Hybridi vie rahat?

ostaisko vai ei

Miten auto voi viedä vielä yli 3-4 litraa /100km jos siinä on akut lisä voimana?

Tai onhan noita öky hybridejäkin jotka vie jopa 7l/100km.

Mutta kun turboton diisseli lava-auto vie vain 7l/100km dieseliä
ja turbo diesel henkilö auto tietysti vielä vähemmän.

Samoin jotkut täysin bensamoottorit pääsee n.5l/100km ja ilman akkuja.

Eli nyt on keksitty auto jolla pääsee samaan ja vielä saa ladata akkuja öisin?
Puhutaan korjaamojen ilmaston muutoksesta joissa puhaltaa uudet tuulet, nykytekniikkaa korjataan yhä enemmän itse ja pimeänä tai jätetään korjaamatta, niin tässä on ratkaisu, sellainen sähköjohtojen sekamelska että kukaan tervepäinen ei sen takia pura kolmeatuntia katteita pois että pääsee sanomaan, että mikäköhän tuo johto on? :)
Samoin kolarit, taitaa auto mennä paaliin vähemmästäkin jos akku saa sopivan osuman, elokuvissa näkyvät räjähdykset on piirun verran toden näköisempiä.

30

656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raakkuna1

      Olet osittain ihan asiallisesti esittelemässä uutta hybridi linjausta, mutta kyllä jokainen tajuaa että 3-4 litraa/100km akut lisävoimana on jotain kannattavaa, kun saa sentään säilyttää kunnollisen auton allaan, joka tarjoaa kunnolliset ison auton huippu ominaisuudet, ja Luxus varustelun.

      Ja jos on varaa sijoittaa isompaan moottorimalliin V-8, niin on varaa maksaa muutama litra lisää polttoainetta, 7l/100km.

      On siis kyse eliitti autosta hybridi luokassa, eikä mistään diesel lava-autosta.

      Ja akkujen lataus tapahtuu 60% ajon aikana, siinä on sen teknologinen edistysaskel, ja jokainen voi tarkentaa öiseen lataukseen kuluvan sähkönkulutuksen, mutta normaalissa taajama ajossa se tulee olemaan 3kw per akut täyteen.

      Hybridi auton sähköjohdot on vedetty järkevästi, ja mahdollistaa huoltotoimenpiteet normaalisti. Kyseessä on järkevä sähköauton ja polttomoottori auton hybridi, joka on hyväksyttävä uuden autolinjauksen esittely. Salut.

    • Mikähän pointti??

      Onko lääkityksessäsi vikaa, vai miksi kirjoittelet ihan ennakkoluulojen varassa?
      Jos ei ole mitään asiallista sanottavaa, niin kannattaa vakavasti harkita hiljaa olemista - siis näpit pois näppäimiltä...

    • siinä syy

      Akut on painavia ja lisäpainon jatkuva mukana raahaaminen lisää kulutusta.

      • 3 huoletonta vuotta

        Minun hybridiauton akut painaa 38 kg. Moni kuljettaa jatkuvasti tavaratilassa tuon kilomäärän tarpeetonta roinaa ja viellä useampi kantaa ko. määrän tarpeetonta läskiä ympärillään. Että se siitä suuresta akkujen painosta.
        Hybridi on tulevaisuuden auto ja minulla se on ollut jo lähes kolme vuotta ja olen siihen hyvin tyytyväinen.


    • Tojopete

      Moniko bensamoottorinen auto pääsee kaupungissa 5 litraan ja vieläpä automaattivaihteisena?

      Toi sun lava-auto voi pitää paikkaansa, jos ajat I-koppaiseen Golfiin perustuvalla Vw Caddyllä. Ikäähän sillä Jugoslavian keksinnöllä ei ole kuin vasta 30 vuotta.

    • Volkkarimän

      Ajelen VW Golfilla, diesel, ja kulutus on ollut nyt vähän yli 100 000 km ajettuani reilut 4 litraa sadalla. Eikä ole hybridi. Olettaisin, että jos puhutaan oikeasta kulutuspihistä hybridistä, pitäisi päästä 2-3 litraan sadalla. Muuten en oikein näe järkeä koko hybriditouhussa.

    • Hybrid Synergy Drive

      Sullapa se Golf ei ole automaatti vaan polkuauto, meille automaatteihin tottuneille ei polkuautot kelpaa, se onkin huvittavaa kun dieselmiehet aina tulee kehumaan (en tarkoita sinua, vaan työkavereita) kuinka vähällä he pääsevät mutta olenkin aina sanonut heille....lopetin polkuautoilla ajamisen ja menee silti vähällä.

      diesel-laskuri.net

      tuonne kun laitat sen oman golf dieselin kulutuksen, 4.4 l/100km ja Toyotan hybridin kulutuksen 5.0 l/100km ja dieselveron summaksi 500 euroa, ajomääräksi 30000 km, bensalle hinnaksi 1.55 ja dieselille 1.35 € niin diesel ei ole kuin 43 euroa säästäväisempi kuin Toyotan hybridi, joten on siinä hybridissä järkeä.

      Ja me hybridikuskit ollaan totuttu siihen että se auto on myös todella lämmin myös huippupakkasilla jota diesel ei ole, vai onko muka ?

      Ja muista se automaattivaihteisto :))))

      • huihasodiuad

        On muuten tuollaiset bensan ja dieselin hintaerot historiaa.. tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla moninpaikoin ero on 10c ja se kuroutuu reippahasti taas lisää vuoden vaihtuessa. Toki käyttövoimaverokin laskee hieman, muttei tarpeeksi.


      • Fore

        Ja varmaan otit sitte kanssa huomioon, että Golffin saa reilulla 20 000 eurolla mutta Priuksesta saat pulittaa yli 30 000 euroa. Jos lasket auton käyttöiäksi vaikka 10 vuotta, niin prius maksaa 1000 euroa enempi vuodessa.


      • 7+13
        Fore kirjoitti:

        Ja varmaan otit sitte kanssa huomioon, että Golffin saa reilulla 20 000 eurolla mutta Priuksesta saat pulittaa yli 30 000 euroa. Jos lasket auton käyttöiäksi vaikka 10 vuotta, niin prius maksaa 1000 euroa enempi vuodessa.

        Uusi Golf 1.6 TDI DSG maksaa 27000€
        Uusi Auris 1.8 HSD maksaa 27000€

        Uusi Prius 1.8 HSD maksaa 32000€


      • automaattin siirtyny

        Ei nykyiset esim dsg vaihteisto enään kuluta niin kuin ne vanhat luistavt vaihteistot,
        Kulutus jopa laskee, itse olen huomannut nyt tällä viimeisimmällä että toimii todella optimaaliseti.


      • aina käytetyllä
        7+13 kirjoitti:

        Uusi Golf 1.6 TDI DSG maksaa 27000€
        Uusi Auris 1.8 HSD maksaa 27000€

        Uusi Prius 1.8 HSD maksaa 32000€

        Hain saksasta ww colf passat conforlinen dsg ym ym hyväntuntuinen auto, ajoin s aksassa yli 180 km/h, yli tunnin tuodessani autoa suomeen.Kulutus oli ajotietokoneen mukaan 5,1 ja tankkauksen jälkeen todellinen 5,2 oikein eco ajolla 2 litraine turbo kulkee 4,2 litralla. Maksoin alle 2 vuotta vanhasta 15000 ja alle 100000 ajetusta., Katsastajan mukaan löysin hyvän auton.


      • Toimii niin
        automaattin siirtyny kirjoitti:

        Ei nykyiset esim dsg vaihteisto enään kuluta niin kuin ne vanhat luistavt vaihteistot,
        Kulutus jopa laskee, itse olen huomannut nyt tällä viimeisimmällä että toimii todella optimaaliseti.

        kauan kuin toimii. Sen jälkeen SINÄ maksat. Eivät kestä Vw-konsernin autoissa mitkään nykyajan automaattilaatikot. Sen tulet oppimaan vaikka nyt tuntuisi miten hyvältä.


    • AutoPelle

      Tojon hybridien paha puoli ettei saa vetää kärryä ja toinen etteivät oli hauskoja. Pihejä kyllä mutta kun potkua saisi olla 30hp enemmän jotta kelpaisi tuolla hinnalla.
      Lisäksi ei pitäisi olla erillistä eco ja power moodia. Auton pitäisi ihan kaasupolkimen käytön mukaan päätellä miten halutaan ajaa.

    • Hybrid Synergy Drive

      Ei VW Golfia voi verrata Toyotan Priukseen vaan oikea malli jo ulkonäöltäänkin on Auris, otetaanpas poijjaat esimerkin tyyliin näin:

      Otetaan Volkkarilta tämä diesel hinnaltaan 27400 €
      http://ekoake.autoalanverkkopalvelu.fi/tietosivu.asp?hk=53290

      ja Toyotalta sitten tämä Auris hinnaltaan 26977 €
      http://ekoake.autoalanverkkopalvelu.fi/tietosivu.asp?hk=47958

      kun katsotaan noiden autojen OIKEITA kulutuksia tankkaus.comin kautta niin nähdään sellainen harvinaisuus että se Toyota Auris hybridi onkin melkoisen edullinen Golfin dieseliin nähden.

      Tankkaus.comilla oli neljä Golf 1.6 TDI DSG:tä ja niiden kulutusten keskiarvo on tasan 5.0 l/100km ja samoin on neljä Auris HSD:tä joiden kulutusten keskiarvo on 5.1 l/100km, mutta spritmonitor.de:llä on 140 Auris HSD:tä, niiden keskikutus on 5.2 l/100km

      eli summa summarum...aiemmin mainitsemallani laskurilla ko. Golf on edullisempi vasta 32000 km:n ajon jälkeen, sellaista on dieselistit kannattaa hiukan miettiä mihin sitä autoaan vertaa, tuo 136 heppainen Auris on suorituskyvyltään lähempänä 1.6 TDI:tä kuin 1.2 TDI:tä jos joku katkera dieselisti meinaisi siihen laskea :))

      • Hybrid Synergy Drive

        ai niin unohtui spritmonitor.de:n diesel Golfit 1.6 TDI:llä siellä on 252 joiden keskikulutus on 5.3 l/100km, tuossa on tosin kaikki, myös manuaalilaatikot mukana.

        ei olisi pitänyt laittaa varmaan tätä esille, sehän kun vie hybridiä enempi tuolla Saksan maalla. Eiköhän tämä lie jo selvää, VW TDI dieselit vie yllättävän paljon, olihan se TM:n kestotestissäkin heidän mielestään yllättävän kova syömäinen jopa Polossa.


    • Fore

      No nyt täällä vertaillaan taas omenoita ja päärynöitä kun pistetään Golfin kalliimpi malli Auriksen rinnalle.

      Minulla on Golf Variant 1,2 TSI, joka tällä hetkellä maksaa noin 23 tuhatta euroa. Olen tällä autolla päässyt nyt reilut 40 tuhatta ajettuani 5,1 litran kulutukseen sadalla.

      Halvin Prius maksaa noin 32 tuhatta euroa ja Halvin Auris hypriidi maksaa noin 26 tuhatta euroa. Mutta en kyllä lähtisi vertaamaan Aurista Golf Varianttiin. Prius alkaa olla jo lähempänä vaikka ei sekään farkku ole. Mutta en sitten tiedä onko Toyotalla lainkaan vastaavan kokoista farkku hypriidiä? No joka tapauksessa, jos hypriidi kuluttaa vaikka 4 litraa sadalla, niin se on vaan reilun litran vähempi sadalla. Siis jos autolla ajelee vaikka 100000 km ennen ku laittaa vaihtoon, niin säästöä tulee jotain puolitoista tuhatta euroa. Ja vaikka ei ajelis Golfilla ees säästöliekillä, nii kulutus ei oo kahta litraa suurempi sadalla. Silläki tapaa säästö olis vaan 3 tonnia 100000 km ajossa. Eli Golfilla ajellessani peittoan sekä Priuksen että Auriksen. Enkä edes usko, että Golffi olis ees pieniruokasin auto tuossa kokoluokassa.

      • 4+4

        Wolksvagen-mies tämän vertailun aloitti vertaamalla Golf 1.6 TDI:tä Premium Hybridiin.

        Meksikolaisen halpisfarkun vertaaminen automaailman tekniseen huippuun on vähän paksua.


      • Hybridi Synergy Drive
        4+4 kirjoitti:

        Wolksvagen-mies tämän vertailun aloitti vertaamalla Golf 1.6 TDI:tä Premium Hybridiin.

        Meksikolaisen halpisfarkun vertaaminen automaailman tekniseen huippuun on vähän paksua.

        Kyllähän sinä sillä 1.2TSI:llä varmaan pääsetkin noin vähällä mutta kun se todellisuus on sitä mitä se auto KESKIMÄÄRIN vie, ei vaan yhden autoilijan ajamana ja entäs se KYLMYYS sillä mopoluokan moottorilla, se kun ei sitä hukkalämpöä taida pahemmin antaa kun taas jokainen Tekniikan Maailman ja Tuulilasin lukijat tietävät miten lämmin taas Toyotan hybridi on, ei se aina se pienin kulutus ole tärkeintä vaan talvella myös se miten lämmin auto on.

        Ja se Golf 1.6 TDI DSG on mielestäni ainoa oikea vaihtoehto dieseleistä ja toki se 1.2TSI on myös oikea vaihtoehto jos pysyy bensiinimoottorissa, se ei vaan ole tainnut olla kovin pitkään myynnissä DSG-vaihteistolla varustettuna.

        Ja onhan se Volkswagen sitä mieltä että ei se tuo pelkkä 1.2 TSI ole riittävän taloudellinen kun on tuomassa omaa hybridiä markkinoille parin vuoden sisällä. Me Toyota miehet ollaan ajeltu jo ties miten monta vuotta hybrideillä ennen kuin VW-miehet saavat sellaisen.

        Sellaista se on, muutaman vuoden päästä KAIKKI bensiiniautot ovat hybridejä, jotkut köyhät hybridit ovat mikrohybridejä ja sitten paremmat niitä täyshybridejä, mutta tulevaisuus on HYBRIDI.

        :))


    • Fore

      Jos sinäkin ajaisit enemmän autoilla ja lukisit vähemmän TM:ää ja Tuulilasia, niin tietäisit, että Golfissa ei tule talvella kylmä. Toyotan hypriidistä en tiedä kun en ole kokeillut. Mutta sen tiedän, että jos se kovin paljon sitä sähkömoottoria pyörittää, niin siitä ei ainakaan tule lämpöä. Kyllä se Toyotankin lämpö pitää polttomoottorista ottaa ja se lisää kulutusta.

      Miksi Golffin pitäisi olla DSG vaihteistolla varustettu? Pystyn koska tahansa ajamaan pienemmällä kulutuksella manuaalivaihteistolla kuin mihin DSG vaihteisto pystyy.

      Hybridit ehkä yleistyy sitten joskus kun ne pääsevät hinta-kulutus suhteella mitattuna samalle tasolle kuin polttomoottoriautot. Sitä en sitten tiedä koska se tapahtuu, kun polttomoottoritkin kehittyvät koko ajan. Se on tuommoista hypetystä nyt niiden hypriidien kanssa. Katsotaan muutaman vuoden päästä.

      • Hybrid Synergy Drive

        Työkaverin puheita olen kuunnellut kun hänellä on 1.2TSI Jetta ja hitaammin tuntuu lämpiävän kuin edellinen 1.6 Bora ja on myös Boraa viileämpi hänen 10 km:n työmatkallaan. Kulutuksesta sen verran olen kuullut että matka-ajossa 80 km/h nopeudessa tuo 1.2TSI Jetta menee alle viidellä mutta taajama-ajossa menee herkästi yli seitsemän keskikulutuksen ollessa 6.5 l/100km ja mainitsi juuri niin että on aika kylmä auto.

        Aja sinä Toyotan hybridillä välillä niin huomaat lämpimän ja "lämpimän" auton eron.


      • Fore
        Hybrid Synergy Drive kirjoitti:

        Työkaverin puheita olen kuunnellut kun hänellä on 1.2TSI Jetta ja hitaammin tuntuu lämpiävän kuin edellinen 1.6 Bora ja on myös Boraa viileämpi hänen 10 km:n työmatkallaan. Kulutuksesta sen verran olen kuullut että matka-ajossa 80 km/h nopeudessa tuo 1.2TSI Jetta menee alle viidellä mutta taajama-ajossa menee herkästi yli seitsemän keskikulutuksen ollessa 6.5 l/100km ja mainitsi juuri niin että on aika kylmä auto.

        Aja sinä Toyotan hybridillä välillä niin huomaat lämpimän ja "lämpimän" auton eron.

        Ei tarvii kuule ajaa hypriideillä, kun golffissa lämpö riittää. Jos sitä olis vähäkin enempi, niin pitäis ajaa talvellakin shortseissa ja t-paidassa. Erittäin lämmin auto myös kovimmilla talvipakkasilla. Ja kulkee vähällä.


      • Hybrid Synergy Drive
        Fore kirjoitti:

        Ei tarvii kuule ajaa hypriideillä, kun golffissa lämpö riittää. Jos sitä olis vähäkin enempi, niin pitäis ajaa talvellakin shortseissa ja t-paidassa. Erittäin lämmin auto myös kovimmilla talvipakkasilla. Ja kulkee vähällä.

        Eli TM:n talvitesti viime talvelta ja uusin Tuulilasi eivät kerro totuutta Volkkarin kylmyydestä??


      • 1.6 Trendline
        Hybrid Synergy Drive kirjoitti:

        Eli TM:n talvitesti viime talvelta ja uusin Tuulilasi eivät kerro totuutta Volkkarin kylmyydestä??

        Adolf Hitler käski suunnitella autosta lämpöisen ja niihän tapahtui. 1930- ja 40-luvulla muuta väittäneet vietiin Treblinkaan, siellä ei lämpö loppunut kesken.

        Nykyisistä meksikolaisista golfeista en tiedä, mutta luulen niidenkin olevan niin kuumia talvella, että pitää ajaa vain viitta ja sombreero päällä.


      • Masa Z.
        Hybrid Synergy Drive kirjoitti:

        Eli TM:n talvitesti viime talvelta ja uusin Tuulilasi eivät kerro totuutta Volkkarin kylmyydestä??

        Hahaha!!! Taas joku joka pitää Tuulilasia ja TM:ää autoilijan raamattuna :D


      • 1.6 Trendline

      • VW-män
        Fore kirjoitti:

        Ei tarvii kuule ajaa hypriideillä, kun golffissa lämpö riittää. Jos sitä olis vähäkin enempi, niin pitäis ajaa talvellakin shortseissa ja t-paidassa. Erittäin lämmin auto myös kovimmilla talvipakkasilla. Ja kulkee vähällä.

        Itselläni on VW Golf TDI farmari vm. 2003. Kyllä siinä meinaa kylmä tulla talvella. Lämmityslaitteesta alkaa puhaltaa mukavan lämmintä ilmaa juuri sopivasti 9 km:n kohdalla 10 km:n työmatkallani.

        Olen ajanut autollani n. 180 000 km ja keskikulutus on ollut 5,5 l. Kaupunkiajossa pääsen yllättäen pienemmällä kulutuksella. Bensan ja dieselin nykyisellä hintaerolla ei vuosittaiset kilometrimäärät tahdo riittää, että dieselistä olisi jotain etua.

        1.4.2012 aion vahtaa hybridiautoon. Merkkiä en ole vielä päättänyt.


      • VW-mään
        VW-män kirjoitti:

        Itselläni on VW Golf TDI farmari vm. 2003. Kyllä siinä meinaa kylmä tulla talvella. Lämmityslaitteesta alkaa puhaltaa mukavan lämmintä ilmaa juuri sopivasti 9 km:n kohdalla 10 km:n työmatkallani.

        Olen ajanut autollani n. 180 000 km ja keskikulutus on ollut 5,5 l. Kaupunkiajossa pääsen yllättäen pienemmällä kulutuksella. Bensan ja dieselin nykyisellä hintaerolla ei vuosittaiset kilometrimäärät tahdo riittää, että dieselistä olisi jotain etua.

        1.4.2012 aion vahtaa hybridiautoon. Merkkiä en ole vielä päättänyt.

        Kyllä sulla on sitten jotain vikaa jos kylmä meinaa tulla tollasella matkalla. Mulla on myös VW Golf TDI vm. 2005 ja lämmintä on ollut. Mulla työmatka ei ole kuin 5 km ja hyvin on lämpö riittänyt.

        Mutta sulla tuntuu kyllä toi kulutuskin olevan aika kova, että mitenkä olet autoa huollattanut?


    • fgfdhahf

      Yksi kysymys! Mikä vit*n premium ja luxus toyota prius on? Hei haloo olkaa vaan ylpeitä siitä toyotasta mutta se ei todellakaan ole premium auto!
      Ja jos ei meinaa hautaan asti ajaa samalla autolle, pitää laskea myös se mikä on auton myyntiarvo kun sen vaihtaa pois.
      Juurikin hybridien hinnat on se heikko lenkki että tulisi laajempaa menestystä. Eiköhän siinäkin asiassa tule parannusta seuraavien 5v aikana ja hybridit muuttuvat nykyistä kannattavammaksi.
      Vuoden vaihteessa dieselin hintaan tulee reipas korotus ja sekin tulee varmasti näkymään hybridimyynnissä. Sitä olen ihmetellyt ettei toyotalla ole esim farmariavensista hybridinä vaikka toyota onkin edelläkävijä hybridiasioissa, farmareista tulee nimittäin iso osa automyynnistä.
      Uusia mielenkiintoisia vaihtoehtoja tulee varmasti kun vw saa valmiiksi hybridimalliston, sielä kun on osattu pihien bensakoneidenkin valmistus. Esim 1.2 tsi:stä saisi varmasti kehitettyä aika loistavan hybridiauton.

    • Olisi viisautta

      olla hiljaa sen sijaan että paljastaa täällä tietämättömyytensä koko alasta. Tällaista tuli mieleen kun aloituksen lukaisin. Ei kuitenkaan millään pahalla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      236
      6527
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      50
      4584
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      98
      4413
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      7
      4209
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      39
      3702
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      117
      3618
    7. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      68
      3596
    8. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      23
      3501
    9. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      71
      3273
    10. Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %

      Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739
      Maailman menoa
      53
      2415
    Aihe