Puhutaanko tässä uskovaisista

vai uskomattomista?

Heprealaiskirje 10
26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
29 kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!
30 Sillä me tunnemme hänet, joka on sanonut: "Minun on kosto, minä olen maksava"; ja vielä: "Herra on tuomitseva kansansa".
31 Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin.
32 Mutta muistakaa entisiä päiviä, jolloin te, valistetuiksi tultuanne, kestitte monet kärsimysten kilvoitukset,
33 kun te toisaalta olitte häväistysten ja ahdistusten alaisina, kaikkien katseltavina, toisaalta taas tulitte niiden osaveljiksi, joiden kävi samalla tavalla.

5

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varoitus tuo on

      Uskovaisista, jotka ovat päässeet totuudentuntoon, mutta hyljänneet sen.Alkaneet vaeltaa entisen elämän malliin. Vakava varoitus!

    • Ensin pitää ratkaista, mikä on se totuus, jonka ihminen on tullut tuntemaan. Jos sillä tarkoitetaan kirkon ja uskonnollisten järjestöjen "totuutta" niin sellainen ihminen ei ole tullut koskaan totuutta tuntemaankaan.

      • Kapinahenkikö

        sinun mieltäsi vaivaa, lappix, kun jokaisessa kirjoituksessasi
        hyökkäät seurakuntia vastaan ?

        Uskovat kyllä tietävät, mikä on uskonnollisuutta ja mikä uskoa,
        ei sinun sitä tarvitse jokaisessa kommentissasi tuoda esille.


    • En minä hyökkää, totesin vain, että mikä se uskonnollisten järjestöjen ja kirkon kauppaama totuus pitää oikeasti sisällään. Jokaisella on erilainen "totuus".

      Kukaan ei tarvitse uskontoja eikä varsinkaan uskonnollisuutta. En ainakaan minä.

    • Hebrealaiskirjeen kirjoittaja oli hyvin huolissaan juutalaisista veljistään.
      He olivat heittämässä pois uskalluksensa.
      Hylkäämässä Kristuksen. Palaamassa takaisin juutalaisuuteen.

      Rituaaliin kuului Kristuksen kiroaminen.
      Muuten ei päässyt takaisin synagoogaan.
      Hebrealaiskirjeen kirjoittaja sanoo,
      ettei tuon teon jälkeen ole enää jäljellä
      mitään uhria syntiemme sovitukseksi.

      Kristityiksi kääntyneet juutalaiset olivat jättämässä Kristuksen
      hirvittävien vainojen takia.
      He olivat menettäneet kotinsa, kaiken omaisuutensa ja perheensä.
      Sekä kaikki yhteydet sukuunsa, mikä tuona aikana oli äärettömän tärkeää.
      He asuivat yhteismajoituksissa koko ajan peljäten,
      milloin heidätkin teloitetaan uskonsa tähden.

      Eikä Kristusta vaan kuulunut takaisin.
      Vaikka Roomalaiset olivat jo saartamassa Jerusalemia.
      Hävityksen kauhistus oli jo ovella, mutta Jeesusta ei kuulunut.
      Heistä tuntui, että he ovat menettäneet kaiken turhan takia.
      He ovat kärsineet ja kärsivät turhan takia.
      He pelkäsivät totuuden, jonka olivat tulleet tuntemaan, olevankin valhetta.
      Ahdistuksen takia he olivat jo lähes valmiita luopumaan uskostansa.
      Mutta näin ei ollut alussa, ensirakkauden aikaan.

      Ja niin Pyhä Henki sanoo Hebrealaisille: Muistakaa entisiä päiviä,
      jolloin te valistetuiksi tultuanne kestitte monet kärsimysten koetukset.
      Toisia teistä häväistiin ja rääkättiin katselijoiden huviksi,
      toiset taas tulivat saman kohtalon saaneiden osaveljiksi.
      Te olette kärsineet vankien kanssa ja ilolla suvainneet omaisuutenne ryöstön,
      tietäen, että teillä on parempaa ja pysyvää omaisuutta.

      Tällä teemalla kirjoittaja etenee kirjeessään ja kannustaa kestävyyteen
      kaikkien kärsimysten keskellä. Ja lopulta hän muistuttaa johtajista,
      jotka jo olivat menettäneet henkensä uskonsa tähden ja paljon kärsineet.
      He olivat jo ylittäneet maaliviivan voittajina.
      He olivat kestäneet tuon kauheuden loppuunsa asti
      Jeesuksen vaikuttaman uskon kautta.
      Ja sitten kirjoittaja jatkaa:
      Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti.
      Hebrealaiskirjeen siis vakuuttaa näillä sanoilla,
      että sama Jeesuksen läsnäolo oli oleva myös heidän voimansa
      kaiken meneillään olevan kauheuden keskellä.

      Synti, josta tuossa kohdassa puhutaan, on siis Kristuksen hylkääminen.
      Kristuksen kieltäminen.
      Juutalaiset olivat aikeissa käyttäytyä siten kuin
      todellinen luvattu Messias olisi vasta tulossa.
      Mutta kirjoittaja sanoo: Jos kiellämme Kristuksen,
      ei ole oleva enää mitään toista uhria puolestamme.
      Ja niin hän vakavasti varoittaa tallaamasta jalkoihin Kristusta.
      Hylkäämästä pyhää liittoa, jonka perustana on Jeesuksen veri.
      Veri, jossa he olivat pyhitetyt.
      Kirjoittaja varoittaa kuoleman vakavasta synnistä:
      Armon Hengen herjaamisesta. Pyhän Hengen pilkkaamisesta

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10164688#comment-51542088

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe