntineen päivineen sellaisena narsistina kuin hän on.
      -pidä kohtelias välimatka = hyvää päivää kirvesvartta ja ilmoja on pidellyt tyyliin
      -älä antaudu mihinkään tunnepitoiseen keskusteluun vaan säilytä asialinja.
      -älä provosoidu miniän kommenteista, koska ne onkin tarkoitettu ärsyttämään ja suistamaan sinut radaltasi
      -käsitä se, että miniä toimii kaikessa hajoita ja hallitse periaatteella: kun hän saa tunteesi sekaisin, niin hän alkaa hallita
      -suojele tunteitasi
      -tajua, että sinun ja poikasi suhde on aina vain teidän kahden suhde, lapsen ja äidin suhde. Sille tosiasialle, että ole poikasi äiti, ei miniä voi mitään
      -säilytä todellisuudentajusi ja omat tulkintasi
      -älä näytä tunteitasi miniälle, vaikka hän mielistelisi sinua, ole silloinkin kohtelias, mutta sisimpäsi pidä piilossa
      -älä noteeraa syytöksiä, koska sinä tiedät että ne eivät pidä paikkansa, ne ovat vain keino hallita
      -älä reagoi syytöksiin miniäsi nähden. Pidä huoli, että reaktiosi eivät tule miniän tietoon.
      -älä puolustele, äläkä selittele tekemisiäsi miniälle. Et ole selityksen velkaa. Selittäjä on aina alistuja ja joka vaatii toiselta tilitystä, on hallitsija.
      -kaikesta huolimatta ole oikeudenmukainen, älä kosta miniälle vaikka olisi aihetta.
      -älä laske itseäsi vihaamaan miniää, sillä sekin sitoo.
      Ole vapaa, ole itsesi, älä anna toisten vaikuttaa.

      • Anonyymi

        Kiitos, tämä pelasti minut. Muistan aina sen pienen 5-vuotiaan joka pitää itsensä kokoista hsukea vitsassa suu hymyssä.


    • kuka on narsisti?

      Ainako te anopit vedätte tuon narsistikortin esiin, kun miniä ei käyttäydy niinkuin te haluaisitte? Naristiksi en syyttäisi ketään ilman lääkärin diagnoosia. Meissä jokaisessa asuu pieni narsisti. Väitätkö, ette ole ikinä pelkästään omaan napaasi tuijottanut, ajatellut vain itseäsi, muut olkoot mitä mieltä haluavat? Valehtelet, jos niin väität.

      Jos miniä ei halua sun kanssasi olla tekemisissä, niin anna hänen olla itsekseen. Jokainen ihminen on erilainen ja sitä erilaisuutta pitää myös teidän vanhempien kunnioittaa. Ei sun tarvitse välejä pistää poikki kehenkään. Näytä olevasi fiksu anoppi, älä puutu asioihin, jotka ei sinulle kuulu. Älä arvostele, elä omaa elämääsi.

      • Toisesta kaupungista

        Minä annan olla omissa oloissaan. Noin kerran parissa kuukaudessa soitan ja kysyn kuulumiset. Koskaan ei sieltä päin soitella.

        Lapsikin voi olla kipeänä ja monenlaisissa hoidoissa, mutta eivät vaivaudu siitä minulle ilmoittamaan. Lapsi vähän ihmeissään sitten vastailee, jos asiasta joskus tulee puhetta. On varmaan pahoillaan, kun eivät isovanhemmat toivota edes paranemista kipeälle lapsenlapselle.
        Käsi oli murtunut ja kipsissä viikkoja. Eivät sitäkään meille kertoneet.

        Ei meidän välillä mitään riitaa ole. Mistäpä sitä, kun ei koskaan edes tavata.
        Minä olen omalta osaltani osoittanut, etten ole heitä unohtanut. He ovat kyllä unohtaneet minut.


      • koukuttta eikä pääst

        Lääkäri ei diagnosoi narsistia, eikä siihen ole lääkkeitä ei myöskään tule koskaan parantumaan siitä. Narsisti ei hyväksy ketään muita poikasi lähelle. Narsisti määrää kaiken harmi jos lapsiakin tulee näihin suhteisiin. Suojele itseäsi ja muita perheenjäseniä pysymällä niin kaukana kun mahdollista. Poikasi puolesta et voi tehdä muuta kuin toivoa irtaantumista suhteesta. Suurin onnettomuus mitä ihmistä kohtaa on narsisti sekä suhteissa ja työssä.


      • !!!
        koukuttta eikä pääst kirjoitti:

        Lääkäri ei diagnosoi narsistia, eikä siihen ole lääkkeitä ei myöskään tule koskaan parantumaan siitä. Narsisti ei hyväksy ketään muita poikasi lähelle. Narsisti määrää kaiken harmi jos lapsiakin tulee näihin suhteisiin. Suojele itseäsi ja muita perheenjäseniä pysymällä niin kaukana kun mahdollista. Poikasi puolesta et voi tehdä muuta kuin toivoa irtaantumista suhteesta. Suurin onnettomuus mitä ihmistä kohtaa on narsisti sekä suhteissa ja työssä.

        Juurikin näin. Narsisti puhuu nyt itsestään


    • Liisa

      Kerronpa sinulle oman kokemukseni näin miniänä. Itselläni oli ennen oikein mukava anoppi. Ennen, juuri niin, ennen lapsemme syntymää. Sen jälkeen anopista on hiljalleen kuoriutunut kylmä ihminen, joka ilmaisee halveksuntaa esim. huomiotta jättämisellä (ei kiinnitä lapseen minkäänlaista huomiota, ei keskustele enää lapsen äidin -siis minun kanssani, välttelee kyläilyä eikä kutsu meitäkään kylään jne jne.) Mikäli olemme kylässä (käymme n. 2 krt/vuodessa, asumme kauempana) vetäytyy anoppi mieluummin lepäämään/lukemaan/ostoksille, kun viettämään aikaa kanssamme. Hän käyttäytyy usein kuin ei olisi kuulevinaankaan, mitä yritän sanoa.

      Muutoksia alkoi tapahtua ehkä hiljalleen jo ennen lastamme, nyt kun oikein mietin. Taloon tuli toinen miniä n. 3 vuotta sitten. Tätä miniää anoppini haukkui minulle todella rumasti, arvosteli hänen äitiyttään (heillä on kaksi lasta), avuttomuuttaan, vaimouttaan. Aluksi en kehdannut sanoa anopille vastaan vaan kuuntelin hänen vuodatustaan, kunnes mieheni totesi, että hän haukkuu varmasti sinua samalla tavalla tälle toiselle miniälle. Näin varmasti onki, mutta en ole koskaa asiasta hänen kanssaan puhunut. Tämän jälkeen yritin kuitenkin johdatella puheet johonkin mukavampaan aiheeseen.
      Anoppi pitää huolen, että emme kokoonnu porukalla, joten he viettävät aikaa tämän toisen perheen luona jatkuvasti ilman meitä. Tässä toisessa perheessä anoppi esiintyy kodinhengettärenä (ilkeistä puheistansa huolimatta) ja vaikka toinen miniä pitää anoppia hössönä ja siivousfriikkinä, käyttää hän kuitenkin mielellään anopin palveluja hyväkseen.

      En kuitenkaan väittäisi, että anoppini on narsisti, vaikka hän on ilkeä, kylmä, manipuloiva ja teennäinen. Ehkä hän on vain katkera, vanha nainen, jonka luona ei pian käy kukaan. Tai ehkä tuo toinen perhe siihen saakka, kunnes illuusion kupla puhkeaa. Olisin toivonut, että voisimme viettää aikaa yhdessä, mutta näin ei vain ole.

      Sinulle ehdotan, mummomammaämmä, että tarkkailet myös omaa käytöstäsi. Oletko ehkä kylmä tai suositko ehkä muita lapsia/lapsenlapsia? Voisiko sieltä löytyä syy miniäsi käytökseen? Onnea matkaan.

    • anoppipanoppi

      meillä myös anoppi suosii toista lapsenlastaan, joten olen hiljalleen vetäytynyt taka-alalle. en jaksa tyrkyttää lastamme hänelle, jos ei kerran kiinnosta, kyllähän lapsi vaistoaa, jos ei tykätä.

      • rea-listi

        Jos pitää jostain lapsenlapsesta erityisen paljon niin antakaa hyvät ihmiset olla sen niin, tunteilleen ei voi mitään. Itselläno on yksi joka vetoaa minun tunteisiini enemmän kuin muut ja minä vaan oikein rakastan tätä lasta niin jumalattomasti. Silti yritän olla tasapuolinen kaikkien kanssa ja he ovat hyvit rakkaita kaikki ja ihania omalla tavallaan, joten yksi pieni tyttönen on silti vienyt sydämmeni kokonaan. Joten jos he tietäisivät sen niin varmasti tulisi kahinat. Mutta sanon itselleni näin että "tunteet tulevat sydämmestä" ja miksi ei saisi olla sinut tunteidensa kanssa. Miniät hokevat kateellisena miten on ostettu tyttären lapselle, ja tyttäret laskevat että olet käynyt enemmän poikien perheiden luona. Haluaisin että minun menojani ja tekemisiäni ei laskettaisi niin kovasti vaan antaisivat minun olla omana itsenäni, miniöitä ei voi muuttaa, miksi anoppien sitten pitäisi vanhoilla päivillään ruveta saamaan käytös koulutusta miniöiltä.Rakkautta ei voikkaan tyrkyttää, se vaan on olemassa


    • no joo joo

      taitaa aloittaja olla itse narsisti, ei saa puuttua tarpeeksi poikansa elämään ja yrittää erottaa tätä vaimostaan. kontrolli deluxe.

    • Muu vaara !

      Älähän naurata .
      Ei ne teiän ukot mamman tai papparaisen helemoihin pyri.
      Ukot tahtoo omasta akastaan eroon
      Aivan muut akat on mielessä ,heiän hameen helemoihin pyrkivät.
      Vaara vaanii miniöitä, muttei anoppien taholta .Turvassa ovat kyläreissuilla mamman ,papparaisen luona.

    • lapaluukku

      Sano pojallesi että miniä on sinulle liikaa kestettävää, että haluaisit olla mahd vähän tekemisissä hänen kanssaan.

    • kato peiliin

      "Mä en vaan enää jaksa, enkä jaksa välittää, usko on mennyt valheisiin ja taas valheisiin, ei tiedä kuka puhuu totta ja kuka ei.!

      siis ketkä ovat näitä puhujia???? taitaa mummo vedättää koko sakkia.

    • polemiikkikammo

      minulla taas on narsisti käly. sotkee sekä miehensä ja tämän veljensä (siis minun mieheni välit) ja laittaa miestään kertomaan kaikki anopin sanomiset miehelleni. minulla oli ennen hyvät välit anoppiini, nyt olemme kuulleet niin paljon roskaa hänestä kälyltäni, ettemme tiedä ketä uskoa. hän aloittaa lauseet aina "en tiedä, oletko jo kuullut, mutta...........". aina jotain polemiikkia. anoppia mielistelee silti kyllä, apu ja rahat kelpaa, kunhan omat lapset on ykkösinä.

    • Yötyöläinen..

      Pakkoko anopin on olla tekemisissä minänsä kanssa.. ihan turhaa päänvaivaa minusta. Tuskin se miniäkään viitsii anopin kanssa riitasilla aikaansa kuluttaa turhan takia. Eri asia tietysti niillä joiden anopit ja miniät tulee keskenään toimeen.

      Meillä anoppi ja mieheni tapaavat keskenään sillointällöin ja minä silläaikaa saan tehdä omia juttujani joista nauin (harrastukseni..) on anopillakin laatuaikaa poikansa kanssa edes joskus. Niin kettumainen en ole etten sitä soisi.. vaikka itse anoppini kanssa en toimeen tullutkaan.

      Tuskin vain miniässä on vikaa.. sitä löytyy aina hieman molemmista.. Ja kyllä, anoppi saattaa olla sellainen että itselle tulee tunne että tuo akka on helvetistä.. Ihan normaalia kumminkin naisten kesken.. edelleen.. kaikki ylläkuvattu ja pahempikin.

    • kannattiko vihanpito

      Onhan se kumma ettei nykyään voi normaalia kanssa käymistä hyväksyä, eihan kukaa anoppi eikä ukki jää asumaan jos kylässä käyvät, mikä
      h e l v e t t i nyky ihmisiä vaivaa,,, kun ei minkäänlaista yhteyden pidoa sallita, aina on puoliso m u s t a s u k a i n e n milloin anopille milloin muille sukulaisille, , ennenvanhaan sodan jälkeen naapuri suhteet ja sukulaisuhteet oli jokapäiväistä kansakäymistä, kaikki oli toisilleen hyädyksi ja tärkeitä, rakkauden yhteisö oli laaja rakkautta sai naapuriki ja anopit ym, miksi nyky yhteiskunta on noin sairastaunu, ettei kymmeniin vuosiinkaan saa ottaa yhteyttä sekin sanotaa olevan liikaa, olenki ajatellu tehdä kaikki eristäytyvät jälkeläiset perinnöttömäksi, miettiköön sitten kun ei hautajaisinkaan saa kutsua missä mahtoi mennä vikaan, perinnön saa se yksi tai se taho joka pitää minusta huolen viimesinä vuosina, hän tai he on jäämistöni ansainnut, ja se ei ole mikään pieni!
      Kannattaa miettiä mikä meni pieleen suhteessa omiin vanhempiin!!

      • bhefh lihweon

        Muuten hyvä mutta kun näitä eristäytyviä jälkeläisiäsi et voi jättää perinnöttömiksi sillä heille kuuluu lakiosuus.. ähäkutti :)


      • oikeus ja kohtuus

        tekstisi perusteella sinulla mennyt paljonkin pieleen kun laskeskelet päässäsi noin. pidä itse yhteyttä sinulle tärkeisiin lapsiisi.. älä heitä syyllistä,elleivät ole kuten haluat..ps. rintaperillisiä ei voi sivuuttaa perinnön jaossa millään tavalla..


      • kannattiko vihanpito
        bhefh lihweon kirjoitti:

        Muuten hyvä mutta kun näitä eristäytyviä jälkeläisiäsi et voi jättää perinnöttömiksi sillä heille kuuluu lakiosuus.. ähäkutti :)

        jokainen voi tehdä elin aikanaan omaisuudellaan ihan mitä vaan ,vaikka kortilla pelata ja ryypätä


      • tiedoitus asiasta
        kannattiko vihanpito kirjoitti:

        jokainen voi tehdä elin aikanaan omaisuudellaan ihan mitä vaan ,vaikka kortilla pelata ja ryypätä

        Perinnön voi myös antaa lahjakirjalla ja säilyttää halintaoikeuden elämänsä...

        Verotus pienenee, ja voi ja saa nauttia omasta omaisuudestaan, kun mukaansa ei saa.

        Lahjakirja tekee omaisuudesta myös saajan omaisuutta ja siitä voi vielä sulkea maininnalla pois avio-oikeuden.


    • lyhty

      me jäätiin miehen ja lasten kanssa jouluksi kotiin, kun ei jaksettu juoruavaa, hössäävää anoppia ja narsistista, jääräpäistä ukkia. oli oikein hyvä valinta ja saatiin aloitettua omat perinteet!!

    • riihitonttu

      Kotiinjääminen onkin mainio ratkaisu, jos ei voi sietää omia vanhempiaan
      joulun aikana.
      Miehesikin on kyllästynyt vanhempiensa luonteen piirteisiin joten
      kaikki hyvin.Miksi kiusata vanhempiaan, jos ei jaksa olla tekemisissä
      vanhempiensa tai anopin kanssa?
      Tai pilata omaa jouluaan saati toisten.
      Teennäisyys paistaa kauaksi ja pahoittaa yhtä lailla joulumielen
      miehesi vanhemmilta kuin teiltäkin.
      Vanhemmatkin saavat tällöin viettää rauhallista omaa jouluaan
      Ei suinkaan joulunajan tarkoituksen ole pahoittaa kenekään mieltä
      vaan tuoda hyvää mielialaa jokaiseen kotiin.

    • lyhty

      jättäisimme toki menemättä useamminkin, mutta emme sitten pääsisi koskaan kahden minnekään!

      • Aina väärin

        Ei ole tarkoituskaan, että osa perheestä "pääsee" kahden menemään. Perhe on kokonaisuus, eikä lapsia saa pitää lemmikkeinä, joista on päästävä eroon, kun itsellä on meno.
        Lapsi tuntee itsensä loukatuksi kun ymmärtää, että on esteenä isän ja äidin elämälle.
        Siitä saattaa alkaa pitkäkestoinen ahdistus koko perheelle.

        Kun perhe kasvaa, se kasvaa. Ei voida palata aikaisempaan kahdenkeskiseen elämään ennen kuin lapset lähtevät kotoa omaan elämään. - Sitten ollaan jo eläkeiässä, ja perheelliset lapset loukkaantuvat, kun eläkeläiset menevät ja tulevat eivätkä huolehdi velvollisuuksistaan isovanhempina.


    • mummi

      kahden miniän anoppina olen sitä mieltä, että ketjun aloittaja ei tiedä mitä narsismi on, jos poika on valinnut naisen, josta anoppi ei tykkää, ei se tarkoita että miniä on henkisesti sairas. voisikohan se aloittaja kertoa tarkemmin miten sairaus ilmenee? vaikuttaa että anoppi itse on kontrolloiva ja myöntääkin olleensa pojan asioissa liikaa kiinni.

    • Narsku vs.ilkeä

      Itse olen miniä ja ensimmäisen lapsemme syntymän jälkeen minulla on ollut lievää masennusta ja ahdistusta. Anopilta en ole saanut tukea enkä ymmärrystä vaan olen kuullut hänen arvostelevan minua, kun olen "niin muuttunut" ja olen "vetäytynyt". Ennen olin siis puheliaampi ja iloisempi, nyt en enää vain ole jaksanut viihdyttää muita. En myöskään ole jaksanut hirveästi soitella ihmisille, mikä on aiheuttanut sen, ettei anoppi soita minulle enää ollenkaan. Hän ei myöskään halua käydä tai auttaa meitä millään tavoin. Lisäksi anoppi syyllistää minua siitä, että nyt myös miehenikin on väsynyt, koska joutuu ottaamaan paljon vastuuta. Kertaakaan ei ole minulta kysynyt, miten jaksan. Sen sijaan anoppi arvostelee minua rumin sanoin mm.kälylleni. Anopitkin voi olla tosi ilkeitä olematta narsisteja, tuntuu että tuo narsisti on oikea "muotisana" nykyään. Itse olen sitä mieltä, että anoppi on vain pirullinen.

      • Puhetyöläinen

        Olen anoppi, uusioanoppi, tietysti äiti ja uusiovaimo. Mielestäni suurin syy eri osapuolten syytöksiin on se, että me suomalaiset emme osaa puhua tunteistamme. Meidät on kasvatettu "kulissit ja mölyt mahassa ylläpitäviksi, kyllä minä selviän itse ajatuksella". Tulkitsemme toistemme käytökset siten milloin mitenkin.

        Mitäs jos anopit ja miniät suoraan kysyitte toisiltanne, mikä mättää? Kysymyksen voi aloittaa kertomalla omista tunteistaan (olen hämmentynyt kun en ymmärrä, olenko tehnyt jotain jne.).
        Jos miniä on väsynyt ja masentnut, mikset soita anopille ja kerro, mikset jaksa ja kysy voisiko anoppi auttaa? Jos anoppi kokee tulevansa arvostelluksi, niin kysykää suoraan, ei omalta lapselta / toisilta miniöiltä / vävyiltä. Nuortenhan pitääkin olla solidaarisia puolisoitaan kohtaan. Jos vastauksena on ettei ole mitään ongelmaa, niin oppikaa kuulemaan se ja lopettakaa spekulointi.

        Kukaan ei ole ajatusten lukija, mutta jokainen on mitä parhain (väärin)tulkitsija. Puhukaa, puhukaa ja puhukaa.


      • Ota rennommin

        Sanonpa sinulle, että kälysi on se narsisti. Miksi hän kertoo sinulle anopin kahdenkeskisiä puheita ja juoruilua? Siksi, että haluaa pahoittaa mielesi ja kontrolloida sinua. HÄN haluaa, että alat epäillä anoppia. Hän haluaa katkaista teidän ystävyytenne.
        Älä kuuntele pahoja puheita. Luota itseesi ja muista, että olet nyt väsynyt ja uupunut pienen lapsen kanssa. Aika muuttuu.


      • anoppi ok
        Puhetyöläinen kirjoitti:

        Olen anoppi, uusioanoppi, tietysti äiti ja uusiovaimo. Mielestäni suurin syy eri osapuolten syytöksiin on se, että me suomalaiset emme osaa puhua tunteistamme. Meidät on kasvatettu "kulissit ja mölyt mahassa ylläpitäviksi, kyllä minä selviän itse ajatuksella". Tulkitsemme toistemme käytökset siten milloin mitenkin.

        Mitäs jos anopit ja miniät suoraan kysyitte toisiltanne, mikä mättää? Kysymyksen voi aloittaa kertomalla omista tunteistaan (olen hämmentynyt kun en ymmärrä, olenko tehnyt jotain jne.).
        Jos miniä on väsynyt ja masentnut, mikset soita anopille ja kerro, mikset jaksa ja kysy voisiko anoppi auttaa? Jos anoppi kokee tulevansa arvostelluksi, niin kysykää suoraan, ei omalta lapselta / toisilta miniöiltä / vävyiltä. Nuortenhan pitääkin olla solidaarisia puolisoitaan kohtaan. Jos vastauksena on ettei ole mitään ongelmaa, niin oppikaa kuulemaan se ja lopettakaa spekulointi.

        Kukaan ei ole ajatusten lukija, mutta jokainen on mitä parhain (väärin)tulkitsija. Puhukaa, puhukaa ja puhukaa.

        kerrankin viisaat sanat ! miten paljon vähemmän oisi riitoja kun ihmiset oisivat suoria toisiaan kohtaan. ei tarvitsisi tehdä omia päätelmiä ja luulla, useimmiten kaikkea pahaa.
        on myöskin lapsellista ettei aikuiset osaa puhua kuin aikuiset. vaikka varmaan me kaikki olemme lapsena saaneet ottaa vastuun teoistamme ja meille on kerrottu mitä olemme tehneet väärin ja olemme saaneet pyytää anteeksi. minkä takia se lopetetaan aikuistettuamme ?
        itse olen suorapuheinen ja yritän olla asiallinen, useimmiten siitä vain suututaan ei edes suostuta puhumaan.


    • helinä54

      minä kahden miniän anoppina ihmettelen suuresti tuota edellistä kommenttia. käly käyttäytyy kyllä ilkeästi haluaa ehkä huomiota ja suosiota itselle. mutta anoppi tekee silti väärin haukkuessaan miniöitä toisilleen. miksi hän tekee näin? tuntuu että hän haluaa ne välit sotkea. eikö anopin kuuluisi liittää lastensa perheitä yhteen ei erottaa.
      en pidä monestakaan asiasta mitä miniäni tekevät. en silti hauku heitä TOISILLENSA vaan kiroan itsekseni tai puhun miehelleni. poikani ovat tehneet valintansa joita kunnioitan vaikka välillä keljuttaisikin. lopeta anoppi miniöidesi parjaaminen ennenkuin jäät yksin ja tue sitä joka mielestäsi on muuttunut äläkä hauku.

    • anoppi joutus kuseen

      toivottavasti nuo kälyt joskus avautuvat toisilleen

    • liulau laulellen

      haha!! itseppä aion ainakin jutella omani kanssa. kammottavia kontrolloivia eukkoja jotkut anopit!!!! ettekö luota että ootte kasvattaneet poikanne valitsemaan vaimonsa? samalla kuohitte heitä. ja aliarvioitte.

    • Onnetoin tilanne

      Onpa surkeaa, kun anoppi ei pääse miniästä irti. Miksi alun alkaenkaan on häneen sitoutunut!
      Yleensä miniään sitoutuu anopin poika, mutta nykyisin avoliittojen ja rekisteröimättömien suhteiden aikaan ilmeisesti voidaan sitoutua ihan eri tavoin kuin ennen.

      Olisikohan parasta vain eristäytyä pojan perheestä ja jättää yhteydenpito heidän huolekseen.
      Ainahan sitä voi puhelimessa teeskennellä iloista ja kiittää soitosta.

      • tuija-l69

        "anoppi ei pääse miniästä irti"? no voi voi sentäs. miniätkö ne haluaa niitä kontrolloivia anoppeja puuttumaan ja huushollaamaan aikuisten ihmisten koteihin? tarviiko edes teeskennellä iloista, kyllähän se kuuluu luurista läpi kun ääni on kimakka ko kissanpojalla. parempi olla ihan omissa oloissaan. vanhaikodissa vierailevatkin sitten vain hoitajat.


      • Onnetoin tilanne
        tuija-l69 kirjoitti:

        "anoppi ei pääse miniästä irti"? no voi voi sentäs. miniätkö ne haluaa niitä kontrolloivia anoppeja puuttumaan ja huushollaamaan aikuisten ihmisten koteihin? tarviiko edes teeskennellä iloista, kyllähän se kuuluu luurista läpi kun ääni on kimakka ko kissanpojalla. parempi olla ihan omissa oloissaan. vanhaikodissa vierailevatkin sitten vain hoitajat.

        No sitähän se anoppi valittaa aloituksessa. Lue se.
        Haluaa päästä irti ja elää rauhallista elämää.
        Yritän antaa hyvä neuvon, minkä sinä annat?


    • tuija-l69

      toisen näkökulman valitukseen. ja kuten sinä, kehotuksen olla omissa oloissaan.

    • mummmo

      outoja neuvoja, millon teeskentely on ketään auttanut? olisiko parempi jos anoppi puhuisi avoimesti miniän kanssa? mummomammaämmä ei kerro ollenkaan millaien käytös miniällä on ja silti antaa pahan leiman. olisi hyvä kuulla konkreettisia esimerkkejä. omat mielenterveysongelmat hän myöntää joten voisiko ne olla taustalla myös, että kuvittelee liikaa?

    • mama yhdelle

      minun anoppini pilasi hyvät välimme haukkumalla minua mieheni veljen vaimolle. olen luvannut, etten koskaan paljasta tätä anopille, mutta sydämeni on pahoista puheista särkynyt. pidin todella paljon anopistani. ilkeitä ihmisiä on monessa lampaan asussa.

    • bravaa

      onneksi olen mies!

    • JK

      ENN TIEDÄ VASTAUSTA

    • Viisastunut

      No niin, taitaa olla kasvun paikka teille molemmille. Ensin katsomme itseämme peiliin, oikein syvälle ja sitten mietimme että voisiko minussa itsessäni olla syy. Ainoastaan puhumalla asiat selviää. Toistan: puhumalla asiat selviää. Etäisyyttä ottamalla pääse kyllä helpommalla, mutta se ei ole ratkaisu. Se on pakenemista. Piste.

    • blond77

      joiltain on syytäkin ottaa etäisyyttä. Pakenemista taikka ei..

    • peili pois!!!

      jos on yrittänyt jo puhua, puhua, puhua: avoimesti, minäviestein, syyttämätä, kirjeitse jne jne. eikä mikään SILTI muutu, ei etäisyyden ottaminen ole silloin pakenemista vaan sen hyväksymistä että jotkut --varsinkaan narsistit --eivät KOSKAAN muutu!!!

      he eivät näe itsessään vikaa. silloin ei kenenkään tarvitse jääd roikkumaan suhteeseen saati tuijottamaan peiliin, onko vika minussa koska juuri tätähän narsisti haluaa ja tarkoittaa: vika on AINA muissa kuin hänessä.

      • Viisastunut

        Ainahan voi muuttaa omaa suhtautumistaan, jos ei saa toista ihmistä muuttumaan!


      • funbird
        Viisastunut kirjoitti:

        Ainahan voi muuttaa omaa suhtautumistaan, jos ei saa toista ihmistä muuttumaan!

        yleensä ihmiset ri muutu.. emme itse eikä se jonka kanssa ei toimeen tule.. miksi siis hakata päätään tiiiseinään ellei kestä miniäänsä tai anoppiaan on täysin turhaa olla missään tekemisissä.. miksi pitäisi???


      • Viisastunut
        funbird kirjoitti:

        yleensä ihmiset ri muutu.. emme itse eikä se jonka kanssa ei toimeen tule.. miksi siis hakata päätään tiiiseinään ellei kestä miniäänsä tai anoppiaan on täysin turhaa olla missään tekemisissä.. miksi pitäisi???

        Väitän kyllä että ihminen muuttuu. Koko ajan. Eikä kai ole pakko olla toisen kanssa missään tekemisissä, jos kemiat ei kertakaikkiaan sovi yhteen. Paha juttu kuitenkin ettei anopista saa avioeroa ;)


    • väsymystä

      minulla on toinen miniä narsisti tuo pentunsa tänne hoidettavaksi vanhoille ihmisille, itse tarvii lepoa ja rauhaa ja odottaa että ruuat kannetaan nenän eteen. voivottelee kuinka on raskasta vaikka lapsia lisää tekee itse, kotona on ja osa lapsista silti hoidossa. jatkuvasti kuitenkin uupunut ja on niin vaikeata. ahne on myös ja jatkuvasti ostattaa vanhoilla ihmisillä tavaroita ja vaatteita. minä en jaksaisi enää passata mutta en uskalla mitään sanoakaan. auttaakohan minua ja miestä kun ollaan vanhoja, lumen luonnit jaa maatila.

    • hankala anoppi

      Hei. Minulla on myös melko ahdistava suhde anoppini kanssa, ollut jo usean vuoden ajan (n. 9 vuotta) mikä aika ollaan puolisoni kanssa yhdessä oltu. Anoppini arvostaa puolisoani poikanaansa kovasti, (ja olen ymmärtänyt että myös minua tai ainakin näin on antuanut ymmärtää) on auttanut meitä kaikki nämä vuodet kovasti, vaikka aina ei avulle ole edes tarvetta ollut... Olen kuitenkin kohteliaana ihmisenä mukisematta avun ottanut vastaan vaikkakin välillä on jopa tuntunut ahdistavalta ja liialliselta puuttumiselta ja "häsyämiseltä"... Saimme ihanan tyttövauvan sitten viime syksynä, anoppi auttoi kovasti vaatteiden hankkimisessa ym.. Puuttui ristiäisten valmisteluun, ehkä jopa liikaa (valistemamme kastemalja vääränlainen, liina pöydässä samaten...) Kaikkia pieniä asioita siis.Tukea hän ei kyllä lapsen syntymän jälkeen antanut, mitä tosiaan olisin kaivannut.. Lapsemme oli 3 vko sairaalassa syntymän jälkeen..
      Ei muutenkaan minulta juuri koskaan kysy mitä kuuluu.. Tulee yleensä vain paikalle ja pyöräyttää "show:n" käyntiin. Koen anopin vierailut aina vain ahdistavimpina ja tilanne on äitynyt nyt lapsen syntymän jälkeen. Tuntuu kuin anoppi olisi koko ajan "iholla" hyysää ja hääsää (tosin osaksi ymmärrän koska onhan mennyt tietenkin uudesta lapsenlapsestaankin sekaisin) Olenkin koittanut olla ihan hiljaa, antaa hyysätä.. Nyt kuitenkin jouduin sanomaan anopilleni takaisin hänen kommentistaan liittyen lapsen hoitoon ja siitäkös soppa syntyi... Sanoin vastaan kohteliaasti, enkä tarkoituksena loukata.. Lopputulema kuitenkin oli, että lähetti miehelleni
      viestin, että laittaa välit minuun poikki... Yritin perustella antamaani palautetta hänelle ja pyytelin anteeksi yms olin nöyränä, mutta anopin vastaus oli, että välit on nyt poikki... Ahdistus on nyt melko suunnaton koska olen huolissani jo tyttäremme puolesta.. Ahdistaa jatkossa enään ollenkaan edes viedä lasta sinne hoitoon.. Anoppihan on hyvin dominoiva ja katkaissut mm toiseen poikaansa välit.. Toisella pojallaankin on lapsia ja olen vuosia seurannut kuinka tämä anopin ja heidän isän välinen välirikko on heihin vaikuttanut...

      • Itsenäisyyttä!

        Miksi taivaan nimessä viet lasta mummulle hoitoon! Olet äityslomalla, ja kun menet työhön, viet lapsen päivähoitoon.

        Tuhannet äidit selviytyvät ilman mummojen apua.
        Jos on jonnekin mentävä, niin harvaan paikkaan on lapsilla porttikielto. Kyllä asiat voi hoitaa lapsi mukana, ja jos ei, mies tulkoon kotiin työstä siksi aikaa.

        Ei lapsi kaipaa sellaista mummoua, joka on katkaissut äitiin välit.
        Unohtakaa mokoma ihminen, sillähän asia hoituu.
        Sano miehellesi, että tämä on nyt tässä. Valitkoon puolensa. Parempi iso rutina kuin ainainen kitinä.

        Väsyttävää lukea näiltä palstoilta nuorten ihmisten riippuvuudesta vanhemmistaan ja appivanhemmistaan. Ihmisestä ei tule aikuista ennen 40 v. ikää, sen olen huomannut jo kauan sitten.
        Siihen asti edellisen sukupolven mielipiteet tuntuvat tärkeiltä.

        Eivät ne ole. Jokaisen pitää oppia elämään itse ja omin avuin. Mitä tahansa voi sattua ja ainoa joka auttaa pahassa paikassa, on minä itse. Itse on asiat hoidettava, ja sano se kaikille nyt heti.
        Sinulla on oikeus hoitaa kotisi ja lapsesi, ja siihen oikeuteen kuuluu myös, että osaat olla pyytämättä apua arkielämän pyörittämisen takia.

        Eri asia on jos tulee onnettomuuksia tai sairauksia.


      • mietintään
        Itsenäisyyttä! kirjoitti:

        Miksi taivaan nimessä viet lasta mummulle hoitoon! Olet äityslomalla, ja kun menet työhön, viet lapsen päivähoitoon.

        Tuhannet äidit selviytyvät ilman mummojen apua.
        Jos on jonnekin mentävä, niin harvaan paikkaan on lapsilla porttikielto. Kyllä asiat voi hoitaa lapsi mukana, ja jos ei, mies tulkoon kotiin työstä siksi aikaa.

        Ei lapsi kaipaa sellaista mummoua, joka on katkaissut äitiin välit.
        Unohtakaa mokoma ihminen, sillähän asia hoituu.
        Sano miehellesi, että tämä on nyt tässä. Valitkoon puolensa. Parempi iso rutina kuin ainainen kitinä.

        Väsyttävää lukea näiltä palstoilta nuorten ihmisten riippuvuudesta vanhemmistaan ja appivanhemmistaan. Ihmisestä ei tule aikuista ennen 40 v. ikää, sen olen huomannut jo kauan sitten.
        Siihen asti edellisen sukupolven mielipiteet tuntuvat tärkeiltä.

        Eivät ne ole. Jokaisen pitää oppia elämään itse ja omin avuin. Mitä tahansa voi sattua ja ainoa joka auttaa pahassa paikassa, on minä itse. Itse on asiat hoidettava, ja sano se kaikille nyt heti.
        Sinulla on oikeus hoitaa kotisi ja lapsesi, ja siihen oikeuteen kuuluu myös, että osaat olla pyytämättä apua arkielämän pyörittämisen takia.

        Eri asia on jos tulee onnettomuuksia tai sairauksia.

        Perhekeskeisyydelle pyllistely on nimenomaan syynä ihmisten irrallisuuteen ja pahaoinvointiin. Perhe, suku ja ystävät ovat ihmisen turvaverkko. Ilman turvaverkkoa, ihminen on yksin pahassa maailmassa.

        Jokaiselle lapselle kuuluu joukko rakastavia ihmisiä ympärille. Eri sukupolvilta lapsi oppii pienestä alkaen näkemään ja ymmärtämään elämää, lapsi oppii itsestään heidän tuella miksi hän on juri hän. Jokaiselle lapselle on annettava mahdollisuus läheisiin väleihin isovanhempiensa kanssa.

        Tuhannet äidit selviytyvät ilman mummojen apua, mutta lapset eivät selviydy ilman mummoja.


    • ...

      Anna heidän olla, ala elää itsellesi. Miniän voit unohtaa niin kuin häntä ei olisikaan.
      Poikasi voi olla yhteydessä sinuun jos haluaa, älä ota paiseita kyllä hän ennen pitkää lähestyy sinua. Aika tekee tehtävänsä.
      Näin minä tein kun en osannut olla mieliksi mitenkään päin. Alkuun tuntui pahalta, mutta poika alkoi käydä yksinään ja lapsen kanssa. Miniästä en välitä, en jaksa mielistellä häntä.

    • miniä minäkin

      itse olen jättänyt vierailematta anopin luona sen jälkeen kun kälyni kertoi, kuinka rumasti hän minua on haukkunut/haukkuu. kaksinaamainen ihminen.

    • xxx

      Kaikesta päätelen anopin mielenterveys on jo hajonnut.. Syyttää nyt miniää joka asiasta. Eiköhän se poikakin vähän osaa ajatella mitä suustaan päästelee äidilleen sotkematta siihen vaimonsa sanomisia. Typerää..

    • hullut anopit

      juuri näin!!

    • SIJAISMUMMA

      Muistakaapa että teistä pikkupoikien äideistä tulee, ehkä tulevaisuudessa anoppi. Oletko se sinäkin se pahasuopainen anoppi, vaiko voisiko sittenkin vikaa ollakin miniässä. Ei luonteenpiirteet niin vain muutu, siinä että tuleeko ihmisestä nyt se anoppi, vai miniä. Olet luonteeltasi juuri sellainen, kuin olet. Ei kiltistä;muita huomioonottavaisesta ihmisestä tule yhtäkiä narsistia.

    • cycy

      Vikaahan voi olla kenessä tahansa, yleensä on molemmissa. Mutta silti täällä miniän tai anopin leimaaminen narsistiksi on minusta kertakaikkiaan väärin. Ellei tule toimeen, ei tule ja avautua saa, muttei tarvitse esittää faktana vain sitä että poika liittonsa kanssa on päätellyt vaimonsa(lapsensa äidin) olevan narsisti kun on ollut riitoja ilmeisesti.. ja puhunut näin äidilleenkin. Puhukoon vaimolleen asiansa jota tässä alkuun on parjattu.. Vai olisiko kivaa kuulla miniöiden väittävän anoppiaan narsistiksi?

    • narsisti?

      Hauskaa! Muakin anoppi varmasti pitää narsistina. Itse asiassa hän tohkeissaan puhukin vihjailevasti jostakin "narsistitutustaan" juttuja tuohtuneena. Juuri siten, kuin hän aina läpinäkyvästi päivittelee muitakin "tuttujaan" jotenkin niin sopivalla hetkellä, kun meillä on ollut esim. jotain riitaa hänen poikansa kanssa.

      Ongelma on se, että tämä ennen niin mukavalta ja mahtavalta tuntunut anoppi käy joka ikinen päivä kylässä sen kummemmin ilmoittamatta. Ja on aivan varma, että jos en sattumoisin ole vastannut hänen puhelimensoittoonsa, on kohta auto pihassa! PItäisi jo todellakin osata vähän nauttia omasta elämästään ja jättää vähän vähemmälle toisista huolehtiminen.

      En tajunnut menneeni anoppini kanssa naimisiin. Jos lähden johonkin, heti ensimmäisenä kysytään, milloin tulen takaisin. Jos lapsille tapahtuu jotain, esim. kaatuvat ja en heti ensimmäisenä kerro, mitä on tapahtunut, anoppi katselee pitkään ja hyvin hyvin syyllistävästi.

      Ei siinä, kun nähtäis max noin kerran viikossa, mutta joka päivä!!!Itse en enää lasten kans halua käydä heillä ollenkaan ja toinen ei tajua ilmeisesti, että me haluttais viettää perheen kesken aikaa rauhassa..

      Sitten, ku oon apaattista seuraa, ihan vain sen takia, kun haluaisin olla rauhassa, toinen ilmeisesti luulee, että olen väsynyt ja sekaisin(niin kuin on vihjaillut)ja käy tietenkin tarkkailemassa, missä kunnossa mikäkin päivä ollaan.

      Apuaaaaa!!!Ja miten mies ymmärtää, kun kyseessä on hänen oma äitinsä.. hallelujahhh. Olisinpa tiennyt, mihin aloin.

      Miehelläki, ku ongelmaa viinankäytön kans ja ku porukalla ollaan, pitäisi huolehti a ja paapoa anopin mielestä ja kerran, ku äkäsenä käskin mennä sohvalle nukkuun, ettei lasten viereen konkoile kännissä, ku käki, anoppi vaa vieressä huolestuneena, että älä nyt!!!!!Hoh hoijaa...

    • narsistin uhreille

      Narsistin uhreille löytyy paljon vertaistukea netistä. Rekisteröitymispakko sivustoille takaa asiallisen suhtautumisen vakaviin ongelmatilanteisiin. Asiasta avautuminen samoja kokeneiden kesken on suunnaton tuki. Keskusteluissa, joissa ei ole rekisteröitymispakkoa, narsistit jyräävät samoilla keinoilla kuin netin ulkopuolella.

      Narsismi ei ole parannettavissa oleva sairaus, kuten mielisairaudet yleensä ovat. Narsismi on tunnekylmettyneen, poissaolevan äidin lapselleen aiheuttama trauma, jonka seurauksena lapsesta kehittyy luonnehäiriöinen häirikkökäyttäytyvä aikuinen.

      Appivanhemmille narsistin ilmestyminen perheen elämään on suuri shokki, huoli tyttärestä tai pojasta on aiheellinen ja siksi tilannetta on syytä tarkkailla uusin silmin. Narsismin tunnistamisesta on hyötyä. Useimmissa tapauksissa uhrin lähipiiristä joku tunnistaa narsismin nopeasti, ei ehkä heti tiedostaen, mistä on kysymys. Tieto iskee vasten kasvoja siinä vaiheessa, kun tilanne on edennyt jo liian pitkälle. Eli, narsisti näyttää minuutensa heti, kun uhri on kunnolla koukussa.

      Hankalin tilanne on tietysti narsistin kanssa samassa taloudessa eläville, narsisti on enemmän riippuvainen heistä, kuin kukaan narsistista. Narsistin kanssa elämä on taivas ja helvetti, seesteisinä kausina elämä voi tuntua siedettävältä, kunnes taas mennään...

      Jaksamista kaikille narsistien uhreille, hakekaa apua ajoissa. Luotettava ystävä tai muu kanava on tarpeen, heidän perspektiivistään saa tukea, silloin kun oma järki alkaa epäilyttämään.
      Koskaan ei ole liian myöhäistä päästä pois narsistin vaikutuspiiristä ja se mahdollisuus on jokaisena päivänä.

      • Narsbusters

        Näinhän se on, ei tiedä ennen kuin todella kokee. Suvussa on narsisti miniä ja on aivan käsittämätöntä mitä kaikkea tuo on saanut, ja varmasti vielä saa, aikaan.

        Kaikenlainen temppuilu ja kiusanteko, jolla sekoitetaan appivanhempien elämää, on käsittämätöntä. Ja jos appivanhemmat yrittävät asettaa rajoja, ihan vain suojellakseen vaikka omaisuuttaan ja itseään, alkaa kiukuttelu ja lapsenlasten käyttäminen kiusan välikappaleena. Narsistin mies on kiusattu niin että terveys ja työkyky on mennyttä. Lapset kärsivät psykosomaattisista oireista.

        Mistään narsistia ei kuitenkaan saa "kiinni". Henkistä väkivaltaa on vaikea todistaa ja katkaista. Narsisti on taitava pitämään kulisseja, ja moni ulkopuolinen ei ikinä uskoisi mitä perheessä todella tapahtuu. Lähisuku, joka kulissien taakse näkee, on taas voimaton koska narsisti käyttää sairasta, alistettua miestä ja aivopestyjä lapsiaan tehokkaasti panttivankina, Narsistilla ei ole mitään sellaisia tunteita lapsiaan tai puolisoaan kohtaan joka estäisi häntä käyttämästä hyvinkin julmaa henkistä väkivaltaa heitä kohtaa, ihan vaan osoittaakseen kuka määrää ja mitä seuraa jos narsistin pillin mukaan ei toimita.

        Itse olen sanoutunut tuosta touhusta irti. Keskityn huolehtimaan omasta perheestäni ja pitämään narsistin siitä mahdollisimman kaukana. Narsistin appivanhemmilla tilanne on taas vaikea koska eivät he voi/halua omasta lapsestaan ja lapsenlapsistaan irtisanoutua.


      • OnSeNiinSeko

        Narsistin oikeudentaju on sairaan kiero. Jos joku ihminen ärsyttää, narsisti katsoo että hän voi kostoksi rääkätä omaa lastaan. Narsistin maailmassa se on tuon ärsyttävän ihmisen vika jos lapsi kärsii, ei narsistin.

        Kun narsisti ei enää saanut tehtyä minulle suoranaisesti kiusaa, hän aloitti yhteisten sukulaisten kiusaamisen. Jos narsisti sai kuulla että elämässäni oli tapahtunut jotakin kivaa, vaikka sitten uusi työpaikka tai ulkomaanmatka, seurauksena oli aina jokin omituinen säätö ja draama joka sekoitti niiden yhteisten sukulaisten elämän. En tiedä oliko tuolla kouhkaamisella tarkoitus viedä huomio minun elämästäni vai vain purkaa pahaa mieltä kiusaamalla ihmisiä joiden hyvinvoinnilla on minulle väliä, ehkä molempia. Joka tapauksessa, tiesin jo odottaa että jotakin on odotettavissa kun varasin matkan tai ostin uuden auton. Tuo on onneksi vähentynyt kun narsisti on huomannut ettei hänen draamakohtauksillaan ole lopulta mitään vaikutusta elämääni.


    • selviytymiseksi

      Älkää koskaan hylätkö uhria, vaikka narsisti yrittää sitä kaikin keinoin. Te olette vahvoilla, mutta ajatelkaapa uhria. Narsisti ei ole narsisti ainoastaan yhtä kohtaan, vaan narsisti on narsisti kaikille ja kaikkialla, siksi kukaan uhreista ei lopulta ole yksin ja ainoa kyseisen narsistin otteessa.

      Uhri tarvitsee teitä, olkaa olemassa hänelle, säilyttäkää yhteys. Vanhempien, sisarusten, sukulaisten ja ystävien saatavilla olo vaikeissa hetkissä on uhrin selviytymiseksi todella tarpeen. Vieras apukin on hyvä, mutta läheisiä ne eivät korvaa samalla tavalla.

    • ilkeät anopit

      Jätä miniäsi rauhaan äläkä yllytä poikaasi lasten äitiä vastaan.

      • ne on eläimiä

        Mistä narsisteja sikiää?


    • Vapaus elää

      Enpä uskonut tänne mitään koskaan kirjoittavani, mutta näin vaan nyt sitten kirjoitan. En tiedä mikä meni pieleen, ensin meitä appivanhempia tarvittiin kaikkeen ja yht'äkkiä olemmekin syyllisiä kaikkeen. Voi olla, että koska lapsia tuotiin meille lähes joka viikonloppu hoitoon, niin he kiintyivät meihin. Ehkäpä mustasukkaisuus . tai mikä lie- astui kuvioihin. Oli lapsenlapsen erittäin vakava sairaus ja olimme heidän varaventtiileitään tunteiden purkamisessa. Huomasin, että miniälle hänen oma sukunsa on tärkein. Kuulin mutkien kautta, että - minä siis se kamala anoppi olen syyllinen kaikkeen. Katkaisin välini miniään hänen omasta tahdostaan vaikka kuulinkin mutkien kautta, että se olinkin minä, joka katkaisin välit huusin ja vauhkosin-, vaikka se oli kyllä toisin päin. Ennen kuin minusta tuli syyllinen miniä haukkui aina poikaani. No, antaa olla. Poikani ilmeisesti uskoo tai haluaa uskoa kaikki miniän tarinat. Olenhan minä nyt se hirmuinen paha, joka hän oli ennen. Pääasia, että heillä perheenä menisi hyvin, niin että lapsenlapset eivät kärsisi. Nyt en sitten enää näe heitäkään, kun hoitoapua ei tarvita. Toisaalta elämä on helpottunut kun itsellenikin jää vapaa-aikaa. Yritän pysytellä pois heidän elämästään vaikka sydäntä raastaa kova ikävä lapsenlapsiin. Kotimme ovi on kuitenkin aina auki heille. Parempi olis ollut olla itsekäs heti alusta lähtien. Onneksi on muitakin lapsia ja ennen kaikkea oma tytär, jolla on myös lapsia. Ilmeisesti tämä on elämän kulkua. Onhan se niin, että lapset ovat meille vain lainaa, miniöillekin :). Toivottavasti lapasenlapset ottavat yhteyttä sitten isompana kun murrosikäisinä alkavat kapinoida omia vanhempiaan vastaan. Kaikki lapset kasvavat ja yleensä kaikki lapset näkevät omissa vanhemmissaan "hiukan virheitä". Ihmeellistä on, että sama jatkuu sukupolvesta toiseen. AIna on epätäydellisiä vanhempia ja täydellisiä lapsia :). Miniöille pienenä vinkkinä, että heidänkin lapsensa kasvavat ja hekin saavat miniöitä. Niin se vaan menee, meidän vanhempien tulee vähetä ja nuorten kasvaa. Kaikkea hyvää meille kaikille sekä appivanhemmille, että miniöille ja vävyille. Yritetään kaikki pitää se peili kädessä niin päin, että nähdään sieltä omat kasvot eikä katsella aina toisia. Muutos lähtee aina itsestä. Eletään ja annetaan elää :).

    • stiinamuori

      Kiitos nimimerkki Liina Anniinalle.Kukaan ei voi täysin ymmärtää mitä elämä on,kun on narsistisesti käyttäytyvä ihminen on lähipiirissä.Kaikki on mahdollista.Ja koskaan ei voi ennakkoon tietää mitä milloinkin tulee.Se vain on katkeraa ja surullista,kun lastenlasten tapaaminen on tälläisen ihmisen mielivallan alla,samoin omaan lapseen yhteyden pito.Olemme käyneet ammatti-ihmisten luona.Neuvoksi tulee vain,että meidän tulee vain yrittää pitää lapsenlapsiin yhteyttä,mikä on hankalaa pitkän välimatkan vuoksi.Toiselta anopilta olemme saaneet ohjeistuksen,että sinne ei pidä mennä yöksi,vaan meidän tulee yöpyö hotellissa.Hän voi kyläillä,ja on se ainoa oikea mummi,omasta ja lapsensa mielestä.Näihin 20-vuoteen mahtuu satoja ihmeellisiä tapahtumia,joista on tullut saman verran mielipahaa ja nöyryyttäviä kokemuksia.Lastenlasten ja lapsemme vuoksi olemme kuin puun ja kuoren välissä,eli kaikki on kärsivällisesti kestettävä ja oltava hiljaa.Kyllähän tämä terveyttä syö,ei sitä voi kleltää.

    • Narsissiohdake

      Minäkin olen kuulemma narsisti. Tätä mieltä on anoppini. En vain tiennyt, ettemme tule toimeen, ennen kuin mieheni, eli hänen poikansa minua informoi. Syy miksi olen narsisti..en tiedä. Poikansa kanssa ovat keskenään minua hakkuneet. Kuinka olen laiska, olen nykyään niin lihavakin verrattuna siihen mitä ennen lasta olin. Niin juu ja hoidan huonosti lapsen, asunnon ja kaiken muunkin. Kaiken kukkuraksi olen itsekäs ja narsisti :). Mies on kyllä huolen pitänyt siitä, että mikä mielipide anopilla minusta on. Mut nyt se on ohi. Senkus haukkuvat sillä muutan lapsen kanssa piakkoin pois. Anoppi saa tavata lapsenlastaan niin paljon, kuin huvittaa, mutta isän kanssa. Mun tulevaan kotiin ei anoppi eikä mies pääse enää minua haukkumaan.

    • Vieläkö.narsismi.vaivaa

      Miten aloittajalla nykyisin ,menee? Onko parannusta tullut?

    • anoppiminiät

      Ainahan se miniä on nykyään "narsisti" ellei hyväksy anoppiaan tai tämän tekoja ja sanoja tai ole tekemisissä.. taitaa olla monelle kova paikka tunnustaa omalle itselleen tekevänsä edelleenkin isoja virheitä, vaikka ikääkin karttuu, minullekin.. virheitä sen mukana.. Minusta nuoremmat naiset ovat kaikkiaan hyväksyvämpiä ja jäykkyys, ilkeys sun muu nega korostuu monella naisella iän myötä , ellei satu olemaan todella varuillaan.

      Myös tuo tietty katkeruus miniää kohtaan on hölmöä, koska toinen ihminen ei koskaan voi täyttää toisen kaikkia perustarpeita edes parisuhteessa. Tuo työ eli omien tarpeiden täyttäminen on vaan tehtävä itse ja jos siihen saa mukaan jonkun joka kannustaa ja on elämässä matkaamassa vierellä, kannattaa olla kiitollinen. Tuo henkilö kuitenkaan ei varmaan voi olla koskaan miniä tai anoppi..

      Ehkei kannata pistää omia panoksiaan miniä/anoppi suhteeseen, jossa ei tulla olemaan koskaan täysin sopusoinnussa, ei elämään saman katon allakaan.. Silloin kun oletetaan liikaa, saadaan pettyä liikaa..

      Narsismi dignoosin saa vain harva, eli tän sanan viljely täällä on ihan turhaa.. jos poitsu epäilee vaimoaan narsistiksi niin voi olla sitä vaikkapa ihan itse.. narskuthan haukkuu muita huonommiksi itseään..

      Voisiko siihen elämään saada muutakin sisältöä kuin miniän ja lastenlasten olemiset ja tekemiset???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2013
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1731
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe