Mitä mieltä karppaamisesta ?

TaikisN

Olen mielenkiinnolla seuraillut viimeaikoina vellovaa karppauskeskustelua, jossa näyttää olevan niin montaa "mieltä kuin miestä". Kävin lueskelmassa erinäisiä karppaussivustojakin, ja hämmästykseni olikin aika suuri, kun karppaaja nimittävät toisiansa sisariksi ja veljiksi :) Aiemmin olen kuullut vain erään uskonnollisen lahkon käyttävän samanlaista puhetapaa samaan lahkoon kuuluvista henkilöistä. Onko siis karppaaminen enemmän uskoa kuin tietoa?

Itse suhtaudun varauksellisen myönteisesti karppausajatukseen, siinä on paljon hyvääkin sen mukaan mitä olen lueskellut. mm.kasvisten runsas käyttäminen. Mutta osalla näyttäisi karanneen mopo ihan käsistä, jos kaksi käsin lapataan naamariin lihaa, läskiä ja voita ja kuidun saannista ei huolehdita riittävästi.

Mopo on karannut käsistä myös niillä jotka luulevat että hiilihydraatti on ainoastaan ja vain yhtä kuin leipä. :) Turhia hiilihydraattejahan ravinnossamme on pilvin pimein, niitä kannattaakin karsia, sokerit, karkit, jäätelöt runsaan sokerin vuoksi, sokeroidut mehut, keksit, leivokset, yleensä sokeroitut tuotteet ja peruspastat jotka on tehty ravintoaineköyhästä puhdistetusta vehnäjauhosta. Mutta ainakaan minä en lähtisi jättämään normaaleja suomalaisia leipätuotteita pois ruokavaliostani. Sekaleivät ja tietysti kunnon ruisleipä, kyllä ne kuuluu suomalaiseen ruokapöytään :) Leivistä pois kannattaa karsia ainoastaan valkoisesta venhästä tehdyt tuotteet, niissä on vähiten suojaravineita ja kuitua.

Jostain lueskelin myös ihmettelyä siitä, miksi "karppausleipä" on kaupassa niin kallista....kait se johtuu raaka-aineiden kalleudesta.

74

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sergkei

      Minä ei ymmärys karpaa. Meil venäjä pyytetään karppi kala ja karppi mäti ja kavviaari. Suomesa on kavio en tietä mikä?

      • Sergkei

        Oo nyt minä ymmärsi siko ja veljii. Minä halutan suomen nainen olla kuin sisko, en tarvi veljii, hyi.


      • Sergkei kirjoitti:

        Oo nyt minä ymmärsi siko ja veljii. Minä halutan suomen nainen olla kuin sisko, en tarvi veljii, hyi.

        Ooh, Sergkei, Olen aivan otettu kun huomasin Sinun vastanneen karppausavaukseeni. Juu, mikäli olen oikein ymmärtänyt karppauksen sananjulistusta, niin myös Karppi sekä Kaviaari kuuluvat sallittuihin eväisiin. Suomessa ei taida olla kotoperäisiä Karppeja, Karpaaseja meillä täällä on mutta niitä ei syödä, tosin karppaajista en mene vannomaan. On meillä suomessa Kavioitakin, ainakin hevosilla. Hevosiakin varmaan karppaaja voi syödä.

        Siis, haluatko sinä olla suomen naisen sisko :O ??? *pudistelee päätään*


      • Sergkei Korpottin
        TaikisN kirjoitti:

        Ooh, Sergkei, Olen aivan otettu kun huomasin Sinun vastanneen karppausavaukseeni. Juu, mikäli olen oikein ymmärtänyt karppauksen sananjulistusta, niin myös Karppi sekä Kaviaari kuuluvat sallittuihin eväisiin. Suomessa ei taida olla kotoperäisiä Karppeja, Karpaaseja meillä täällä on mutta niitä ei syödä, tosin karppaajista en mene vannomaan. On meillä suomessa Kavioitakin, ainakin hevosilla. Hevosiakin varmaan karppaaja voi syödä.

        Siis, haluatko sinä olla suomen naisen sisko :O ??? *pudistelee päätään*

        Suomanlainen nainen saata olla minule enämpi ku sisko, ei minuta saa ymmärtä miks olla vaa käsi käteen, saa minule tekentelee auvovaimoo jos ei haluta aviovihkiin. Minä menetä nyt Kuopijjoojoo siel tekee joku savo jotai kanakukkoläskäsoosi semmone selkärepu ne ahtaa täytee sika ja kala jota kuka ei söis ja kanaa ja sitte uuni.
        Minä ottaa pressepti ja täyttää selkärepu kaviaari ja uunii ja paljon hintalappua pääle 1000 eurro kukkoreppu. Pisnes pitää tehhä.

        Raja-asema joku kertoo kysyy misä lähin huussi häntä ulkostutti. Mikä on soumilainen huussi saako siitä pisnes? minä kysytä. Joku kertoo, sitte minä ajatella, vien huussi venäjälle lasteine kaikkinee saa myytyy lannotte samala.


      • Sergkei Korpottin kirjoitti:

        Suomanlainen nainen saata olla minule enämpi ku sisko, ei minuta saa ymmärtä miks olla vaa käsi käteen, saa minule tekentelee auvovaimoo jos ei haluta aviovihkiin. Minä menetä nyt Kuopijjoojoo siel tekee joku savo jotai kanakukkoläskäsoosi semmone selkärepu ne ahtaa täytee sika ja kala jota kuka ei söis ja kanaa ja sitte uuni.
        Minä ottaa pressepti ja täyttää selkärepu kaviaari ja uunii ja paljon hintalappua pääle 1000 eurro kukkoreppu. Pisnes pitää tehhä.

        Raja-asema joku kertoo kysyy misä lähin huussi häntä ulkostutti. Mikä on soumilainen huussi saako siitä pisnes? minä kysytä. Joku kertoo, sitte minä ajatella, vien huussi venäjälle lasteine kaikkinee saa myytyy lannotte samala.

        kaviaarikukkoa :)

        Jahas, sitä ollaan bisbesmiehiä, siitäköghän syystä Sergkeillä on poistumiskielto kotomaastaan. Ettei vaan bisneksissä olisi jotain mikä ei kestä päivänvaloa.


      • Sergkei Korpottin kirjoitti:

        Suomanlainen nainen saata olla minule enämpi ku sisko, ei minuta saa ymmärtä miks olla vaa käsi käteen, saa minule tekentelee auvovaimoo jos ei haluta aviovihkiin. Minä menetä nyt Kuopijjoojoo siel tekee joku savo jotai kanakukkoläskäsoosi semmone selkärepu ne ahtaa täytee sika ja kala jota kuka ei söis ja kanaa ja sitte uuni.
        Minä ottaa pressepti ja täyttää selkärepu kaviaari ja uunii ja paljon hintalappua pääle 1000 eurro kukkoreppu. Pisnes pitää tehhä.

        Raja-asema joku kertoo kysyy misä lähin huussi häntä ulkostutti. Mikä on soumilainen huussi saako siitä pisnes? minä kysytä. Joku kertoo, sitte minä ajatella, vien huussi venäjälle lasteine kaikkinee saa myytyy lannotte samala.

        Juu, noinhan se kävi muutamalle venäläiselle.
        Mies pyys kaveriaan talkoisiin, tyhjentään ulkohuussia.Ennenkuin talvi jäätää jätökset
        Kaveruukset lappo huussin sisällön isoon telkkarilootaan ja lähtivät viemään sitä kaatopaikalle.Matkalla siellä jossain rajanpinnas, pysähtyvät huoltoasemalla ja a vot.
        Kahvilta kun tulivat oli häipynyt loota avolavalta.
        Tullissa ihmetteli tullimies, et miks ruskit haluu viedä jo paskatkin rajan yli....


    • Pörrääjä

      Heh, keskustelu on paljon hullumpaa kuin itse karppaus. Vastustajien linja näyttää olevan provota läskin ja kerman syönnillä ja itsekin myönnän joissain keskusteluissa lisänneeni vettä myllyyn, on se meinaan joskus kiva katsella kun joiltain menee täysin käämi siitä mitä toinen syö :))

      Karppaus on hyvin laaja käsite, se tarkoittaa hiilihydraattien vähentämistä ruokavaliosta, vaalea vilja, pasta, peruna, riisi, sokeri ja kevyttuotteet ovat pääsääntöisesti niitä mitkä pyrin jättämään väliin.

      Tämmösenä osa-aikakarppina erotan hyvin kuinka paljon paremmin voin karpatessani, vaan mikä ihme se saa aina välillä aikaan lankeemuksen hiilihydraattien päällystämille huonoille teille, kai se on heikko itsekuri ja persous eväille mitkä on tottunut lapsuudessa ja nuoruudessa herkuiksi mieltämään. Tämmönen kevyempi karppaus on ehkä itsekurillisesti vaikeampaa kuin alakarppaus, sillä silloin ei mun ole koskaan tehnyt mieli mitään runsashiilaripitoista.
      Karpatessa olo on paljon energisempi, painonhallinta helpompaa vaikka herkutteleekin karppiherkuilla ihan niin paljon kun tekee mieli.

      Uskonnosta tiedä, ei mun siskot ja veljet karppaa, ainoastaan mies ja lapset ;)

      • No sen on kyllä noita keskusteluja lueskelleena huomannut, että suu vaahdossa oman oikeassaolemisen puolesta saarnaavat niin vastustajat kuin karppaajatkin :D

        Mä en ole vielä niin tiukkaa karppamista kokeillut että voisin sanoa voivani paremmin karpatessa. Liharuoka tahtoo tehdä ummetusta, mutta sensijaan huomaan voivani paljon paremmin silloin kun liikuntabuumi on päällä, riippumatta siitä mitä syön. Liike on lääke, pitää ainakin kohdallani kutinsa.

        Äskettäin laitoin uuniin karppaajan unelmaruokaa, kesäkurpitsasiivuja ja suikalejuureksia sipulirenkaita vuokaan, päälle suolaa ja kermaa ja uuniin muhimaan. Toiseen vuokaan heitin marinoidun possunpihvifilepötkön, uuniin sekin paistumaan. Sit karppaajien kauhuksi aion keitellä muutaman potun ja ruuan kruunaa tuoreet kaurasämpylät. Että meikäläinen taitaa nyt kuulua kahteen lahkoon, karppiuskovaisiin ja karppiuskottomiin :)


      • Pörrääjä
        TaikisN kirjoitti:

        No sen on kyllä noita keskusteluja lueskelleena huomannut, että suu vaahdossa oman oikeassaolemisen puolesta saarnaavat niin vastustajat kuin karppaajatkin :D

        Mä en ole vielä niin tiukkaa karppamista kokeillut että voisin sanoa voivani paremmin karpatessa. Liharuoka tahtoo tehdä ummetusta, mutta sensijaan huomaan voivani paljon paremmin silloin kun liikuntabuumi on päällä, riippumatta siitä mitä syön. Liike on lääke, pitää ainakin kohdallani kutinsa.

        Äskettäin laitoin uuniin karppaajan unelmaruokaa, kesäkurpitsasiivuja ja suikalejuureksia sipulirenkaita vuokaan, päälle suolaa ja kermaa ja uuniin muhimaan. Toiseen vuokaan heitin marinoidun possunpihvifilepötkön, uuniin sekin paistumaan. Sit karppaajien kauhuksi aion keitellä muutaman potun ja ruuan kruunaa tuoreet kaurasämpylät. Että meikäläinen taitaa nyt kuulua kahteen lahkoon, karppiuskovaisiin ja karppiuskottomiin :)

        Meillä kuluu lanttua muutama kilo viikossa. Lanttukuutiot on ihan hirsin paljon maukkaampia kuin peruna, niin ja siinä on parikymmentä prossaa vähemmän hiilareita ja nelinkertaisesti kuituja perunaan verrattuna. Punajuuri on myös oiva lisuke.


      • Pörrääjä kirjoitti:

        Meillä kuluu lanttua muutama kilo viikossa. Lanttukuutiot on ihan hirsin paljon maukkaampia kuin peruna, niin ja siinä on parikymmentä prossaa vähemmän hiilareita ja nelinkertaisesti kuituja perunaan verrattuna. Punajuuri on myös oiva lisuke.

        Lanttu, kaalit,sipulit, pavut ja herneet ainakin
        aiheuttavat aika paljon ilmavaivoja, eikä ne oikein sovi myöskään sappivaivoista kärsiville.


      • Pörrääjä
        TaikisN kirjoitti:

        Lanttu, kaalit,sipulit, pavut ja herneet ainakin
        aiheuttavat aika paljon ilmavaivoja, eikä ne oikein sovi myöskään sappivaivoista kärsiville.

        Jeps, samat ovat mullekin ongelmien aiheuttajia normiruokavaliolla. Karpatessa ei ilmavaivoja ole, ei edes pinnistämällä ;) Karpatessa en suosi herneitä enkä paljon papujakaan, suosikkeja on parsa- ja kukkakaali


      • TaikisN kirjoitti:

        Lanttu, kaalit,sipulit, pavut ja herneet ainakin
        aiheuttavat aika paljon ilmavaivoja, eikä ne oikein sovi myöskään sappivaivoista kärsiville.

        Tiäks mikä on aivan loistava karppivälipala? No leikkaa lantusta sellaisen reilun sentin vahvuisen siivun ja laittaa siihen joko oltermannia tai mustaleimaemmentalia päälle. Ja eikun rouskis. Tosi hyvä yhdistelmä, tosin makuasioitahan nämä.


    • Juuh... Mulle on iskeny oikeen kapina näitä kaikenmaailman ruokatrendejä kohtaan. Tuppaa tulemaan joka tuttista tätäkin karppaamista. Mä olen ottanu sen asenteen, että syön mitä haluan niin kauan ku elän. Mä elän täällä vaan kerran ja en taatusti ala kitumaan millään valikoidulla ruoalla. Eri asia sit, jos massu ei enää kestä jotakin sorttia.

      • Faktahan on, että söit sitä taikka tätä
        aikanaan kuolo pois korjaa.:) Ruokatrednejä tulee ja menee, tämä karppaustrendi on tietysti hyvä karjankasvattajille, kanaloille ja meijeriteollisuudelle, mutta huono leipomoille, koska leipä on joutunut karppaajien tulilinjalle. Makeis -ja virvoitusjuomateollisuus taitaa porskutella vanhaan malliin, karkkiuskovaisia on niin paljon maailmassa :)


      • Toi on oikea ásenne. Siihen kun lisää vielä sen että ruoan on oltava hyvää, niin vot. Millään muulla ei saa kalaa paistettua niin hyväksi kun voilla, ja jos kunnon kastikkeen haluaa tehdä niin tarvitaan kermaa. Graavilohesta ei tule hyvää ilman suolaa, ja mansikkahillo on ilman sokeria feikkiä. ;)


      • Pörrääjä
        TaikisN kirjoitti:

        Faktahan on, että söit sitä taikka tätä
        aikanaan kuolo pois korjaa.:) Ruokatrednejä tulee ja menee, tämä karppaustrendi on tietysti hyvä karjankasvattajille, kanaloille ja meijeriteollisuudelle, mutta huono leipomoille, koska leipä on joutunut karppaajien tulilinjalle. Makeis -ja virvoitusjuomateollisuus taitaa porskutella vanhaan malliin, karkkiuskovaisia on niin paljon maailmassa :)

        Mä en usko aikaansa seuraavan leipomon kärsivän mitenkään karppaustrendistä, ennemminkin päinvastoin. Kehittämällä uusia tuotteta karppaajille ei tarvitse niitä myydä kovin kilpailtuna pienellä katteella, vaan karppi maksaa kunnon tuotteesta kunnon rahan.
        Kyllä makeiset, limpparit ja muu höttö jää karpin ruokavaliosta pois ennen täysjyvätuotteita.

        Karppauksen vastustajat levittävät provoilemalla ihan ihme juttuja karppauksesta.


      • TaikisN kirjoitti:

        Faktahan on, että söit sitä taikka tätä
        aikanaan kuolo pois korjaa.:) Ruokatrednejä tulee ja menee, tämä karppaustrendi on tietysti hyvä karjankasvattajille, kanaloille ja meijeriteollisuudelle, mutta huono leipomoille, koska leipä on joutunut karppaajien tulilinjalle. Makeis -ja virvoitusjuomateollisuus taitaa porskutella vanhaan malliin, karkkiuskovaisia on niin paljon maailmassa :)

        Jos vanhat merkit paikkansa pitää, niin monilla loppuu aikanaan toi karppaaminen. On varmasti ihmisiä, jotka karppaa koko elämänsä, mutta myös niitä, jotka vain kokeilevat.

        Tää mun uhma lähti joskus aikanaan siitä, kun yritin alkaa elämään terveellisesti kasvisruoalla. Jonkin aikaa se meni, mutta sitten alkoi jääkaapista kinkut sun muut herkut huutelemaan. Uniinkin ne tuppas, joten silloin päätin, että minähän nautin niin kauan ku elän. :)

        Kukin eläkööt ja syökööt niinku itselleen parhaiten sopii. Kyllä meidänkin huusholliin toi karppaus asettu jonkin verran, ku ukko jätti perunan pois. :))


      • Kossunen kirjoitti:

        Toi on oikea ásenne. Siihen kun lisää vielä sen että ruoan on oltava hyvää, niin vot. Millään muulla ei saa kalaa paistettua niin hyväksi kun voilla, ja jos kunnon kastikkeen haluaa tehdä niin tarvitaan kermaa. Graavilohesta ei tule hyvää ilman suolaa, ja mansikkahillo on ilman sokeria feikkiä. ;)

        Mä käytän kaikkeen paistamiseen voita. Se tuo just sen ihanan maun ruokaan. :)


      • mii-su kirjoitti:

        Jos vanhat merkit paikkansa pitää, niin monilla loppuu aikanaan toi karppaaminen. On varmasti ihmisiä, jotka karppaa koko elämänsä, mutta myös niitä, jotka vain kokeilevat.

        Tää mun uhma lähti joskus aikanaan siitä, kun yritin alkaa elämään terveellisesti kasvisruoalla. Jonkin aikaa se meni, mutta sitten alkoi jääkaapista kinkut sun muut herkut huutelemaan. Uniinkin ne tuppas, joten silloin päätin, että minähän nautin niin kauan ku elän. :)

        Kukin eläkööt ja syökööt niinku itselleen parhaiten sopii. Kyllä meidänkin huusholliin toi karppaus asettu jonkin verran, ku ukko jätti perunan pois. :))

        Nonnii, teillä ollaan sitten osakarppaajia :)
        Kasvisyöjäksi alkaminen ei onnistuisi ainakaan minulla, tykkään liikaa kalaruuista, ja lihakin menettelee.

        Oikeasti kiinnostaisi kokeilla karppaamista, mutta jostakin ihmeen syystä mä epäilen ettei se ole ihanhyväksi itselleni. Kannattaisi varmaan ottaa asioista enemmän selvää. Olen yrittänytkin ottaa selvää mutta nyt on vaan kyllä törmännyt enemmän karppauksen terveellisyyteen uskomisjuttuihin kuin selviin faktoihin karppauksen paremmasta terveellisyydestä suhteessa sekaruuan syömiseen.


      • TaikisN kirjoitti:

        Nonnii, teillä ollaan sitten osakarppaajia :)
        Kasvisyöjäksi alkaminen ei onnistuisi ainakaan minulla, tykkään liikaa kalaruuista, ja lihakin menettelee.

        Oikeasti kiinnostaisi kokeilla karppaamista, mutta jostakin ihmeen syystä mä epäilen ettei se ole ihanhyväksi itselleni. Kannattaisi varmaan ottaa asioista enemmän selvää. Olen yrittänytkin ottaa selvää mutta nyt on vaan kyllä törmännyt enemmän karppauksen terveellisyyteen uskomisjuttuihin kuin selviin faktoihin karppauksen paremmasta terveellisyydestä suhteessa sekaruuan syömiseen.

        Entäs jos kokeilet esim. kolme kuukautta? Käyt vaikka verikokeissa ennen aloitusta ja sitte kolmen kuukauden päästä uudelleen. Ja se miltä oma olo kolmen kuukauden kuluttua tuntuu on aika hyvä mittari. Ja jos labratuloksetkin on ok niin eiköhän siinä ole pohjaa päätöksille.

        Eihän sitä karpatessa rotanmyrkkyä syödä, vaikka Pekka Puska semmoiseen joskus vertasikin, joten kyllä kaikki 3kk kykenee karppaamaan ilman kuolemanpelkoa. Ja jos tuntuu huonolta niin ei ruisleipä eikä kumijuustot maailmasta sillä aikaa lopu. Aina voi palata vanhaan ja syödä taas hyväolojugurtteja ruisleipäturvotuksiin :)


      • Kossunen kirjoitti:

        Entäs jos kokeilet esim. kolme kuukautta? Käyt vaikka verikokeissa ennen aloitusta ja sitte kolmen kuukauden päästä uudelleen. Ja se miltä oma olo kolmen kuukauden kuluttua tuntuu on aika hyvä mittari. Ja jos labratuloksetkin on ok niin eiköhän siinä ole pohjaa päätöksille.

        Eihän sitä karpatessa rotanmyrkkyä syödä, vaikka Pekka Puska semmoiseen joskus vertasikin, joten kyllä kaikki 3kk kykenee karppaamaan ilman kuolemanpelkoa. Ja jos tuntuu huonolta niin ei ruisleipä eikä kumijuustot maailmasta sillä aikaa lopu. Aina voi palata vanhaan ja syödä taas hyväolojugurtteja ruisleipäturvotuksiin :)

        Niin tai jättää suosiolla tuoreen ruisleivän syöminen joka tunnetusti on aikamoinen turvotuksen aiheuttaja...ja tyytyä syömään sitä päivän parin vanhaa leipää jossa happamuus on jo hiukan haihtunut ja leivän jälkikypsyminen tapahtunut. Niin ja syödä muutakin normileipää, sellaista joka ei turvota. Ruisleivässähän turvottaja ei niinkään ole hiilihydraatti, vaan hapattamisprosessin myötä leipään tulevat maitohappo- ja etikkahappobakteerit. :)

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Taikinajuuri


    • Karppaus on vähän semmoinen juttu että riippuu ihmisestä että kelle se sopii. Mää uskon että ihmisillä on erilaisia elimistöjä käsittelemään ravintoaineita, ja sitten tulee kuvaan vielä nää erilaisten hormoonien vaikutukset jotka sekottaa peliä lisää. Itsestäni olen huomannut että en tuu toimeen hiilihydraattien kanssa enää yhtä hyvin kuin nuorempana, eli ikäkin saattaa sit vielä muuttaa sydeemiä. Siks on ehkä aika turha sanoa että karppaus on hyvä tai huono, vaan että on paremminkin joillekin joskus hyvä tai huono. Itelleni se on tosi tehokas ja helppo painonpudotussysteemi ja tuo selkeesti lisää ruutia elämiseen.

      • Iän myötähän ruuansulatuksemme hidastuu, näin muistelen. Ja on todellakin hyvin yksilöllistä, tuolla surffaillessani törmäsin sellaiseenkin ruokatrebndiin joka perustuu veriryhmiin. :O Kaikkea sitä.
        Karppaamisessa, ainakin ns ketokarppamisessa on aika paljon piirteitä atkinsin dieetistä joka oli vuosikymmen sitten kovassa kurssissa, toimikin ilmeisen hyvin painonpudotusohjelmana, terveellisyydestään en osaa sanoa. Niin ja muuten, eikös tää vanha kunnon kaalisoppakuurikin ole sovellettua karppausta :) Olen itse joskus pudottanut kaalisoppakuurilla painoa, mutta enää ei kestä sappi moista pläjäystä.


    • Karppaus kaikessa

      modossaan, on tosiaan nykytrendin mukaista. Itse olen ollu karppaaja kaiken ikää, tietämättäni että siitä voi joskus tulla muoti-ilmiö.
      Hedelmat ja vihannekset kuuluu kyllä jokapäiväiseen elämääni, lihaa ja kalaa kaikissa muodoissa, juustoja eri mauissa, maitotuotteita ei lainkaan, kananmunat olleet aina ruokaryhmässä, perunaa ei oikeastaan ollenkaan, vain silloin, jos jossain vierailulla on perunaa tarjolla ja kuuluu oleellisena osana ateriaan. Riisi on kyllä mukana ruokavaliossa, mutta ei koskaan mitään jauhoista kastiketta. Rasvana voi, leipänä ruisleipä, päällä joko juustoa tai kokolihaleikettä. Juomana vain vesi, ei mehuja eikä mitään kevytjuomia.
      Joskus suklaata, sitä dieettisuklaata, ei makeisia, eikä mitään pullaa, eikä muitakaan makeita leivonnaisia.
      Se nykyinen karppausleipähän on kallista, johtuen jauhojen käsittelystä, ja se maku on todella karmea, kai sillä yritetään saada se leivän kulutus minimoitua.
      Ja voissa kaiken ruokani laitan, siltikin kolesterooliarvoni on 2,8, josta hyvää kolesteroolia suurin osa.
      Karppaaminen on vaan ollut koko elämäni mittainen projekti, ja jatkuu, vaikka se kirstunkansihan minullekkin suletaan jonain päivänä, mutta ei varmasti aivan vielä.

      • Karppausleivistä, jos leipävilja koetetaan korvata jollain muulla tuotteella, vaikka kananmunalla, sokerijuurikaskuidulla ja mantelijauholla niin eihän se tietenkään leipä enää perinteiselle leivälle maistu. Siinä saakin leipomoteollisuus tehdä ihmeitäj os yrittää saada viljattoman leivän maistumaan viljalle :)

        Sulla on kyllä todella hyvät kolesteroliarvot !!


      • Sergkei.
        TaikisN kirjoitti:

        Karppausleivistä, jos leipävilja koetetaan korvata jollain muulla tuotteella, vaikka kananmunalla, sokerijuurikaskuidulla ja mantelijauholla niin eihän se tietenkään leipä enää perinteiselle leivälle maistu. Siinä saakin leipomoteollisuus tehdä ihmeitäj os yrittää saada viljattoman leivän maistumaan viljalle :)

        Sulla on kyllä todella hyvät kolesteroliarvot !!

        Taitaa minä käänty takas venäjän maa, täälä taita kuolla liika niukka ravinntto jos ei saa syötä mitä halu? Minä oleta kunniallinen pottu mies makkarooni pasta - olen minä myytä tonnikalaki kaviaarrina joku osta ja totee on hyvä kavviaari.

        Samovaari en myy enkä ketään vaari.


    • Moi vaan!
      Mie otan sieltä osan ja muun jätän muille.
      Eli olen vähentänyt leipää ja noita muita mm. makaronia, koska makaronimössöt on hyviä mutta ei niissä juuri muuta olekaan.
      Rasvaa jne. en ala popsimaan urakalla.
      Kalaa syön paljon.
      Eli vähän mietin mitä syön ja minkä verran.
      Mutta karppia ei minusta ole ainakaan tullut.

      • Jos ja kun karppaaminen innostaa ihmistä syömään enemmän kasviksia, se on ihan hyvä juttu, koska on niitä oikeestiki sellaisia hemmoja jotka elää vain pizzalla, hamppareilla ja makkaraleivillä ja juovat palanpaineeksi olutta, enegiajuomia ja limppareita. Sellaiseen ruokavalioon kannattaakin tehdä ryhtikorjauksia, mutta jos jo syö kohtuullisen monipuolisesti ja tuntee voivansa ihan hyvin omilla ruokailutottumuksillaan niinkuin sinä, niin ei sitä varmaan kovin helposti lähde mitään uusia trendejä etsimään.

        Itse olen miettinyt ja pohtinut karppaamista saadakseni muutaman kilon tippumaan, mutta tiedän jo kokemuksesta että paljo lihan syöminen tekee mut kipeäksi johtuen perussairaudestani. Niinkuin Kossunen tuolla jo totesikin, joillekin karppaaminen sopii, joillekin ei.Yleiset keskustelut karppaamisesta vaan lyövät tällähetkellä niin yli että välillä tuntee olevansa ihan rikollinen jos syö leipää tai jopa pullapalan :D


    • Eikös se ole sama kaiken ruoka-aineen kohdalla.
      Kohtuudella kaikkea ja paljon salaattia!
      Mut jos leipommot itkee ettei kannata ja sulkee, niin eikö kokoajan ollut kyse ylitarjonnasta?
      Ei ole inhimillisesti mahdollista syödä niin paljonettä ruokateollisuus olisi tyytyväinen?
      Tonnitolkulla ruokaa menee marketeista viikottain roskiin?

      • Kyllä kyllä, kohtuus kaikessa. Tarpeettomien hiilihydraattien vähentäminen on järkevää, nykyinen valmisruokakulttuuri syöttää ihmisille paljonkin sellaista mitä emme oikeasti tarvitse. Ajkatellaanpa nyt vaikka makeisia ja miljoonanlaisia sokeroituja ja lisäaineilla kyllästettyjä aamiaismuroja.... Etenkin lapsille suunnatuissa tuotteissa olisi parantamisen varaa. Keitellään mieluummin se aamupuuro tai tehdään kunnon voileipä lapsille aamupalaksi :)

        Siinä mielessä karppaajien leivän boikotoiminen on ihan hyvä, että saadaan liikatuotantoa aisoihin. Kun vielä väkirakenne on muuttumassa, niin leivän kysyntähän vähenee automaattisesti, eläköityvä kansanosa syö vähemmän kuin kasvuikäinen.


      • TaikisN kirjoitti:

        Kyllä kyllä, kohtuus kaikessa. Tarpeettomien hiilihydraattien vähentäminen on järkevää, nykyinen valmisruokakulttuuri syöttää ihmisille paljonkin sellaista mitä emme oikeasti tarvitse. Ajkatellaanpa nyt vaikka makeisia ja miljoonanlaisia sokeroituja ja lisäaineilla kyllästettyjä aamiaismuroja.... Etenkin lapsille suunnatuissa tuotteissa olisi parantamisen varaa. Keitellään mieluummin se aamupuuro tai tehdään kunnon voileipä lapsille aamupalaksi :)

        Siinä mielessä karppaajien leivän boikotoiminen on ihan hyvä, että saadaan liikatuotantoa aisoihin. Kun vielä väkirakenne on muuttumassa, niin leivän kysyntähän vähenee automaattisesti, eläköityvä kansanosa syö vähemmän kuin kasvuikäinen.

        Jaiks, joo, nyt on ilmeisesti tullut markkinoille murot joissa on suklaata sisällä. HYI!
        Jotain noita laihduttaja ohjelmia katsoonut, missä pyritään muuttamaan ihmisten ruokailutapoja.
        Oli pappi joka oli koukussa cocacolaan.Se jemmas pulloja jopa ruumishuoneelle ja autossa oli kans aina mukana.
        Oli järkyttävä määrä sokeria kun ohjelmassa olivat laittaaneet niistä limukoista tulevan sokerin sokeriksi....
        Minul on se näkemys, että ruiks leipä on se paras leipä ja joskus sit voi syödä vaaleista jauhoista leivottuja,kalaa, puhdasta lihaa (ei makkaraa) ja paljon kasviksia.
        Töihin on tapana tehdä joku liha tai kala ja sit kaataa siihen päälle jäiset vihannekset, ruokatunnilla se on sit helppo lämmittää ja hotkaista, Nam!
        Makaroonia ei juurikaan mun ruokavaliossa ole, ei paljon riisiäkään.
        Jäätelöö, makeisia, en syö, en pullaa, en kakkua, joskus sipsipussin ;)


    • Semmonen näkökanta tähän vielä, että hoitamaton kakkosdiabetes tulee tappamaan suomalaisia tulevaisuudessa enemmän kuin mikään muu tauti. Jos sen sattuu itelleen saamaan niin voi laskea iästään pois het ainakin 10v. Ja loppuelämä silloinkin voi kulua sokeena tai pahojen verenkiertohäiriöiden kanssa. Ei hyvä.
      Karppaus eli sokereiden ja tärkkelysten välttäminen on silloin luonnonmukainen keino pitää sokeritasapainoa yllä. Monet voivat jättää diabeteslääkityksen kokonaan pois kun alkavat noudattaa vähähiilarista ruokavaliota.

      Mun mielestä tästä asiasta puhutaan liian vähän ruokakeskustelun yhteydessä. Aika helppoa on kuitenkin jättää leipä, sokerit ja peruna pois, tai ainakin vähentää niiden käyttöä, ja korvata ne jollain muulla safkalla. Paljon helpompaa kuin esim. tupakinpolton lopettaminen. Ja samalla pääsee ylipainostaan. Eli win-win.

      • Pörrääjä

        Jep, keskustelusta on jätetty sokerikeskustelu kokonaan pois, puhutaan vain rasvasta ja viljasta, varmaan siksi kun niistä saadaan parempi vastakkainasettelu.

        Tuntuu myös unohtuneen lääketieteen kehittymisen osuus sydänkuolleisuuden vähenemisessä. Paljonkohan niitä ohitusleikkauksia ja pallolaajennuksia nykyään vuosittain tehdään, nehän on kaikki pois hautuumaalta.


      • Ihan varmasti karppaamisesta on hyötyäkin,etenkin määrättyjen sairauksien hoitamisessa, luulen mä. En ole kovin paljoa perehtynyt kakkostyypin diapeetekseen, mutta jo mututuntumalla oletan myös että tauti tulee lisääntymään ns helpomman elämän takia, ennenkuin ihmisrotu tottuu siihen. Diabeteksen lisääntymiseen vaikuttaa aika paljon syömistemme lisäksi myös elämäntapamme, ennenkaikkea liian vähäinen liikkuminen ja yksi nykyajan hälyyttävistä puutoksista, unenpuute. Nykyihminen nukkuu liian vähän ja se jos mikä vähentää kehon luonnollista vastustuskykyä.



        Sokerikuormamme on myös liian suuri ja niinkuin Pörrääjä tuossa totesikin, sokerikeskustelua ei karppauksen ympärillä käydäkään läheskään niin voimallisesti kuin viljakeskustelua. Vailjahan on paljon muutakin kuin hiilihydraattia.
        Makeis- ja virvoitusjuomateollisuus on huokaissut helpotuksesta kun karppaajat ovat kääntäneet kritiikin kärjen laipäteollisuutta vastaan. :)


      • TaikisN kirjoitti:

        Ihan varmasti karppaamisesta on hyötyäkin,etenkin määrättyjen sairauksien hoitamisessa, luulen mä. En ole kovin paljoa perehtynyt kakkostyypin diapeetekseen, mutta jo mututuntumalla oletan myös että tauti tulee lisääntymään ns helpomman elämän takia, ennenkuin ihmisrotu tottuu siihen. Diabeteksen lisääntymiseen vaikuttaa aika paljon syömistemme lisäksi myös elämäntapamme, ennenkaikkea liian vähäinen liikkuminen ja yksi nykyajan hälyyttävistä puutoksista, unenpuute. Nykyihminen nukkuu liian vähän ja se jos mikä vähentää kehon luonnollista vastustuskykyä.



        Sokerikuormamme on myös liian suuri ja niinkuin Pörrääjä tuossa totesikin, sokerikeskustelua ei karppauksen ympärillä käydäkään läheskään niin voimallisesti kuin viljakeskustelua. Vailjahan on paljon muutakin kuin hiilihydraattia.
        Makeis- ja virvoitusjuomateollisuus on huokaissut helpotuksesta kun karppaajat ovat kääntäneet kritiikin kärjen laipäteollisuutta vastaan. :)

        hitsit noita kirjoitusvirheitä :) Vailjahan tarkoittaa tietenkin viljaa..


        Yks omantunnon kysymys kaikille, mutta enenkaikkea karppaajille. Paljonko olisitte valmiit maksamaan vähähiilihydraattisesta leivästä tai leivonnaisesta? Ja paljonko vähähiilihydraattisessa tuotteessa saisi olla hiilihydraatteja per sata grammaa että tuote olisi kiinnostava?


      • Pörrääjä
        TaikisN kirjoitti:

        hitsit noita kirjoitusvirheitä :) Vailjahan tarkoittaa tietenkin viljaa..


        Yks omantunnon kysymys kaikille, mutta enenkaikkea karppaajille. Paljonko olisitte valmiit maksamaan vähähiilihydraattisesta leivästä tai leivonnaisesta? Ja paljonko vähähiilihydraattisessa tuotteessa saisi olla hiilihydraatteja per sata grammaa että tuote olisi kiinnostava?

        Me tehdään itse karppileivät jotka yleensä sisältää: kananmunaa, rahkaa tai partajugua, leivinjauhetta mantelijauhoa, vehnäleseitä, seesaminsiemeniä, juustoraastetta ja joskus vaikka kinkkua sekaan niin tulee karppipasteijoita ;) Leipä tulee paljon kalliimmaksi kuin normaalit leivät, mutta sitä tulee myös syötyä paljon vähemmän, sillä se täyttää ihan eri lailla ja pitää pitkään nälän pois. Keskimäärin loppupelissä karppileivän syöminen tulee varmaan tuplahintaiseksi vaikka leipoo itse. Jos saan kaupasta ostettua HYVÄÄ KUNNON karppileipää niin voisin hyvinkin maksaa siitä kolmi-nelinkertaisesti normileipään verrattuna. Testattiin yhtä Karppinen nimistä leipää, se oli aika mautonta, paahdettuna vähän maku parani.


      • Pörrääjä
        Pörrääjä kirjoitti:

        Me tehdään itse karppileivät jotka yleensä sisältää: kananmunaa, rahkaa tai partajugua, leivinjauhetta mantelijauhoa, vehnäleseitä, seesaminsiemeniä, juustoraastetta ja joskus vaikka kinkkua sekaan niin tulee karppipasteijoita ;) Leipä tulee paljon kalliimmaksi kuin normaalit leivät, mutta sitä tulee myös syötyä paljon vähemmän, sillä se täyttää ihan eri lailla ja pitää pitkään nälän pois. Keskimäärin loppupelissä karppileivän syöminen tulee varmaan tuplahintaiseksi vaikka leipoo itse. Jos saan kaupasta ostettua HYVÄÄ KUNNON karppileipää niin voisin hyvinkin maksaa siitä kolmi-nelinkertaisesti normileipään verrattuna. Testattiin yhtä Karppinen nimistä leipää, se oli aika mautonta, paahdettuna vähän maku parani.

        ai niin se hiilarimäärä unohtui. Leipää jos saisi alle 20g/100g ja niin se olisi vallan mainiota evästä, makeista leivonnaisista en pahemmin karpatessa perusta ellei joku keksi hyvänmakuista karppimunkkia ;)


      • Dr. Pistos
        TaikisN kirjoitti:

        Ihan varmasti karppaamisesta on hyötyäkin,etenkin määrättyjen sairauksien hoitamisessa, luulen mä. En ole kovin paljoa perehtynyt kakkostyypin diapeetekseen, mutta jo mututuntumalla oletan myös että tauti tulee lisääntymään ns helpomman elämän takia, ennenkuin ihmisrotu tottuu siihen. Diabeteksen lisääntymiseen vaikuttaa aika paljon syömistemme lisäksi myös elämäntapamme, ennenkaikkea liian vähäinen liikkuminen ja yksi nykyajan hälyyttävistä puutoksista, unenpuute. Nykyihminen nukkuu liian vähän ja se jos mikä vähentää kehon luonnollista vastustuskykyä.



        Sokerikuormamme on myös liian suuri ja niinkuin Pörrääjä tuossa totesikin, sokerikeskustelua ei karppauksen ympärillä käydäkään läheskään niin voimallisesti kuin viljakeskustelua. Vailjahan on paljon muutakin kuin hiilihydraattia.
        Makeis- ja virvoitusjuomateollisuus on huokaissut helpotuksesta kun karppaajat ovat kääntäneet kritiikin kärjen laipäteollisuutta vastaan. :)

        Ystäväni ja tuttavani on insuliinia piikittävä diabeetikko jonka myötä olen oppinut yhtä ja toista nykysuosituksista diabeetikon ruokavavaliossa.

        Pitkään on jo siellä opetettu, että sokeri ei yksin ole vältettävää vaan myös muut nopeat hiilihydraatit. Mitään sen suuntaista en ole kuullut tahi lukenut, että kukaan olisi parantunut diabeteksestä vaihtamalla ruokavalionsa karppaamiseen.

        Elintärkeä on diabeetikolle oikea ruokavalio, mutta se on vain yksi osa hoidosta.


      • Pörrääjä kirjoitti:

        Me tehdään itse karppileivät jotka yleensä sisältää: kananmunaa, rahkaa tai partajugua, leivinjauhetta mantelijauhoa, vehnäleseitä, seesaminsiemeniä, juustoraastetta ja joskus vaikka kinkkua sekaan niin tulee karppipasteijoita ;) Leipä tulee paljon kalliimmaksi kuin normaalit leivät, mutta sitä tulee myös syötyä paljon vähemmän, sillä se täyttää ihan eri lailla ja pitää pitkään nälän pois. Keskimäärin loppupelissä karppileivän syöminen tulee varmaan tuplahintaiseksi vaikka leipoo itse. Jos saan kaupasta ostettua HYVÄÄ KUNNON karppileipää niin voisin hyvinkin maksaa siitä kolmi-nelinkertaisesti normileipään verrattuna. Testattiin yhtä Karppinen nimistä leipää, se oli aika mautonta, paahdettuna vähän maku parani.

        Käväisin tutkimassa vähän tuota maintsemaasi
        Karppinen-leipää. Siinä oli ainakin yksi ainesosa joka mun mielestäni ei tarvitsisi kuulua ihmisen ruokavalioon. E koodin E200 takaa löytyy sorbiinihappo joka toki toimii säilöntäaineena mutta se tehdään osin kemiallisesti ja aiheuttaa jonkinverran allergioita. Toinen mihin kiinnitin huomiota oli venhägluteeni. Se on vehnän varastoproteiinia ja saattaa aiheuttaa runsaastikin ruuansulatusongelmia, joten ei tuo leipä ainakaan kokonaisvalaaisesti ajatellen sen terveellisempi ole kuin perinteinen sekaleipä :) Normileivässäkin toki on gluteenia vehnän ainesosana mutta tuossa ihan silkaa gluteenia on todella paljon, koskapa se on ilmoitettu tuoteselosteessa heti veden jälkeen. Raaka-aineethan pitää ilmoittaa painojärjestyksessä suurimmasta pienimpään.

        Mutta hiilareiden määrä siinä oli kohtalaisen vähäinen, ja sehän tuossa nimenomaisessa tuotteessa pääasia onkin.:) Pitääpä joskus maistella.

        http://www.pomppis.fi/Karppinen


      • ^..^
        Dr. Pistos kirjoitti:

        Ystäväni ja tuttavani on insuliinia piikittävä diabeetikko jonka myötä olen oppinut yhtä ja toista nykysuosituksista diabeetikon ruokavavaliossa.

        Pitkään on jo siellä opetettu, että sokeri ei yksin ole vältettävää vaan myös muut nopeat hiilihydraatit. Mitään sen suuntaista en ole kuullut tahi lukenut, että kukaan olisi parantunut diabeteksestä vaihtamalla ruokavalionsa karppaamiseen.

        Elintärkeä on diabeetikolle oikea ruokavalio, mutta se on vain yksi osa hoidosta.

        mielnkiintoinen tutkimustulos tämäkin.

        http://yle.fi/uutiset/terveys_ja_hyvinvointi/2010/01/liika_proteiini_voi_nostaa_diabetesriskia_1368989.html


      • Pörrääjä kirjoitti:

        ai niin se hiilarimäärä unohtui. Leipää jos saisi alle 20g/100g ja niin se olisi vallan mainiota evästä, makeista leivonnaisista en pahemmin karpatessa perusta ellei joku keksi hyvänmakuista karppimunkkia ;)

        Senverran kiinostus on herännyt,
        että oon tässä muutamana päivänä koeponnistanut karppausleipää :) Omasta mielestäni erittäin hyvin tuloksin. Laskin finelin sivuilta hiilaripitoisuudet ja sain kuin sainkin puristettua hiilarimäärän seitsemääntoista grammaan per sata grammaa niin että maku on kuitenkin mainio.
        Mutta kyllä tulee tuotteelle hintaa, raaka-aineet maksaa kymmenen kertaa enemmän kuin normituotteelle.


      • Pörrääjä
        TaikisN kirjoitti:

        Senverran kiinostus on herännyt,
        että oon tässä muutamana päivänä koeponnistanut karppausleipää :) Omasta mielestäni erittäin hyvin tuloksin. Laskin finelin sivuilta hiilaripitoisuudet ja sain kuin sainkin puristettua hiilarimäärän seitsemääntoista grammaan per sata grammaa niin että maku on kuitenkin mainio.
        Mutta kyllä tulee tuotteelle hintaa, raaka-aineet maksaa kymmenen kertaa enemmän kuin normituotteelle.

        Mä uskon oivan markkinaraon karppileivonnaisille löytyvän esim. huoltsikoiden kahviloista. Reissunpäällä on hieman hankala löytää karppievästä jos on omat eväät jäänyt tekemättä. Jotkut valistuneet kahvilanpitäjät saattavat pitää tarjolla kunnon tummaa suklaata tai grillistään saattaa löytyä joku vähähiilarinen makkara, siinä ne tarjonnat yleensä on.


    • Juujuu niimpä
      • Katoppas, Paavokin on ajan hermoilla :)


    • JK

      JULKIKKSETKINN SKARPAA

      • Totta toki, julkkisten kuuluukin tehdä aina ajankohtaisia juttuja, pysyäkseen lööpeissä :)


    • aurinkoinen..

      Kyllä minäkin suunnittelin karppausta mutta kun ei ota selvää ,onko sittenkään terveellistä kun ei ole vielä tutkittu asiaa kunnolla.
      Olen kuullut että joillakin kolestroli arvot on nousseet karppaamisella.
      En taida vielä ainakaan kokeilla kun ei ainakaan ole itsellä ylipainoa että sen takia tarvis aloittaa.
      Mä muistan kyllä että ennen ei käytetty sokeria niin paljon kuin nykyään.Ihminen ei ainakaan sokeria kai tarvi ollenkaan.En muista että olisi ennen ollut paljoa ylipainoisiakaan.Miehiä ei ainakaan ollut montaa ylipainoista.

      • Niin ja sen lisäksi ettei käytetty sokeria niinkuin tänäpäivänä käytetään, ihmiset liikkuivat enemmän. Muistan miten lapsena oltiin aina joko menossa jonnekin tai tulossa jostakin :) Ei ollut tietokoneita joiden seurassa nykyään istutaan illat pitkät. Kyllä yksi kansan lihomisen suurimmista syistä on liian vähiin käynyt liikunta.


    • koltiainen ejk

      Karppi on fisu ja karppaus tietty fisustamista.

      • Niinhän se on :)
        Mistä lie alkunsa saanut koko karppaus-nimi


      • Pörrääjä

    • Pörrääjä

      tuli eilen telkusta Hesburgerin karppisalaatti mainos, iskevät nyt oikeaan aikaan kun keskustelu käy kuumana. Kyseinen burgersalaatti tuli kuitenkin jo juhannukseksi myyntiin :) Itse en ole testannut kun olen enemmän lähi- ja kotiruoka ihmsiä ;)

      • Juu, bisnes on bisnestä, yritykset kyllä seuraavat tarkoin mistä milloinkin puhutaan. Ajan hermoilla on oltava ettei putoa markkinoilta.


    • Itse en ole karpannut ikinä enkä tule karppaamaankaan. Mutta mun puolesta muut saa tehdä sitä ihan vapaasti, jos haluavat. Huomasin tosiaan itsekin tuossa yks päivä kaupassa, kun siellä oli leipäkonsulentti, niin maistatti muiden leipien lisäksi sitä karppausleipää. En maistanut, mutta vilkaisin sivusilmällä hintaa. Olihan sitä.. hintaa meinaan.

      • taidat kuulua siihen hiljaisempaa nkansalaisenemmistöön joka ei niin paljoa pidä melua karppaamattomuudestaan :) Karppaaminen on nyt muotia ja in, saa nähdä kauanko muoti-ilmiö pysyy pinnalla kansan keskuudessa.

        Varmaan suurin osa leipomoista on ottanut valmistusohjelmiina karppaustuotteita, mielenkiinnolla odottelen milloin esille alkaa tulla karppauspullia ja leivoksia. Niiden teollinen valmistaminen voi olla aika haastavaa eikä varmasti hoidu ilman E-koodillisia lisäaineita.


    • hiilimonoksiidi

      Sen verran vellova keskustelu alkoi mieltäni kiehtoa, että kun tässä muutenkin olen pudottamassa elopainoani muutaman kilon pitämällä ruokapäiväkirjaa, jonka tarkoituksena on seurata päivittäistä kalorimäärääni, ajattelin lisätä laskemiseeni myös hiilihydraatit. Näenpä sitten miten paljon niitä syön.

      Muutaman viikon seurannan jälkeen tiedän olenko karppaaja vai en. Tuntuu tuo oma ruokavalio olevan muutenkin melko terveellinen. Ongelmanani on se, että tykkään ruuasta aivan liikaa. Se aiheuttaa paino-ongelmia.

      • Ahaa, olisipa kiva sitten kuulla muutaman viikon kuluttua tuloksiasi.

        Silloin jos tykkää ruuasta liian paljon, kannattaisi ehkä valita vähäkalorisia ruokia, niin niitä vois syödä määrällisesti enemmän lihomatta. Mutta......ne parhaat ruuathan ovat niitä kaikkein kaloripitoisimpia :)


      • hiilimonoksiidi
        TaikisN kirjoitti:

        Ahaa, olisipa kiva sitten kuulla muutaman viikon kuluttua tuloksiasi.

        Silloin jos tykkää ruuasta liian paljon, kannattaisi ehkä valita vähäkalorisia ruokia, niin niitä vois syödä määrällisesti enemmän lihomatta. Mutta......ne parhaat ruuathan ovat niitä kaikkein kaloripitoisimpia :)

        Aloitan ruokapäiväkirjani tänään. Yritän muistaa ilmoitella tännekin jotain. Sitä odotellessa linkitän mielestäni varsin oivan ja kiihkottoman kolumnin karppauksesta.

        http://blogit.iltalehti.fi/varpu-tavi/2011/11/01/tolkkua-median-karppaushardelliin/



    • Pörrääjä

      Itseäni näissä karppauskeskusteluissa ihmetyttää miksi yleensä puututaan vain karppaajien viljan ja perunan boikotointiin eikä lainkaan puhuta siitä kuinka karppaajat jättävät ruokavaliostaan pois mm. makeiset, sokeripitoiset mehut ja limut, snacsit, pullat, kakut, keksit, jätskit, ym. roskaruuat. Mielestäni karppauksen voi hyvin aloittaa poistamalla edellämainitut ensin ruokavaliostaan, pelkästään sillä vähenee turhien hiilihydraattien saanti oleellisesti.

      • Juuri tuota samaa olen ihmetellyt, hämmästyttää keskusteluiissa se että usein karppaajien kritiikin kärki on kohdistettu nimenomaan leipään ja unohdetaan leivän oikeasti hyvät ja terveyttä ylläpitävät ominaisuudet.

        Mutta voisiko se johtu osin siitä, kun normisti leipää ja perunaa kuitenkin syödään ruuaksi toisin kuin makeita tuotteita jotka lähes jokainen muutoinkin mieltää epäterveellisiksi ja lihottaviksi.


      • Pörrääjä
        TaikisN kirjoitti:

        Juuri tuota samaa olen ihmetellyt, hämmästyttää keskusteluiissa se että usein karppaajien kritiikin kärki on kohdistettu nimenomaan leipään ja unohdetaan leivän oikeasti hyvät ja terveyttä ylläpitävät ominaisuudet.

        Mutta voisiko se johtu osin siitä, kun normisti leipää ja perunaa kuitenkin syödään ruuaksi toisin kuin makeita tuotteita jotka lähes jokainen muutoinkin mieltää epäterveellisiksi ja lihottaviksi.

        Mulla on paljon karppituttuja, enkä kyllä ole tuota leipäkritiikkiä heidän keskuudessaan pahemmin huomannut, ennemminkin karppaajien leivättömyys tuntuu häiritsevän niitä jotka eivät karppaa. Kieltämättä joskus tekee ihan hitosti mieli ruisleipää, lankeemuksen jälkeen kyllä taas hyvin pian muistan miksi olen siitä luopunut.
        Huomenna taas tulee ämpäri kaupalla karppievästä, vietiin meinaan sen verran paljon verkkoja järveen ;)


      • Pörrääjä kirjoitti:

        Mulla on paljon karppituttuja, enkä kyllä ole tuota leipäkritiikkiä heidän keskuudessaan pahemmin huomannut, ennemminkin karppaajien leivättömyys tuntuu häiritsevän niitä jotka eivät karppaa. Kieltämättä joskus tekee ihan hitosti mieli ruisleipää, lankeemuksen jälkeen kyllä taas hyvin pian muistan miksi olen siitä luopunut.
        Huomenna taas tulee ämpäri kaupalla karppievästä, vietiin meinaan sen verran paljon verkkoja järveen ;)

        Sinulla no sitten
        tuttavapiirissäsi vain fiksuja karppaajia, fanaattisuus asiassa kuin asiassa saa näkökulmat muuttumaan hyvin suppeaksi.
        Kuitenkin karppaajat haluavat ruokavalioonsa leipää, leivonnaisia ja herkkuja koskapa karppausleivonnaisreseptejä on netti pullollaan. Esim:
        http://karppaus.info/resepti/resepti_laji.php?id=9

        Sinähän voitkin sitten tehdä järven antimista karppikalakukkoa, vaikka ilman kuorta :)


      • Pörrääjä
        TaikisN kirjoitti:

        Sinulla no sitten
        tuttavapiirissäsi vain fiksuja karppaajia, fanaattisuus asiassa kuin asiassa saa näkökulmat muuttumaan hyvin suppeaksi.
        Kuitenkin karppaajat haluavat ruokavalioonsa leipää, leivonnaisia ja herkkuja koskapa karppausleivonnaisreseptejä on netti pullollaan. Esim:
        http://karppaus.info/resepti/resepti_laji.php?id=9

        Sinähän voitkin sitten tehdä järven antimista karppikalakukkoa, vaikka ilman kuorta :)

        Meillä on niin pitkät karppausperinteet ;) jo kasarilta lähtien oon karpannut välillä enemmän ja välillä vähemmän. En mä ketokarppaa muulloin kun pidemmän hiilarihöttöajan jälkeen joku 4 vko ja siitä siirryn hyväkarppaamaan, eli hiilareita saa olla n. 100g/pvä.
        Ei niiden kalojen kylkeen mitään kukkoa tartte, reippaasti vaan voita pannulle. Ahvenista osa savustetaan ja osa paistetaan fileinä, muikkuja paistetaan niin paljon ku jaksetaan syödä ja loput pakastetaan. Jos Ahti suo muutaman kuhan ja siian niin johan on ainekset pyhäpäivän päivälliseen ;) Kala ei tarvitse välttämättä mitään kaverikseen.


      • Pörrääjä kirjoitti:

        Meillä on niin pitkät karppausperinteet ;) jo kasarilta lähtien oon karpannut välillä enemmän ja välillä vähemmän. En mä ketokarppaa muulloin kun pidemmän hiilarihöttöajan jälkeen joku 4 vko ja siitä siirryn hyväkarppaamaan, eli hiilareita saa olla n. 100g/pvä.
        Ei niiden kalojen kylkeen mitään kukkoa tartte, reippaasti vaan voita pannulle. Ahvenista osa savustetaan ja osa paistetaan fileinä, muikkuja paistetaan niin paljon ku jaksetaan syödä ja loput pakastetaan. Jos Ahti suo muutaman kuhan ja siian niin johan on ainekset pyhäpäivän päivälliseen ;) Kala ei tarvitse välttämättä mitään kaverikseen.

        jonkun salaatin siihen kalan kanssa vois kyllä laittaa, tillillä höystetyn. Tilli sopii niin tajuttoman hyvin kalan kaveriksi. Kuhafile on muuten aivan järkyttävän kallista kaupassa, kolmenkympin paikkeilla kilo. Samoin ahvenfile.Jotta kyllä kannattaa kalastaa.:)


      • Pörrääjä
        TaikisN kirjoitti:

        jonkun salaatin siihen kalan kanssa vois kyllä laittaa, tillillä höystetyn. Tilli sopii niin tajuttoman hyvin kalan kaveriksi. Kuhafile on muuten aivan järkyttävän kallista kaupassa, kolmenkympin paikkeilla kilo. Samoin ahvenfile.Jotta kyllä kannattaa kalastaa.:)

        Viimeksi kun kateltiin tuoreen kuhafileen hintaa niin se oli 36 € /kg tossa meidän kyläkaupassa, affena siellä ei ole näkynytkään tuoreena. Mä tykkään keittää kanamunia kalan kanssa, siihen vielä vähän sitruuna-tillimajoneesia kyytiin niin jo meinaa mennä kieli mukana :)


    • lukija.

      Jone Nikula karppauksesta: “Irstasta ja häpeällistä”

      • lukija2

        Arvovaltainen kommentti.


    • lukija.

      Lisäys

      Tiukka karppaaminen voi kasvattaa riskiä sairastua suolistosyöpiin, jos ruokavaliossa on vain hyvin vähän viljakuitua ja paljon lihaa.

      • lukija2

        Sinä voit kuolla läskeihisi.


      • Mielenkiintoista muuten, että kiihkokarppaajat olettavat kaikkien muiden kuin karppaajien olevan läskejä. :)


    • Oikeastaan kaikista ravinto- ja nautintoaineista on olemassa tutkimuksia puolesta ja vastaan. Paitsi tupakasta en ole nähnyt yhtään sellaista tutkimusta joka osoittaisi sen olevan terveellistä. Kuitenkin 20% väestä tupakoi. Eli ei näitä elämisen päätöksiä aina tehdä tutkimusten perusteella, vaikka olis sitten kuinka vahvat näytöt- Ihmisellä ja laboratoriohiirellä kun on yleensä erilainen lifestyle.

      Yks on kans joka pitää: Tieto lisää tuskaa ja kuitu lisää paskaa.

      • Totta, tutkimuksia tehdään niin paljon ettei niiden perässä normikansalainen pysy. :)
        Tupakoija mielestäni ottaa tietoisen riskin polttaessaan, enkä usko yhdenkään tupakoitsijan kuvittelevan edistävänsä terveyttään sauhutellessaan. Niin paljon siitä myrkkypötkylästä on kansalaisvalistusta jaettu.


      • Pörrääjä
        TaikisN kirjoitti:

        Totta, tutkimuksia tehdään niin paljon ettei niiden perässä normikansalainen pysy. :)
        Tupakoija mielestäni ottaa tietoisen riskin polttaessaan, enkä usko yhdenkään tupakoitsijan kuvittelevan edistävänsä terveyttään sauhutellessaan. Niin paljon siitä myrkkypötkylästä on kansalaisvalistusta jaettu.

        Kyllä moni tupakoitsia perustelee tupakointinsa hyötyjä esimerkiksi paremmalla keskittysmiskyvyllä, heh ehkä sitä joskus tuli itsekin niin puolusteltua omaa typeryyttä ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2251
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe